Η «παραγωγική» τρέλα του Γιαννούλη Χαλεπά

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Γράφει ο Πάνος Ν. Αβραμόπουλος

IMG 8392

Ποιος αλήθεια Έλληνας με στοιχειώδη εικαστική παιδεία δεν συγκλονίστηκε ψυχικά από το μεγαλείο της τέχνης του σεμνού ερημίτη της μαρμαρογλυπτικής Γιαννούλη Χαλεπά; Και ποιος ακόμα από εμάς πηγαίνοντας στο Α’ νεκροταφείο, δεν έμεινε εκστασιασμένος απο το απαράμιλλο κάλλος της «Κοιμωμένης» του ;

Πάραυτα για σαράντα ολόκληρα χρόνια ο μεγάλος αυτός καλλιτέχνης, που είχε δρέψει όλα τα αριστεία της γλυπτικής και είχε κάνει όλη την Ευρώπη να υποκλίνεται στην τέχνη του, ήταν βυθισμένος στην παράνοια. Θύμα της αυταρχικής καταπίεσης μιας αγράμματης μητέρας, που αδυνατούσε να ακούσει τις ευαίσθητες χορδές της ψυχής του.

 

Ποιες ήταν όμως οι επιταγές της ιστορίας για έναν από τους εκλεκτούς της, που ως γνωστόν τους χειρίζεται ως πιόνια ; To 1851 γεννιέται στην Τήνο ο Γιαννούλης Χαλεπάς. Βλέπει τον πατέρα του να δουλεύει τη σμίλη ως ένας εκλεκτός γλύπτης, αλλά και τους άλλους τηνιακούς τεχνίτες να δουλεύουν τον πηλό.

 

Το έμφυτο τάλαντό του, σε συνάρτηση με τις σπουδαίες αυτές αισθητικές καταβολές αναδύεται. Εισάγεται στην Σχολή Καλών Τεχνών την οποία τελειώνει με άριστα και αναχωρεί για μεταπτυχιακές σπουδές στη Γερμανία, όπου θα παρακολουθήσει μαθήματα στο μεγάλο Γερμανό κλασικιστή Βίντμαν. Μάλιστα τα έξοδα της διαμονής του στη Γερμανία, αναλαμβάνει το ιερό ίδρυμα της Παναγίας της Τήνου.

 

Η υποτροφία όμως του Γιαννούλη κόβεται στο τρίτο έτος και έτσι εξαναγκάζεται να γυρίσει στην Ελλάδα. Εγκαθίσταται στην Αθήνα και ξεκινά τον πρώτο κύκλο της καλλιτεχνικής του δημιουργίας. Σε ελάχιστο χρόνο γίνεται διάσημος και η φήμη του φτάνει στο απόγειο. Είναι η περίοδος που θα φτιάξει και την περίφημη «Κοιμωμένη», κατά παραγγελία της οικογένει-ας Αφεντάκη. Αναπαριστώντας στο μάρμαρο τη Σοφία Αφεντά-κη, μια πλούσια νεαρή αστή που φεύγει από τη ζωή στα δεκαοχτώ της χρόνια, χτυπημένη από ανίατη αρρώστια.

Όμως τα πρώτα σημάδια της παράνοιας του μεγάλου καλλιτέχνη κάνουν την παρουσία τους. Έτσι επιστρέφει στην πατρώα γή της Τήνου, όπου θα υποστεί τη δεσποτικά αφόρητη συμπεριφορά της μητέρας του. Κάνοντας μια παρέκβαση εδώ θα πρέπει να αποσαφηνίσουμε ότι η θεωρία πως ο Γιαννούλης τρελάθηκε, επειδή συνειδητοποίησε μια αισθητική ατέλεια στην «Κοιμωμένη» του, είναι παντελώς ανεδαφική. Ειδικότερα κυκλοφορούσε τότε στην Αθήνα ευρέως η εικασία, πως ο Χαλεπάς είχε φτιάξει τα πόδια της Σοφίας Αφεντάκη στο κρεβάτι μεγαλύτερα – στο άγαλμα τα πόδια της κοπέλας είναι ημισηκωμένα- με αποτέλεσμα αν εκτείνοντο να έβγαιναν έξω από αυτό.

Συνειδητοποιώντας έτσι το λάθος του, οδηγήθηκε στην τρέλα. Πράγμα που καμία σχέση δεν έχει με την πραγματικότητα και τις φυσικές ενδεχομένως και κληρονομικές ροπές που είχε ο καλλιτέχνης, προς την παράνοια.Στην Τήνο, η μητέρα του Γιαννούλη αποφαίνεται ότι η γλυπτική είναι αυτή που του αναστατώνει την ψυχή και έτσι του απαγορεύει αυστηρά να ασχολείται με αυτήν. Και όμως αυτή όπως θα αποδειχθεί αργότερα, είναι που νοηματοδοτεί τη ζωή του και τον βοηθά να βρεί την ψυχική του ισορροπία. Τον στέλνουν στο εξωτερικό, αλλά είς μάτην. Ο καλλιτέχνης δεν μπορεί να ρθεί στα συγκαλά του.

Γυρίζοντας και πάλι στη Τήνο, για δέκα ολόκληρα χρόνια πλανιέται μόνος του στο νησί περιθωριοποιημένος. Μάλιστα αποπειράται και να αυτοκτονήσει. ‘Ετσι η μάνα του τον κλείνει για δεκάξι χρόνια στο Ψυχιατρείο της Κέρκυρας. Στο εξαχρειωμένο περιβάλλον του ιδρύματος, ο Γιαννούλης, βρωμερός, αλυσοδεμένος και εγκαταλελειμμένος παίρνει, το αποτελειωτικό χτύπημα. Ο καλλιτέχνης ηθικά συνθλίβεται. Με το θάνατο του πατέρα του η αυταρχική μητέρα του τον ξαναπαίρνει πάλι στην Τήνο και συνεχίζει πάνω του την καταπιεστική συμπεριφορά της.

Είναι πενήντα ένα χρονών και δείχνει να έχει ισοπεδωθεί ψυχικά και καλλιτεχνικά. Του απαγορεύει κάθε επαφή με το μάρμαρο, του κλειδώνει στο υπόγειο όλα τα έργα του, αλλά καταστρέφει και όσα προπλάσματα κρυφά προσπαθεί ο Γιαννούλης να φτιάξει. Ενώ και για τον καλλιτέχνη με την επίσημη στάμπα πιά του τρελού, η ζωή στην Τήνο γίνεται κόλαση. Του κρεμάνε κουδούνια, του δίνουν οι χωριανοί να βοσκήσει τις κατσίκες τους και γυρίζει μέρα νύχτα σαν κουρελής..

Και όμως άλλες είναι οι βουλές της ιστορίας για τον μεγάλο ποιητή της σμίλης. Το 1916 πεθαίνει η μητέρα του. Ο Χαλεπάς παρότι διανοητικά βρίσκεται σε αποσύνθεση, δεν πηγαίνει στην κηδεία. Εκφράζει έτσι, την αποστροφή στο δυνάστη του. Καταφεύγει αμέσως στο υπόγειο που είναι τα έργα του και αρχίζει να δουλεύει. Εκρήγνυται από μέσα του η καταπιεσμένη δημιουργικότητα και σε λίγο μόλις καιρό, φτιάχνει τα νέα του αριστουργήματα. Και όμως είναι δυνατόν.

Ο για σαράντα χρόνια αποκομμένος από την τέχνη του, χωρίς να ενημερώνεται καλλιτεχνικά και χωρίς να έχει παρακολουθήσει τις εξελίξεις στα αισθητικά ρεύματα, μεταμορφώνεται σε ένα νέο πολυδύναμο αισθητικά καλλιτέχνη. Είναι η περίοδος που ο γέρων πια μπάρμπα Γιαννούλης – όπως θα τον αποκαλούν οι καλλιτεχνικοί κύκλοι της Αθήνας – δημιουργεί τα νέα μεγάλα του αριστουργήματα, λές και φοιτούσε σε ένα δικό του εσωτερικό σχολείο, που κανείς από τους λογικούς δεν θα μπορούσε να κατανοήσει…

Φτιάχνει τη «Μήδεια», τον «Οιδίποδα» την «Αναπαυμένη» και άλλες, μνημειώδεις δημιουργίες της γλυπτικής τέχνης του 19-ου αιώνα. Ενώ από το εργαστήρι του στην οδό Δαφνομήλη 35 στο Κολωνάκι, θα περάσει όλος ο πνευματικός και καλλιτεχνικός κόσμος, για να θαυμάσει τα μεγάλο δάσκαλο της γλυπτικής. Από τα εξήντα πέντε του χρόνια, έως τα ογδόντα τέσσερα, οπότε και θα εκδημήσει, ο Γιαννούλης Χαλεπάς ξεδιπλώνει όλο το απαράμιλλο καλλιτεχνικό του τάλαντο. Και όμως ο μεγιστάνας αυτός της σμίλης, ήταν για σαράντα ολόκληρα χρόνια βυθισμένος στο πέπλο της παράνοιας. Έτσι φαίνεται πως το ‘θελε η ιστορία με τους αχανείς δαιδάλους της, απέναντι σε ένα εκλεκτό «πιόνι» της !!!

*Ο συγγραφέας Πάνος Ν. Αβραμόπουλος, είναι M.Sc Δ/χος Μηχανικός Ε.Μ.Π.
www.panosavramopoulos.blogspot.gr

Χαμός στην εκπομπή της Φαίης Σκορδά με τον ευρωβουλευτή Νίκο Παππα

Συγγνώμη για την πράξη του ζήτησε ο Νίκος Παππάς, μιλώντας για πρώτη φορά μετά το επεισόδιο με δημοσιογράφο στο Στρασβούργο Ο ανεξάρτητος πλέον ευρωβουλευτής τόνισε...

Κόλαφος για τις αυξήσεις στο νερό ο Ευάγγελος Αντωναρος: Σκοπεύουν να ιδιωτικοποιησουν και το νερό σε μια χώρα σαν την Ελλάδα

Μας κοροϊδεύουν ψιλό γαζί και προετοιμάζουν στο Μαξίμου, βάζοντας μπροστά την ΕΥΔΑΠ, δραστικές αυξήσεις στην τιμή του νερου Και κανείς (ούτε στην αντιπολίτευση) δεν τολμά...

Έσβησε αθόρυβα στα 91 του χρόνια ο βραβευμένος με Πούλιτζερ δημοσιογράφος, Πίτερ Αρνέτ

Ο δημοσιογράφος και πολεμικός ανταποκριτής, βραβευμένος με Πούλιτζερ Πίτερ Αρνέτ, πέθανε σε ηλικία 91 ετών Γεννημένος το 1934 στο Riverton της Νέας Ζηλανδίας, αργότερα απέκτησε...

Ποια στάση θα κρατήσει ο Σκαι: Τι θα γίνει με τον Γιώργο Μαζωνάκη και την Ελενα Παπαρίζου και τα live του The Voice

Ο ΣΚΑΪ τίθεται στο πλευρό του Γιώργου Μαζωνάκη, όσον αφορά στην υπόθεση της καταγγελίας σε βάρος του δημοφιλούς τραγουδιστή, τονίζοντας πως συνεχίζεται κανονικά η...

Αποθεώθηκε ο Γιώργος Μαζωνάκης στην πρεμιέρα του στο νυχτερινό κέντρο – Το μήνυμα που έστειλε φορώντας μια ρόμπα

«Είμαι ο Γιώργος Μαζωνάκης ο αληθινός» - Πρεμιέρα για τον τραγουδιστή λίγες ώρες μετά τη μήνυση για ανήθικες προτάσεις Όπως διαβάζουμε στο bovary.gr λίγο μετά...

Ωκεανίδες

Όταν ο Αιδωνεύς, δηλαδή ο Άδης, άρπαξε την Περσεφόνη, εκείνη έπαιζε και μάζευε λουλούδια στο ανθισμένο λιβάδι της Νύσας, περιτριγυρισμένη από μια ομάδα Ωκεανίδων...

Το στεφάνι – Η αγάπη των Ελλήνων για το περιττό

  «Φτιάξε στεφάνια, Δίκα εσύ, τα τρυφερά βλαστάρια / και κρέμασέ τα στα μαλλιά με τ΄απαλά σου χέρια / στις Χάριτες τις αθάνατες αρέσουν τα...

Μέντης Μποσταντζόγλου (Μπόστ), ο άνθρωπος πού επέβαλε τό δικό του, μοναδικό, ύφος στόν χωρο του Πολιτισμου

Πέρασαν τριάντα χρόνια από τό 1995, οπότε μας άφησε γιά πάντα ο Μέντης Μποσταντζόγλου (Μπόστ), ο άνθρωπος πού επέβαλε τό δικό του, μοναδικό, ύφος...

Ίταμος – Το δέντρο του θανάτου

Ίταμος ονομάζεται το ψηλότερο βουνό και η μεγαλύτερη οροσειρά της μαγευτικής χερσονήσου της Σιθωνίας στη Χαλκιδική που συνδυάζει βουνό και θάλασσα, με τα πλούσια...

Παρμενίδης: Το ταξίδι του ποιητή πάνω σε άρμα, καθοδηγούμενο από κόρες του Ηλιου

Ο Παρμενίδης ήταν αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος Γεννήθηκε στην Ελέα της Μεγάλης Ελλάδας στα τέλη του 6ου αι. π.Χ., σε ένα περιβάλλον επηρεασμένο από τις απόψεις...

“Χαμένα Μηνύματα”; Η ανατροπή στην υπόθεση Μαζωνάκη που κανείς δεν περίμενε!

Σε μια κατηγορηματική διάψευση των καταγγελιών που είδαν το φως της δημοσιότητας προχώρησε η πλευρά του Γιώργου Μαζωνάκη, δια του συνηγόρου του, Χαράλαμπου Λυκούδη Ο...

Πάγωσε το πανελλήνιο με την αποκάλυψη του Λακη Λαζοπουλου ότι τον παρακολουθούσαν μέσω Predator

Ο Λαζόπουλος αποκάλυψε στο «Αλ Τσαντίρι Νιουζ» ότι τον παρακολουθούσαν μέσω Predator Ανατρεπτικό ήταν το φινάλε του χθεσινού (17/12) «Αλ Τσαντίρι Νιουζ» καθώς ο Λάκης...

Επιτέθηκαν με εκρηκτικά στο σπίτι του Κύπριου Ζωγράφου με τους άσεμνους πίνακες

Συναγερμός σήμανε το απόγευμα της Πέμπτης στην Κοκκινοτριμιθιά, όταν ο γνωστός Κύπριος ζωγράφος Γιώργος Γαβριήλ καταγγέλλει ότι έγινε στόχος επίθεσης με εκρηκτικά στην κατοικία...

Τα Μαύρα Χριστούγεννα 1963 – στόχος των Τούρκων δύο ομόσπονδα κράτη – Πώς η βρετανική κηδεμόνευση στάθηκε αρωγός στο πλευρό της Άγκυρας μέχρι σήμερα…

“…Η Βρετανία έχει συνεχείς ιστορικούς δεσμούς με την Κύπρο και ομολογουμένως δίχως να μας τιμούν οι περισσότεροι. Ακόμα περισσότερο, η λύση διχοτόμησης – η...

Χριστούγεννα του καταναλωτισμου καί της αγνοίας

Εδω πού τά λέμε, δέν πολυκαταλαβαίνουμε πλέον τά Χριστούγεννα. Κι έτσι πού παμε, κάποια στιγμή θά έχουν τήν ίδια σημασία μέ τήν Black Friday! Δημήτρης...

Χριστουγεννιάτικη συνάντηση κορυφής: Γιώργος Νταλαρας και Χρήστος Νικολοπουλος στο οργανοποιειο του Βαρλα

Μεγάλη χαρά και τιμή η επίσκεψη των φίλων μας Χρήστος Νικολόπουλος και Γιώργος Νταλάρας δύο μεγαθήρια που έχουν προσφέρει πάρα πολλά στην ελληνική μουσική, στο...

Έσβησε αθόρυβα στα 89 της χρόνια μια σπουδαία ελληνίδα καλλιτέχνις, η κορυφαία μεσόφωνος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, Κική Μορφωνιού

Την τελευταία της πνοή άφησε σήμερα, Πέμπτη, 18 Δεκεμβρίου, η κορυφαία μεσόφωνος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, Κική Μορφωνιού,αφήνοντας μια σπουδαία κληρονομιά στην ερμηνεία της...

Ποιος είναι ο 21χρονος που καταγγελει τον Γιώργο Μαζωνάκη – Για εκβιασμό μιλάει ο δημοφιλής τραγουδιστής

Το περιεχόμενο της μήνυσης που κατέθεσε ο 21χρονος τραγουδιστής σε βάρος του Γιώργου Μαζωνάκη έρχεται στο φως Στο κείμενο της μήνυσης, ο 21χρονος αναφέρεται εκτενώς...

Τα μυστικά της αρχαίας γειτονιάς κάτω από την Ακρόπολη

Η αρχαία γειτονιά κάτω από το Μουσείο της Ακρόπολης αποκαλύπτει τη ζωή στην αρχαία Αθήνα πολύ πριν καν δημιουργηθεί ο Παρθενώνας και τα γλυπτά...

Μαγνησία: Γη των Ολύμπιων Θεών και των Αργοναυτών

Η Μαγνησία οφείλει την ονομασία της στους Μάγνητες, παλαιότατους κατοίκους της, που ανήκαν στα αιολικά φύλα Τόπος με σπάνιες μορφολογικές εναλλαγές και αντιθέσεις, η Μαγνησία...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ