Η έννοια του Αρχαίου Έλληνα ήρωα

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Η έννοια του Αρχαίου Έλληνα ήρωα προβάλλεται με πολλούς και διαφορετικούς τρόπους στο τεράστιο φάσμα της μέχρις στιγμής σωζόμενης Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας. Η θεμελιώδης έννοια που χαρακτηρίζει τον Αρχαίο Έλληνα ήρωα είναι η έννοια του κλέους.

Ως κλέος, ορίζεται η δόξα, η φήμη που αποκτά όχι μόνο ο ήρωας, αλλά και η οικογένειά του και οι μετέπειτα από αυτόν γενιές χάρη στα ανδραγαθήματά του στο πεδίο της μάχης. Η έννοια του κλέους συνδυάζεται με τις συνώνυμες έννοιες τηςἀριστείας και της ὑστεροφημίας. Οι επιτυχίες ενός ήρωα στο πεδίο της μάχης αποτελούσαν την ἀριστείατου και του εξασφάλιζαν ὑστεροφημία στις επερχόμενες γενιές ανά τους αιώνες. Επομένως, αντιλαμβανόμαστε ότι για τον Αρχαίο Έλληνα ήταν απαραίτητη η συμμετοχή του στον πόλεμο, καθώς η ανδρεία ήταν αυτή που του εξασφάλιζε την ἀριστεία και τον τίτλο του ήρωα.

Το να επιδιώκει κάποιος όμως, τον θάνατο στη μάχη αποτελεί μια αρχή που σίγουρα εμάς μας ξενίζει. Ωστόσο, αυτό θα το αντιληφθούμε καλύτερα, αν λάβουμε υπόψη μας την ετυμολογία της λέξηςήρωας. Ο ἥρως λοιπόν, παράγεται από τη λέξη ὥρα, διότι δηλώνει ότι η κατάλληλη ώρα για τον ήρωα είναι όταν πεθαίνει στο πεδίο της μάχης, δείχνοντας αυτοθυσία και αυταπάρνηση για την τιμή και το κλέος.

Ο ήρωας δηλαδή, βρίσκεται στην καλύτερή του ώρα, στο πλήρωμα του χρόνου της ζωής του, όταν πεθαίνει στη μάχη. Επιπροσθέτως, ο ἥρως μπορεί να συνδεθεί ετυμολογικά με την Ἤρα. Η θεότητα αυτή θεωρούνταν υπεύθυνη για την αλληλοδιαδοχή των εποχών και γενικότερα, για την πραγματοποίηση διάφορων συμβάντων στην ανθρώπινη ζωή στην κατάλληλη ώρα.

Αυτή η ετυμολογική σύνδεση της Ήρας, της ώρας και του ήρωα βρίσκει απήχηση στον Ηρακλή, ο οποίος θεωρείται το ιδανικό πρότυπο ήρωα, το μοντέλο για όλους τους ήρωες, που υπερβαίνει ακόμη και τον Αχιλλέα. Μάλιστα, ο Ηρακλής ενσαρκώνει χαρακτηριστικά γνωρίσματα, θεμελιώδη και απαραίτητα για κάθε ήρωα: είναι κατάλληλος στο να φέρει εις πέρας την αποστολή των δώδεκα άθλων του και δεν διστάζει να ανταγωνιστεί ακόμη και την Ήρα στην προσπάθειά του να παρατείνει τον χρόνο ζωής του.

Έτσι, η Ηρακλής είναι σα να ξαναγεννιέται από την Ήρα τη δεύτερη φορά και να μετατρέπεται σε εικονικό γιο της, αφού άλλωστε μοιάζει στη συγκεκριμένη θεότητα. Ο δυναμισμός και η μαχητικότητά του, που τον οδηγούν ακόμη και σε ανήθικες πράξεις για το αξιακό σύστημα της εποχής εκείνης, αλλά και της σημερινής, όπως στο να καταστρέψει μια ολόκληρη πόλη και να σκοτώσει τους αδερφούς της Ιόλης για να την πάρει γυναίκα του, παρά το ότι ήταν ήδη παντρεμένος με τη Δηιάνειρα.

Ένα άλλο ιδανικό μοντέλο ήρωα που αντλούμε από την Αρχαία Ελληνική Γραμματεία είναι ο Αχιλλέας στην ομηρική Ἰλιάδα. Ο Αχιλλέας όχι μόνο επιλέγει και ενδιαφέρεται για το κλέος, την ἀριστείακαι την ὑστεροφημία του, αλλά πιστεύει ακράδαντα ότι το κλέος καθορίζει και ορίζει την επική του ταυτότητα.

Η μῆνις του Αχιλλέα, δηλαδή ο ασυγκράτητος και υπερβολικός θυμός του για την απώλεια του λαφύρου του, της Βρισηίδας, αποτελεί το κεντρικό θέμα της Ἰλιάδος, γύρω από το οποίο συνυφαίνεται όλος ο ιστός των δέκα ετών του Τρωικού Πολέμου· γι’ αυτό, ο Όμηρος,-ή καλύτερα, ο ομηρικός ποιητής, καταφέρνει να παρουσιάσει με τον περίτεχνο και αριστοτεχνικό του τρόπο όλο το φάσμα και τα γεγονότα του δεκαετούς Τρωικού Πολέμου, παρά το ότι η αφήγησή του διαρκεί μόλις 51 ημέρες.

Μία βασική έννοια που συνδέεται με το κλέος, είναι η έννοια της επικής ταυτότητας του ήρωα. Πρόκειται για θεμελιώδη αρχή του έπους και της ιδεολογία του ήρωα στην Κλασσική Εποχή και Λογοτεχνία. Η επική ταυτότητα των ομηρικών ηρώων συγκροτείται ακριβώς από την ανάγκη και το χρέος που οφείλουν να αισθάνονται να εξασφαλίσουν το κλέος, την ἀριστεία και την ὑστεροφημία για τον εαυτό τους και τα μέλη της οικογένειάς τους, αλλά και τις επόμενες γενιές.

Αν δεν το επιδιώκει και προτιμήσει μια ήσυχη ζωή, μακριά από τις μάχες και τις ευκαιρίες για ανδραγαθήματα, θα έχει απεμπολήσει την επική του ταυτότητα, δηλαδή δεν θα έχει καταφέρει να πετύχει το κλέος και την ἀριστεία. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, αποτελεί και ο Οδυσσέας, ο οποίος πρέπει να φύγει από το νησί της νύμφης Καλυψούς, για να επιστρέψει στην Ιθάκη και να ξανακερδίσει την οικογένεια του, τον λαό του και το βασίλειό του.

Ειδικά ο Οδυσσέας, έχει πολλές περιπέτειες και κατ’ επέκταση και σημαντικά κατορθώματα, που του εξασφαλίζουν την επική του ταυτότητα: τα κατορθώματα του στη μάχη του Τρωικού Πολέμου, η επινόηση του Δούρειου Ίππου που οδήγησε στην κατάκτηση και άλωση της Τροίας και τη νίκη των Αχαιών, η απόκρουση όλων των κινδύνων και δυσκολιών κατά το θαλάσσιο ταξίδι της επιστροφής του, η αντιμετώπιση του διλήμματος που βιώνει του αν θα παραμείνει στην Καλυψώ ή θα την εγκαταλείψει και θα επιστρέψει στην πατρίδα του και φυσικά, η συνέχεια του αγώνα του στον οίκο του· ο αναγνωρισμός του από τα μέλη του οικογενειακού του περιβάλλοντος (Τηλέμαχος, παραμάνα, Πηνελόπη, Λαέρτης) και η αντιμετώπιση των μνηστήρων (Μνηστηροφονία, ραψωδίες ν-ω). Ο αγώνας του Οδυσσέα και κατ’ επέκταση και ο στόχος που φιλοδοξεί να επιτύχει είναι διττός: τόσο η επιστροφή στην πατρίδα όσο και ο αγώνας για την ανάκτηση του βασιλείου του από τους μνηστήρες.

Και η επική ταυτότητα του Αχιλλέα κλονίζεται. Ο Αχιλλέας, όταν απειλεί ότι θα αποσυρθεί από τον πόλεμο και θα αποφασίσει να επιστρέψει στην πατρίδα του και να ζήσει μια ήρεμη, οικογενειακή ζωή, θέτει σε κίνδυνο την επική του ταυτότητα, αφού απαρνείται τον πόλεμο και επομένως, την ευκαιρία για κλέοςκαι ἀριστεία. Ωστόσο, ο θάνατος του Πατρόκλου τον κάνει να επιστρέψει στη μάχη για να εκδικηθεί. Μάλιστα, εδώ υπάρχει μια σύνδεση του Αχιλλέα με έναν άλλον ήρωα παλαιότερου, μη σωζόμενου έπους, του Μελεάγρου, ο οποίος επέστρεψε στη μάχη μετά από προτροπές της γυναίκας του, Κλεοπάτρας.

Οι μελετητές ανιχνεύουν ακόμη και ετυμολογική σύνδεση μεταξύ των ονομάτων του Πατρόκλου και της Κλεοπάτρας, καθότι το ένα αποτελεί αντιστροφή του άλλου και στην πραγματικότητα, πρόκειται για συνώνυμα ονόματα· και οι δύο έχουν κλέος που τους δίνεται από τον πατέρα, δηλαδή από την καταγωγή τους (Πάτρο-κλος < πατήρ + κλέος, Κλεο-πάτρα < Κλέος + πατήρ). Και στις δύο περιπτώσεις λοιπόν, οι ήρωες επιλέγουν το κλέος και διασώζουν την επική τους ταυτότητα.

Μάλιστα, είναι αξιοσημείωτο ότι και μέσα στα ομηρικά έπη υπάρχουν διάφοροι αοιδοί που τραγουδούν τα κλέα ηρώων, οπότε η σπουδαιότητα αυτού του ζητήματος διαγράφεται εντονότερα. Μάλιστα, οι μελετητές θεωρούν ότι τα άσματα αυτά των αοιδών είναι μικρότερες επικές αφηγήσεις, αρμονικά και οργανικά ενταγμένες στα ομηρικά έπη και ίσως, οι αοιδοί να αποτελούν αντανακλάσεις του Ομήρου ή του ομηρικού ποιητή. Αυτό το στοιχείο δείχνει και την πολυπλοκότητα των αφηγηματικών τεχνικών των ομηρικών επών.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Η πεντάδα του Πανελλήνιου που δόξαζε την Ελλάδα στα Ευρωπαϊκά τουρνουά

Δεν είναι η πρώτη φορά που Ελληνική ομάδα Μπάσκετ μπολ συντρίβει την μεγάλη Βιλερμπάν εντός έδρας του, όπως χθες ο Ολυμπιακός Έχει ξανασυμβεί και μάλιστα...

Νίκος Καρανίκας για τον Ευρωβουλευτή Νίκο Παππα: Το χειρότερο που έκανε μέχρι στιγμής ήταν ότι παρέμενε στον ΣΥΡΙΖΑ και την αριστερά των πραξικοπημάτων και...

Σε ανάρτηση του ο Νίκος Καρανίκας αναφέρει για τον ευρωβουλευτή Νίκο Παππα: Παππάς (σε 1’)Δεν γνώριζα τον Γιαννόπουλο ως δημοσιογράφο. Προφανώς δεν πρόκειται για κάποιο...

Ύμνοι του Μανώλη Κοττάκη για την ταινία Καποδιστριας του Γιάννη Σμαραγδή

Παρακολούθησα τήν πρώτη προβολή της ταινίας «Καποδίστριας» του Γιάννη Σμαραγδη μαζί μέ τόν διευθυντή φωτογραφίας του φίλμ Δημήτρη Σταύρου από τά ορεινά του «Ελληνικου...

Τεμπη: Δικη για τα βίντεο – Πασιφανώς κάτι μαγειρεύεται από πλευράς υπεράσπισης

Τελικά η ανεξάρτητη η ανεπηρέαστη και αδέκαστη Ελληνική Δικαιοσύνη διέκοψε ξανά την δίκη για τα video τα φερόμενα όχι απλώς ως ψευδή, αλλά ως ψευδέστατα,...

Αγρότες: Ελεύθερα διόδια το Σαββατοκύριακο για να ταξιδέψει ο κόσμος

Οι αγρότες κλιμακώνουν τις κινητοποιήσεις τους σε όλη την Ελλάδα, εφαρμόζοντας τις αποφάσεις της πανελλαδικής συνέλευσης των Σερρών, με μπλόκα σε στρατηγικά σημεία του...

Ισλάμ: Τι είδους θεός δίνει για ανταμοιβή σκλάβες του σεξ;

"Το Κοράνι δεν είναι τίποτα περισσότερο από το έργο ενός Βεδουίνου του 7ου αιώνα, ενός ανθρώπου του οποίου η ιδέα για τον παράδεισο διαμορφώθηκε...

Η επιπόλαιη επιχειρούμενη κατάργηση των τρόλεϊ από την  κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας 

Με βεβιασμένο τρόπο και χωρίς να υπάρχει επαρκής διαβούλευση με αρμόδιους επιστημονικούς φορείς η κυβέρνηση μέσω του αναπληρωτή υπουργού μεταφορών κου Κυρανάκη, εξήγγειλε την...

Κεραυνοί του Πάνου Καμμενου: Η Ελλάδα μπήκε στην κρίση για 25 δις αλλά για τον Ζελενσκι βρήκαν 90 δις

Οι αγρότες και κυρίως οι κτηνοτρόφοι που είδαν τα ζωντανά τους να δολοφονούνται έχουν αιτήματα 250εκ. Οι Έλληνες μπήκαμε στην κρίση για 25δις.Η Ευρωπαϊκή Ενωση...

ΟΠΕΚΕΠΕ: Προφυλακίστηκαν οι Μύρωνας Χιλετζάκης και Γιώργος Λαμπράκης

Προφυλακίστηκαν το βράδυ της Πέμπτης, μετά από τις πολύωρες απολογίες τους, ο Μύρωνας Χιλετζάκης και ο λογιστής Γιώργος Λαμπράκης που φέρονται ως ηγετικά στελέχη του...

Μεταδίδεται πως ο Τριαντόπουλος στην απολογία του αρνήθηκε ότι έδωσε εντολή για το «μπάζωμα» του χώρου ενός πολλαπλού εγκλήματος

Μεταδίδεται πως ο Τριαντόπουλος στην απολογία του αρνήθηκε ότι έδωσε εντολή για το «μπάζωμα» του χώρου ενός πολλαπλού εγκλήματος Να τον πιστέψουμε; Αδύνατον, διότι δια...

Αγρότες: Ο διάλογος είναι προσχηματικός – Η κυβέρνηση μας εμπαίζει

Στον Λευκώνα Σερρών πραγματοποιήθηκε σήμερα η νέα κρίσιμη πανελλαδική σύσκεψη των αγροτών με τη συμμετοχή εκπροσώπων 57 μπλόκων από διάφορα σημεία της χώρας Κατά τη...

Πρώτη ομολογία από Παπασταύρου: Οικονομικό σκάνδαλο ο ΟΠΕΠΕΚΕ

Ο Σταύρος Παπασταύρου είναι ο πρώτος υπουργός που ευθέως παραδέχθηκε ότι ο ΟΠΕΚΕΠΕ είναι σκάνδαλο Ενώ όλοι οι υπουργοί (Μυλωνάκης, Σκέρτσος) και οι βουλευτές της...

«Η Ουτοπια Ή Ο Θανατος» – Κόσμος / Ευρώπη / Ελλάδα / Άνθρωπος – Όταν η Ουτοπία Προβάλλεται σαν Εναλλακτική

Συνεχίζουμε αυτή τη σειρά άρθρων, (Διάλογοι με τη ΤΝ), με θέμα την Ουτοπία, την οποία επιχειρούμε να μεταφέρουμε από το πεδίο της θεωρίας στη...

Επικαλούμαι το δικαίωμα της ντροπής

Δεν είναι η σιωπή που με τρομάζει, ούτε η επίκληση στο δικαίωμα αυτής, αλλά η απουσία εκείνου του αδιόρατου σήματος που φαίνεται στα μάτια στις...

Προκόπιος Παυλόπουλος: «Η αποστολή της Ελλάδας για την υπεράσπιση των αρχών και των αξιών της Ηθικής στον Παγκόσμιο Αθλητισμό»

 Αθήνα, 17.12 2025Ο πρώην Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Ακαδημαϊκός και Επίτιμος Καθηγητής της Νομικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών  κ. Προκόπιος Παυλόπουλος συμμετείχε στην Διεθνή Ημερίδα...

Προκοπης Παυλόπουλος: Αναγκαία η κατάργηση του άρθρου 86 του Συντάγματος- Χωρίς κοινωνικό κράτος δεν υπάρχει ποιοτική Δημοκρατία

Ο πρώην Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Προκόπης Παυλόπουλος, φιλοξενήθηκε στην εκπομπή «Τέρμα στο Γκάζι», σε μια εφ’ όλης της ύλης συζήτηση με τον Νίκο Φελέκη...

Φράγμα Ενιπέα, Σκοπιάς, Φαρσάλων, Λάρισας: Περισσότερα από 40εκατομμύρια κυβικά μέτρα νερού χαμένα στην κακοκαιρία Byron

«“Φράγμα Ενιπέα”, “Σκοπιάς”, Φαρσάλων, Λάρισας”: Περισσότερα από 40εκατομμύρια κυβικά μέτρα νερού χαμένα (θα γέμιζε περίπου κατά το 1/3), στην κακοκαιρία “Byron” (~150,60 mm βροχής)»Κατά τις βροχοπτώσεις που αφορούσαν το χρονικό διάστημα «03/12/2025 έως 10/12/2025» (κακοκαιρία με την αντιστοιχισμένη κωδική ονομασία «Byron»), ο«Ποταμός Ενιπέας», “μετέφερε” στην θέση όπου σχεδιάστηκε να κατασκευαστεί το«Φράγμα Ποταμού...

Μαρία Καρυστιανου: Οργισμένη ανάρτηση για fake δηλώσεις της

Νέα οργισμένη ανάρτηση για fake δηλώσεις της σχετικά με ιδρυτική διακήρυξη η Μαρία Καρυστιανού Πιο συγκεκριμένα η πρόεδρος του Συλλόγου Συγγενών Θυμάτων στα Τέμπη αναφέρθηκε...

Μανώλης Κοττακης: Άν στά πνιγηρά αστικά κέντρα η Κυβέρνηση αντέχει κάπως διοικωντας μέ τόν φόβο, στήν ελεύθερη περιφέρεια του καθαρου αέρα καταρρέει παρατεταμένα

ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ της Νέας Δημοκρατίας, από τούς νεώτερους ανέφερε πρίν από μία εβδομάδα σέ τηλεοπτικό πάννελ στό Open TV, στήν εκπομπή του Νίκου Στραβελάκη καί της...

Απειλούν τους αγρότες με “μνημόνιο περικοπης επιδοτήσεων”

Γιά «μνημόνιο περικοπης επιδοτήσεων» μιλουσε προχθές ο υπουργός Αγροτικης Αναπτύξεως στούς βουλευτές της ΝΔ, γιά «οριστική διακοπή της καταβολης» χθές ο κυνικός υπουργός Επικρατείας...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ