Ακροβασίες της Αθήνας για drones, 10 ναυτικα μίλια και αποστρατιωτικοποίηση

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ο Δένδιας έχει εντάξει επίσημα, εγγράφως και ενυπογράφως, την περιοχή ανατολικά της Ρόδου στη Μεσόγειο και το ΥΕΘΑ στο Αιγαίο!

Η κυβέρνηση ζήτησε από την Τουρκία τα τουρκικά στρατιωτικά UAV, που αλωνίζουν το Αιγαίο αδιακόπως και αδιακρίτως στα τέσσερα σημεία του ορίζοντα, να καταθέτουν σχέδια πτήσεως και να μην προσεγγίζουν εγγύτερα των 10 ναυτικών μιλίων του ελληνικού εναερίου χώρου.

Της Κύρας Αδάμ

Η Άγκυρα απάντησε οριστικά κατηγορηματικά και αρνητικά πως δεν θα καταθέτει σχέδια πτήσεως για τα UAV και ότι θα σέβεται μόνον τα 6 ν.μ. ΕΧΧ και όχι τα 10 ν.μ. Στη μακροσκελή, διεθνή αγγελία της Α 2293, στις 16 Απριλίου 2022, η Άγκυρα ενημερώνει τη διεθνή κοινότητα ότι «…η ελληνική απαίτηση για κατάθεση σχεδίων πτήσεως για τα 10 ν.μ. ΕΕΧ από τα τουρκικά UAV παραβιάζει τους κανόνες του ΙCΑΟ, είναι αντίθετη με το Διεθνές Δίκαιο και παραβιάζει το δικαίωμα ελεύθερης χρήσης του διεθνούς εναέριου χώρου. Η Τουρκία δεν αποδέχεται τις παράνομες απαιτήσεις της Ελλάδας που προσπαθεί με παρανομίες να χτίσει εθνικές θέσεις. Είναι πρωτοφανής και προκλητική η πρακτική της Ελλάδας να ορίζει 6 ν.μ. χωρικά ύδατα και 10 ν.μ. εθνικό εναέριο χώρο. Σύμφωνα με το Διεθνές Δίκαιο ( ΙCΑΟ-ΟΗΕ) κάθε χώρα μπορεί να αξιώσει πλήρη και αποκλειστική κυριαρχία στον εναέριο χώρο πάνω από την ξηρά και τα χωρικά ύδατα. Τα τουρκικά UAV θα σέβονται τα 6 ν.μ. του ελληνικού εναέριου χώρου και δεν θα καταθέτουν σχέδια πτήσεως,διότι ως στρατιωτικά αεροσκάφη δεν υπόκεινται στη Σύμβαση του Σικάγο, καθόσον η σύμβαση έχει εφαρμογή μόνο στα πολιτικά αεροσκάφη».

Το ίδιο μοτίβο

Η επιχειρηματολογία της Τουρκίας ούτε άγνωστη είναι ούτε παρουσιάζεται για πρώτη φορά.

Το εντυπωσιακό, μόνιμο, επικίνδυνο και θλιβερό στοιχείο είναι ότι ουδέποτε το ελληνικό κράτος απάντησε στην Τουρκία με τρόπο αποτελεσματικό και τελεσίδικο, ώστε να αποκρουστούν και να εξουδετερωθούν πλήρως οι θέσεις της Τουρκίας, αντιθέτως ακολουθήθηκε η πολιτική του τίποτα, του βραχύχρονου κομματικού οφέλους και οι παλινωδίες των ελληνικών θέσεων.

Από το 1952, με την ένταξη της Ελλάδας και της Τουρκίας στο ΝΑΤΟ, έως το 1974 η Ελλάδα απαιτούσε κατάθεση σχεδίων πτήσεως από τα στρατιωτικά αεροσκάφη για πτήσεις εντός του FIR Αθηνών και σεβασμό των 10 ν.μ. του ΕΕΧ.

Τόσο η Τουρκία όσο και οι χώρες του ΝΑΤΟ εφάρμοζαν επακριβώς τις απαιτήσεις αυτές της Ελλάδας. Ωστόσο, καμιά κυβέρνηση από το 1952 έως το 1974 δεν κατοχύρωσε με μόνιμη directiva στο ΝΑΤΟ τις απαιτήσεις αυτές, που διασφάλιζαν την ασφάλεια της χώρας από το στοιχείο του αιφνιδιασμού, ανεξάρτητα αν οι απαιτήσεις αυτές ήταν σύννομες με τη Σύμβαση του Σικάγο – ΙCΑΟ 1944.

Με την καταστροφική αποχώρηση της Ελλάδας από το ΝΑΤΟ το 1974 κι ενώ η Τουρκία αλώνιζε μόνη της, κάποιοι νατοϊκοί άνοιξαν τα μάτια της Τουρκίας για πλείστα θέματα, δύο εξ αυτών ήταν τα σχέδια πτήσεων και τα 10 ν.μ. του ΕΕΧ. Έτσι, στις 4 Φεβρουαρίου 1976 η Άγκυρα για πρώτη φορά σταμάτησε να καταθέτει σχέδια πτήσεων και να ισχυρίζεται ότι σέβεται μόνο τα 6 ν.μ. του ΕΕΧ. Η Άγκυρα εφαρμόζει τις θέσεις αυτές μέχρι σήμερα με το αιτιολογικό, το οποίο δηλώνει διεθνώς, ότι το άρθρο 3 «ορίζει ότι η Σύμβαση του Σικάγο εφαρμόζεται μόνο στα πολιτικά αεροσκάφη και δεν εφαρμόζεται στα στρατιωτικά αεροσκάφη», εντάσσοντας σήμερα και τα UAV, δηλαδή ούτε και αυτά καταθέτουν σχέδια πτήσεων.

Από το 2010 η ΥΠΑ ισχυρίζεται επίσημα και εγγράφως ότι βάσει του άρθρου 3 της Σύμβασης του Σικάγο – ΙCΑΟ η σύμβαση δεν εφαρμόζεται στα στρατιωτικά αεροσκάφη, θέτοντας τα σχέδια πτήσεων στα άχρηστα.

Τυπικά, νομικά και ουσιαστικά η Αθήνα εφαρμόζει πολιτική μεθυσμένου, διότι από τη μία υποστηρίζει να μην καταθέτουν σχέδια πτήσεων τα στρατιωτικά αεροσκάφη και από την άλλη απαιτεί αυστηρά από τα τουρκικά αεροσκάφη να καταθέτουν σχέδια πτήσεων, διαφορετικά το ΥΕΘΑ τα αναχαιτίζει.

Το 2016, σε αναθεώρηση του θεσμικού Εγχειριδίου Αεροναυτικών Πληροφοριών (AIP/GREECE,) η ΥΠΑ κατήργησε την απαίτηση κατάθεσης σχεδίων πτήσης για το FIR Αθηνών.

Επιπροσθέτως, η Σύμβαση της Θάλασσας, την οποία η κυβέρνηση επικαλείται ως διεθνή νομιμότητα, στο άρθρο 39 ορίζει ότι «τα στρατιωτικά αεροσκάφη πετούν στο ΔΕΧ με δική τους ευθύνη – due regard», γεγονός που θέτει τα σχέδια πτήσεων στα μανταλάκια.
Η σημερινή κυβέρνηση εφηύρε μια πονηρή ανακάλυψη για τα σχέδια πτήσεων, που είναι σε βάρος της χώρας. Το ΥΠΕΞ ισχυρίζεται εγγράφως ότι «σύμφωνα με τους κανόνες του ΙCΑΟ και τη διεθνή πρακτική, η Ελλάδα απαιτεί για λόγους ασφαλείας των πολιτικών πτήσεων όπως όλα τα αεροσκάφη, πολιτικά και στρατιωτικά, υποβάλλουν σχέδιο πτήσεων πριν από την είσοδό τους στο FIR Αθηνών». Η θέση αυτή του ΥΠΕΞ, που έχει καταχωριστεί και στο AIP/GRECCE, είναι σε βάρος της χώρας, διότι με την επιπόλαιη αυτή απαίτηση επιτρέπει σε αεροπλάνα αεροπλανοφόρων και των Ε/Π φρεγατών που θα βρίσκονται ήδημέσα στο FIR Αθηνών να απογειώνονται και να πετάνε ανεξέλεγκτα στο FIR, και χωρίς κατάθεση σχεδίων πτήσεως. Αυτό ακριβώς θα εφαρμόσει και η Άγκυρα σε λίγο καιρό, όταν παραλάβει από την Ισπανία το αεροπλανοφόρο της και θα βρίσκεται μέσα στο FIR Αθηνών και έξω από τα ελληνικά χωρικά ύδατα…

Διεθνείς κανόνες

Η κυβέρνηση ακόμα στην πράξη απαιτεί την εφαρμογή διεθνών κανόνων και την κατάθεση σχεδίων πτήσεων μόνο από την Τουρκία και δεν απαιτεί το ίδιο από άλλες χώρες (Ισραήλ, Γαλλία, Αίγυπτο, Ιταλία, Ηνωμένο Βασίλειο κ.λπ.), με αποτέλεσμα να υπάρχει το στοιχείο της έλλειψης ελληνικής σοβαρότητας και αξιοπιστίας. Πρόσφατο παράδειγμα, όπως αναλυτικά έχει γράψει η «κυριακάτικη δημοκρατία», τα τέσσερα αεροπορικά μέσα ναυτικής συνεργασίας -ένα καναδέζικο αεροσκάφος, ένα αμερικανικό που απογειώθηκαν από τη Σιγκονέλα της Ιταλίας , ένα τουρκικό από το Dalaman και ένα Ε/Π του 6ου Στόλου- που περιπολούσαν στη Μεσόγειο και εντός του FIR Αθηνών για τον εντοπισμό των τριών ρωσικών πυρηνοκίνητων υποβρυχίων. Κανένα αεροπορικό μέσο δεν κατέθεσε σχέδιο πτήσης για το FIR Αθηνών, ωστόσο το ΥΕΘΑ αναχαίτισε μόνο το τουρκικό αεροσκάφος, δηλαδή η κυβέρνηση εφαρμόζει την κατ’ αυτήν διεθνή νομιμότητα μόνο στα τουρκικά αεροσκάφη.

Στο ίδιο μήκος κύματος και το ΥΕΘΑ, το οποίο σε καθημερινή βάση ανακοινώνει – δηλώνει τις αναχαιτίσεις αναγνώρισης λόγω μη κατάθεσης σχεδίων πτήσης. Έτσι, για παράδειγμα, στον πίνακα 1-19 Απριλίου αναγράφονται οι ανά ημέρα παραβιάσεις ΕΕΧ, οι παραβάσεις ΚΕΚ, ο αριθμός των αεροσκαφών, UAV, η περιοχή παραβάσεων κ.λπ. Όμως στον πίνακα αυτό, όπως και σε όλους τους άλλους, δεν αποδίδεται καμιά παρανομία στην Τουρκία, διότι δεν αναγράφεται η εθνικότητα των αεροσκαφών που προχωρούν στις συγκεκριμένες παραβάσεις και παραβιάσεις.

nb turkish drone bayraktar6

Διαφορετική πολιτική

Επιπροσθέτως, το ΥΕΘΑ αναγραφεί στον πίνακα ως περιοχές παραβάσεων – παραβιάσεων το βορειοανατολικό Αιγαίο, το κεντρικό Αιγαίο και το νοτιοανατολικό Αιγαίο, συμπεριλαμβανομένων και της Ρόδου και του Καστελόριζου.

Αυτό όμως αποδεικνύει ότι το ΥΕΘΑ και το ΥΠΕΞ εφαρμόζουν διαφορετική πολιτική και δεν μπορούν να συντονιστούν στα ευαίσθητα εθνικά θέματα. Και τούτο, διότι ο κ. Δένδιας έχει εντάξει επίσημα, εγγράφως και ενυπογράφως,την περιοχή ανατολικά Ρόδου στη Μεσόγειο, προς τέρψη της Άγκυρας και της τουρκολιβυκής ΑΟΖ, καθόσον η Άγκυρα στη Μεσόγειο έχει 12 ν.μ. χωρικά ύδατα και στο Αιγαίο 6 ν.μ. Και ενώ το ΥΕΘΑ εντάσσει τη Ρόδο και το Καστελόριζο στο νοτιοανατολικό Αιγαίο και το ΥΠΕΞ στη Μεσόγειο, η Άγκυρα απολαμβάνει τα οφέλη και ανάλογα με τις επιδιώξεις της πηγαινοφέρνει τα δύο νησιά σε Αιγαίο και Μεσόγειο…

Για τα 10 ν.μ. ΕΕΧ, η πολιτική της Αθήνας είναι το ίδιο άστοχη με τα σχέδια πτήσης, και τούτο διότι με Π.Δ. επέκτεινε το 1931 τα χωρικά ύδατα από 3 ν.μ. στα 10 ν.μ. όχι για σκοπούς ναυσιπλοΐας, αλλά για σκοπούς αεροναυτιλίας, για να ελέγχει τον ΕΕΧ μέχρι τα 10 ν.μ. Ωστόσο, το Π.Δ. αυτό καταργήθηκε το 1947 με την κύρωση της Σύμβασης του Σικάγο – ΙCΑΟ (Ν 211/47) και το Σικάγο το 1996με τον νόμο κύρωσης της Σύμβασης της Θάλασσας, που ορίζει ότι κάθε χώρα ασκεί πλήρη και αποκλειστική κυριαρχία πάνω από την ξηρά και τα χωρικά ύδατα.

Ολα τα παραπάνω στοιχεία αποδεικνύουν ότι η επεκτατική πολιτική της Τουρκίας βασίζεται σταθερά στα κενά, στις παλινωδίες και την επιπόλαιη πολιτική της Αθήνας, την οποία καμιά κυβέρνηση και κανένα κόμμα δεν αγγίζει για τη διορθώσει φοβούμενη ενδεχόμενο πολιτικό κόστος.

Το ύπουλο παιχνίδι Τουρκίας – ΗΠΑ με Αη Στράτη και Ψαρά

Τέσσερις ημέρες νωρίτερα, στις 12 Απριλίου, η Αγκυρα, με μία από τις εκατοντάδες διαθέσιμες από την αρχή του έτους διεθνή Αγγελία Α 2190/12.04.2022, που αφορά την αποστρατιωτικοποίηση των νήσων του Αν. Αιγαίου, ενημερώνει διεθνώς ότι «…η Ελλάδα παραβιάζει τις Συνθήκες Λωζάννης 1923 και Παρισίων 1947, διότι εκτελεί στρατιωτικές ασκήσεις στα νησιά Καστελόριζο, Ψαρά, Σαμοθράκη, Λήμνο, Χίο, που βάση των συνθηκών τελούν υπό καθεστώς αποστρατιωτικοποίησης».

Η θέση αυτή της Τουρκίας, η οποία υποστηρίζεται σήμερα εγγράφως και ενυπογράφως από το ΝΑΤΟ (επομένως και από τη Γαλλία και τις ΗΠΑ), τέθηκε για πρώτη φορά αμέσως μετά την αποχώρηση της Ελλάδας από το ΝΑΤΟ, αφήνοντας την Τουρκία να αλωνίζει μόνη της, και η θέση αυτή επανεμφανίστηκε με την κακήν κακώς επανένταξη της Ελλάδας το 1980 και συνεχίζεται μέχρι σήμερα.

Μολονότι καμιά συνθήκη δεν απαγορεύει τις ασκήσεις στα νησιά αυτά, παρά μόνον τους στρατιωτικούς εξοπλισμούς, η Τουρκία επιδιώκει την αναθεώρησητων συνθηκών, με το αιτιολογικό ότι η Ελλάδα τις παραβιάζει. Η Τουρκία θεωρεί ότι τα νησιά του Αιγαίου έχουν ελληνική κυριαρχία μόνο αυτά που «παραχωρήθηκαν» στην Ελλάδα με τις συνθήκες. Ετσι, η Τουρκία ζητά την αποστρατιωτικοποίηση των Ψαρών -με την παρούσα αγγελία και με άλλες-, την αποστρατιωτικοποίηση του Αη Στράτη και της Θάσου (βλέπε χάρτη), που δεν περιλαμβάνονται σε καμιά συνθήκη, με το αιτιολογικό ότι η Ελλάδα στρατιωτικοποιεί τα τρία αυτά νησιά παράνομα, διότι δεν ασκεί κυριαρχία, δεδομένου ότι δεν παραχωρήθηκαν στην Ελλάδα με διεθνείς συνθήκες, ούτε και ελληνοτουρκική συμφωνία.

nb hartis adam1
Ψαρά και Αη Στράτης στο στόχαστρο της Τουρκίας, με αμφισβήτηση της ελληνικής κυριαρχίας τους

Παραβίαση συνθηκών!

Σύμφωνα με την Αγκυρα, η Ελλάδα κάνει δύο ειδών παραβιάσεις. Η μία αφορά την παραβίαση των συνθηκών, διότι εκτελεί ασκήσεις στα νησιά που έχουν «παραχωρηθεί» στην Ελλάδα και τελούν υπό καθεστώς αποστρατιωτικοποίησης.

Η δεύτερη αφορά τις ασκήσεις σε νησιά όπως τα Ψαρά, ο Αη Στράτης, η Θάσος κ.λπ. που δεν έχουν παραχωρηθεί στην Ελλάδα με συνθήκη και δεν ασκεί κυριαρχία.

Κατά την Αγκυρα, υπάρχει και μια τρίτη εξόχως επικίνδυνη. Είναι η παραδοχή Δένδια στην Αγκυρα, τον Μάιο 2021, όταν δήλωσε ότι η Ελλάδα εξοπλίζει τα νησιά, διότι δέχεται απειλή.

Ολα αυτά τα στοιχεία η Τουρκία τα παρουσίασε στην υφυπουργό Εξωτερικών των ΗΠΑ κυρία Νούλαντ κατά την πρόσφατη επίσκεψή της στην Αγκυρα, όπως έχει ήδη αναφέρει η «δημοκρατία».

Οι Τούρκος ΥΠΕΞ και Άμυνας παρουσίασαν αναλυτικά όλους αυτούς τους ισχυρισμούς τους και τις δηλώσεις Δένδια, καθώς και ότι η Ελλάδα εξοπλίζει τα νησιά και εξοπλίζεται με Rafale και Belharra, με αποτέλεσμα η Τουρκία «να αναγκαστεί» να προμηθευθεί τους S-400 (σ.σ.: η τουρκική προμήθεια έγινε πολύ προτού η Ελλάδα αποφασίσει να αγοράσει τα γαλλικά συστήματα), προκειμένου η Τουρκία να προστατεύσει τους Τούρκους πολίτες, δεδομένου ότι δεν διέθετε πυραύλους Patriot. Το ενδιαφέρον είναι ότι η κυρία Νούλαντ μετά την τουρκική ενημέρωση πληροφόρησε με τη σειρά της, διά μακρόν, τον Αμερικανό ΥΠΑΞ κ. Μπλίνκεν και αφού έλαβε τις οδηγίες του, ήρθε στην Αθήνα και της είπε… να αφοπλιστεί και να μη συνεχίσει τους εξοπλισμούς.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ