Η βία και οι διαταραχές του μεταβολισμού της

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ένας κυκεώνας από λεπτούς εσωτερικούς καταναγκασμούς μας υποχρεώνουν σε σιωπή και αποδοχή της διάβρωσης μας

Του π. Αριστομένη Ματσάγγα, ψυχιάτρου

«Η βία φοριέται και απ’ την ανάποδή». Διάλεξα αυτόν τον στίχο του Οδυσσέα Ελύτη (ο ίδιος μιλάει για την φαντασία) και τον τροποποίησα, επειδή πιστεύω ότι συμπυκνώνει την κεντρική ιδέα του κειμένου μου, να δείξω δηλαδή την ένταση με την οποία ασκείται η βία, ειδικά εκεί όπου όλα δείχνουν ότι δεν υφίσταται βία καθόλου.

Ζούμε, όντως, εδώ και είκοσι τουλάχιστον χρόνια, μια εντελώς πρωτόγνωρη μορφή βίας, μιας βίας σχεδόν γαλήνιας, μια ήρεμη καταστροφή, στο επίκεντρο της οποίας τρόμος και πρόοδος συγχωνεύονται. Η βία δεν είναι πια (πλέον) μια τυφλή δύναμη που πλήττει, άμεσα την ακεραιότητα του σώματος ή τις ψευδαισθήσεις ασφάλειας της ζωής, αλλά αδρανοποιείται με θεμιτό τρόπο μέσα σε ένα απέραντο νεκροταφείο καταφάσεων και θετικών συσχετισμών.

α. Για παράδειγμα, η βία δεσπόζει παντού εν είδει εγκαθιδρυμένης απόστασης μεταξύ ανθρώπων, που φέρονται ο ένας στον άλλον σαν σε φορείς λοιμώξεων.

β. Την αναγνωρίζεις στην αξιοθρήνητη ικανότητα των ανθρώπων να δρουν μηχανικά, να πιστεύουν πως το καθετί που κάνουν, αποτελεί «επιλογή».

γ. Να συζητούν λες και απαντούν σε τεστ και

δ. εν γένει να υιοθετούν ένα σύνολο στεγνών και άψυχων συμπεριφορών που είναι αλληλεπιδράσεις κατά το πρότυπο των ηλεκτρονικών συστημάτων.

Η λογική που διέπει αυτή την αναίμακτη βία δεν είναι ποτέ συγκρουσιακή, αλλά αναδύεται από τους πόρους της καθημερινής ρουτίνας, όπως η μόλυνση της ατμόσφαιρας.

Ολόκληρη η μετανεωριτικότητα διαβρώθηκε από αυτή την θανατηφόρα μόλυνση που καλύπτει τα πάντα. Έτσι, ενώ οι άνθρωποι, κρυφά, απεχθάνονται την ψυχρότητα της «επικοινωνίας», τον εξοβελισμό της αγάπης και το τελετουργικό των συνεχών προσποιήσεων ευεξίας και θετικής διάθεσης, επιθυμούν όσο τίποτα άλλο τη συμμετοχή τους σ’ αυτό το τυραννικό καθεστώς, αφού τους εξασφαλίζει την ψευδαίσθηση μιας σωτήριας άμυνας απέναντι στον πόνο και τις θλίψεις.

Βέβαια στην Ανατολή, όπου οι γυναίκες μαστιγώνονται ή εκτελούνται με λιθοβολισμό, ενώ τα παιδιά, όταν δεν πεθαίνουν από την έλλειψη νερού, εκπαιδεύονται στην χρήση όπλων, εντοπίζει κανείς τις παρωχημένες μορφές βίας, τις οποίες η Δύση αρέσκεται να καταγγέλλει σαν σκανδαλώδεις αναχρονισμούς.

Αντίθετα, στη Δύση η βία ξεκινάει από την επίγνωση ότι οι κερδισμένοι (υγιείς) και οι χαμένοι (ψυχικά ασθενείς) ανήκουν σε ριζικά διαφορετικούς κόσμους. Εφόσον το παιχνίδι είναι η ίδια η επιβίωση, η προσχώρηση στο ένα ή στο άλλο στρατόπεδο έχει αμετάκλητο χαρακτήρα και συνοδεύει το άτομο μέχρι την ώρα κάποιου αναπάντεχου θαύματος, αν όχι μέχρι τον τάφο. Για την ηθική της Δύσης, κανένα θέμα δεν είναι περισσότερο φλέγον. Τον κερδισμένο (υγιή) τον προστατεύουν, όχι μόνο ως φορέα ενός έκτακτου προνομίου, αλλά και ως εκπρόσωπο μιας αμιγούς ανθρωπολογικής κατηγορίας. Συμμετρικά σε περίπτωση στραβοπατήματος τον περιμένει η πλήρης και οριστική εξαφάνιση από προσώπου της γης.

Έτσι ο τρόμος που αισθάνονται οι άνθρωποι σ’ αυτό το ζοφερό ανταγωνιστικό περιβάλλον επιστρέφει και κεραυνοβολεί τον χαμένο με την απέχθεια των διπλανών του. Το χαλασμένο κύτταρο αποβάλλεται ακαριαία. Ο σολομώντειος χαρακτήρας του παραπάνω διλήμματος επιβεβαιώνεται με τρόπο σχεδόν επικό από το γεγονός ότι, εδώ, από την ίδια τη δομή του κοινωνικού μοντέλου, ο κερδισμένος είναι πριν απ’ όλα αναγνωρίσιμος, πέραν πάσης αμφιβολίας.

Έτσι εξηγείται, επίσης, αλλά και δικαιολογείται η απάνθρωπη ρατσιστική περιφρόνηση απέναντι στον χαμένο, αφού ο τελευταίος, εξ υποθέσεως, άνευ ελπίδας, δεν μπορεί παρά να χάνει αιωνίως. Με την έννοια αυτή, ο δυτικός κόσμος επέτρεψε στη βία να εγκαταλείψει την βαναυσότητα και να συναιρεθεί με τις εκδοχές εκείνες των καθηκόντων και δικαιωμάτων που υποτίθεται ότι απαρτίζουν, ακριβώς το δημοκρατικό του πρόσωπο.

Χωρίς αντιστάσεις

Η βία είναι τώρα παρούσα σε κάθε επίπεδο κοινωνικής εμπειρίας, σαν ένας κυκεώνας από λεπτούς εσωτερικούς καταναγκασμούς που υποχρεώνουν το άτομο να ανταποκριθεί στις αμέτρητες προκλήσεις ενός απρόσωπου και ασαφούς δέοντος.

Οι αντιρρήσεις, οι αντιδράσεις, οι αντιστάσεις, η επιθετικότητα, όλα αυτά εξορθολογίζονται και ατονούν. Οι θεσμοί υπάρχουν για την εξομάλυνση των «διαθέσεων» μεταπτώσεων της μάζας από τη μία διάθεση στην άλλη, ευελπιστώντας σε μια ήσυχη ροή του κακού γύρω από τις αντιξοότητες.

Τα προβλήματα δεν λύνονται πια, απλώς παρακάμπτονται ή αποσιωπούνται. Η βία, φιλική στον χρήστη, μένει κρυμμένη στην ίδια την ομοιομορφία των φαινομένων, απ’ όπου διοχετεύεται στην κατάθλιψη που μαστίζει την οικουμένη. Έτσι την βρίσκουμε να έχει διαβρώσει πρωτίστως τις πλευρές εκείνες της καθημερινής ζωής που συνθέτουν το ιδανικό πορτρέτο της εκσυγχρονισμένης ευτυχίας.

Για παράδειγμα:

Στην επαγγελματική σφαίρα η βία λύνει και δένει, μέσω της απαράδεκτης υπόδειξης να είναι κανείς, σε 24ωρη βάση διαθέσιμος και απρόσωπος, πράγμα πολύ χειρότερο από την σκλαβιά, αφού ο σκλάβος εξακολουθούσε ολοφάνερα να είναι άνθρωπος είτε αγανακτισμένος είτε στωικός.
Στην κοινωνική ζωή, στην κοινότητα και στην ομάδα ο «χαμένος» (ψυχικά ασθενής) χαλασμένο κύτταρο, απόβλητος και αποδιοπομπαίος.
Στην ασθένεια απόλυτα μοναχικός. Εδώ η βία εισβάλλει και εγκαθίσταται υπό τύπον θανατερής ψυχρότητας σαν ένα πλέγμα αντανακλαστικών που μετατρέπουν τη ζωή σε καθαρή διεκπεραίωση δίχως ίχνος εγκαρδιότητας.

«Αυτά στη γλώσσα τη δική μου. Άλλοι, άλλα σε άλλες. Αλλ’ η αλήθεια μόνο έναντι του θανάτου δίδεται» Οδ. Ελύτης

Κοντολογίς, θέλω να πω ότι αυτή η ντελικάτη και λεπτεπίλεπτη βία, η άδηλη και εν πολλοίς άρρητη, δεν διαμορφώνει ένα φρικώδες ήθος (με την παλιά σημασία της λέξης, έναν χώρο όπου οι άνθρωποι συνάζονται) που οφείλεται στις ραγδαίες κοινωνικές αλλαγές και στη ριζική μεταβολή του ανθρωπολογικού πεδίου, αλλά ταυτόχρονα είναι και μια βίαιη παλινδρόμηση σε πρώιμες αρχαϊκές φάσεις του ψυχισμού, όπου οι αμυντικοί αστερισμοί είναι σύμφυτοι με τη βία.

Πρόκειται για μηχανισμούς που πράγματι είναι «φονικοί». Αναπτύσσονται κυρίως εκτός της πατρικής λειτουργίας που θεσπίζει το νόμο και την τάξη και η οποία ουσιαστικά εγκαινιάζει μια γενεαλογία ηθικής.

ikivotos.gr ΠρωτοσελιδαΕιδήσεις

Όταν Η Τεχνητή Νοημοσύνη Λαμβάνει Συνέντευξη Από Έναν Άνθρωπο – Αντιστροφή Ρόλων – Μέρος 1

Είθισται εμείς οι άνθρωποι να είμαστε εκείνοι που θέτουν τα ερωτήματα στη Τεχνητή Νοημοσύνη (ΤΝ - ΑΙ) ή να ζητάμε από αυτήν πληροφορίες Όμως, τι...

Μαρία Καρυστιανου: Οι αγρότες στους δρόμους, φωνάζουν απεγνωσμένα για την επιβίωση και για τα αφανισθέντα ζώα τους

Όμως όλες αυτές οι διαμαρτυρίες στους δρόμους καταλήγουν κάθε φορά σε μία άκαρπη εκτόνωση: η κυβέρνηση προσφέρει ψίχουλα σε σχέση με όσα χρωστάει, η αντιπολίτευση «στηρίζει»...

Ξάφνιασε πάλι ο Αμερικανός υπουργος των εξωτερικών Ρούμπιο με την δήλωση του που λέει ότι ο μεγαλύτερος εχθρός της ανθρωπότητας είναι το ριζοσπαστικό Ισλάμ

Ξάφνιασε πάλι ο Αμερικανός υπουργος των εξωτερικών Ρούμπιο με την δήλωση του που λέει ότι ο μεγαλύτερος εχθρός της ανθρωπότητας είναι το ριζοσπαστικό Ισλάμ Δηλαδή...

Ο ”ισαπόστολος” Σημίτης και άλλα καλαμπούρια

Λένε ότι και στα καλαμπούρια υπάρχουν όρια Αυτό γενικώς ισχύει αλλά υπάρχουν και οι εξαιρέσεις. Υπάρχουν δηλαδή καλαμπουρτζήδες που δεν έχουν μέτρο και υπερβαίνουν τα...

ΟΠΕΚΕΠΕ και τυχερα λαχεια

Θα ήταν λοιπόν αστείο να δεχτεί ένας ότι τα μεγάλα κέρδη των τυχερών λαχνών τα κερδίζουν υψηλών «επιδόσεων»επιδοτούμενοι Πριν μέχρι κάποιες ολίγες δεκαετίες, ήταν...

Νέα αλητεία της κομισιόν κατά της Ελλάδας!

Σε παρεμβαση του ο Γιαννης Μανιατης αναφερει:  Άλλο ένα ατόπημα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής:Στην τελευταία έκδοση (Δεκεμβρίου 2024) του «Ανακαλύπτοντας την Ευρώπη», που διανέμεται κατά...

Η Τεχνητή Νοημοσύνη για τον Ρόλο της Βρετανίας και ΕΣΣΔ στα «Δεκεμβριανά» και το Ιστορικό Μήνυμα του Γεγονότος για το Σήμερα

Συνεχίζοντας την προσωπική μου αναζήτηση για τον τρόπο που η Τεχνητή Νοημοσύνη (ΤΝ - ΑΙ) «συγκροτεί νοήματα» περισσότερο και από το να παίζει τον...

Τεράστια καταστροφή από την πρόσφατη καταιγίδα σε παραλία στην περιοχή του Κρανιδίου

Σοβαροτατη καταγγελια για τεραστια καταστροφη απο την πρόσφατη καταιγίδα σε παραλία στην περιοχή του Κρανιδίου Συνεχίστε την αναγνωση.

Από την ημερίδα του ΠΑΣΟΚ στο ξενοδοχείο caravel2-12-25, για το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Αττικής και την αντιμετώπισή του

Με την συμμετοχή πλήθους στελεχών του ΠΑΣΟΚ, αυτοδιοικητικών, βουλευτών, μελών της Κεντρικής Επιτροπής, αλλά και ενεργών πολιτών, έλαβε χώρα στο ξενοδοχείο caravel την Τρίτη...

Όλεθρος για τους αγρότες ο προϋπολογισμός Μητσοτάκη!

Οι αγρότες που κινητοποιούνται στα μπλόκα έχουν υπόψη τους ότι με τον Προϋπολογισμό του 2026 προβλέπεται ετήσια ΜΕΙΩΣΗ των κονδυλίων του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης...

Περί «Ιθάκης» και ηθικής….

Παρακολουθώντας την τρέχουσα επικαιρότητα κάποιος, θα προσέξει την εκτεταμένη προβολή του βιβλίου του πρώην πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα με τίτλο Ιθάκη, ανακαλώ λοιπόν αμέσως εκείνη...

Το «λαβράκι» Κάγια Κάλλας: Ήταν δυνατόν να μην γνώριζε τι συνέβαινε στη δική της υπηρεσία;

Η Λάουρα Κοβέσι «χτύπησε» και πάλι, αποκαλύπτοντας ένα νέο σκάνδαλο διαφθοράς, στην καρδιά της Ευρώπης Η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία (EPPO) διέταξε τη σύλληψη τριών βασικών...

Μήπως πρέπει όντως να αγιοκαταταχθεί ο Κυβερνήτης Ιωάννης Καποδίστριας από τον Οικουμενικό Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίο;

Γράφει ο Παναγιώτης Παύλος Πανεπιστήμιο του ΌσλοΚαθώς έχουμε ήδη εισέλθει στον Δεκέμβριο στα φετινά Χριστούγεννα του οποίου οι Έλληνες απανταχού της γης αναμένουν αδημόνως μαζί...

ΟΠΕΚΕΠΕ: Ψαχνουν τα τυχερά δελτία των Σαμαρτζίδου, Μαγειρία και Στρατάκη

Νέο «εμπόδιο» στην Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής για την υπόθεση του ΟΠΕΚΕΠΕ, με την απουσία της Δέσποινας Μαρκοπούλου, ορκωτής ελέγκτριας της εταιρείας SOL Η κ....

Ο Αντώνης Ψαρόπουλος, ο ανακριτής Μπακαίμης και η σύζυγος του υπουργού Γιώργου Φλωρίδη

Πραγματικά, αδιανόητο! Το αποκαλύπτει η Ελπίδα Κουτσογιάννη στο DNews… Πώς θα φαινόταν μια δίκη πολιτικού εφετείου στη Θεσσαλονίκη στην οποία ένας από τους διαδίκους θα ήταν...

Πειράματα «βελούδινης μετάβασης» από τη δημοκρατία στη δικτατορία;

Η πρόθεση της Κυβέρνησης να διεξαχθούν αρχικά οι Δημοτικές εκλογές και στο μέλλον οι Βουλευτικές μέσω και κινητού τηλεφώνου, ανοίγει το δρόμο σε νοθείεςΓιώργος...

Για τη διαμαρτυρία των αγροτών με μπλόκα στους δρόμους

Η διαμαρτυρία των αγροτών με μπλόκα στους δρόμους είναι ένα θεμιτό μέτρο διαμαρτυρίας, αλλά είναι και αθέμιτο, διότι η παρακώλυση της κυκλοφορίας, πνίγει την...

Η Τεχνητή Νοημοσύνη Σχολιάζει τα Μνημόνια, το Δημοψήφισμα του 2015, τις Κυβιστήσεις, το «Τέλος των Μνημονίων» και Άλλα Τρέχοντα Ζητήματα – Μέρος 3ο

Μέρος 3ο (Τελευταίο, με  μια τοποθέτηση της ΤΝ πάνω στο ζήτημα της «επανόδου» των Σαμαρά - Τσίπρα - Πόσο «χρήσιμοι» είναι πολιτικά) Βασίλης Δημ. Χασιώτης (συνέχεια από Μέρος...

Προκόπιος Παυλόπουλος: Το «μετέωρο βήμα» του Ανθρώπου και της Ανθρωπότητας μπροστά στο κρίσιμο ζήτημα της πρόσφορης χρήσης των σύγχρονων μέσων της Τεχνητής Νοημοσύνης

Αθήνα, 1.12.2025Στην ομιλία του, κατά την παρουσίαση της μελέτης του Καθηγητή και πρώην Υπουργού κ. Παναγιώτη Ρουμελιώτη με τίτλο «Τεχνητή Νοημοσύνη: Ο Αγώνας ΗΠΑ – ΚΙΝΑΣ για την Πρωτοκαθεδρία», ο πρώην...

ΟΠΕΚΕΠΕ: Η δηλωση-προειδοποιηση του “Φραπε”

Μια ηχηρή προειδοποίηση έκανε ο «Φραπές» γνωστός και ως Γιώργος Ξυλούρης στην Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής για το σκάνδαλο ΟΠΕΚΕΠΕ! Μάλιστα, προκάλεσε φόβο και τρόμο...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ