H θρυλική ασπίδα που έφτιαξε ο Ήφαιστος για τον Αχιλλέα

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Όταν ο Αχιλλέας, παραμερίζοντας το θυμό του, αποφασίζει να βγει ξανά στη μάχη και να σκοτώσει τον Έκτορα, για να εκδικηθεί ιό θάνατο του Πάτροκλου, βρίσκεται δίχως όπλα. Γιατί την αρματωσιά του την είχε φορέσει ο φίλος του, και τώρα έχει πέσει κούρσος στα χέρια του μεγάλου αντίμαχου. Τα καινούργια άρματα που χρειάζονται στον Αχιλλέα θ’ αναγκαστεί η μητέρα του η Θέτιδα να ανεβεί στον Όλυμπο και να παρακαλέσει τον Ήφαιστο να του τα μαστορέψει.

Ο θεός, που δεν ξεχνάει πόση καλοσύνη του είχε δείξει η Θέτιδα σε χρόνια πιο παλιά, είναι πρόθυμος να πάρει πάνω του τον κόπο να φτιάξει την καινούργια πανοπλία. Αφήνει λοιπόν τη γυναίκα του να της κρατάει στο μεταξύ συντροφιά, κι αυτός κλείνεται στο εργαστήρι του, ανάβει τα καμίνια του και στρώνεται στη δουλειά.

thriliki aspida ifaistos

Απεικόνιση της ασπίδας του Αχιλλέα


Άρματα μαστορεμένα από τέτοιο θεό και προορισμένα να σκεπάσουν το κορμί ενός τέτοιου ήρωα δεν μπορεί παρά να ξεπερνούν στην ομορφιά και στην αντοχή κάθε άλλη αρματωσιά φτιαγμένη από χέρια θνητά: Ο θώρακας λάμπει σα φλόγα, το κράνος είναι πανώριο, πλουμιστό, με φούντα μαλαματένια, οι κνημίδες καμωμένες από φτενό καλάι. Μα πάνω απ’ όλα τ’ άλλα είναι η ασπίδα, που ο Ήφαιστος θα δουλέψει για ώρα πολλή. Για να γίνει στέρεη, θα την κάνει με πέντε απανωτές στρώσεις, δυο από καλάι, δυο από μπρούντζο και μια, τη μεσαία, από μάλαμα. Κι έπειτα θα την πλουμίσει όσο δεν πλουμίστηκε καμιά ασπίδα στον κόσμο.

Η ασπίδα είναι στρογγυλή κι η εξωτερική της επιφάνεια θα σκεπαστεί ολόκληρη με εικόνες από χρυσάφι, ασήμι, καλάι και άλλα πολύτιμα ολικά, καταταγμένες σε πέντε ομόκεντρους κύκλους. Στο μεσαίο ο Ήφαιστος «βάζει τη γης, βάζει τη θάλασσα, βάζει τα ουράνια απάνω, βάζει τον ήλιο τον ακούραστο, τ’ ολόγιομο φεγγάρι, κι’ όλα τ’ αστέρια, ως στεφανώνουνε τον ουρανό…»

Ο δεύτερος από μέσα κύκλος παρασταίνει δύο πολιτείες, τη μία σε ώρες ειρηνικές, την άλλη σε άγριες ώρες πολέμου. Η πρώτη παράσταση είναι χωρισμένη σε δυο εικόνες: από τη μια έχουμε δυο άντρες πού δικάζονται στην αγορά, από την άλλη έναν γάμο.

«Κι ακόμα παίρνει βάζει απάνω του δυο πολιτείες ανθρώπων, πανέμορφες· στη μια ξεφάντωσες ιστόρησε και γάμους· τις νύφες παίρναν απ’ τα σπίτια τους με φώτα, με λαμπάδες, και τις περνούσαν με νυφιάτικα τραγούδια από τις ρούγες.» Ιλιάδα Σ490-494. Μετάφραση Καζαντζάκη-Κακριδή. Στους δυο ακόλουθους κύκλους βλέπουμε ζευγολάτες πού οργώνουν, εργάτες πού θερίζουν, κοπέλες και παλικάρια πού τρυγούν, έπειτα βόδια και πρόβατα που βόσκουν, τέλος έναν χορό.

Όλες αυτές οι τόσο κινημένες σκηνές της γης θα κλειστούν με τον τελευταίο, τον εξώτατο κύκλο, πού παρασταίνει, τον Ωκεανό. Γιατί για τους αρχαίους Έλληνες ο Ωκεανός ήταν ένα φαρδύ ποτάμι πού έζωνε τη γη ολόκληρη.

Η περιγραφή αυτή της ασπίδας του Αχιλλέα γέννησε πλήθος προβλήματα στους φιλόλογους και στους αρχαιολόγους. Άλλοι πίστεψαν πως ο Όμηρος περιγράφει εδώ μια πραγματική ασπίδα, παρεξηγώντας μάλιστα κάπου κάπου τ’ απεικονίσματά της. Άλλοι παρατήρησαν πως η τεχνική της διακόσμησης και ορισμένα θέματα προδίνουν μυκηναϊκή καταγωγή και γι’ αυτό υποστήριξαν πως η ασπίδα ολόκληρη πρέπει να είναι μυκηναϊκή, ορθογώνια λοιπόν, όχι κυκλική. Βρέθηκαν άλλοι πού πίστεψαν πως έτσι που ή περιγραφή της Ασπίδας με τις ειρηνικές της σκηνές κόβει απότομα την έντονη πολεμική δράση της Ιλιάδας, δεν μπορεί να είναι γνήσιο έργο του Όμηρου, αποτελούσε λοιπόν αρχικά ένα αυθυπόστατο μικρό έπος, που προστέθηκε αργότερα στο σώμα της Ιλιάδας.

Φυσικά, εδώ δεν μπορούμε να συζητήσουμε τις γνώμες αυτές· θα δώσουμε μόνο τι πιστεύουμε σήμερα για την Ασπίδα κι έπειτα Θα προχωρήσουμε στην ανάλυση της.

91

Απεικόνιση της ασπίδας του Αχιλλέα


Ο Όμηρος δεν περιγραφεί εδώ μια πραγματική ασπίδα. Ζώντας τον 8ο π.Χ, αιώνα ξέρει βέβαια τις σύγχρονες του κυκλικές ασπίδες, που η διακόσμηση τους γίνεται σε επάλληλους κι αυτή κύκλους· από την άλλη μεριά η τεχνική της Ασπίδας και μερικά από τα θέματα της δείχνουν πόσο δυνατή είναι ακόμα η θύμηση της μυκηναϊκής τέχνης μέσα στην παράδοση υστέρα από τέσσερις αιώνες. Η γενική όμως σύλληψη και η οργάνωση του υλικού είναι, έργο του Όμηρου: τα δάνεια στοιχεία ανακατώθηκαν με επινοήματα του ίδιου του ποιητή και -το σπουδαιότερο- από στοιχεία των εικαστικών τεχνών μετασχηματίστηκαν σε στοιχεία της τέχνης του λόγου. Γιατί οι εικαστικές τέχνες -ζωγραφική, πλαστική κλπ.- εργάζονται μέσα στο χώρο, όχι στο χρόνο, κι έτσι από ένα θέμα πού αναπτύσ­σεται μέσα στο χρόνο δεν μπορούν να δώσουν παρά μια στιγμή του μόνο, ας είναι και την κορυφαία.

Αντίθετα ο Όμηρος σαν ποιητής που είναι δίνει το θέμα του στη χρονική συνέχεια του. Στην πολεμική σκηνή να πούμε της πολιτείας που βρίσκεται πολιορκημένη έχουμε πρώτα το τελεσίγραφο του εχθρικού στρατού να τους παραδώσουν τα μισά πλούτη που κρύβει μέσα η πόλη, αλλιώς θα την κούρσευαν ολάκερη πατώντας τη. Οι πολιορκημένοι αρνιούνται κι ετοιμάζονται για καρτέρι. Αφήνουν τα γυναικόπαιδα και τους γέροντες μέσα στην πολιτεία κι οι άντρες ξεκινούν, φτάνουν στον ποταμό κι εκεί κρύβονται περιμένοντας τα βόδια και τ’ αρνιά των πολιορκητών. Κι όταν τα κοπάδια κατεβαίνουν στο ποτάμι για να ποτιστούν, εκείνοι χύνονται, τ’ αρπάζουν και σκοτώνουν τους βοσκούς. Ο άλλος στρατός, ακούγοντας τη φασαρία, τρέχει, τους προφταίνει, κι έτσι αρχίζει ή μάχη. Όλη αυτή τη μακριά ιστορία πώς θα μπορούσε ποτέ ένα έργο της εικαστικής τέχνης να την κλείσει σε μιαν εικόνα μέσα;

«Κι έβαζε ακόμα απάνω νιόσκαφτο, παχύ, πλατύ χωράφι, με αφράτο χώμα, τριπλογύριστο· πολλοί ζευγάδες μέσα φέρναν τρογύρα τα ζευγάρια τους κι όργωναν δώθε κείθε· και κάθε που γύριζαν κι έφταναν στου χωραφιού την άκρα, τους ζύγωνε ένας και τους έδινε κρασί γλυκό μια κούπα…» Ιλιάδα Σ542-545. Μετάφραση Καζαντζάκη-Κακριδή.

Ο κεντρικός κύκλος παράσταινε τη γη και τη θάλασσα, τον ήλιο και το φεγγάρι και τ’ αστέρια την εξωτερική πάλι ζώνη τη γέμιζε το πλατύ ρέμα του Ωκεανού. Ανάμεσα στα κοσμικά στοιχεία αυτά βρίσκεται κλεισμένη η ζωή του ανθρώπου, όπως παρουσιάζεται στις τρεις μεσαίες ζώνες. Μήπως και στην πραγματικότητα ή ανθρώπινη ζωή δε βρίσκεται, περιορισμένη και καθορισμένη από τα φυσικά στοιχεία; Ο άνθρωπος παλεύει δουλεύοντας πάνω στη γη και –σπανιότερα- πάνω στη θάλασσα. Γύρω του -κατά την αντίληψη των αρχαίων- κυλάει τα νερά του ο Ωκεανός, πάνω του απλώνεται ο ουρανός. Ο ήλιος βγαίνοντας και βασιλεύοντας του καθορίζει τις ώρες της δουλείας και τις ώρες της ανάπαψης. Του φεγγαριού οι φάσεις τον οδηγούν να προσδιορίσει τους μήνες και τα χρόνια πού γυρίζουν, τ’ αστέρια να ταξιδεύει μέσα στη νύχτα και ακόμα να βρίσκει πότε ν’ αρχίσει την κάθε δουλειά του χωραφιού.

aspida

Η ασπίδα του Αχιλλέα


Από τις σκηνές που παρασταίνονται στους μεσαίους κύκλους οι πρώτες αναφέρονται στην κοινωνική ζωή του ανθρώπου: απονομή δικαιοσύνης και γάμος. Σε αυστηρή αντιστοιχία το τελευταίο θέμα από τις σκηνές αυτές είναι πάλι παρμένο από την κοινωνική ζωή: χορός. Εκεί, μέσα στη συνοδεία του γάμου, τραγουδούσαν οι νιοι χορεύοντας στους ήχους του αυλού και της κιθάρας εδώ χορεύουν νιοι και νιές μαζί, και το χορό τους τον ρυθμίζει ο θείος αοιδός με το τραγούδι του και την κιθάρα.

Οι καθαυτό μεσαίες σκηνές παρουσιάζουν τις βασικές μορφές της γεωργικής ζωής του ανθρώπου: όργωμα, θερισμός, τρύγος, κτηνοτροφία. Νιώθεις όλο το μόχθο του ανθρώπου που δουλεύει τη γη, μαζί του όμως ζεις και τη χαρούμενη ικανοποίηση που δίνει ή δουλειά και καθαυτή και για την καλή σοδειά που θα φέρει.

gettyimages 691912928

Απεικόνιση της ασπίδας του Αχιλλέα


Ο αρχαίος Έλληνας νιώθει πως δεν μπορεί να εξαντλήσει την πληρότητα της ζωής παρά μόνο με την κατάφαση όλων των αντιθέσεων που κλείνει. Έτσι κι εδώ βλέπουμε τον Όμηρο ν’ αναπλάθει τον κόσμο ολόκληρο χύνοντας το φως των στίχων του στη ζωή των ανθρώπων της πολιτείας και στη ζωή των ξωμάχων, στη ζωή των άντρων –δικαστήριο- και στη ζωή των γυναικών -γάμος-, στα έργα του πολέμου και στα έργα της ειρήνης, στη σοβαρή δουλειά με το μόχθο της και στη γιορτή με τις χαρές της, στις οιμωγές των λαβωμένων και στα τραγούδια των χαροκόπων.

Μέσα στην αποκλειστικά πολεμική ατμόσφαιρα της Ιλιάδας, μέσα στα ηρωικά κατορθώματα και στο θάνατο τόσων παλικαριών, η περιγραφή της ασπίδας του Αχιλλέα μας ανοίγει μια σειρά από εικόνες, όπου ο πόλεμος είναι μια μόνο φάση της ζωής και όχι η πιο σημαντική. Οι ειρηνικές σκηνές υπερισχύουν εδώ. Και οι μεγάλοι ήρωες με τα τιμημένα ονόματα παραμερίζονται για μια στιγμή· ο ποιητής μας μιλεί τώρα για τις χαρές και τους καημούς του «απλού ανώνυμου λάου. Αυτό δε θα πει πως άλλος πρέπει να είναι ο ποιητής της Ασπίδας και άλλος ο ποιητής της υπόλοιπης Ιλιάδας.

Ένας μεγάλος δημιουργός, όπως στάθηκε ο Όμηρος, είναι πάντα πολύφωνος· γι’ αυτό μπορεί και κλείνει μέσα στην ψυχή του όλο τον κόσμο, όλες τις ομορφιές του, όλες τις χαρές του κι όλους τους πόνους του. Ωστόσο σαν να ήθελε να υποδηλώσει πως όσο και να ψάλλει πολέμους, μια φορά η καρδιά του δεν ανήκει σ’ αυτούς, πως η αγριότητα τους είναι ξένη με την ψυχή του, παρουσίασε τον ίδιο τον εαυτό του να ψάλλει -μοναδική φορά μέσα στην Ιλιάδα- όχι στο στρατόπεδο των Ελλήνων, ούτε μέσα στην πολιορκημένη Τροία, παρά μέσα στην Ασπίδα, ανάμεσα στους νέους και στις κοπέλες πού χορεύουν -ο θείος αυτός αλήθεια τραγουδιστής…

Κείμενο: Ι. Θ. Κακριδής

Πηγή: Basset S. E., W. Schadewalt, Ι. Θ. Κακριδής. Μελέτες για την ασπίδα του Αχιλλέα, μτφρ. Ό. Κομνηνού-. Κακριδή. Αθήνα: Εστία 1965. eranistis.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Χριστούγεννα 1942: Η πισώπλατη μαχαιριά της Τουρκίας

Στην Τουρκία το 1942, κι ενώ η Ελλάδα είναι γονατισμένη από τη ναζιστικη κατοχή ξεκινά η οικονομική ή φυσική εξόντωση των μη μουσουλμανικών πληθυσμών με...

Μαρία Δεναξά: Υπολείμματα της αυξητικής ορμόνης οιστραδιόλης στο κρέας που εισάγεται απο τη Βραζιλία

Σε ανάρτηση της η Μαρία Δεναξα αναφέρει: Σχετικά με το κρέας που εισάγεται απο τη Βραζιλία απο άρθρο του 2024 => 🇪🇺🇧🇷"Ούτε καν η...

Όλες οι αργίες του 2026

Αργίες του 20261/1 Πρωτοχρονιά 6/1 Θεοφάνεια 23/2 Καθαρά Δευτέρα 25/3 25η Μαρτίου - Ευαγγελισμός της Θεοτόκου 10/4 Μεγάλη Παρασκευή 11/4 Μεγάλο Σάββατο 12/4 Κυριακή του Πάσχα 13/4...

Χριστούγεννα του 2016: Όταν συνετρίβη το Τουπόλεφ των ρωσικών Ενόπλων Δυνάμεων και η θρυλική χορωδία του Κόκκινου Στρατού σίγησε στη Μαύρη Θάλασσα

Μόνο τρία μέλη της έμειναν εν ζωή, μετά την αεροπορική τραγωδία στο Σότσι Εδωσαν εκαντοντάδες συναυλίες στην πρώην ΕΣΣΔ και ηχογράφησαν δεκάδες δίσκους που παίζονται...

George Michael: Η τραγική ιστορια του κορυφαίου Ελληνοκύπριου ποπ σταρ του Last Christmas που πέθανε ανήμερα τα Χριστούγεννα

Τον αγάπησε όλη η υφήλιος μέσα από το Last Christmas και όχι μόνο καθώς η πορεία του στον χώρο της παγκόσμιας μουσικής σκηνής υπήρξε...

Το αποκαλυπτικό βίντεο του Αντώνη Κανάκη για τον Κυριακο Μητσοτακη

Από τις πιο καυστικές στιγμές του Ράδιο Αρβυλα απέναντι στον Κυριακο Μητσοτακη  https://twitter.com/anna_elefanti/status/2002512279997460805?s=61

Γιώργος Βενετσάνος: Τα μικρά μαύρα πλάσματα των Χριστουγέννων

Εμείς οι Έλληνες φημιζόμαστε για την δημιουργική μας φαντασία μας που μας έχει κάνει επιδέξιους σε πολλά πράγματα, ένα από αυτά είναι και η...

Εκανε θραύση η Αννα Βισση στο Καλλιμάρμαρο – Μοναδικές στιγμές στη συναυλία που μεταδίδει το Mega

Σαρώνουν τα θετικά σχόλια για την Αννα Βισση στο Καλλιμάρμαρο στη συναυλία που μεταδίδει απόψε το Mega 

Αποθεώθηκαν Γιωργος Μαζωνάκης και Έλενα Παπαρίζου στην έναρξη του The Voice

Είναι το πρωτο live επεισοδιο του παιχνιδου The voice Το κοινο στο στουντιο αποθεώνει τον Γιωργο Μαζωνακη οπως και την Ελενα Παπαριζου που επεστρεψε στην...

Νίκος Γιαννοπουλος: Οποιος με χαρακτηρίζει δημοσίως, στα social ή και αλλού, μέθυσο, θα κληθεί, άμεσα, να αποδείξει τους ισχυρισμούς του στις δικαστικές αίθουσες

Σε ανάρτηση του ο δημοσιογράφος Νίκος Γιαννοπουλος αναφέρει: Επειδή η πλάκα πρέπει να τελειώσει.Οποιος με χαρακτηρίζει δημοσίως, στα social ή και αλλού, μέθυσο,προκλητικό ή οτιδήποτε...

Η επικουρεια φιλόσοφος Θυμιστα, η ονομαζόμενη “θηλυκός Σόλων”

Η Θυμίστα η Αθηναία υπήρξε μία από τις πιο σημαντικές γυναίκες της Επικούρειας Σχολής και μία από τις ελάχιστες γυναίκες της αρχαιότητας που έλαβαν...

Παράξενες αλήθειες που δεν γνωρίζεις για τα Χριστούγεννα

Aν νομίζεις ότι ξέρεις τα πάντα για την πιο όμορφη εποχή του χρόνου, τα Χριστούγεννα, κάνεις λάθος!Εντυπωσίασε τους φίλους σου λέγοντάς τους 6 άγνωστες...

Σάλος στο Cash or Trash με την συλλογή με τα τσιμπουκια που πήγε παίχτης προς πώληση

Μια εντυπωσιακή συλλογή από τσιμπουκια μιας άλλης εποχής είδαν οι τηλεθεατές του cash or trash σε πρόσφατο επεισόδιο της πετυχημένης εκπομπής Η συλλογή εντυπωσίασε τους...

Βόμβες του Γιώργου Κύρτσου: Οι τιμές στα ακίνητα έχουν «τρελαθεί» με τον Μητσοτάκη να ρίχνει λάδι στη φωτιά της κερδοσκοπίας

Οι τιμές στα ακίνητα έχουν «τρελαθεί» με τον Μητσοτάκη να ρίχνει λάδι στη φωτιά της κερδοσκοπίας Τα νεόδμητα διαμερίσματα πωλούνται 5000-10000 το τετραγωνικό με ειδικές...

Ερχονται τα Χριστούγεννα

– Έρχονται τα Χριστούγεννα!!! Φώναξε χαρούμενα ένα χειμωνιάτικο πρωινό ο μικρός Άγγελος… και το κουτί που ήταν τοποθετημένες «οι χαρτοπετσέτες» τινάχτηκε ολόκληρο… – Μας ξύπνησες…...

Τα στοιχεία που αποδεικνύουν τη δολοφονία της αρχόντισσας του Κολωνακίου, Ελένης Παπαδοπούλου

Η  87χρονη Ελένη Παπαδοπούλου βρέθηκε απανθρακωμένη μέσα στο διαμέρισμά της στο Κολωνάκι τον Ιανουάριο του 2022 Ο θάνατός της, που αρχικά αποδόθηκε σε ατύχημα από...

Έσβησε στα 54 της χρόνια η τραγουδίστρια Κλαούντια Ντελμέρ

Έφυγε από τη ζωή σήμερα, Σάββατο 20 Δεκεμβρίου, η καταξιωμένη τραγουδίστρια Κλαούντια Ντελμέρ, έπειτα από πολύμηνη και σκληρή μάχη με καρκίνο του παγκρέατος Την είδηση...

33 ολόκληρα χρόνια το αυτοκίνητο του Αντώνη Τριτση ήταν παρκαρισμένο στο πάρκινγκ του δημαρχείου και δεν το πρόσεξε κανείς

Τον Απρίλιο του 1992, ο Δήμαρχος Αθηναίων Αντώνης Τρίτσης πάρκαρε το αυτοκίνητό του, ένα Renault Espace και ανέβηκε στα γραφεία της οδού Λιοσίων Δυστυχώς εκεί...

Γιατί γιορτάζουμε τα Χριστούγεννα στις 25 Δεκεμβρίου

Τα Χριστούγεννα, αποτελούν για όλους τους χριστιανούς, μέρα χαράς και γιορτής Ο Θεάνθρωπος Ιησούς γεννήθηκε σε ένα ταπεινό σπήλαιο στη μικρή πόλη Βηθλεέμ τής Ιουδαίας...

Θρήνος για τον ποδοσφαιριστή του Αστέρα Ισιάγκα Σιλά: Έφυγε από τη ζωή η συζύγος του Ντουσού Κεϊτά

Στην Τύνιδα μετά από σύντομη ασθένεια άφησε την τελευταία της πνοή η σύζυγος του ποδοσφαιριστή του Αστέρα Τρίπολης Ισίγια Σιλά Η Ντεσού Κεϊτά, είχε παντρευτεί...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ