Ο κ.Πρωθυπουργός σε σύσκεψη προανήγγειλε σε 3 υπουργούς & στη διοίκηση της ΕΑΒ…το τέλος εποχής της εταιρείας

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Βασίλης Νέδος

Πριν από περίπου ένα μήνα, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης συγκάλεσε στο Μέγαρο Μαξίμου μια μάλλον ασυνήθιστη σύσκεψη. Αιτία ήταν μια απίστευτη κατάσταση, που είχε επιπτώσεις στη διεθνή εικόνα της χώρας. Τα C-130, που μετέφεραν τον οπλισμό που εξαρχής είχε υποσχεθεί να αποστείλει στο Κίεβο (μέσω Πολωνίας), καθηλώθηκαν, μην μπορώντας να συνεχίσουν την επιχείρησή τους. Η Αθήνα αναγκάστηκε να ζητήσει βοήθεια για την αποστολή από τη Βασιλική Καναδική Αεροπορία, η οποία αφιέρωσε για τον σκοπό αυτό δικά της μεταγωγικά. Ο κ. Μητσοτάκης ζήτησε από τους παριστάμενους στη σύσκεψη, ανάμεσα στους οποίους οι υπουργοί Εθνικής Άμυνας, Οικονομικών και Ανάπτυξης, άμεση λύση στο πρόβλημα, προκειμένου τα μεταγωγικά της Π.Α. να μπορούν να πετούν ξανά. Ουχί παραδόξως, στη σύσκεψη ήταν παρόντες ο πρόεδρος της ΕΑΒ Ιωάννης Κούτρας και ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Δημήτρης Παπακώστας. Από την Ουάσιγκτον, την περασμένη Δευτέρα, ο πρωθυπουργός γνωστοποιούσε μια έντονη παρασκηνιακή συζήτηση, την πρόταση της «Λόκχιντ Μάρτιν», δηλαδή του κύριου πελάτη και εταίρου της ΕΑΒ, να αναλάβει ένα μέρος των εργασιών της εταιρείας, με σκοπό την αναβάθμισή της σε κέντρο αεροεπισκευών και συντηρήσεων. Η πρόταση που γνωστοποίησε ο κ. Μητσοτάκης, ουσιαστικά, κρύβει το «σπάσιμο» της ΕΑΒ σε δύο εταιρείες, με εκείνη που θα αναληφθεί από τη «Λόκχιντ Μάρτιν» να αποκτάει το κομμάτι που αφορά τις εργασίες. Ανάμεσα στις οποίες περιλαμβάνεται βεβαίως και η συντήρηση των C-130.

Αν η ιστορία των τετρακινητήριων C-130 της «Λόκχιντ Μάρτιν» δεν συνδεόταν με ένα πολύ σοβαρό θέμα, δηλαδή τη δυνατότητα της Πολεμικής Αεροπορίας να πραγματοποιεί τις τακτικές μεταφορές των Ενόπλων Δυνάμεων, θα ήταν τραγελαφική. Τα πρώτα 10 C-130H εντάχθηκαν στην Π.Α. την περίοδο 1975-1977, ενώ το 1992 οι ΗΠΑ παραχώρησαν 5 ακόμα παλαιότερου τύπου (C-130B) από τα πλεονάζοντα αποθέματά τους. Οι τραγωδίες της συντριβής δύο C-130, στο όρος Οθρυς το 1991 και στα Δερβενοχώρια το 1996, είχαν ήδη θορυβήσει τους επιτελείς της Π.Α., κυρίως λόγω των απαρχαιωμένων ηλεκτρονικών.

Από τα τέλη της δεκαετίας του ’90 άρχισε να μεγεθύνεται το πρόβλημα. Επί των ημερών του Ακη Τσοχατζόπουλου και συγκεκριμένα την περίοδο 1998-99 αποφασίστηκε να γίνει διαγωνισμός για τον εκσυγχρονισμό των ηλεκτρονικών, ο οποίος μάλιστα κατακυρώθηκε, όχι στη διαπιστευμένη κατασκευάστρια «Λόκχιντ Μάρτιν», αλλά σε μια εταιρεία που εν συνεχεία εξαφανίστηκε, μάλιστα με αιτιολογία τη «διαφοροποίηση» προμηθευτών. Παράλληλα με την αναβάθμιση των ηλεκτρονικών έπρεπε να γίνεται και η προγραμματισμένη γενική συντήρηση (ανά εξαετία), γνωστή και ως PDM. Στη διάρκεια της δεκαετίας 2000-2010, τα C-130 άρχισαν να παρουσιάζουν και δομικά προβλήματα, με κύριο εκείνο που αφορά την κατάσταση του κιβωτίου πτερυγίων (wing box), εκείνου δηλαδή του συστήματος που συνδέει την άτρακτο με τα φτερά.

Αυτή τη στιγμή πετούν υπό προϋποθέσεις μόλις δύο C-130 και ένα πρόκειται να πάει στην Πορτογαλία για συντήρηση.

Ακολούθησε το χάος. Διότι τα αεροπλάνα καθηλώνονταν για την εξαετή συντήρηση, αλλά έπρεπε να αντικατασταθεί και το wing box. Δηλαδή πρώτα συντήρηση και μετά εκσυγχρονισμός ή το αντίστροφο. Ο εκσυγχρονισμός των C-130 έπρεπε να κρατήσει δύο χρόνια και, τελικά, έφθασε τα εννιά. Και μετά το 2008, η οικονομική κρίση και εν συνεχεία το μνημόνιο οδήγησαν στο τελειωτικό χτύπημα. Η ΕΑΒ δεν μπορούσε να εξυπηρετήσει τα συμβόλαιά της, καθώς εισέπραττε χρήματα από την Π.Α. για την αγορά ανταλλακτικών για τα C-130, αλλά αυτά εξανεμίζονταν για την αποπληρωμή άλλων υποχρεώσεων. Την ίδια περίοδο ακολούθησε και η αφαίμαξη από πλευράς προσωπικού, καθώς άρχισαν να αποχωρούν με εθελουσία πολύτιμοι τεχνίτες με χιλιάδες ώρες εμπειρίας πάνω σε C-130. Η κατάσταση αναγκαστικά επηρέασε και τους διεθνείς πελάτες, όπως η Αίγυπτος και η Ρουμανία. Οπως αναφέρει πηγή με γνώση του θέματος, «στο τέλος οι Ρουμάνοι απαύδησαν και άνοιξαν δική τους γραμμή παραγωγής».

Αυτή τη στιγμή πετούν υπό προϋποθέσεις μόλις δύο C-130. Το υπουργείο Εθνικής Αμυνας έχει ήδη συμφωνήσει στην αποστολή ενός ακόμα στην Πορτογαλία, το οποίο θα συντηρηθεί μέσω του προγράμματος του ΝΑΤΟ (Nato Support and Procurement Agency). Το επιτελείο του υπουργού Εθνικής Αμυνας Νίκου Παναγιωτόπουλου επεξεργάζεται και την αποστολή τριών ακόμα C-130 στο Ισραήλ, με κόστος περίπου 60 εκατ. ευρώ. Τα αεροσκάφη θα πρέπει να αποσυναρμολογηθούν, με σκοπό να μεταφερθούν με πλοίο στο Ισραήλ και εκεί να συντηρηθούν, να αλλάξουν έλικες και παρελκόμενα. Το ερώτημα είναι αν όταν αποσυναρμολογηθούν απαιτηθεί και αλλαγή wing box. Κάτι για το οποίο ούτε η «Λόκχιντ Μάρτιν» μπορεί να εγγυηθεί, καθώς πλέον δεν έχει γραμμή παραγωγής για τα ελληνικά C-130Β και C-130H, καθώς έχει περάσει εδώ και χρόνια στην εποχή του νέου C-130J. Τρία ακόμα C-130 βρίσκονται στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ, ένα στο κρατικό εργοστάσιο αεροσκαφών και τρία στην Τανάγρα.

Η «Κ» απευθύνθηκε στο σωματείο εργαζομένων της ΕΑΒ. Ο εκπρόσωπος Παναγιώτης Ανδριανός σημείωσε ότι προς το παρόν δεν έχουν κάποια ενημέρωση για ιδιωτικοποίηση, ωστόσο σημείωσε ότι η ΕΑΒ και η «Λόκχιντ Μάρτιν» συνεργάζονται για περισσότερο από 30 χρόνια, αναφερόμενος, μεταξύ άλλων, στα F-16, C-130 και τα P-3. Για την κατάσταση των C-130 ο κ. Ανδριανός αναφέρθηκε στις ελλείψεις που προέκυψαν στο προσωπικό λόγω του μνημονίου και σημείωσε ότι η ΕΑΒ μπορεί να ανταποκριθεί μέχρι ενός σημείου. Τάχθηκε υπέρ των προσλήψεων, κατά, όμως, της «εργολαβικοποίησης» του έργου, δηλαδή ανάθεσης σε τρίτους εκτός ΕΑΒ.

kathimerini.gr

Υ.Γ

Τέλος εποχής για την ΕΑΒ

Στην ουσία αν αναλάβει η Lockheed αυτό που αναφέρει το άρθρο δλδ το κατασκευαστικό F-16, C-130, Ρ-3 και την αναβάθμιση των F-16…αυτό που απομένει στην ΕΑΒ είναι τα F-4 μέχρι να αποσυρθούν, τα VIP, πυροσβεστικά, οι κινητήρες (κι αυτοί όχι όλοι) και τα Ηλεκτρονικά…

Στην ουσία ο κ. Πρωθυπουργός απλά τους φώναξε να τους ανακοινώσει τις αποφάσεις του… 

Προσέξτε όμως αυτο το απόσπασμα του άρθρου..”Το επιτελείο του υπουργού Εθνικής Αμυνας Νίκου Παναγιωτόπουλου επεξεργάζεται και την αποστολή τριών ακόμα C-130 στο Ισραήλ, με κόστος περίπου 60 εκατ. ευρώ. Τα αεροσκάφη θα πρέπει να αποσυναρμολογηθούν, με σκοπό να μεταφερθούν με πλοίο στο Ισραήλ και εκεί να συντηρηθούν, να αλλάξουν έλικες και παρελκόμενα. Το ερώτημα είναι αν όταν αποσυναρμολογηθούν απαιτηθεί και αλλαγή wing box. Κάτι για το οποίο ούτε η «Λόκχιντ Μάρτιν» μπορεί να εγγυηθεί, καθώς πλέον δεν έχει γραμμή παραγωγής για τα ελληνικά C-130Β και C-130H, καθώς έχει περάσει εδώ και χρόνια στην εποχή του νέου C-130J.”… 

Δηλαδή θα δώσουμε 60 εκ. για ένα εγχείρημα που ούτε η κατασκευάστρια Lockheed δεν μπορεί να εγγυηθεί… Μελέτες για το κόστος της ενεργοποίησης των C-130 vs προμήθειας αριθμού νέων και μεταχειρισμένων υπάρχει άραγε?

Τον Δεκ. 2021 αποφασίσθηκε από τον μεγαλομέτοχο (ΥΠΟΙΚ) σε Γενική συνέλευση η μείωση του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας με συμψηφισμό ζημιών παρελθουσών χρήσεων, με αποτέλεσμα το μετοχικό κεφάλαιο από από 1.2 δισ. ευρώ να συρρικνωθεί στα 240 εκατ. ευρώ; 

240 εκατ. μετοχικό κεφάλαιο την στιγμή που σύμφωνα με την ίδια την ΕΑΒ, η εταιρεία έχει ανεκτέλεστο-συμβασιοποιημένο έργο που αγγίζει το 1 δισ. ευρω…!

EAB4

Μήπως όλα αυτά μας δείχνουν ότι στρώνεται το χαλί να “πάρει” κάποιος την ΕΑΒ “κοψοχρονιάς”, με κουτσουρεμένο μετοχικό κεφάλαιο και καθαρή

Τέλος σας θυμίζουμε τα άρθρα με τις ανησυχίες αλλά και τις προτάσεις μας για την ΕΑΒ

Είναι πολλά τα εκατομμύρια πίσω από την ΕΑΒ…για να ασχοληθεί έξι λεπτά στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων ο ΣΚΑΪ

Η εργοστασιακή συντήρηση και αξιοποίηση των C-130 της Πολεμικής μας Αεροπορίας πρέπει πάση θυσία να γίνει στην Ελλάδα ΠρωτοσελιδαΕιδήσεις

Αναστάτωση από το νομοσχέδιο για το προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμενων – Τι κρύβεται από πίσω

Παραμονή της Εορτής των Εισοδίων της Θεοτόκου και ανήμερα της Ημέρας των Ενόπλων Δυνάμεων, το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας ανέβασε σε δημόσια διαβούλευση ένα νομοσχέδιο που...

Οι ευχές του Πάνου Καμμενου για την γιορτή των Ενόπλων Δυνάμεων

Σε ανάρτηση του ο Πάνος Καμμένος αναφέρει: Χρόνια πολλά στους Αξιωματικούς Υπαξιωματικούς Ανθυπασπιστές Στρατεύσιμους Εθνοφύλακες και στην πολιτική στρατιωτική ηγεσία των Ενόπλων μας Δυνάμεων.Η Υπέρμαχος...

Φορτηγά με Ελληνικά άρματα ταξιδεύουν μέσω Ουγγαρίας με κατεύθυνση την Ουκρανία

Μια απίστευτη αποκάλυψη Έλληνας οδηγός φορτηγού, που ταξίδευε νταλίκα στη Βόρεια Ευρώπη, εντόπισε στις 31 Οκτωβρίου 2025 ένα ασυνήθιστο σκηνικό σε πάρκινγκ κοντά στα...

Νέες τουρκικές προκλήσεις στην Κύπρο

Σε μια νέα πρόκληση προχώρησαν οι Τούρκοι σήμερα το πρωί όταν τέσσερα F-16 πέταξαν και παραβίασαν την πράσινη γραμμή συμμετέχοντας έτσι στους παράνομους «εορτασμούς» στα...

Οι πιο δυνατοί στρατοί του κόσμου – Σε ποια θέση είναι η Ελλάδα

Η ετήσια παγκόσμια κατάταξη στρατιωτικής ισχύος δημοσιεύτηκε – Σταθερή η θέση της Ελλάδας στη λίστα των 30 ισχυρότερων εθνών Την ετήσια έκθεσή του για το...

Συνομιλίες με το Ισραήλ για την αγορά σύγχρονων πυραυλικών συστημάτων

Η χώρα μας θα δαπανήσει περίπου 28 δισ. ευρώ (33 δισ. δολάρια) έως το 2036 για τον εκσυγχρονισμό των Ενόπλων Δυνάμεων Η Ελλάδα βρίσκεται σε...

Πισώπλατη μαχαίρια της Ούρσουλας στην Ελλάδα!

Διόρισε στρατιωτικό ακόλουθο στην Τουρκία! Σε μια κίνηση που προκαλεί σοκ και αποτροπιασμό στην ελληνική κοινή γνώμη, η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ...

Μυστήριο με την διαγραφή ανάρτησης της Πολεμικής Αεροπορίας που ενόχλησε τους Τούρκους από τον επίσημο λογαριασμό της στο X

Σοβαρό επεισόδιο πριν από λίγες ώρες με διαγραφή ανάρτησης της Πολεμικής Αεροπορίας από τον επίσημο λογαριασμό της στο X Η επίμαχη ανάρτηση που διεγράφη έδειχνε...

Μιχάλης Κατρινης: Ερωτήματα για το σοβαρό ατύχημα στο πεδίο βολής «Αετός» στον Έβρο

Ο χώρος του πεδίου βολής έχει πιστοποιηθεί ως πεδίο δοκιμών; Αν ναι, από ποιον φορέα;Τηρήθηκαν τα αναγκαία μέτρα ασφαλείας για το προσωπικό και τα μέσα...

Νίκος Δένδιας: Για να υπάρχεις, πρέπει να μπορείς να αμυνθείς

Την 11η Νοεμβρίου 1918 τερματίστηκε ο Α’ Παγκόσμιος Πόλεμος Η πιο αιματηρή μέχρι τότε σύρραξη στην Ιστορία της Ευρώπης και του κόσμου.Η Ελλάδα είχε σημαντική...

Το κλάμα του Ερντογάν και το χρέος των ΗΠΑ στην Ελλάδα

Ο Ερντογάν προέβη σε «κλαψιάρικες» δηλώσεις ότι οι Αμερικανοί, παρόλο που έθεσε το θέμα στον Τραμπ τον Σεμπτέμβριο, δεν έχουν δώσει ακόμα έγκριση εγκατάστασης...

“Εlephant walk” με C-130 και C-27J στην 112 ΠΜ

Σε παρεμβαση του ο Νικος Δενδιας αναφερει: Στην 112 ΠΜ στην Ελευσίνα, όπου είχα την ευκαιρία να επιθεωρήσω μαζί με τον Αρχηγό ΓΕΑ Αντιπτέραρχο (Ι)...

Ο Νικος Δενδιας προαναγγέλλει την αγορα νεων μεταγωγικων αεροσκαφων

Ο υπουργός εθνικής άμυνας Νίκος Δένδιας βρέθηκε σε εκδήλωση για την εορτή της Πολεμικής Αεροπορίας στο Στρατιωτικό Αεροδρόμιο της Ελευσίνας Ο υπουργος προανήγγειλε στην ομιλία...

Πότε θα δοθούν τα αναδρομικά στους ένστολους

150.000 στελέχη περιμένουν αυξήσεις και τα αναδρομικά τριών μηνών Οι πρώτοι δικαιούχοι αναμένεται να δουν τις αυξήσεις πριν τα Χριστούγεννα να ενσωματώνονται στη μισθοδοσία τους,...

Υπουργείο Εθνικής Αμυνας: Η χρήση ενεργειακως αποδοτικων φωτιστικων καί «έξυπνων» συστημάτων ελέγχου αντικατοπτρίζει τήν δέσμευση του υπουργείου σέ αξίες βιωσιμότητος καί τεχνολογικου εκσυγχρονισμου

Η εικόνα του δημόσιου χώρου (οφείλει νά) ειναι αντανάκλαση της συλλογικης ταυτότητας καί των αξιων του έθνους Τό Υπουργειο Εθνικης Αμύνης κατέχει περίοπτη θέση στόν...

Νίκος Δένδιας για την φετινή παρέλαση της 28ης Οκτωβρίου: Ήταν η πρώτη δημόσια εμφάνιση της Νέας Εποχής των Ενόπλων Δυνάμεων

Η παρέλαση στη Θεσσαλονίκη δεν ήταν απλώς μια επίδειξη φρονήματος Ήταν η πρώτη δημόσια εμφάνιση της Νέας Εποχής των Ενόπλων Δυνάμεων.Για πρώτη φορά, παρέλασε τμήμα...

Το περήφανο μήνυμα του Επισμηναγού Σωτηρίου της ομάδας Ζεύς

Και τι μήνυμα: Ηχηρό και περήφανο! Ο Επισμηναγός Γεώργιος Σωτηρίου της Ομάδας ΖΕΥΣ της Πολεμικής Αεροπορίας, ήταν αυτός που έστειλε το φετινό μήνυμα της 28ης...

Η φετινή παρέλαση στη Θεσσαλονίκη ανέδειξε το πρώτο ορατό δείγμα της μετάβασης των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων στη Νέα Εποχή

Σήμερα, 28η Οκτωβρίου, αποτίουμε φόρο τιμής στους Έλληνες που αντέταξαν το «ΟΧΙ» έναντι της φασιστικής και ναζιστικής επιβουλής Η φετινή παρέλαση στη Θεσσαλονίκη ανέδειξε το...

Δείτε ζωντανά την παρέλαση για την 28η Οκτωβρίου

Η φετινή παρέλαση χαρακτηρίζεται από την τεχνολογική καινοτομία και τις πρεμιέρες σύγχρονων στρατιωτικών συστημάτωνΣήμερα το κοινό έχει την ευκαιρία να δει για πρώτη φορά...

Η τραγωδία της αποστολής στη Λιβύη, ανοιχτή πληγή για τις Ένοπλες Δυνάμεις

Η τραγωδία της αποστολής στη Λιβύη δεν είναι «υπόθεση που έκλεισε» Είναι ανοιχτή πληγή για τις Ένοπλες Δυνάμεις, που ακόμη περιμένουν απαντήσεις για πέντε...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ