Παύλος Καλλιγάς – Πολυπράγμων και πρωτοπόρος του ελληνικού ηθογραφικού μυθιστορήματος

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ο Παύλος Καλλιγάς (1814-1896) ήταν Έλληνας νομικός, οικονομολόγος, ιστορικός, λογοτέχνης και πολιτικός. Κατά τη διάρκεια της πολιτικής σταδιοδρομίας του διετέλεσε βουλευτής, υπουργός σε αρκετές κυβερνήσεις, πρόεδρος της Βουλής των Ελλήνων και διοικητής της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος.

Γεννήθηκε στη Σμύρνη στις 20 Σεπτεμβρίου 1814 και ήταν γιος του Παναγή Άννινου, Κεφαλλονίτη έμπορου και γόνου αρχοντικής οικογένειας από τα Καλλιγάτα της Κεφαλονιάς, και της Σοφίας Μαυρογορδάτου από τη Σμύρνη. Είχε μία αδελφή, τη Μαρία, σύζυγο του Νικολάου Κωστή, η οποία διατήρησε το επώνυμο Άννινος, ενώ ο Παύλος προτίμησε το προσωνύμιο Καλλιγάς.

Μεγάλωσε στην Τεργέστη, όπου κατέφυγε η οικογένειά του, μετά το ξέσπασμα της επανάστασης του 1821. Φοίτησε στην Φλαγγίνειο Σχολή της Βενετίας και στο Λύκειο Χέγιερ της Γενεύης και το 1834 εγκαταστάθηκε στο Μόναχο για να σπουδάσει νομική, φιλοσοφία και ιστορία στο τοπικό πανεπιστήμιο. Στη συνέχεια συμπλήρωσε τις σπουδές του στο Πανεπιστήμιο της Χαϊδελβέργης, του οποίου αναγορεύθηκε διδάκτωρ Νομικών Επιστημών.

Απεβίωσε στις 16 Σεπτεμβρίου 1896 στο Νέο Φάληρο και ενταφιάστηκε στο Πρώτο Νεκροταφείο Αθηνών. Ήταν νυμφευμένος με τη Μαρία Μανούση από τη Σιάτιστα, την οποία γνώρισε στην Τεργέστη, και είχαν αποκτήσει τρεις γιους: τον Πέτρο Καλλιγά, πολεοδόμο και πολιτικό, τον Γεώργιο Καλλιγά, δικηγόρο, και τον Αλέξανδρο Καλλιγά, αξιωματικό του Ιππικού. Εγγονοί του ήταν ο βυζαντινολόγος Μαρίνος Καλλιγάς και ο ζωγράφος Παύλος Π. Καλλιγάς και τρισεγγοννός του ο Παύλος Γερουλάνος.

Ο νομικός και ο πολιτικός

Το 1837 ο Παύλος Καλλιγάς εκλέχθηκε υφηγητής του Φυσικού Δικαίου στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, που μόλις είχε ιδρυθεί. Το 1839 διορίστηκε υφηγητής του Αλληλεθνούς Δικαίου1 και ανέλαβε να διδάξει τους Πανδέκτες. Το 1843 διορίστηκε επίτιμος καθηγητής του Ρωμαϊκού Δικαίου στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, το οποίο και εκπροσώπησε στην πρώτη ελληνική βουλή, ως εκλεγμένος εκπρόσωπος των καθηγητών, σύμφωνα με το Σύνταγμα του 1843. Στη θέση του καθηγητή έμεινε μόνο δύο χρόνια, γιατί ήρθε σε αντίθεση με τον αυταρχικό πρωθυπουργό Ιωάννη Κωλέττη, ψηφίζοντας τον αντίπαλό του Αλέξανδρο Μαυροκορδάτο. Έτσι απολύθηκε τον Ιούνιο του 1845. Στη συνέχεια άσκησε το δικηγορικό επάγγελμα και έγραψε το πεντάτομο έργο Σύστημα του Ρωμαϊκού Δικαίου, καθ’ α εν Ελλάδι πολιτεύεται, του οποίου ο πρώτος τόμος κυκλοφόρησε το 1845.

Το 1851 διορίστηκε αντιεισαγγελέας του Αρείου Πάγου και το 1854 ο τότε πρωθυπουργός Αλέξανδρος Μαυροκορδάτος τού ανέθεσε το υπουργείο Δικαιοσύνης. Δύο μήνες μετά όμως παραιτήθηκε από το υπουργείο γιατί διαφώνησε με τον υπουργό Στρατιωτικών Δημήτριο Καλλέργη, ο οποίος υποστήριζε ότι έπρεπε να μείνει ατιμώρητος κάποιος συντάκτης εφημερίδας που είχε εξυβρίσει το βασιλιά Οθωνα. Το 1860 γίνεται νομικός σύμβουλος της Εθνικής Τράπεζας και στη συνέχεια διορίζεται έκτακτος καθηγητής και το 1862 τακτικός καθηγητής του Ρωμαϊκού Δικαίου στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Την ίδια χρονιά εκλέγεται βουλευτής Αττικής στη Β΄ Εθνική Συνέλευση και για λίγες μέρες χρηματίζει υπουργός Εξωτερικών στην κυβέρνηση Δ. Βούλγαρη και στη δεύτερη κυβέρνηση Μπ. Ρούφου.

Το 1864 συμμετείχε στη νομοπαρασκευαστική επιτροπή της Εθνοσυνέλευσης για το σχέδιο του νέου ελληνικού συντάγματος και διορίστηκε πάλι υπουργός των Εξωτερικών στη δεύτερη κυβέρνηση Ζηνοβίου Γ. Βάλβη, και το 1865 υπουργός Δικαιοσύνης και Εκκλησιαστικών και Δημοσίας Εκπαιδεύσεως στην πρώτη κυβέρνηση Α. Κουμουνδούρου. Το 1879 συνταξιοδοτήθηκε από το Πανεπιστήμιο και στη συνέχεια εκλέχθηκε βουλευτής Αττικής με το κόμμα του Χαριλάου Τρικούπη. Το 1881 γίνεται πρόεδρος της Πανελληνίας Εταιρείας Ατμού και επανεκλέγεται βουλευτής Αττικής.

Το 1882 ανέλαβε το υπουργείο Οικονομικών επί κυβερνήσεως Χαριλάου Τρικούπη και μετά την παραίτησή του (1883) εκλέχθηκε δύο φορές πρόεδρος της Βουλής. Το 1885, αφού απέτυχε να εκλεγεί βουλευτής, εγκατέλειψε τη σταδιοδρομία του πολιτικού, ενώ εξελέγη υποδιοικητής και στη συνέχεια διοικητής της Εθνικής Τράπεζας ως το θάνατό του το 1896.

Είχε επίσης συμβάλει σημαντικά στην ίδρυση της Τράπεζας Βιομηχανικής Πίστεως (Ιούνιος 1873) και της Ελληνικής Ασφαλιστικής Εταιρίας (1891). Διετέλεσε ακόμα πρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών (1869-1870), κοσμήτορας της Νομικής Σχολής τα έτη 1845, 1872 και 1877, και μέλος της Συγκλήτου το 1866 και το 1871.

Το νομικό του έργο είναι ιδιαίτερα σημαντικό. Συγγράφοντας το Σύστημα Ρωμαϊκού Δικαίου, αλλά κυρίως συμμετέχοντας στις επιτροπές για την σύνταξη του πρώτου Αστικού Κώδικα στην Ελλάδα, συνέβαλε στη συστηματοποίηση των βασικών αρχών δικαίου και στον αργό μετασχηματισμό του πρώτου ελληνικού βασιλείου σε αστικό κράτος.

Το σχέδιο του Αστικού Κώδικα, του οποίου η σύνταξη αποφασίστηκε το 1849, υποβλήθηκε προς ψήφιση σε διάφορες κυβερνήσεις (1849, 1866, 1870, 1874), αλλά τελικά ψηφίστηκε επί κυβερνήσεως Ιωάννη Μεταξά. Ο Αστικός Κώδικας δημοσιεύθηκε προτού μπουν οι Γερμανοί στην Ελλάδα (1941), είναι χαρακτηριστικό όμως ότι τέθηκε σε ισχύ μόλις το 1945, σχεδόν έναν αιώνα από τότε που η επιτροπή με πρόεδρο το Γεώργιο Ράλλη και μέλος τον Παύλο Καλλιγά είχε συλλάβει το πρώτο του σχέδιο.

Από την άλλη, επηρεασμένος από τη γερμανική νομική σκέψη ασχολήθηκε ιδιαίτερα με τη νομική παρουσία του «λαού», προσεγγίζοντας με ιδιαίτερη ευαισθησία το λαϊκό εθιμικό δίκαιο και τους μηχανισμούς του και τονίζοντας τη σημασία του για τη διαμόρφωση της ελληνικής κοινωνίας. Ο προσανατολισμός του αυτός συμφωνούσε εν πολλοίς με τις κατευθυντήριες γραμμές της νομοθετικής επιτροπής της Αντιβασιλείας με επικεφαλής τον Μάουρερ,2 και με την προσπάθειά της να συγκεντρώσει τους κατά τόπους εθιμικούς νόμους και να συγκροτήσει ένα πρώτο επίσημο σώμα εγχώριου δικαίου.

Καθώς ο ίδιος είχε περάσει από μια Ευρώπη που ριγούσε από τα εθνικά επαναστατικά σκιρτήματα του 19ου αιώνα μέσα στην έξαρση του δυτικού ρομαντισμού, η έννοια του «λαού» και της «λαϊκής δύναμης» πότισε και την πολιτική του σκέψη στην αγόρευσή του κατά τη συνεδρίαση της Β΄ Εθνοσυνέλευσης, που συστήθηκε το 1863.

Στις 20 Φεβρουαρίου 1863 ο Καλλιγάς αναφέρει χαρακτηριστικά: «Σας είπον, ότι είμαι τέκνον του 19ου αιώνος, ότι κατ’ αυτόν εισήλθεν εις την πολιτικήν σκηνήν νέον πρόσωπον: ο Λαός. Και αποσπασθέντες του λαού, είσθε μηδέν. Οσας επιτροπάς θέλετε σχηματίσατε, όσας συνελεύσεις θέλετε συναγείρατε. Όταν είσθε μετά του λαού, είσθε ακίνδυνοι, ουδένα έχετε να φοβήσθε».3 Ο λαός είναι ο φορέας των εθνικών χαρακτηριστικών του νέου ελληνικού κράτους και σε αυτόν πρέπει να στηρίζεται αποκλειστικά το πολιτειακό σύστημα.

Πίστευε όμως ότι το κοινοβουλευτικό πολίτευμα της εποχής του και το σύστημα των εκλογών κάθε άλλο παρά αποτελούσαν δημοκρατικούς μηχανισμούς, αφού κατασκεύαζαν ισχυρές πλειοψηφίες που τρομοκρατούσαν και συνέθλιβαν τις αδύνατες μειοψηφίες, και κατ’ επέκταση «εξόντωναν την ατομική ελευθερία». Στο άρθρο του «Η εξάντλησις των κομμάτων, ήτοι ηθικά γεγονότα της κοινωνίας μας» αναλύει την ανάγκη ύπαρξης κομμάτων για την υποστήριξη ακριβώς των μειοψηφιών και των ατομικών διεκδικήσεων, ενώ σε άλλο άρθρο επικρίνει τη νοθεία και τη διαφθορά του εκλογικού συστήματος.

Η οικονομική του πολιτική υπήρξε ιδιαίτερα εσωστρεφής και σκληρή για τα μεσαία στρώματα. Από το 1866 είχε τεθεί ανοιχτά εναντίον της συνάψεως εθνικών δανείων, και υπέρ μιας εντατικής και βαρύτερης εσωτερικής φορολογίας. Το σχέδιο νόμου του «περί επιβολής δικαιώματος επί του καταναλισκομένου καπνού» προκάλεσε τελικά την αντίδραση των εμπόρων και βιομηχάνων της χώρας και τον οδήγησε στην παραίτηση από το υπουργείο Οικονομικών το 1883.

Ως διοικητής της Εθνικής Τράπεζας στήριξε την προσπάθεια δανεισμού του ελληνικού κράτους και εξεύρεσης εσωτερικών πόρων, σε μια εποχή που αυτό βάδιζε προς την πτώχευση, ιδιαίτερα μάλιστα μετά τη σταφιδική κρίση του 1893.

Έργα

Εκτός από το πεντάτομο έργο του με τίτλο Σύστημα Ρωμαϊκού Δικαίου, ο Καλλιγάς δημοσίευσε πλήθος από μικρές μελέτες νομικού, οικονομικού, πολιτικού περιεχομένου, μεταξύ των οποίων ήταν: Περί συντάξεως πολιτικού Κώδικος εν Ελλάδι, Σχεδίασμα περί των συλλογών των κανόνων της Ανατολικής Εκκλησίας, Περί εθίμων, Περί κατοικίας, Περί του πίνακος του εμπορίου της Ελλάδος, Περί φόρου, Περί φορολογικού δυναμομέτρου ή φορομέτρου, Περί συστήματος των φόρων παρά βυζαντίοις, Περί δουλοπαροίκων παρά ρωμαίοις και βυζαντίοις, Περί φορολογικών διατάξεων.

Δημοσίευσε επίσης και ιστορικές μελέτες: Περί της ιστορίας των αγγλικών επαναστάσεων του 1640, Περί της εν Ναβαρίνω ναυμαχίας, Ιστοριογραφικές σκέψεις, και το κλασικό έργο του Μελέται Βυζαντινής Ιστορίας. Μετέφρασε την ιστορική μελέτη του Ranke Περί της εν Πελοποννήσω Ενετοκρατίας (1685-1715). Το 1882 δημοσίευσε με τον τίτλο Μελέτες και Λόγοι τρεις μελέτες: Περί της εν Φλωρεντία Συνόδου, Η Στάσις του Νίκα, Περί του τυπικού της Βυζαντίου Αυλής.

Αξιόλογες είναι επίσης και φιλοσοφικές και φιλολογικές του μελέτες για τον Αριστοφάνη, τον Πλάτωνα, τον Υπερείδη, τον Πυθαγόρα, τους σοφιστές, καθώς και η κριτική στο έργο του Πέτρου Βράιλα Αρμένη, Δοκίμιον περί πρώτων ιδεών και αρχών, και στο έργο του Θεόφιλου Καΐρη, Περί γνωστικής και στοιχείων φιλοσοφίας.

«Θάνος Βλέκας»

Ο Παύλος Καλλιγάς θεωρείται ο πρωτοπόρος του ελληνικού ηθογραφικού μυθιστορήματος με το έργο του Θάνος Βλέκας. Στο μυθιστόρημα αυτό επιχειρεί μια πρώτη νατουραλιστική καταγραφή της ελληνικής πραγματικότητας του 19ου αιώνα: δεν υπάρχει κράτος, επικρατεί πλήρης πολιτική εξαχρείωση, ο λαός έχει άγνοια των δικαιωμάτων του και τη χώρα λυμαίνονται οι ληστές.

Την ίδια εποχή μυθιστοριογράφοι, όπως ο Αλέξανδρος Ραγκαβής ή ο Κωνσταντίνος Ξένος, έγραφαν επηρεασμένοι περισσότερο από το ρομαντικό κλίμα της εποχής και λιγότερο από τη ρεαλιστική αίσθηση των πραγμάτων. Ηταν τόσο άθλια η εικόνα που περιέγραψε ο Παύλος Καλλιγάς, ώστε πολλοί τον κατηγόρησαν ότι με το μυθιστόρημα αυτό έδωσε υλικό στον Εdmond Abou για το έργο του Ο βασιλιάς των ορέων.

«Πινάκιο – Περιήγησις»

Το 1845 ο Παύλος Καλλιγάς περνάει από τη Σμύρνη στη διάρκεια ενός ταξιδιού του. Τις εντυπώσεις από αυτό το πέρασμα τις δημοσιεύει ως επιφυλλίδα στην εφημερίδα Αναμόρφωσις (αρ. 88-94, 1845) με το γενικό τίτλο «Πινάκιο» και τον υπότιτλο «Περιήγησις». Η ζέστη είναι πολύ μεγάλη και τον αναγκάζει να εγκαταλείψει την πόλη. Αλλά προλαβαίνει να μας δώσει την εικόνα του Μπουρνόβα, περιγράφοντας τη διαδρομή από την ακτή της Σμύρνης, μέσα από τον «Αιολικό μυχό» και τον ανοιχτό κάμπο, και από εκεί, ανεβαίνοντας στο χωριό, τη θέα του «Ερμαίου κόλπου». Και τελειώνει την αφήγηση με χιούμορ: «Δύο πράγματα με έδιωξαν από τον Μπουρνόβα: ο καύσων και οι τέττιγες. Τοιαύτην οχλαγωγίαν τεττίγων ακόμη δεν απήντησα![…] Πριν αποβιβασθώ εις το ατμόπλοιον δια την Κωνσταντινούπολιν ο Προφήτης Ηλίας, του οποίου προ ολίγου είχον ακούσει με αδιαφορίαν σκεπτικιστού τον θρύλον δια τα θαύματά του εις τον τόπον –και πριν αναχωρήσω από το θέατρον των θαυμάτων του– επέθεσε βάρος επί της κεφαλής μου, ήτις ανισορρόπησε το ιστάμενον επί του χείλους της λέμβου σώμα μου και μ’ έρριψεν εις την θάλασσαν! Τοιουτοτρόπως, αφού εδοκίμασα γην και θάλασσαν της Ιωνίας, σχεδόν κινδυνεύσας να γίνω Ιωνάς, έφθασα λελουσμένος εις το γαλλικόν ατμόπλοιον, τον Τηλέμαχον, νέον και εφάμιλλον του αυστριακού με το οποίον ήλθον εις την Σμύρνην».

Παραπομπές:

1. Όρος που αντιστοιχεί στο σημερινό Διεθνές Δίκαιο.

2. Βλ. Μάουρερ, ΓΚ.Λ., Ο Ελληνικός Λαός, μτφρ. Τ. Βουρνάς (Αθήνα 1976).

3. Μέγα Ελληνικόν Βιογραφικόν Λεξικόν 1 (Αθήνα 1958), σελ.194, βλ. λ. «Καλλιγάς Παύλος» (Σ. και Κ. Βοβολίνης).

wikipedia, asiaminor ΠρωτοσελιδαΕιδήσεις

Σολωμός Σολωμού: Του αντρειωμένου ο θάνατος, θάνατος δεν λογάται

Στις 14 Αυγούστου 1996, ο Έλληνας της Κύπρου, Σολωμός Σολωμού, δολοφονήθηκε από τουρκικά πυρά, την ώρα που επιχειρούσε να υποστείλει το κατοχικό κουρελόπανο στη Δερύνεια, διαμαρτυρόμενος για τη βάρβαρη δολοφονία του εξαδέλφου του, Τάσσου Ισαάκ.

Σημαντική η σημερινή ημέρα για την Ορθοδοξία

Σήμερα, 12 Αυγούστου, σύμφωνα με το εορτολόγιο της Ορθόδοξης Εκκλησίας τιμάται η μνήμη δύο σπουδαίων μορφών που έγραψαν με το αίμα τους μία από...

Αν είχα χίλιους σαν και δαύτον: Η άγνωστη ιστορία του Τάσου Ισαάκ όταν αφαίρεσε τουρκική σημαία από κατοχικό φυλάκιο – Το χρονικό τη δολοφονίας...

Το 1990, ο 18χρονος Τάσος Ισαάκ από το Παραλίμνι υπηρετούσε τη στρατιωτική του θητεία σε φυλάκιο μονάδας Πεζικού στη Δερύνεια.Ενώ έκανε σκοπιά, οι κατοχικοί...

Ο Νεομάρτυρας Τριαντάφυλλος, ο έφηβος ναύτης που έμεινε ακλόνητος

Σήμερα, Πέμπτη 8 Αυγούστου, σύμφωνα με το εορτολόγιο της Ορθοδόξου Εκκλησίας, τιμάται η μνήμη δύο σπουδαίων μορφών της χριστιανικής πίστης: του Αγίου Μύρωνος, Επισκόπου...

8 Αυγούστου 1964: Μάχη της Τηλλυρίας στην Κύπρο – Τουρκική πρόβα για τον Αττιλα

Δεν υπάρχει μόνο ο «Αττίλας 1» και «Αττίλας 2» του 1974 στην Κυπριακή ιστορία. Υπάρχει κι ο «Αττίλας 0», η «πρόβα» των Τούρκων δέκα...

Μεταμόρφωση του Σωτήρος: Πότε έγινε και γιατί την γιορτάζουμε 6 Αυγούστου

Πότε έγινε η μεταμόρφωση του Χριστού. Γιατί την εορτάζουμε αύριο Άλλωστε, ο σκοπός που συνέβη η Μεταμόρφωση, ήταν να στηριχθούν οι Μαθητές στην πίστη ότι...

Σαν σήμερα πριν 80 χρόνια οι Αμερικανοί έριξαν την ατομική βόμβα στη Χιροσίμα

Πριν 80 χρόνια ο Πόλεμος άλλαζε μορφή. Δίπλα στον εφιάλτη της αιματοχυσίας στα πεδία των μαχών ήρθε να προστεθεί και ο τρόμος του πυρηνικού...

Λιβάνιος: Ένα ςπολυγραφότερος συγγραφέας της αρχαιότητας, ο «μεγαλύτερος ρήτορας και σοφιστής του αιώνα του»

Ο Λιβάνιος ήταν ο πολυγραφότερος συγγραφέας της αρχαιότητας, ο «μεγαλύτερος ρήτορας και σοφιστής του αιώνα του», το «σταθερό πρότυπο ύφους για όλους τους μεταγενέστερους...

Οι οι Άγιοι Επτά Παίδες εν Εφέσω

Σύμφωνα με το εορτολόγιο της Ορθοδόξου Εκκλησίας, σήμερα, 4 Αυγούστου, τιμάται η μνήμη ενός από τα πλέον συγκλονιστικά και θαυμαστά γεγονότα της χριστιανικής παραδόσεως:...

4η Αυγούστου 1936, το καθεστώς και οι σκοποί του Ιωάννη Μεταξά

Ο Ιωάννης Μεταξάς γεννήθηκε το 1871 στην Ιθάκη. Το 1885 εισέρχεται στη Στρατιωτική σχολή Ευελπίδων, όπου αποφοιτά με άριστες επιδόσεις, το 1889. Ακολούθως με...

Ηλίας Βενέζης, ο λεπταίσθητος ανατόμος της Μικρασίας

Γράφει ο Πάνος ΑβραμόπουλοςΜέσα από τις στάχτες της Μικρασιατικής καταστροφής, την δύνη και το χαλασμό για τα άγια χώματα της Ιωνίας, τον πόνο και...

Η δολοφονία του Ίωνος Δραγούμη πέρασε στα ψιλά των εφημερίδων της εποχής

«Λευκή ας βαλθεί όπου έπεσες κολώνα – πως έπεσες γραφή να μην το λέει – λευκή με της πατρίδας την εικόνα μόνο εκείνη ταιριάζει...

Ερρικος Θαλασσινός: Σκηνοθέτης, σεναριογράφος, στιχουργός και ποιητής, ήταν ένας σεμνός και διακριτικός καλλιτέχνης

Στις 30/7/2000, έφυγε από τη ζωή ο Ερρίκος ΘαλασσινόςΟ Ερρίκος Θαλασσινός, σκηνοθέτης, σεναριογράφος, στιχουργός και ποιητής, ήταν ένας σεμνός και διακριτικός καλλιτέχνης, που οι...

Ίων Δραγούμης

Πρόκειται για μία από τις σημαντικότερες προσωπικότητες της νεώτερης Ελλάδας. Υπήρξε πολιτικός, στοχαστής αλλά και συγγραφέας. Έζησε σε μία ταραγμένη εποχή και δυστυχώς έγινε...

Το ολοκαύτωμα της Αγχιάλου Ανατολικής Ρωμυλίας (30/07/1906)

Της Γεωργίας Μποντού-Τοκαλή* Η Αγχίαλος, ήταν χτισμένη στο βόρειο εξωτερικό άκρο του κόλπου Πύργου (Μπουργκάς), στις ακτές του Εύξεινου Πόντου. Η τοποθεσία ήταν απόκρημνη και...

Οσία Ειρήνη Χρυσοβαλάντου – Η μεγάλη ασκήτρια της αγάπης και της ταπείνωσης

Στο εορτολόγιο της Ορθόδοξης Εκκλησίας, η σημερινή ημέρα είναι αφιερωμένη στη μνήμη πέντε σημαντικών μορφών της Ορθοδοξίας: της Οσίας Ειρήνης Χρυσοβαλάντου, του Αγίου Ακακίου του...

Άγιος Παντελεημονας: Γιορτάζει σημερα

Σήμερα (27 Ιουλίου), όπως και κάθε χρόνο, γιορτάζεται στις Ορθόδοξες Εκκλησίες η μνήμη του Άγιου Παντελεήμονα. Κατεξοχήν προστάτης των αναπήρων ο Άγιος Παντελεήμων θεωρείτο...

Αγία Παρασκευή: Αφάνισε τους Τούρκους που ήθελαν να σκοτώσουν τον Ιερέα

Το θαύμα του αφανισμού των άπιστων Τούρκων-Την περίοδο της Τουρκοκρατίας, σε κάποιο μικρό εκκλησάκι οι κατακτητές δεν άφηναν τον Ιερέα να λειτουργήσει. Πήγαιναν και έκαναν...

Αγία Ολυμπιάδα η Διακόνισσα – Προστάτιδα των Καταθλιπτικών – Γιορτάζει στις 25 Ιουλίου

Η Ολυμπιάδα υπήρξε πιστή και αφοσιωμένη μαθήτρια του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου. Γεννήθηκε το 367/368 μ.Χ. από γονείς πλούσιους και ευγενείς. Σε πολύ μικρή ηλικία,...

Η Οσία Ευπραξία – Μονάζουσα με βασιλική καταγωγή

Η Ορθόδοξη Εκκλησία εορτάζει σήμερα την Κοίμηση της Αγίας Άννης, μητέρας της Υπεραγίας Θεοτόκου, καθώς και τη μνήμη δύο σημαντικών γυναικείων μορφών της χριστιανικής...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ