ΣΗΜΕΙΑ ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΥ
ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ κ. ΠΡΟΚΟΠΙΟΥ ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟΥ
ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΕΟΡΤΑΣΜΟΥ
20 ΕΤΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΟΥ ΣΥΝΗΓΟΡΟΥ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ
Αθήνα, 20.2.2019
Το 2018 συμπληρώθηκαν 20 χρόνια λειτουργίας του εμβληματικού θεσμού του Συνηγόρου του Πολίτη. Ο θεσμός αυτός ιδρύθηκε ως Ανεξάρτητη Αρχή το 1997 -κατά το πρότυπο του, σουηδικής καταγωγής,Ombudsman που εξαπλώθηκε ευρύτατα ιδίως στην Ευρώπη- με βάση τις διατάξεις του ν. 2477/1997. Κατά την αναθεώρηση του Συντάγματος του 2001, ο Συνήγορος του Πολίτη κατοχυρώθηκε και συνταγματικώς ως Ανεξάρτητη Αρχή, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 103 παρ. 9, κατά τις οποίες: «Νόμος ορίζει τα σχετικά με την συγκρότηση και τις αρμοδιότητες του «Συνηγόρου του Πολίτη» που λειτουργεί ως ανεξάρτητη αρχή». Σήμερα, και μετά την κατά τ’ ανωτέρω συνταγματική του κατοχύρωση, ο θεσμός του Συνηγόρου του Πολίτη λειτουργεί μέσα στο θεσμικό πλαίσιο του ν. 3094/2003 -όπως ισχύει- και έχει επιτελέσει σπουδαίο έργο προς την κατεύθυνση της εφαρμογής των εγγυήσεων τόσο του Κράτους Δικαίου και της Αρχής της Νομιμότητας όσο και των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων του Ανθρώπου. Το γεγονός αυτό έχει οδηγήσει στην, γενικώς αναγνωρισμένη, καταξίωσή του.
Α. Τον εμπλουτισμό των κανόνων δικαίου με κανονιστικές αξίες, συνταγματικά κατοχυρωμένες, με προεξάρχουσες την αξία και την αξιοπρέπεια του Ανθρώπου και την κοινωνική Αλληλεγγύη.
Β. Την υπαγωγή όλων των διοικητικών πράξεων, μέτρων και πρακτικών υπό την εποπτεία και τον έλεγχο των-συνταγματικής εμβέλειας- αρχών της αναλογικότητας, της ασφάλειας του δικαίου και της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης.
Α. Πρώτον, της διαμεσολαβητικής λειτουργίας. Πρόκειται για την, ανέξοδη και χωρίς νομικούς φορμαλισμούς για τον Πολίτη, εξωδικαστική διαμεσολάβηση αναφορικά με την επίλυση διαφορών του με την Διοίκηση εν ευρεία εννοία, η οποία είναι ικανή να εμπεδώσει στον Πολίτη το αίσθημα δικαίου και μιαν άλλη εικόνα ανθρώπινης και υποστηρικτικής λειτουργίας του ίδιου του Κράτους.
Β. Δεύτερον, της καθοδηγητικής λειτουργίας. Μέσω της έρευνας των καθημερινών αναφορών και των προτάσεων επίλυσης διαφορών, ο Συνήγορος του Πολίτη μπορεί να προσανατολίσει την Διοίκηση στην ορθή ερμηνεία νομικών διατάξεων και στην αποτελεσματική εφαρμογή των αρχών της χρηστής διοίκησης, της νομιμότητας, της αναλογικότητας, της επιείκειας και της συνέχειας της διοικητικής δράσης, συμβάλλοντας έτσι στην βελτίωση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών και στην καλύτερη εξυπηρέτηση του Πολίτη.
Γ. Και, τρίτον, της διαβουλευτικής λειτουργίας. Μέσω της διάγνωσης, σ’ εθνική κλίμακα, περιστατικών και πρακτικών κακοδιοίκησης ή εγγενών αδυναμιώντης διοικητικής δράσης, τα οποία εντοπίζονται κατά την άσκηση των δραστηριοτήτων του, ο Συνήγορος του Πολίτη αποτελεί κατεξοχήν προνομιακό συνομιλητή της Νομοθετικής και της Εκτελεστικής Εξουσίας, κατά την διαβούλευση για την υποβολή προτάσεων νομοθετικών ή κανονιστικών παρεμβάσεων.
Κλείνοντας τον, κατ’ ανάγκην, σύντομο χαιρετισμό μου, εύχομαι στον Πρόεδρο, στα Μέλη και τους Εργαζόμενους της Αρχής να παραμείνουν προσηλωμένοι, με συνέπεια και επιμονή, στην προαγωγή του, τόσο σημαντικού για το Κράτος Δικαίου και τα Θεμελιώδη Δικαιώματα του Ανθρώπου, έργου του Συνηγόρου του Πολίτη, όπως πολύ επιτυχημένα το έπραξαν ως σήμερα.
