Προτείνεται η επέκταση της ομάδας πλοίων που προστατεύουν τη ναυσιπλοΐα στην Ερυθρά Θάλασσα

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Οι υποστηριζόμενοι από το Ιράν Χούτι στην Υεμένη έπληξαν τρία εμπορικά πλοία με πυραύλους στη νότια Ερυθρά Θάλασσα στις 3 Δεκεμβρίου, σύμφωνα με την Κεντρική Διοίκηση των ΗΠΑ.

Των Μπράντλεϊ Μπάουμαν – Μάικ Ντάουμ*

Σε απάντηση, η Ουάσιγκτον εργάζεται για να σχηματίσει μια θαλάσσια ειδική ομάδα για να εξασφαλίσει την ασφαλή διέλευση των πλοίων.

Αντί όμως να δημιουργήσει μια νέα ειδική ομάδα από την αρχή, η κυβέρνηση Μπάιντεν θα πρέπει να χρησιμοποιήσει την υπάρχουσα Συνδυασμένη Ομάδα Εργασίας 153 για να οικοδομήσει επειγόντως μια μεγαλύτερη διεθνή προσπάθεια για την προστασία των εμπορικών πλοίων που πλέουν κοντά στην Υεμένη και για την απαγόρευση του λαθρεμπορίου όπλων του Ιράν στους Χούτι. 

Αυτό θα μπορούσε να βοηθήσει να αποτρέψει και να νικήσει επιθέσεις καθώς και να υπερασπιστεί την ελευθερία ναυσιπλοΐας και την ανεμπόδιστη ροή του εμπορίου μέσω ενός από  τους πιο σημαντικούς θαλάσσιους οδούς στον κόσμο.

Για να γίνει κατανοητό αυτό, θα προβούμε σε μια καλύτερη προσέγγιση του θέματος.

Να τι συνέβη την Κυριακή: Το αντιτορπιλικό κλάσης Arleigh-Burke του Αμερικανικού Ναυτικού, Carney, ανταποκρίθηκε σε κλήσεις κινδύνου από εμπορικά πλοία που διέσχιζαν διεθνείς ναυτιλιακές λωρίδες στην Ερυθρά Θάλασσα.

2 37

Κατά τη διάρκεια της πολύωρης δοκιμασίας, το Unity Explorer, το M/V Number 9 και το M/V Sophie II χτυπήθηκαν από πυραύλους που εκτοξεύτηκαν από περιοχές που ελέγχονται από τους Χούτι στην Υεμένη.

Ενώ προσπαθούσε να βοηθήσει τα εμπορικά πλοία, το Carney εντόπισε και αναγκάστηκε να καταστρέψει τρία UAV που απειλούσαν τα πλοία.

«Αυτές οι επιθέσεις αποτελούν άμεση απειλή για το διεθνές εμπόριο και την ασφάλεια στη θάλασσα. Έχουν θέσει σε κίνδυνο τις ζωές διεθνών πληρωμάτων που εκπροσωπούν πολλές χώρες σε όλο τον κόσμο», ανέφερε η CENTCOM σε δήλωση στις 3 Δεκεμβρίου.

Δυστυχώς, αυτή δεν είναι η πρώτη απειλή για εμπορικά πλοία από τους Χούτι.

Το International Maritime Security Construct εξέδωσε προειδοποίηση στις 16 Νοεμβρίου για πλοία που ταξιδεύουν μέσω του ζωτικού στενού Μπαμ παλ Μαντέμπ και της Ερυθράς Θάλασσας μόλις δύο ημέρες αφότου οι Χούτι απείλησαν να επιτεθούν στη διεθνή ναυτιλία.

Αυτή η προειδοποίηση αποδείχθηκε προληπτική.

Στις 19 Νοεμβρίου, οι Χούτι κατέλαβαν το Galaxy Leader , σύμφωνα με πληροφορίες , ένα πλοίο με σημαία Μπαχάμες, βρετανικής ιδιοκτησίας, ιαπωνικής εκμετάλλευσης, το οποίο είχε μέλη πληρώματος Φιλιππινέζους, Βουλγάρους, Ρουμάνους, Ουκρανούς και Μεξικάνους.

 Σε πολλές περιπτώσεις τον περασμένο μήνα, οι Χούτι χρησιμοποίησαν drones και πυραύλους για να απειλήσουν πλοία, αναγκάζοντας σκάφη του αμερικανικού πολεμικού ναυτικού να καταρρίψουν drones σε αρκετές περιπτώσεις.

1 122

Το πλοίο Galaxy Leader είναι αγκυροβολημένο στην ανοικτή θάλασσα της Υεμένης στις 28 Νοεμβρίου 2023. Ένα πλοίο υποστήριξης βρίσκεται κοντά. Το πλοίο καταλήφθηκε από μαχητές των Χούτι στις 19 Νοεμβρίου 2023. (Maxar Technologies μέσω AP)

Για να είμαστε σαφείς, η επιθετικότητα των Χούτι δεν είναι μόνο πρόβλημα της Αμερικής. Τα τρία πλοία που δέχθηκαν επίθεση στις 3 Δεκεμβρίου συνδέονταν με 14 ξεχωριστά έθνη.

Πώς μπορούν λοιπόν οι Χούτι να προμηθεύονται και να διεξάγουν αυτές τις επιθέσεις;

Απάντηση: Ιράν.

Αναφερόμενη στις επιθέσεις της 3ης Δεκεμβρίου, η CENTCOM είπε ότι έχει «κάθε λόγο να πιστεύει ότι αυτές οι επιθέσεις, ενώ εξαπολύθηκαν από τους Χούτι στην Υεμένη, είναι πλήρως ενεργοποιημένες από το Ιράν».

Την επόμενη μέρα, ο σύμβουλος εθνικής ασφάλειας των ΗΠΑ Τζέικ Σάλιβαν ήταν πιο άμεσος. «Τα όπλα εδώ προμηθεύονται από το Ιράν», είπε. «Το Ιράν, πιστεύουμε, είναι το απόλυτο μέρος που είναι υπεύθυνο για αυτό».

Αυτό δεν προκαλεί έκπληξη. Η Τεχεράνη έχει διακινήσει λαθραία όπλα και τεχνολογία για βαλλιστικούς πυραύλους κατά πλοίων και πυραύλους κρουζ, UAV και άλλα πυρομαχικά στους Χούτι εδώ και χρόνια .

Τι πρέπει να γίνει λοιπόν;

Ο Σάλιβαν ανέφερε την ανάγκη για «μια θαλάσσια ειδική ομάδα που θα περιλαμβάνει πλοία από χώρες εταίρους μαζί με τις Ηνωμένες Πολιτείες για τη διασφάλιση της ασφαλούς διέλευσης των πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα».

Τα καλά νέα είναι ότι η Ουάσιγκτον δεν χρειάζεται να δημιουργήσει μια νέα ειδική ομάδα. Υπάρχει, ήδη, μια ομάδα εργασίας εντός των Συνδυασμένων Ναυτικών Δυνάμεων, συγκεκριμένα η CTF 153, η οποία μπορεί να προσφέρει να προσφέρει τις υπηρεσίες της.

Η υπάρχουσα αποστολή του CTF 153 είναι «να επικεντρωθεί στη διεθνή θαλάσσια ασφάλεια και τις προσπάθειες ανάπτυξης ικανοτήτων στην Ερυθρά Θάλασσα, στο Μπαμπ αλ-Μαντέμπ και στον Κόλπο του Άντεν».

Η ομάδα εργασίας, που ιδρύθηκε το 2022, περιλαμβάνει ήδη 15 κράτη -μέλη.

Συγκεκριμένα, η Αίγυπτος ηγήθηκε της ειδικής ομάδας για έξι μήνες, ολοκληρώνοντας τη θητεία της τον Ιούνιο του 2023.

Δεδομένων των συμφερόντων τους στην Ερυθρά Θάλασσα, η Αίγυπτος, η Σαουδική Αραβία και το Ισραήλ θα πρέπει να συνεισφέρουν.

Τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και το Μπαχρέιν είναι επίσης προφανείς υποψήφιες, δεδομένης της σχέσης τους με τις Ηνωμένες Πολιτείες, του ενδιαφέροντός τους για απεριόριστη ελευθερία ναυσιπλοΐας στη Μέση Ανατολή καθώς και της ιδιότητας μέλους τους στο CMF.

 Μεταξύ άλλων, οι χώρες της G-7 — συγκεκριμένα ο Καναδάς, η Γαλλία, η Γερμανία, η Ιταλία, η Ιαπωνία και το Ηνωμένο Βασίλειο — θα πρέπει επίσης να υποστηρίξουν την ειδική ομάδα, δεδομένων των οικονομικών τους συμφερόντων στην περιοχή και της ιδιότητάς τους της συμμετοχής τους στην CMF.

Μια τέτοια ευρεία συμμετοχή μπορεί να μειώσει το βάρος για οποιαδήποτε χώρα και να στείλει το ξεκάθαρο μήνυμα στους Χούτι και τον προστάτη τους στο Ιράν ότι οι επιθέσεις σε εμπορικά πλοία δεν θα γίνουν ανεκτές.

Η Ουάσιγκτον θα πρέπει επίσης να διερευνήσει εάν αυτή η πρόσφατα διευρυμένη ομάδα εργασίας – ή κάποιο υποσύνολο της – θα μπορούσε επίσης να αποτρέψει όπλα που το Ιράν διακινεί λαθραία στην Υεμένη, εκτός από τη διασφάλιση της ασφαλούς διέλευσης εμπορικών πλοίων που πλέουν μέσω της Ερυθράς Θάλασσας.

Εξάλλου, εάν οι Χούτι συνεχίσουν να απολαμβάνουν την αξιόπιστη προμήθεια όπλων από την Τεχεράνη, μπορεί κανείς να περιμένει ότι τέτοιες επιθέσεις θα συνεχιστούν.

Οι επιθέσεις των Χούτι σε εμπορικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα συνιστούν επίθεση στην περιφερειακή και παγκόσμια οικονομία καθώς και σε κάθε έθνος που βασίζεται στην απεριόριστη θαλάσσια ελευθερία ναυσιπλοΐας για να διατηρήσει την οικονομία του και να διεξάγει το διεθνές εμπόριο.

Πράγματι, οι επιθέσεις των Χούτι σε εμπορικά πλοία είναι ένα πολυμερές πρόβλημα που απαιτεί πολυμερή λύση.

 Ένα διευρυμένο CTF 153 στην Ερυθρά Θάλασσα που υποστηρίζεται από δεκάδες έθνη θα μπορούσε να βοηθήσει.

*Ο Μπράντλεϊ Μπάουμαν είναι ο ανώτερος διευθυντής του Κέντρου Στρατιωτικής και Πολιτικής Ισχύος στη δεξαμενή σκέψης του Ιδρύματος για την Άμυνα των Δημοκρατιών, όπου ο Μάικ Ντάουμ είναι ερευνητής αναλυτής.

The Hellenic Information Team

ΔΗΜΟΦΙΛΗ