Το αρχαίο Ελληνικό μυστηριακό Θέατρο ως όχημα της θρησκευτικής εσωτερικής παράδοσης

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

“Όπως το έδαφος, όσο και αν είναι γόνιμο, αδυνατεί να παράγει κάτι δίχως καλλιέργεια, έτσι και ο νους του ανθρώπου, δίχως την εκπαίδευση αδυνατεί να δώσει τους αναμενόμενους καρπούς”.

 

Πλούταρχος

Ο συμβατικός χώρος που αποκαλείται αρχαίο Ελληνικό θέατρο και η ορχήστρα του, δεν είναι τόπος προσποίησης μιας πραγματικότητας, μιας παραποιημένης αντιγραφής ζωής, αλλά ο τόπος όπου η ίδια η ζωή βρίσκει πρόσφορο έδαφος και ενσαρκώνει την «εσωτερική» αλήθεια της, θεατρική αδεία, πέρα από περιορισμούς χώρου και χρόνου. Το θέατρο μπορεί να είναι δημιουργία ανθρώπινη που πραγματεύεται πρόσωπα και τη συμβατική τους δράση στο χωρογίγνεσθαι, όμως το πνεύμα του είναι απόλυτα μεταφυσικό γιατί ξεφεύγει από τα ανθρώπινα στενά μέτρα, θεάται τους ανώτερους κόσμους και επιστρέφει πίσω στη ζωή για να δώσει με εμπιστευτικό τρόπο, τις ιδέες του Δικαίου, του Ωραίου και του Αληθινού. Αυτή είναι η φύση του θεάτρου, εκείνου που αποκαλούμε μυστηριακό, του θεάτρου εκείνου που αναδύεται από τα μυστήρια που ετελούντο στην ιερή πόλη της Ελευσίνας.

Ακολουθώντας τη φυσική διάρθρωση του Σύμπαντος, που είναι ταυτόχρονα ένα και τριπλό, το αρχαίο δράμα χωρίστηκε σε τραγωδία, σατυρικό δράμα και κωμωδία.

Στη τραγωδία, οι Θεοί και η μοίρα κατευθύνουν τους ανθρώπους και με τη σειρά τους πάλι αυτοί, καθυποτάσσονται στη Δίκη, κάτω απ’ το νόμο της οποίας κάθε δράση προκαλεί αντίδραση, σύμφωνα με τους αναπόφευκτους συμπαντικούς νόμους. Η ανεξέλεγκτη χρήση της ελευθερίας και η άλογη δράση οδηγούν στην αμαρτία της υπερβολής, στην ύβρη. Μόλις συμβεί η ύβρις, ακολουθεί η Νέμεσις. Έτσι, από τη πλοκή –που εμπλέκει όχι μόνο τους ήρωες αλλά και τους γύρω τους, ακόμα και ολόκληρη την πόλη- οδηγούμαστε στην κορύφωση, στην οριακή δηλαδή εκείνη κατάσταση όπου τα τραγικά γεγονότα έρχονται μοιραία, όμως μετά επέρχεται η λύση, η κάθαρση, η τελική λύτρωση.

Κατά τον Αριστοτέλη το τραγικό αποδίδεται σ’ αυτό το στοιχείο, που μέσα από το φόβο και το έλεος, εξαγνίζει τις ψυχές των παθόντων. Ο τραγικός φόβος, δεν είναι το αίσθημα που νιώθουμε μπροστά στη παρουσία ενός συνήθους κινδύνου αλλά η υποψία πως τα ανθρώπινα πάθη ενδέχεται να διαταράξουν την κοσμική τάξη και να διασαλέψουν την Αρμονία, με ότι αυτό συνεπάγεται.

Η κωμωδία απ’ την άλλη, ως αντίθετος πόλος της τραγικής κατάστασης, παρουσιάζει την εξωτερική όψη της ζωής, η οποία βρίσκεται πέρα απ’ τα βάσανα που προκαλεί η ενασχόληση με την αυτογνωσία και την πνευματική άσκηση. Οι ήρωές της, ζουν στη φύση, ζυμώνονται με το χώμα της γης κι αυτή τους ανταμείβει με λογής λογής καλούδια, όπως σκόρδα, ψωμί, κρασί και λάδι. Έτσι, ευγνώμονες γεμάτοι ευτυχία γλεντούν, μεθούν και χορεύουν ενώ οι Θεοί πάντα παρόντες, παρακολουθούν με συγκατάβαση και ανάλαφρη διάθεση.

Το μυστηριακό θέατρο μέσα απ’ τις μορφές του, προβάλλει την θέα όχι μόνο του χονδροειδούς φυσικού κόσμου αλλά και των πιο λεπτοφυών και ως εκ τούτου, έχει παιδαγωγικό χαρακτήρα. Ειδικά, η τραγωδία έχει σκοπό να παρασύρει τον θεατή μέσα στη δράση, ενσωματώνοντας τον στο έργο, σα να είναι ένας ακόμα ηθοποιός ή τουλάχιστον κάποιος που συμμετέχει ενεργά, παρακινούμενος απ’ τα ίδια τα γεγονότα. Το ιδανικό αυτού του είδους θεάτρου είναι να βγει ο θεατής διαφορετικός απ’ ότι μπήκε. Πρόκειται κατά κάποιο τρόπο για «αλχημικό» θέατρο, αφού κατ’ ουσίαν αυτό που επιχειρείται είναι μια μετάλλαξη, μετουσίωση των θεατών.

Η τραγωδία που το όνομά της προέρχεται από τις λέξεις τράγος και ωδή, το άσμα του τράγου, δηλαδή του Πανός, πηγάζει με άμεσο τρόπο από αφηγήσεις που σχετίζονται με τον Διόνυσο-Βάκχο. Το τραγικό έργο λοιπόν είναι βαθύτατα θρησκευτικό. Άλλωστε η τραγωδία δεν εμφανίζεται ξαφνικά αλλά ως εξέλιξη τελετουργικών δρώμενων, που ήδη υπήρχαν από παλιά, ίσως και προ τεσσάρων χιλιετών, σε όλο τον Ελλαδικό χώρο.

Έτσι λοιπόν, τόσο η τραγωδία όσο και η κωμωδία και το σατυρικό δράμα είχαν ως κοινό σκοπό, την «μάθηση μεθ’ ηδονής» και προσδοκούσαν να επιφέρουν την «κάθαρσιν» – λύτρωση, με διαφορετικά όμως μέσα. Η κωμωδία προκαλούσε την κάθαρση με τον γέλωτα ενώ η τραγωδία «δι’ ἐλέου και φόβου», ενός φόβου που δεν είναι το αίσθημα που νιώθουμε μπροστά στη παρουσία ενός συνήθους κινδύνου αλλά η υποψία πως τα ανθρώπινα πάθη ενδέχεται να διαταράξουν την κοσμική τάξη και να διασαλέψουν την Αρμονία, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.

8fb28aad98c401f9856a8f737980965d

Το αρχαίο λοιπόν θέατρο, με προεξάρχουσα την αρχαία ελληνική τραγωδία, αγγίζει τον πυρήνα της ύπαρξης μας και έχει όχι μόνο φόρμα τελετουργική, ύφος και δομή μυστηριακή αλλά τόσο αφετηρία όσο και σκοπό μυστηριακό και εσωτερικό.

Όλες οι τραγωδίες έχουν ένα κοινό πυρήνα. Στο επίπεδο του μύθου, οι ήρωες της τραγωδίας είναι συνήθως απόγονοι ατόμων που έχουν πέσει σε εκούσια μοιραία λάθη, πρόσωπα που φέρουν ένα «κρίμα» από το παρελθόν. Ωστόσο, η τραγικότητά τους δεν έγκειται στο «μίασμα» που φέρουν· η παλαιά ύβρις «τίκτει νεάζουσαν ύβριν» όπως λέει ο Αισχύλος στον «Αγαμέμνονα», κι έτσι, ο ήρωας ξεφεύγει από το μέτρο, φτάνει στην Ύβρι -την αμαρτία της υπερβολής- και τότε νομοτελειακά επέρχεται η Νέμεσις (η Δίκη), κάτω απ’ το νόμο της οποίας κάθε δράση προκαλεί αντίδραση, σύμφωνα με τους αναπόφευκτους συμπαντικούς νόμους.

Το τρίπτυχο υπέρβαση Μέτρου-Ύβρις-Νέμεσις, όπου η ύβρις αντιστοιχεί στην κορύφωση της τραγωδίας και η Νέμεσις στην καθαρτήρια λύση της, διατρέχει σχεδόν κάθε τραγωδία.

Πίσω από όλους μαζί τους τραγικούς ήρωες βρίσκεται ένα πρόσωπο: ο αρχετυπικός Άνθρωπος. Καθώς μεταβαίνουμε από το επίπεδο του Μύθου στο επίπεδο του Αρχετύπου, εισερχόμαστε βαθύτερα στην ουσία της τραγωδίας. Στο επίπεδο αυτό, η τραγικότητα συνίσταται στην σύνθλιψη του ανθρώπινου, όταν ο Άνθρωπος συγκρούεται με δυνάμεις μέσα ή έξω απ’ αυτόν, που τον υπερβαίνουν.

Από την τραγική αυτή σύγκρουση όμως, ο Άνθρωπος μπορεί να βγει ηθικά δικαιωμένος (όπως παραδείγματος χάριν η Αντιγόνη). Σε αυτήν την περίπτωση, η υπέρβαση του μέτρου δεν νοείται ως έγκλημα που επισύρει τιμωρία αλλά ως θετική υπέρβαση του ανθρώπινου και μετουσίωσή του σε κάτι άλλο, ανώτερο φυσικά. ελικά, ο τραγικός ήρως είναι η ίδια η Ψυχή και οι περιπλοκές της στον κόσμο της Ύλης.

Η τραγικότητά της, με όλες τις συνακόλουθες συνέπειες, έγκειται στην σύγκρουση των ορμέμφυτων, ενστίκτων και κατώτερων παθών με την ανώτερη συνείδηση. Ιδέ ο άνθρωπος, ιδέ η τραγωδία: η ανθρώπινη ψυχή καλυμμένη κάτω από πέπλα αγνοίας και ο άνθρωπος βουτηγμένος στην υλική περιπλοκή. Για να μπορέσει να υπερβεί και να απελευθερωθεί από τα δεσμά της υλικής ενέργειας, πρέπει να γνωρίσει Εαυτόν ή το θείο που κατοικεί και μέσα του.

Ένα θέατρο προσανατολισμένο σ’ αυτές τις ιδέες, νομίζω μπορεί να βοηθήσει αποφασιστικά. Η μεταφυσική και οι υψηλές εσωτερικές παραδόσεις με όχημα την θεατρική πράξη, όπως αυτή εκφράστηκε από τους προγόνους μας, διαρρηγνύει την καθημερινότητα, γίνεται ένα είδος εισόδου στην Ροή του Χρόνου, απ’ όπου ο άνθρωπος περνά για να κατακτήσει τις υψηλές κορυφές, εκεί που κατοικούν οι Θεοί και οι Ιδέες.

Πηγή: esotheatro.gr, mythagogia

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Νίκος Καρανίκας για τον Ευρωβουλευτή Νίκο Παππα: Το χειρότερο που έκανε μέχρι στιγμής ήταν ότι παρέμενε στον ΣΥΡΙΖΑ και την αριστερά των πραξικοπημάτων και...

Σε ανάρτηση του ο Νίκος Καρανίκας αναφέρει για τον ευρωβουλευτή Νίκο Παππα: Παππάς (σε 1’)Δεν γνώριζα τον Γιαννόπουλο ως δημοσιογράφο. Προφανώς δεν πρόκειται για κάποιο...

Ύμνοι του Μανώλη Κοττάκη για την ταινία Καποδιστριας του Γιάννη Σμαραγδή

Παρακολούθησα τήν πρώτη προβολή της ταινίας «Καποδίστριας» του Γιάννη Σμαραγδη μαζί μέ τόν διευθυντή φωτογραφίας του φίλμ Δημήτρη Σταύρου από τά ορεινά του «Ελληνικου...

Τεμπη: Δικη για τα βίντεο – Πασιφανώς κάτι μαγειρεύεται από πλευράς υπεράσπισης

Τελικά η ανεξάρτητη η ανεπηρέαστη και αδέκαστη Ελληνική Δικαιοσύνη διέκοψε ξανά την δίκη για τα video τα φερόμενα όχι απλώς ως ψευδή, αλλά ως ψευδέστατα,...

Αγρότες: Ελεύθερα διόδια το Σαββατοκύριακο για να ταξιδέψει ο κόσμος

Οι αγρότες κλιμακώνουν τις κινητοποιήσεις τους σε όλη την Ελλάδα, εφαρμόζοντας τις αποφάσεις της πανελλαδικής συνέλευσης των Σερρών, με μπλόκα σε στρατηγικά σημεία του...

Ισλάμ: Τι είδους θεός δίνει για ανταμοιβή σκλάβες του σεξ;

"Το Κοράνι δεν είναι τίποτα περισσότερο από το έργο ενός Βεδουίνου του 7ου αιώνα, ενός ανθρώπου του οποίου η ιδέα για τον παράδεισο διαμορφώθηκε...

Η επιπόλαιη επιχειρούμενη κατάργηση των τρόλεϊ από την  κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας 

Με βεβιασμένο τρόπο και χωρίς να υπάρχει επαρκής διαβούλευση με αρμόδιους επιστημονικούς φορείς η κυβέρνηση μέσω του αναπληρωτή υπουργού μεταφορών κου Κυρανάκη, εξήγγειλε την...

Κεραυνοί του Πάνου Καμμενου: Η Ελλάδα μπήκε στην κρίση για 25 δις αλλά για τον Ζελενσκι βρήκαν 90 δις

Οι αγρότες και κυρίως οι κτηνοτρόφοι που είδαν τα ζωντανά τους να δολοφονούνται έχουν αιτήματα 250εκ. Οι Έλληνες μπήκαμε στην κρίση για 25δις.Η Ευρωπαϊκή Ενωση...

ΟΠΕΚΕΠΕ: Προφυλακίστηκαν οι Μύρωνας Χιλετζάκης και Γιώργος Λαμπράκης

Προφυλακίστηκαν το βράδυ της Πέμπτης, μετά από τις πολύωρες απολογίες τους, ο Μύρωνας Χιλετζάκης και ο λογιστής Γιώργος Λαμπράκης που φέρονται ως ηγετικά στελέχη του...

Μεταδίδεται πως ο Τριαντόπουλος στην απολογία του αρνήθηκε ότι έδωσε εντολή για το «μπάζωμα» του χώρου ενός πολλαπλού εγκλήματος

Μεταδίδεται πως ο Τριαντόπουλος στην απολογία του αρνήθηκε ότι έδωσε εντολή για το «μπάζωμα» του χώρου ενός πολλαπλού εγκλήματος Να τον πιστέψουμε; Αδύνατον, διότι δια...

Αγρότες: Ο διάλογος είναι προσχηματικός – Η κυβέρνηση μας εμπαίζει

Στον Λευκώνα Σερρών πραγματοποιήθηκε σήμερα η νέα κρίσιμη πανελλαδική σύσκεψη των αγροτών με τη συμμετοχή εκπροσώπων 57 μπλόκων από διάφορα σημεία της χώρας Κατά τη...

Πρώτη ομολογία από Παπασταύρου: Οικονομικό σκάνδαλο ο ΟΠΕΠΕΚΕ

Ο Σταύρος Παπασταύρου είναι ο πρώτος υπουργός που ευθέως παραδέχθηκε ότι ο ΟΠΕΚΕΠΕ είναι σκάνδαλο Ενώ όλοι οι υπουργοί (Μυλωνάκης, Σκέρτσος) και οι βουλευτές της...

«Η Ουτοπια Ή Ο Θανατος» – Κόσμος / Ευρώπη / Ελλάδα / Άνθρωπος – Όταν η Ουτοπία Προβάλλεται σαν Εναλλακτική

Συνεχίζουμε αυτή τη σειρά άρθρων, (Διάλογοι με τη ΤΝ), με θέμα την Ουτοπία, την οποία επιχειρούμε να μεταφέρουμε από το πεδίο της θεωρίας στη...

Επικαλούμαι το δικαίωμα της ντροπής

Δεν είναι η σιωπή που με τρομάζει, ούτε η επίκληση στο δικαίωμα αυτής, αλλά η απουσία εκείνου του αδιόρατου σήματος που φαίνεται στα μάτια στις...

Προκόπιος Παυλόπουλος: «Η αποστολή της Ελλάδας για την υπεράσπιση των αρχών και των αξιών της Ηθικής στον Παγκόσμιο Αθλητισμό»

 Αθήνα, 17.12 2025Ο πρώην Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Ακαδημαϊκός και Επίτιμος Καθηγητής της Νομικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών  κ. Προκόπιος Παυλόπουλος συμμετείχε στην Διεθνή Ημερίδα...

Προκοπης Παυλόπουλος: Αναγκαία η κατάργηση του άρθρου 86 του Συντάγματος- Χωρίς κοινωνικό κράτος δεν υπάρχει ποιοτική Δημοκρατία

Ο πρώην Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Προκόπης Παυλόπουλος, φιλοξενήθηκε στην εκπομπή «Τέρμα στο Γκάζι», σε μια εφ’ όλης της ύλης συζήτηση με τον Νίκο Φελέκη...

Φράγμα Ενιπέα, Σκοπιάς, Φαρσάλων, Λάρισας: Περισσότερα από 40εκατομμύρια κυβικά μέτρα νερού χαμένα στην κακοκαιρία Byron

«“Φράγμα Ενιπέα”, “Σκοπιάς”, Φαρσάλων, Λάρισας”: Περισσότερα από 40εκατομμύρια κυβικά μέτρα νερού χαμένα (θα γέμιζε περίπου κατά το 1/3), στην κακοκαιρία “Byron” (~150,60 mm βροχής)»Κατά τις βροχοπτώσεις που αφορούσαν το χρονικό διάστημα «03/12/2025 έως 10/12/2025» (κακοκαιρία με την αντιστοιχισμένη κωδική ονομασία «Byron»), ο«Ποταμός Ενιπέας», “μετέφερε” στην θέση όπου σχεδιάστηκε να κατασκευαστεί το«Φράγμα Ποταμού...

Μαρία Καρυστιανου: Οργισμένη ανάρτηση για fake δηλώσεις της

Νέα οργισμένη ανάρτηση για fake δηλώσεις της σχετικά με ιδρυτική διακήρυξη η Μαρία Καρυστιανού Πιο συγκεκριμένα η πρόεδρος του Συλλόγου Συγγενών Θυμάτων στα Τέμπη αναφέρθηκε...

Μανώλης Κοττακης: Άν στά πνιγηρά αστικά κέντρα η Κυβέρνηση αντέχει κάπως διοικωντας μέ τόν φόβο, στήν ελεύθερη περιφέρεια του καθαρου αέρα καταρρέει παρατεταμένα

ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ της Νέας Δημοκρατίας, από τούς νεώτερους ανέφερε πρίν από μία εβδομάδα σέ τηλεοπτικό πάννελ στό Open TV, στήν εκπομπή του Νίκου Στραβελάκη καί της...

Απειλούν τους αγρότες με “μνημόνιο περικοπης επιδοτήσεων”

Γιά «μνημόνιο περικοπης επιδοτήσεων» μιλουσε προχθές ο υπουργός Αγροτικης Αναπτύξεως στούς βουλευτές της ΝΔ, γιά «οριστική διακοπή της καταβολης» χθές ο κυνικός υπουργός Επικρατείας...

Έτσι όπως πάμε δεν θα βρίσκουμε θάλασσα ούτε για να πάμε να «πνιγούμε»

Με μεγάλη έκπληξη μαθαίνουμε από τα ΜΜΕ τις δηλώσεις, τις αναπάντητες από το δικό μας ΥΠΕΞ, του Λίβυου Προοεδρου της εκεί Εθνοσυνέλευσης ότι το...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ