Τι μας λένε οι Έλληνες κλασικοί για τη θλίψη και το πένθος για τους νεκρούς

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Μέσα από τα Ελληνικά κλασικά, το αληθινό νόημα της ζωής μπορεί να εξερευνηθεί από την ανθρωπότητα και όλες τις εμπειρίες που το συνοδεύουν.

 

Από: Τον Joel Christensen

Καθώς η πανδημία του κορωνοϊού έπληξε τη Νέα Υόρκη τον Μάρτιο του 2020, ο αριθμός των νεκρών αυξήθηκε γρήγορα με λίγες πιθανότητες για οικογένειες και κοινότητες να κάνουν παραδοσιακές τελετές για τα αγαπημένα τους πρόσωπα.

Ένας ρεπόρτερ για το περιοδικό Time περιέγραψε πώς τα σώματα τοποθετήθηκαν σε μια ράμπα, και στη συνέχεια σε μια αποβάθρα φόρτωσης και στοιβαγμένα σε ξύλινες σχάρες. Για την αντιμετώπιση του μεγάλου αριθμού των νεκρών δημιουργήθηκαν νεκροτομεία έκτακτης ανάγκης. Σύμφωνα με επίσημους υπολογισμούς, μόνο η πόλη της Νέας Υόρκης είχε 20.000 νεκρούς σε διάστημα δύο μηνών.

Μήνες αργότερα, η ικανότητά μας να θρηνούμε και να επεξεργαζόμαστε τον θάνατο παραμένει διαταραγμένη λόγω του διαρκώς υπάρχοντος φόβου για την απειλή του κορωνοϊού και της ανάγκης να τηρούμε την κοινωνική απόσταση.

Ως μελετητής των κλασικών σπουδών, τείνω να κοιτάζω το παρελθόν για να βοηθήσω στην κατανόηση του παρόντος. Η αρχαία λογοτεχνία, ειδικά τα αρχαία Ελληνικά έπη, διερευνούν τι σημαίνει να είσαι άνθρωπος και μέρος μιας κοινότητας.

Στην Ελληνική κλασική «Ιλιάδα», ο Όμηρος προσδιορίζει λίγα παγκόσμια δικαιώματα, αλλά ένα που προκύπτει ξεκάθαρα είναι η προσδοκία του κατάλληλου θρήνου, της ταφής και του μνημόσυνου.

Η εκτίμηση της ζωής στο θάνατο στα Ελληνικά κλασικά

Η «Ιλιάδα» του Ομήρου εξερευνά τα θέματα 10 χρόνων πολέμου – τον Τρωικό πόλεμο – σε μια αφήγηση που διαρκεί περίπου 50 ημέρες. Δείχνει τις εσωτερικές διαμάχες και τους αγώνες των Ελλήνων καθώς προσπαθούν να αμυνθούν ενάντια στους Τρώες.

Εξανθρωπίζει την πόλη της Τροίας τονίζοντας την κλίμακα της απώλειας και της ταλαιπωρίας και όχι μόνο την καυχησιολογία των βασιλιάδων και των πολέμαρχων της.

Το έπος ξεκινά με την αναγνώριση ότι η οργή του κύριου ήρωά του, του Αχιλλέα, λόγω ελαφριάς τιμής του, «δημιούργησε μυριάδες θλίψεις» στους Έλληνες και «έστειλε πολλούς δυνατούς ήρωες στον κάτω κόσμο».

Η σύγκρουση του έπους ξεκινά όταν ο βασιλιάς Αγαμέμνονας, ο αρχηγός του Ελληνικού στρατού, στερεί από τον ημιθεϊκό ήρωα Αχιλλέα της Βρισηίδας, μια σκλαβωμένη γυναίκα που της απονεμήθηκε ως βραβείο νωρίτερα στον πόλεμο.

Η Βρισηίδα λέγεται ότι είναι το «γέρας» του Αχιλλέα, μια φυσική ένδειξη που δείχνει την εκτίμηση που τρέφουν οι ομογενείς του για αυτόν. Η σημασία της λέξης «γέρας» αναπτύσσεται καθώς προχωρά το ποίημα. Αλλά όπως μαθαίνουν οι αναγνώστες δίπλα στον Αχιλλέα, τα φυσικά αντικείμενα είναι ουσιαστικά χωρίς νόημα όταν κάποιος πρόκειται να πεθάνει ούτως ή άλλως.

Μέχρι το τέλος του έπους, τα φυσικά δείγματα τιμής αντικαθίστανται σε σημασία από τελετουργίες ταφής. Ο Δίας αποδέχεται ότι ο θνητός γιος του Σαρπηδόνας μπορεί στην καλύτερη περίπτωση να λάβει «τα γέρα των νεκρών» όταν θάβεται και θρηνεί. Ο Αχιλλέας, επίσης, επιμένει ότι το πένθος είναι «η γέρας των νεκρών» όταν μαζεύει τους Έλληνες για να τιμήσει τον πεσόντα σύντροφό του, τον Πάτροκλο.

Το έπος τελειώνει με μια δικαίωση για την ταφή του αντιπάλου του Αχιλλέα, Έκτορα, του μεγαλύτερου από τους Τρώες πολεμιστές και ενός ακόμη θύματος της οργής του Αχιλλέα.

Για τις ταφικές τελετές του Έκτορα, οι Έλληνες και οι Τρώες συμφωνούν σε ανακωχή. Οι Τρώες συγκεντρώνουν και καθαρίζουν το σώμα του Έκτορα, τον αποτεφρώνουν και θάβουν τα λείψανά του κάτω από έναν μνημειακό τάφο. Οι γυναίκες της πόλης διηγούνται στους θρήνους τους την ιστορία του γενναίου ήρωα.

Αυτή είναι η θεμελιώδης αφήγησή του – ότι οι τελετές ταφής είναι απαραίτητες για το συλλογικό έργο των κοινοτήτων. Η μη τήρηση της ταφής προκαλεί κρίση. Στην Ιλιάδα, οι θεοί συναντιούνται για να λύσουν το πρόβλημα του άταφου σώματος του Έκτορα: ο Αχιλλέας πρέπει να δώσει τέλος στην οργή του και να δώσει το σώμα του Έκτορα πίσω στην οικογένειά του.

Θεϊκό δικαίωμα

Αυτή η αφήγηση επαναλαμβάνεται και σε άλλους αρχαίους Ελληνικούς μύθους. Το πιο γνωστό, ίσως, είναι η «Αντιγόνη» του Σοφοκλή, μια Ελληνική τραγωδία που χρονολογείται από το 440 π.Χ. Σε αυτό το έργο, δύο αδέρφια, ο Ετεοκλής και ο Πολυνείκης, σκοτώνονται στον αγώνα τους για τον έλεγχο της πόλης.

Ο Κρέοντας, ο θείος τους, που καταλαμβάνει την πόλη, απαγορεύει την ταφή ενός. Η σύγκρουση του έργου επικεντρώνεται γύρω από την αδερφή τους Αντιγόνη, η οποία θάβει τον αδερφό της ενάντια στις επιθυμίες του νέου βασιλιά, παραδίδοντας τον εαυτό της στον θάνατο.

Αντιτιθέμενος σε αυτό το βασικό δικαίωμα, ο Κρέοντας παρουσιάζεται να υποφέρει με τη σειρά του, χάνοντας τη γυναίκα και τον γιο του από αυτοκτονία. Ως απάντηση στη θανατική ποινή της Αντιγόνης για την εκτέλεση των τελετουργιών λόγω του αδελφού της, ο γιος του Αίμονας του αφαιρεί τη ζωή και η μητέρα του, Ευρυδίκη, τον ακολουθεί.

Το να τιμάμε σωστά τους νεκρούς —ειδικά εκείνους που πέθαναν υπηρετώντας τον λαό τους— είναι από αυτή την άποψη, ένα θεϊκά κατοχυρωμένο δικαίωμα. Επιπλέον, η κακομεταχείριση των νεκρών φέρνει δυσφήμιση στην πόλη και ρύπανση. Η πανούκλα συχνά καταριέται πόλεις και λαούς που αποτυγχάνουν να τιμήσουν τους πεσόντες τους.

Αυτό είναι κεντρικό στην πλοκή του Ικέτιδες (The Suppliants), ένα άλλο Ελληνικό έργο που μας αφηγείται την ιστορία της σύγκρουσης μεταξύ των γιων του Οιδίποδα, βασιλιά της Ελληνικής πόλης των Θηβών. Σε αυτό το έργο του Ευριπίδη, οι Θηβαίοι αρνούνται να θάψουν κανέναν από τους πολεμιστές που πολέμησαν εναντίον της πόλης τους. Η κρίση λύνεται μόνο όταν ο Αθηναίος ήρωας Θησέας οδηγεί στρατό για να τους αναγκάσει να τιμήσουν τους νεκρούς.

Ένα από τα πιο διάσημα παραδείγματα κλασικής ρητορικής συμμερίζεται την παράδοση της τιμής των νεκρών ως δημόσιο καθήκον. Ο Έλληνας ιστορικός Θουκυδίδης γράφει για τον επικήδειο λόγο του Περικλή, ο οποίος ήταν δημοφιλής ηγέτης στην Αθήνα κατά τη δεκαετία του 430 π.Χ.

Με την ευκαιρία της προσφοράς του «Επιτάφιου», μια ομιλία για τους πεσόντες του πολέμου, ο Περικλής διατυπώνει το όραμά του για τους Αθηναίους ως στέκονται ενάντια στις ξένες απειλές στο παρελθόν.

Οι αναμνήσεις του παρελθόντος ήταν ένας σημαντικός οδηγός για το μέλλον. Αυτός είναι εν μέρει ο λόγος που ο επικήδειος λόγος έγινε τόσο σημαντικός στην αθηναϊκή ζωή: Παρείχε την ευκαιρία να εξηγηθεί γιατί αυτές οι ζωές θυσιάστηκαν στην υπηρεσία μιας κοινής αστικής αποστολής και ταυτότητας.

Κοινότητες μνήμης

Ακόμα και σήμερα, οι αναμνήσεις διαμορφώνονται από ιστορίες. Από τις τοπικές κοινότητες μέχρι τα έθνη, οι ιστορίες που λέμε θα διαμορφώσουν αυτό που θα θυμόμαστε για το παρελθόν.

Περισσότεροι από μισό εκατομμύριο Αμερικανοί έχουν πεθάνει από τον κορωνοϊό.

Πολλοί άνθρωποι που βλέπουν αγαπημένα τους πρόσωπα να πεθαίνουν θα αντιμετωπίσουν ανεπίλυτη απώλεια, ή «περίπλοκη θλίψη» – πένθος που προκύπτει από τη μη γνώση του τι συνέβη στα αγαπημένα τους πρόσωπα ή χωρίς να έχουν τις κοινωνικές δομές για να επεξεργαστούν την απώλεια τους. Αυτή η θλίψη έχει επιδεινωθεί από την τρέχουσα απομόνωση. Έχει αποτρέψει πολλούς από το να πραγματοποιούν αυτές ακριβώς τις τελετές που μας βοηθούν να μάθουμε να ζούμε με τη θλίψη μας.

Μόλις πρόσφατα, έχασα την 91χρονη γιαγιά μου, Beverly Mjolsness, από θάνατο χωρίς κορωνοϊό. Η οικογένειά μου πήρε τη δύσκολη απόφαση να μην ταξιδέψει σε όλη τη χώρα για να την θάψει. Αντ ‘αυτού, μαζευτήκαμε για ένα βίντεο μνημόσυνο μιας γιορτής μιας καλοζωισμένης ζωής. Καθώς το κάναμε, μπορούσα να δω την οικογένειά μου να αγωνίζεται να μάθει πώς να προχωρήσει χωρίς τα τελετουργικά και την άνεση να είμαστε μαζί.

Τέτοια θλίψη που δεν επιτρέπει τη συλλογική αυτοπροσώπως απομνημόνευση μπορεί να μετατραπεί σε εξουθενωτικό τραύμα. Ο δημόσιος μας λόγος, ωστόσο, όταν δεν προσπάθησε να ελαχιστοποιήσει τον αριθμό των νεκρών ή τη συνεχιζόμενη απειλή, δεν επιδίωξε να παράσχει κανένα σχέδιο για μνημόσυνα, τώρα ή στο μέλλον.

Αυτό που καταδεικνύουν ο Όμηρος και ο Σοφοκλής είναι ότι οι ιεροτελεστίες που δίνουμε στους νεκρούς μας βοηθούν να καταλάβουμε τι χρειάζεται για να συνεχίσουμε να ζούμε. Πιστεύω ότι πρέπει να αρχίσουμε να τιμούμε αυτούς που χάσαμε από αυτήν την επιδημία. Δεν θα φέρει απλώς παρηγοριά στους ζωντανούς, αλλά θα μας υπενθυμίσει ότι μοιραζόμαστε μια κοινότητα στην οποία οι ζωές μας –και οι θάνατοι– έχουν νόημα.

*Ο Joel Christensen είναι Αναπληρωτής Καθηγητής Κλασικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο Brandeis. Αυτό το άρθρο αναδημοσιεύεται από το The Conversation

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Με τη συνοδεία των ΜΑΤ σφάζουν τα 450 ζώα του κτηνοτρόφου από το Μικρό Μοναστήρι

Σύμφωνα με πληροφορίες σήμερα το πρωί η κτηνιατρική υπηρεσία, με συνοδεία από  διμοιρίες των ΜΑΤ βρεθηκε στην μονάδα του κτηνοτρόφου προκειμένου να θανατώσουν τα...

Η εμπνευσμένη μας κινηματογραφική ντίβα Βούλα Χαριλάου 

Γράφει ο  Πάνος Ν. Αβραμόπουλος Είχε μία γλυκιά θλίψη και μελαγχολία,  παράλληλα με την έκπαγλη, εύθραυστη φυσική της ομορφιά  και τη δραματική της πολυμέρεια,  η αισθαντική μας ενζενί, Βούλα...

Σφοδρή επίθεση του Κώστα Βαξεβάνη στην κυβέρνηση για τους αγρότες

Σε παρέμβαση του ο Κώστας Βαξεβάνης αναφέρει: Επειδή ο κοινωνικός αυτοματισμός είναι το βασικό εργαλείο μιας συντηρητικής και αυταρχικής κυβέρνησης ας αναρωτηθεί ο καθένας:το...

Κεράσι: Ένας καρπός με φανατικούς θαυμαστές και πλούσια διατροφική αξία

Στη χώρα μας, η κερασιά καλλιεργείται περισσότερο σε περιοχές της βόρειας Ελλάδας και ειδικά στην περιοχή της κεντρικής Μακεδονίας Το κεράσι είναι ένας καρπός με...

23χρονο παλικαράκι σκοτώθηκε σε τροχαίο με μηχανάκι

Μηχανή που οδηγούσε ένας 23χρονος ξέφυγε από την πορεία της και καρφώθηκε σε προστατευτικές μπάρες Το τροχαίο έγινε στο 16ο χιλιόμετρο της Εθνικής Οδού Θεσσαλονίκης...

Προσωρινή Αθανασία: Ατομική έκθεση ζωγραφικής του Κωνσταντίνου Σπυρόπουλου 

       ​​       ​​​​        ΠΡΟΣΩΡΙΝΗ ΑΘΑΝΑΣΙΑ Ατομική έκθεση ζωγραφικής του Κωνσταντίνου Σπυρόπουλου  ​​            Στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης  Σε συμπαραγωγή...

Έσβησε στα 64 του χρόνια ο αγαπημένος ραδιοφωνικός παραγωγός, Βασίλης Βάιλας

Ο Βασίλης Βάιλας, ένας από τους πιο γνωστούς ραδιοφωνικούς παραγωγούς της Λάρισας έφυγε ξαφνικά από τη ζωή σε ηλικία 64 ετών, σκορπίζοντας θλίψη στους...

Τον βρήκαν νεκρό μέσα στο σπίτι του

Συναγερμός σήμανε το μεσημέρι της Τρίτης στην Παραλία Πατρών, όταν γείτονας ειδοποίησε την Αστυνομία επειδή είχε μέρες να δει τον άνδρα που ζούσε δίπλα...

Μαρία Καρυστιανου: Ποιους κατηγόρησε για συγκάληψη

Στο επίκεντρο των καταγγελιών της Μαρίας Καρυστιανού βρέθηκε η Ευρωπαϊκή Ένωση, την οποία κατηγόρησε για σοβαρές παραλείψεις Σύμφωνα με τα λεγόμενά της, η ΕΕ «όφειλε...

Για πρώτη φορά δανειστική βιβλιοθήκη στο Μετρό Συντάγματος

Μαζί με την Υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη και σε συνεργασία με το Ελληνικό Ίδρυμα Βιβλίου και Πολιτισμού εγκαινιάσαμε χθες την πρώτη δανειστική βιβλιοθήκη του Μετρό,...

Χάρης Δούκας: Στην Αθήνα οι Θερινοί Ολυμπιακοί Αγώνες Κωφών 2029

Η ανάθεση της διοργάνωσης αποτελεί μία σπουδαία τιμή για την πόλη μας Αποδεικνύει έμπρακτα για μία ακόμη φορά την εμπιστοσύνη, που μας δείχνει η διεθνής...

Κατέρρευσε ο αντιδήμαρχος Βόλου μέσα στο δημαρχείο – Έπαθε καρδιακό επεισόδιο

Αγωνία και ανησυχία προκάλεσε το καρδιακό επεισόδιο που είχε ο αντιδήμαρχος Βόλου Σπύρος Γάτος μεσα στο δημαρχείο με αποτέλεσμα να καταρρεύσει  Ο παλαίμαχος κωπηλάτης και...

Παρέμβαση κόλαφος του Κώστα Βαξεβάνη για Τσίπρα: Τώρα η ιστορία γράφεται στα πατάρια του Παλλάς και το μικρόκοσμο των συμφερόντων

Σε ανάρτηση του ο Κώστας Βαξεβάνης αναφέρει: Κάποτε η ιστορία του προοδευτικού χώρου γραφόταν στην κοινωνία και τις κινητοποιήσεις των αδικημένων.Σήμερα γράφεται στα πατάρια του...

Οι Βάραγγοι: Πολεμιστές και φρουροί του Βυζαντίου

Οι Βάραγγοι, γνωστοί και ως ανατολικοί Βίκινγκς, υπήρξαν γενναίοι πολεμιστές, ατρόμητοι ταξιδιώτες και έμποροι που κυριάρχησαν στην Ευρώπη από τον 10ο έως τον 15ο...

37χρονο παλικαράκι βρέθηκε νεκρός φαράγγι Αμπά, στα Αστερούσια Όρη

Ο 37χρονος Στέλιος βρέθηκε νεκρός στο φαράγγι Αμπά, στα Αστερούσια Όρη στο νομό Ηρακλείου, την Δευτέρα (8/12) μετά από μία μαραθώνια επιχείρηση διάσωσης Επιβεβαιωμένες πληροφορίες...

Αγία Άννα: Γιατί θεωρείται η προστάτιδα των άτεκνων ζευγαριών – Το Απολυτίκιον

Η Αγία Άννα μαζί με το σύζυγό της Ιωακείμ, έφτασαν ως τις μέρες μας να θεωρούνται από όλους τους χριστιανούς ως «οι προστάτες των...

Κρήτη: Πάνω από δέκα αγρότες και κτηνοτρόφοι τραυματίστηκαν από πλαστικές σφαίρες που φέρεται να εκτόξευσαν οι αστυνομικές δυνάμεις

Σύμφωνα με τον πρόεδρο των κτηνοτρόφων Κρήτης, Λευτέρη Τριανταφυλλάκη, πάνω από δέκα αγρότες και κτηνοτρόφοι τραυματίστηκαν από πλαστικές σφαίρες που φέρεται να εκτόξευσαν οι...

Ταρακούνησε το πανελλήνιο ο πόνος ψυχής του κτηνοτρόφου που αναγκάστηκε να θυσιάσει τα ζώα του: Μούδιασα… στο στόμα, στον κρόταφο – Σκοτοδίνη… λέω δεν...

  Ο Κώστας Θεοφίλου, ο κτηνοτρόφος από τη Θεσσαλονίκη που συγκίνησε ολόκληρη τη χώρα με τις εικόνες του αποχαιρετισμού στα ζώα του την ώρα που...

Αγία Άννα: Γιατί την γιορτάζουμε 3 φορές τον χρόνο

Η Αγία Άννα ήταν η μητέρα της Παναγίας. Το εξελληνισμένο όνομα Άννα προέρχεται από το εβραϊκό Χάνα που σημαίνει «εύνοια, χάρη»Η Αγία Άννα, η...

Eurovision 2026: Η ΕΡΤ προγραμματίζει δύο ημιτελικούς και έναν Εθνικό Τελικό τον Φεβρουάριο

Στις 28 Νοεμβρίου 2025 ολοκληρώθηκε η προθεσμία υποβολής προτάσεων από εταιρείες παραγωγής για την ανάληψη του Εθνικού Τελικού της Eurovision 2026 στην Ελλάδα Τις επόμενες...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ