Το πόρισμα της ΝΔ για τα Τέμπη: Καμία ευθύνη Καραμανλή – Μοιραία τα λάθη του σταθμάρχη και των μηχανοδηγών – Δεν τηρήθηκε ο Γενικός Κανονισμός Κίνησης

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Το πόρισμα της στην Εξεταστική Επιτροπή των Τεμπών κατέθεσε η Νέα Δημοκρατία. Στο πόρισμα της που ξεπερνά τις 700 σελίδες, αναλύονται διεξοδικά οι λόγοι που οδήγησαν στο δυστύχημα των Τεμπών.

Παράλληλα, καταγράφει τα επτά μοιραία λάθη του σταθμάρχη Λάρισας και των δύο μηχανοδηγών που οδήγησαν στη σιδηροδρομική τραγωδία των Τεμπών.

Screenshot 949

Μετά από 4 μήνες ερευνών και μαρτυρικών καταθέσεων στο πλαίσιο των εργασιών της εξεταστικής επιτροπής της Βουλής τα μέλη της πλειοψηφίας αποτυπωνουν μία προς μία τις παραβιάσεις του Γενικού Κανονισμού Κυκλοφορίας που έγιναν το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου από τον σταθμάρχη, ο οποίος οδήγησε 2 τρένα να κινούνται στην ίδια γραμμή.

Σύμφωνα με την πλειοψηφία, επιβεβαιώθηκε από όλους τους μάρτυρες που κατέθεσαν ενώπιον της Επιτροπής ότι εάν είχαν τηρηθεί απαρέγκλιτα οι κανόνες του Γενικού Κανονισμού Κινήσεως, το δυστύχημα δεν θα είχε συμβεί. Στο πόρισμα τονίζεται ότι δεν υπήρξε η παραμικρή προσπάθεια συγκάλυψης, ενώ οι επιχειρησιακές παρεμβάσεις στο χώρο της μοιραίας σύγκρουσης έγιναν με απόφαση των αρμόδιων επιχειρησιακών συλλογικών οργάνων με γνώμονα την ανάγκη μετακίνησης των κατεστραμμένων συρμών.

Για το θέμα διεξάγεται παράλληλα έρευνα της Δικαιοσύνης για τις επεμβάσεις των φορέων.

Αναλυτικά τα συμπεράσματα για τις παραβιάσεις των κανόνων, τη λειτουργία των αυτοματοποιημένων συστημάτων διαχείρισης κυκλοφορίας και την εκτέλεση των συμβάσεων για σιδηροδρομικά έργα είναι τα ακόλουθα:

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ

1. Ο Γενικός Κανονισμός Κινήσεως παραβιάστηκε 7 φορές, με αποτέλεσμα το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών:i. ο σταθμάρχης Λάρισας ΔΕΝ χρησιμοποίησε τον απολύτως λειτουργικό πίνακα τηλεχειρισμού για να κάνει αυτόματη χάραξη διαδρομής, αλλά έβαλε τη μοιραία αμαξοστοιχία ανάποδα στη γραμμή καθόδουii. ο σταθμάρχης Λάρισας ΔΕΝ παρακολουθούσε τον πίνακα τηλεχειρισμού, όπου ήταν συνεχώς ευκρινής η εσφαλμένη αλλαγή τροχιάςiii. ο σταθμάρχης Λάρισας ΔΕΝ ενημέρωσε τον μηχανοδηγό με την παράδοση σε αυτόν του εντύπου 1001, το οποίο απαιτείται σε κάθε περίπτωση ανωμαλίας ή κινδύνου στην γραμμήiv. οι μηχανοδηγοί της μοιραίας αμαξοστοιχίας IC62 εισήλθαν σε γραμμή καθόδου ΧΩΡΙΣ έντυπο 1001v. οι μηχανοδηγοί ΔΕΝ ακινητοποίησαν το τρένο ως όφειλανvi. οι μηχανοδηγοί ΔΕΝ επικοινώνησαν με τον σταθμάρχη Λάρισας για να διευκρινίσουν ότι η αμαξοστοιχία έχει μπει ανάποδα στη γραμμή καθόδουvii. οι μηχανοδηγοί ΔΕΝ έκαναν αναγγελία αναφορικά με τη θέση της αμαξοστοιχίας καθώς περνούσαν από τους ενδιάμεσους σταθμούςΌπως επιβεβαιώθηκε από όλους τους μάρτυρες που κατέθεσαν ενώπιον της Επιτροπής, εάν είχαν τηρηθεί απαρέγκλιτα οι κανόνες του Γενικού Κανονισμού Κινήσεως (ΓΚΚ) από όλα τα εμπλεκόμενα μέρη, το δυστύχημα δεν θα είχε συμβεί. Μάλιστα, έστω μία από αυτές τις παραβιάσεις του ΓΚΚ αν δεν είχε συμβεί, θα μπορούσε να αποσοβήσει το δυστύχημα.Σημειωτέον ότι ο ΓΚΚ του ΟΣΕ, ο οποίος εφόσον τηρείται πιστά εγγυάται την ασφαλή κυκλοφορία στο σιδηροδρομικό δίκτυο, είναι νομικά δεσμευτικός και χαρακτηρίστηκε από ειδικούς που κατέθεσαν στην Επιτροπή ως «ο ΚΟΚ του σιδηροδρόμου», «οι 10 Εντολές του Μωυσή», ακόμα και «Ευαγγέλιο» για το σιδηρόδρομο.

2. Τα αυτοματοποιημένα συστήματα διαχείρισης κυκλοφορίας -που σήμερα χρησιμοποιούνται σε μικρό μέρος του ευρωπαϊκού δικτύου- αναβαθμίζουν την ασφάλεια αλλά δεν εκμηδενίζουν τον κίνδυνο.Τα συστήματα αυτά (σηματοδότηση, τηλεδιοίκηση, ETCS, GSMR) συμβάλουν στην ασφαλέστερη λειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου. Βέβαια δεν εκμηδενίζουν τον κίνδυνο, άλλωστε οι χειριστές τους είναι άνθρωποι. Όλα μαζί, συνδυαστικά, όπως προβλέπεται από το ERTMS, δηλαδή το ευρωπαϊκό σύστημα διαχείρισης της κυκλοφορίας των τραίνων, προσεγγίζουν πολύ μεγάλο βαθμό ασφάλειας και αποφυγής ατυχημάτων, εφόσον ταυτόχρονα τηρείται πιστά ο Γενικός Κανονισμός Κίνησης.Η εφαρμογή του ERTMS θα είναι υποχρεωτική στις ευρωπαϊκές χώρες από το 2030. Μικρό ποσοστό των σιδηροδρομικών συστημάτων στις χώρες της ΕΕ εφαρμόζουν σήμερα στο σύνολο του το ERTMS. Είναι χαρακτηριστικό ότι το ETCS, το πιο αποτελεσματικό σύστημα, που παρέχει τη δυνατότητα αυτόματης ακινητοποίησης του τραίνου, είναι σε λειτουργία μόνο στο 14% των ευρωπαϊκών σιδηροδρόμων.Επομένως, με βάση το ισχύον ευρωπαϊκό και εθνικό νομοθετικό πλαίσιο, η λειτουργία του σιδηροδρόμου χωρίς τα προαναφερόμενα συστήματα θεωρείται επιτρεπτή και ασφαλής, εφόσον τηρείται ο ΓΚΚ, όπως κατέθεσε το σύνολο σχεδόν των μαρτύρων που εξετάστηκαν.

3. Η εκτέλεση των συμβάσεων για την εγκατάσταση συστημάτων διαχείρισης κυκλοφορίας στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο υπήρξε για μεγάλη χρονική περίοδο προβληματική.Από το 1985 έως το 2001 εγκαταστάθηκαν συστήματα που δεν τέθηκαν ποτέ ενιαία σε λειτουργία, η ανάταξή τους προβλέφθηκε με τη Σύμβαση 717 το 2014, ενώ άλλα συστήματα προβλέφθηκαν με συμβάσεις του 2006 και του 2007, που η ολοκλήρωσή τους καθυστέρησε.

4. Η διάσπαση του ΟΣΕ το 1996 με τη δημιουργία των θυγατρικών του εταιρειών ΕΡΓΟΣΕ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΓΑΙΑΟΣΕ, συνέτεινε στην προβληματικότητα εκτέλεσης των σιδηροδρομικών έργων.Το πρόβλημα επιτάθηκε με την «πώληση» το 2017 της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, με δυσμενέστατους για το Ελληνικό Δημόσιο όρους, στον κρατικό ιταλικό σιδηρόδρομο και στη συνέχεια με την πώληση το 2018 της ΕΕΣΣΤΥ στην ιδιωτική πλέον ΤΡΑΙΝΟΣΕ, με εξίσου δυσμενείς όρους.

5. Η υλοποίηση των συμβάσεων για τα αυτοματοποιημένα συστήματα επισπεύστηκε σημαντικά επί Υπουργίας Καραμανλή, ενώ ειδικά το έργο της 717 θα είχε καθυστερήσει κατά πολύ ακόμα, αν δεν είχε δοθεί παράταση αλλά είχε διαλυθεί και επαναπροκηρυχθεί.Η σύμβαση 717/2014, για τα συστήματα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης, ενώ έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί έως το 2016, είχε υλοποιηθεί μόνο σε ποσοστό 18%. Δόθηκε παράταση με αναγνώριση της αποκλειστικής υπαιτιότητας της ΕΡΓΟΣΕ για τις καθυστερήσεις και στη συνέχεια, έως το 2019 χορηγήθηκαν άλλες 5 παρατάσεις με συνυπευθυνότητα του Ελληνικού Δημοσίου.Μετά τον Ιούλιο του 2019 έγινε σημαντική προσπάθεια να επιλυθούν τα χρονίζοντα προβλήματα, με αποτέλεσμα την ολοκλήρωση της 717 το Σεπτέμβριο 2023, παρά τα προβλήματα λόγω της πανδημίας COVID, της παγκόσμιας κρίσης και των καθυστερήσεων στην εφοδιαστική αλυσίδα.Σχετικά με τη χορήγηση της 7ης παράτασης της Σύμβασης 717, μετά την αποδοχή σχετικής ένστασης από τον τότε Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Κ. Καραμανλή, θεωρείται απολύτως βέβαιο από την Επιτροπή ότι αν η παράταση αυτή δεν είχε δοθεί και η εργολαβία είχε διαλυθεί, το έργο της σύμβασης 717 δεν θα είχε ολοκληρωθεί ακόμη έως σήμερα.Οι υπόλοιπες χρονίζουσες συμβάσεις για τα αυτοματοποιημένα συστήματα -που εκκρεμούσαν υπό πολλές Κυβερνήσεις- προχώρησαν αποφασιστικά την τελευταία 4ετία με αποτέλεσμα σήμερα να έχουν όλες ολοκληρωθεί στο μεγαλύτερο μέρος τους. Συγκεκριμένα το GSMR παραδόθηκε τελικά το 2021 και το ETCS τον Δεκέμβριο του 2023. Εκκρεμεί το GSMR και το ETCS επί των συρμών, όπου απαιτούνται ενέργειες της Hellenic Train, της ΓΑΙΑΟΣΕ και της ΡΑΣ.Όλες οι αποφάσεις της πολιτικής ηγεσίας ελήφθησαν με την τήρηση των προβλεπομένων διαδικασιών με εισηγήσεις των αρμοδίων υπηρεσιών και με κριτήριο το δημόσιο συμφέρον.

6. Οι μηχανισμοί ελέγχου ασφαλείας των σιδηροδρομικών μεταφορών πρέπει να ενισχυθούν. Η ΡΑΣ αποτελεί τον πυλώνα ασφάλειας τόσο κατά την κοινοτική όσο και την εθνική νομοθεσία στα ζητήματα ασφάλειας του σιδηροδρόμου. Εφόσον είχε διαπιστώσει πολύ σοβαρά κενά ή ελλείψεις μπορούσε να προχωρήσει ακόμη και σε αναστολή της λειτουργίας του σιδηροδρόμου.Επιπλέον, η Hellenic Train, εφόσον δεν διεκδικούσε απλώς υψηλότερες αποζημιώσεις αλλά είχε πράγματι διαπιστώσει σοβαρά ζητήματα ασφάλειας λόγω της κατάστασης της υποδομής και μη ολοκλήρωσης των συστημάτων, θα έπρεπε να είχε προχωρήσει σε άμεση αναστολή δρομολογίων.Σε σχέση δε με τους Εθνικούς Κανόνες Ασφαλείας η Επιτροπή διαπίστωσε ότι η χώρα διαθέτει κανόνες εν ισχύ στον τομέα της ασφάλειας, με σημαντικότερο το Γενικό Κανονισμό Κίνησης, δηλαδή τον κανονισμό που παραβιάστηκε τη νύχτα του μοιραίου δυστυχήματος.Σχετικά με τους Εθνικούς Κανόνες Ασφαλείας η Επιτροπή διαπίστωσε ότι η χωρα διαθέτει κανόνες εν ισχύ στον τομέα της ασφάλειας, με σημαντικότερο το Γενικό Κανονισμό Κίνησης, δηλαδή τον κανονισμό που παραβιάστηκε τη νύχτα του μοιραίου δυστυχήματος.

7. Ο ΟΣΕ πρέπει να ενισχυθεί, τόσο χρηματοδοτικά όσο και με ανθρώπινο δυναμικό.Ο ΟΣΕ έχει υπάρξει εδώ και πολλά χρόνια ένας από τους μεγαλύτερους «ασθενείς» του Ελληνικού Δημοσίου. Οι δε μνημονιακές πολιτικές από το 2010 και μετά τον αποδυνάμωσαν, αφού έχασε πάνω από τους μισούς του εργαζομένους. Τα μέτρα που ελήφθησαν από το 2019 και μετά για αύξηση της χρηματοδότησης και των εργαζομένων πρέπει να συνεχιστούν με μεγαλύτερη ένταση.

8. Τα αίτια του δυστυχήματος πρέπει να διερευνηθούν ψύχραιμα, μακριά από πολιτική εκμετάλλευση, για να αποδοθεί δικαιοσύνη, όπως επιθυμεί η ελληνική κοινωνία.Οι ευθύνες όλων των άμεσα εμπλεκομένων στο τραγικό δυστύχημα, καθώς και των προσώπων που κατείχαν υπεύθυνες θέσεις στους αρμόδιους οργανισμούς και εταιρείες, ελέγχονται ήδη από την τακτική δικαιοσύνη. Η ανάλυση από την Επιτροπή δεν ανέδειξε πράξεις ή παραλείψεις πολιτικών προσώπων που να συνδέονται με το δυστύχημα. Η πολιτική ευθύνη, αντικειμενικά αναλήφθηκε από τον τότε Υπουργό Κ. Καραμανλή με την άμεση παραίτησή του την ημέρα του τραγικού δυστυχήματος, πράξη που εκτός των άλλων διευκόλυνε τον έλεγχο της υπόθεσης.

9. Δεν υπήρξε προσπάθεια συγκάλυψης με παρεμβάσεις στον χώρο της μοιραίας σύγκρουσης. Οι επιχειρησιακές παρεμβάσεις στο χώρο έγιναν με απόφαση των αρμοδίων επιχειρησιακών συλλογικών οργάνων με γνώμονα την ανάγκη μετακίνησης των κατεστραμμένων συρμών με βαρέως τύπου μηχανήματα, τα οποία έπρεπε να επιχειρούν σε ασφαλές και σταθερό έδαφος. Πάντως, διεξάγεται και έρευνα της δικαιοσύνης για τις επεμβάσεις των αρμοδίων οργάνων.

Στεφανος Κασσελακης: Στον Φάρο Τυφλών Ελλάδος

Επισκέφθηκα τους χώρους εργασίας των ωφελούμενων, τους χώρους άθλησης, δημιουργίας και το Μουσείο Αφής Ένα από τα μόλις πέντε μουσεία αφής σε ολόκληρο τον κόσμο.Ξέρετε...

Θοδωρης Ζωτος για Στεφανο Κασσελακη: Τι θέλει να πει ο ποιητής; Συγκυβέρνηση με ΝΔ αλλά χωρίς Μητσοτάκη;

Αν κάτι μάθαμε σήμερα, είναι ότι η ελληνική πολιτική σκηνή παραμένει το μοναδικό μέρος στον πλανήτη όπου μπορείς να χτίσεις ολόκληρο αφήγημα πάνω στο...

Κτηνοτρόφος έσπασε τα κοντέρ! «Κέρδισε» 6.000 δελτία λαχείου αξίας 300.000 – Ο πιο τυχερός Έλληνας στην ιστορία του… ΟΠΕΚΕΠΕ

Σε κλίμα έντασης συνεχίζονται οι εργασίες της εξεταστικής επιτροπής της Βουλής για την υπόθεση του ΟΠΕΚΕΠΕ, με τις αντιπαραθέσεις γύρω από τις καταγγελίες για...

Κυριακος Βελοπουλος: Κάτω τα χέρια από τους αγρότες!

O κύριος Χρυσοχοίδης χαρακτήρισε «θέμα εθνικής ασφάλειας» το να μην κλείσουν τα λιμάνια οι αγρότες Όταν όμως πουλούσαν σε ιδιώτες τα λιμάνια, επικαλέστηκαν το εθνικό...

ΒΟΜΒΑ: Ερώτηση Φαραντούρη τινάζει στον αέρα funds και servicers – Kαταγγέλλει παραβίαση των κανόνων κρατικών ενισχύσεων

Με νέα - 3η κατά σειρά - γραπτή ερώτηση προς την Κομισιόν - επανήλθε σήμερα ο ευρωβουλευτής και συντονιστής της επιτροπής Συνταγματικών Υποθέσεων, Νικόλας...

Πανος Καμμενος: Η διεφθαρμένη Ευρώπη καταρρέει – Ανώτατα στελέχη σε Ουκρανία Βρυξέλλες συλλαμβάνονται

Σε αναρτηση του ο Πανος Καμμενις αναφερει: Η συμφωνία για λήξη του πολέμου είναι κοντά με την διαμεσολάβηση Τράμπ .Η διεφθαρμένη Ευρώπη καταρρέει. Ανώτατα στελέχη...

Κεραυνοι Βελοπουλου: Κύριε Μητσοτάκη, οι αγρότες δεν είναι ούτε “Φραπέδες”, ούτε “Χασάπηδες”, ούτε κλέφτες, ούτε απατεώνες

Στοχεύεις λάθος, βάζοντας τους αστυνομικούς των χιλίων ευρώ να χτυπούν τους αγρότες Δώσε στους αγρότες αυτά που τους ανήκουν και όχι από τον προϋπολογισμό.Βάλε τους...

Η συνεντευξη χείμαρρος του Στεφανου Κασσελακη στον Νικο Χατζηνικολαου για την πιθανοτητα συνεργασιας με τη ΝΔ

Η συνεντευξη του Στεφανου Κασσελακη στον Νικο Χατζηνικολαου https://twitter.com/skasselakis/status/1995411757628600648?s=61

Ο Χαρης Δουκας εναντιον οσων στο Πασοκ ονειρευονται συγκυβερνηση με ΝΔ και Μητσοτακη

Προσκλητήριο 1. Αποφασίζουμε στο Συνέδριο, συλλογικά, ένα μεγάλο ΟΧΙ σε οποιοδήποτε σενάριο συγκυβέρνησης με τη ΝΔ.2. Ξεκινάμε σήμερα ένα μεγάλο προσκλητήριο διαλόγου και δράσης με...

Νέο σκάνδαλο, που «ακουμπάει» και στον ΟΠΕΚΕΠΕ, αυτή τη φορά με «μαϊμού» εταιρείες γεωργικών συμβούλων

Την κομπίνα εκατομμυρίων αποκάλυψε η εκπομπή «Καθαρές Κουβέντες» Επιτήδειοι που παρίσταναν τους συμβούλους για αγρότες και κτηνοτρόφους, τσέπωσαν περισσότερα από 80 εκατομμύρια ευρώ! Όπως αποκάλυψε ο...

Πανος Καμμενος: Μόνος δρόμος MAKE GREECE GREAT AGAIN με ΗΠΑ

Σε αναρτηση του ο Πανος Καμμενος αναφερει: Mercedes-Benz, BMW και η Volkswagen μετακομίζουν στην Κίνα,η Airbus σήμερα καταρρέει στα χρηματιστήρια οι Ευρωπαίοι ηγέτες εμπλέκονται με...

Υμνοι βουλευτη του Πασοκ για την εργατικότητα του Αδωνι Γεωργιαδη

Σε αναρτηση του ο βουλευτης Πετρος Παππας αναφερει:  Θέλω να ευχαριστήσω τον Αδωνι Γεωργιαδη  για το παραγωγικό Debate που είχαμε. Ο ίδιος, εμφανίζεται να με...

Κυριακος Βελοπουλος στους Ελληνες αστυνομικους: Μη χτυπάτε τους αγρότες δεν είναι εχθροί των Ελλήνων

Καλούμε την ελληνική αστυνομία να κάνει ό,τι έκαναν Γάλλοι και Ιταλοί αστυνομικοί : μη χτυπάτε τους αγρότες δεν είναι εχθροί των Ελλήνων Ο θρασύς κύριος...

Χαρης Δουκας: Στη Βασιλίσσης Όλγας το έργο έχει ουσιαστικά σταματήσει – Έχει στοιχειώσει

Σύμφωνα με την ανάδοχο εταιρεία, από τα 6 εκ. που κόστισε, τα 2,5 εκ. ακόμη παραμένουν απλήρωταΚάποιοι, τελικά, θέλουν το έργο να μην τελειώσει...

Η εγκατάλειψη της αγροτικής οικονομίας, από την κυβέρνηση και οι ρηξικέλευθες προτάσεις του ΠΑΣΟΚ

Γράφει ο Πάνος Ν. Αβραμόπουλος Το ανεκδιήγητο σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ με το ανερυθρίαστο φαγοπότι των αγροτικών και κτηνοτροφικών ευρωπαϊκών ενισχύσεων, από κομματικά στελέχη της Νέας...

Ψηνεται μεταγραφη βομβα εν ενεργεια “κεντροαριστερου” βουλευτη στη ΝΔ

Βουλευτης της αντιπολιτευσης απο τον χωρο της κεντροαριστερας φλερταρει με την ιδεα να βρεθει στη ΝΔ Τον τελευταιο καιρο εχει ερθει πολυ κοντα με κορυφαιο...

Αλεξης Χαριτσης: Η κυβέρνηση και στο ζήτημα των ενοικίων κοροϊδεύει και εξαπατά πάλι την κοινωνία

Θα μιλήσουμε ξεκάθαρα για μια στεγαστική πολιτική, η οποία θα βάζει και το ζήτημα της κοινωνικής στέγης; Η οποία θα βάζει περιορισμούς στη βραχυχρόνια μίσθωση...

Βαζει πλατη για συνεργασια με τη Νεα Δημοκρατια ο Στεφανος Κασσελακης – Τι αποκαλυψε στον Νικο Χατζηνικολαου

Συγκυβέρνηση ΝΔ - Κασσελάκη: Χατζηνικολάου: «Να αναδιατυπώσω το ερώτημα: υπό κάποιες συγκεκριμένες προϋποθέσεις θα μπορούσατε να συνεργαστείτε με τη Νέα Δημοκρατία;».Κασσελάκης: «Η λέξη συνεργασία είναι...

Νικος Παπας στη Real News: Ήρθε η ώρα για τον οδικό χάρτη της εκλογικής προοδευτικής συμμαχίας

Η ώρα του οδικού χάρτη - Διακήρυξη, πρόγραμμα, εκλογή επικεφαλής•⁠ ⁠Το πιο κρίσιμο στην καταγραφή του Τσίπρα, το μείζον στο οποίο θα πρέπει να...

Ολόκληρος Μητσοτάκης, πάλι καλά που δεν απαίτησε από τον λαό να του ζητήσει συγνώμη από όλα αυτά που (δεν) πήρε, αλλ αντιθέτως του τα...

Σε μακροσκελέστατη γραπτή δήλωση που κανένας δεν θα κάτσει να την διαβάσει, όλη θα αναφέρεται προφανώς, και στις υπ αυτόν (τον πάντα σταυροπόδι καθήμενο) κυβέρνησης...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ