Πέμπτη, 29 Σεπτεμβρίου, 2022

Δεκαπενταύγουστος: Γιατί λέγεται Πάσχα του καλοκαιριού

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Η Μάχη των Γαυγαμήλων – Ο Μέγας Αλέξανδρος κυρίαρχος όλων

Η πλέον αποφασιστική μάχη που έδωσε ο Μέγας Αλέξανδρος...

Μεγάλα μυαλά: Ρούντολφ Ντίζελ

Ο Ρούντολφ Κρίστιαν Καρλ Ντίζελ (Rudolf Christian Karl Diesel,...

Το δημοψήφισμα-παρωδία του 1968

Το Δημοψήφισμα του 1968 υπήρξε το πρώτο από τα...

29 Σεπτεμβρίου 1941:Η σφαγή στη Δράμα και το Δοξάτο

Συνηθίζεται να λέγεται ότι ένα έγκλημα που δεν έχει...

Ναυμαχία της Σαλαμίνας – Η περίλαμπρη νίκη των Ελλήνων

Ονομαστή ναυμαχία της αρχαιότητας, που διεξήχθη στις 28 ή...

28 Σεπτεμβρίου 1922: Υπογράφεται η Συνθήκη των Μουδανιών

Η ελληνική κυβέρνηση αποδέχεται τη συμφωνία της Διάσκεψης των...

Λουί Παστέρ – Ο ιδρυτής της σύγχρονης ιατρικής

Ο Λουί Παστέρ (Louis Psteur 1822-1895) με το μνημειώδες...

Μεγάλα μυαλά: Έντουιν Χαμπλ

Ο Έντγουιν Χαμπλ (Μισούρι, 20 Νοεμβρίου 1889 – Καλιφόρνια,...

Ο Καπετάν Κώττας στο Πάνθεον των Ηρώων

Από τη mixanitouxronou.gr Τον αποκαλούσαν «Αετό των Κορεστίων» και προς τιμήν...

Μάχη του Καρβασαρά – Μια από τις μεγάλες νίκες του Καραϊσκάκη

Η έντονη εμπορική δραστηριότητα και η σημαντική στρατηγική θέση...

Καπετὰν Κώττας, πρώτος Μακεδονομάχος, ο αετός των Κορεστίων

Ο Κώττας ή Κώτες (Ρούλια Φλώρινας, 1860 – Μπίτολα,...

Τριμερές Σύμφωνο του Άξονα

Το Τριμερές Σύμφωνο του Άξονα ήταν σύμφωνο στρατιωτικής συμμαχίας...

Ξεκινά η πρώτη πολιορκία της Βιέννης

Η πρώτη πολιορκία της Βιέννης ήταν σημαντικός σταθμός στην...

Μεγάλες μορφές: Εντγκάρ Ντεγκά

Ο Εντγκάρ Ντεγκά (19 Ιουλίου 1834-27 Σεπτεμβρίου 1917) ήταν...

Αριστίντ Μαγιόλ – Από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες του 20ου αιώνα

Ο Αριστίντ Μαγιόλ (8 Δεκεμβρίου 1861 – 27 Σεπτεμβρίου...

27 Σεπτεμβρίου 1941: Στην καρδιά της Κατοχικής Αθήνας ιδρύεται το ΕΑΜ

Στις 27 Σεπτεμβρίου 1941 ιδρύεται στην κατεχόμενη Αθήνα το...

Κωνσταντίνος Σμολένσκη – Ήρωας του Ελληνοτουρκικού πόλεμου του 1897

Ο Κωνσταντίνος Σμολένσκη ή Σμολένσκυ (1843 – 27 Σεπτεμβρίου...

Είθισται να αποκαλούμε τη μεγάλη θεομητορική εορτή της Κοιμήσεως της Θεοτόκου και τη μετάστασή Της στους ουρανούς και «Πάσχα του καλοκαιριού». Γιατί, όμως, συμβαίνει αυτό; Πότε εορτάστηκε για πρώτη φορά ο «Δεκαπενταύγουστος»;

Ο Δεκαπενταύγουστος ή καλύτερα εορτή της Κοιμήσεως της Θεοτόκου έχει ιδιαίτερη θέση στο εορτολόγιο της Εκκλησίας και συνδέεται άμεσα με τη μοναδικότητα του προσώπου της Παναγίας , αποτελώντας τη μεγαλύτερη από τις γιορτές που καθιερώθηκαν προς τιμή της Παναγίας.

Οι πρώτες μαρτυρίες για τον εορτασμό της Κοίμησης της Θεοτόκου εμφανίζονται τον πέμπτο αιώνα μΧ, γύρω στην εποχή που συγκλήθηκε η Γ’ Οικουμενική Σύνοδος της Εφέσου (451), η οποία καθόρισε και το θεομητορικό δόγμα, ενώ επιπλέον έγινε και η αιτία να αναπτυχθεί η τιμή στο πρόσωπο της Θεοτόκου.

Για πρώτη φορά η Κοίμηση της Θεοτόκου πρέπει να εορτάστηκε στα Ιεροσόλυμα στις 13 Αυγούστου, ενώ απο το 460 και μετά αποφασίστηκε η μετάθεση της εορτής για τις 15 Αυγούστου.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η εορτή εκείνη είχε γενικότερο θεομητορικό χαρακτήρα, χωρίς ειδική αναφορά στο γεγονός της Κοιμήσεως της Παναγίας και ονομάζονταν «ημέρα της Θεοτόκου Μαρίας».

Ως κέντρο του πανηγυρισμού αναφέρεται στην αρχή ένα «Κάθισμα» (ναός), που βρίσκονταν έξω από τα Ιεροσόλυμα στον δρόμο προς την Βηθλεέμ. Η σύνδεση αυτής της γιορτής με την Κοίμηση της Θεοτόκου, έγινε στον ναό της Παναγίας, που βρισκόταν στη Γεσθημανή, το «ευκτήριο του Μαυρικίου», όπου υπήρχε και ο τάφος της.

Κατά την εκκλησιαστική παράδοση, της εορτής της Κοιμήσεως της Θεοτόκου προηγείται νηστεία, η οποία καθιερώθηκε τον 7ο αιώνα. Αρχικά ήταν χωρισμένη σε δύο περιόδους: πριν από την εορτή της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος και πριν από την εορτή της Κοιμήσεως της Θεοτόκου.

Τον 10ο αιώνα, συνενώθηκαν σε μία νηστεία, που περιλαμβάνει 14 ημέρες και ξεκινά την 1η Αυγούστου. Κατά τη διάρκεια της συγκεκριμένης νηστείας, νηστεύεται το λάδι εκτός του Σαββάτου και της Κυριακής, ενώ στη γιορτή της Μεταμόρφωσης του Σωτήρα καταλύεται το ψάρι.

Ανήμερα της εορτής της Κοιμήσεως της Θεοτόκου καταλύονται τα πάντα, εκτός και αν η εορτή πέσει σε Τετάρτη ή Παρασκευή, οπότε καταλύεται μόνο το ψάρι.

Στην Ορθόδοξη Εκκλησία ο εορτασμός της Κοίμησης της Θεοτόκου περιλαμβάνει κατά πρώτο λόγο το θάνατο και την ταφή της Παναγίας και κατά δεύτερο την ανάσταση και τη μετάστασή της στους ουρανούς.

Για την Κοίμηση της Θεοτόκου δεν υπάρχουν πληροφορίες από την Καινή Διαθήκη. Γι’ αυτήν μαθαίνουμε από τις διηγήσεις σημαντικών εκκλησιαστικών ανδρών, όπως των Αγίου Ιωάννου του Θεολόγου, Διονυσίου του Αρεοπαγίτη, Μόδεστου Ιεροσολύμων, Ανδρέα Κρήτης, Γερμανού Κωνσταντινουπόλεως, Ιωάννη Δαμασκηνού κ.ά., καθώς και από τα σχετικά τροπάρια της εκκλησιαστικής υμνολογίας. Στα κείμενα αυτά διασώζεται η «αρχαία και αληθεστάτη» παράδοση της Εκκλησίας γι’ αυτό το Θεομητορικό γεγονός.

Έτσι, λοιπόν, κατά την εκκλησιαστική παράδοση, η μητέρα του Ιησού Χριστού, Μαρία (η Θεοτόκος και Παναγία), πληροφορήθηκε τον επικείμενο θάνατό της από έναν άγγελο τρεις ημέρες προτού αυτός συμβεί και άρχισε να προετοιμάζεται κατάλληλα. Προσεύχεται στο όρος των Ελαιών και δίνει τα υπάρχοντά της σε δύο γειτόνισσές της χήρες. Επειδή κατά την ημέρα της Κοίμησής της δεν ήταν όλοι οι Απόστολοι στα Ιεροσόλυμα, καθώς κήρυτταν «απανταχού γης», μια νεφέλη τους άρπαξε και τους έφερε κοντά της. Μοναδικός απών ο απόστολος Θωμάς.

Η Κοίμηση της Θεοτόκου συνέβη στο σπίτι του Ευαγγελιστή Ιωάννη, στο οποίο διέμενε η μητέρα του Θεανθρώπου. Αφού της έκλεισαν τα μάτια, οι Απόστολοι μετέφεραν το νεκροκρέβατό της στον κήπο της Γεθσημανής, όπου και την έθαψαν. Κατά τη μεταφορά του λειψάνου της, φανατικοί Ιουδαίοι αποπειράθηκαν να ανατρέψουν το νεκροκρέβατό της, αλλά τυφλώθηκαν. Μόνο ένας από αυτούς κατόρθωσε να το ακουμπήσει, αλλά μια αόρατη ρομφαία του έκοψε τα χέρια.

Μοναδικός απών από την κηδεία της υπήρξε, όπως προαναφέραμε, ο Απόστολος Θωμάς. Όταν μετά από τρεις ημέρες πήγε στον τάφο της, βρήκε μόνο τα εντάφια. Προφανώς, η Παναγία είχε αναστηθεί. Πάνω στον τάφο της χτίστηκε μεγαλοπρεπής ναός, που αποδίδεται στην Αγία Ελένη.

Μετά την καταστροφή του, ο αυτοκράτορας του Βυζαντίου Μαρκιανός (450-457) με τη δεύτερη σύζυγό του Πουλχερία έχτισαν ένα νέο ναό, που υπάρχει μέχρι σήμερα. Η Κοίμηση της Θεοτόκου εορταζόταν αρχικά στις 13 Αυγούστου και από το 460 στις 15 Αυγούστου.

Η Δογματική διαφορά μεταξή Ορθοδόξου και Καθολικής Εκκλησίας

Η Καθολική Εκκλησία πιστεύει στο δόγμα της ενσώματης ανάληψης της Θεοτόκου (Assumptio Beatae Mariae Virginis), που οριστικοποιήθηκε με την αποστολική εγκύκλιο του Πάπα Πίου IB’ «Munificentissimus Deus» (1 Νοεμβρίου 1950).

Αντίθετα, η Ορθόδοξη Εκκλησία κάνει λόγο πρώτα για Κοίμηση της Θεοτόκου, δηλαδή πραγματικό θάνατο (χωρισμό ψυχής και σώματος) και στη συνέχεια για μετάσταση της Θεοτόκου, δηλαδή ανάσταση (ένωση ψυχής και σώματος) και ανάληψή της κοντά στον Υιόν της.

Κατά την εκκλησιαστική παράδοση, της εορτής της Κοιμήσεως της Θεοτόκου προηγείται νηστεία, η οποία καθιερώθηκε τον 7ο αιώνα. Αρχικά ήταν χωρισμένη σε δύο περιόδους: πριν από την εορτή της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος και πριν από την εορτή της Κοιμήσεως της Θεοτόκου. Τον 10ο αιώνα, συνενώθηκαν σε μια νηστεία, που περιλαμβάνει 14 ημέρες και ξεκινά την 1η Αυγούστου.

Κατά τη διάρκεια της συγκεκριμένης νηστείας, νηστεύεται το λάδι εκτός του Σαββάτου και της Κυριακής, ενώ στη γιορτή της Μεταμόρφωσης του Σωτήρα καταλύεται (επιτρέπεται) το ψάρι. Ανήμερα της εορτής της Κοιμήσεως της Θεοτόκου καταλύονται τα πάντα, εκτός και αν η εορτή πέσει σε Τετάρτη ή Παρασκευή, οπότε καταλύεται μόνο το ψάρι.

Τις ημέρες της νηστείας του Δεκαπενταύγουστου ψάλλονται τις απογευματινές ώρες στις εκκλησίες (εκτός Κυριακής), εναλλάξ, ο «Μικρός και ο Μέγας Παρακλητικός Κανών εις την Υπεραγίαν Θεοτόκον», οι λεγόμενες «Παρακλήσεις».

Το «Πάσχα του Καλοκαιριού» και οι … Παναγίες της Ελλάδας

Στην Ελλάδα, η Κοίμηση της Θεοτόκου εορτάζεται με ιδιαίτερη λαμπρότητα, ονομάζεται δε και «Πάσχα του Καλοκαιριού».

Σε πολλά νησιά του Αιγαίου (Τήνος, Πάρος, Πάτμος) στολίζουν και περιφέρουν επιτάφιο προς τιμήν της Παναγίας.

Σε πόλεις δε, και χωριά ανά την επικράτεια, σε εκκλησίες αφιερωμένες στην Κοίμηση της Θεοτόκου διοργανώνονται παραδοσιακά πανηγύρια, που καταλήγουν σε γενικευμένο γλέντι.

Από το όρος Μελά η Παναγία Σουμελά, βρέθηκε στο Βέρμιο Ημαθίας. Στην Τήνο η γιορτή της συνδέθηκε με τον τορπιλισμό της «Έλλης» και μαζί με την Κοίμησή της οι Έλληνες τιμούν την μνήμη αυτών που χάθηκαν.

Στη Λέρο η Καστροβασίλισσα, στην Αστυπάλαια η Πορταΐτισσα, στη Ρόδο η Κρεμαστή και στην Πάρο η Εκατονταπυλιανή, στη Λέσβο η Αγία Σιών της Αγιάσου και στη Νίσυρο η Σπηλιανή Κυρά. Στην Κρήτη η Καλυβιανή και η Μεγάλη Παναγιά της Νεάπολης, στην Ίμβρο η Παναγιά η Ιμβριώτισσα και στη Χαλκιδική η Μεγάλη Παναγιά. Στη Γουμένισσα το Θεομητορικό Μοναστήρι, στην Ήπειρο η Μολυβδοσκέπαστη, στην Κεφαλονιά η Οφιούσα, στην Άνδρο η Φανερωμένη, στην Κάρπαθο η Παναγιά της Ολύμπου και η Χοζοβιώτισσα στην Αμοργό.

Στη Σκιάθο η Βαγγελίστρα, στο Λεωνίδιο Κυνουρίας η Παναγιά της Έλωνας και η Επισκοπιώτισσα στη Μαντινεία.

Η Κοίμηση της Θεοτόκου δεν είναι ένα πένθιμο γεγονός για το ελληνικό λαό, επειδή η Παναγία «μετέστη προς την ζωήν».

dogma

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Η αστυνομικός που πυροβόλησε τον Eσκο: Θα κάρφωνε το κατσαβίδι στην καρωτίδα μου

Για την στιγμή που πυροβόλησε τον 30χρονο εγκέφαλο της...

22χρονη αστυνομικος δρούσε σαν βαθύ λαρύγγι εγκληματικής οργάνωσης – Σοκαρουν οι αποκαλύψεις

Σε στρατηγείο κακοποιών είχαν μετατραπεί τα τελευταία χρόνια τρεις...

Ραγδαίες εξελίξεις στην Τουρκία- εγκαταλείπει το ρωσικό MIR;

Οι κρατικές τράπεζες της Τουρκίας, ακολουθώντας τις ιδιωτικές, αρνήθηκαν...

Σάλος με τον Νίκο Χατζηνικολαου και την αναφορά του στον Θανάση Βεγγο στην εκπομπή του...

Με δυσκόλεψαν πολλοί, υπάρχει ένας που μου αρνήθηκε και με στεναχωρεί πολύ αυτό. Μιλάω για τον Θανάση Βέγγο. Δεν ήθελε να μιλάει, ενώ είχαμε πολύ καλή φιλία, επικοινωνία και σχέση, δεν τα κατάφερα.

Βρήκαν το παλικαρακι που είχε εξαφανιστεί καμμενο απο τη μέση και κάτω

Δραματική είναι η κατάληξη ενός νέου ανθρώπου από τον...

Σάλος με όσα ειπε η Ντορα Μπακογιάννη για τον Κυριακο

Απίστευτες αποκαλύψεις έκανε στο στούντιο του Open η Ντόρα...