2/10/2020

Νέοι περιβαλλοντικοί κανόνες δοκιμάζουν τη ναυσιπλοΐα

Η ναυσιπλοΐα διαδραματίζει μεν ρόλο κλειδί στην παγκόσμια οικονομία, εντούτοις επιβαρύνει σημαντικά και το περιβάλλον. Οι νέοι περιβαλλοντικοί κανονισμοί βρίσκουν απροετοίμαστους τους περισσότερους εφοπλιστές.

Σύμφωνα με τη Διεθνή Οργάνωση Ναυτιλίας (ΙΜΟ) του ΟΗΕ πάνω από το 90% του παγκόσμιου εμπορίου διακινείται μέσω των θαλάσσιων οδών. Πρόκειται για τον φθηνότερο αλλά και πιο επιβλαβή για το περιβάλλον τρόπο μεταφοράς εμπορευμάτων και πρώτων υλών στον πλανήτη.

Όπως προκύπτει από την τελευταία έκθεση της ΙΜΟ για τις εκπομπές βλαβερών ρύπων που συντάχθηκε το 2014, οι θαλάσσιες μεταφορές προκαλούν ετησίως περί τους 940 εκατομμύρια τόνους διοξειδίου του άνθρακα που αντιστοιχούν στο 2,5% των παγκόσμιων εκπομπών αερίων.

Υπάρχει όμως άλλος ένα επιβαρυντικός για το περιβάλλον παράγοντας που συνδέεται άμεσα με το θαλάσσιο εμπόριο. Ο λόγος για το επικίνδυνο διοξείδιο του θείου (SO2) που εκπέμπουν τα πλοία κατά την καύση του μαζούτ. Χρησιμοποιώντας το φθηνό και υψηλής θερμιδικής αξίας καύσιμο η ναυσιπλοΐα ευθύνεται για το 13% των παγκόσμιων εκπομπών SO2.

Φιλόδοξοι στόχοι

Οι νέοι κανονισμοί που θα ισχύσουν από 1ης Ιανουαρίου του 2020 για τον περιορισμό των εκπομπών διοξειδίου του θείου από τα πλοία, αναμένεται να έχουν σημαντικές συνέπειες για τον κλάδο. Και αυτές δεν θα έχουν μόνον οικολογικό πρόσημο. Δεδομένου του κόστους των αλλαγών που απαιτούνται από τις πλοιοκτήτριες εταιρίες αλλά και του βαθμού εξάρτησης του παγκόσμιου εμπορίου από τις θαλάσσιες μεταφορές, είναι βέβαιο ότι η παγκόσμια οικονομία στο σύνολό της θα βιώσει άμεσα τις συνέπειες των νέων κανονισμών.

Σύμφωνα με αυτούς από την 1η Ιανουαρίου του επόμενου έτους οι εκπομπές διοξειδίου του θείου των πλοίων θα πρέπει να μειωθούν κατά 80%. Για να γίνει αυτό υπάρχουν διάφορες δυνατότητες: από τη χρήση καυσίμου μικρής περιεκτικότητας σε θείο (που ανεβάζει το λειτουργικό κόστος ενός πλοίου κατά 25% και που μάλλον δεν μπορεί να διασφαλιστεί για όλα τα πλοία του πλανήτη) μέχρι την εγκατάσταση νέων απαλλαγμένων από διοξείδιο του θείου τεχνολογιών και τον πλήρη τερματισμό της χρήσης καυσίμων που παρασκευάζονται από πετρέλαιο.

Γεγονός είναι όμως ότι όλοι οι τρόποι συνεπάγονται ένα σημαντικό κόστος. Στις αρχές Μαΐου μάνατζερ της αμερικανικής ναυτιλιακής Star Bulk Carriers υπολόγισε τα έξοδα εγκατάστασης ειδικών καταλυτών για τα 100 πλοία της επιχείρησης στα 154 εκατομ. ευρώ.

Επιπτώσεις στην παγκόσμια οικονομία

Οι πλοιοκτήτες δεν είναι όμως οι μόνοι που επιβαρύνονται από τους νέους κανονισμούς. Έρευνα της γερμανικής Landesbank Baden-Württemberg καταλήγει στο συμπέρασμα ότι τα νέα μέτρα θα έχουν σημαντικό κόστος για το σύνολο της παγκόσμιας οικονομίας. Σύμφωνα με αυτή, η ανάπτυξη της παγκόσμιας οικονομίας θα είναι το 2020 «αισθητά χαμηλότερη». Και αυτό διότι οι αλλαγές που απαιτούνται είναι ιδιαίτερα κοστοβόρες και οι περισσότεροι πλοιοκτήτες δεν είναι επαρκώς προετοιμασμένοι. Όπως επισημαίνουν οι συντάκτες, η συνακόλουθη αύξηση του κόστους μεταφοράς σε συνάρτηση με τη μείωση του αριθμού των διαθέσιμων εμπορικών πλοίων συνθέτουν ένα δύσκολο παγκόσμιο οικονομικό περιβάλλον που πλήττεται ήδη από τους εν εξελίξει και επαπειλούμενους εμπορικούς πολέμους. Η συμβουλευτική S&P Global Platts εκτιμά το κόστος των αλλαγών για την παγκόσμια οικονομία στο ένα τρισεκατομμύριο δολάριο για τα επόμενα πέντε χρόνια.

Τα νέα όρια για τις εκπομπές διοξειδίου του θείου εντάσσονται στην πρωτοβουλία της ΙΜΟ για μείωση των συνολικών εκπομπών αερίων της ναυσιπλοΐας κατά τουλάχιστον 50% μέχρι το 2050 σε σχέση με το 2008. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα πλοία χρησιμοποιούν σήμερα το πιο βρώμικο πετρέλαιο της αγοράς. Πρόκειται για εκείνο που απομένει από την επεξεργασία του αργού πετρελαίου και τη μετατροπή του σε άλλα μεγαλύτερης αξίας προϊόντα όπως τη βενζίνη.

Σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύθηκε το 2018 στο περιοδικό Nature η προκληθείσα από τα πλοία ατμοσφαιρική ρύπανση ευθύνεται για έως και 400.000 πρόωρους θανάτους ετησίως. Έρευνες κατέδειξαν ότι η χρήση καυσίμων χαμηλής περιεκτικότητας σε SO2 μπορεί να μειώσει τον αριθμό αυτό έως και κατά 30%. Η ίδια έρευνα αναφέρει ότι τα 200 μεγαλύτερα πλοία του πλανήτη εκπέμπουν την ίδια ποσότητα διοξειδίου του θείου με όλα τα αυτοκίνητα του κόσμου.

Τόμας Κόλμαν
Επιμέλεια: Κώστας Συμεωνίδης
dw

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

ΣΧΟΛΙΑ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Γιώργος Παπανδρέου: Σέρνει τον χορό της συνεκμετάλλευσης στο Αιγαίο

Θετική εξέλιξη χαρακτηρίζει ο Γιώργος Παπανδρέου την συμφωνία για έναρξη διερευνητικών συνομιλιών με την Τουρκία. Βέβαια δεν σταματάει εκεί και αποκαλύπτει πως «η αποκλιμάκωση της...

7η Ταξιαρχία: Η μετακόμιση της ντροπής

Το να κλείνει η κυβέρνηση μεσάνυχτα τα περίπτερα για να μην αγοράζουμε μπίρες και γλεντάμε στις πλατείες ή να μοιράζει στα νήπια μάσκες για...

Ακυρώθηκε η μεταγραφή στην ΑΕΛ του αρχηγού της Αρμενίας Χαρογιάν γιατί πήγε να πολεμήσει !!

Η ΑΕΛ γνωστοποίησε πως η μεταγραφή του κεντρικού αμυντικού, Βαραζντάτ Χαρογιάν, ακυρώθηκε καθώς πήγε στον πόλεμο. Όπως αναφέρει η σχετική ανακοίνωση, ο κεντρικός αμυντικός δεν...

Πανικόβλητοι οι Αζέροι από τις απώλειες, δημοσιεύουν φωτό νεκρών Ταλιμπάν ως …Αρμένιους!

Όταν φτάνουν σε τέτοια σημεία άθλιας προπαγάνδας, μάλλον δεν είναι καθόλου καλά τα πράγματα για το Αζερμπαϊτζάν και την Τουρκία. Η προπαγάνδα των φονιάδων του...

Οργή των Αρμενίων κατά του Mega και του Ευαγγελάτου

Την οργισμένη αντίδραση της Αρμενικής Νεολαίας Ελλάδος προκάλεσε ρεπορτάζ του Mega το οποίο αναφερόταν στις συγκρούσεις στο Ναγκόρνο-Καραμπάχ και τις επιθέσεις των Αζέρων κατά...

Οι γυναίκες της Αρμενίας στην πρώτη γραμμή της μάχης!

Ο ξεσηκωμός στην Αρμενία για τα όσα γίνονται στο Ναγκόρνο Καραμπάχ είναι γενικός, με ανθρώπους κάθε ηλικίας να δηλώνουν έτοιμοι να βρεθούν στο μέτωπο...

Απαράδεκτη και ντροπιαστική η δήλωση Μητσοτάκη για την Ελληνική επανάσταση

Πρέπει πραγματικά να αναρωτηθούμε που ακριβώς έμαθε ιστορία ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Ο άνθρωπος πρέπει να έχει διαβάσει Φαλμεράυερ, Αδόλφο Χίτλερ και Μπουλέντ Ετσεβίτ και...

Τουρκικός τρόμος! Ο στρατηγός-φάντασμα στο πλευρό των Αρμενίων!

Ο εμβληματικός ηγέτης του κουρδικού PKK (μέλος της τριμελούς ηγεσίας πλέον) τον οποίο οι Τούρκοι διέδιδαν ότι είχαν σκοτώσει, εμφανίστηκε στα βουνά του Ναγκόρνο-Καραμπάχ...

Επίσκεψη Πομπεο: Μας έκανε ρεζίλι ο Μητσοτάκης σε όλη την υφήλιο – Παράτησε τη μάσκα του πάνω στο πιάτο που θα έτρωγε

Αν είναι δυνατόν ο πρωθυπουργός που μας έχει ζαλίσει τόσο καιρό με την ατομική ευθύνη να μην ξέρει ότι δεν βάζουμε την μάσκα όταν...

Κι άλλη κατάρριψη αζερικού drone από το Ιράν!

Η αεράμυνα του Ιράν προχώρησε σε κατάρριψη εναέριου μη επανδρωμένου κατασκοπευτικού οχήματος στο ύψωμα Ασλαν Ντουζ στην επαρχία Αρνταμπίλ (όπου διαμένουν κυρίως Αζέροι) στο...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Γιώργος Παπανδρέου: Σέρνει τον χορό της συνεκμετάλλευσης στο Αιγαίο

Θετική εξέλιξη χαρακτηρίζει ο Γιώργος Παπανδρέου την συμφωνία για έναρξη διερευνητικών συνομιλιών με την Τουρκία. Βέβαια δεν σταματάει εκεί και αποκαλύπτει πως «η αποκλιμάκωση της...

7η Ταξιαρχία: Η μετακόμιση της ντροπής

Το να κλείνει η κυβέρνηση μεσάνυχτα τα περίπτερα για να μην αγοράζουμε μπίρες και γλεντάμε στις πλατείες ή να μοιράζει στα νήπια μάσκες για...

Ακυρώθηκε η μεταγραφή στην ΑΕΛ του αρχηγού της Αρμενίας Χαρογιάν γιατί πήγε να πολεμήσει !!

Η ΑΕΛ γνωστοποίησε πως η μεταγραφή του κεντρικού αμυντικού, Βαραζντάτ Χαρογιάν, ακυρώθηκε καθώς πήγε στον πόλεμο. Όπως αναφέρει η σχετική ανακοίνωση, ο κεντρικός αμυντικός δεν...

Πανικόβλητοι οι Αζέροι από τις απώλειες, δημοσιεύουν φωτό νεκρών Ταλιμπάν ως …Αρμένιους!

Όταν φτάνουν σε τέτοια σημεία άθλιας προπαγάνδας, μάλλον δεν είναι καθόλου καλά τα πράγματα για το Αζερμπαϊτζάν και την Τουρκία. Η προπαγάνδα των φονιάδων του...

Οργή των Αρμενίων κατά του Mega και του Ευαγγελάτου

Την οργισμένη αντίδραση της Αρμενικής Νεολαίας Ελλάδος προκάλεσε ρεπορτάζ του Mega το οποίο αναφερόταν στις συγκρούσεις στο Ναγκόρνο-Καραμπάχ και τις επιθέσεις των Αζέρων κατά...

Οι γυναίκες της Αρμενίας στην πρώτη γραμμή της μάχης!

Ο ξεσηκωμός στην Αρμενία για τα όσα γίνονται στο Ναγκόρνο Καραμπάχ είναι γενικός, με ανθρώπους κάθε ηλικίας να δηλώνουν έτοιμοι να βρεθούν στο μέτωπο...