Γιατί όλοι ήθελαν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο το 1905;

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Τα έχουμε ξαναπεί, τίποτα δεν είναι τόσο νέο όσο νομίζουμε

Ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο βουίζει κατά μήκος του δρόμου στο κέντρο της πόλης. Οι πεζοί και οι φίλοι σταματούν να κοιτάξουν τους πλούσιους ιδιοκτήτες του. Το αυτοκίνητο κοστίζει περίπου 7 φορές περισσότερο από ένα κανονικό Ford. Η φήμη και ο σχεδιασμός του έχουν συμβάλει στη δημιουργία μιας μεγάλης λίστας αναμονής λόγω της ζήτησής του.

Η σκηνή θα μπορούσε να εκτυλίσσεται στη Silicon Valley το 2013. Αλλά, όχι! Για μια σύντομη περίοδο, στις αρχές του 20ου αιώνα, στις ΗΠΑ, το ηλεκτρικό αυτοκίνητο ήταν από τα πιο “must” της υψηλής κοινωνίας, όπως και από άτομα της κοινωνικής ζωής και επιχειρηματίες.

Ο Oliver O. Fritchle μπροστά από το όχημά του

Fritchle 2

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπορεί να φαίνονται σαν τα οχήματα του μέλλοντος, αλλά είναι στην πραγματικότητα σύμβολο της οικονομικής κατάστασης του παρελθόντος.

Η άνοδος των πρώτων ηλεκτρικών αυτοκινήτων

Στα πρώτα χρόνια της εποχής της αυτοκινητοβιομηχανίας -από το 1896 έως το 1930 περίπου- υπήρχαν στις ΗΠΑ 1.800 διαφορετικοί κατασκευαστές αυτοκινήτων. Ενώ στην Ευρώπη εργάζονταν πάνω σε οχήματα με μπαταρίες από τη δεκαετία του 1830, το πρώτο επιτυχημένο ηλεκτρικό αυτοκίνητο στις ΗΠΑ έκανε το ντεμπούτο του το 1890, χάρη σε έναν χημικό από την Αϊόβα. Το εξαθέσιο όχημά του ήταν βασικά ένα ηλεκτροκίνητο βαγόνι που έπιανε την τελική ταχύτητα των… -“φοβερών”- 6,2 μέτρων/δευτερόλεπτο!

Το πάρκινγκ του Fritchle γεμάτο με νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έτοιμα προς πώληση, Ντένβερ, Κολοράντο

Fritchle 3

Μέχρι το 1900, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ήταν τόσο δημοφιλή που η Νέα Υόρκη διέθετε στόλο ηλεκτρικών ταξί και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αντιπροσώπευαν το 1/3 όλων των οχημάτων στο δρόμο. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα άρεσαν στον κόσμο επειδή ξεπερνούσαν εκείνα που κινούνταν με βενζίνη. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν μύριζαν, δεν έκαναν θόρυβο ή δεν είχαν κραδασμούς. Ήταν ευκολότερο να λειτουργούν, δεν είχαν χειροκίνητη μανιβέλα για να ξεκινήσουν και δεν είχαν δύσκολο σύστημα γραναζιών όπως τα αυτοκίνητα βενζίνης.

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έγιναν εξαιρετικά δημοφιλή στις πόλεις, ειδικά στις γυναίκες της ανώτερης τάξης που αντιπαθούσαν τους θορύβους και τις δύσοσμες ιδιότητες των βενζινοκίνητων αυτοκινήτων.

Διαφήμιση για ηλεκτρικό αυτοκίνητο του Fritchle

Fritchle 4

Όπως και σήμερα, μια από τις προκλήσεις για τους πρώτους ιδιοκτήτες ηλεκτρικών αυτοκινήτων ήταν πού θα μπορούσαν να τα φορτίζουν. Μέχρι το 1910, οι ιδιοκτήτες τέτοιο αυτοκινήτων μπορούσαν να εγκαταστήσουν τους δικούς τους σταθμούς φόρτισης στο σπίτι τους και εμφανίστηκαν πολλά καταστήματα επισκευής τέτοιων αυτοκινήτων, κάτι που επέτρεψε τη φόρτιση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων ακόμη και τη νύχτα.

Ένας από τους πιο εκκεντρικούς και ενδιαφέροντες κατασκευαστές πρώιμων ηλεκτρικών αυτοκινήτων ήταν ο Oliver P. Fritchle, ένας χημικός και ηλεκτρολόγος μηχανικός που ξεκίνησε ως επισκευαστής αυτοκινήτων, μέχρι που συνειδητοποίησε ότι θα μπορούσε να κατασκευάσει ένα καλύτερο ηλεκτρικό αυτοκίνητο μόνος του. Ο Fritchle πούλησε το πρώτο του όχημα το 1906 και ίδρυσε το εργοστάσιο παραγωγής του στο Ντένβερ του Κολοράντο το 1908.

Ένα από τα ελάχιστα εναπομείναντα ηλεκτρικά αυτοκίνητα του Fritchle σε έκθεση στο History Colorado Center στο Ντένβερ του Κολοράντο

Fritchle 5

Ο Fritchle δημιούργησε μία από τις καλύτερες μπαταρίες αυτοκινήτων και ισχυρίστηκε ότι θα μπορούσε κανείς να ταξιδέψει ακόμη και 160 χλμ (100 μίλια) με μία μόνο φόρτιση. Προκάλεσε τους υπόλοιπους κατασκευαστές και ξεκίνησε ένα διαφημιστικό ταξίδι το 1908 από το Λίνκολν της Νεμπράσκα μέχρι τη Νέα Υόρκη, με το διθέσιο μοντέλο Fritchle Victoria που πωλήθηκε έναντι 2.000 δολαρίων.

Το ταξίδι του κράτησε 20 ημέρες και ο Fritchle έκανε το ταξίδι των 2.900 χλμ σε τραχιούς και ανύπαρκτους δρόμους, με ένα μόνο σκασμένο λάστιχο και φορτίζοντας το όχημά του τη νύχτα. Μετά το ταξίδι επέστρεψε θριαμβευτής στο Ντένβερ -αλλά με το τραίνο.

Ο Fritchle διαφήμιζε τα αυτοκίνητά του ως τα “Fritchle των 100 μιλίων” και υποσχέθηκε παράδοση εντός 10 ημερών μετά την παραγγελία. Στο Ντένβερ και την Αμερικανική Δύση, τα ψηλοτάβανα αυτοκίνητά του κυριαρχούσαν. Διασημότητες, όπως η κοσμική Molly Brown οδηγούσε στην πόλη με αυτοκίνητο του Fritchle. Τα αυτοκίνητα του Fritchle έκαναν τέτοια επιτυχία, που άνοιξε γραφείο πωλήσεων στην Fifth Avenue στη Νέα Υόρκη και τροφοδοτούσε τους πλούσιους της πόλης.

Η παρακμή

Η παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων κορυφώθηκε το 1912. Ο Fritchle, για παράδειγμα, κατασκεύαζε περίπου 198 οχήματα ετησίως, μεταξύ του 1909 και του 1914. Και ενώ στις αρχές του αιώνα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αποτελούσαν μεγάλο μέρος της αγοράς, οι πρόοδος των βενζινοκίνητων οχημάτων έκανε τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να ανήκουν σε ένα όλο και μικρότερο μερίδιο της αγοράς όσο περνούσε ο χρόνος.

Όταν ο Χένρι Φορντ κατασκεύασε μαζικά το βενζινοκίνητο Model T το 1908, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητο δέχτηκαν σοβαρό πλήγμα. Μέχρι το 1912, ένα βενζινοκίνητο αυτοκίνητο κοστίζει μόνο 650 δολάρια ενώ το μέσο ηλεκτρικό πωλούνταν έναντι 1.750 δολαρίων. Το 1912, ο Charles Kettering εφηύρε τον πρώτο ηλεκτρικό starter. Αφαιρώντας αποτελεσματικά το στρόφαλο, η εφεύρεση του Kettering έκανε το βενζινοκίνητο αυτοκίνητο ακόμα πιο ελκυστικό στους οδηγούς.

Παρά το εντυπωσιακό ταξίδι του Fritchle στη χώρα με το ηλεκτρικό του αυτοκίνητο, οι περισσότεροι άνθρωποι στις αρχές του 20ού αιώνα δεν ήταν τόσο τολμηροί. Η ανάπτυξη των αυτοκινητοδρόμων στις ΗΠΑ όπως και η ανακάλυψη του πετρελαίου στο Τέξας, που μείωσε την τιμή της βενζίνης, έκανε το αυτοκίνητο, αλλά και τη συντήρησή του, πιο προσιτά στον μέσο καταναλωτή.

Μέχρι το 1935 τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είχαν εξαφανιστεί από τους δρόμους.

Χρειάστηκαν να περάσουν δεκαετίες -και οι συνεχείς πετρελαϊκές κρίσεις της δεκαετίας του 1970- για να ενδιαφερθούν οι κατασκευαστές για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Το 1976, το Κογκρέσο των ΗΠΑ ψήφισε τον νόμο περί έρευνας, ανάπτυξης και επίδειξης ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων (Electric and Hybrid Vehicle Research, Development, and Demonstration Act) για την υποστήριξη της έρευνας και της ανάπτυξης ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων. Αλλά ακόμη και εκείνα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα της δεκαετίας του ’70 υστερούσαν από τους προκατόχους τους. Πολλά έπιαναν ταχύτητα 20 μέτρα/δευτερόλεπτο και κάποια μπορούσαν να χρειάζονταν φόρτιση 64 με 95 χλμ λιγότερο από εκείνα του Fritchle.

Το Vanguard της Sebring το 1974

Fritchle 6

Σήμερα, με το ηλεκτρικό αυτοκίνητο να κάνει δυναμική εμφάνιση και πάλι, είναι εύκολο να ξεχνάμε ότι τα σημερινά αυτοκίνητα προέρχονται από τα πολυτελή σχέδια των αρχών του 20ού αιώνα.

Το Model S της Tesla

Tesla Model S

Πηγές: curbed.com, 3otiko

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Άγιος Διονύσιος Ζακύνθου – Aπό τους λαοφιλέστερους σύγχρονους αγίους

Ο Άγιος Διονύσιος Ζακύνθου (1547 – 17 Δεκεμβρίου 1622) είναι άγιος της ανατολικής Ορθοδόξου ΕκκλησίαςΈζησε και έδρασε στη Ζάκυνθο από τα μέσα του 16ου...

Παρέμβαση μέσα στη νύχτα του Ευαγγελου Αντωναρου για την Μαρία Καρυστιανου: Βάλθηκαν να την αποδομησουν κινητοποιώντας τα γνωστά φερέφωνα του Μαξίμου

Είπε δύο κουβέντες ξεκάθαρες,μεστές και χωρίς τζιροτζαντζουλες Και τους τρόμαξε, ειδικά μετά την πολύ πετυχημένη εμφάνιση της στην καρδιά της Ευρώπης. Και βάλθηκαν να την...

Ύμνοι από την Άντζελα Γκερεκου για την ταινία Καποδιστριας του Γιάννη Σμαραγδη

Σήμερα το βράδυ θα παρευρεθώ στην πρεμιέρα της ταινίας «Ιωάννης Καποδίστριας» του Γιάννη Σμαραγδή. Ανυπομονω όσο τίποτα άλλο να δω αυτή την ταινία!!!! Κ σε αυτο...

Χαμός με την Τζουλι Μασινο στην εκπομπή της Δέσποινας Μοιραρακη, Cash or Trash

Στην εκπομπή Cash or Trash που παρουσιάζει η Δέσποινα Μοιραρακη βρέθηκε η Τζουλι Μασινο  https://twitter.com/freedybruna/status/2000957492067754005?s=61 

Ένιωσε αδιαθεσία την ώρα της εκπομπής η Ανθή Βούλγαρη και αποχώρησε από τον αέρα του Mega

Η Ανθή Βούλγαρη αναγκάστηκε να αποχωρήσει από την εκπομπή «Κοινωνία Ώρα Mega» μετά από έντονη αδιαθεσία, την οποία μοιράστηκε ανοιχτά με το κοινό Ο Ιορδάνης...

Εύα Σιδερα: Η καθημερινότητα έχει γίνει μια χρονική διαρκεία στο τι θα προλάβουμε να κάνουμε και πως θα καταφέρουμε να ανταπεξέλθουμε στις απαιτήσεις διαβίωσης...

Τις περισσότερες φορές λένε ότι συνηθίζεις, μαθαίνεις να ζεις με αυτό να δικαιολογείς να μην αντιδράς και να αποδέχεσαι μια κατάσταση σαν να μην μπορεί...

Πότε γιορτάζει ο Άγιος Μόδεστος προστάτης των ζώων; 16 ή 18 Δεκεμβρίου;

Στο Συναξάρι του Δεκεμβρίου υπάρχουν δύο Άγιοι που φέρουν το όνομα Μόδεστος, ενώ και οι δύο ήταν Αρχιεπίσκοποι Ιεροσολύμων Ο πρώτος, είναι Ιερομάρτυρας και εορτάζεται...

Έφυγε από τη ζωή η Πειραιώτισσα Ειρήνη Μαρινάκη

Η οικογένεια του ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΥ πενθεί για μια σπουδαία γυναίκα, μια μεγάλη Πειραιώτισσα, την Ειρήνη Μαρινάκη σύζυγο του αείμνηστου Μιλτιάδη Μαρινάκη και λατρεμένη μητέρα του ηγέτη...

Έκαναν τραγούδι τα ξεφτιλίκια του ΟΠΕΚΕΠΕ: Νταρι νταρι βάλε τα γίδια στη Ferrari

Το βίντεο κυκλοφορεί στο διαδίκτυο και έχει γίνει viral https://twitter.com/moschose/status/2000305388743196847?s=61

Συγκίνηση για τον θάνατο του Αλμπέρτο Εσκενάζυ – Ο δημοφιλής ηθοποιός έφυγε στα 73 του χρόνια

Αντίο αγαπημένε Αλμπέρτο μας! Μόλις μας πληροφορησε η γλυκεια μας Σάρα πως μετα απο περιπέτεια της υγείας του εφυγε απο κοντά μας αυτός ο αγαπημένος...

Έφυγε από τη ζωή στα 73 του χρόνια ένας από τους σπουδαιότερους σύγχρονους Ελληνες ηθοποιούς, ο Αλμπέρτο Εσκενάζυ

Έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 73 ετών ο Αλμπέρτο Εσκενάζυ, ένας από τους πιο καταξιωμένους Έλληνες ηθοποιούς, έπειτα από μάχη με τoν καρκίνο ...

«Αριάδνη», το σύστημα πλοήγησης από τη Ρωσία χωρίς δορυφόρους – Οκτώ φορές ακριβέστερο από το GPS

Η τεχνολογία βρίσκεται επί του παρόντος στο στάδιο της ολοκλήρωσης και θα πρέπει να ενσωματωθεί στο σύστημα μιας «μεγάλης αγροτοβιομηχανικής εταιρείας», τονίζει ρωσικό δημοσίευμα...

Σάλος με την ανάρτηση του Κώστα Βαξεβάνη για το αλκοτέστ του Μητσοτακη: Ευτυχώς δεν ήταν προωθητική ενέργεια για κολονοσκόπηση

Σε ανάρτηση του ο Κώστας Βαξεβάνης αναφέρει:  Προσήλθε πεζός, για να κάνει αλκοτέστ οικειοθελώς, προκειμένου να τον καταγράψει η κάμερα.Ευτυχώς ήταν προωθητική ενέργεια για...

Ο Νίκος Μωραϊτης ισοπεδώνει τον Στέφανο Κασσελακη: Βάλτε παραπάνω χρήματα εσείς οι μεροκαματιάρηδες αλλιώς εγώ ο πάμπλουτος κλείνω το κόμμα

Σε παρέμβαση του ο δημοφιλής στιχουργός αναφέρει: Με ρωτάτε «γιατί δε λες για τα χθεσινά;».Τι άλλο να πω; Και για το μομέντουμ (φωτό 1) και...

Δολοφόνησαν τον κορυφαίο σκηνοθέτη, Ρομπ Ράινερ και την σύζυγό του μέσα στο σπίτι τους στο Μπρέντγουντ της Καλιφόρνιας

Ο διάσημος Αμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός Ρομπ Ράινερ και η σύζυγός του, Μισέλ, βρέθηκαν νεκροί στο σπίτι τους στο Μπρέντγουντ της Καλιφόρνιας, σε περιστατικό...

Άγιος Ελευθέριος: Ο ηρωικός ιερομάρτυς του Χριστού

Οι ιερομάρτυρες αποτελούν μια ειδική τάξη στο αγιολόγιο της Εκκλησίας μας Είναι οι ιερείς, οι οποίοι υποβλήθηκαν σε βασανιστήρια και μαρτύρησαν για το Χριστό....

Οι Παραχωρήσεις του Ζελένσκι υπό εγχώρια πίεση

Κορυφαίοι Αμερικανοί και Ουκρανοί αξιωματούχοι πραγματοποίησαν μαραθώνιες συνομιλίες άνω των πέντε ωρών την Κυριακή (14/12) για την επίτευξη διευθέτησης στον πόλεμο της Ουκρανίας Οι διαπραγματεύσεις...

Το απαγορευμένο βίντεο για το Μαξίμου με τον γαλάζιο Μύρωνα Χιλετζάκη

Ο αγροτοσυνδικαλιστής της ΝΔ,Μύρωνας Χιλετζάκης αρχηγός του κυκλώματος που φέρεται να «άρπαξε» 1.700.000€ από τον ΟΠΕΚΕΠΕ,επικεφαλής αγροτών της Κρήτης,την εποχή Τσιπρα,τα σπάνε στην Αθήνα...

Η ιστορία της νηστείας της Σαρακοστής των Χριστουγέννων

H δεύτερη πιο μακρά περίοδος νηστείας μετά τη Μεγάλη Τεσσαρακοστή είναι η νηστεία των Χριστουγέννων, γνωστή στη γλώσσα του ορθοδόξου λαού μας και ως...

Η Διεθνούς φήμης Συγγραφέας κ Αγάθη Δημητρούκα σε μια ξεχωριστή συνέντευξη

Στην τηλεόραση του Αχελώου και στην εκπομπή Ανοιχτές σελίδες με τον Αχιλλέα Παπαδιονυσίου προσκεκλημένη η Διεθνούς φήμης Συγγραφέας κ Αγάθη Δημητρούκα Η κ Δημητρούκα μιλάει...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ