του Χρυσόστομου Τσιρίδη
Για τον Όμηρο “ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ” ΔΕΝ σημαίνει ΜΟΝΟ Ικανότητα(δεξιότητα)
ΑΝΑΚΑΛΥΨΗΣ και αξιοποίησης των ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ-ΙΔΙΟΤΗΤΩΝ και των ΔΥΝΑΜΕΩΝ
της ΦΥΣΗΣ.
.
Σίγουρα αναφερόμαστε σε κάτι πολύ πέρα του γνωστού ΡΕΑΛΙΣΜΟΥ
του Ελληνα Ποιητή.
.
Μιλάμε για ΟΡΑΜΑ της Ανθρώπινης ΕΞΕΛΙΞΗΣ. Την βάση του
ανθρώπινου ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ. Την Ουσία και το “μέλλον” του.
.
Μερικές πλευρές της “Ομηρικής” Αντίληψης της ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ, Σύντομα
και Παραδειγματικά.
.
Στον Όμηρο τίποτα δεν είναι μόνο μια “χρηστική” απλώς κατασκευή, ούτε και
υπάρχει σαφής διάκριση ΕΠΙΣΤΗΜΟΣΥΝΗΣ, ΤΕΧΝΗΣ, ΤΕΧΝΙΚΗΣ και ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ.
.
Ο ΑΙΑΝΤΑΣ λ.χ μπορεί KAI είναι “των ΑΧΑΙΩΝ ο Πύργος” KAI από την
ανθεκτικότητα της Ασπίδας του.
.
Την ίδια στιγμή που η περίφημη (πλην περιττή κατά κάποιο τρόπο)
ΑΣΠΙΔΑ του ΑΤΡΩΤΟΥ Αχιλλέα, λειτουργεί κυρίως ως… ΣΥΜΒΟΛΟ.
(δες λίγο παρακάτω)
.
Η Τεχνολογία Είναι ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΕΠΙΝΟΗΣΗΣ που συνδέεται με την ΔΟΜΗ-Φύση
των Έργων του και ΚΑΤΑ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ με κάποια ΙΔΕΑ, με ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑ,
ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ έννοια, με κάποια ΑΞΙΑ.
.
Δεν είναι τυχαίο ότι ο ΟΜΗΡΟΣ “διακόπτει” συχνά την κυρίως αφήγηση, για να περιγράψει λεπτομερώς
μια “κατασκευή”…!
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΑ:
Από την περιγραφή Κατασκευής μιας….απλής “Κλειδαριάς”, τον τρόπο (!)… κλεισίματος
μιας πόρτας (που παραπέμπει στην μητρική αγάπη της παραμάνας Ευρύκλειας
για τον Τηλέμαχο),
.
από την ΛΕΠΤΟΜΕΡΗ Τεχνολογία κατασκευής μιας ΣΧΕΔίΑΣ (που παραπέμπει
στην ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ του Οδυσσέα, τον ΕΜΒΛΗΜΑΤΙΚΟ ΝΟΣΤΟ,
την ΙΔΕΑ Επιστροφής στην ΠΑΤΡΙΔΑ)
.
Μέχρι την ΑΣΠΙΔΑ του Αχιλλέα, που “κατασκευάζει” ο ΙΔΙΟΣ…ο Θεός ΗΦΑΙΣΤΟΣ.
.
Στην επινόηση και ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗ Πραγμάτωση της ΑΣΠΙΔΑΣ, όπου ταυτίζονται
Τεχνολογια και ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ, δίνεται ΣΥΜΒΟΛΙΚΑ, μια “τοιχογραφία” της ΖΩΗΣ
με την ποικιλία και τις Αντιφάσεις της και η ευθύνη Προ-ΑΣΠΙΣΗΣ, ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ της.
.
ΑΚΟΜΗ:
Δύο απλοϊκά (!) ερωτήματα, που ΟΜΩΣ θα μας οδηγήσουν σε κάτι ΕΠΙΣΗΣ
πολύ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ, ως προς την ΟΜΗΡΙΚΗ ΑΝΤΙΛΗΨΗ για την ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ.
.
Γιατί η θεά ΑΘΗΝΑ (όπως λ.χ μεταμορφώνει “στην στιγμή” τον ΟΔΥΣΣΕΑ),
δεν κάνει ΑΥΤΟΜΑΤΑ, ως Θεά που είναι, ομορφότερη και πιο ποθητή την ΠΗΝΕΛΟΠΗ,
λίγο Πριν την Μνηστηροφονία,
αλλά της ζητάει να χρησιμοποιήσει ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ (τεχνικές) Ομορφιάς.
.
Γιατί ο ΑΡΗΣ, ένας Θεός πρώτης γραμμής, θα ΠΡΕΠΕΙ να…. κλείσει ραντεβού με Γιατρό,
(“ιητρόν” κατά τον Όμηρο), για να…θεραπευτεί;
.
Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ, ως απόδειξη της ΕΜΒΕΛΕΙΑΣ που δίνει στην έννοια “ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ”,
ο ΟΜΗΡΟΣ:
.
Οι θεοί στον Όμηρο είναι βεβαίως σημεία αναφοράς ΕΞΩΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗΣ ΔΥΝΑΜΗΣ,
.
ΑΛΛΑ τον ΕΛΛΗΝΑ Ποιητή ΕΝΔΙΑΦΕΡΕΙ η ΓΗΙΝΗ Ρεαλιστική-ΣΥΝΕΙΔΗΤΗ πορεία-εξέλιξη
του ανθρώπου, με την αξιοποίηση των δικών του δυνατοτήτων, χειρωνακτικών
και νοητικών (!).
.
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ για τον Όμηρο δεν είναι κάτι δεδομένο, αλλά αυτό που
άνθρωπος θα ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΕΙ (!!!), με τον “ιδρώτα” του προσώπου και
του Μυαλού- Νου.
.
Το Αριστοτελικό “εν Δυνάμει” της ΦΥΣΗΣ που καλείται να το αποκαλύψει ο
άνθρωπος (Σε ένα μπλοκ ΑΚΑΤΕΡΓΑΣΤΟ ΜΑΡΜΑΡΟ, να “δει”
τον “εν δυνάμει” ΕΡΜΗ, το ΚΙΟΝΟΚΡΑΝΟ του ΠΑΡΘΕΝΩΝΑ κλπ).
.
ΟΠΩΣ βεβαίως μέσα από το ΧΑΟΤΙΚΟ ΜΥΘΟΛΟΓΙΚΟ ΥΛΙΚΟ ενός Πολέμου,
να κατορθώσει ο ίδιος Ο ΠΟΙΗΤΗΣ να…”ΤΕΧΝΟΥΡΓΗΣΕΙ” ΔΥΟ ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑΤΑ,
την ΙΛΙΑΔΑ και την ΟΔΥΣΣΕΙΑ, όπως αυτός τα σχεδίασε (!).
.
Και με αυτήν την έννοια, μπορούμε να αποτιμήσουμε το….”ΠΡΟΦΗΤΙΚΟ” ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ
του Ποιητή για την ΠΟΛΥΔΙΑΣΤΑΤΗ Τεχνολογία.
.
Πόσο ΔΙΚΑΙΩΜΕΝΟΣ, ως προς τον ρόλο της ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ (Επιστήμης), ο Όμηρος;
.
Κι εδώ η απάντηση άμεση: Μια ματιά στο ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΣΗΜΕΡΑ του ΠΛΑΝΗΤΗ.
.
Το ότι ΦΤΑΣΑΜΕ (σήμερα) σε ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ του τύπου:
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ή…ΑΝΘΡΩΠΟΣ, είναι η αυταπόδειξη για το “ΑΓΝΩΣΤΟ” του
Ανθρώπινου Μέλλοντος (Ενδεικτικά: ΤΕΧΝΗΤΗ Νοημοσύνη…μ ε χ ρ ι στιγμής
και βλέπουμε) με επίκεντρο την ασταμάτητη ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗ Επιστημονική ΕΞΕΛΙΞΗ.
.
Τίποτα τυχαίο, στον ιδιοφυή ΕΛΛΗΝΑ Ποιητή ΟΜΗΡΟ.