Σοκαρισμένη η Ελληνική κοινωνία απο τους δυο νεκρούς με ηλεκτρικα πατίνια

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Σημαντικά ερωτήματα θέτουν οι ειδικοί για το κατά πόσο η κίνηση των ηλεκτρικών πατινιών στις οδούς και τις λεωφόρους έχει νομική, αλλά και πρακτική βάση, πέρα από το -προφανές- ζήτημα της ασφάλειας που εγείρει η ολοένα και αυξανόμενη χρήση τους, ιδίως από νέους ηλικιακά πολίτες.

Ιδίως δε μετά και το γεγονός ότι μέσα στις τελευταίες ημέρες, δύο νέοι άνθρωποι, ένας 26χρονος στην Πάρο κι ένας 42χρονος στη Μύκονο, έχασαν τη ζωή τους εμπλεκόμενοι σε τροχαία δυστυχήματα, καθώς παρασύρθηκαν από αυτοκίνητα ενώ οδηγούσαν τα ηλεκτρικά πατίνια τους. Σημειώνεται ότι και στις δύο περιπτώσεις, οι οδηγοί των αυτοκινήτων συνελήφθησαν.

«Ήταν εγκεφαλικά νεκρός, προσπάθησαν πάρα πολλοί γιατροί να τον σταθεροποιήσουν, ήρθε και ελικόπτερο με γιατρούς διασώστες του ΕΚΑΒ και αυτοί προσπάθησαν με τη σειρά τους, αλλά τελικά ο νεαρός απεβίωσε», δήλωσε σχετικά η πρόεδρος της διοικούσας Επιτροπής του ΚΥ Πάρου, Μαρία Κουτσονικόλη, για τον άτυχο 26χρονο, ο οποίος, σύμφωνα με το ρεπορτάζ του MEGA, είχε πάει στο νησί των Κυκλάδων για σεζόν.

Σύμφωνα δε με το ίδιο ρεπορτάζ, επαγγελματίες του τουρισμού βλέπουν στα ηλεκτρικά πατίνια μία νέα πηγή εισοδήματος, καθώς τα πατίνια δεν χρησιμοποιούνται μόνο από τους επαγγελματίες και τους εργαζομένους τους, αλλά έχουν γίνει και το νέο trend στις ενοικιάσεις οχημάτων.

Τα πατίνια είναι μεν η νέα μόδα, η οποία, μάλιστα, έχει επικρατήσει και για οικονομικούς λόγους, αλλά πρόκειται για μια μόδα επικίνδυνη και άναρχη, όπως φανερώνουν και τα διάφορα βίντεο που ανεβάζουν κατά καιρούς στους λογαριασμούς τους χρήστες των social media, όπου, μεταξύ άλλων, πέρα από τις εξωφρενικές ταχύτητες με τις οποίες κινούνται ορισμένοι, δεν είναι λίγοι εκείνοι που τα οδηγούν εντελώς απροστάτευτοι, κάνοντας, μάλιστα, και επικίνδυνες μανούβρες ανάμεσα στα αυτοκίνητα. Θυμίζουμε πως στο Παρίσι αναμένεται να απαγορευτεί η κίνησή τους από την 1η Σεπτεμβρίου.

Με τη χρήση των ηλεκτρικών πατινιών να έχει αυξηθεί κατακόρυφα τα τελευταία χρόνια, αυξημένα είναι και τα σχετικά ατυχήματα, καθώς είτε οι ίδιοι οι χρήστες τους αγνοούν τους κανόνες του ΚΟΚ, είτε οι οδηγοί των άλλων οχημάτων δεν προσέχουν αρκετά, καθώς πολλές φορές… ούτε καν τους ακούνε.

Η αύξηση της χρήσης των ηλεκτρικών πατινιών ανάγκασε την πολιτεία να προβεί σε αναθεώρηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), ο οποίος από το 2021 περιλαμβάνει ειδικές προβλέψεις για όσους/ες οδηγούν ένα τέτοιο όχημα.

Παρακάτω θα δείτε ορισμένους βασικούς κανόνες που προβλέπονται στον ΚΟΚ, όσον αφορά στην κυκλοφορία των λεγόμενων Ελαφρών Προσωπικών Ηλεκτρικών Οχημάτων (ΕΠΗΟ), όπως ονομάστηκαν τα ηλεκτρικά πατίνια από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Τα οχήματα που κατατάσσονται στα ΕΠΗΟ

Στα οχήματα αυτά υπάγονται τα κινούμενα με ηλεκτροκινητήρα:

  • πατίνια (e-scooters),
  • τροχοπέδιλα (rollers) και τροχοσανίδες (skateboards),
  • αυτοεξισορροπούμενα προσωπικά οχήματα δηλαδή μηχανοκίνητα μονόκυκλα οχήματα ή μηχανοκίνητα δίκυκλα οχήματα διπλής τροχιάς, που βασίζονται σε εγγενή ασταθή ισορροπία και χρειάζονται βοηθητικό σύστημα ελέγχου για να διατηρούν την ισορροπία τους,
  • Ε.Π.Η.Ο. που δεν υπάγονται σε κάποια κατηγορία εκ των ανωτέρω, στα οποία συμπεριλαμβάνονται ηλεκτροκίνητα αμαξίδια ατόμων με αναπηρία, ενισχυμένα και απλά,
  • scooters και handbikes ατόμων με αναπηρία.
Οι βασικοί κανόνες για τα ΕΠΗΟ
  1. Το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο για τα ΕΠΗΟ ορίζεται σε 25 χλμ./ώρα.
  2. Τα ΕΠΗΟ απαγορεύεται να κυκλοφορούν σε οδούς όπου το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας των αυτοκίνητων οχημάτων υπερβαίνει τα 50 χλμ./ώρα.
  3. Οι οδηγοί ποδηλάτων, μοτοποδηλάτων, μοτοσικλετών, τρίτροχων οχημάτων και ΕΠΗΟ απαγορεύεται να ρυμουλκούνται από άλλο όχημα, να ρυμουλκούν ή ωθούν διάφορα αντικείμενα (εξαιρούνται της απαγόρευσης οι οδηγοί ποδηλάτων), να μεταφέρουν αντικείμενα, τα οποία εμποδίζουν την οδήγηση του οχήματός τους ή εκθέτουν σε κίνδυνο τους λοιπούς χρήστες της οδού, να κινούνται ανά δύο ή και πλείονες παράλληλα, να σύρουν μαζί τους ζώα δεμένα με λουρί, να χρησιμοποιούν εν κινήσει ακουστικά που έχουν συνδεθεί με φορητά ραδιόφωνα, μαγνητόφωνα και άλλες παρεμφερείς ηχητικές συσκευές.
  4. Οι οδηγοί ποδηλάτων, μοτοποδηλάτων, μοτοσικλετών, τρίτροχων οχημάτων και ΕΠΗΟ υποχρεούνται, όταν οδηγούν, να κρατούν το τιμόνι (εφόσον υπάρχει) και με τα δύο τους χέρια, εκτός αν δίνουν σήμα σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα.
  5. Οι οδηγοί ποδηλάτων και ΕΠΗΟ υποχρεούνται να κατεβαίνουν από αυτά και να τα οδηγούν βαδίζοντας, όταν δημιουργείται εμπόδιο ή κίνδυνος για την κυκλοφορία των πεζών.
  6. Οι οδηγοί ποδηλάτων και ΕΠΗΟ απαγορεύεται να μεταφέρουν επιβάτες στα οχήματά τους.
  7. Αν υπάρχουν ποδηλατόδρομοι υποχρεούνται να κινούνται στους ποδηλατόδρομους. Διαφορετικά, οι οδηγοί υποχρεούνται να χρησιμοποιούν το δεξί άκρο του οδοστρώματος.
  8. Τη νύχτα είναι υποχρεωτική η χρήση ειδικού αντανακλαστικού γιλέκου.
  9. Πρέπει να είναι εφοδιασμένα με κουδούνι, λευκό ή κίτρινο φως μπροστά και κόκκινο αντανακλαστικό φως πίσω.
  10. Οι οδηγοί τους πρέπει να φορούν κράνος.
  11. Σε χώρους που κυκλοφορούν πεζοί, οι οδηγοί των ΕΠΗΟ υποχρεούνται να κινούνται με ταχύτητα ανάλογη των πεζών και να τους παραχωρούν προτεραιότητα.
  12. Όταν δημιουργείται εμπόδιο ή κίνδυνος οι οδηγοί είναι υποχρεωμένοι να οδηγούν τα ηλεκτρικά οχήματα βαδίζοντας.

Πού απαγορεύεται το παρκάρισμα των ΕΠΗΟ

Η στάση και η στάθμευση των ΕΠΗΟ που κινούνται εντός κατοικημένων περιοχών, λιμένων και χερσαίων ζωνών λιμένων απαγορεύονται:

  • Επάνω σε διαβάσεις πεζών ή ποδηλατιστών και σε απόσταση μικρότερη από πέντε (5) μέτρα από αυτές
  • Σε απόσταση μικρότερη από δώδεκα (12) μέτρα από στάσεις αστικών, υπεραστικών, ηλεκτροκίνητων λεωφορείων και τροχιοδρομικών οχημάτων
  • Σε εισόδους και εξόδους κόμβων και σε απόσταση μικρότερη από δέκα (10) μέτρα από τη νοητή προέκταση της πλησιέστερης οριογραμμής του κάθετου οδοστρώματος
  • Σε σιδηροδρομικές ή τροχιοδρομικές γραμμές ή πολύ πλησίον αυτών, ώστε να παρεμποδίζεται η κίνηση των σιδηροδρομικών ή τροχιοδρομικών οχημάτων
  • Πάνω και κάτω από τις γέφυρες, εκτός αν υπάρχουν χώροι για στάθμευση ειδικά προορισμένοι
  • Πάνω στις νησίδες ασφαλείας ως και στις διαχωριστικές νησίδες, στους αυτοκινητοδρόμους και τις οδούς ταχείας κυκλοφορίας, εκτός των χώρων στάθμευσης που καθορίζονται με σήμανση
  • Σε λωρίδες επιτάχυνσης και επιβράδυνσης
  • Σε σήραγγες που υποδεικνύονται από ειδικές πινακίδες, εκτός από τους χώρους που υποδεικνύονται ειδικά για αυτόν τον σκοπό
  • Σε θέση όπου βρίσκεται κεκλιμένο επίπεδο (ράμπα) διάβασης ατόμων με αναπηρία ή οδηγός τυφλών και σε απόσταση μικρότερη από 0,50μ. εκατέρωθεν αυτών
  • Σε ειδικούς χώρους στάθμευσης οχημάτων ατόμων με αναπηρία
  • Σε χώρους στάθμευσης αποκλειστικά για συγκεκριμένο όχημα ατόμων με αναπηρία
  • Σε απόσταση μικρότερη από επτά (7) μέτρα πριν και μετά τις ισόπεδες σιδηροδρομικές διαβάσεις
  • Σε θέση από την οποία παρεμποδίζεται όχημα που σταθμεύει κανονικά να εξέλθει από τον χώρο όπου έχει σταθμεύσει
  • Αν το ελεύθερο μέρος της οδού που απομένει είναι ανεπαρκές για την κυκλοφορία των οχημάτων
  • Προ της εισόδου και εξόδου που προορίζεται για τη διακίνηση ασθενών προς και από νοσοκομεία, κλινικές και σταθμούς πρώτων βοηθειών γενικά
  • Αν εμποδίζει τη χρήση χώρων στάθμευσης που σημαίνονται κατάλληλα
  • Σε ειδικούς χώρους στάθμευσης επιβατηγών αυτοκινήτων δημόσιας χρήσης (TAXI)
  • Στις εισόδους και εξόδους των πεζόδρομων
  • Σε ειδικούς χώρους στάθμευσης και αφετηρίες υπεραστικών λεωφορείων, τουριστικών λεωφορείων και τουριστικών λεωφορείων ανοιχτού τύπου
  • Σε χώρους λιμένων και χερσαίας ζώνης λιμένων που χρησιμοποιούνται για την επιβίβαση/αποβίβαση ατόμων και τη φορτοεκφόρτωση σε πλοία και σκάφη

Δείτε εδώ το ΦΕΚ για τα ηλεκτρικά πατίνια και τα υπόλοιπα ΕΠΗΟ.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ