Ανάπτυξη Στρατιωτικών Αεροσκαφών: Οι Έλληνες μηχανικοί μπορούν οι ιθύνοντες το θέλουν;

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

 


Κυριάκος Η. Κουρούσης
Κυριάκος Η. Κουρούσης

Καθηγητής Πανεπιστημίου, Δρ ΕΜΠ, Μηχανικός ΣΜΑ


Μπάμπης Παπασπύρος
Μπάμπης Παπασπύρος

Ταξίαρχος εν αποστρατεία Μηχανικός ΣΜΑ, πρώην Αντιπρόεδρος Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας


Βασίλειος Μηλιώτης
Βασίλειος Μηλιώτης

Director of Business Development Defense @ Bianor Services |
CEO @ MSB Technologies | Δρ UPC BarcelonaTech, MBA Imperial College
London, Μηχανικός ΣΜΑ

Ανάπτυξη Ελληνικού Αεροσκάφους: Απαιτήσεις και Διαδικασίες

Η δημιουργία ενός ελληνικού αεροσκάφους απαιτεί μία πολυσύνθετη διαδικασία που περιλαμβάνει μακροχρόνιο σχεδιασμό, δοκιμές, τεχνολογική ανάπτυξη, απαιτήσεις ασφάλειας και χρηματοδότηση.
 
Ακολουθεί μια επισκόπηση των βασικών σταδίων ανάπτυξης και προϋποθέσεων (με βάση το Σχήμα 1).
Military Aircraft Design Phases
Σχήμα 1 – Φάσεις σχεδίασης και ανάπτυξης αεροσκαφών.  

 

1. Ορισμός του προγράμματος (problem definition)
Στα αρχικά στάδια ορισμού του προγράμματος ανάπτυξης ελληνικού αεροσκάφους, είναι κρίσιμο να προσδιοριστούν πρώτα οι βασικές απαιτήσεις του νέου προϊόντος και στη συνέχεια να καθοριστεί η δυνατότητα υλοποίησής του μέσω μιας ανάλυσης εφικτότητας.

2. Σχεδιασμός και Ανάπτυξη (conceptual design – preliminary design – detailed design)

  • Συγκρότηση εξειδικευμένης ομάδας σχεδιασμού.
  • Ανάπτυξη λεπτομερούς σχεδίου με τεχνικές προδιαγραφές.
  • Έρευνα για τις νέες τεχνολογίες και υλικά που θα χρησιμοποιηθούν.

Αξίζει να τονισθεί ότι ένα τέτοιο πρόγραμμα από την έγκριση του μέχρι την κατασκευή του πρωτοτύπου απαιτεί χρηματοδότηση και διάρκεια πάνω από μια δεκαετία.

3. Δοκιμές (flight testing)
Σε αυτό το στάδιο, κατασκευάζεται ένα πρωτότυπο και υποβάλλεται σε αυστηρές δοκιμές πτήσης.
Είναι μια πολύ χρονοβόρα και δαπανηρή διαδικασία για τη διασφάλιση ποιότητας και ασφάλειας στο νέο αεροσκάφος, που μπορεί να διαρκέσει χρόνια για να ολοκληρωθεί.

4. Κρίσιμη Ανασκόπηση Σχεδιασμού (critical design review)
Εδώ ο σχεδιασμός αξιολογείται και πραγματοποιούνται τελικές μικρές αλλαγές για να προσαρμοστούν σε προβλήματα που προκύπτουν κατά τη δοκιμή πτήσης.

5. Πιστοποίηση (certification)
Μόλις το αεροσκάφος είναι πιστοποιημένο, τότε επιτρέπεται να να προχωρήσει σε πλήρη χρήση και παραγωγή. Κατά την τελική διαδικασία πιστοποίησης, απαιτούνται διάφορες εγκρίσεις για τον σχεδιασμό και την ασφάλεια.

6. Χρηματοδότηση

  • Κυβερνητική επένδυση και υποστήριξη.
  • Συμμετοχή ιδιωτικών επενδυτικών φορέων.
  • Αναζήτηση διεθνών συνεργασιών και χρηματοδότησης.
Υπάρχουσα κατάσταση
Αξιοποίηση του ανθρωπίνου δυναμικού
Το υπάρχον οργανωτικό και θεσμικό πλαίσιο δεν παρέχει τη δυνατότητα να αξιοποιηθεί πλήρως το δυναμικό της χώρας που διαθέτει υψηλή εξειδίκευση και εμπειρία στην αμυντική αεροπορική βιομηχανία. Οι περιορισμοί αυτοί αφορούν τους Μηχανικούς αεροσκαφών (αεροναυπηγικής) και Μηχανικούς τηλεπικοινωνιών – ηλεκτρονικών (συστημάτων αεροσκαφών) της Σχολής Ικάρων (ΣΜΑ), οι οποίοι έχουν πολυετή εμπειρία από τον αεροπορικό χώρο, σε όλο το φάσμα των δραστηριοτήτων: σχεδίαση, ανάπτυξη, κατασκευή, τεχνική υποστήριξη και επιχειρησιακή εκμετάλλευση στρατιωτικών αεροσκαφών. Επίσης, οι απόφοιτοι έταιρων πανεπιστημιακών σχολών της χώρας (και της αλλοδαπής) με εξειδίκευση σε αεροναυπηγική πολιτικών αεροσκαφών, δεν δύναται να συνεργαστούν με τους Μηχανικούς της Σχολής Ικάρων (ΣΜΑ), καθώς δεν υπάρχει σχετικό θεσμικό πλαίσιο που να το προβλέπει. Η δημιουργία στεγανών στην αξιοποίηση του ανθρωπίνου δυναμικού είναι ένας ανασταλτικός παράγοντας για την πρόοδο και την ανάπτυξη της αμυντικής αεροπορικής βιομηχανίας της χώρας.
Η υπάρχουσα κατάσταση αποτυπώνεται εν συντομία στον Πίνακα 1.
 
Πίνακας 1 – Σύνοψη υπάρχουσας κατάστασης ως προς το ανθρώπινο δυναμικό στην αμυντική αεροπορικής βιομηχανία της χώρας.
Table 1

Αξιοποίηση Γνώσης και Εμπειρίας Μηχανικών της Πολεμικής Αεροπορίας στον Σχεδιασμό Αεροσκαφών

Η γνώση και η εμπειρία των Μηχανικών της Σχολής Ικάρων (ΣΜΑ) αποτελούν πολύτιμους πόρους για την επιτυχημένη υλοποίηση του σχεδιασμού ενός ελληνικού αεροσκάφους.

1. Επιστημονική Γνώση & κατάρτιση
Οι Μηχανικοί της πολεμικής αεροπορίας έχουν βαθιά γνώση και κατανόηση της αεροδυναμικής συμπεριφοράς των αεροσκαφών & της λειτουργίας των
avionics σε πραγματικές συνθήκες.
Οι σπουδές, το θεωρητικό τους υπόβαθρο και η εμπειρία τους στην αντιμετώπιση βλαβών και στην συντήρηση των αεροσκαφών είναι κρίσιμη για τον σχεδιασμό ασφαλών αεροσκαφών.

2. Τεχνολογική Καινοτομία
Η τεχνολογία στο χώρο της αεροναυπηγικής αναπτύσσεται συνεχώς με τεχνολογικές καινοτομίες.
Οι Μηχανικοί της ΣΜΑ με την εμπειρία τους, είναι σε θέση να ενσωματώσουν
τις πιο πρόσφατες τεχνολογίες στον σχεδιασμό νέων αεροσκαφών.

3. Αντιμετώπιση Προβλημάτων και Ασφάλεια
Οι μηχανικοί της Σχολής Ικάρων (ΣΜΑ) έχουν εμπειρία στη σχεδίαση για αντιμετώπιση προβλημάτων και εξασφάλιση της ασφάλειας των αεροσκαφών.
Η γνώση των απαιτήσεων ασφαλείας είναι ουσιαστική για την πιστοποίηση και την αποδοχή των αεροσκαφών.

Υποδομές
Το βιομηχανικό οικοσύστημα της Ελλάδας, με βάση τις υποδομές και το τεχνικό υπόβαθρο των Μηχανικών, είναι σε θέση να καλύψει άμεσα τα περισσότερα από τα επίπεδα τεχνολογικής ετοιμότητας (Technology Readiness Levels – TRL) (Πίνακας 2) που απαιτούνται για την ανάπτυξη συστημάτων αεροσκαφών. Θα πρέπει ωστόσο να σημειωθεί ότι τα τρια ανώτερα επίπεδα TRL 7, 8 και 9 αφορούν στη δοκιμή πρωτοτύπων σε επιχειρησιακό περιβάλλον, την πιστοποίηση του πλήρους συστήματος και την τελική διαπίστευση του συστήματος σε επιχειρησιακό περιβάλλον. Πέρα από υποσυστήματα, συγκροτήματα και μικρότερης έκτασης/πολυπλοκότητας συστήματα, για την κάλυψη και των τριών αυτών επιπέδων θα απαιτηθεί η απόκτηση τεχνογνωσίας. Αυτό μπορεί να γίνει με την ανάλογη επένδυση σε χρόνο και οικονομικούς πόρους, ακολουθώντας παραδείγματα χωρών αντίστοιχου επιπέδου ωριμότητας με την Ελλάδα στον αεροναυπηγικό τομέα.

Πίνακας 2 – Επίπεδα Τεχνολογικής Ετοιμότητας – Technology Readiness Levels (TRL)

TRL Table
Πηγή: europa.eu

 

Επίλογος
Συνοψίζοντας, η επιτυχία ενός τέτοιου έργου απαιτεί στρατηγική μακροπρόθεσμη σκέψη, χρηματοδότηση, συνεργασία των εμπλεκομένων φορέων, και δέσμευση στην τεχνολογική καινοτομία με συνέπεια και ρεαλισμό. 
Τόσο το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας όσο και η ελληνική αμυντική βιομηχανία θα πρέπει να επενδύσουν σε αυτές τις διαδικασίες για να δημιουργηθεί ένα σύγχρονο και αποτελεσματικό αεροσκάφος που θα εξυπηρετεί τις ανάγκες της εθνικής ασφάλειας.
 
Με τη συμβολή των μηχανικών Σχολής Ικάρων (ΣΜΑ), η Ελληνική αμυντική βιομηχανία έχει τη δυνατότητα να αναπτύξει αεροσκάφη που ανταποκρίνονται κατ ελάχιστο στις τρέχουσες ανάγκες και την τεχνολογική καινοτομία.
 

Οι ευχές του Πάνου Καμμενου για την γιορτή των Ενόπλων Δυνάμεων

Σε ανάρτηση του ο Πάνος Καμμένος αναφέρει: Χρόνια πολλά στους Αξιωματικούς Υπαξιωματικούς Ανθυπασπιστές Στρατεύσιμους Εθνοφύλακες και στην πολιτική στρατιωτική ηγεσία των Ενόπλων μας Δυνάμεων.Η Υπέρμαχος...

Φορτηγά με Ελληνικά άρματα ταξιδεύουν μέσω Ουγγαρίας με κατεύθυνση την Ουκρανία

Μια απίστευτη αποκάλυψη Έλληνας οδηγός φορτηγού, που ταξίδευε νταλίκα στη Βόρεια Ευρώπη, εντόπισε στις 31 Οκτωβρίου 2025 ένα ασυνήθιστο σκηνικό σε πάρκινγκ κοντά στα...

Νέες τουρκικές προκλήσεις στην Κύπρο

Σε μια νέα πρόκληση προχώρησαν οι Τούρκοι σήμερα το πρωί όταν τέσσερα F-16 πέταξαν και παραβίασαν την πράσινη γραμμή συμμετέχοντας έτσι στους παράνομους «εορτασμούς» στα...

Οι πιο δυνατοί στρατοί του κόσμου – Σε ποια θέση είναι η Ελλάδα

Η ετήσια παγκόσμια κατάταξη στρατιωτικής ισχύος δημοσιεύτηκε – Σταθερή η θέση της Ελλάδας στη λίστα των 30 ισχυρότερων εθνών Την ετήσια έκθεσή του για το...

Συνομιλίες με το Ισραήλ για την αγορά σύγχρονων πυραυλικών συστημάτων

Η χώρα μας θα δαπανήσει περίπου 28 δισ. ευρώ (33 δισ. δολάρια) έως το 2036 για τον εκσυγχρονισμό των Ενόπλων Δυνάμεων Η Ελλάδα βρίσκεται σε...

Πισώπλατη μαχαίρια της Ούρσουλας στην Ελλάδα!

Διόρισε στρατιωτικό ακόλουθο στην Τουρκία! Σε μια κίνηση που προκαλεί σοκ και αποτροπιασμό στην ελληνική κοινή γνώμη, η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ...

Μυστήριο με την διαγραφή ανάρτησης της Πολεμικής Αεροπορίας που ενόχλησε τους Τούρκους από τον επίσημο λογαριασμό της στο X

Σοβαρό επεισόδιο πριν από λίγες ώρες με διαγραφή ανάρτησης της Πολεμικής Αεροπορίας από τον επίσημο λογαριασμό της στο X Η επίμαχη ανάρτηση που διεγράφη έδειχνε...

Μιχάλης Κατρινης: Ερωτήματα για το σοβαρό ατύχημα στο πεδίο βολής «Αετός» στον Έβρο

Ο χώρος του πεδίου βολής έχει πιστοποιηθεί ως πεδίο δοκιμών; Αν ναι, από ποιον φορέα;Τηρήθηκαν τα αναγκαία μέτρα ασφαλείας για το προσωπικό και τα μέσα...

Νίκος Δένδιας: Για να υπάρχεις, πρέπει να μπορείς να αμυνθείς

Την 11η Νοεμβρίου 1918 τερματίστηκε ο Α’ Παγκόσμιος Πόλεμος Η πιο αιματηρή μέχρι τότε σύρραξη στην Ιστορία της Ευρώπης και του κόσμου.Η Ελλάδα είχε σημαντική...

Το κλάμα του Ερντογάν και το χρέος των ΗΠΑ στην Ελλάδα

Ο Ερντογάν προέβη σε «κλαψιάρικες» δηλώσεις ότι οι Αμερικανοί, παρόλο που έθεσε το θέμα στον Τραμπ τον Σεμπτέμβριο, δεν έχουν δώσει ακόμα έγκριση εγκατάστασης...

“Εlephant walk” με C-130 και C-27J στην 112 ΠΜ

Σε παρεμβαση του ο Νικος Δενδιας αναφερει: Στην 112 ΠΜ στην Ελευσίνα, όπου είχα την ευκαιρία να επιθεωρήσω μαζί με τον Αρχηγό ΓΕΑ Αντιπτέραρχο (Ι)...

Ο Νικος Δενδιας προαναγγέλλει την αγορα νεων μεταγωγικων αεροσκαφων

Ο υπουργός εθνικής άμυνας Νίκος Δένδιας βρέθηκε σε εκδήλωση για την εορτή της Πολεμικής Αεροπορίας στο Στρατιωτικό Αεροδρόμιο της Ελευσίνας Ο υπουργος προανήγγειλε στην ομιλία...

Πότε θα δοθούν τα αναδρομικά στους ένστολους

150.000 στελέχη περιμένουν αυξήσεις και τα αναδρομικά τριών μηνών Οι πρώτοι δικαιούχοι αναμένεται να δουν τις αυξήσεις πριν τα Χριστούγεννα να ενσωματώνονται στη μισθοδοσία τους,...

Υπουργείο Εθνικής Αμυνας: Η χρήση ενεργειακως αποδοτικων φωτιστικων καί «έξυπνων» συστημάτων ελέγχου αντικατοπτρίζει τήν δέσμευση του υπουργείου σέ αξίες βιωσιμότητος καί τεχνολογικου εκσυγχρονισμου

Η εικόνα του δημόσιου χώρου (οφείλει νά) ειναι αντανάκλαση της συλλογικης ταυτότητας καί των αξιων του έθνους Τό Υπουργειο Εθνικης Αμύνης κατέχει περίοπτη θέση στόν...

Νίκος Δένδιας για την φετινή παρέλαση της 28ης Οκτωβρίου: Ήταν η πρώτη δημόσια εμφάνιση της Νέας Εποχής των Ενόπλων Δυνάμεων

Η παρέλαση στη Θεσσαλονίκη δεν ήταν απλώς μια επίδειξη φρονήματος Ήταν η πρώτη δημόσια εμφάνιση της Νέας Εποχής των Ενόπλων Δυνάμεων.Για πρώτη φορά, παρέλασε τμήμα...

Το περήφανο μήνυμα του Επισμηναγού Σωτηρίου της ομάδας Ζεύς

Και τι μήνυμα: Ηχηρό και περήφανο! Ο Επισμηναγός Γεώργιος Σωτηρίου της Ομάδας ΖΕΥΣ της Πολεμικής Αεροπορίας, ήταν αυτός που έστειλε το φετινό μήνυμα της 28ης...

Η φετινή παρέλαση στη Θεσσαλονίκη ανέδειξε το πρώτο ορατό δείγμα της μετάβασης των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων στη Νέα Εποχή

Σήμερα, 28η Οκτωβρίου, αποτίουμε φόρο τιμής στους Έλληνες που αντέταξαν το «ΟΧΙ» έναντι της φασιστικής και ναζιστικής επιβουλής Η φετινή παρέλαση στη Θεσσαλονίκη ανέδειξε το...

Δείτε ζωντανά την παρέλαση για την 28η Οκτωβρίου

Η φετινή παρέλαση χαρακτηρίζεται από την τεχνολογική καινοτομία και τις πρεμιέρες σύγχρονων στρατιωτικών συστημάτωνΣήμερα το κοινό έχει την ευκαιρία να δει για πρώτη φορά...

Η τραγωδία της αποστολής στη Λιβύη, ανοιχτή πληγή για τις Ένοπλες Δυνάμεις

Η τραγωδία της αποστολής στη Λιβύη δεν είναι «υπόθεση που έκλεισε» Είναι ανοιχτή πληγή για τις Ένοπλες Δυνάμεις, που ακόμη περιμένουν απαντήσεις για πέντε...

Ορκίστηκαν στην Δεκέλεια οι νέοι Ικαροι της πολεμικής μας αεροπορίας

Πραγματοποιήθηκε στην Αεροπορική Βάση Δεκέλειας, στο Τατόι, η ορκωμοσία των νέων Ικάρων Παρουσία του Αρχηγού του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας, Αντιπτέραρχου (Ι) Δημοσθένη Γρηγοριάδη και ως...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ