Τι μας λένε οι Έλληνες κλασικοί για τη θλίψη και το πένθος για τους νεκρούς

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Μέσα από τα Ελληνικά κλασικά, το αληθινό νόημα της ζωής μπορεί να εξερευνηθεί από την ανθρωπότητα και όλες τις εμπειρίες που το συνοδεύουν.

Από: Τον Joel Christensen

Καθώς η πανδημία του κορωνοϊού έπληξε τη Νέα Υόρκη τον Μάρτιο του 2020, ο αριθμός των νεκρών αυξήθηκε γρήγορα με λίγες πιθανότητες για οικογένειες και κοινότητες να κάνουν παραδοσιακές τελετές για τα αγαπημένα τους πρόσωπα.

Ένας ρεπόρτερ για το περιοδικό Time περιέγραψε πώς τα σώματα τοποθετήθηκαν σε μια ράμπα, και στη συνέχεια σε μια αποβάθρα φόρτωσης και στοιβαγμένα σε ξύλινες σχάρες. Για την αντιμετώπιση του μεγάλου αριθμού των νεκρών δημιουργήθηκαν νεκροτομεία έκτακτης ανάγκης. Σύμφωνα με επίσημους υπολογισμούς, μόνο η πόλη της Νέας Υόρκης είχε 20.000 νεκρούς σε διάστημα δύο μηνών.

Μήνες αργότερα, η ικανότητά μας να θρηνούμε και να επεξεργαζόμαστε τον θάνατο παραμένει διαταραγμένη λόγω του διαρκώς υπάρχοντος φόβου για την απειλή του κορωνοϊού και της ανάγκης να τηρούμε την κοινωνική απόσταση.

 

 

Ως μελετητής των κλασικών σπουδών, τείνω να κοιτάζω το παρελθόν για να βοηθήσω στην κατανόηση του παρόντος. Η αρχαία λογοτεχνία, ειδικά τα αρχαία Ελληνικά έπη, διερευνούν τι σημαίνει να είσαι άνθρωπος και μέρος μιας κοινότητας.

Στην Ελληνική κλασική «Ιλιάδα», ο Όμηρος προσδιορίζει λίγα παγκόσμια δικαιώματα, αλλά ένα που προκύπτει ξεκάθαρα είναι η προσδοκία του κατάλληλου θρήνου, της ταφής και του μνημόσυνου.

Η εκτίμηση της ζωής στο θάνατο στα Ελληνικά κλασικά

Η «Ιλιάδα» του Ομήρου εξερευνά τα θέματα 10 χρόνων πολέμου – τον Τρωικό πόλεμο – σε μια αφήγηση που διαρκεί περίπου 50 ημέρες. Δείχνει τις εσωτερικές διαμάχες και τους αγώνες των Ελλήνων καθώς προσπαθούν να αμυνθούν ενάντια στους Τρώες.

Εξανθρωπίζει την πόλη της Τροίας τονίζοντας την κλίμακα της απώλειας και της ταλαιπωρίας και όχι μόνο την καυχησιολογία των βασιλιάδων και των πολέμαρχων της.

 

 

Το έπος ξεκινά με την αναγνώριση ότι η οργή του κύριου ήρωά του, του Αχιλλέα, λόγω ελαφριάς τιμής του, «δημιούργησε μυριάδες θλίψεις» στους Έλληνες και «έστειλε πολλούς δυνατούς ήρωες στον κάτω κόσμο».

Η σύγκρουση του έπους ξεκινά όταν ο βασιλιάς Αγαμέμνονας, ο αρχηγός του Ελληνικού στρατού, στερεί από τον ημιθεϊκό ήρωα Αχιλλέα της Βρισηίδας, μια σκλαβωμένη γυναίκα που της απονεμήθηκε ως βραβείο νωρίτερα στον πόλεμο.

Η Βρισηίδα λέγεται ότι είναι το «γέρας» του Αχιλλέα, μια φυσική ένδειξη που δείχνει την εκτίμηση που τρέφουν οι ομογενείς του για αυτόν. Η σημασία της λέξης «γέρας» αναπτύσσεται καθώς προχωρά το ποίημα. Αλλά όπως μαθαίνουν οι αναγνώστες δίπλα στον Αχιλλέα, τα φυσικά αντικείμενα είναι ουσιαστικά χωρίς νόημα όταν κάποιος πρόκειται να πεθάνει ούτως ή άλλως.

Μέχρι το τέλος του έπους, τα φυσικά δείγματα τιμής αντικαθίστανται σε σημασία από τελετουργίες ταφής. Ο Δίας αποδέχεται ότι ο θνητός γιος του Σαρπηδόνας μπορεί στην καλύτερη περίπτωση να λάβει «τα γέρα των νεκρών» όταν θάβεται και θρηνεί. Ο Αχιλλέας, επίσης, επιμένει ότι το πένθος είναι «η γέρας των νεκρών» όταν μαζεύει τους Έλληνες για να τιμήσει τον πεσόντα σύντροφό του, τον Πάτροκλο.

 

 

Το έπος τελειώνει με μια δικαίωση για την ταφή του αντιπάλου του Αχιλλέα, Έκτορα, του μεγαλύτερου από τους Τρώες πολεμιστές και ενός ακόμη θύματος της οργής του Αχιλλέα.

Για τις ταφικές τελετές του Έκτορα, οι Έλληνες και οι Τρώες συμφωνούν σε ανακωχή. Οι Τρώες συγκεντρώνουν και καθαρίζουν το σώμα του Έκτορα, τον αποτεφρώνουν και θάβουν τα λείψανά του κάτω από έναν μνημειακό τάφο. Οι γυναίκες της πόλης διηγούνται στους θρήνους τους την ιστορία του γενναίου ήρωα.

Αυτή είναι η θεμελιώδης αφήγησή του – ότι οι τελετές ταφής είναι απαραίτητες για το συλλογικό έργο των κοινοτήτων. Η μη τήρηση της ταφής προκαλεί κρίση. Στην Ιλιάδα, οι θεοί συναντιούνται για να λύσουν το πρόβλημα του άταφου σώματος του Έκτορα: ο Αχιλλέας πρέπει να δώσει τέλος στην οργή του και να δώσει το σώμα του Έκτορα πίσω στην οικογένειά του.

Θεϊκό δικαίωμα

Αυτή η αφήγηση επαναλαμβάνεται και σε άλλους αρχαίους Ελληνικούς μύθους. Το πιο γνωστό, ίσως, είναι η «Αντιγόνη» του Σοφοκλή, μια Ελληνική τραγωδία που χρονολογείται από το 440 π.Χ. Σε αυτό το έργο, δύο αδέρφια, ο Ετεοκλής και ο Πολυνείκης, σκοτώνονται στον αγώνα τους για τον έλεγχο της πόλης.

 

 

Ο Κρέοντας, ο θείος τους, που καταλαμβάνει την πόλη, απαγορεύει την ταφή ενός. Η σύγκρουση του έργου επικεντρώνεται γύρω από την αδερφή τους Αντιγόνη, η οποία θάβει τον αδερφό της ενάντια στις επιθυμίες του νέου βασιλιά, παραδίδοντας τον εαυτό της στον θάνατο.

Αντιτιθέμενος σε αυτό το βασικό δικαίωμα, ο Κρέοντας παρουσιάζεται να υποφέρει με τη σειρά του, χάνοντας τη γυναίκα και τον γιο του από αυτοκτονία. Ως απάντηση στη θανατική ποινή της Αντιγόνης για την εκτέλεση των τελετουργιών λόγω του αδελφού της, ο γιος του Αίμονας του αφαιρεί τη ζωή και η μητέρα του, Ευρυδίκη, τον ακολουθεί.

Το να τιμάμε σωστά τους νεκρούς —ειδικά εκείνους που πέθαναν υπηρετώντας τον λαό τους— είναι από αυτή την άποψη, ένα θεϊκά κατοχυρωμένο δικαίωμα. Επιπλέον, η κακομεταχείριση των νεκρών φέρνει δυσφήμιση στην πόλη και ρύπανση. Η πανούκλα συχνά καταριέται πόλεις και λαούς που αποτυγχάνουν να τιμήσουν τους πεσόντες τους.

 

 

Αυτό είναι κεντρικό στην πλοκή του Ικέτιδες (The Suppliants), ένα άλλο Ελληνικό έργο που μας αφηγείται την ιστορία της σύγκρουσης μεταξύ των γιων του Οιδίποδα, βασιλιά της Ελληνικής πόλης των Θηβών. Σε αυτό το έργο του Ευριπίδη, οι Θηβαίοι αρνούνται να θάψουν κανέναν από τους πολεμιστές που πολέμησαν εναντίον της πόλης τους. Η κρίση λύνεται μόνο όταν ο Αθηναίος ήρωας Θησέας οδηγεί στρατό για να τους αναγκάσει να τιμήσουν τους νεκρούς.

Ένα από τα πιο διάσημα παραδείγματα κλασικής ρητορικής συμμερίζεται την παράδοση της τιμής των νεκρών ως δημόσιο καθήκον. Ο Έλληνας ιστορικός Θουκυδίδης γράφει για τον επικήδειο λόγο του Περικλή, ο οποίος ήταν δημοφιλής ηγέτης στην Αθήνα κατά τη δεκαετία του 430 π.Χ.

Με την ευκαιρία της προσφοράς του «Επιτάφιου», μια ομιλία για τους πεσόντες του πολέμου, ο Περικλής διατυπώνει το όραμά του για τους Αθηναίους ως στέκονται ενάντια στις ξένες απειλές στο παρελθόν.

Οι αναμνήσεις του παρελθόντος ήταν ένας σημαντικός οδηγός για το μέλλον. Αυτός είναι εν μέρει ο λόγος που ο επικήδειος λόγος έγινε τόσο σημαντικός στην αθηναϊκή ζωή: Παρείχε την ευκαιρία να εξηγηθεί γιατί αυτές οι ζωές θυσιάστηκαν στην υπηρεσία μιας κοινής αστικής αποστολής και ταυτότητας.

Κοινότητες μνήμης

Ακόμα και σήμερα, οι αναμνήσεις διαμορφώνονται από ιστορίες. Από τις τοπικές κοινότητες μέχρι τα έθνη, οι ιστορίες που λέμε θα διαμορφώσουν αυτό που θα θυμόμαστε για το παρελθόν.

 

 

Περισσότεροι από μισό εκατομμύριο Αμερικανοί έχουν πεθάνει από τον κορωνοϊό.

Πολλοί άνθρωποι που βλέπουν αγαπημένα τους πρόσωπα να πεθαίνουν θα αντιμετωπίσουν ανεπίλυτη απώλεια, ή «περίπλοκη θλίψη» – πένθος που προκύπτει από τη μη γνώση του τι συνέβη στα αγαπημένα τους πρόσωπα ή χωρίς να έχουν τις κοινωνικές δομές για να επεξεργαστούν την απώλεια τους. Αυτή η θλίψη έχει επιδεινωθεί από την τρέχουσα απομόνωση. Έχει αποτρέψει πολλούς από το να πραγματοποιούν αυτές ακριβώς τις τελετές που μας βοηθούν να μάθουμε να ζούμε με τη θλίψη μας.

Μόλις πρόσφατα, έχασα την 91χρονη γιαγιά μου, Beverly Mjolsness, από θάνατο χωρίς κορωνοϊό. Η οικογένειά μου πήρε τη δύσκολη απόφαση να μην ταξιδέψει σε όλη τη χώρα για να την θάψει. Αντ ‘αυτού, μαζευτήκαμε για ένα βίντεο μνημόσυνο μιας γιορτής μιας καλοζωισμένης ζωής. Καθώς το κάναμε, μπορούσα να δω την οικογένειά μου να αγωνίζεται να μάθει πώς να προχωρήσει χωρίς τα τελετουργικά και την άνεση να είμαστε μαζί.

 

 

Τέτοια θλίψη που δεν επιτρέπει τη συλλογική αυτοπροσώπως απομνημόνευση μπορεί να μετατραπεί σε εξουθενωτικό τραύμα. Ο δημόσιος μας λόγος, ωστόσο, όταν δεν προσπάθησε να ελαχιστοποιήσει τον αριθμό των νεκρών ή τη συνεχιζόμενη απειλή, δεν επιδίωξε να παράσχει κανένα σχέδιο για μνημόσυνα, τώρα ή στο μέλλον.

Αυτό που καταδεικνύουν ο Όμηρος και ο Σοφοκλής είναι ότι οι ιεροτελεστίες που δίνουμε στους νεκρούς μας βοηθούν να καταλάβουμε τι χρειάζεται για να συνεχίσουμε να ζούμε. Πιστεύω ότι πρέπει να αρχίσουμε να τιμούμε αυτούς που χάσαμε από αυτήν την επιδημία. Δεν θα φέρει απλώς παρηγοριά στους ζωντανούς, αλλά θα μας υπενθυμίσει ότι μοιραζόμαστε μια κοινότητα στην οποία οι ζωές μας –και οι θάνατοι– έχουν νόημα.

*Ο Joel Christensen είναι Αναπληρωτής Καθηγητής Κλασικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο Brandeis. Αυτό το άρθρο αναδημοσιεύεται από το The Conversation

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Φυτό “υπομονή”, ο κάκτος των Χριστουγέννων

Στον ελληνικό χώρο, ο κάκτος των Χριστουγέννων (Schlumbergera sp.) είναι γνωστός και ως “υπομονή”, ένα από τα φυτά που συναντάμε παραδοσιακά στις αυλές των...

Νεκρός στα 60 του χρόνια ο θρύλος του Χόλυγουντ, ο αγαπημένος πρωταγωνιστής του Ταραντίνο, Peter Greene

Ο Peter Greene, γνωστός για το 'Pulp Fiction' και το 'The Mask' βρέθηκε νεκρός στα 60 του μέσα στο διαμέρισμα της Νέας Υόρκης Η Αστυνομία...

Μαρία Καρυστιανου: Ενώ όλοι μας είμαστε υπόλογοι απέναντι στον νόμο, οι Έλληνες πολιτικοί δεν είναι, διότι τους προστατεύει το άρθρο 86 του Συντάγματος

Επειδή για άλλη μία φορά τα Μέσα Ενημέρωσης στην Ελλάδα, με ελάχιστες εξαιρέσεις, ΑΠΟΣΙΩΠΟΥΝ το τεράστιο θεσμικό θέμα που έθεσα στην Ευρώπη, οφείλω να...

O Επίκουρος κι η εξέλιξη της ανθρώπινης κοινωνίας

Ο Επίκουρος, στην Επιστολή προς τον Ηρόδοτο, αναφέρει τις τρεις κύριες αιτίες όπου βασίστηκε η ανθρωπότητα για να προοδεύσει δημιουργώντας τον ανθρώπινο πολιτισμό Οι κοινωνίες δεν προέκυψαν...

Φως στο Τούνελ: Ποιες νέες μαρτυρίες ήρθαν στο φως για το διπλό φονικό στην Φοινικούντα

Αυτόπτης μάρτυρας της απόπειρας  στη Φοινικούντα περιέγραψε στην εκπομπή «Φως στο Τούνελ» το βράδυ της Παρασκευής με ανατριχιαστικές λεπτομέρειες τα όσα βίωσε εκείνη τη...

Ιππαρχία: Η Κυνική φιλόσοφος που αψήφησε την Αθήνα

Στην ένδοξη Αθήνα του 4ου αιώνα π.Χ., οι περισσότερες γυναίκες έμεναν στο σπίτι, αφιερωμένες στον σύζυγο, τα παιδιά και τις οικιακές υποχρεώσεις Μέσα σε αυτό...

Ιφιγένεια: Η πιο αινιγματική μορφή της Ελληνικής μυθολογίας

Η Ιφιγένεια, η πιο αινιγματική μορφή της Ελληνικής μυθολογίας, αποτελεί σύμβολο της θυσίας και της οικογενειακής αφοσίωσης Πράγματι, η ιστορία της, άρρηκτα συνδεδεμένη με τον...

Η Αγία Παρθενομάρτυς Λουκία

Η Αγία Λουκία κατήγετο από τις Συρακούσες της Σικελίας και εμαρτύρησε κατά το έτος 304 μ.Χ. όταν ηγεμόνας της Σικελίας ήταν ο Πασχάσιος και...

Γιώργος Τσαλίκης: Ένιωσε πως τον σημαδεύουν με όπλο και διέκοψε τη συναυλία του – “Πήγα απο καρδιά, Νόμιζα οτι εδώ θα μείνω με φόντο...

Ένα απίστευτο περιστατικό συνέβη το βράδυ της Πέμπτης (11/12) στην Κόρινθο, όταν ο Γιώργος Τσαλίκης συμμετείχε σε χριστουγεννιάτικη συναυλία αλλά την διέκοψε, καθώς όπως δήλωσε...

Σάλος με την καταγγελία του Ευαγγελου Αντωναρου για πίτσα που παρήγγειλε: Η εταιρεία διανομής την παρέδωσε παγωμένη μετά από 71 λεπτά

Χρησιμοποιώ τακτικά την εταιρία διανομής WOLT. Έχω κάνει μέχρι σήμερα 400+ παραγγελίες. Το τελευταίο διάστημα όμως η εξυπηρέτηση έχει πιάσει πάτο. Προϊόντα που φθάνουν με...

Μαχαίρωσαν 14χρονο σε ενέδρα και κατέληξαν στη φυλακή

Οι δύο νεαροί, οι οποίοι κατηγορούνται ότι μαχαίρωσαν έναν 14χρονο στον Χολαργό, οδηγούνται στη φυλακή, μετά την ολοκλήρωση των απολογιών τους Κατά το κατηγορητήριο, οι...

Τέλος εποχής για ένα ιστορικό κτίριο της Αλεξανδρούπολης: Κατεδαφίστηκε η οικία της οικογένειας Μαλαματίνα

Κατεδαφίστηκε το πρωί της Παρασκευής 12 Δεκεμβρίου η οικία της οικογένειας Μαλαματίνα ένα από τα πλέον αναγνωρίσιμα και ιστορικά κτίρια της πόλης σηματοδοτώντας το...

Έσβησε στα 50 του χρόνια ο σκηνοθέτης Μιχάλης Ιγνατίου

Σε βαθύ πένθος βυθίστηκε ο τηλεοπτικός και δημοσιογραφικός κόσμος της Κύπρου και της Ελλάδας με την είδηση του θανάτου του σκηνοθέτη Μιχάλη Ιγνατίου Έφυγε από...

Μίκης Θεοδωράκης: Ο παγκόσμιος Ελληνας

Ο Μίκης Θεοδωράκης που γεννήθηκε στη Χίο στις 29 Ιουλίου 1925 και κατάγεται από την πλευρά του πατέρα του από τον Γαλατά Χανίων και από την πλευρά της...

54χρονος έπεσε από την ταράτσα – Τον βρήκαν νεκρό στο πάρκινγκ πολυκατοικίας

Ο 54χρονος βρέθηκε στο πάρκινγκ της πολυκατοικίας αιμόφυρτος Το συμβάν σημειώθηκε στην οδό 28ης Οκτωβρίου και σύμφωνα με όσα μεταδίδει το οnlarissa.gr, περίοικοι ειδοποίησαν την...

Έφυγε από τη ζωή η Μαρία Σαραντη, χήρα του ιδρυτή της εταιρείας ΑΚΡΙΤΑΣ ΑΕ

Η εταιρεία ΑΚΡΙΤΑΣ Α.Ε. επιθυμεί να ενημερώσει το επενδυτικό κοινό για την είδηση της απώλειας της Μαρίας Σαράντη, χήρα του ιδρυτή της εταιρείας Αθανασίου...

Κώστας Βαξεβάνης: Θρασίμια, μπιστικοί και παραγιοί του παρακράτους, που στα μουλωχτά αντριεύονται και στα φανερά δεν ξέρουν και δεν είδαν

Σε παρέμβαση του ο Κώστας Βαξεβάνης αναφέρει:  Ο Φραπές και οι όμοιοί του, απείλησαν τον Πάσχο Μανδραβέλη ότι θα έχει την τύχη του Καραϊβαζ για...

Άγιος Σπυρίδων: Από βοσκός, άγιος και προστάτης της Κέρκυρας

Ο Άγιος Σπυρίδων γεννήθηκε το 270 μ.Χ. στο τώρα κατεχόμενο χωριό Άσσια (Άσκια) της Κύπρου (και όχι στην Τριμυθούντα – σημερινή Τρεμετουσιά – όπως...

Γιατί ο Άγιος Σπυρίδωνας είναι ο πολιούχος άγιος του Πειραιά;

Το έτος 1735 ιδρύθηκε το Μοναστήρι του Αγίου Σπυρίδωνα, εκεί ακριβώς που είναι η σημερινή ομώνυμη εκκλησία, πάνω σχεδόν στα ερείπια του αρχαίου ναού...

Ο Άγιος Σπυρίδωνας και οι παραδόσεις

«Απ’ τ’ άγιου Σπυρίδωνα σπυρί-σπυρί μεγαλώνει η μέρα» λέγαν οι παλιοί…«Έπειτα απ’τη γιορτή τ’ Άη-Νικόλα, στις 12 του μήνα έρχεται ο Άη-Σπυρίδωνας, που ο...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ