Το ρωσικό ναυτικό αεροπλανοφόρο «Ναύαρχος Κουζνέτσοφ»
Τα ρωσικά μέσα ενημέρωσης ανέφεραν ότι το Ρωσικό Ναυτικό εξετάζει σοβαρά το ενδεχόμενο ακύρωσης ενός έργου εκσυγχρονισμού του μοναδικού αεροπλανοφόρου του, του Admiral Kuznetsov, μετά από χρόνια αποτυχημένων προσπαθειών και μια σειρά από ατυχήματα υψηλού προφίλ.
Σύμφωνα με τη ρωσική εφημερίδα Izvestia, επικαλούμενη ενημερωμένες πηγές, οι εργασίες επισκευής και εκσυγχρονισμού του βαρέος αεροπλανοφόρου έχουν σταματήσει εδώ και αρκετό καιρό και σύντομα αναμένεται τελική απόφαση από την ανώτατη διοίκηση του Ρωσικού Ναυτικού και την United Shipbuilding Corporation (USC) σχετικά με την ολοκλήρωση του έργου ή την τελική αποσυναρμολόγηση του πλοίου.
Η εφημερίδα επικαλούμενη τις πηγές της ανέφερε: «Η ανώτατη διοίκηση του Ναυτικού και η USC Corporation θα αποφασίσουν σύντομα εάν έχει νόημα να συνεχιστούν οι εργασίες στο Ναύαρχο Κουζνέτσοφ και να το επιστρέψουν σε υπηρεσία».
Το Κουζνέτσοφ, το οποίο τέθηκε σε λειτουργία στις αρχές της δεκαετίας του 1990, βρίσκεται υπό επισκευές από το 2017, αλλά φωτογραφίες που τραβήχτηκαν το 2024 έδειξαν ότι εξακολουθεί να είναι αγκυροβολημένο στο λιμάνι χωρίς να έχει ολοκληρωθεί καμία συντήρηση. Κάποτε σύμβολο της δύναμης του ρωσικού στόλου, το αεροπλανοφόρο έχει υποστεί μια σειρά από βλάβες, με πιο αξιοσημείωτη μια τεράστια πυρκαγιά που ξέσπασε το 2019 κατά τη διάρκεια εργασιών συγκόλλησης.
Η πυρκαγιά εξαπλώθηκε σε μια έκταση 500 τετραγωνικών μέτρων και διήρκεσε περίπου 24 ώρες, τραυματίζοντας 14 άτομα και σκοτώνοντας δύο μέλη του πληρώματος. Σύμφωνα με αναφορές, σπινθήρες από εξοπλισμό συγκόλλησης ανάφλεξαν το ντίζελ.
Κατά τα πρώτα χρόνια της υπηρεσίας του, το αεροπλανοφόρο βρισκόταν στην Κριμαία. Με την κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης στις αρχές της δεκαετίας του 1990 και τη διαίρεση του Στόλου της Μαύρης Θάλασσας, το Κουζνέτσοφ μεταφέρθηκε επειγόντως για να αποφευχθεί η μεταφορά του στην Ουκρανία στο πλαίσιο των συμφωνιών διχοτόμησης.
Με τα χρόνια, το Κουζνέτσοφ έγινε σύμβολο της επιδείνωσης της ναυτικής υποδομής της Ρωσίας. Κατά τη διάρκεια της πρώτης και τελευταίας πολεμικής αποστολής του στη Συρία το 2016, πολλά αεροσκάφη χάθηκαν λόγω τεχνικών βλαβών.
Σε αυτό το πλαίσιο, ο Ναύαρχος Σεργκέι Αβακιάνετς, πρώην διοικητής του Στόλου του Ειρηνικού, δήλωσε στα ρωσικά μέσα ενημέρωσης ότι τα συμβατικά αεροπλανοφόρα δεν είναι πλέον κατάλληλα για τον σύγχρονο πόλεμο. Είπε: «Ένα αεροπλανοφόρο είναι ένα λείψανο μιας περασμένης εποχής. Είναι μια τεράστια, ακριβή κατασκευή που μπορεί να καταστραφεί σε λίγα λεπτά από σύγχρονα όπλα. Είναι ένα ακριβό και αναποτελεσματικό ναυτικό όπλο».
Η τύχη του Κουζνέτσοφ παραμένει αμφίβολη και δεν έχει γίνει ακόμη καμία επίσημη ανακοίνωση από το ρωσικό Υπουργείο Άμυνας ή την ναυπηγική εταιρεία. Ωστόσο, η πιθανότητα παροπλισμού του υπογραμμίζει τις ευρύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η Ρωσία στη διατήρηση σύνθετων ναυτικών πλατφορμών εν μέσω δυτικών κυρώσεων και περιορισμένων κατασκευαστικών δυνατοτήτων.
Εάν το αεροπλανοφόρο τελικά παροπλιστεί, το Ρωσικό Ναυτικό θα χάσει το μοναδικό μέσο λειτουργίας της ναυτικής αεροπορίας που διαθέτει από τα αεροπλανοφόρα, αφήνοντας ένα σημαντικό επιχειρησιακό κενό στις ναυτικές του δυνατότητες. Αυτή η μείωση είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακή σε σύγκριση με τη σταθερή αύξηση των δυνατοτήτων του ναυτικού του ΝΑΤΟ και της Κίνας, τα οποία ενισχύουν τη ναυτική τους παρουσία εισάγοντας νέα και προηγμένα αεροπλανοφόρα σε υπηρεσία με επιταχυνόμενο ρυθμό.
—
