Οταν ο Φίνος κλείδωσε στο συρτάρι την μόνη κινηματογραφική αποτυχια της Αλίκης Βουγιουκλάκη

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ήταν 23 Μαρτίου του 1964 οταν έκανε πρεμιέρα μια απο τις πιο ακριβές ταινίες τιυ Ελληνικου κινηματογράφου. Μια πανάκριβης ταινίας της Αλίκης Βουγιουκλάκη και της Finos Film που πήγε.. άπατη, παρολο που ένα χρόνο πριν, το 1963 η Αλίκη Βουγιουκλάκη είχε καθιερωθεί ως η απόλυτη Ελληνίδα σταρ.

Το 1963 ο Μάνος Χατζιδάκις είχε πάει όσκαρ μουσικής για «Τα Παιδιά του Πειραιά» και η Finos Film ήταν η εταιρεία που γύριζε μόνο επιτυχίες. Ετσι ο Φιλοποίμην Φίνος αποφάσισε, ότι ήρθε η ώρα να κάνει το επόμενο βήμα: Τη διεθνή καριέρα!

Αποφάσισε να γυρίσει μια διεθνή παραγωγή με «αιχμή του δόρατος» το αστέρι του, την Αλίκη και με διαβατήριο τη μουσική του Μάνου. Ως σκηνοθέτη επίλεξε τον Ρούντολφ Ματέ, διάσημο Ουγγροπολωνό σκηνοθέτη με καριέρα στο Χόλιγουντ. Αρκεί κάποιος να σημειώσει τη συμμετοχή του ως Διευθυντή φωτογραφίας στη μυθική «Τζίλντα» (1946). Το σενάριο στηρίχτηκε στη Μανταλένα (του Γεωργίου Ρούσσου) και το υπέγραψε ο Τζορτζ Στ. Τζορτζ που συνήθως έγραφε σενάρια για τηλεοπτικές σειρές.

Ως τόπος των γυρισμάτων επιλέχθηκε η Ίος.

Κι όμως για την επιτυχία μιας ταινίας δεν αρκεί ο «γαλαξίας» των δημιουργών της.

Το τελικό αποτέλεσμα δεν ήταν το επιδιωκόμενο. Στην Ελλάδα έκοψε 236.000 εισιτήρια, αριθμός μάλλον μέτριος για Αλίκη, ενώ διεθνώς δεν πήγε καλά, παρά τη λαμπρή πρεμιέρα στο Λονδίνο τον Ιούνιο του ’63. Ο τίτλος της διεθνώς ήταν «Aliki my love».

f 0 66

Στην Ελλάδα η πρεμιέρα έγινε στις 23 Μαρτίου 1964, παραμονή της εθνικής γιορτής που ο κόσμος, αξιοποιώντας την αργία πήγαινε σινεμά για να… ξεσκάσει. Ήταν εποχή που δεν υπήρχε τηλεόραση, ούτε φυσικά dvd.

ΚΑΑΘ ΔΙΑΦ

Η κριτική την υποδέχτηκε αδιάφορα. Στο «Έθνος» σε ανώνυμη κριτική διαβάζουμε ένα βασικό λόγο που η Αλίκη δεν ήταν… Αλίκη. Μιλούσε Αγγλικά, δεν μπορούσε να έχει την τσαχπινιά στις άλλες ταινίες της.

Ακόμα κι ο συμπρωταγωνιστής της Τζες Κόνραντ, ένας ηθοποιός που είχε γεννηθεί στο Νότιο Λονδίνο ήταν… άχρωμος και άοσμος.

Είναι χαρακτηριστικό ότι ο Μάριος Πλωρίτης που έγραψε την κριτική ταινιών στην εφημερίδα «Ελευθερία» δεν καταδέχτηκε να ασχοληθεί.

NEA ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΗΛΙΧΟΣ
Γιώργος Πηλιχός, «ΤΑ ΝΕΑ»

f 3 17

ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ ΑΓΛ. ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ
Αγλαΐα Μητροπούλου, Ακρόπολις
ΑΠΟΓΕΥΝΑΤΙΝΗ ΕΙΡΗΝΗ ΚΑΛΚΑΝΗ
Ειρληνη Καλκλάνη, «Απογευματινή»

f 5 12

ΒΗΜΑ ΓΙΩΡΓΟΣ Π. ΣΑΒΒΙΔΗΣ
Γι΄ψωργος Π. Σαββίδης, «ΤΟ ΒΗΜΑ»
ΕΘΝΟΣ 3
«Το Έθνος»

f 6 7

ΚΑΘ ΚΡΙΤΙΚΗΤελικά ο Φίνος πήρε τη μεγάλη απόφαση. «Κλείδωσε» την ταινία στο συρτάρι του και προτίμησε να σηκώσει το βάρος της οικονομικής ζημιάς μαζί με την ισραηλοβρετανική εταιρεία «Aquarius Film» που ήταν συμπαραγωγός και είχε αναλάβει την προώθηση της ταινίας στο εξωτερικό.

Τι εφταιξε όμως και η ταινία δεν πήγε καλά; Στοίχισε γύρω στα 9 εκ. δρχ, της τότε εποχής. Εννιά φορές περισσότερο από τις συνήθως ακριβές ταινίες της Αλίκης.

Ίσως να λειτούργησε ο νόμος του… Μέρφι. «Αν κάτι αρχίσει στραβά θα συνεχίσει να πηγαίνει στραβά».

Ο σκηνοθέτης ήταν ήδη 65 χρόνων, είχε μάθει να δουλεύει με προϋπολογισμούς Χόλιγουντ που δεν μπορούσε να πλησιάσει βέβαια η ακριβή, μόνο για τα ελληνικά δεδομένα ταινία. Καθημερινά προέκυπταν προβλήματα. Μια μέρα άφησε το γύρισμα γιατί του έγινε παρατήρηση ότι ξοδεύει πολύ φιλμ. Μια άλλη ζήτησε να βάψουν ένα σπίτι. Το έβαψαν κι αμέσως μετά διαπίστωσε ότι ήταν καλύτερο πριν. Και το επέφεραν στα προηγούμενα χρώματα. Κι όλα αυτά εν αγνοία των ιδιοκτητών του!

Η Αλίκη στη διάρκεια των γυρισμάτων δημιούργησε, καθώς λέγεται, σχέση με τον διευθυντή φωτογραφίας Αριστείδη Καρύδη – Φουξ που ήταν παντρεμένος με τη Μάρω Κοντού!

f 1 53

Ακόμη και η διαφημιστική προβολή ήταν προχωρημένη. Η Αλίκη εμφανιζόταν ημίγυμνη στις αφίσες της ταινίας κάτι που δεν συνέβαινε στην ίδια την ταινία. Η Μανταλένα ως ταινία είχε κάνει τον κύκλο της, μπορεί να έλεγε πολλά στους Έλληνες θεατές, αλλά στους Άγγλους και Αμερικανούς δεν έλεγε τίποτα. Βλέπετε δεν είχαν ανακαλύψει ακόμα τη μαγεία των νησιών του Αιγαίου.

Μια ματιά στην υπόθεση όπως αναγράφεται στο site της Finos Film:

«Ο Μπάρι, ένας φουκαράς playboy, προσδοκά να πλουτίσει με την κληρονομιά ενός θείου του, βασιλιά της σάλτσας και των ψητών. Ο δικηγόρος του, όμως, τον πληροφορεί ότι το μυστικό της σάλτσας χάθηκε μαζί με τον θείο του και ότι δεν υπάρχει τίποτα κληρονομήσιμο, εκτός από ένα νησάκι στο Αιγαίο, με το όνομα Ευτυχία, από το οποίο καταγόταν ο θείος του. Για το νησί ενδιαφέρεται και ένας ξενοδόχος, ο Ρίτσαρντ, ο οποίος σχεδιάζει να το κάνει τουριστικό θέρετρο και έτσι οι δυο άνδρες έρχονται εσπευσμένα στην Ελλάδα. Στην “Ευτυχία” συναντούν την όμορφη δασκάλα Αλίκη και τη μητέρα της Άννα. Οι δύο γυναίκες είναι αποφασισμένες να εμποδίσουν την εγκατάσταση των ξένων στο νησί. Η ομορφιά της Αλίκης σαγηνεύει τον Μπάρι και ο Ρίτσαρντ σκλαβώνεται από την υπέροχη μαγειρική της Άννας. Μια μέρα, όμως, ο Ρίτσαρντ ανακαλύπτει ότι η Άννα κατέχει το μυστικό της περίφημης σάλτσας, με το οποίο ο Μπάρι μπορεί να γίνει πραγματικά πλούσιος…»

Με πληροφορίες απο το newsbreak.gr

ΔΗΜΟΦΙΛΗ