Ενεργειακή κρίση και πληθωρισμός τσακίζουν τα νοικοκυριά

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Για ένα δύσκολο φθινόπωρο προετοιμάζονται τα ελληνικά νοικοκυριά. Οι καταναλωτές υπό τον φόβο της επιδείνωσης της ενεργειακής κρίσης αλλά και ενός νέου κύματος ανατιμήσεων σε είδη ευρείας κατανάλωσης, αναζητούν τρόπους για να περιορίσουν, στο μέτρο του εφικτού, τις επιπτώσεις του πληθωρισμού και της ακρίβειας στην καθημερινότητα τους.

Όπως εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Γεώργιος Μπάλτας, καθηγητής του Τμήματος Μάρκετινγκ & Επικοινωνίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, Διευθυντής Μεταπτυχιακών Σπουδών, «οι μεγάλες ανατιμήσεις στα περισσότερα αγαθά και οι αδιανόητες τιμές της ενέργειας χαμηλώνουν το βιοτικό επίπεδο των καταναλωτών».

Οι προσεχείς χειμερινοί μήνες, σύμφωνα με τον κ. Μπάλτα, θα είναι ακόμα πιο δύσκολοι καθώς ο οικογενειακός προϋπολογισμός θα επιβαρυνθεί από την αναμενόμενη επιδείνωση της ενεργειακής κρίσης και τον επίμονο πληθωρισμό στα είδη ευρείας κατανάλωσης. Στο πλαίσιο αυτό, οι καταναλωτές αναζητούν τρόπους για να περιορίσουν, στο μέτρο του εφικτού, τις επιπτώσεις του πληθωρισμού και των ανατιμήσεων στην καθημερινότητα τους.

«Είναι ευνόητο ότι δεν υπάρχει κάποιος μαγικός τρόπος για να εξουδετερώσουμε τις συνέπειες του πληθωρισμού. Μπορούμε όμως με αλλαγές στην αγοραστική συμπεριφορά μας να μετριάσουμε τις επιπτώσεις του πληθωρισμού και να συγκρατήσουμε κατά το δυνατόν την μείωση του βιοτικού επιπέδου, η οποία είναι αναπόφευκτη όταν αυξάνονται οι τιμές και δεν αναπροσαρμόζεται το εισόδημα» τονίζει μιλώντας στο ΑΠΕ- ΜΠΕ ο κ. Μπάλτας.

Οδηγός καταναλωτικής συμπεριφοράς

Πως μπορούν όμως οι καταναλωτές να μετριάσουν την επίπτωση των πληθωριστικών πιέσεων και της ακρίβειας στη ζωή τους;

Ο καθηγητής Γεώργιος Μπάλτας παραθέτει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ έναν οδηγό με μερικούς πρακτικούς και αποτελεσματικούς τρόπους:

Συγκρίνουμε τις τιμές των εναλλακτικών επιλογών που υπάρχουν στην ίδια κατηγορία προϊόντων. Επισημαίνεται ότι οι τιμές ανταγωνιστικών προϊόντων που ανήκουν στην ίδια ακριβώς κατηγορία μπορεί να διαφέρουν περισσότερο από το ύψος του ετήσιου πληθωρισμού. Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που παρατηρούμε ότι οι τιμές ανταγωνιστικών μαρκών του ίδιου αγαθού να διαφέρουν 10-20% ή ακόμα περισσότερο. Επιπλέον, οι προμηθευτές των τυποποιημένων καταναλωτικών προϊόντων δεν έχουν προβεί σε ίσες ανατιμήσεις και ορισμένοι έχουν προσπαθήσει πολύ περισσότερο να συγκρατήσουν τις τιμές των προϊόντων τους.
Συγκρίνουμε τις τιμές διαφορετικών καταστημάτων. Συχνά βλέπουμε αισθητά διαφορετικές τιμές για το ίδιο ή σχεδόν το ίδιο προϊόν σε διαφορετικά σημεία πώλησης. Οι διαφορές στις τιμές φτάνουν διψήφια ποσοστά ακόμα και μεταξύ σημείων λιανικής πώλησης που βρίσκονται στην ίδια περιοχή και είναι εξίσου προσπελάσιμα από την τοπική πελατεία. Επιπρόσθετα, οι λιανέμποροι δεν έχουν μετακυλήσει τις ανατιμήσεις των προμηθευτών στις λιανικές τιμές με τον ίδιο τρόπο και ορισμένοι έχουν απορροφήσει μέρος των αυξήσεων στις τιμές χονδρικής.
Αναζητούμε χαμηλότερες τιμές στο διαδίκτυο, όπου ορισμένα αγαθά πωλούνται αρκετά φθηνότερα και κυρίως η σύγκριση των τιμών γίνεται πιο εύκολα, πιο γρήγορα και πιο οργανωμένα. Σε πολλές περιπτώσεις, η αναζήτηση καλύτερης τιμής μέσω διαδικτύου οδηγεί σε διψήφιο ποσοστό εξοικονόμησης για τον καταναλωτή.
Προγραμματίζουμε τις αγορές μας. Όταν οι καταναλωτές συντάσσουν μία λίστα των προϊόντων που χρειάζονται αποφεύγουν τις παρορμητικές, μη προγραμματισμένες αγορές επιτυγχάνοντας σημαντική εξοικονόμηση χρήματος. Όμως δεν αρκεί να θυμόμαστε τι θέλουμε να προμηθευτούμε. Αυτό που μετράει είναι η σύνταξη και ύπαρξη της λίστας που οριοθετεί τις επικείμενες αγορές και προγραμματίζει τη δαπάνη. Η λίστα αγορών μπορεί να είναι γραπτή ή ψηφιακή. Η εξοικονόμηση που επιτυγχάνει η συστηματική χρήση λίστας αγορών μπορεί να ανέλθει σε 25%-30% της μηνιαίας οικογενειακής δαπάνης σε κλάδους όπως τα τρόφιμα και τα είδη σούπερ μάρκετ.
Αλλάζουμε συνήθειες και δοκιμάζουμε νέες μάρκες ή παραλλαγές του προϊόντος που μάς ενδιαφέρει, εφόσον προσφέρονται σε ανταγωνιστικότερες τιμές και ικανοποιούν τις απαιτήσεις μας. Η εμμονή σε παλαιότερες επιλογές μπορεί να στερεί τη δυνατότητα μείωσης της δαπάνης σε μία σειρά κατηγοριών προϊόντων που έχουν ανατιμηθεί αισθητά. Το ίδιο μπορεί να γίνει αναζητώντας νέες και περισσότερο συμφέρουσες επιλογές σε υπηρεσίες.
Ελέγχουμε το τελικό κόστος ανά μονάδα βάρους, όγκου ή τεμάχιο του προϊόντος. Αυτή η πληροφορία αναγράφεται στην πινακίδα τιμής κάθε προϊόντος και είναι σημαντικό κριτήριο για προϊόντα που αγοράζουμε για να καλύψουμε σταθερές και διαρκείς καταναλωτικές ανάγκες, όπως πχ τα απορρυπαντικά. Το κριτήριο αυτό έχει προφανώς μικρότερη σημασία για προϊόντα που ικανοποιούν μία στιγμιαία επιθυμία ή περιστασιακή ανάγκη, όπως ένα παγωτό, υπό την έννοια ότι δεν αγοράζουμε μία μεγαλύτερη ποσότητα για σταδιακή χρήση.
Εξετάζουμε τις επαναλαμβανόμενες χρεώσεις που δημιουργούν συνδρομητικές υπηρεσίες κάθε μορφής. Συχνά αυτές οι χρεώσεις γίνονται αυτόματα κάθε μήνα και ενδεχομένως δεν συγκεντρώνουν την προσοχή μας. Ακύρωση συνδρομών που δεν χρειαζόμαστε ή δεν μπορούμε πλέον να πληρώνουμε μπορεί να δώσει μία αξιόλογη μείωση των μηνιαίων εξόδων.
Αναβάλλουμε μη αναγκαίες αγορές ιδιαίτερα σε περιπτώσεις που συνεπάγονται μεγάλη δαπάνη που επιβαρύνει πολύ τον οικογενειακό προϋπολογισμό. Η αναβολή ενός μεγάλου, μη αναγκαίου εξόδου μπορεί να σώσει πολλά χρήματα εξασφαλίζοντας την κάλυψη περισσότερο επιτακτικών αναγκών και αποφεύγοντας τη συσσώρευσης νέου χρέους. Αυτό αφορά κυρίως διαρκή αγαθά υψηλού κόστους, όπως για παράδειγμα συσκευές, οχήματα, έπιπλα, κτλ.
Εκμεταλλευόμαστε σωστά τις προσφορές και τις εκπτώσεις. Αυτό σημαίνει ότι επιλέγουμε μία συμφέρουσα προσφορά ή έκπτωση για ένα προϊόν ή υπηρεσία που θέλαμε να αγοράσουμε. Όμως δεν είναι καλή ιδέα να αγοράσουμε ένα προϊόν ή μία υπηρεσία που δεν χρειαζόμαστε, απλώς επειδή παρουσιάζεται σαν ευκαιρία. Εδώ χρειάζεται προσοχή με δεδομένη την έμφυτη τάση των ανθρώπων να προσελκύονται από ανάλογα ερεθίσματα και να δρουν παρορμητικά εξαιτίας τους.
Για τα προϊόντα που καταναλώνουμε συστηματικά αξίζει να περιμένουμε την επόμενη φορά που θα τα βρούμε σε προώθηση. Τα περισσότερα προϊόντα στο σούπερ μάρκετ πραγματοποιούν επαναλαμβανόμενες προωθητικές ενέργειες και όταν τα αγοράζουμε συστηματικά στη χαμηλότερη προωθούμενη τιμή μειώνουμε αρκετά το μακροχρόνιο κόστος κατανάλωσης τους. ΠρωτοσελιδαΕιδήσεις

Πώς θα λειτουργήσουν τα εμπορικά καταστήματα σήμερα Κυριακή με πρόσχημα την Black Friday

Ανοιχτά κάποια από τα σούπερ μάρκετ σήμερα Κυριακή για την Black Friday που συνεχίζεται  Τα LIDL θα λειτουργήσουν από τις 11:00 έως τις 20:00Τα...

Το Σκάνδαλο της Εθνικής Ασφαλιστικής, η CVC και οι ευθύνες του Χρήστου Μεγάλου της Πειραιώς

Από την «πώληση αντί πινακίου φακής» στην CVC το 2021 στην υπερτιμημένη επαναγορά από την Τράπεζα Πειραιώς το 2025 Η Αρχική Πώληση στην CVC (2021–2022) Μάρτιος...

Μαύρη Παρασκευή εξαιτίας του black out στο ψηφιακό σύστημα της Τράπεζας Πειραιώς

Black Friday με κρασάρισμα στις συναλλαγές! Σοβαρή αναστάτωση προκάλεσε την Παρασκευή το black out στο ψηφιακό σύστημα της Τράπεζας Πειραιώς. Χιλιάδες πελάτες βρέθηκαν αποκλεισμένοι από τo...

Στεγαστική κρίση: 300.000 ακίνητα παραμένουν κλειστά στην Αττική

Σε μια περίοδο που η στεγαστική κρίση στη χώρα έχει φτάσει σε οριακό σημείο, με χιλιάδες νοικοκυριά να δυσκολεύονται να βρουν αξιοπρεπή κατοικία ή...

Που πάει ο πλούτος που παράγεται; Σε ποιους κατευθύνεται; Γιατί η πλειοψηφία της κοινωνίας φτωχοποιείται;

Την περίοδο 2019-2023, το συνολικό διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών στην Ελλάδα αυξήθηκε κατά 8,3 δισ.ευρώ Από αυτό, όμως, μόλις 130 εκατ. ευρώ κατευθύνθηκαν στους μισθωτούς,κάτι...

Insurancemarket: Ανασφάλιστα, AI και το αύριο της ασφαλιστικής αγοράς

Από την παγίδα της φθηνότερης ασφάλειας οχήματος μέχρι τη σύγχυση γύρω από τις καλύψεις — τα λάθη κοστίζουν Το ‪Insurancemarket απλοποιεί την επιλογή, με εργαλεία...

Υπεγράφη Κοινωνική Συμφωνία Κυβέρνησης και όλων των Εθνικών Κοινωνικών Εταίρων για τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας

Σήμερα, για πρώτη φορά στη χώρα μας, υπεγράφη Κοινωνική Συμφωνία Κυβέρνησης και όλων των Εθνικών Κοινωνικών Εταίρων για τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας Μια στιγμή πραγματικά...

Το κατά κεφαλήν εισόδημα στην ΕΕ μειώθηκε μόνο σε Ελλάδα και Ιταλία

Η 20ετία 2004 – 2024 ήταν μια μεγάλη περίοδος προόδου σχεδόν για το σύνολο της Ευρωπαϊκής Ένωσης καθώς το πραγματικό κατά κεφαλήν εισόδημα των...

Πρόβλημα με το επίδομα των 250 ευρώ για μερίδα συνταξιούχων- Πότε θα διορθωθεί

Περίπου 285.000 πολίτες έμειναν με «άδεια χέρια» Αυτό, σύμφωνα με τον εκπρόσωπο του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Όμηρο Τσάπαλο, θα «διορθωθεί» την Πέμπτη 27...

Επίδομα παιδιού: Δυο πληρωμές έως το τέλος του 2025

Η αρχή θα γίνει την ερχόμενη Παρασκευή 28 Νοεμβρίου με τους δικαιούχους να λαμβάνουν την πέμπτη δόση του επιδόματος Μαζί με αυτή, θα πιστωθούν και...

Φτωχικές γιορτές φέτος – Δεν έχουν χρήματα για να ξοδέψουν οι καταναλωτές

Πόσο θα ξοδέψουν οι Έλληνες φέτος; Τα νέα στοιχεία σοκάρουν! Με το πορτοφόλι να εξακολουθεί να «στενάζει» από τον επίμονο πληθωρισμό και τις συνεχείς ανατιμήσεις,...

Πότε λήγει η προθεσμία για τα τέλη κυκλοφορίας – Τι αλλάζει από φέτος

Πλησιάζει η προθεσμία για την εξόφληση των τελών κυκλοφορίας 2026 Σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομικών, οι πληρωμές μπορούν να γίνουν έως και τις 31 Δεκεμβρίου,...

Ξεκίνησε η αντίστροφη μέτρηση για το επίδομα των 250 ευρώ

Το απόγευμα της ερχόμενης Παρασκευής 28/11 είναι προγραμματισμένο να πιστωθούν στους λογαριασμούς το επίδομα των 250 ευρώ Δικαιούχοι του επιδόματος είναι όσοι πληρούν τα εισοδηματικά...

Νέα απάτη στα ΑΤΜ – Δείτε με προσοχή τι πρέπει να αποφύγετε

Μια σκηνή που επαναλαμβάνεται συχνά σε ΑΤΜ: Ένα χαρτονόμισμα που εξέχει ελαφρώς από τη θυρίδα ανάληψης.Στην πραγματικότητα, όμως, πρόκειται για παγίδα σχεδιασμένη να στοχεύει να...

Απογοητευτική για την Ελλάδα η Φθινοπωρινή Έκθεση της Κομισιόν με εκτιμήσεις για τις ευρωπαϊκές οικονομίες

Αυτά που δεν θα διαβάσετε πουθενά αλλού!  Βγήκε μόλις η Φθινοπωρινή Έκθεση της Κομισιόν με εκτιμήσεις για τις ευρωπαϊκές οικονομίες. Σε σχέση με την προηγούμενη...

Υποχρεωτικό το σύστημα IRIS στα καταστήματα

Σε τροχιά πλήρους εφαρμογής μπαίνει από την 1η Δεκεμβρίου το νέο πλαίσιο άμεσων πληρωμών μέσω IRIS σε κάθε σημείο λιανικής σηματοδοτώντας μια από τις μεγαλύτερες...

Ο ενεργειακός γρίφος πέρα πίσω από την βιτρίνα: Τι συμφέρει, τι επιβάλλεται

Αν μέσα σε μία γενιά η κοινωνία της Νέας Υόρκης ξεπερνά το τραύμα των δίδυμων πύργων και εκλέγει μουσουλμάνο δήμαρχο, τότε σίγουρα υπάρχει ακτίνα...

Σαρώνει η ακρίβεια όσα χρόνια κυβερνά ο Μητσοτάκης

Το κόστος ζωής αυξήθηκε κατακόρυφα, χωρίς να έχουν αυξηθεί ανάλογα τα εισοδήματαΤη σκληρή πραγματικότητα που βιώνουν οι πολίτες επιχειρεί να αντικρούσει η κυβέρνηση, παρουσιάζοντας...

Ερχονται ευρωπαϊκοί δασμοί για τις αγορές από Temu, Shein και e-shops

Από τις αρχές του 2026 καταργείται σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης η τελωνειακή απαλλαγή για δέματα αξίας έως 150 ευρώ Όλες οι εισαγωγές από τρίτες χώρες...

Ποιοι θα πάρουν το επίδομα των 250 ευρώ στα τέλη Νοεμβρίου

Η αντίστροφη μέτρηση για την καταβολή του ετήσιου επιδόματος των 250 ευρώ προς ευάλωτους συνταξιούχους βρίσκεται σε εξέλιξη Αυξάνονται οι κατηγορίες όσων μένουν εκτός ενίσχυσης...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ