Οι περισσότεροι άνθρωποι γεννιούνται, η Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου όμως, ντεμπουτάρισε στη ζωή σαν θεατρίνα

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

 

Δασκάλα, ηθοποιός, ποιήτρια, στιχουργός –η πρώτη και η μεγαλύτερη γυναίκα στιχουργός, στο λαϊκό τραγούδι– μια περσόνα εξαιρετική, μυθιστορηματική. Η Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου. Μια ζωή με πάθη, με λάθη, τραγωδίες και θριάμβους. Και υπέροχες, μικρές στιγμές.

O θρύλος λέει –ή τουλάχιστον έτσι το κατέγραψε στην βιογραφία της η εγγονή της Ρέα Μανέλη– πως η Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου ήταν υιοθετημένη, με κάποιου είδους «ρητή συμφωνία», ανάμεσα στη θετή και την πραγματική της μάνα «Θ’αφήσω το παιδί την τάδε ώρα στην πόρτα, έχε το νου σου…». Την άλλη μέρα το πρωί, όταν η μητέρα της, η κόνα Μαριόγκα Οικονόμου (ή Χατζηγιωργή, όπως άλλαξε το όνομά της, όταν ο άντρας της, Γεώργιος Οικονόμου, μεγαλέμπορας, απέκτησε τον τίτλο του Χατζή), άνοιξε την πόρτα, έβαλε τις φωνές: «Αχ ένα μωρό είναι στην πόρτα μας, η ευτυχία μπήκε στο σπίτι μας…».

829464AF 8B48 441A BCBC 5EFDFFEDD4B9

Οι περισσότεροι άνθρωποι γεννιούνται – η Ευτυχία, όμως, «ντεμπουτάρισε» στη ζωή σαν θεατρίνα. Κάνοντας γκράντε είσοδο…

Ήταν έξυπνη, ατίθαση, ζωηρή προσωπικότητα. Από παιδί, λένε, της άρεσε να μιλάει με ρίμες (Της ζήταγαν να κάνει κάτι κι αυτή τους απαντούσε με ομοιοκαταληξία. «Ευτυχία, δώσε μου ένα νερό σε παρακαλώ…» «Θα δω αν μπορώ… Α, στο καλό»). Πανέξυπνη, είχε μια αστείρευτη δίψα για μάθηση –στο σχολείο «πηδούσε» τις τάξεις δυo δυo.

Στα δεκάξι της είχε κιόλας τελειώσει, ενώ στα 18 πήρε και το δίπλωμα της δασκάλας. Λάτρευε τον πατέρα της. Όταν τον έχασε –μικρή ακόμα, στην εφηβεία– της στοίχισε πολύ. Από τότε, την έπιασε μια τρέλα με το πούλημα, με το πάρε-δώσε. «Μανία» την έλεγε η ίδια. Από αντίδραση; Για να περιγελάσει το θάνατο; Τη φθορά; Πάντως ό,τι έπεφτε στα χέρια της και είχε κάποια αξία -σκεύη, ρούχα, κοσμήματα– το ξεπουλούσε «μπιρ παρά»…

«Μ’ εμένα δεν θα βρεις άκρη. Βίος και πολιτεία που λένε», είχε πει σε μια συνέντευξή της στο περιοδικό «Γυναίκα» το 1970. «Δεκάξι χρονών ήμουνα και πούλησα –φαντάσου– το στασίδι της μάνας μου στην εκκλησία. Στην πατρίδα, η καθεμιά είχε τότε το δικό της στασίδι. Εγώ, για να πάρω ρούχα, για να πάρω ξέρω ‘γω τι τρέλες, το πούλησα. Πάει η μάνα μου στην εκκλησία την Κυριακή, βλέπει άλλη στο στασίδι της. «Καλέ τι γυρεύει η Κλεονίκη στο στασίδι μου;» ρωτάει. «Κυρα-Μαριόγκα μου, το πούλησε» της λένε. «Ποια;» ρωτάει εκείνη. «Η κόρη σου». «Αχού, που να μη δει χαϊρι και προκοπή..»

Αργότερα, μεγαλώνοντας, όταν πια ήθελε «ρευστό» για να παίξει χαρτιά, πουλούσε –εκτός από τους στίχους της- τα πάντα: χαλιά, πίνακες, έπιπλα, βιβλία, ηλεκτρικές συσκευές, τα ποτά που της πήγαιναν δώρο οι επισκέπτες της, στον καφετζή της γειτονιάς –μέχρι και την καλή στολή του άντρα της, Γιώργου Παπαγιαννόπουλου, που ‘ταν συνταξιούχος αστυφύλακας πούλησε κάποτε. Κι όταν το … εμπόρευμα εξαντλούνταν, έκανε αλισβερίσι με τους πλανόδιους πωλητές που πήγαιναν από πόρτα σε πόρτα και πούλαγαν ρούχα, λευκά είδη, πετσέτες, τραπεζομάντιλα. Τα αγόραζε εκείνη, και μετά έστελνε τη γυναίκα που τη βοηθούσε στο σπίτι να τα «σκοτώσει» στη γειτονιά, όπως ήταν, μες στο σελοφάν, στη μισή τιμή απ’ότι τα είχε αγοράσει. «Είχε και δέκα δοσάδες που αγόραζε ασταμάτητα και που ήξερε τα ονόματα όλων και τους ρωτούσε με πραγματικό ενδιαφέρον για τα προβλήματά τους. Επίσης ήξερε και τις ημέρες που θα έκαναν την επίσκεψή τους για να εισπράξουν. Ορισμένες φορές τους ζητούσε και δανεικά, που τα χρέωνε στο λογαριασμό της, βέβαια, με τόκο. Όταν είχε λεφτά, τους έδινε, αν όχι, τους άρχισε στο μπλα μπλα ή κρυβόταν προσωρινά– γιατί πάντα πλήρωνε τα χρέη της…»

ΟΦΗΛΙΑ ΚΑΙ ΓΚΟΛΦΩ

Οι άντρες –συνθέτες, διευθυντές δισκογραφικών εταιρειών, τραγουδιστές μπουζουξήδες, ρεμπέτες ακόμα και οι «σκληροί» μάγκες- τη σέβονταν, γιατί η Παπαγιαννοπούλου είχε μια ασυνήθιστη ευθύτητα, μια λεβεντιά στις σχέσεις της και στο «νταραβέρι» μαζί τους. Με τους περισσότερους συνθέτες ήταν φίλη. Ακόμα και με τον Τσιτσάνη, πριν κορυφωθεί η κόντρα τους για την πατρότητα κάποιων τραγουδιών τους, έκαναν στενή παρέα –μάλιστα, στις αρχές του ’50 ο συνθέτης, ήταν ο μόνος που μπαινόβγαινε στο σπίτι της και είχε γνωρίσει την οικογένειά της. Η Ευτυχία τον σεβόταν κι αυτόν και τις «παραξενιές» του, όπως π.χ. το ότι δεν ήθελε να ξέρει κανείς από τη γειτονιά για τις επισκέψεις του και απαιτούσε να δουλεύουν με απόλυτη ησυχία και απομόνωση. Τον Χιώτη αργότερα, πήγαινε και τον έβρισκε στο καμαρίνι του. Ο συνθέτης, εκτός από τελειομανής ήταν και μανιακός με την καθαριότητα -στα ρούχα, στην εμφάνιση, και, φυσικά, στον προσωπικό του χώρο. Το καμαρίνι του ήταν πάντα διακοσμημένο με γούστο, από ντεκορατέρ (αν δεν τον πλήρωναν οι ιδιοκτήτες του κέντρου, τα βαζε εκείνος, από την τσέπη του) με μοκέτα κάτασπρη, μες στο καταχείμωνο- ο Χιώτης απαιτούσε από τους φίλους του, να βγάζουν τα παπούτσια τους, για να μην τη λερώσουν. «Ένα βράδυ η Ευτυχία ήρθε όλο χαρά, γιατί μόλις είχε γράψει ένα τραγούδι που νόμιζε ότι θ’άρεσε στον Χιώτη, κι ετοιμαζόταν μπας και πάρει κανα φράγκο, για να πάει να παίξει. Έβγαλε τα παπούτσια, μπήκε, κάθισε και ενθουσιασμένη άρχισε να του απαγγέλλει, βγάζοντας συνάμα από μια τεράστια παλιά τσάντα, τα τσιγάρα της.

Ο Χιώτης, που την παρακολουθούσε, τη διέκοψε λέγοντας: «Ευτυχία, πρόσεχε τις στάχτες σου..». Αυτή, λίγο ενοχλημένη, τον κοίταξε –μάλλον τον κάρφωσε– άναψε το τσιγάρο της, άνοιξε την τσάντα της και την έβαλε στα γόνατά της. Συνέχισε την απαγγελία της και κάθε τόσο τίναζε την στάχτη μέσα στην τσάντα. Ο Χιώτης την κοίταξε και της είπε: «Τι κάνεις μωρή πουτ…α εκεί; Τινάζεις τη στάχτη στην τσάντα σου;». Και η Ευτυχία: «Δεν ήξερα Μανόλη μου, ότι κάθε φορά που έρχομαι να σου δώσω τραγούδι, πρέπει να περάσω καραντίνα, λες και βγήκα από κανα καράβι με πανούκλα…»

Η ΡΕΝΑ ΜΕ ΤΗ ΜΕΓΑΛΗ ΚΑΡΔΙΑ

Με τη Ρένα Βλαχοπούλου γνωρίστηκαν τον χειμώνα του ’57, μέσω του Φλερύ και του Γιάννη Οικονομίδη, με τον οποίο η μεγάλη θεατρίνα συνεργαζόταν, τότε, σε μια revue πίστας. Έγιναν γρήγορα φίλες. «Η Ευτυχία ήταν πάντα καλοδεχούμενη στο καμαρίνι της Ρένας, η οποία την αγαπούσε και γέλαγε πολύ μαζί της –και όχι μόνο αυτό. Την χαρτζιλίκωνε και από πάνω, λέγοντάς της πάντα: «Πώς τα καταφέρνεις, μωρή πουτ..α, κ..όγρια και μου τα παίρνεις; Ακόμα δεν μπορώ να το καταλάβω…»

Αν και είχε τη φήμη της τσιγκούνας, η Ρένα Βλαχοπούλου βοηθούσε- σιωπηλά και με διακριτικότητα– πολλούς ανθρώπους που είχαν ανάγκη, συντηρώντας ολόκληρες οικογένειες. Κι αργότερα, όταν αρρώστησε η κόρη της Ευτυχίας, η Μαίρη της, η Ρένα πάλι στάθηκε δίπλα της. Πλήρωσε τους καλύτερους γιατρούς για να έρθουν να την εξετάσουν, ενώ στα κρυφά, «χαρτζιλίκωνε» όλες τις νοσοκόμες για να προσέχουν την άρρωστη, και τη μητέρα της. Η Ευτυχία, δεν το ξέχασε ποτέ…

*Για τη συγγραφή του κειμένου χρησιμοποιήθηκαν πληροφορίες και αποσπάσματα από το βιβλίο της Ρέας Μανέλη «Η γιαγιά μου η Ευτυχία», εκδ. Άγκυρα

Πηγή: bovary.gr ΠρωτοσελιδαΕιδήσεις

Τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων σήμερα Παρασκευη

Δείτε εδώ τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων σήμερα Παρασκευη 19 Δεκεμβρίου 2025. Συνεχίστε την ανάγνωση.

Διαβάστε όλο το περιοδικό Επίκαιρα

Αποκαλυπτικό το περιοδικό Επίκαιρα(Διαβάστε ΕΔΩ όλο το περιοδικό)

Την Κυριακή 21/12 με την Εστία της Κυριακής: Συλλεκτικό ημερολόγιο 2026

Την Κυριακή 21.12 η Εστία γιορτάζει 150 χρόνια κυκλοφορίας και σας προσφέρει το επετειακό επιτοίχιο ημερολόγιο της Εστίας 2026 Μονο με την Εστία

Την Κυριακή 21/12 με την κυριακάτικη «δημοκρατία»: Το ευλογημένο ημερολόγιο 2026

Στις 21.12 για πρώτη φορά με την κυριακάτικη «δημοκρατία»: Το ευλογημένο ημερολόγιο 2026! Αφιερωμένο στους Ομολογητές της Ορθοδοξίας

Τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων σήμερα Πέμπτη

Δείτε εδώ τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων σήμερα Πέμπτη 18 Δεκεμβρίου   2025. Συνεχίστε την ανάγνωση.

Τo Σάββατο 20/12 με την Εστία: Κλασσικά παραμύθια

Μη χάσετε το Σάββατο 20.12 και κάθε Σάββατο με την Εστία: ΤΑ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΚΛΑΣΣΙΚΑ ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ Αίσωπος, Παπαδιαμάντης, ελληνικά και παραδοσιακά απ’ όλο τον κόσμο, για...

Το Σάββατο 20/12 με την «δημοκρατία»: Φως στο σκοτεινό δωμάτιο

Το Σάββατο 20.12 με την «δημοκρατία»: Φως στο σκοτεινό δωμάτιο Όλα τα ντοκουμέντα και τα γεγονότα της ταραγμένης εποχής 1967-1974ΤΟ ΚΥΠΡΙΑΚΟ, ΤΟ ΑΙΓΑΙΟ & ΤΟ...

Τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων σήμερα Τέταρτη

Δείτε εδώ τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων σήμερα Τετάρτη 17 Δεκεμβρίου   2025. Συνεχίστε την ανάγνωση.

Tην Παρασκευή 19/12 με την «δημοκρατία»: Η Ιστορία της Δραχμής

Tην Παρασκευή 12.12 με την «δημοκρατία»: Η ιστορία της Νεότερης Ελλάδας μέσα από τα χαρτονομίσματα της δραχμής! Μία φανταστική συλλογή για κάθε ελληνικό σπίτι •...

Τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων σήμερα Τρίτη

Δείτε εδώ τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων σήμερα Τρίτη 16 Δεκεμβρίου   2025. Συνεχίστε την ανάγνωση.

Τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων σήμερα Δευτέρα

Δείτε εδώ τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων σήμερα Δευτέρα 15 Δεκεμβρίου   2025. Συνεχίστε την ανάγνωση.

Τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων σήμερα Κυριακή

Δείτε εδώ τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων σήμερα Κυριακή 14 Δεκεμβρίου   2025. Συνεχίστε την ανάγνωση.

Νέα εποχή για την Εφημερίδα των Συντακτών

Ολοκληρώθηκε η μεταβίβαση της «Εφ.Συν.»: Νέο ξεκίνημα με σταθερή πυξίδα Μήνυμα της νέας ιδιοκτησίας στο αναγνωστικό κοινό.Υπογράφηκε χθες η τελική συμφωνία μεταβίβασης του 51% του...

Στην Εστία της Κυριακής: Big bang μεγάλων ανατροπων σέ κόμματα, ηγεσίες, συμμαχίες

Big bang μεγάλων ανατροπων σέ κόμματα, ηγεσίες, συμμαχίες του ΜΑΝΩΛΗ ΚΟΤΤΑΚΗΟ ΣΥΡΙΖΑ διαλύεται, το ΠΑΣΟΚ διασπαται, η ΝΔ συνταράσσεται Χάνει τά ερείσματά του στο Κέντρο...

Στην Κυριακάτικη Δημοκρατία: Χειροπέδες σε υπουργούς θέλει η Κοβέσι

Αποκαλυπτική και αυτή την Κυριακή η εφημερίδα ΔημοκρατίαΣτις 14.12 με την κυριακάτικη «δημοκρατία»: Η «δημοκρατία» γιορτάζει τα 15 χρόνια από την έκδοσή της...

Το πρωτοσέλιδο του Κυριακάτικου Documento του Κώστα Βαξεβάνη

Ο ΟΠΕΚΕΠΕ εξελίσσεται σε σκάνδαλο μπάμπουσκα Οι παρακολουθήσεις των συνομιλιών βγάζουν σκάνδαλο με δουλεμπόριο με πρωταγωνιστή τον άνθρωπο του Αυγενάκη και κομπίνα με πλειστηριασμούς από...

Το πρωτοσέλιδο της εφημερίδας Θεσσαλονίκη που κυκλοφορεί σήμερα Σάββατο

Αποκαλυπτική και αυτό το Σάββατο η εφημερίδα Θεσσαλονίκη

Τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων σήμερα Σάββατο

Δείτε εδώ τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων σήμερα Σάββατο  13 Δεκεμβρίου   2025. Συνεχίστε την ανάγνωση.

Την Κυριακή 14/12 με την Εστία της Κυριακής: Συλλεκτικό ημερολόγιο 2026

Την Κυριακή 14.12 η Εστία γιορτάζει 150 χρόνια κυκλοφορίας και σας προσφέρει το επετειακό συλλεκτικό ημερολόγιον της Εστίας 2026 Ενα λεύκωμα ιστορικής μνήμης με σπάνιο...

Το Σάββατο 13.12 με την Εspresso: Kαζαμίας 2026

  Το Σάββατο 13.12 η Espresso σας προετοιμάζει για την νέα χρονιά με τον μεγάλο έγχρωμο Kαζαμία 2026 Τα πιο σημαντικά προγραμματισμένα γεγονότα για το νέο...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ