Lecture Capture: Μια πρόταση ενίσχυσης της φυσικής διδασκαλίας από την νεαρά Λιτοχωρίτισσα επιστήμονα Ελένη Β. Μπελογιάννη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Γράφει η Ελένη Μπελογιάννη

Μόλις πριν από μερικά χρόνια, η τηλεργασία και τα ευέλικτα ωράρια, η χρήση οθονών αφής και η διευθέτηση των τραπεζικών συναλλαγών από την οθόνη ενός ηλεκτρονικού υπολογιστή αποτελούσαν μόνο μερικά παραδείγματα αλλαγών του καθημερινού μας βίου, που ενώ φάνταζαν μακρινά, στην πραγματικότητα ήταν τόσο κοντά μας. Το ίδιο μακρινό φάνταζε και το σενάριο μιας πανδημίας, που αν

και πολλοί επιστήμονες προοικονομούσαντην εμφάνισή της, κανένας δεν πίστευε ότι τώρα ήταν η κατάλληλη στιγμή να ξεπροβάλλει. Κι όμως, αποφεύγοντας πάντοτε τα γρήγορα συμπεράσματα και τα μεγάλα λόγια, αντιμετωπίσαμε και αντιμετωπίζουμε αυτήν την πρωτόγνωρη αλλά και κρίσιμη κατάσταση με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, πάντα με προτεραιότητα τον ίδιο τον άνθρωπο και τις ανάγκες του. Γιατί οι μεγάλες αποφάσεις λαμβάνονται σε μεγάλες στιγμές.

Έτσι, και στον τομέα της εκπαίδευσης και συγκεκριμένα της τριτοβάθμιας, η υιοθέτηση της τηλεδιάσκεψης ως μορφής διδασκαλίας σε εικονική τάξη και των πλατφορμών e-learning συνέβαλαν καθοριστικά στη βελτίωση της διδασκαλίας ως τρόποι ενίσχυσής της. Προς την ίδια κατεύθυνση, κινείται και η πρακτική του «Lecture Capture» που ήδη εφαρμόζεται τα τελευταία χρόνια στην πλειονότητα των Βρετανικών πανεπιστημιακών ιδρυμάτων όπως το University College of London(UCL), το University of Cambridge, το CityUniversity of London, το Bath Spa University αλλά και σε αρκετά πανεπιστήμια της Ευρώπης όπως το University of Oslo στη Νορβηγία, το KristianUniversity College στη Σουηδία, το LeidenUniversity στην Ολλανδία και το CopenhagenBusiness School στη Δανία, μέσω της πλατφόρμας του Panopto, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν μπορεί να υποστηριχθεί και από άλλους τρόπους.

Τί είναι το Lecture Capture;

Το Lecture Capture που στα ελληνικά θα μπορούσε να αποδοθεί ως «απαθανάτιση» της διάλεξης, είναι ουσιαστικά η καταγραφή της διδασκαλίας τη στιγμή που λαμβάνει χώρα στην φυσική τάξη σε πραγματικό χρόνο και είναι διαθέσιμη μετά το πέρας της παράδοσης αποκλειστικά και μόνο στους μαθητές του εκάστοτε ιδρύματος στην πλατφόρμα που χρησιμοποιούν. Το Lecture Capture λαμβάνει μορφή είτε μέσω της ηχογράφησης είτε μέσω της μαγνητοσκόπησης της διδασκαλίας, με ή χωρίς την παροχή πρόσθετου διδακτικού υλικού, όπως παρουσιάσεις μαθημάτων σε PowerPoint. Ενώ απαραίτητος εξοπλισμός για την εφαρμογή του είναι ένα μικρόφωνο, μια συσκευή ηχογράφησης και μια κάμερα, καθώς και οποιαδήποτε προσθήκη τεχνικού υποστηρικτικού εξοπλισμού καθιστούσε καλύτερη την ποιότητα της καταγραφής.

Η πρακτική αυτή, που σε καμία περίπτωση δεν υποκαθιστά τη δια ζώσης διδασκαλία, έρχεται για να την ενισχύσει επικουρικά πάντοτε προς όφελος των φοιτητών. Ο εκάστοτε σπουδαστής έχει τη δυνατότητα να ανατρέξει στη διδασκαλία ανά πάσα ώρα και στιγμή και να λύσει οποιεσδήποτε τυχόν απορίες προέκυψαν από το μάθημα ή από την προσωπική του μελέτη. Ακόμη, η καταγραφή του μαθήματος παρουσιάζεται ιδιαιτέρως χρήσιμη προς τους μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες, οι οποίοι δυσκολεύονται να κρατούν σημειώσεις, ή ακόμη και για μαθητές που δεν μπορούν να συγχρονίσουν την κατανόηση της παράδοσης και την καταγραφή σημειώσεων, δεδομένου ότι η κάθε παράδοση δεν έχει τον ίδιο βαθμό δυσκολίας. Το Lecture Capture, καθίσταται απαραιτήτως αναγκαίο και για τους φοιτητές Erasmus ή για τους φοιτητές του εξωτερικού, των οποίων η διδασκαλία δε διεξάγεται στη μητρική τους γλώσσα. Μέσω αυτού, παρέχεται η ευελιξία στους φοιτητές να ανατρέχουν ξανά και ξανά σε οποιοδήποτε σημείο της παράδοσης εκείνοι επιθυμούν, και να την παρακολουθούν στο χώρο τους. Επιπλέον, αξίζει να σημειωθεί ότι η παρούσα πρακτική εκτιμάται ιδιαιτέρως από τους σπουδαστές κατά τη διάρκεια των εξετάσεων, αλλά και ως προετοιμασία για την παρακολούθηση του επερχόμενου μαθήματος. Με τον τρόπο αυτό, κινητοποιείται το ενδιαφέρον των φοιτητών για μάθηση και αυξάνεται η συμμετοχή και αλληλεπίδρασή τους κατά τη διάρκεια της διάλεξης, μέσω της έκφρασης ερωτημάτων και προβληματισμών, ενώ ενισχύεται και ο εποικοδομητικός διάλογος μέσα στην αίθουσα, καθώς οι σπουδαστές δεν αισθάνονται την ευθύνη καταγραφής σημειώσεων λέξη προς λέξη.

Από την σκοπιά μάλιστα των διδασκόντων, είναι πολύ λογικό ότι οι καθηγητές, σκεπτόμενοι ότι το μάθημά τους καταγράφεται, να είναι αγχωμένοι κατά την παράδοσή τους ή να μην αποδίδουν το βέλτιστο. Ωστόσο, η απαθανάτιση του μαθήματος θα μπορούσε να συμβάλλει ενεργά στην αυτοαξιολόγηση της διδασκαλίας τους και τη συνεχή βελτίωση της, ενώ τα φαινόμενα παράνομης καταγραφής του διδακτικού υλικού κατά την παράδοση θα μειώνονται αισθητά. Βεβαίως, είναι πολύ πιθανό μέσα από την υιοθέτηση της καταγραφής του μαθήματος, να μειωθεί το ποσοστό της συμμετοχής των φοιτητών στις διαλέξεις ή ακόμη οι μαθητές να επικεντρώνουν τη μελέτη τους στο καταγεγραμμένο μάθημα και να αποφεύγουν την περαιτέρω μελέτη διδακτικών εγχειριδίων. Γι’ αυτό, πρέπει να καταστεί σαφές, από την αρχή στους σπουδαστές ότι το Lecture Capture δεν υποκαθιστά το φυσικό μάθημα, αλλά το συμπληρώνει· καθώς στη ζωντανή διδασκαλία έχει κανείς τη δυνατότητα να αλληλεπιδράσει άμεσα και απευθείας στη νέα πληροφορία, ενώ συγχρόνως μέσα από τη μελέτη των συγγραμμάτων ο φοιτητής μπορεί να λαμβάνει και να αξιολογεί τη γνώση από ποικίλες πηγές. Τέτοια φαινόμενα,μάλιστα, είναι εφικτό να αποφευχθούν μέσω της υποχρεωτικής φυσικής παρακολούθησης των μαθημάτων ή και μέσω της περιορισμένης χρονικά πρόσβασης στο καταγεγραμμένο μάθημα (λόγου χάρη πρόσβαση στο υλικό για ένα ακαδημαϊκό έτος), γεγονός σίγουρα που εναπόκειται στη διακριτική ευχέρεια του εκάστοτε ιδρύματος.

Παρά όμως, τη δελεαστική διαθεσιμότητα του μαθήματος ανά πάσα ώρα και στιγμή, παρατηρείται ότι η πλειονότητα των φοιτητών δεν παρακολουθεί ολόκληρο το καταγεγραμμένο μάθημα, αλλά αποσπάσματα αυτού, ως μορφή διασφάλισης των ήδη υπαρχουσών γνώσεων, γεγονός που επιβεβαιώνει την ενεργή συμμετοχή τους στη φυσική διδασκαλία. Προσαρμοσμένοι ,ωστόσο, στους νέους ρυθμούς ζωής και λαμβάνοντας υπόψιν το γεγονός ότι ολοένα και περισσότερο αυξάνεται ο αριθμός των εργαζομένων φοιτητών, αλλά και εκείνων που δεν έχουν τη δυνατότητα να διαμένουν στην πόλη φοίτησής τους ή και εκείνων που για προσωπικούς τους λόγους π.χ ασθένεια, δε δύνανται να παραστούν σε κάποιες διαλέξεις, θα λέγαμε ότι η καταγραφή μαθήματος θα διευκόλυνε το έργο τους και θα βελτίωνε την απόδοσή τους. Δεν είναι βέβαια λίγα τα πανεπιστήμια που λόγω των υποδομών τους, δεν μπορούν να φιλοξενήσουν μεγάλο αριθμό φοιτητών στις αίθουσές τους, καθιστώντας επιτακτική την εφαρμογή του LectureCapture, ιδίως στα μαθήματα μεγάλων ακροατηρίων.

Ειδικότερα, στα ελληνικά πανεπιστήμια, η μέθοδος καταγραφής της φυσικής διδασκαλίας έλαβε μορφή μέσω της πλατφόρμας open courses (ανοιχτά μαθήματα) πιλοτικά τη χρονική περίοδο 2007-2013 μέσω της χρηματοδότησης του ΕΣΠΑ, λαμβάνοντας ενθαρρυντικές κριτικές και έχοντας ακόμη και σήμερα πρόσβαση στις τότε καταγεγραμμένες διαλέξεις. Σήμερα, εξαιρετικά αξιόλογο έργο λαμβάνει χώρα στο διαδικτυακό περιβάλλον του mathesis, όπου οι φοιτητές κάποιων τμημάτων του Πανεπιστημίου Κρήτης έχουν τη δυνατότητα πρόσβασης στο μαγνητοσκοπημένο υλικό της διδασκαλίας. Απαραίτητη όμως προϋπόθεση για να λάβει το παρόν εγχείρημα σάρκα και οστά, είναι η δυνατότητα επιστροφής στις φυσικές αίθουσες διδασκαλίας, διαφορετικά θα μπορούσε να εφαρμοστεί προφανώς και μέσω της καταγραφής της εικονικής διδασκαλίας. Κυρίως, όμως, μείζων προϋπόθεση για την υλοποίηση του LectureCapture είναι η συγκατάθεση των διδασκόντων, στους οποίους σε καμία περίπτωση δε μπορεί να επιβληθεί η υποχρέωση καταγραφής είτε μέσω ηχογράφησης είτε μέσω μαγνητοσκόπησης της διδασκαλίας τους.

Για το λόγο αυτό, θα μπορούσε σε πρώτο επίπεδο να εφαρμοστεί αυτή η πρακτική σε όσους καθηγητές συναινούν και πάντοτε υπό τον όρο της ασφαλούς διαφύλαξης των προσωπικών τους δεδομένων, καθιστώντας σαφές στους ενήλικες μαθητές ότι δεν μπορούν να κάνουν άλλη χρήση του υλικού, πέραν εκείνης για εκπαιδευτικούς σκοπούς. Η λειτουργία μάλιστα του LectureCapture, διαφαίνεται ιδιαιτέρως χρήσιμη την παρούσα χρονική στιγμή, δεδομένου ότι οι εξετάσεις είναι προ των πυλών και η διανομή των συγγραμμάτων βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη. Ταυτόχρονα, όμως είναι μια καινοτομία που θα συμβάλει στην ταχύτερη περάτωση της εκάστοτε σχολής και την κατάργηση των «αιωνίων» φοιτητών. Ωστόσο, πρόκειται για ένα ιδιαιτέρως δαπανηρό εγχείρημα, αλλά δεν παύει να είναι μια επένδυση για το μέλλον, που βάσει της πληθώρας των πλεονεκτημάτων της, μόνο ωφέλιμη θα μπορούσε να αποδειχθεί για τους σπουδαστές. Ας μην ξεχνάμε βεβαίως ότι, εφόσον η τεχνολογία υπάρχει, καθίσταται αναγκαία η σωστή χρήση της.

Παράλληλα, όμως και το ίδιο το πανεπιστήμιο μπορεί μέσα από τα δεδομένα των προβολών των παρακολουθήσεων των καταγεγραμμένων μαθημάτων, της συμμετοχής των μαθητών στη ζωντανή διδασκαλία και της επίδοσης αυτών στις εξετάσεις, να αξιολογήσει την αποτελεσματικότητα του συγκεκριμένου μέσου και να αποφανθεί θετικά ή αρνητικά σχετικά με τη μόνιμη υιοθέτησή του. Άλλωστε, κάποτε ο John F. Kennedy είπε ότι «Η αλλαγή είναι ο νόμος της ζωής. Και αυτοί που κοιτούν μόνο το παρελθόν ή το παρόν είναι σίγουρο ότι θα χάσουν το μέλλον», γι’ αυτό ας τολμούμε στις ωφέλιμες αλλαγές για να διαφυλάττουμε το μέλλον μας. 

Από τον ιστότοπο: https://www.facebook.com/groups/1690376954558442/permalink/2564518397144289/

ΠρωτοσελιδαΕιδήσεις

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Μια Συζήτηση με τη Τεχνητή Νοημοσύνη για τη Δυστοπία και την Ευτοπία, με Αναφορά σε Ελλάδα και Ευρώπη

Το θέμα της σημερινής συζήτησης με την Τεχνητή Νοημοσύνη, στόχο έχει να επιχειρήσει μια διασύνδεση εννοιών που αντλούνται (στο παρόν άρθρο) από τη λογοτεχνία,...

90χρονος έθαψε τον σκύλο του ζωντανό

Στη Νέα Μηχανιώνα Θεσσαλονίκης ένας 90χρονος έθαψε ζωντανό σκύλο σε αγροτική έκταση Ο ηλικιωμένος οδηγήθηκε ενώπιον της δικαιοσύνης και του ασκήθηκε δίωξη για κακούργημα για...

Κολοραντο: Είχε συλληφθεί 57 φορές για κακοποίηση! Και όμως τον άφησαν ελεύθερο…

Κατ' εξακολούθηση κακοποιητής στο Κολοράντο αφέθηκε ελεύθερος από τη φυλακή και σε λιγότερο από δύο εβδομάδες από την απελευθέρωση τουδολοφόνησε τη μητέρα των τριών...

Άγνωστοι διέρρηξαν… το σπιτάκι του Άι Βασίλη στη Λαμία

Ντροπή και οργή προκαλεί η εικόνα στην πλατεία Πάρκου στη Λαμία, όπου άγνωστοι διέρρηξαν… το σπιτάκι του Άι Βασίλη! Οι δράστες, γνωστοί-άγνωστοι από μικροκλοπές στην περιοχή,...

Σαν σήμερα το Νόμπελ λογοτεχνίας στον Γιώργο Σεφερη

Η συγκλονιστική ομιλία του Γιώργου Σεφέρη στην απονομή του βραβείου Νόμπελ Λογοτεχνίας "Τούτη την ώρα αισθάνομαι πως είμαι ο ίδιος μια αντίφαση. Αλήθεια, η Σουηδική...

Έφοδος των αρχών σε γιάφκα εκτελεστών

Μια πραγματική γιάφκα εκτελεστών εντόπισε το ελληνικό FBI, δηλαδή οι αστυνομικοί της Διεύθυνσης Αντιμετώπισης Οργανωμένου Εγκλήματος σε χώρο στα Καλύβια, που αρχικά βρισκόταν στο στόχαστρο...

Κατέρρευσε μέσα στο δικαστήριο και πέθανε λίγο πριν του ανακοινωθεί η ποινή

Σοκ προκάλεσε η είδηση του θανάτου ενός 84χρονου κατηγορούμενου για ενδοοικογενειακή βία, μέσα στα δικαστήρια της πρώην σχολής Ευελπίδων Ο ηλικιωμένος άνδρας άφησε την τελευταία...

Επέτειος της δολοφονίας του Αλέξη Γρηγορόπουλου: Ποιοι σταθμοί του ΜΕΤΡΟ θα είναι κλειστοί

17 χρόνια συμπληρώνονται σήμερα Σάββατο 6 Δεκεμβρίου από την δολοφονία του Αλέξανδρου Γρηγορόπουλου από τον ειδικό φρουρό Επαμεινώνδα Κορκονέα στα Εξάρχεια και στο κέντρο...

Η Ευρώπη σε παλαιά και απωθημένα γεωπολιτικά μοτίβα Είναι αναχρονιστική η Ευρωπαϊκή αντιρωσική εμμονή;

Η Ευρώπη σε παλαιά και απωθημένα γεωπολιτικά μοτίβα Είναι αναχρονιστική η Ευρωπαϊκή αντιρωσική εμμονή;Η Ευρώπη (Ευρωπαϊκή Ένωση και Ηνωμένο Βασίλειο ΕΕ + ΗΒ) συσπειρώνεται...

Ζευγάρι νεκρό απο αναθυμιάσεις γεννήτριας βενζίνης

Ανάστατη είναι η κοινωνία στην Αλεξανδρούπολη από την είδηση του τραγικού θανάτου ενός ζευγαριού μέσα στο σπίτι τους πιθανώς από αναθυμιάσεις που προήλθαν από...

Σπείρα ανάγκαζε παιδιά να πωλούν λαθραία καπνικά προϊόντα

Εξαρθρώθηκε σπείρα που τα μέλη δραστηριοποιούνταν στην εμπορία ανθρώπων και συγκεκριμένα παιδιών με σκοπό τον εξαναγκασμό τους στην παράνομη πώληση λαθραίων τσιγάρων Μάλιστα, τα παιδιά...

Τα ταξί αναστέλουν την απεργία τους

Οι ταξιτζήδες είχαν αποφασίσει να παρατείνουν την απεργία τους μέχρι και τα ξημερώματα του Σαββάτου, 6 Δεκεμβρίου, ωστόσο, τελικά, οι καιρικές τούς άλλαξαν γνώμη Ειδικότερα,...

Απαγόρευσαν στους οδηγούς ταξί να συμπαρασταθούν στους Αγρότες

Έναν πρωτοφανή εμπαιγμό βίωσαν το μεσημέρι της Πέμπτης οι ταξιτζήδες οι οποίοι πραγματοποιούν την τρίτη συνεχόμενη μέρα πανελλαδικής απεργίας. Το μήνυμα στους ταξιτζήδες από το Υπουργείο...

89χρονος παρενόχλησε 16χρονη σε παιδική χαρά

Ένας 89χρονος συνελήφθη, καθώς προσέγγισε 16χρονη που καθόταν σε παγκάκι παιδικής χαράς και της πρότεινε σεξουαλική συνεύρεση έναντι αμοιβής Το νεαρό κορίτσι σοκαρίστηκε, καθώς ο...

Κυβέρνηση κατά αγροτών: Επεισόδια σε Νίκαια και Πλατύκαμπο

Οι αγρότες ξεκίνησαν τις κινητοποιήσεις τους στη Λάρισα αποφασισμένοι να το πάνε μέχρι τέλους Η χώρα είναι, πλέον, κομμένη στα δύο, καθώς, λίγο μετά τις...

Αγρότες και κτηνοτρόφοι ετοιμάζονται να κατεβάσουν τα τρακτέρ στους δρόμους από την Κυριακή

Ο αγροτοκτηνοτροφικός κόσμος συνεχίζει τον κύκλο κινητοποιήσεων που αναδεικνύει τα οξυμένα προβλήματα του πρωτογενούς τομέα και τα επακόλουθα από το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ Σύμφωνα με...

Στη φυλακή 53χρονος που κακοποιούσε την 3χρονη κόρη του

Το Μεικτό Ορκωτό Εφετειο Χανίων έκρινε  ομόφωνα ένοχο 53χρονο πατέρα για γενετήσιες πράξεις σε βάρος της τρίχρονης κόρης του Του επέβαλε ποινή κάθειρξης 5,5 ετών,  με...

Επιδόματα, ΟΠΕΚΕΠΕ και δημογραφικό

Σύμφωνα με το αρνητικό των επιδόσεων του δημογραφικού προβλήματος που μας μαστίζει, και συναρτήσει πρόσφατου ερεθίσματος όπου δόθηκαν από τον ΟΠΕΚΕΠΕ …..κονδύλια σε φερόμενους άτεκνους,...

Ανατροπή στη δίκη της Κιβωτού

Σημαντική εξέλιξη σημειώθηκε χθες στη δίκη της Κιβωτού όταν ένας από τους βασικούς μάρτυρες, τρόφιμος του ιδρύματος,εξετάστηκε κατ’ αντιπαράσταση με άλλο παιδί που είχε...

Τεμπη: Ξεκίνησε στη Λάρισα η δίκη για τα βίντεο

Για πρώτη φορά μέσα στην δικαστική αίθουσα βρέθηκαν και οι τρεις κατηγορούμενοι μετά την διαταγή του δικαστηρίου για αυτοπρόσωπη παρουσία Πρόκειται για την πρώτη δίκη...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ