Ο Όμηρος, χωρίς Λαιστρυγόνες και Κύκλωπες

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

του Χρυσόστομου Τσιρίδη.

Διαδίκτυο. Το δεύτερο “παντοτινό διαμάντι” δομής της Ομηρικής αφήγησης.
.

1F4F81E6 5904 43B5 93B6 001D8C92E1FB

ΣΧΟΛΙΑΖΟΝΤΑΣ την εικόνα, Φέρνουμε στον νου μας τον στίχο της ΟΔΥΣΣΕΙΑΣ
“η σύζυγος που ατίμασε τον άνδρα της για χρήμα”. Ο ΟΜΗΡΟΣ κινείται (και) σε άλλα επίπεδα…!
.
Ας τα δούμε όμως με την σειρά.
.
ΣΥΝΕΧΕΙΑ του τίτλου “Ο Πολιτισμός είναι παντοτινός”,
όπως πάντα στον απλό, σύντομο, ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΙΚΟ (δηλαδή ΑΥΘΕΝΤΙΚΟ) Ελληνικό λόγο, μήπως και ΕΠΙΚΑΙΡΟΠΟΙΗΣΟΥΜΕ,
την ούτως ή άλλως ΠΑΝΤΑ ΕΠΙΚΑΙΡΗ (!) όντως ΜΟΝΑΔΙΚΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ.
.
Στο προηγούμενο αναφέρθηκα στο πρώτο επίπεδο του Ομηρικού κόσμου
Το Μυθολογικό.
.
Στο παρόν θα δούμε το δεύτερο: Το ΡΕΑΛΙΣΤΙΚΟ επίπεδο.
.
Η ζωή όπως είναι (!)
.
Ο γεροπατέρας, του οποίου τα παιδιά σκοτώθηκαν στον πόλεμο,
μένει άκληρος και η περιουσία του γίνεται βορά…αετονύχηδων, σίγουρα μας βγάζει από το Ομηρικό… κλίμα,
όπως το θυμόμαστε απ’ τα σχολειά μας. Όπως και τα παρακάτω.
.
“Σου το συγύρισαν καλά το σπίτι οι Τρώες, αφελή (πέπον) Μενέλαε κι εσύ λυπάσαι…”
προσπαθεί να επαναφέρει ο Αγαμέμνονας τον πονόψυχο αδερφό του στην σκληρή πραγματικότητα και τους “κανόνες” του πολέμου.
.
Η “κουτοπονηριά” της (κόρης) θεάς Αθηνάς, που προσπαθεί να…ενοχοποιήσει τον πατέρα της Δία, επιχειρώντας να ρίξει σε αυτόν τις ευθύνες για το φονικό στην Ιθάκη
.
Η σκέψη αυτοδικίας του ΦΟΙΝΙΚΑ, σε βάρος του πατέρα του, όταν βλέπει να καταρρέουν οι οικογενειακοί δεσμοί και αξίες. Το “τί θα πει ο κόσμος για έναν πατροκτόνο” τελικά τον αποτρέπει…!(Να το προσέξουμε αυτό. Το ύψος ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΕΥΘΥΝΗΣ στο σκεπτικό του Φοίνικα).
.
Ο απατημένος σύζυγος που…εξαγοράζει την “τιμή” του (μοιχάγρια)
.
και πολλά πολλά άλλα, άκρως ΓΗΙΝΑ και ανθρώπινα, δηλαδή μακράν… από Κύκλωπες, Λαιστρυγόνες και ΕΞΩΤΙΚΟΥΣ παραδείσους…
.
Κάνουν τον αναγνώστη-ακροατή του ΟΜΗΡΟΥ να ΑΝΑΡΩΤΙΕΤΑΙ, αν όλα αυτά ΣΥΝΕΒΑΙΝΑΝ σε χρόνους “μυθικούς”, σε εποχές παράξενων τεράτων και υπερανθρώπων….
.
ή ΜΗΠΩΣ η ζωή, η ανθρώπινη συμπεριφορά και σκέψη, ήταν και είναι
ΚΑΙ ΤΟΤΕ και ΣΗΜΕΡΑ, όπως…. πάντα.
.
Σε κάθε περίπτωση ο ΙΔΙΟΦΥΗΣ ΕΛΛΗΝΑΣ Ποιητής με τον ΡΕΑΛΙΣΜΟ,
δεν αποδεικνύει μόνο την ΑΝΘΡΩΠΟΓΝΩΣΙΑ του, αλλά περνάει αβίαστα στο επόμενο
χαρακτηριστικό επίπεδο της θαυμαστής αφήγησής του.
.
Συνεχίζεται
.
Υ.Γ Δείτε το δίλεπτο ΒΙΝΤΕΟ “Τί απαντούν ο ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ και ο ΟΜΗΡΟΣ στον ΠΛΑΤΩΝΑ που ΑΠΑΞΙΩΝΕΙ την ΠΟΙΗΣΗ”.
Είναι πολύ καλό. Αξίζει.
Video link

ΔΗΜΟΦΙΛΗ