Ο Όμηρος έβριζε, αλλά δεν βλασφημούσε

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

του  Χρυσόστομου  Τσιρίδη
«ή ταν ή επί τας».
 
Οι υψηλές αξίες, τα ιερά και τα όσια ήταν ΥΠΕΡΑΝΩ, για τον γενάρχη του ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ Πολιτισμού, ΌΜΗΡΟ.

.
Πριν από καιρό, σε  ανύποπτο χρόνο, όπως συνήθως λέγεται, είχα γράψει το άρθρο  «Ο Όμηρος έβριζε υπέροχα».
.

Με αφορμή τα περί ΒΛΑΣΦΗΜΙΑΣ των τελευταίων ημερών, να πω  
συμπληρωματικά:

.
Η  «βρισιά» παράγεται ΤΥΠΙΚΑ από την λέξη «ύβρις» (=αλαζονεία έναντι των  θεών, για  τους  προγόνους  μας).

Παρόλ’ αυτά οι δύο λέξεις (βρισιά / ύβρις), ΔΕΝ είναι…. (ακριβώς) συνώνυμες.

.

Η λέξη ύβρις (στην ΟΜΙΛΟΥΜΕΝΗ «εξ-ύβριση») είναι  
συνώνυμη της «βλασφημίας» ή της «αμαρτίας»(όπως εννοείται σήμερα).

.
Σημείωση: Η  βλασφημία ταυτίζεται με την  συνήθη βρισιά, μόνο όταν εκφέρεται με «τ» (βλασΤήμια ή βλασΤημιά).  Λ.χ σε εκφράσεις του τύπου: «βλαστήμησε την ώρα και την στιγμή….». 
.
Τερτίπια της γλώσσας.
Είπαμε  «περίεργες διαδρομές της γλώσσας» (σχετικό βίντεο  στο youtube).
.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Απόλυτο ΔΕΝ είναι τίποτα στην γλώσσα, επειδή  η νοηματοδότηση ΚΑΘΕ
λέξης  είναι προσωπικός  ΣΥΝΕΙΡΜΟΣ  του  καθενός, ΠΕΡΑ  από  τα κοινά βασικά
νοούμενα.
.
Κλείνοντας αυτήν  την  πρόχειρη ετυμολογική εισαγωγή  να πω:

Για την διαφορά «βρισιάς» (πρόσκαιρο χυδαίο απαξιωτικό ξέσπασμα- εκτόνωση οργής κλπ) με την «βλασφημία» (…ιερών και οσίων), μπορεί κάποιος να δει ενδιαφέρουσες προσεγγίσεις στο διαδίκτυο.
.
Ως προς τον ΌΜΗΡΟ.
Όντως στον Όμηρο υπάρχει πλούσιο ΥΒΡΕΟΛΟΓΙΟ. Έδωσα  άλλωστε αρκετά παραδείγματα στο άρθρο.  Όμως  Βρισιές. Όχι βλασφημίες
.
Όπως βλέπουμε  σ’  αυτά ο ιδιοφυής Έλληνας Ποιητής:  
.

Αποφεύγει: Βρισιές με ΣΕΞΟΥΑΛΙΚΑ  απαξιωτικά  υπονοούμενα. Μόνο σε ελάχιστες περιπτώσεις.  Λ.χ «γύναιο» η Εριφύλη, που πρόδωσε τον άνδρα της για ένα… περιδέραιο / «παρθενοπίπης», δηλαδή «λάγνος», «ματάκιας», ηδονοβλεψίας νεαρών κοριτσιών ο Πάρης, καθώς και τα υπονοούμενα του Οδυσσέα στον Θερσίτη ή του Ευρύμαχου στον ζητιάνο ή του  Θερσίτη  στον Αχιλλέα. Ίσως και η (συχνή) λέξη «κυνώπις».

.
Αποφεύγει: Την εξύβριση  θεών και θείων (θεϊκών) αξιών και πραγμάτων, κάτι που  χαρακτηρίζεται ως  βλασφημία
.
Αποφεύγει: βρισιές πατρίδας, καταγωγής (γενεαλογίας), ΓΟΝΙώΝ και γενικά  
συγγενικών σχέσεων.

.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ.
Θέλω να πιστεύω ότι και με το σημερινό σημείωμα, δίνεται ολοκληρωμένη και  σωστή (!) εικόνα για το Ομηρικό υβρεολόγιο, το οποίο, όπως φαίνεται, συμφωνούμε ή όχι, είναι μεν  βασική παράμετρος της ΟΜΗΡΙΚΗΣ  αφήγησης, αλλά  μόνο  ως στιγμιαίο κυρίως (λόγω οργής) διαπροσωπικό γεγονός.
.
Γι’ αυτό,  παρά  την  συχνότητά  του,  δεν  επηρεάζει στο  ελάχιστο  την ποιότητα  του  Ομηρικού  λόγου

ΔΗΜΟΦΙΛΗ