Ἡ ἑλληνικὴ AOZ: Γεωπολιτικὴ πραγματικότης καὶ γεωστρατηγικὴ ἀναγκαιότης (2010 Ιωαννης Μάζης)

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ζηκόπουλος Ευστράτιος

Υπ. Δρ Γεωπολιτικής ΕΚΠΑ

Αθήνα, 13/10/2022

Η πρόβλεψη, και η εκ προμελέτης παράβλεψή της

«Ἡ ἑλληνικὴ AOZ: Γεωπολιτικὴ πραγματικότης καὶ γεωστρατηγικὴἀναγκαιότης…» (2010, Ι. Θ. Μάζης)

Όταν οι προβλέψεις οι οποίες στηρίζονται σε επιστημονικά τεκμηριωμένες θέσεις παραβλέπονται και δεν αξιοποιούνται, οι συνέπειες μπορεί και να αποβούν καταστροφικές 13 χρόνια μετά:

Α- Σήμερα:

«Η Τουρκία ξαναστέλνει το «Όρουτς Ρέις» για έρευνες στα ανοιχτά του Καστελλόριζου»

«Η νέα παράνομη τουρκική Navtex για παράνομες έρευνες νοτίως του Καστελόριζου στην ελληνική υφαλοκρηπίδα, σε απόσταση μόλις 6,5 ν.μ. από ελληνικές ακτές, συνιστά μείζονα κλιμάκωση και ευθεία απειλή κατά της ειρήνης και της ασφάλειας στην περιοχή» αναφέρεται σε ανακοίνωση του υπουργείου Εξωτερικών.

https://www.huffingtonpost.gr/entry/e-toerkia-xanastelnei-to-oroets-reis-yia-ereenes-sta-anoichta-toe-kastellorizoe_gr_5f83e75cc5b6e6d033a47636

Και:

Türkiye’den yeni Navtex!

Türkiye, sismik araştırma gemisi Oruç Reis için Doğu Akdeniz’de 22 Ekim’e kadaryeni Navtex yayınladı: https://twitter.com/AjansHaberResmi/status

Β- 29 Μαρτίου 2012

(2010: Συνέδριο ΙΕΝΕ, 2011: ΕΣΤΙΑ και ιστοσελίδες skai. Gr)

«ἑλληνικὴ AOZ: Γεωπολιτικὴ πραγματικότης καὶ γεωστρατηγικὴ ἀναγκαιότης»

Όπως φαίνεται και στο πλήρες άρθρο του Καθηγητή Οικονομικής Γεωγραφίας και Γεωπολιτικής του ΕΚΠΑ, Ιωάννη Θ. Μάζη, [βλέπε βιβλίο: «2018, Ι. Μάζης, Γεωπολιτικά Ζητήματα, τόμος 2, Εκδόσεις Λειμών, σσ. 1281-1286»] και [αρχικά δημοσιευθέν στο περιοδικό «Επίκαιρα» το 2012], από την 8η Φεβρουαρίου 2010, είχε καταθέσει στο σχετικό συνέδριο του ΙΕΝΕ εισήγηση όπου κατεδείκνυε την αναγκαιότητα κηρύξεως ΑΟΖ από την Ελλάδα. Η εισήγηση αυτή δημοσιεύτηκε κατόπιν σε έντυπα ΜΜΕ (ΕΣΤΙΑ, 8 Ιανουαρίου 2011) καὶ ιστοσελίδες (skai. Gr και Επίκαιρα ένθετο στὸ τεύχος 82 (12-18 Μαΐου 2011).

Ο Μάζης, μεταξύ άλλων, στο εν λόγω άρθρο του αναφέρει ότι «ὅτιἙλλὰςὀφείλει τάχιστα νὰ προχωρήσει εἰς τριμερῆ διακανονισμὸν τῶν ΑΟΖ μεταξὺ αὐτῆς, τῆς Αἰγύπτου καὶ τῆς Κυπριακῆς ∆ημοκρατίας, ὥστε νὰ διαφυλάξει τὴν ἐπαφὴνμεταξὺ ἑλληνικῆς καὶ κυπριακῆς ΑΟΖ. ∆ιαφορετικῶς, ἡ γείτων θὰ παρεισφρήσειἐνδιαμέσως, ἀποκλείουσα αὐτὴν τὴν ἐπαφὴν τοῦ κοινοῦ θαλασσίου ὁρίου μὲ τὴνμέθοδον τοῦ μὴ συνυπολογισμοῦ τῆς ΑΟΖ τοῦ νησιωτικοῦ τριγώνου Μεγίστης, Στρογγύλης καὶ Ρῶ. (Βλ. Χάρτες Εἰκόνων 6, 7 καὶ 8 στὸ Ἰ.Θ. Μάζης καὶ Γ.- Ἀ. Σγοῦρος, «Ἀποκλειστικὴ Οἰκονομικὴ Ζώνη καὶ ΚαστελλόριζοἈρχὲς μιᾶςΓεωπολιτικῆς Ἀναλύσεως»). Ἐπίσης, διὰ τοῦ τρόπου αὐτοῦ θὰ δημιουργήσειδιεκδικήσεις ἐπὶ τῶν ὑδριτῶν μεθανίου τῆς περιοχῆς νοτίως καὶ νοτιοανατολικῶς τοῦνησιωτικοῦ αὐτοῦ τριγώνου [βλ. Ἰ.Θ. Μάζης – Γ.-Ἀ. Σγοῦρος, «Κοιτάσματα στὴνἈνατολικὴ Μεσόγειο», Ἐπίκαιρα 26 (15-21 Ἀπριλίου 2010)], ὅπως καὶ στὴν δυτικὴνπλευρὰ τῆς ΑΟΖ τῆς Κύπρου ἀλλὰ καὶ στὴν ἀνατολικὴν πλευρὰ τῆς ΑΟΖ τῆς Κρήτης εἰςτὴν περιοχὴν τῆς Λεκάνης τοῦ Ἡροδότου, ὅπου ὑπάρχει μὲ ἤδη δημοσιευμένα στοιχεῖα(ΗΠΑ, Γαλλία, Νορβηγία) ἑλληνικὸν μερίδιον εἰς φυσικὸν ἀέριον τῆς τάξεως τοῦ ἑνὸςτρισεκατομμυρίου κυβικῶν μέτρων. Ἀπὸ νομικῆς πλευρᾶς, πάντως, μία παρεμβολὴ τῆςτουρκικῆς ΑΟΖ δὲν ἐμποδίζει οὔτε τὴν διέλευσιν δεξαμενοπλοίων LNG οὔτε τὴνδιέλευση καλῳδίων καὶ σωληναγωγῶν ἀπὸ τὸν βυθὸν τῆς ΑΟΖ, ἔστω καὶ ἐὰν αὐτὴκαταλήξει, διὰ «πολιτικῶν χειρισμῶν» νὰ ἀνήκει ὡς ὑπέδαφος στὴν Τουρκία. Ἡ συμπεριφορά, ὅμως, τῆς γείτονος οὐδεμίαν ἐμπνέει ἐμπιστοσύνην ὡς πρὸς τὴν τήρησιντοῦ διεθνοῦς δικαίου, καὶ ἔτσι καλλίτερα νὰ ἀποφευχθεῖ πάσῃ θυσίᾳ ἕνα ἀνάλογονἐνδεχόμενον διὰ τοῦ ἀμέσου τριμεροῦς διακανονισμοῦ».

ΔΗΜΟΦΙΛΗ