Αισχροκέρδεια στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Τα ναύλα για Πάρο αυξήθηκαν έως και 38,8% χωρίς καμία έκπτωση λόγω μονοπωλίου

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ευκαιρία για να κερδοσκοπήσουν βρήκαν κάποιες ακτοπλοϊκές εταιρίες εν μέσω της αυξημένης επιβατικής κίνησης του καλοκαιριού, με άλλοθι την ενεργειακή κρίση. Οι ακτοπλοϊκές εταιρίες αύξησαν τις τιμές των εισιτηρίων των πλοίων τρεις φορές μέσα σε λίγους μήνες, με τη δικαιολογία της αύξησης των τιμών των ναυτιλιακών καυσίμων!

Ρεπορτάζ: Βασίλης Τζήμτσος

Το αποτέλεσμα ήταν να αυξηθούν τα εισιτήρια μέχρι και 38,8% σε σχέση με το περυσινό καλοκαίρι και να εκτοξεύσουν περαιτέρω τον πληθωρισμό στην Ελλάδα που «πρωταγωνιστεί» στην ακρίβεια σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση, με διψήφιο ποσοστό, φτάνοντας τον Αύγουστο στο 11,1%.

Χιλιάδες τουρίστες που έβγαλαν εισιτήρια μέσα στον Ιούλιο και τον Αύγουστο για να ταξιδέψουν διαπίστωσαν τις τσουχτερές τιμές τις οποίες έπρεπε αναγκαστικά να πληρώσουν για να μπορέσουν να πάνε σε ένα νησί και να απολαύσουν τις καλοκαιρινές τους διακοπές.

Το χειρότερο είναι πως οι επιβάτες και οι τουρίστες διαπίστωσαν πως υπάρχει ελλιπής ανταγωνισμός ανάμεσα στις ακτοπλοϊκές εταιρίες, οι οποίες… λυμαίνονται τις γραμμές στο Αιγαίο, πράγμα που σημαίνει ότι δεν υπάρχουν εναλλακτικές επιλογές, καθώς έχουν διαμορφωθεί άτυπα ολιγοπώλια ανάμεσα στις ακτοπλοϊκές εταιρίες. Ειδικά μετά την ένωση των δύο μεγάλων ακτοπλοϊκών εταιριών Blue Star Ferries και Hellenic Seaways, ο ανταγωνισμός είναι σχεδόν μηδαμινός σε πολλές γραμμές.

Μάλιστα, δεν υπάρχει πλέον ούτε η έκπτωση που χορηγούνταν στο παρελθόν σε πολλές γραμμές για τα εισιτήρια μετ’ επιστροφής. Για παράδειγμα, στη γραμμή Πειραιά – Πάρος το εισιτήριο στο κατάστρωμα τον Ιούνιο του 2021 κόστιζε 36 ευρώ, τον Ιούνιο του 2022 46,5 ευρώ (αύξηση 10,5%) και από την 1η Ιουλίου κοστίζει 50 ευρώ (+7,5%), δηλαδή αυξήθηκε συνολικά κατά 38,8% σε σχέση με πέρυσι.

Όμως, οι επιβάτες που ταξίδεψαν σε γραμμές της Κρήτης διαπίστωσαν μια αντίφαση. Όσο μεγαλώνει η απόσταση από τον Πειραιά, τόσο… μειώνεται η τιμή του εισιτηρίου! Στη γραμμή Πειραιάς – Ηράκλειο το εισιτήριο κοστίζει μόλις 36 ευρώ και μετ’ επιστροφής 65 ευρώ (έκπτωση 7 ευρώ), ενώ με ομοειδές επιβατηγό – οχηματαγωγό πλοίο της ίδιας εταιρίας για να πας στην Πάρο πληρώνεις 50 ευρώ ή 100 μετ’ επιστροφής, χωρίς καμία έκπτωση!

Εύλογα, λοιπόν, τίθενται τα παρακάτω ερωτήματα: Γιατί τα φεριμπόουτ της ίδιας εταιρίας έχουν πιο ακριβά τα εισιτήρια για την πλησιέστερη διαδρομή προς Πάρο που απέχει 90 ναυτικά μίλια από τον Πειραιά, σε σχέση με το Ηράκλειο το οποίο απέχει 173 ναυτικά μίλια από το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας; Πώς είναι δυνατόν για τη διπλάσια απόσταση να πληρώνεις χαμηλότερο εισιτήριο;

Η απάντηση είναι εύκολη… Στις Κυκλάδες έχουν διαμορφωθεί άτυπα ολιγοπώλια και δεν λειτουργεί ο ανταγωνισμός, ενώ στις γραμμές της Κρήτης λειτουργεί ο ανταγωνισμός ανάμεσα στις δύο ακτοπλοϊκές εταιρίες που διαθέτουν δρομολογημένα φεριμπόουτ.

Το ζήτημα που τίθεται είναι γιατί δεν κάνουν κάτι για να αντιμετωπίσουν την εξόφθαλμη στρέβλωση του ανταγωνισμού το αρμόδιο υπουργείο Ναυτιλίας και η Επιτροπή Ανταγωνισμού; Να υποθέσουμε πως ο υπουργός Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης δεν αντιδρά, επειδή τα φθηνότερα εισιτήρια των πλοίων είναι αυτά προς την Κρήτη, δηλαδή τον τόπο της εκλογικής του περιφέρειας;

Εύλογα ερωτήματα τίθενται, όμως, και σε ό,τι αφορά την Επιτροπή Ανταγωνισμού, η οποία δεν αντιδρά, παρά το εξόφθαλμο γεγονός ότι δεν ισχύει ο ανταγωνισμός στις θαλάσσιες συγκοινωνίες, με αποτέλεσμα ορισμένες ακτοπλοϊκές εταιρίες να κερδοσκοπούν σε βάρος των χιλιάδων επιβατών που διακινήθηκαν μέσα στο καλοκαίρι, πληρώνοντας μέχρι και 38,8% πιο ακριβά εισιτήρια σε σχέση με πέρυσι.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ