Κατάρες καί βουντού στήν Αρχαιότητα 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Από την Εστία της Κυριακής

 

Ερωτική… κατάρα, από τίς πολλές της ελληνικης Αρχαιότητος, απέδειξε τήν ελληνικότητα των Μακεδόνων! 

 

Πέραν του εθνικης σημασίας «καταδέσμου» της Πέλλης, πληθος από κείμενα μέ… κατάρες πού προσδοκουν τελετουργική-ομοιοπαθητική μαγεία αφορουν σέ ερωτικές, αθλητικές, αλλά καί πολιτικές ή δικαστικές επιδιώξεις κατά αντιπάλων ή αντιδίκων, μέ καταπασσαλεύσεις, ήτοι ομοιώματα του θύματος μέ πασσαλίσκους, καρφιά, στά σημεια πού επιθυμουσαν νά προξενήσουν βλάβη! 

 

Οι κατάρες καί οι μαγικές πρακτικές ομοιοπαθητικης μαγείας, οι αποκαλούμενες σήμερα… βουντού, προυπηρχαν στήν ελληνική Αρχαιότητα, όπως καί στήν Ρώμη, καί όχι όπως θεωρουμε μόνον σέ σημερινές λαϊκές συνοικίες καί μεθόδους εξαπατήσεως από μέντιουμ – διάμεσα καί «μάγους», πού αφορουν στά κατώτερα ένστικτα περιθωριοποιημένων στοιχείων πού μας περιβάλλουν ή σέ απάτες του αστυνομικου δελτίου! 

Μάλιστα μία ερωτική… κατάρα από τήν Πέλλα, τό πρωτο κείμενο της μακεδονικης διαλέκτου πού ανευρέθη στήν Πέλλα καί ηλθε στό φως τό 1986, προσέδωσε ένα απρόσμενο επιχείρημα, μέ ένα από τά σημαντικώτερα από γλωσσική άποψη κείμενα της μακεδονικης γης, απόδειξη ελληνικότητος της ομιλουμένης εκει προαιωνίου γλώσσης. Πρόκειται γιά ένα ταπεινό κείμενο, μιά ερωτική κατάρα – κατάδεσμο, αλλά «αποτελει μιά από τίς σπουδαιότερες άμεσες μαρτυρίες γιά τήν ελληνική διάλεκτο πού μιλουσε ο μακεδονικός λαός στήν πρωτεύουσα του βασιλείου του». Χρονολογειται γύρω στά 375-350 π.Χ. καί καταδεικνύει πέραν πάσης αμφιβολίας ότι η γλωσσα των Μακεδόνων αποτελουσε μιά ιδιαιτέρα παραλλαγή των λεγομένων βορειοδυτικων ελληνικων διαλέκτων, πού μέ τήν σειρά τους συγγενεύουν στενως μέ τήν δωρική. Όπως σημειώνει καί στήν περίπτωση αυτή ο Crespo, εν έτει 2012, «ο ερωτικός κατάδεσμος παρέχει έναν νέο τύπο βορειοδυτικης δωρικης καί δέν έχει παράλληλο στίς λογοτεχνικές διαλέκτους. Οι μέχρι τώρα γνωστοί κατάδεσμοι έχουν γραφει στήν τοπική διάλεκτο της περιοχης όπου ευρέθησαν καί δέν υπάρχει λόγος νά υποτεθει ότι η πινακίδα αυτή αποτελει εξαίρεση στόν κανόνα. Εφ’ όσον ο κατάδεσμος από τήν Πέλλα παρουσιάζει έναν συνδυασμό διαλεκτικων χαρακτηριστικων πού διαφέρει από όλες τίς άλλες τοπικές ή λογοτεχνικές διαλέκτους, πρέπει νά αποκλειστει η πιθανότης νά εγράφη σέ κάποια άλλη διαλεκτική περιοχή καί νά μετεφέρθη έπειτα στήν Πέλλα». Τό σχετικό κείμενο επισημαίνει ότι, καθώς μαρτυρειται αποκλειστικως στήν αρχαία Μακεδονία, η διάλεκτος «μπορει δικαιολογημένα νά ονομασθει μακεδονική. Οι μαρτυρίες γιʼ αυτήν ειναι τόσο πενιχρές καί πρόσφατες όσο π.χ. καί γιά τήν παμφυλιακή, αλλά δέν υπάρχει αμφιβολία ότι πρόκειται γιά ελληνική διάλεκτο». 

Χαριτωμένο ειναι τό περιεχόμενο του κειμένου, όπου μιά άγνωστος γυναικα καταραται τόν αγαπημένο της Διονυσοφωντα νά μήν έλθει σέ γάμο, όπως επιθυμει, μέ μία κάποια Θετίμα, αλλά νά προτιμήσει τήν ιδία. 

Πρόκειται γιά αναγραφή σέ μολύβδινο έλασμα, πού ευρέθη στήν πρώτη νεκρόπολη της Πέλλας, νοτιοανατολικως της αγορας της πόλεως. Τυλιχθεισα σέ μορφή σπείρας, ειχε εννέα χαραγμένες γραμμές. Η μακεδονική, όπως φαίνεται από τήν επιγραφή, χρησιμοποιει τήν λέξη «τέλος» μέ τήν πλέον ακριβή σημασία της επισήμου γαμικης τελετης. Ο αναφερόμενος στό κείμενο Μάκρων ειναι ο νεκρός μέσα στόν τάφο του οποίου τοποθετειται η κατάρα. Οι νεκροί εθεωρειτο ότι δύνανται νά φέρουν τήν εκπλήρωση μιας κατάρας ως νεκυδαίμονες. 

 

Oι «μάγοι» εστηρίζοντο στήν εξαπάτηση 

 

Σέ απόλυτο αντιστοιχία μέ τίς σημερινές πρακτικές ομοιοπαθητικης μαγείας – βουντού, κατεσκευάζοντο καταπασσαλεύσεις, ήτοι ομοιώματα του θύματος, από κερί ή μόλυβδο, τά οποια έδεναν καί τρυπουσαν μέ πασσαλίσκους ή καρφιά στά σημεια πού επιθυμουσαν νά προξενήσουν βλάβη! 

Τά κατώτερα λαϊκά στοιχεια εφάρμοζαν τελετουργικά μαγείας στήν καθημερινότητα. μορφωμένοι κατεδίκαζαν αυτές τίς πρακτικές, όπως ο Ιπποκράτης καί ο θειος Πλάτων, θεωρουσαν τούς μάγους αγύρτες καί μιάσματα μέ μόνο στόχο τό κέρδος, ενω υπηρχε καί επίσημος κολασμός αφου ορίζετο ποινή φυλακίσεως. 

 

Προληπτικοί καί χρηστες οι θιασωτες του ιπποδρόμου 

 

Όπως αναφέρεται στόν πλέον επίσημο καί σημαντικό χωρο, σέ κείμενο του Μουσείου Ακροπόλεως, τυλιγμένος κατάδεσμος -κατάρα ανευρέθη τό 2003, στήν ανασκαφή του οικοπέδου Μακρυγιάννη, στό πηγάδι ΝΜΑ 20, καί αποτελειται από λεπτό φύλλο μολύβδου μέ χαραχθεισα επιγραφή, τυλιχθέν σέ ρολό καί κατόπιν αναδιπλωμένο. 

Στό κείμενο της σχετικης συλλογης αναφέρεται ότι «οι μολύβδινοι κατάδεσμοι (defixiones στά λατινικά) ηταν από τίς συνηθέστερες πρακτικές μαγείας, παράγονταν στήν Αττική από τόν πρώιμο 5ο αι. π.Χ. έως καί τήν Ύστερη Αρχαιότητα, τόν 6ο αι. μ.Χ. Πάνω σέ λεπτά, εύκαμπτα φύλλα μολύβδου χάραζαν μέ χάλκινη γραφίδα μία κατάρα πού θά “έδενε” τόν στόχο στά μάγια. Συχνά ξεκινουν μέ τόν όρο “καταδέω”, πού σημαίνει δένω, περιορίζω, ελέγχω. Οι κατάρες στόχευαν στήν πρόκληση κακου, ασθένειας ή θανάτου, στήν δέσμευση ενός ατόμου γιά νά επιτευχθει ένα επιθυμητό αποτέλεσμα ή περιειχαν ξόρκια. Τό τύλιγμα, δίπλωμα καί μερικές φορές τό τρύπημά τους μέ ένα καρφί εικονοποιουσαν τήν επιθυμία γιά “δέσιμο”, έλεγχο ή ακινητοποίηση του θύματος». 

Όπως επεξηγειται, «κίνητρα γιά τίς κατάρες μπορουσαν νά ειναι ερωτικές ή οικογενειακές υποθέσεις, αντιδικίες στά δικαστήρια ή πολιτικές αντιπαλότητες, επαγγελματικές αντιζηλίες, αθλητικοί ανταγωνισμοί, η επιθυμία γιά εκδίκηση ή δικαιοσύνη. Στίς επιγραφές αυτές οι άνθρωποι επικαλουνταν τίς χθόνιες θεότητες, κυρίως τόν Ερμη, τήν Εκάτη καί τήν Περσεφόνη. Επειδή η οι κατάδεσμοι απαιτουσαν τήν συνεργασία των δυνάμεων του Κάτω Κόσμου, τούς τοποθετουσαν κρυφά κυρίως σέ πηγάδια καί πηγές πού θεωρουνταν υπόγειες πύλες γιά τόν Κάτω Κόσμο, όπως στήν περίπτωση του πηγαδιου ΝΜΑ 20, ή σέ τάφους νεκρων πού πέθαναν πρόωρα, πρίν ολοκληρώσουν κάποιο κύκλο ζωης, άωροι, ή δέν θάφτηκαν όπως έπρεπε ή πέθαναν μέ βίαιο τρόπο, βιαιοθάνατοι. Οι ανήσυχες ψυχές αυτων των “στοιχειωμένων” νεκρων γίνονταν φαντάσματα (“δαίμονες”) πού εξακολουθουσαν νά περιφέρονται γύρω από τούς τάφους. Καθώς αποτελουσαν ενδιάμεσους μέ τόν Κάτω Κόσμο, ο θυμός τους βοηθουσε νά τελεσφορήσει η κατάρα. Κατάδεσμοι τοποθετουνταν επίσης σέ ιπποδρόμια ή θέατρα όταν σχετίζονταν μέ αθλητικούς ή δραματικούς αγωνες ή σέ ιερά θεοτήτων του Κάτω Κόσμου». 

Αλλά καί στά μετέπειτα έτη δέν έχουν ευρεθει μόνο στό Κολοσσαιο κατάδεσμοι πού αφορουσαν σέ ιππικές ή άλλες αθλητικές αναμετρήσεις. Όπως αναφέρει η κ. Πηνελόπη Καλλιγέρου, αρχαιολόγος-μουσειολόγος Εφορείας Αρχαιοτήτων Πόλεως Αθηνων, έχει ευρεθει σέ εσωτερικό πηγαδιου αγωνιστικός κατάδεσμος από τό Ιερό Ποσειδωνος στά Ίσθμια, όπου αναφέρεται «Μή ισχύσοισαν δραμειν» κατά αθλητων στά Ίσθμια. Ο ενδιαφέρων μολύβδινος κατάδεσμος στήν μιά πλευρά του έφερε σχέδια τεσσάρων ανδρων καί στό ύψος περίπου του στέρνου κάθε ανδρός ειχε χαραχθει, σέ αιτιατική πτώση, τό όνομά του, ενίοτε καί τό προσδιοριστικό του, συνοδευόμενο από τό ρημα «κάτεχε» πρός κάποια θεϊκή δύναμη πού έπρεπε νά τούς θέσει υπό τόν έλεγχό της. Σέ μιά στήλη στά δεξιά της πρώτης μορφης κατεδεικνύετο ο στόχος της μαγικης πράξεως, ήτοι νά μήν τούς αφήσει νά υπερισχύσουν σέ αγωνα δρόμου πού θά πραγματοποιουνταν ημέρα Παρασκευή – προΣάββατον. 

Ηταν ένας αγωνιστικός κατάδεσμος, πού αφορουσε σέ ένα από τά αρχαιότερα καί δημοφιλέστερα αθλήματα, τόν δρόμο. Τήν εποχή εκείνη, σέ αντιστοιχία μέ τό παρόν, οι περισσότεροι αθλητές, οργανωμένοι σέ επαγγελματικές συντεχνίες, εξασφάλιζαν ειδικά προνόμια, εξυπηρετωντας τήν αυτοκρατορική προπαγάνδα, καί μετέρχονταν κάθε μέσο, θεμιτό ή αθέμιτο, προκειμένου νά αναδειχθουν νικητές. 

 

Η μαγεία στήν υπηρεσία της δικαστικης διαδικασίας

 

Εν Αθήναις οι περισσότερες πινακίδες του είδους από τίς ευρεθεισες στρέφονται κατά αντιδίκων σέ δίκες. Στήν προαιωνίως δικομανη Αθήνα τίς κατάρες δέν απέφευγαν, όπως καί σήμερον, ούτε οι μάρτυρες της δίκης. Ο δικαστικός κατάδεσμος ειναι μία μαγική ενέργεια πού έχει σκοπό νά βλάψει τόν αντίδικο του συντάκτου του καταδέσμου ή τούς μάρτυρες, οι οποιοι ειναι πρόθυμοι νά καταθέσουν εναντίον του συντάκτου. Όπως προανεφέρθη, οι δικαστικοί κατάδεσμοι αποσκοπουν στήν αφαίρεση της ικανότητος του αντιπάλου διαδίκου από τό νά σκεφτει καί νά μιλήσει μέ διαύγεια τήν ώρα της δίκης. Οι δικαστικοί κατάδεσμοι ασχολουνται μέ τίς νοητικές καί φωνητικές ικανότητες του θύματος. Αυτό έρχεται σέ πλήρη αντιδιαστολή μέ κάθε άλλο τύπο κατάρας ή κατάδεσμου. Ο συντάκτης του δικαστικου καταδέσμου έχει σκοπό νά κατακτήσει τόν νου καί τήν γλωσσα του αντιπάλου διαδίκου. Οι διάδικοι χρησιμοποιουν τόν κατάδεσμο εναντίον των αντιδίκων καί των υποστηρικτων τους, σέ μιά προσπάθεια νά κερδίσουν κάθε δυνατό πλεονέκτημα στό δικαστήριο. Η πρακτική των δικαστικων καταδέσμων εδέχθη μεγάλα πλήγματα, αρχικως από τήν αυξανομένη συνοχή της ιατρικης κοινότητος των Αθηνων, η οποία αντεστάθη στήν θρησκευτική ιατρική. 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Η ιστορία του Καρυοθραύστη – Συνώνυμο των Χριστουγέννων

Ο Καρυοθραύστης είναι από τις πιο γνωστές χριστουγεννιάτικες ιστορίεςΤο παραμύθι «Ο Καρυοθραύστης και ο βασιλιάς των ποντικών» του γερμανού Ε. Τ. Α Χόφμαν έγινε...

59χρονος εργάτης σκοτώθηκε ενώ εργαζόταν μετά από πτώση από ύψος 20 μέτρων

Εργατικό ατύχημα στην περιοχή της Ελασσόνας όπου ένας 59χρονος έχασε την ζωή πέφτοντας από ύψος 20 μέτρων Όπως αναφέρει το onlarissa.gr, όλα έγιναν όταν ο...

Χαμός στην εκπομπή της Φαίης Σκορδά με τον ευρωβουλευτή Νίκο Παππα

Συγγνώμη για την πράξη του ζήτησε ο Νίκος Παππάς, μιλώντας για πρώτη φορά μετά το επεισόδιο με δημοσιογράφο στο Στρασβούργο Ο ανεξάρτητος πλέον ευρωβουλευτής τόνισε...

Κόλαφος για τις αυξήσεις στο νερό ο Ευάγγελος Αντωναρος: Σκοπεύουν να ιδιωτικοποιησουν και το νερό σε μια χώρα σαν την Ελλάδα

Μας κοροϊδεύουν ψιλό γαζί και προετοιμάζουν στο Μαξίμου, βάζοντας μπροστά την ΕΥΔΑΠ, δραστικές αυξήσεις στην τιμή του νερου Και κανείς (ούτε στην αντιπολίτευση) δεν τολμά...

Έσβησε αθόρυβα στα 91 του χρόνια ο βραβευμένος με Πούλιτζερ δημοσιογράφος, Πίτερ Αρνέτ

Ο δημοσιογράφος και πολεμικός ανταποκριτής, βραβευμένος με Πούλιτζερ Πίτερ Αρνέτ, πέθανε σε ηλικία 91 ετών Γεννημένος το 1934 στο Riverton της Νέας Ζηλανδίας, αργότερα απέκτησε...

Ποια στάση θα κρατήσει ο Σκαι: Τι θα γίνει με τον Γιώργο Μαζωνάκη και την Ελενα Παπαρίζου και τα live του The Voice

Ο ΣΚΑΪ τίθεται στο πλευρό του Γιώργου Μαζωνάκη, όσον αφορά στην υπόθεση της καταγγελίας σε βάρος του δημοφιλούς τραγουδιστή, τονίζοντας πως συνεχίζεται κανονικά η...

Αποθεώθηκε ο Γιώργος Μαζωνάκης στην πρεμιέρα του στο νυχτερινό κέντρο – Το μήνυμα που έστειλε φορώντας μια ρόμπα

«Είμαι ο Γιώργος Μαζωνάκης ο αληθινός» - Πρεμιέρα για τον τραγουδιστή λίγες ώρες μετά τη μήνυση για ανήθικες προτάσεις Όπως διαβάζουμε στο bovary.gr λίγο μετά...

Ωκεανίδες

Όταν ο Αιδωνεύς, δηλαδή ο Άδης, άρπαξε την Περσεφόνη, εκείνη έπαιζε και μάζευε λουλούδια στο ανθισμένο λιβάδι της Νύσας, περιτριγυρισμένη από μια ομάδα Ωκεανίδων...

Το στεφάνι – Η αγάπη των Ελλήνων για το περιττό

  «Φτιάξε στεφάνια, Δίκα εσύ, τα τρυφερά βλαστάρια / και κρέμασέ τα στα μαλλιά με τ΄απαλά σου χέρια / στις Χάριτες τις αθάνατες αρέσουν τα...

Μέντης Μποσταντζόγλου (Μπόστ), ο άνθρωπος πού επέβαλε τό δικό του, μοναδικό, ύφος στόν χωρο του Πολιτισμου

Πέρασαν τριάντα χρόνια από τό 1995, οπότε μας άφησε γιά πάντα ο Μέντης Μποσταντζόγλου (Μπόστ), ο άνθρωπος πού επέβαλε τό δικό του, μοναδικό, ύφος...

Ίταμος – Το δέντρο του θανάτου

Ίταμος ονομάζεται το ψηλότερο βουνό και η μεγαλύτερη οροσειρά της μαγευτικής χερσονήσου της Σιθωνίας στη Χαλκιδική που συνδυάζει βουνό και θάλασσα, με τα πλούσια...

Παρμενίδης: Το ταξίδι του ποιητή πάνω σε άρμα, καθοδηγούμενο από κόρες του Ηλιου

Ο Παρμενίδης ήταν αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος Γεννήθηκε στην Ελέα της Μεγάλης Ελλάδας στα τέλη του 6ου αι. π.Χ., σε ένα περιβάλλον επηρεασμένο από τις απόψεις...

“Χαμένα Μηνύματα”; Η ανατροπή στην υπόθεση Μαζωνάκη που κανείς δεν περίμενε!

Σε μια κατηγορηματική διάψευση των καταγγελιών που είδαν το φως της δημοσιότητας προχώρησε η πλευρά του Γιώργου Μαζωνάκη, δια του συνηγόρου του, Χαράλαμπου Λυκούδη Ο...

Πάγωσε το πανελλήνιο με την αποκάλυψη του Λακη Λαζοπουλου ότι τον παρακολουθούσαν μέσω Predator

Ο Λαζόπουλος αποκάλυψε στο «Αλ Τσαντίρι Νιουζ» ότι τον παρακολουθούσαν μέσω Predator Ανατρεπτικό ήταν το φινάλε του χθεσινού (17/12) «Αλ Τσαντίρι Νιουζ» καθώς ο Λάκης...

Επιτέθηκαν με εκρηκτικά στο σπίτι του Κύπριου Ζωγράφου με τους άσεμνους πίνακες

Συναγερμός σήμανε το απόγευμα της Πέμπτης στην Κοκκινοτριμιθιά, όταν ο γνωστός Κύπριος ζωγράφος Γιώργος Γαβριήλ καταγγέλλει ότι έγινε στόχος επίθεσης με εκρηκτικά στην κατοικία...

Τα Μαύρα Χριστούγεννα 1963 – στόχος των Τούρκων δύο ομόσπονδα κράτη – Πώς η βρετανική κηδεμόνευση στάθηκε αρωγός στο πλευρό της Άγκυρας μέχρι σήμερα…

“…Η Βρετανία έχει συνεχείς ιστορικούς δεσμούς με την Κύπρο και ομολογουμένως δίχως να μας τιμούν οι περισσότεροι. Ακόμα περισσότερο, η λύση διχοτόμησης – η...

Χριστούγεννα του καταναλωτισμου καί της αγνοίας

Εδω πού τά λέμε, δέν πολυκαταλαβαίνουμε πλέον τά Χριστούγεννα. Κι έτσι πού παμε, κάποια στιγμή θά έχουν τήν ίδια σημασία μέ τήν Black Friday! Δημήτρης...

Χριστουγεννιάτικη συνάντηση κορυφής: Γιώργος Νταλαρας και Χρήστος Νικολοπουλος στο οργανοποιειο του Βαρλα

Μεγάλη χαρά και τιμή η επίσκεψη των φίλων μας Χρήστος Νικολόπουλος και Γιώργος Νταλάρας δύο μεγαθήρια που έχουν προσφέρει πάρα πολλά στην ελληνική μουσική, στο...

Έσβησε αθόρυβα στα 89 της χρόνια μια σπουδαία ελληνίδα καλλιτέχνις, η κορυφαία μεσόφωνος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, Κική Μορφωνιού

Την τελευταία της πνοή άφησε σήμερα, Πέμπτη, 18 Δεκεμβρίου, η κορυφαία μεσόφωνος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, Κική Μορφωνιού,αφήνοντας μια σπουδαία κληρονομιά στην ερμηνεία της...

Ποιος είναι ο 21χρονος που καταγγελει τον Γιώργο Μαζωνάκη – Για εκβιασμό μιλάει ο δημοφιλής τραγουδιστής

Το περιεχόμενο της μήνυσης που κατέθεσε ο 21χρονος τραγουδιστής σε βάρος του Γιώργου Μαζωνάκη έρχεται στο φως Στο κείμενο της μήνυσης, ο 21χρονος αναφέρεται εκτενώς...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ