Ελπιδοφόρος αλλά και… επικίνδυνος διαγωνισμός για e-bikes

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Με μία ουσιαστική ενέργεια, που δείχνει πως η Κυβέρνηση θέλει εμπράκτως να αλλάξει την καθημερινή κινητικότητα των πολιτών προς το καλύτερο για τους ίδιους και το περιβάλλον ξεκίνησε η χρονιά για το Υπουργείο Ανάπτυξης. Όμως, όπως βγήκε ο συγκεκριμένος διαγωνισμός υπάρχει μεγάλος κίνδυνος να βγουν προς δημόσια χρήση, κακά και κυρίως επικίνδυνα ποδήλατα για τους πολίτες…

Γραφει ο Γιώργος Κ. Ανδρής ([email protected]) απο το newsauto.gr

Ειδικότερα, σύμφωνα με πληροφορίες του newsauto.gr στα τέλη Δεκεμβρίου το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων μέσω του ΚΑΠΕ, κοινοποίησε προς όλους του Δήμους πρόσκληση σχετικά με το πρόγραμμα ΕΣΠΑ για την μικροκινητικότητα.

Το συγκεκριμένο πρόγραμμα είναι ύψους 30 εκατ. ευρώ και δίνει την δυνατότητα σε 181 Δήμους όλης της Επικράτειας να προμηθευτούν ηλεκτρικά ποδήλατα, σύστημα διαμοιρασμού, σταθμούς φόρτισης αλλά και συμβουλευτικές υπηρεσίες και διαχείρισης συστημάτων για 2 έτη.

Στους όρους και στις προϋποθέσεις συμμετοχής των εταιρειών στον διαγωνισμό ωστόσο έχουν ήδη εντοπιστεί προβλήματα όπως η κίνηση-κινητήρας να είναι αποκλειστικά στον πίσω τροχό και με κιβώτιο μόνο 3 ταχυτήτων (γιατί μόνο;), η φόρτιση να πραγματοποιείται από συγκεκριμένο σταθμό (τα καλά e-bikes φορτίζουν σε χρόνο ρεκόρ με απλή πρίζα), βάρος με όριο τα 33 κιλά – και κατά συνέπεια ανάγκη για μεγάλες μπαταρίες- και άλλα…

Σημειώστε πως οι… φθηνές λύσεις αλλά και οι τροποποιήσεις από απλό ποδήλατο σε e-bike, έχουν τον ηλεκτροκινητήρα στον πίσω τροχό με μειονέκτημα την μειωμένη απόδοση και κακή κατανομή βάρους.

Τα σύγχρονα κατασκευασμένα εξ’ αρχής για e-bikes, έχουν κινητήρα μεσαίας τριβής, δηλαδή ο κινητήρας συνδέεται με το πετάλι και έτσι έχει μηδενικές απώλειες ενέργειας, ταχύτερη και ομαλότερη αντίδραση, υψηλότερη δύναμη και σωστή κατανομή βάρους (μεγαλύτερη ασφάλεια δηλαδή για τους αναβάτες και τους πεζούς) και μικρότερες φθορές, άρα μειωμένο κόστος συντήρησης.

Ακόμη και σε λύσεις με κινητήρα στον πίσω τροχό, ο αριθμός των σχέσεων, τα συστήματα διαχείρισης ενέργειας και ροπής είναι ρυθμισμένα ώστε να προσφέρουν αυτονομία άνω των 60 χλμ. με μικρότερες μπαταρίες και βάρος μικρότερο των 28 κιλών παρέχοντας μεγαλύτερη ευελιξία και ασφάλεια. Είναι προφανές ότι για ένα σωστό e-bike απαιτείται εξαρχής μελέτη και ειδική σχεδίαση στο πλαίσιο, σε αντίθεση με τι συμβαίνει στις μετατροπές.

Κάποιες εταιρείες βέβαια ίσως καλύπτουν μέρος των όρων του διαγωνισμού, ενώ κάποιες άλλες σπεύδουν να προλάβουν να βρουν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες ώστε να συμμετέχουν στον διαγωνισμό.

Το μεγάλο θέμα όμως είναι η προθεσμία υποβολής προδιαγραφών από τους Δήμους έχει οριστεί να είναι εντός 15 ημερών από την ημερομηνία της πρόκλησης, δηλαδή έως τις 14 Ιανουαρίου 2022!

Δηλαδή με λίγα λόγια το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων και το ΚΑΠΕ ολοκλήρωσαν έναν διαγωνισμό μέσα στην περίοδο των εορτών για ηλεκτρικά ποδήλατα, σταθμούς φόρτισης και υπηρεσίες διαμοιρασμού ύψους 30 εκατ. ευρώ με «ιδιαίτερες» προδιαγραφές που μάλλον ελάχιστοι καλύπτουν ενώ το εξωφρενικό είναι πως δεν δίνεται κανένα χρονικό περιθώριο αντίδρασης σε όλους ήθελαν να συμμετάσχουν στον εν λόγω διαγωνισμό.

Αν μη τι άλλο ο Υπουργός θα πρέπει άμεσα να παρέμβει σχετικά, ώστε να δοθεί παράταση τουλάχιστον ενός μήνα για το διαγωνισμό αυτό. Ειδάλλως υπάρχει κίνδυνος να δαπανηθούν 30.000.000€ (ίσως και περισσότερα) σε κακά και κυρίως επικίνδυνα “e-bikes” τα οποία θα χρησιμοποιούν όλοι οι πολίτες – η εμπειρία των οποίων ποικίλη. Πρέπει λοιπόν να διατεθούν καλά και ασφαλή ποδήλατα στους πολίτες, όπως πρέπει να υπάρξει σχετική δαπάνη και για τη σωστή και συνεχή συντήρηση αυτών…

Αναμένουμε…

ΔΗΜΟΦΙΛΗ