Όλη η αλήθεια για το φιάσκο της πώλησης των F-16 στην Τουρκία

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Το θέμα της απαγόρευσης πώλησης F-16 στην Τουρκία ξεκίνησε τον Ιουλ.2022 με την κατάθεση  του ΠΥ Άμυνας (National Defense Authorization Act FY2023) στο Κογκρέσο

Το ιστορικό

Στις 6 Ιουλ. 2022 κατατέθηκε το σχέδιο τροποποίησης της στο Κογκρέσο  από ομάδα βουλευτών που αντιτίθενται στην  προσπάθεια του προέδρου Μπάιντεν να πωλήσει F-16 στην τουρκία ή και να επιτρέψει την αναβάθμισή τους… 

Τι έλεγε αυτή η τροπολογία…

Τροποποίηση FY23 NDAA

“Περιορισμός στη μεταφορά αεροσκαφών F-16 στην Τουρκία”

Sec. 1. Περιορισμός στη μεταφορά αεροσκαφών F-16 στην Τουρκία 

 (1) Αρχική περίοδος – Κατά τη διάρκεια της περιόδου των 120 ημερών που αρχίζει από την ημερομηνία θέσπισης του παρόντος νόμου, ο Πρόεδρος δεν μπορεί να πωλήσει, να μεταβιβάσει, να διευκολύνει τη μεταφορά ή να εγκρίνει άδεια για την εξαγωγή αεροσκαφών F-16 ή τεχνολογιών αναβάθμισης F-16/κιτ εκσυγχρονισμού βάσει του νόμου περί ελέγχου εξαγωγών όπλων (22 U.S.C. 2751) στις ένοπλες δυνάμεις της Τουρκίας, σε υπηρεσία πληροφοριών, εσωτερικής ασφάλειας ή επιβολής του νόμου ή όργανο της κυβέρνησης της Τουρκίας ή σε οποιοδήποτε πρόσωπο ενεργεί ως πράκτορας ή για λογαριασμό τέτοιου οργανισμού ή οργάνου.

(2) Μεταγενέστερες περίοδοι –

(Α) Γενικά – κατά τη διάρκεια περιόδου 120 ημερών που αρχίζει μετά το τέλος της περιόδου των 120 ημερών που περιγράφεται στην παράγραφο (1), και κάθε περίοδο 120 ημερών στη συνέχεια, ο Πρόεδρος δεν μπορεί να πωλήσει, να εγκρίνει άδεια για την εξαγωγή , ή με άλλο τρόπο να μεταφέρει τυχόν αεροσκάφη F-16 και τεχνολογίες αναβάθμισης/συσκευές εκσυγχρονισμού F-16 βάσει του νόμου περί ελέγχου εξαγωγών όπλων (22 U.S.C. 2751), ανεξάρτητα από την ποσότητα τέτοιων ειδών, υπηρεσιών ή εξοπλισμού, στις ένοπλες δυνάμεις της Τουρκίας, μια υπηρεσία πληροφοριών , εσωτερική ασφάλεια ή υπηρεσία επιβολής του νόμου ή όργανο της κυβέρνησης της Τουρκίας ή σε οποιοδήποτε πρόσωπο που ενεργεί ως πράκτορας ή για λογαριασμό αυτής της υπηρεσίας ή οργάνου, εκτός εάν ο Πρόεδρος έχει υποβάλει στον πρόεδρο και τα μέλη των κατάλληλων επιτροπών του Κογκρέσου πιστοποιητικό που περιγράφεται στην υποπαράγραφο (Β) 

(Β) Πιστοποίηση –

Η πιστοποίηση που περιγράφεται σε αυτήν την υποπαράγραφο είναι μια πιστοποίηση που περιέχει την απόφαση του Προέδρου ότι, κατά τη διάρκεια της περιόδου των 120 ημερών από την ημερομηνία υποβολής της πιστοποίησης, η κυβέρνηση των Ηνωμένων Πολιτειών δεν έχει καθορίσει ότι η κυβέρνηση της Τουρκίας έχει πραγματοποιήσει οποιαδήποτε από τις ακόλουθες δραστηριότητες:

(i) Παραβίαση της κυριαρχίας της Ελληνικής Δημοκρατίας, συμπεριλαμβανομένων εδαφικών υπερπτήσεων και παραβιάσεων της Περιοχής Πληροφοριών Πτήσεων Αθηνών του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας

(ii) Έγιναν βήματα για την υποβάθμιση της διαλειτουργικότητας του ΝΑΤΟ

(iii) Εκτέθηκαν μέσα του ΝΑΤΟ σε εχθρικούς παράγοντες

(iv) Υποβαθμίστηκε η γενική ασφάλεια των χωρών μελών του ΝΑΤΟ

(3) Ορισμοί 

(Α) Τεχνολογίες αναβάθμισης/ κιτ εκσυγχρονισμού αεροσκαφών F-16

(Β) Κατάλληλες Επιτροπές Κογκρέσου – ο όρος «κατάλληλες επιτροπές του Κογκρέσου» σημαίνει – (i) η Επιτροπή Εξωτερικών Υποθέσεων της Βουλής, η Επιτροπή Άμυνας της Βουλής, η Επιτροπή Εξωτερικών Σχέσεων της Γερουσίας και η Επιτροπή Άμυνας της Γερουσίας

(Γ) Περιοχή Πληροφοριών Πτήσεων Αθηνών του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας

Στις 11 Ιουλ. 2022 “κουτσουρεμένη” κατά το ήμισυ εγκρίθηκε τελικά η τροπολογία στο Κογκρέσο , για την απαγόρευση εκσυχρονισμού/πώλησης F-16 στην Τουρκία σε σχέση με το σχέδιο που είχε κατατεθεί1 1

Κείμενο εγκριθείσας τροπολογίας “Περιορισμός στη μεταφορά αεροσκαφών F-16 στην Τουρκία”

Ο Πρόεδρος δεν μπορεί να πωλήσει ή να εξουσιοδοτήσει άδεια για η εξαγωγή νέων αεροσκαφών F-16 ή τεχνολογίας αναβάθμισης F-16 ή κιτ εκσυγχρονισμού σύμφωνα με οποιαδήποτε αρχή παρέχεται από τον Νόμο περί Ελέγχου Εξαγωγών Όπλων (22 U.S.C. 27515 κ.λπ.) στην κυβέρνηση της Τουρκίας ή σε οποιαδήποτε υπηρεσία ή όργανο της Τουρκίας, εκτός εάν ο Πρόεδρος παράσχει πιστοποίηση στην Επιτροπή Εξωτερικών Σχέσεων της Γερουσίας, στην Επιτροπή Εξωτερικών Υποθέσεων της Βουλής των Αντιπροσώπων και στις επιτροπές άμυνας του Κογκρέσου

(1) ότι μια τέτοια μεταβίβαση είναι προς το εθνικό συμφέρον των Ηνωμένων Πολιτειών και

(2) που περιλαμβάνει λεπτομερή περιγραφή των συγκεκριμένων βημάτων που έχουν ληφθεί για να διασφαλιστεί ότι τέτοια F-16 δεν χρησιμοποιούνται από την Τουρκία για επαναλαμβανόμενες μη εξουσιοδοτημένες υπερπτήσεις πάνω από έδαφος της Ελλάδας

Τον Δεκέμβριο 2022, η τελική έκδοση του FY2023 NDAA (P.L. 117-263) απέκλεισε έναν όρο που εγκρίθηκε από το Σώμα για τις πωλήσεις F-16 στην Τουρκία (άρθρο 1271 του H.R. 7900) που σχετίζονται με πιθανές υπερπτήσεις της ελληνικής επικράτειας.

Οι Αμερικανοί νομοθέτες αφαίρεσαν μια διάταξη στο νομοσχέδιο για τις αμυντικές δαπάνες που θα επέβαλλε περιορισμούς στην πώληση μαχητικών αεροσκαφών F-16 στην Τουρκία, σε μια πιθανή ώθηση στις προσπάθειες της Άγκυρας να αναβαθμίσει την αεροπορία της.

Το τελικό κείμενο του Νόμου δεν περιλαμβάνει την διάταξη που προστέθηκε τον Ιούλιο, που προβλέπει την πώληση μαχητικών αεροσκαφών F-16 και κιτ αναβάθμισης στην Τουρκία, εφόσον οι ΗΠΑ διασφαλίσουν-πιστοποιήσουν ότι δεν θα χρησιμοποιηθούν για παράνομες εδαφικές υπερπτήσεις της γειτονικής Ελλάδας.

Ωστόσο, η κοινή αιτιολογική έκθεση που συνοδεύει το NDAA περιελάμβανε μια νέα διάταξη για το θέμα…

Κοινή αιτιολογική έκθεση που συνοδεύει τον νόμο NDAA για το οικονομικό έτος 2023

FY23 NDAA Joint Explanatory Statement Conference Report f16 turkey

f 16 turkey

Περιορισμός στη μεταφορά αεροσκαφών F-16 

Το νομοσχέδιο της Βουλής περιείχε μια διάταξη (κεφ. 1271) που θα απαγόρευε στον Πρόεδρο να πωλεί ή να εξουσιοδοτεί άδεια για εξαγωγή νέων αεροσκαφών F-16 ή τεχνολογίας αναβάθμισης ή κιτ εκσυγχρονισμού F-16 στην Τουρκία ή σε οποιοδήποτε οργανισμό ή όργανο της Τουρκίας, εκτός εάν ο Πρόεδρος παρέχει ορισμένες πιστοποιήσεις και εκθέσεις.

Η τροπολογία της Γερουσίας δεν περιείχε παρόμοια διάταξη.

Η συμφωνία δεν περιλαμβάνει αυτή τη διάταξη:

“Πιστεύουμε ότι οι σύμμαχοι του Οργανισμού Βορειοατλαντικής Συνθήκης (ΝΑΤΟ) δεν πρέπει να πραγματοποιούν μη εξουσιοδοτημένες εδαφικές υπερπτήσεις στον εναέριο χώρο άλλου συμμάχου του ΝΑΤΟ.”

Τελικά φτάσαμε στο σημείο…

Από την 1η τροπολογία και την δέσμευση μη παραβίασης κυριαρχίας της Ελλάδας, εδαφικών υπερπτήσεων & παραβιάσεων…στις μη εξουσιοδοτημένες υπερπτήσεις στον Εναέριο Χώρο συμμάχου του ΝΑΤΟ !

ΔΗΜΟΦΙΛΗ