Η Φιλοσοφική αμφισβήτηση του Μύθου

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

του Γεράσιμου Γ. Γερολυμάτου

 

Μέχρι τον 6ο π.Χ αι., ο λόγος περί θεών, ήταν όπως είδαμε αποκλειστικώς προνόμιο των ποιητών. Μόνο όταν για πρώτη φορά αμφισβητήθηκε η αξιοπιστία των δημιουργών και των φορέων των μύθων, δηλαδή των ποιητών, απομυθοποιήθηκε η ίδια η μυθολογική θρησκευτική κοσμοθεωρία. Η αποκλειστική αυθεντία της στην κατοχή της απόλυτη αλήθειας περί του κόσμου και των θεών, τέθηκε υπό αμφισβήτηση και η ίδια, έπαψε να αποτελεί πλέον αδιάψευστο φορέα της γνώσης.

 

Ο «λόγος περί Θεών» ήταν η έκφραση με την οποία, πρώτος ο Πλάτων (428-347 π.Χ) στην «Πολιτεία» [1] εισήγαγε στην φιλοσοφία την έρευνα της έννοιας της υψηλής θεολογίας, σε αντιδιαστολή προς τη μυθολογική ερμηνεία του παρελθόντος. Η φράση του «μολονότι βέβαια ένα αίσθημα αγάπης και σεβασμού που έχω από παιδί για τον Όμηρο με εμποδίζει να μιλήσω…αλλά όμως δεν πρέπει να τιμούμε περισσότερο τον άνθρωπο από την αλήθεια»[2], είναι χαρακτηριστική της νέας αντίληψης, που είχε αρχίσει να κυριαρχεί στους κύκλους των στοχαστών από το τέλος της αρχαϊκής περιόδου, πως μόνο η φιλοσοφία μπορεί να ασχοληθεί αξιόπιστα με την έρευνα της αλήθειας των όντων. Ο Αριστοτέλης (384-323 π.Χ) φανερώνει μιαν ανάλογη προς τον Πλάτωνα ιδέα, καθώς λαμβάνει τα κείμενα των φιλοσόφων περισσότερο σοβαρά απ΄ό,τι των ποιητών, «που λένε πολλά μυθεύματα»[3]. Σε αυτά τα λεγόμενα του Αριστοτέλη φαίνεται καθαρά ο λόγος για τον οποίο ο Σωκράτης και ο Πλάτων είχαν αντιμετωπίσει τους ποιητές ως άσοφους ανθρώπους. Με αυτά τα λόγια επίσης, θεωρεί κι αυτός την φιλοσοφία πιο κατάλληλη και αξιόπιστη από την ποίηση, να αποφαίνεται για τα θέματα του κόσμου και για το «λόγο περί Θεών». Και αλλού δηλώνει πως: «Ο Όμηρος και ο Εμπεδοκλής δεν έχουν τίποτα κοινό έξω από το μέτρο, γι΄αυτό τον πρώτο σωστό είναι να τον λέμε ποιητή, ενώ τον άλλο φιλόσοφο της φύσεως μάλλον παρά ποιητή»[4].

 

Ο Πλατωνικός Σωκράτης στην «Απολογία» του αναφέρεται στο μανικό στοιχείο της ψυχής των ποιητών, που γεννάει τα ποιητικά έργα, ως μιας ξένης, άλογης (από τους ίδιους) δύναμης που προέρχεται από τους θεούς, ενώ γίνεται αμείλιχτος κριτής της άσοφης ικανότητας των ποιητών για δημιουργία[5]. Στον «Ίωνα» η κριτική προς τους ραψωδούς και τους ποιητές είναι πιο αυστηρή. Η μανία αυτή αποτελεί για το μαινόμενο μια θεϊκή δόση, ένα ιδιαίτερο χάρισμα των Θεών[6], που δίνει μιαν ιερότητα σ΄εκείνον που την έχει. Για τον Πλάτωνα ο ποιητής δεν παύει να είναι κάτι το κούφιο και αλαφρό[7], ένας άμυαλος και άλογος άνθρωπος, που του λείπει ολότελα η γνώση του αντικειμένου για το οποίο μιλά[8] και που όχι σπάνια, αυτός ένας μηδαμινός, που η θεία μοίρα θέλει να γίνει για μια μονάχα στιγμή ο φορέας των βουλών της[9] «…και γαρ ούτοι λέγουσι μεν πολλά και καλά, ίσασιν δε ουδέν ών λέγουσι»[10].

 

Η γενική ανασκόπηση των διαφόρων φιλοσοφικών θεωριών της εποχής περί των θεών, της αρχής του κόσμου και των όντων, θα δείξει πως αυτές, μαζί με άλλες κοινωνικο-οικονομικές παραμέτρους, ήταν η αιτία της πνευματικής ρήξης, ανάμεσα στις αξιώσεις του Λόγου για την αλήθεια, που είχαν ήδη έρθει στο προσκήνιο, και στο παλαιό μυθολογικό περιεχόμενο του θρησκευτικού συστήματος που αδυνατούσε πλέον να δώσει πειστικές απαντήσεις στα αγωνιώδη ερωτήματα της αρχαίας κοινωνίας. Και ακόμη πως η αλλαγή της μορφής της τέχνης που είχε αρχίσει να συντελείται εκείνη την εποχή, ήταν συνέπεια της επίδρασης της νιογέννητης φιλοσοφίας και επιστήμης και των φυσικών θεωριών των προσωκρατικών φιλοσόφων περί της δημιουργίας του κόσμου.

 

Κατά τον John Peter Anton[11]: «Παρόλο που η προσωκρατικοί έθεσαν τον άνθρωπο στο σωστό του πλαίσιο, η μεγαλύτερη συμβολή τους δεν έγκειται στις οξυδερκείς περιστασιακές παρατηρήσεις τους σε θέματα ηθικής, αλλά στο ότι έκαναν την απαρχή ενός επαναστατικού τρόπου διερεύνησης του ανθρώπινου περιβάλλοντος και άνοιξαν το δρόμο για την οικοδόμηση εξηγήσεων που ερείδονται στη δύναμη του ανθρώπινου νου κι όχι στο μύθο, την πίστη ή την παράδοση. Με την παρακμή της μυθικής εννόησης του κόσμου και την ανακάλυψη της επιστήμης ταυτόχρονα με την πίστη στον ανθρώπινο νου, ακολούθησε κατόπιν η απόπειρα εξοβελισμού του μυθικού στοιχείου από τα ανθρώπινα «πράγματα». Για τους Προσωκρατικούς ήταν φυσικό αλλά και βολικό να θεωρήσουν τον ανθρώπινο πρακτικό βίο κεφάλαιο της φυσικής ιστορίας».

 

Η εξέλιξη αυτή συνέβη για πρώτη φορά στην ιστορία στην Ελλάδα και παρατηρούμε μια στροφή της αρχαϊκής σκέψης για την τέχνη και μια αλλαγή στο ύφος της, ήδη από τον 6ο π.Χ αι. Σταδιακά, η ολοένα και μεγαλύτερη αντικατάσταση των μυθικών στοιχείων και η υποχώρηση της θρησκευτικότητας, έναντι των κατακτήσεων της επιστημονικής γνώσης και του εξανθρωπισμού της συνείδησης, υποβάθμισε το ιερό περιεχόμενο της τέχνης, χάριν του αισθητικού, αποκόβοντας την από το υπερβατικό και μαγικό της παρελθόν. Αυτό προκάλεσε μια τεράστια αλλαγή στον προσανατολισμό της, αφού αναθεώρησε τη θεϊκή της καταγωγή και κατά συνέπεια τον προορισμό της. Το μυθολογικό περιεχόμενο έπρεπε πλέον να αντικατασταθεί από ένα νέο, πιο λογικό σύστημα θεώρησης του κόσμου, βασισμένου στην απόδειξη των αισθήσεων και δημιουργημένου από το νου. Στην πραγματικότητα επρόκειτο για μια απαίτηση ριζικής αλλαγής των φυσικών προτύπων που καθόριζαν ως τότε τη μορφή της θρησκείας και της τέχνης μέσα από τη μυθολογική σύνθεση. Η αλλαγή, λοιπόν, του περιεχομένου της τέχνης, σηματοδότησε αναγκαία και την αλλαγή της μορφής της.

 

Η καταλυτική επίδραση των φιλοσοφικών αυτών θεωριών, μας υποχρεώνει να αναφερθούμε σε αυτές ξεχωριστά, καθώς είναι βασικοί φορείς της αμφισβήτησης του μύθου.

(συνεχίζεται σε επόμενο κεφάλαιο…)


(Το κείμενο αποτελεί μέρος της μελέτης μου με τον τίτλο: «ΤΑ ΦΥΣΙΚΑ ΠΡΟΤΥΠΑ ΣΤΗΝ ΤΕΧΝΗ ΚΑΙ ΣΤΗ ΘΡΗΣΚΕΙΑ-Μια επισκόπηση της ανάπτυξης του Πολιτισμού» Β΄Μέρος, Αρχαίος Κόσμος, Κεφ. 3, ΟΙ «ΠΕΡΙ ΘΕΩΝ ΚΑΙ ΟΝΤΩΝ» ΦΙΛΟΣΟΦΙΕΣ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ, παρ. 1, Η Φιλοσοφική αμφισβήτηση του Μύθου)

http://peritexnisologos.blogspot.gr/2012/11/blog-post_3.html

ΠρωτοσελιδαΕιδήσεις

Ένα υπέροχο αρχαιοελληνικό κόσμημα, από τα αρχαιότερα που έχουν βρεθεί ποτέ!

Θα μπορούσε να κοσμεί την βιτρίνα ενός σύγχρονου κοσμηματοπωλείου. Και όμως η ηλικία του πραγματικά εκπλήσσει. Αυτό το χρυσό δαχτυλίδι με επικάλυψη σμάλτο, βρέθηκε σε...

55χρονος σκοτώθηκε κάνοντας γυμναστική μέσα σε γυμναστήριο στη Βραζιλία

Εικόνες σοκ κατέγραψε κάμερα ασφαλείας σε γυμναστήριο της Βραζιλίας, με τον 55χρονο Ρόναλντ Χοσέ Σαλβαδόρ Μοντενέγκρο, να χάνει τη ζωή του μετά από ατύχημα...

Η Μάχη των Λεύκτρων

Στις 6 Ιουλίου 371 π.Χ., οι Θηβαίοι νίκησαν τους Σπαρτιάτες στα Λεύκτρα της Βοιωτίας και κατέλυσαν την ηγεμονία τους στον ελλαδικό χώροΣτη μάχη αναδείχθηκε...

Ο Ευάγγελος Αντωναρος αποδομεί τον Στέφανο Κασσελακη: Ο εξ Αμερικής ορμώμενος εθνοσωτηρας του 1,5%

Σε ανάρτηση του ο Ευάγγελος Αντωναρος αναφέρει: Ο εξ Αμερικής ορμώμενος εθνοσωτηρας του 1,5% "παραιτησε" τον Γραμματέα του απο-κομματος του που ο ίδιος είχε επιλέξει....

Άγιος Σάββας: Ο Άγιος με τα μεγάλα θαύματα

Στις 5 Δεκεμβρίου η Εκκλησία τιμά έναν πολύ μεγάλο Άγιο, τον Άγιο Σάββα τον ΗγιασμένοΣπλάγχνο της Αγιοτόκου Καππαδοκίας, γεννήθηκε τον 4ο αιώνα, συγκεκριμένα το...

Ακραία καιρικά φαινόμενα «χτυπάνε» το Λεκανοπέδιο

Την Αττική χτυπάει αλύπητα η κακοκαιρία Byron, με τις ισχυρές καταιγίδες στην Αθήνα να συνεχίζονται μέχρι το μεσημέρι της Παρασκευής Στον χάρτη που δημοσίευσε το...

Κλειστά τα σχολεία αύριο Παρασκευη στην Αττικη – Τηλεκπαίδευση στα σχολεία

Με απόφαση της Περιφέρειας, αύριο όλα τα σχολεία στην Αττική θα παραμείνουν κλειστά και το μάθημα θα γίνει με τηλεκπαίδευση

Ταξίδεψε από τα Τρίκαλα για να αγοράσει πρώτος το βιβλίο του Αλέξη Τσίπρα

O άνθρωπος που ταξίδεψε από τα Τρίκαλα στην Αθήνα για να αγοράσει πρώτος το βιβλίο του Αλέξη Τσίπρα «Ιθάκη» βρέθηκε το βράδυ της Τετάρτη...

Οδηγός λεωφορείου έπαθε ανακοπή ενώ οδηγούσε – Ήρωας επιβάτης σταμάτησε το όχημα πριν σκοτωθούν όλοι

Σοκ έχει προκαλέσει η είδηση για τον θάνατο από ανακοπή στο τιμόνι οδηγού λεωφορείου που μετέφερε 40 εργαζόμενους της ΔΕΗ, στην Πτολεμαίδα Η ψυχραιμία ενός...

Ιστορικές στιγμές στο Καλλιμάρμαρο στη τελετή παράδοσης της Ολυμπιακής Φλόγας με την Κλαυδια να ερμηνεύει την Αστεροματα

Μία μαγική στιγμή ζήσαμε στην Τελετή Παράδοσης της Ολυμπιακής Φλόγας, με την Κλαυδία να τραγουδά συγκινητικά το «Αστερομάτα» Το πρωί της Πέμπτης 4 Δεκεμβρίου, η...

Κεραυνοί του Λακη Λαζοπουλου για τον Γιώργο Λιάγκα για όσα είπε ο παρουσιαστής του Αντ1 για τον Πανο Ρουτσι

Ο Λάκης Λαζόπουλος σχολιάζει αιχμηρά τις δηλώσεις Λιάγκα για την έξοδο του Πάνου Ρούτσι και τη σύλληψη της Δήμητρας Ματσούκα! Ο Λάκης Λαζόπουλος δεν έκρυψε...

Κώστα Βαξεβάνης για την παρουσίαση του βιβλίου Ιθάκη του Αλέξη Τσίπρα: Οι πρώην του ΣΥΡΙΖΑ, οδηγήθηκαν σε ταπείνωση και εξευτελισμό

Σε ανάρτηση του ο Κώστας Βαξεβάνης αναφέρει: Μετά την «κυβέρνηση του βουνού» που συνδέθηκε με ιστορικές στιγμές της Αριστεράς και της Αντίστασης, έχουμε την «κυβέρνηση...

Ο απόλυτος διασυρμός του Κυριακου Μητσοτακη από τον Λακη Λαζοπουλο για υποκλοπές, ακρίβεια, ΟΠΕΚΕΠΕ

Αποστομωτικός ήταν ο Λάκης Λαζοπουλος για τα πεπραγμενα και τις επιλογές Μητσοτακη σε Υποκλοπές, Ακρίβεια και ΟΠΕΚΕΠΕ

Αγία Βαρβάρα, η πανέμορφη Αγία που δολοφόνησε ο ίδιος της ο πατέρας

Η μνήμη της τιμάται στις 4 Δεκεμβρίου από την Ορθόδοξη Ανατολική και τη Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία καθώς και το Πυροβολικό πολλών χωρών ανεξαρτήτως θρησκείας Η Αγία...

Οπεκεπε και τζογαρισμα με τα παρανομα κερδη

Μα είναι καθαρά πλέον οξύμωρο να πιστέψει ο οποιοσδήποτε ότι «τσοπάνηδες» κέρδιζαν τέτοια τρελά ποσά, και παρέμεναν …. Τσοπάνηδες. Τότε γιατί τζογάριζαν αφού παραμένουν στο...

Σειστηκε το Παλλας: Θεαματικη υποδοχη του Αλεξη Τσιπρα στην παρουσιαση του βιβλιου του

Θερμη υποδοχη του Αλεξη Τσιπρα στο Παλλας https://twitter.com/_tsouxtra/status/1996277641222266894?s=61

Κεραυνοι του Πανου Καμμενου: Με 350 δις $ τα περισσότερα σε μετρητά μέσω ΜΚΟ για δήθεν βοήθεια στην Ουκρανία είναι σαφές ποιος δεν θέλει...

Σε παρεμβαση του ο Πανος Καμμενος αναφερει: Με 350 δις $ τα περισσότερα σε μετρητά μέσω ΜΚΟ για δήθεν βοήθεια στην Ουκρανία είναι σαφές ποιος...

Ο ποιητης

Ο ποιητής Του Τσολάκη ΠασχάληΟ ποιητής αθόρυβο μυρμήγκι που κουβαλάει ψίχουλα για το βαρύ χειμώνα των ανθρώπων, μέλισσα αεικίνητη που τρυγάει γύρη για πικραμένα χείλη. Ουράνιο τόξο χρωμάτων να καταλαγιάσει η...

Η Θεωρία Δημόκριτου και Αναξίμανδρου για την Αρχή του Σύμπαντος

Στην αυγή της φιλοσοφίας, πριν η έννοια ενός μονοθεϊστικού, δημιουργού Θεού κυριαρχήσει στη δυτική σκέψη, η Θεωρία Δημόκριτου και Αναξίμανδρου για την Αρχή του...

Μεγανήσι και μύθος Τάφιου: Παράδοση και θρύλος

Το Μεγανήσι, το μεγαλύτερο από τα Τηλεβοίδες νησιά στο Ιόνιο, ξεχωρίζει για τη φυσική του ομορφιά και την ήρεμη ατμόσφαιρα Οι επισκέπτες θαυμάζουν τα γαλαζοπράσινα...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ