Απελλής: Ο κορυφαίος ζωγράφος της Αρχαιότητας που είχε το αποκλειστικό προνόμιο ζωγραφικής απεικόνισης του Μεγάλου Αλεξάνδρου

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ζωγράφος από την Έφεσο ή την Κω. Άκμασε στο β’ μισό του 4ου αι. π.Χ. Μαθήτευσε κοντά στον Πάμφιλο τον Αμφιπολίτη. Αργότερα πήγε στη Μακεδονία, όπου γνωρίστηκε με το Μέγα Αλέξανδρο, τον οποίο ακολούθησε στην Ασία. Σύμφωνα με τις πηγές, ήταν ο κορυφαίος ζωγράφος της Αρχαιότητας που είχε το αποκλειστικό προνόμιο ζωγραφικής απεικόνισης του Μακεδόνα βασιλιά.

Ο Απελλής ήταν γιος του Πυθέως. Ο Πλίνιος αναφέρει ως περίοδο ακμής του την 112η Ολυμπιάδα (332-329 π.Χ.).1 Οι πηγές αναφέρουν ως τόπο καταγωγής του άλλοτε την Κω και άλλοτε την Έφεσο, όπου μαθήτευσε δίπλα στον Έφορο τον Εφέσιο.2 Όταν ήρθε στη Σικυώνα, μαθήτευσε κοντά στον Πάμφιλο τον Αμφιπολίτη, ο οποίος ίδρυσε στο α’ μισό του 4ου αι. π.Χ. την περίφημη ζωγραφική σχολή της Σικυώνας. Από εκεί πήγε στη Μακεδονία, όπου γνωρίστηκε με το Μέγα Αλέξανδρο, τον οποίο ακολούθησε στην Ασία.

Ο Πλίνιος αναφέρει ότι ο Απελλής είχε το αποκλειστικό προνόμιο της ζωγραφικής απεικόνισης του Μακεδόνα βασιλιά, όπως αντίστοιχα ο Λύσιππος στη γλυπτική.3 Ακόμα και αν αυτό δεν είναι αλήθεια, σίγουρα έκανε πολλά πορτρέτα του Μεγάλου Αλεξάνδρου και του Φιλίππου, ενώ σε όψιμη φάση εργάστηκε στην αυλή του Πτολεμαίου Α’.4 Γεγονός είναι ότι ο Απελλής έμεινε αρκετό διάστημα στη μακεδονική αυλή, όπου ανέπτυξε μια σχέση οικειότητας με τον Αλέξανδρο.5

keimeno apellis3
Σάντρο Μποτιτσέλι, Η Συκοφαντία του Απελλή, π. 1495, Πινακοθήκη Ουφίτσι. Έργο βασισμένο σε περιγραφή έργου του Απελλή, όπως αυτή δίνεται από τον Λουκιανό.

Τεχνοτροπία και έργα του Απελλή

Στα συγγράμματά του, τα οποία χάρισε στο μαθητή του Περσέα, εξέθετε προσωπικούς κανόνες για την τέχνη του, καθώς και εκτιμήσεις για σύγχρονους ή παλιότερους συναδέλφους του.6 Ο Απελλής διαπνεόταν από σεμνότητα και αισθήματα ευγενούς άμιλλας. Το τελευταίο φαίνεται από το περιστατικό με τον Πρωτογένη, από την Καύνο, τον οποίο βοήθησε στην αρχή της σταδιοδρομίας του.7 Επιπλέον, παραδεχόταν ότι υστερούσε έναντι του Μελανθίου στη διάταξη, στη σύνθεση δηλαδή των προσώπων σε έναν πίνακα, και έναντι του Ασκληπιόδωρου στα μέτρα.8

Ο Πλίνιος αναφερόμενος στα έργα του Απελλή τονίζει ότι έγιναν με τέσσερα χρώματα, το λευκό της μηλίας γης, το κίτρινο της αττικής ώχρας, το κόκκινο της Σινώπης και το atramentum, τo μαύρo, το οποίο ο Απελλής έφτιαχνε καίγοντας ελεφαντόδοντο, το λεγόμενο ελεφάντινον.9 Το σκούρο βερνίκι με το οποίο περνούσε τα έργα του έδινε στα ανθηρά χρώματα μια αυστηρότητα. Φαίνεται ότι τα ανθηρά χρώματα ήταν έντονα φωτεινά και λαμπερά, σε αντίθεση με τα αυστηρά, που ήταν βαθύτερα και πιο σκούρα .10 Άλλο ένα ιδιαίτερο γνώρισμα της τέχνης του ήταν η ιδιοφυΐα και η έμφυτη χάρις (ingenium et gratia).11

Ο Απελλής φιλοτέχνησε την πιο γνωστή εικόνα του Μεγάλου Αλεξάνδρου, στον τύπο του Δία Κεραυνοφόρου, η οποία είχε τοποθετηθεί στο ναό της Αρτέμιδος στην Έφεσο.12 Ο Πλίνιος λέει ότι τα δάχτυλα φαίνονταν να προεξέχουν και ο κεραυνός να βγαίνει από τον πίνακα. Ο Αλέξανδρος απεικονιζόταν πιθανόν καθιστός και το αρχέτυπο πρέπει να ανάγεται στη φειδιακή πλαστική εικόνα του Δία στην Ολυμπία. Μια τοιχογραφία του 1ου αι. μ.Χ. από την οικία των Vettii στην Πομπηία ίσως απηχεί τον πίνακα του Απελλή.13

keimeno apellis1
Ο Αλέξανδρος Γ΄ ένθρονος ως Δίας με σκήπτρο και κεραυνό. Τοιχογραφία στον οίκο Vettii στην Πομπηία, αντίγραφο έργου του Απελλή. 64-79 μ.Χ.

Δύο άλλους πίνακες, τον ένα με τους Διόσκουρους, τη Νίκη και το Μέγα Αλέξανδρο και τον άλλο με τον Πόλεμο δεμένο πισθάγκωνα και το Μέγα Αλέξανδρο σε θριαμβικό άρμα, τους αφιέρωσε ο Αύγουστος στο forum του Αυγούστου στη Ρώμη.14 Αργότερα ο Κλαύδιος αφαίρεσε το πρόσωπο του Αλεξάνδρου και από τους δύο πίνακες και το αντικατέστησε με εκείνο του Αυγούστου.15 Είναι πιθανόν ο ζωγράφος να εμπνεύστηκε τη σύνθεσή του από ένα παλιότερο έργο του Μελανθίου, στο οποίο είχε εργαστεί ως βοηθός και το οποίο απεικόνιζε τον Αρίστρατο της Σικυώνας πλάι σε νικηφόρο άρμα.16Έχει επίσης διατυπωθεί η άποψη ότι κάποιες εσοχές που έχουν βρεθεί σε τοίχο του forum κοσμούνταν με έργα του Απελλή.17

Το πιο φημισμένο έργο του ήταν η «Αναδυομένη Αφροδίτη» για το ναό του Ασκληπιού στην Κω.18 Ο Αύγουστος αφιέρωσε τον πίνακα στο ιερό του Καίσαρα.19 Η τέχνη του έργου αυτού ήταν τόσο μοναδική, ώστε, όταν καταστράφηκε το κάτω μέρος του, δεν μπορούσε κανείς να το αποκαταστήσει. Ο Νέρωνας τον αντικατέστησε στο Καισαρείο με έναν άλλο πίνακα του Δωροθέου. Ο Σουητώνιος αναφέρει ότι ο Βεσπασιανός αντάμειψε πλούσια κάποιον που επιδιόρθωσε την Αφροδίτη από την Κω.20 Ο Απελλής άρχισε να ζωγραφίζει και μια δεύτερη Αφροδίτη, την οποία άφησε ανολοκλήρωτη εξαιτίας του θανάτου του.21 Σύμφωνα με την περιγραφή του Πλινίου, η θεά απεικονιζόταν γυμνή να βγαίνει από τη θάλασσα στύβοντας τα μαλλιά της. Πηγή έμπνευσης για το ζωγράφο υπήρξε η Φρύνη ή η Παγκάσπη,22 η οποία στη διάρκεια των Ελευσίνιων μυστηρίων είχε βγει από τη θάλασσα με ανάλογο τρόπο.23

Ο Πλίνιος αναφέρει μια περιπέτεια του Απελλή στην αυλή του Πτολεμαίου, όπου έπεσε θύμα συκοφαντίας από έναν άλλο ζωγράφο, τον Αντίφιλο. Το περιστατικό στάθηκε αφορμή να συνθέσει ο ζωγράφος την περίφημη «Διαβολή», έναν αλληγορικό πίνακα που τον περιγράφει ο Λουκιανός.24 Στο κείμενο αναφέρονται μόνο ονόματα, όλα προσωποποιήσεις αφηρημένων εννοιών: Διαβολή, Άγνοια, Υπόληψη, Φθόνος, Επιβουλή, Απάτη, Μετάνοια, Αλήθεια. Η περιγραφή του Λουκιανού ενέπνευσε πολλούς ζωγράφους της Αναγέννησης, όπως τους Μποτιτσέλι, Μαντένια και Ντίρερ.25

Σύμφωνα με τον Πλίνιο, η ζωγραφική με τον Απελλή έφθασε στο απόγειο της καλλιτεχνικής της έκφρασης.26 Στο έργο του συνδύασε την ιωνική λεπτότητα και χάρη με την αυστηρότητα και την επιστημονική ακρίβεια της σχολής της Σικυώνας.27

keimeno apellis2
Ο Καιρός, η Ακμή και η Χάρις, ψηφιδωτό το οποίο αποτελεί αναπαραγωγή έργου του Απελλή.

Παραπομπές:

1. Plin., ΗN 35.79.

2. Την Έφεσο αναφέρουν το λεξικό Σούδα (βλ. λ. «Απελλής»), ο Στράβων (ΧΙV.642), ο Λουκιανός (Μη Πιστ. Δ. 2) και ο Τζέτζης (VIII.392), ενώ την Κω μόνο ο Πλίνιος (ΦΙ 35.79). Ίσως η αναφορά στην Κω να προέρχεται από τη φήμη των έργων του στο συγκεκριμένο νησί.

3. Plin., ΗN 35.85. Σίγουρα και άλλοι καλλιτέχνες, όπως ο Πρωτογένης και ο Αετίων, θα είχαν δεχτεί παραγγελίες του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Ο Νικίας, ο Φιλόξενος και ο Αριστείδης τον ζωγράφισαν, αν όχι όσο ζούσε, σίγουρα αμέσως μετά το θάνατό του. Βλ. Πλίνιος ο πρεσβύτερος, Περί της αρχαίας Ελληνικής Ζωγραφικής, 35ο βιβλίο της «Φυσικής Ιστορίας», μτφρ. Λεβίδης, Α. – Ρούσσος, Τ. (Αθήνα 1994), σελ. 350.

4. O Bieber, Η.M., Alexander the Great in Greek and Roman Art (Chicago 1964), σελ. 49 υποστηρίζει ότι ο Απελλής εργάστηκε για τον Αλέξανδρο σε μια ύστερη φάση της σταδιοδρομίας του, όταν η ιδέα της θεϊκής του ιδιοσυγκρασίας αποκτούσε όλο και μεγαλύτερη πολιτική σημασία.

5. Plin., ΗN 7.125· Πλούτ., Αλέξ. 4 και Περί της Αλεξάνδρου Τύχης ή Αρετής 2.2.3· Overbeck, J.A., Die antiken Schriftquellen zur Geschichte der bildenden Künste bei den Griechen (Leipzig 1868 – Hildesheim 1959), αρ. 1446, 1876-1877. Την προσωπική σχέση που είχε αναπτύξει ο ζωγράφος με το Μέγα Αλέξανδρο μαρτυρεί πλήθος από ανέκδοτα, βλ. Plin., ΗN 35.85-86.

6. Plin., HN 35.111.

7. Plin., ΗN 35.87-88.

8. Plin., HN 35.80.

9. Plin., HΝ 35.92, 35.42. Το atramentum ήταν τεχνητό χρώμα που το έφτιαχναν είτε από την αιθάλη που βγαίνει κατά το κάψιμο του ρετσινιού ή της πίσσας είτε από ξύλο πεύκου.

10. Lepik-Kopacźynska, W., «Colores floridi und austeri in der antiken Malerei», Jdl 73 (1958), σελ. 79 κ.ε. και Apelles. Der berühmteste Maler der Antike (Berlin 1962), σελ. 24 κ.ε. Βλ. Scheibler, I., «Die ‘vier Farben’ der griechischen Malerei», AntK 17 (1974), σελ. 95, σημ. 18.

11. Plin., ΗN 35.79-80· Πλούτ., Δημήτρ. 22· Quint., Inst. 12.10.6.

12. Plin., ΗN 35.92· Πλούτ., Περί της Αλεξάνδρου Τύχης ή Αρετής 2.2.

13. Mingazzini, P., «Una Copia dell’Alexandros Kaeraunophoros di Apelle,» Jahrbuch der Berliner Museen 3 (1961), σελ. 7-17, εικ. 1.

14. Plin., ΗN 35.27.

15. Plin., HΝ 35.94.

16. Πλούτ., Άρατ. ΧΙΙΙ.2.3.

17. Scheibler, Ι., Griechische Malerei der Antike (1994), σελ. 28-29, εικ. 5.

18. Μια σειρά από επιγράμματα της Anthologiae Graecae περιγράφουν το έργο. Bλ. σχετικά Overbeck, J.A., Die antiken Schriftquellen zur Geschichte der bildenden Kunste bei den Griechen (Leipzig 1868 – Hildesheim 1959), αρ. 1849-1864.

19. Plin., ΗN 35.91· Στράβ. ΧIV.657· Overbeck, J.A., Die antiken Schriftquellen zur Geschichte der bildenden Kunste bei den Griechen (Leipzig 1868 – Hildesheim 1959), αρ. 1847-1848.

20. Σουητ., Βεσπασιανός 18.

21. Plin., ΗN 35.92· Cic., Fam. I.9.15 και Off. III.2.10· Overbeck, J.A., Die antiken Schriftquellen zur Geschichte der bildenden Künste bei den Griechen (Leipzig 1868 – Hildesheim 1959), αρ. 1864-1866. Ο τύπος της αναδυομένης Αφροδίτης, ίσως από επίδραση του πίνακα του Απελλή, έχει εντοπιστεί σε ένα άγαλμα στο Βατικανό και σε ένα κορμό αγάλματος που βρίσκεται στο Λούβρο, βλ. Swindler, M.H., Ancient Painting (1929), σελ. 270, σημ. 13. Οι περιγραφές του έργου πρέπει να αποτέλεσαν αφετηρία για κάποιους ζωγράφους της Αναγέννησης που ζωγράφισαν το ίδιο θέμα, π.χ. ο Τιτσιάνο και ο Μποτιτσέλι.

22. Απαντάται επίσης ως Παγκάστη ή Πακάτη: Σταματάκος, Ι., Λεξικόν της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσης (Αθήνα 1994), βλ. λ. «Πακάτη», σελ. 1197.

23. Τη Φρύνη αναφέρει ο Αθήναιος (ΧΙΙΙ.590 κ.ε.), ενώ την Παγκάσπη, την αγαπημένη παλλακίδα του Μεγάλου Αλεξάνδρου, ο Πλίνιος (ΦΙ 35.86).

24. Plin., HN 35.89· Λουκ., Μη Πιστ. Δ. 2-5· Overbeck, J.A., Die antiken Schriftquellen zur Geschichte der bildenden Künste bei den Griechen (Leipzig 1868 – Hildesheim 1959), αρ. 1874.

25. Swindler, M.H., Ancient Painting (1929), σελ. 271, εικ. 443· Robertson, M., A History of Greek Art (Cambridge 1975), σελ. 494, σημ. 126· Scheibler, I., Griechische Malerei der Antike (München 1994), σελ. 43-45, εικ. 9, 10.

26. Plin., HN 35.79.

27. Swindler, M.H., Ancient Painting (1929), σελ. 270.

http://asiaminor.ehw.gr/Forms/fLemmaBodyExtended.aspx?lemmaID=3678

ΠρωτοσελιδαΕιδήσεις

Άγιος Μηνάς: Ο μεγαλομάρτυρας και θαυματουργός

Άγιος Μηνάς: Ανήκει στους πιο δημοφιλείς Αγίους της Εκκλησίας μας Γεννήθηκε το 245 μ.Χ. στο Νίκιο της Κάτω Αιγύπτου.Οι γονείς του Αγίου ήταν ειδωλολάτρες.Ο Μηνάς...

Μαρτυρίες γιά συμβάντα, στό έπος του ΄40 Από τό αρχειο του υποστράτηγου Δρακούλη Βασιλαράκου

Πρόλογος Δέν ειναι μόνο τά πρόσωπα πού έχουν τή δική τους ιστορία, αλλά καί τά κείμενα, τά έργα τέχνης καί γενικως όλα τά πράγματα. Μπορει νά περάσουν...

Ο ερχομός του πολέμου στα τηλεγραφήματα του ΑΠΕ και το ημερολόγιο του Γιώργου Σεφέρη

Γιώργος Σεφέρης Μέρες Γ΄(16. Απρίλη 1934-14. Δεκέμβρη 1940) εκδόσεις Ίκαρος Της Κατερίνας ΒλαχοδήμουΣεπτέμβρης 1938. Κυριακή Βράδυ, Κηφισιά(Γράμμα) «…Προχτές βράδυ ήρθα στην Κηφισιά, αργά στις 8.30. Κατά...

Θεόδωρος Κανδηλάπτης: Από τον Πόντο στην Αλεξανδρούπολη και στα βουνά της Βορείου Ηπείρου

Στο «Άσμα ηρωικό και πένθιμο για τον χαμένο ανθυπολοχαγό της Αλβανίας» Ο Οδυσσέας Ελύτης υμνεί τον ηρωισμό ενός νεαρού ανθυπολοχαγού που έπεσε ηρωικά μαχόμενος στα...

Τι συζήτησαν Μεταξάς και Γκράτσι πριν το ιστορικό «ΟΧΙ» που οδήγησε στον πόλεμο

Ο Εμμανουέλε Γκράτσι, πρέσβης της Ιταλίας στην χώρα μας, το 1940 Συμπρωταγωνιστής κι αυτός της ιστορικής εκείνης νύχτας της 28/10/1940 στο βιβλίο του, «Η αρχή...

Ύψωμα 731: Οι Θερμοπύλες πού δέν έπεσαν Ποτέ!

Στις αρχές Μαρτίου 1941, ο ίδιος ο Μπενίτο Μουσολίνι έφτασε στην Αλβανία για να παρακολουθήσει από κοντά τις επιχειρήσεις Κύριος στόχος, η διάσπαση του...

Πώς πήραμε τη Χειμάρρα: Οι καμπάνες των εκκλησιών άρχισαν να ηχούν χαρμόσυνα για πάνω από μία ώρα – Τα σπίτια σημαιοστολίζονταν το ένα μετά...

Η Χειμάρρα έπεσε! Τα έκτακτα παραρτήματα των εφημερίδων λίγο μετά το μεσημέρι γίνοταν ανάρπαστα στην Αθήνα και στον Πειραιά.Από τον Βασίλη Γαλούπη Εφημερίδα Δημοκρατία Οι...

Γυναίκες της Πίνδου: Οι ηρωίδες του έπους του ’40

Επιζήζασες του έπους του 40 μίλησαν στην ΕΡΤ και τη Δέσποινα Αμαραντίδου Βιντεο από παλιότερη εκδήλωση του 2020Εκτός από τους ήρωες στρατιώτες που έπεσαν στα...

Ο Άγνωστος Πόλεμος του ’40 – Το διπλωματικό και στρατιωτικό παρασκήνιο

Το διπλωματικό και στρατιωτικό παρασκήνιο της ιταλικής εισβολής στην Ελλάδα στις 28 Οκτωβρίου του 1940  Το παρουσίασε παλιότερα  η «Μηχανή του χρόνου». H εκπομπή ερευνά...

Ο πόλεμος του 1940 δεν ήταν μόνο μάχες με όπλα – Ήταν μάχη αξιών

Τιμούμε και αυτούς που πάλεψαν όχι μόνο στα πεδία των μαχών, αλλά και με το ήθος, την ανθρωπιά και την αλληλεγγύη τους Μέσα στο χιόνι...

Τα σπουδαία τραγούδια που γράφτηκαν για το έπος του ’40 και αναπτέρωσαν το ηθικό του στρατού και του λαού

Με τις φωνές τους έδιναν κουράγιο και δύναμη στους Έλληνες που αγωνίζονταν στον πόλεμο του ‘40 Ήταν οι φωνές και τα τραγούδια τους, που ταξίδευαν...

Έλληνες: Ο μόνος λαός που γιορτάζει την αρχή του πολέμου και όχι το τέλος του

Ο μόνος λαός που γιορτάζει την αρχή του πολέμου και όχι το τέλος του Τον πόλεμο θα τον χάναμε, και θα κέρδιζαν ο Άξονας, οι...

Με την “Μαντάμ Μπάτερφλάϋ”, άρχισε η Ιταλική επίθεση το 1940

Η τέχνη στην υπηρεσία μιάς ανομίας βλέψεων, που ενδύονται “φιλία” Ενώ οι προθέσεις είναι απατηλές και ο πολιτισμός χρησιμοποιείται ως στάχτη στα μάτια, για άλλες...

Η Ελληνική Μεραρχία Πεζικού που έκανε το Επος της Ηπείρου το χειμώνα του 1940

Στον πόλεμο του 1940-41 ο Ελληνικός Στρατός παρέταξε την μεγαλύτερη, αριθμητικά, δύναμη, στην ιστορία της Ελλάδας, από την προϊστορία έως σήμερα του Παντελή Καρύκα Συγγραφέα Στον...

Άγιος Ιάκωβος ο Απόστολος και Αδελφόθεος

Ο πρώτος επίσκοπος Ιεροσολύμων Η παράδοση αναφέρει ότι ήταν ένας από τους γιους του Ιωσήφ από άλλη γυναίκα, γι’ αυτό ονομαζόταν αδελφός του Κυρίου. Η...

Το Ιστορικό και Μεγάλο ΟΧΙ της 28ης Οκτωβρίου 1940

Συμπληρώνονται 85 χρόνια από το Ιστορικό και Μεγάλο ΟΧΙ της 28ηςΟκτωβρίου 1940. Με την ευκαιρία της Μεγάλης αυτής Εθνικής μας Εορτής, θα αναφερθώ στη βραδιά...

20 Οκτωβρίου 1827: Η Ναυμαχία του Ναυαρίνου

Η Ναυμαχία του Ναβαρίνου αποτέλεσε σημείο καμπής για την εξέλιξη της Ελληνικής Επανάστασης Οι Μεγάλες Δυνάμεις (Γαλλίας, Μ. Βρετανία, Ρωσία) είχαν αποστείλει ναυτική δύναμη στη...

Οταν ο Ντίκ Φόσμπερι άλλαξε το άλμα εις ύψος

Όταν ο Αμερικανός αθλητής του εις ύψος άλματος Ντίκ Φόσμπερι Κέρδισε το χρυσό μετάλλιο, αφήνοντας άφωνους τους όλους θεατές του σταδίου Λένιν, στην Μόσχα, περνώντας...

Ο ταλαντούχος ποδοσφαιριστής μας Ντίνος Κούης

Γράφει ο  Πάνος Ν. Αβραμόπουλος Στην περιωπή της αθλητικής μας ιστορίας ξεχωριστή θέση κατέχει αδιαμφισβήτητα, ο ταλαντούχος ποδοσφαιριστής μας του Άρεως Θεσσαλονίκης και της Εθνικής...

Ο Άγιος Λουκάς Ευαγγελιστής ο Θεόπνευστος

Ιατρός ψυχών και σωμάτων ​Η δόξα, η φήμη, τα υλικά αγαθά και το επάγγελμα που φέρνει πολλά χρήματα και κοινωνική αναγνώριση δεν γεμίζουν την ψυχή...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ