Το κοινό τού κοινού

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Του Νότη Μαυρουδη Οι απόψεις κριτικών, αλλά και καλλιτεχνών, σχετικά με την ποιότητα και την κριτική ικανότητα τού «φιλοθεάμονος κοινού», πάντα θα μας απασχολούν αφού, εντέλει,είναι α υ τ ό που θα επιλέξει, θα ακούσει, θα δει, θα κρίνει… Έχω παρατηρήσει λοιπόν πως όταν αναφερόμαστε στο «κοινό», δηλαδή στον κόσμο που παρακολουθεί ένα θέαμα-ακρόαμα (Θ-Α), θεωρούμε πως είναι μια συμπαγής οντότητα με ενιαία χαρακτηριστικά. Δεν μπορώ να ελέγξω κατά πόσο είναι αληθής μια τέτοια άποψη, ξέρω όμως πως για λόγους συντομίας, οι θεατές λέγονται «κοινό»! Περνώντας τα χρόνια, έχω την αίσθηση ότι έχουμε εγκλωβιστεί σε μια εντελώς αόριστη και μη επεξεργασμένη έννοια. Το μπέρδεμα καραδοκεί ανά πάσα στιγμή και μας οδηγεί στη διατύπωση εκτιμήσεων, τις περισσότερες φορές λαθεμένες ήαντιφατικές, σε ό,τι αφορά την έννοια της «συμπαγούς» οντότητας και των «κοινών χαρακτηριστικών».Το κοινό, στην πραγματικότητα, είναι εσύ, εγώ, ο άλλος και ο παρ’ άλλος… Είναι το άθροισμα ενός συνόλου, τού οποίου η σύνθεση διαμορφώνεται και εξαρτάται κάθε φορά από το καλλιτεχνικό είδος και το περιεχόμενο του θεάματος, όπως βέβαια και από το εύρος της αποδοχής των δημιουργών, καθώς και την ανταπόκριση των πολιτών στο κάλεσμά τους να παρακολουθήσουν κάποιο θέαμα-ακρόαμα ή κάποιο καλλιτέχνημα που εκτίθεται δημοσίως. Για παράδειγμα, μια ροκ συναυλία, ένα solo ρεσιτάλ μουσικής, μια συναυλία κλασικής ορχήστρας, μια θεατρική παράσταση αρχαίας τραγωδίας ή κωμωδίας, ενός σύγχρονου δράματος ή σάτιρας, μιας επιθεώρησης, ενός τσίρκου, ενός αγώνα ποδοσφαίρου, μπάσκετ, ράλι αυτοκινήτων, μια έκθεση ζωγραφικής κλπ. Πλήθος καλλιτεχνικών θεαμάτων και ακροαμάτων πραγματοποιούνται με την παρουσία κοινού εξαιρώντας τη σημερινή συγκυρία που εμποδίζει τους πολίτες να παραβρεθούν λόγω επιδημίας. Το κοινό της τηλεόρασης, για παράδειγμα, αλλάζει τα ποιοτικά του χαρακτηριστικά,από ώρα σε ώρα, ανάλογα με το προβαλλόμενο πρόγραμμα, όπως και του ραδιοφώνου, που κι αυτό εναλλάσσεται. Το κοινό του κινηματογράφου αλλάζει σε σχέση με το προβαλλόμενο έργο. Το κοινό (οι χρήστες) του διαδικτύου χρησιμοποιεί τις ηλεκτρονικές πλατφόρμες, συμμετέχοντας επώνυμα πλέον ή με ψευδώνυμο έστω, σημειώνοντας κυρίως την αδιάκοπη και επίμονη παρουσία του, επί παντός του επιστητού…Όλες οι δημόσιες καλλιτεχνικές, αθλητικές κλπ, εκδηλώσεις και παρουσίες,στοχεύουν στο να αγγίξουν, να συγκινήσουν, να χαροποιήσουν, να προκαλέσουν, να γοητεύσουν το κοινό· είναι το μέσο, η επιθυμία, ο σκοπός και το ζητούμενο. Να «συναντηθεί» το Θ-Α με το κοινό που θα σπεύσει να το παρακολουθήσει. Ένα κοινό,το οποίο έχει επιλέξει για την ψυχαγωγία του συγκεκριμένο έργο, ταυτίζεται, κατά κάποιο τρόπο, πνευματικά και συναισθηματικά με το πολιτιστικό δημιούργημα και μας επιτρέπει να υποθέσουμε ότι αισθάνεται «συγγενικά» ψυχολογικά χαρακτηριστικά προς ό,τι περιέχει η παράσταση: περιεχόμενο, πλοκή, αισθητική, ερμηνεία, σκηνοθεσία κ.ά. Βεβαίως το κάθε Θ-Α έχει τους δικούς του κώδικες, με το ενσυνείδητο και καλλιεργημένο κοινό να προσαρμόζεται σε αυτούς. Το μόνο κοινό σημείο που υπάρχει, είναι το κοινό ενδιαφέρον προς την συγκεκριμένη παράσταση…Τα προαναφερθέντα είναι μάλλον αυτονόητα, αλλά θα ήθελα να σταθώ σε ένα σημείο, το οποίο κρατάει πάντα αυξημένο το ενδιαφέρον των καλλιτεχνών του θεατρικού, μουσικού, εικαστικού (κλπ) χώρου, οι οποίοι είτε υποδύονται ρόλους, ερμηνεύουν παρτιτούρες και χορογραφίες, είτε εκφράζονται με τη σμίλη και τον χρωστήρα, σίγουρα εκθέτουν την ψυχή τους μπροστά σε δεκάδες ή εκατοντάδες ή χιλιάδες κόσμο, προσπαθώντας, την ίδια ώρα, να κωδικοποιήσουν τα χειροκροτήματα (άλλοτε δυνατά, άλλοτε χλιαρά), τις επευφημίες, τις διαμαρτυρίες, ενίοτε τα…γιούχα, την αδιαφορία, την δυσφορία, τον θαυμασμό και ό,τι άλλο περνάει από το συναισθηματικό και πολιτιστικό φίλτρο τού καθενός… Θα ήθελα να ισχυριστώ πως, αυτό που ονομάζουμε «κοινό», δεν διαθέτει σώνει και καλά κοινά πνευματικά και πολιτιστικά στοιχεία· ο κάθε άνθρωπος είναι μοναδικός και διακρίνεται από τη διαφορετικότητα, την εμπειρία ζωής και την προσωπικότητά του. Το σημείο που τον «ενώνει» με τον διπλανό του είναι το κοινό ενδιαφέρον για το συγκεκριμένο θέαμα-ακρόαμα. Γι’ αυτό και η κάθε παράσταση (θεατρική, μουσική κλπ) προκαλεί διαφορετικά συναισθήματα στον Θ.Α. Με λίγα λόγια, δεν θα συναντήσει κανείς πολύ συχνά την καθολική (την κοινή) αποδοχή μιας παράστασης.Τα θέατρα, οι συναυλίες, και όλες οι περιπτώσεις θεαμάτων, που παρουσιάζονταιμέσω εισιτηρίων, μπορούν να προσμετρήσουν και να ελέγξουν πόσοι Θ.Απαρακολούθησαν μια εκδήλωση. Οι τηλεοράσεις και τα ραδιόφωνα, όχι· οι μετρήσεις που γίνονται στα ΜΜΕ, επιτρέπουν λάθη και οργανωμένες αλχημείες επί των ποσοστών τηλεθέασης και ακρόασης. Ιδιαίτερα στο ραδιόφωνο, ο κάθε παραγωγός«εκπομπάρχης», είναι αναγκασμένος να υποθέτει ο ίδιος πόσοι ακροατές τον ακούν. Μπορεί να είναι 10; 100; 1000; με περισσότερα μηδενικά; ποιος ξέρει… Στις περισσότερες των περιπτώσεων τίποτα δεν είναι βέβαιο κι αναμενόμενο· διότιδεν γνωρίζουμε ποτέ a priori την συμπεριφορά του κοινού· άραγε αυτό να έχει σχέση με τον τόπο; Αθήνα, Περιφέρεια, Χωριά; Τα σημεία πραγματοποίησης του θεάματος; κλειστούς χώρους; ανοιχτούς; πλατείες; αρχαιολογικούς χώρους; γήπεδα; στάδια; μπουάτ; κοσμικούς χώρους; την προετοιμασία, τις καιρικές συνθήκες, τη διαφήμιση, το όνομα του καλλιτέχνη, τον φορέα που το οργανώνει, και άλλα πολλά. Πλήθος από λεπτομέρειες κάνουν τον θεατή-ακροατή να συμπεριφέρεται και να αντιδρά αποκλειστικά με τον δικό του τρόπο, γι’ αυτό που βλέπει ή ακούει…Οι σκέψεις μου αυτές είναι αποτέλεσμα 65 χρόνων καλλιτεχνικής πορείας, τόσο ως μουσικού ερμηνευτή κλασικής κιθάρας, όσο και από την ενασχόλησή μου με το ελληνικό τραγούδι. Είναι καθημερινοί προβληματισμοί αφού εκτίθεμαι καλλιτεχνικά στη δημόσια κρίση, αντιμετωπίζοντας πολύ συχνά διαφορετικούς Θ.Α, οι οποίοιπολλές φορές θαρρείς και μου επιβάλλουν μυστηριωδώς τον τρόπο, την ατμόσφαιρα, ακόμα και την επιλογή μεγάλου μέρους τού ρεπερτορίου μου… Ναι! Πολλές φορές το κοινό είναι το άγνωστο… λιοντάρι που μπροστά του, α π ο κ α λ ύ π τ ε σ α ι. Το… κοινό του κοινού, είναι χημεία και σύνθεση αγνώστων στοιχείων· μια κατάσταση που καλεί (και προκαλεί) τον ίδιο τον καλλιτέχνη να την ψυχολογήσει και να την δει καθαρά και όχι τυφλωμένος από τα έντονα φώτα των προβολέων…Νότης Μαυρουδής ΠρωτοσελιδαΕιδήσεις

Γιατί ψοφάν τα έρμα;

Κάποια στιγμή, οι αγρότες αναμφίβολα θα κουραστούν και θα αποσυρθούν - Είναι και το κλίμα των γιορτών άλλωστε Τα προβλήματα επιβίωσης θα παραμένουν όμως και...

«Βόμβα» από την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία: Η Κοβέσι φέρνει χειροπέδες για πολιτικούς – Σενάρια πρόωρων εκλογών υπό τον φόβο διώξεων υπουργών για τον ΟΠΕΚΕΠΕ

Σοβαρές πολιτικές εξελίξεις που φτάνουν μέχρι και το σενάριο των πρόωρων εκλογών φαίνεται να πυροδοτεί η έρευνα της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας για το σκάνδαλο του...

Τα Χριστούγεννα, στην Ελλάδα και στο Κόσμο – Δύο Διάλογοι με την Τεχνητή Νοημοσύνη

Δίνονται παρακάτω δύο διάλογοι με τη ΤΝ, συνεχίζοντας τη σειρά αυτή άρθρων μου, σχετικοί με τα Χριστούγεννα Βασίλης Δημ. Χασιώτης  Η κυρίαρχη εστίαση στο περιεχόμενο των δύο...

Σκάνδαλο ΟΠΕΚΕΠΕ: «Κάποιοι» ενημέρωσαν τους εμπλεκόμενους για τις έρευνες και σήκωσαν τα λεφτά από τα ATM πριν συλληφθούν – Αποκαλύψεις σοκ για το κύκλωμα...

Μπαράζ αποκαλύψεων έφερε στο φως το δελτίο ειδήσεων του Kontra News με τον Νίκο Παναγιωτόπουλο, σχετικά με τη δράση της εγκληματικής οργάνωσης στην Κρήτη...

Η κοινωνία μας έχει καταρρεύσει: Μια δεκατετράχρονη μαχαιρώνει συμμαθήτριά της μέσα στο σχολείο

Οχι σε σκοτεινό σοκάκι, όχι «εκτός πλαισίου», αλλά εντός του χώρου που -υποτίθεται ότι- αποτελεί καταφύγιο, παρέχει παιδεία και ασφάλεια Αν αυτό δεν είναι...

Βασίλης Κοκοτσακης: Νέα έκθεση που ανατρέπει οριστικά κάθε επίσημη αφήγηση

Με μία νέα έκθεση που «ανατρέπει οριστικά κάθε επίσημη αφήγηση» για την αλληλουχία των γεγονότων στο έγκλημα που συντελέστηκε στα Τέμπη τη νύχτα της 28ης...

Μαρία Δεναξά: Οι ευρωπαϊκές ηγεσίες και η Ούρσουλα περιπαίζουν άσχημα τους ευρωπαίους αγρότες!

Η καταστροφική για την ευρωπαική αγροτιά συμφωνία Mercosur ήταν το δέντρο που κρύβει το δάσος! Η ΕΕ «επιθυμεί να ολοκληρώσει έως το τέλος του...

Κώστας Βαξεβάνης: Η κατάθεσή μου στη δίκη για τις υποκλοπές

Η έρευνα για το Predator άρχισε το 2019 Οι παρακολουθήσεις στην Κύπρο από ένα μαύρο βαν οδήγησαν σε συλλήψεις Ισραηλινών που κατέβαζαν δεδομένα και στοιχεία...

Γιώργος Βενετσάνος: Κράτος Οριστικά Απών – Η Κλιμάκωση της Βίας των Ανηλίκων Απαιτεί Άμεσα Μέτρα

Η διαπίστωση ότι κάτι δεν λειτουργεί σωστά στην Ελλάδα είναι πλέον βεβαιότητα Παρατηρούμε τη βία των ανηλίκων, και ειδικότερα την ενδοσχολική βία, να γιγαντώνεται με...

Τι Απέμεινε Από Την Γαλλική και Οκτωβριανή Επανάσταση και Μια Συζήτηση για την Προοπτική Θωράκισης της Ελληνικής Δημοκρατίας Σήμερα – Μια προσέγγιση με την Τεχνητή Νοημοσύνη

«Τι Απέμεινε Από Την Γαλλική και Οκτωβριανή Επανάσταση και Μια Συζήτηση για την Προοπτική Θωράκισης της Ελληνικής Δημοκρατίας Σήμερα» είναι το θέμα του  παρόντος διαλόγου...

Ας καταψηφίζουμε λοιπόν, κάλπη και συνείδηση, τους εκάστοτε εμπλεκόμενους πολιτικούς, ισάκις, όπου αυτοί και αν αποκαλύπτονται

Στην γνωστή σε όλο τον λαό σήμερα διαμάχη αγροτών με το καθεστώς Μητσοτάκη ένα από τα προς επίλυση σκοπούμενα είναι και η μεταφορά του τόσο...

Τα απαγορευμένα βιντεο του τικ τοκ που αναστάτωσαν το Μαξίμου

Αγώνα δρόμου δίνουν αυτές τις μέρες στο διαδίκτυο και στο TikTok φιλοκυβερνητικά τρολ για να κατεβάσουν αναρτήσεις οι οποίες είναι εξαιρετικά δημοφιλείς και έχουν...

Ο «Καποδίστριας» και γιατί στην Ελλάδα και στην Κύπρο είναι επικίνδυνο να είσαι Έλληνας

«Στην Ελλάδα -και στην Κύπρο- είναι επικίνδυνο να είσαι Έλληνας και να υπερασπίζεσαι τις ελληνικές αξίες Όταν το κάνεις, διώκεσαι ανηλεώς, βάλλεσαι. Ωστόσο έχουμε χρέος...

Μπλόκα και αγρότες: Δεν έχει γίνει ποτέ στο παρελθόν τέτοιου βαθμού απαξίωση σε Πρωθυπουργό από συστάσεως του αξιώματος

Η απόφαση των «μπλόκων» στο μήνυμα Μητσοτάκη που τους ζήτησε να προσέλθουν σήμερα Δευτέρα απόγευμα στο γραφείο του για «διάλογο» ήταν ένα όχι Και έστειλαν...

Γιώργος Βενετσανος: Χριστουγεννιάτικη Παράδοση στη Σαντορίνη

Τα Χριστούγεννα στη Σαντορίνη αποτελούν μια ξεχωριστή περίοδο, όπου η ζωντανή χριστιανική παράδοση εναρμονίζεται με τα αυθεντικά τοπικά έθιμα και τις γαστρονομικές συνήθειες του...

Φράγμα Μαρμαρά Παγγαίου Καβάλας: Περίπου 76 εκατομμύρια κυβικά μέτρα νερού χαμένα στο τελευταίο υδρολογικό έτος

«“Φράγμα “Μαρμαρά”, Παγγαίου, Καβάλας”: Περίπου 76 εκατομμύρια κυβικά μέτρα νερού χαμένα (θα γέμιζε περίπου 15 φορές), στο τελευταίο υδρολογικό έτος (01/09-06/12/2025) (~479,20 mm βροχής)». Κατά την διάρκεια των βροχοπτώσεων του χρονικού διαστήματος«01/09-06/12/2025», ο «Ποταμός Μαρμαράς», “μετέφερε”, περίπου, στην θέση όπου σχεδιάστηκε να κατασκευαστεί το «Φράγμα Μαρμαρά», (η οποία συγκεκριμένη θέση βρίσκεται εντός των ορίων του «“Δήμου Παγγαίου”, “Περιφερειακής Ενότητας (Π.Ε.) Καβάλας”»), συνολικά “”...

Ενιαύσιες  Καταλήψεις  και  Μπλόκα

Το σκηνικό γνωστό, διαχρονικά επαναλαμβανόμενο, με όλες τις Κυβερνήσεις και βέβαια τις Αντιπολιτεύσεις  Κώστα  Δημ  Χρονόπουλου *Αυξάνεται η ένταση των βίαιων γεγονότων ανάμεσα στους διαμαρτυρόμενους καταληψίες...

Πόσο Εφικτό είναι η ΤΝ να Αναλάβει «Θεσμικούς Ρόλους»;- Μια Συζήτηση με τη Τεχνητή Νοημοσύνη (και μια παρέμβαση σε πρόσφατη δημόσια τοποθέτηση του πρώην ΠτΔ κ. Προκόπη Παυλόπουλου για τη ΤΝ και τη...

Ο σημερινός διάλογος, έρχεται αντιμέτωπος, (σε καμία περίπτωση εξαντλητικά, αλλά όλως ενδεικτικά), με την δυστοπική προοπτική, στο μέλλον να δούμε θεσμικοί ρόλοι να ανατίθενται...

Η Μαρία Ολγκίν με ξεκάθαρη αποστολή αναγνώρισης

Αναφέρθηκε σε «τουρκική πλευρά της Κύπρου»! Της Φανούλας Αργυρου από το simerini.sigmalive.com Δεν έφτασε να κατεβεί στην Κύπρο η κυρία Μαρία Άνχελα Ολγκίν Κουεγιάρ, η απεσταλμένη του...

Κεραυνοί του Προκόπη Παυλόπουλου κατά του Τομ Μπάρακ: Καλεί την Κίμπερλι να πάρει θέση

Να ρωτήσουμε την πρέσβειρα των ΗΠΑ στην Ελλάδα Κίμπερλι Γκίφλοϊλ αν συμφωνεί με τις απόψεις του πρέσβη των ΗΠΑ στην Τουρκία Τομ Μπάρακ, προέτρεψε...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ