Η «κατάρα της Αρτεμισίας»

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Η κορούλα της μόλις είχε πεθάνει αλλά δεν είχε χρήματα να τη θάψει. Ο άντρας της, ο οποίος την είχε εγκαταλείψει λίγο νωρίτερα, είχε πάρει μαζί του τις κοινές οικονομίες. Γι’ αυτό και η Αρτεμισία, μια Ελληνίδα που ζούσε στην Αίγυπτο περί τον 4ο αιώνα π.Χ., προτού δηλαδή την κατακτήσει ο Μέγας Αλέξανδρος, τον καταράστηκε. Οχι μόνο ιδιωτικά αλλά και δημόσια, απευθύνοντας γράμμα στον Αιγύπτιο θεό Οσόραπη, το οποίο κατέθεσε στο τέμενός του, στην πόλη Ναύκρατη, εκλιπαρώντας για τη βοήθειά του.

Η λεγομένη «κατάρα της Αρτεμισίας» είναι αποτυπωμένη σε έναν πάπυρο που βρίσκεται στο Μουσείο Παπύρου της αυστριακής Εθνικής Βιβλιοθήκης στη Βιέννη. Στα αρχεία του είναι ταξινομημένοι συνολικά 180.000 πάπυροι, περγαμηνές και όστρακα. Εξήντα χιλιάδες από τους παπύρους αυτούς είναι γραμμένοι στα ελληνικά. Και αυτό το κάνει να είναι το μεγαλύτερο μουσείο ελληνικών παπύρων στον κόσμο.

Για να καταλάβει κανείς το μέγεθος της αξίας του θα πρέπει να λάβει υπόψη ότι οι πάπυροι που είναι διασκορπισμένοι σε ελληνικά μουσεία είναι λιγότεροι από 1.000.

Στο μουσείο υπάρχουν πολλές «πρώτες» παπυρολογικές εκδόσεις έργων του Ξενοφώντα, του Θουκυδίδη, του Δημοσθένη και του Ευριπίδη. Η μεγάλη πλειονότητα των κειμένων όμως αποτελείται από υπηρεσιακές εκθέσεις, γιατροσόφια, χρησμούς, αλληλογραφία, αλλά και κάθε είδους προσωπικά σημειώματα και σημειώσεις. «Γραπτά δηλαδή που, σε αντίθεση με εκείνα των λογίων, μεταδίδουν αφιλτράριστη την ένταση της τότε ζωής στην Αίγυπτο» λέει ο διευθυντής του μουσείου Χέρμαν Χαράουερ. Και αυτό επεκτείνεται από την ύστερη περίοδο των Φαραώ ως την ελληνιστική, τη ρωμαϊκή και την αραβική εποχή – σε ένα χρονικό διάστημα που περιλαμβάνει 3.000 χρόνια, ήτοι από το 1500 π.Χ. ως το 1500 μ.Χ.

Αδρή αμοιβή

Και όντως τα ευρήματα λειτουργούν ως μηχανή του χρόνου που μεταφέρει τον αναγνώστη στις πιο απομακρυσμένες εποχές και περιοχές. Παράδειγμα, στο 325 π.Χ., στην Ερμούπολη, μια επαρχιακή πρωτεύουσα στη Μέση Αίγυπτο (σήμερα Ελ Ουσμεναίν), όπου ο μεγαλοκτηματίας Αιλιανός δίνει γραπτή εντολή στον επιστάτη της κάβας του Απολλώνιο να ανταμείψει για τις υπηρεσίες τους δύο άτομα, έναν πυγμάχο και έναν αυλητή. «Δώσε στον πυγμάχο Φιλάδελφο 30 λίτρα κρασί» γράφει ο Αιλιανός σε ένα κομμάτι παπύρου και ανάλογη γραπτή οδηγία δίνει και για τον μουσικό Σιλουανό. Αμοιβή σχετικά αδρή, δεδομένου ότι την ίδια εποχή, ήτοι περί το 325 π.Χ., ένας μεροκαματιάρης αμειβόταν με χρήμα ή είδος που αντιστοιχούσε σε 10 λίτρα.

Το έγγραφο είναι από μόνο του εύγλωττο. Οι επιστήμονες όμως βγάζουν επιπλέον συμπεράσματα. Οπως, π.χ., ότι η περίφημη αρχή της ρωμαϊκής εποχής Panem et circenses (Αρτος και θεάματα) εφαρμοζόταν σε όλες τις επαρχίες της αυτοκρατορίας. Ο Αιλιανός, φέρ’ ειπείν, ο οποίος ζούσε στην Ερμούπολη, είχε αγκαζάρει τους δύο «ελεύθερους επαγγελματίες» για να διασκεδάσει τον τοπικό πληθυσμό. Αν κρίνει κανείς από τα ονόματα, οι αναφερόμενοι στο κείμενο ήταν ελληνικής καταγωγής και ανήκαν ως εκ τούτου στα ανώτερα στρώματα της αιγυπτιακής κοινωνίας. Το έγγραφο δεν ξεκαθαρίζει πάντως αν οι δύο «καλλιτέχνες» είχαν εμφανισθεί μαζί ή ξεχωριστά, αν έπεσε δηλαδή και «ξύλο μετά μουσικής».

Πρωτότυπο είναι και το λεγόμενο «παλαιότερο πρόστιμο του κόσμου», από τον 7ο αιώνα μ.Χ., που είναι γραμμένο σε περγαμηνή. Η αφορμή του επεισοδίου είναι πεζή: περπατώντας στην οδό Αλεξάνδρειας της πόλης Αρσινόης (πρωτεύουσας της όασης Φαγιούμ) ένας λαδέμπορος ονόματι Θεόφιλος πετάει ένα ρούχο του στον δρόμο. Αλλά οι φύλακες γρηγορούν. Ο Θεόφιλος συλλαμβάνεται και καταδικάζεται σε πρόστιμο ενός κερατίου. Οχι και καμιά περιουσία, δηλαδή. Η ηθική βλάβη που υφίσταται όμως είναι ανυπολόγιστη. Από τότε το όνομά του είναι συνώνυμο με την καταστροφή του περιβάλλοντος.

«Εθνικό κτηματολόγιο»

Τα περισσότερα ντοκουμέντα από πάπυρο αφορούν κυρίως οικονομικές δοσοληψίες. Την εποχή των Πτολεμαίων κυριαρχούσε η αγροτική παραγωγή. Η «ελεύθερη οικονομία», όπως σήμερα, ήταν αδιανόητη, ο κάτοχος της γης καθόριζε κατά το δοκούν τόσο το είδος της καλλιέργειας όσο και το ύψος της μίσθωσης. Και η γη είχε έναν μόνο κάτοχο, την εκάστοτε βασιλική οικογένεια, που τη μίσθωνε στους αγρότες και έπαιρνε ως αντάλλαγμα όχι μόνο το κανονικό μίσθωμα αλλά και διάφορα λίγο ή πολύ υποχρεωτικά «δώρα» (γουρούνια, τυρί κτλ.). Τα μισθωμένα κτήματα ήταν καταχωρισμένα σε «εθνικό» κτηματολόγιο που, όπως δείχνουν τα έγγραφα, ήταν πολύ πιο ολοκληρωμένο από ό,τι το αντίστοιχο στη σημερινή Ελλάδα.

Υπάρχει ήδη πλήρης εικόνα για το περιεχόμενο των παπύρων της Βιέννης; Σε καμία περίπτωση. Στα 115 χρόνια ύπαρξης του μουσείου έχουν αποκρυπτογραφηθεί μόλις 12.000. «Αν συνεχίσουμε με τον σημερινό ρυθμό, που είναι μάλιστα πολύ ταχύς, τότε θα χρειαστούμε ακόμη 500 χρόνια για να τους μεταφράσουμε και να τους εκδώσουμε όλους» λέει ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών Αμφιλόχιος Παπαθωμάς, ο οποίος αφιερώνει κάθε ελεύθερη στιγμή του στην έρευνα των βιεννέζικων παπύρων. Προφανώς λοιπόν οι επόμενοι πέντε αιώνες μάς επιφυλάσσουν νέες, συνταρακτικές αποκαλύψεις.

Συγκλονιστική αποκάλυψη

Οπως, π.χ., εκείνη που έκανε ο ίδιος ο κ. Παπαθωμάς «ψαρεύοντας» κάποτε σε ένα σωρό «σπαραγμάτων», ήτοι μικρών κομματιών από έγγραφα, που είναι μεν γενικά για πέταμα, φυλάσσονται όμως για καλό και για κακό στο μουσείο σε μια μικρή χάρτινη κούτα. Το χέρι του Έλληνα ερευνητή ανέσυρε μάλλον τυχαία στην επιφάνεια ένα καλοδιατηρημένο σπάραγμα διαστάσεων 3,5Χ2,5 εκατοστών που ήταν γραμμένο και από τις δύο πλευρές και το οποίο, όπως διαπιστώθηκε στη συνέχεια, ήταν μέρος της προς Εβραίους επιστολής του αποστόλου Παύλου. Επρόκειτο φυσικά για αντίγραφο – υπολογίζεται ότι εγράφη τον 6ο ή τον 7ο αιώνα μ.Χ. Η αξία του όμως θεωρείται ανεκτίμητη.

«Τέτοια κείμενα τα γνωρίζουμε κατά κανόνα από τη βυζαντινή τους εκδοχή, που είναι πολύ πιο ύστερη» λέει ο κ. Παπαθωμάς. «Στον βαθμό όμως που το περιεχόμενο των βυζαντινών γραφών συμπίπτει με εκείνο των παπύρων έχουμε μια πρόσθετη απόδειξη για την ακρίβεια του περιεχομένου τους». Αυτή η σύμπτωση προέκυψε και από την αντιπαραβολή του σπαράγματος με βυζαντινά κείμενα που έκανε ο ίδιος. «Συγκλονιστική ανακάλυψη» έγραψε μια εφημερίδα. Και αυτή την άποψη συμμερίστηκαν και όλοι οι άλλοι – όχι και τόσο πολυάριθμοι βέβαια – παπυρολόγοι ανά τον κόσμο.

Δεν λείπουν και τα ευτράπελα. Π.χ., μια άσκηση ορθογραφίας από τον 6ο ή τον 8ο αιώνα μ.Χ. που έχει διασωθεί σε τρία αντίτυπα: το πρωτότυπο, από τον δάσκαλο, και δύο από μαθητές. Το θέμα της άσκησης έχει ηθολογικό χαρακτήρα: ένας γιος σκοτώνει τον πατέρα του και για να αποφύγει τη δίκαιη τιμωρία δραπετεύει στην έρημο. Εκεί ωστόσο τον κυνηγάει ένα λιοντάρι. Για να το αποφύγει ανεβαίνει σε ένα δέντρο. Στο δέντρο βρίσκεται όμως ένας όφις. Για να τον αποφύγει πέφτει στον Νείλο. Εκεί τον περιμένουν πάλι οι κροκόδειλοι και πάει λέγοντας. Για τον πατροκτόνο, με άλλα λόγια, δεν υπάρχει σωτηρία. Ούτε όμως και για την ορθογραφία. «Τα γραπτά των μαθητών είναι γεμάτα εξωφρενικά λάθη» λέει ο κ. Παπαθωμάς. «Αλλά το ωραίο είναι ότι λάθη βρίσκονται και στο κείμενο του δασκάλου».

Στην κεντρική αίθουσα του μουσείου ακούγεται ενίοτε και μουσική, που είναι αρκετά οικεία για τα ελληνικά αφτιά. Μουσική που στηρίζεται σε ένα μοναδικό απόκτημα του μουσείου: την παρτιτούρα από τον «Ορέστη» του Ευριπίδη από τον 2ο αιώνα π.Χ., την «αρχαιότερη παρτιτούρα που έχει βρεθεί ως τώρα από έργα της κλασικής εποχής», όπως τονίζει ο κ. Χαράουερ.

Η παρτιτούρα «μεταφράστηκε» σε ζωντανή μουσική πριν από μία εικοσαετία περίπου από ισπανούς μουσικολόγους και μουσικούς. «Το 80% των ειδικών πιστεύει ότι η «μετάφραση» ήταν σωστή. Κάποια, μικρή ή μεγάλη, απόκλιση από το πρωτότυπο όμως δεν αποκλείεται αφού έχουν περάσει 2.500 χρόνια από τότε που γράφτηκε το έργο» προσθέτει. Χώρια ο τρόπος ερμηνείας του, που αλλάζει ανάλογα με τον τόπο και την εποχή.

Οι Έλληνες επισκέπτες δεν θα πρέπει βέβαια να παραβλέψουν τα άλλα εκθέματα του μουσείου, που είναι στην αραβική γλώσσα (60.000 πάπυροι), στην κοπτική (22.000), καθώς και (πολύ λιγότερα) στην αιγυπτιακή, στη λατινική και στην εβραϊκή γλώσσα.

Η «Βίβλος των νεκρών»

Ξεχωρίζει η «Βίβλος των νεκρών» του Σέσωστρη, από τον 15ο π.Χ. αιώνα, που είναι γραμμένο με ιερογλυφικά γράμματα και αποτελεί συλλογή μαγικών χρησμών που δίνουν στον αποβιώσαντα τη δύναμη να διασχίσει τον Κάτω Κόσμο και ύστερα από πολλές περιπέτειες να εγκαταλείψει τη «νύχτα του τάφου και να επιστρέψει στο φως της ημέρας». Δίπλα στο βιβλίο βρίσκεται και η μετάφραση του κειμένου.

Απόλυτη επιτυχία, υπόσχεται η εφαρμογή μιας συνταγής για την παρασκευή σκόνης πλυσίματος των δοντιών από τον 4ο αιώνα μ.Χ. γραμμένης στα ελληνικά. Η σκόνη αποτελείται από αλάτι (αξίας μιας δραχμής), μέντα (για δύο δραχμές), ίριδες (για μία δραχμή) και 20 κόκκους από πιπέρι. «Λιγάκι αλμυρή αλλά ευχάριστη στο στόμα» έλεγε υπάλληλος του μουσείου. Ο κατάλογος του μουσείου υπενθυμίζει πάντως ότι στην αρχαιότητα, ανεξάρτητα από τη σύνθεση της εκάστοτε οδοντόκρεμας, η βασική αρχή ήταν: «Καθάρισε αμέσως τα δόντια σου ύστερα από κάθε γεύμα». Αρχή που μπορεί να εφαρμοσθεί εύκολα και από εκείνους που δεν ξέρουν αρχαία ελληνικά ή λατινικά.

[tovima]

Άλωσε τη σκηνή του The Voice ο Πασχαλης – Ο θαυμασμός του Γιώργου Μαζωνάκη και της Ελενας Παπαρίζου στο πρόσωπο του

Στην Εκπομπή The Voice βρέθηκε ο Πασχαλης Αρβανιτιδης που τραγούδησε με τον Χρήστο Μάστορα στο πλευρό του Το πιο χαρακτηριστικό όμως στην τηλεοπτική του αυτή...

Πώς η ιστορία επαλήθευσε την τρομερή προφητεία του Σωκράτη

Η προφητεία του Σωκράτη ξεκίνησε να υφαίνεται ως ένα λεπτό, αόρατο νήμα στη ζωή του φιλοσόφου, πολύ πριν φτάσει στο μοιραίο τέλος Το «δαιμόνιο», η...

Έρχονται οι έξυπνες κάμερες στους δρόμους που θα κόβουν πρόστιμα – Τα πρώτα σημεία που θα λειτουργήσουν

Μέχρι το τέλος του 2025 θα έχουν τοποθετηθεί και τεθεί σε πιλοτική λειτουργία οκτώ προηγμένα συστήματα καταγραφής παραβάσεων, σε σημεία που έχουν χαρακτηριστεί υψηλής...

Το Ψάρεμα στην Αρχαία Ελλάδα

Το ψάρεμα στην αρχαία Ελλάδα αναπτύχθηκε κυρίως στο Αιγαίο Πέλαγος Οι γραφικοί όρμοι και οι πλούσιες ακτές πρόσφεραν άφθονα ψάρια στους κατοίκους. Παράλληλα, τα γλυκά...

Όταν οι αρχαίοι σήκωναν το κεφάλι ψηλά, δεν έβλεπαν απλώς λαμπερές κουκκίδες: Έβλεπαν την ιστορία τους, τη θρησκεία τους και το ημερολόγιό τους

1. Ο Μύθος του «Καταστερισμού» Η κεντρική ιδέα που κυριαρχούσε ήταν ο «Καταστερισμός». Οι αρχαίοι πίστευαν ότι οι θεοί (κυρίως ο Δίας) είχαν τη δύναμη...

Πήραν τον ύμνο της ΝΔ και του άλλαξαν τα φώτα και έφτιαξαν το πιο viral τραγούδι για τον ΟΠΕΚΕΠΕ

Κυκλοφορεί στο διαδίκτυο, βασισμένο στον ύμνο της ΝΔ https://twitter.com/marka2free/status/1997412189032812784?s=61 

Κατέρρευσε ο κτηνοτρόφος που αποχαιρέτησε με λυγμούς 450 πρόβατά του που θανατώθηκαν – Έπαθε εγκεφαλικό

Ο κτηνοτρόφος που συγκίνησε όλη την χώρα με τα δάκρυά του αποχαιρετώντας το κοπάδι από πρόβατα του μίας σπάνια ντόπιας ράτσας, δεν άντεξε τη θλίψη...

Η καλλιέργεια της Μανταρινιάς

Τα μανταρίνια θεωρούνται καρποί με σημαντική διατροφική αξία, καθώς αποτελούν πλούσια πηγή βιταμίνης C, μετάλλων, αντιοξειδωτικών και φυτικών ινών Μπορούμε να φυτέψουμε μανταρινιά στον κήπο...

Χαμός με την αυτοβιογραφική ατάκα του Γιώργου Μαζωνάκη στον αέρα του The Voice με αφορμή το τραγούδι του Γιάννη Μηλιώκα “Για το καλό μου”

Το τραγούδι "Για το καλό μου" ερμήνευσαν δύο παίχτες της ομάδας του Γιώργου Μαζωνάκη στην εκπομπή The Voice Μετά την εκτέλεση του τραγουδιού ακολούθησε ένας...

Θρήνος για το δίχρονο αγγελούδι που το κατασπάραξε σκυλος ράτσας πίτμπουλ

Σοκαρισμένη είναι η τοπική κοινωνία στη Ζάκυνθο καθώς ένα παιδάκι μόλις δύο ετών έχασε την ζωή του από επίθεση σκύλου το μεσημέρι του Σαββάτου Το...

Παύλος Σιδηρόπουλος: Ο Δισέγγονος του Ζορμπά εφυγε από τη ζωή σαν σήμερα το 1990 στα 42 του μόλις χρόνια

Δισέγγονος του Ζορμπά,ανιψιός της Έλλης Αλεξίου και της Γαλάτειας Καζαντζάκη Πνεύμα ελεύθερο και άναρχο,ο Παύλος Σιδηροπουλος υπηρξε από τους σημαντικούς εκπρόσωπους της ελληνικής ροκ Σε...

Γιατί οι Έλληνες δεν κάνουν παιδιά – Στοιχεία που σοκάρουν

Η κατάσταση έχει ξεφύγει Όσο κι αν προσπαθεί η κυβέρνηση να παρουσιάσει ένα success story, η πραγματικότητα είναι αμείλικτη.Η Ελλάδα εξελίσσεται σε μια από τις...

Σάλος με την στήριξη του Γιώργου Κύρτσου στον Νίκο Ανδρουλακη

Σε ανάρτηση του ο Γιώργος Κύρτσος αναφέρει: Στους κερδισμένους από τις πρωτοβουλίες Τσίπρα είναι ο Ανδρουλάκης. Ο Τσίπρας εμφανίστηκε έτοιμος να ηγεμονεύσει στον χώρο της αντιπολίτευσης.Ζήτησε...

Το χρονικό του διωγμού του Elon Musk από την διεφθαρμένη Κομισιόν: Αρνήθηκε να λογοκρίνει, αρνήθηκε να ρουφιανέψει!

Γιατί φοβούνται τον Ελον Μασκ; Γιατί φοβούνται μια πλατφόρμα που δίνει στους ανθρώπους πραγματική φωνή; → Ιούνιος 2023: Η ΕΕ έλεγξε το 𝕏 με τα...

Ησιοδος: Τα πεντε Γένη των Ανθρώπων

Τα Γένη των Ανθρώπων είναι τα στάδια της ανθρώπινης ύπαρξης στη Γη σύμφωνα με την αρχαία ελληνική μυθολογία και την μετέπειτα ρωμαϊκή ερμηνεία τηςΤόσο...

Πώς ο Άγιος Νικόλαος έγινε Αϊ-Βασίλης…

Ο επίσκοπος από τα Μύρα της Λυκίας και το συνονθύλευμα μύθων από διαφορετικές εποχές και περιοχές του κόσμου που διαμόρφωσαν την εικόνα του ασπρομάλλη...

Ο Παύλος Κοντογιανννιδης μέσω ΤΙΚ ΤΟΚ τσακίζει τον Αλέξη Τσιπρα: Η παρουσίαση του βιβλίου ήταν «προεκλογική παρουσίαση του νέου πολιτικού του σχηματισμού»

Σφοδρή επίθεση εξαπέλυσε ο Παύλος Κοντογιαννίδης κατά του Αλέξη Τσίπρα με αφορμή όσα είπε στην παρουσίαση του βιβλίου του «Ιθάκη» για τη δημιουργία νέου...

Σάλος με την επανάληψη του The Voice – Εξαλλοι οι τηλεθεατές του δημοφιλούς talent show

Την οργή των τηλεθεατών προκάλεσε η επιλογή του Σκαι να προβάλει σε επανάληψη παλιότερο επεισόδιο του The Voice το βράδυ της Παρασκευής Ο κόσμος περίμενε...

Το πραγματικό πρόσωπο του Λεωνίδα όπως αποτυπώθηκε στο μοναδικό εύρημα – άγαλμα που βρίσκεται στην Σπάρτη

Ένα αριστούργημα από παριανό μάρμαρο που απεικονίζει τον αιώνιο βασιλιά της Σπάρτης, τον θρυλικό Λεωνίδα Χρονολογείται από το 480 προ Χριστού και φυλάσσεται στο αρχαιολογικό...

“Εξαπάτησαν” χιλιάδες τηλεθεατές του Κωνσταντίνου και Ελένης με φωτογραφίες φτιαγμένες από την τεχνητή νοημοσύνη

Τον γύρο του διαδικτύου έκαναν πριν λίγες μέρες δύο φωτογραφίες που απεικόνιζαν τον Χάρη Ρώμα και την Ελένη Ράντου στο σπίτι όπου έγιναν τα...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ