Γιαννούλης Χαλεπάς: Το τίμημα της μεγαλοφυΐας

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ο Γιαννούλης Χαλεπάς (Πύργος Τήνου, 24 Αυγούστου 1851 – Αθήνα, 15 Σεπτεμβρίου 1938) ήταν ο πιο διακεκριμένος γλύπτης της νεότερης Ελλάδας, με μυθιστορηματική ζωή ανάμεσα στην τρέλα και τον θρίαμβο.

Ο Γιαννούλης Χαλεπάς ήταν γόνος οικογένειας φημισμένων τηνίων μαρμαρογλυπτών. Ο πατέρας του, Ιωάννης, και ο θείος του είχαν μεγάλη οικογενειακή επιχείρηση μαρμαρογλυπτικής με παραρτήματα στο Βουκουρέστι, την Σμύρνη και τον Πειραιά. Ο Γιαννούλης, ο μεγαλύτερος από τα πέντε αδέλφια του, είχε έφεση στην μαρμαρογλυπτική και βοηθούσε τον πατέρα του στα έργα που ετοίμαζε ο τελευταίος για διάφορες εκκλησίες. Οι γονείς του τον προόριζαν για έμπορο, αλλά ο ίδιος τελικά αποφάσισε να σπουδάσει γλυπτική.

Από το 1869 έως το 1872, μαθήτευσε στο Σχολείον των Τεχνών (την μετέπειτα Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών) με δάσκαλο τον Λεωνίδα Δρόση. Το 1873 έφυγε για το Μόναχο με υποτροφία του Πανελλήνιου Ιδρύματος Ευαγγελιστρίας Τήνου, για να συνεχίσει τις σπουδές του στην Ακαδημία Καλών Τεχνών του Μονάχου με δάσκαλο τον Μαξ φον Βίντμαν (Max von Windmann).

Κατά την διάρκεια της παραμονής του στο Μόναχο, εξέθεσε τα έργα του Το παραμύθι της Πεντάμορφης και Σάτυρος που παίζει με τον Έρωτα, για τα οποία και βραβεύθηκε. Παρουσίασε επίσης τον Σάτυρο που παίζει με τον Έρωτα, μαζί με το ανάγλυφο της Φιλοστοργίας, στην Έκθεση των Αθηνών το έτος 1875.

Το 1876 επέστρεψε στην Αθήνα, όπου άνοιξε δικό του εργαστήριο. Το 1877 ολοκλήρωσε στο μάρμαρο τον Σάτυρο που παίζει με τον Έρωτα, και τον ίδιο χρόνο άρχισε να δουλεύει το πιο διάσημο γλυπτό του, την Κοιμωμένη για τον τάφο της Σοφίας Αφεντάκη στο Α΄ Νεκροταφείο Αθηνών. Την Κοιμωμένη του από το πήλινο πρόπλασμα την μετέφεραν αργότερα με το γλύφανό τους στο μάρμαρο οι μαρμαρογλύπτες Χαμηλός και Αλεξάκης.

Τον χειμώνα του 1877 προς 1878, ο Χαλεπάς υπέστη νευρικό κλονισμό. Χωρίς κανέναν προφανή λόγο, άρχισε να καταστρέφει έργα του, ενώ επιχείρησε κατ’ επανάληψη να αυτοκτονήσει.

Σήμερα γνωρίζουμε ότι τα αίτια της ψυχασθένειάς του ήταν η τελειομανία του, η υπερκόπωση από την αδιάκοπη εργασία και ένας ατυχής έρωτας για μία νεαρή συμπατριώτισσά του, που την ζήτησε σε γάμο και οι γονείς της αρνήθηκαν να του την δώσουν. Ωστόσο, εκείνη την εποχή, με την ψυχολογία και την ψυχιατρική ακόμα στα πρώτα τους στάδια, οι γονείς του Χαλεπά και οι γιατροί δεν μπορούσαν να καταλάβουν τα βαθύτερα αίτια της ψυχασθένειας του νεαρού γλύπτη.

Έτσι οι γονείς του τον έστειλαν ταξίδι στην Ιταλία, για να συνέλθει, αλλά η θεραπεία ήταν μόνο πρόσκαιρη. Με την επιστροφή του στην Ελλάδα άρχισαν ξανά τα συμπτώματα: καταβύθιση στην σιωπή, απομόνωση, παραμιλητό και αναίτιο γέλιο.

Καθώς η κατάστασή του επιδεινώνονταν συνεχώς, το 1888, οι γιατροί διέγνωσαν «άνοια» και οι δικοί του αποφάσισαν να τον κλείσουν στο Δημόσιο Ψυχιατρείο της Κέρκυρας. Στο Ψυχιατρείο, ο Χαλεπάς αντιμετωπίστηκε με τον σκληρό τρόπο που αντιμετώπιζαν όλους τους ψυχασθενείς την εποχή εκείνη: οι γιατροί και οι φύλακες είτε του απαγόρευαν να σχεδιάζει και να πλάθει, είτε του κατέστρεφαν οτιδήποτε εκείνος είχε δημιουργήσει και είχε κρύψει στο ερμάριό του. Λέγεται πως από όσα προσπάθησε να δημιουργήσει μέσα στο Ψυχιατρείο ένα μόνον έργο σώθηκε, κλεμμένο από κάποιον φύλακα και παραπεταμένο στα υπόγεια του ιδρύματος, όπου ξαναβρέθηκε τυχαία το 1942.

Το 1901 πέθανε ο πατέρας του και έναν χρόνο μετά η μητέρα του πήγε στο Ψυχιατρείο, για να τον πάρει πίσω μαζί της στον Πύργο της Τήνου. Στην Τήνο έζησε υπό την αυστηρή επιτήρηση της μητέρας του, η οποία πίστευε ότι ο γιος της τρελάθηκε από την τέχνη. Για τον λόγο αυτό, η μητέρα του δεν του επέτρεπε να ασχοληθεί ξανά με την γλυπτική, σε σημείο που, αν εκείνος έφτιαχνε κάτι στοιχειώδες με κάρβουνο ή πηλό, εκείνη το κατέστρεφε.

Όταν πέθανε η μητέρα του το 1916, ο Χαλεπάς είχε ξεκόψει παντελώς από την τέχνη του. Ζούσε πάμφτωχος βοσκώντας πρόβατα και φέροντας το βαρύ στίγμα του τρελού του χωριού. Βρήκε ωστόσο το κουράγιο και άρχισε ξανά να ασχολείται με την γλυπτική. Τα μέσα που διέθετε ήταν παντελώς πρωτόγονα και το επαρχιακό περιβάλλον εχθρικό προς κάθε αλαφροΐσκιωτο, αλλά εκείνος με πείσμα άρχισε να δημιουργεί, για να κερδίσει τον χαμένο χρόνο.

Το 1923, ο Θωμάς Θωμόπουλος, καθηγητής στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και θαυμαστής του Χαλεπά, αντέγραψε σε γύψο πολλά έργα του γλύπτη για να τα παρουσιάσει στην Ακαδημία Αθηνών το 1925. Η έκθεση αυτή είχε ως αποτέλεσμα να βραβευθεί ο γλύπτης το 1927 με το Αριστείο των Τεχνών.

Το γνήσιο ταλέντο του αλλά και η φήμη του τρελού γλύπτη που ξαναβρήκε τα λογικά του τον καθιέρωσαν ως τον «Βαν Γκογκ», τον «Ροντέν» ή τον «Πικάσο» των νεωτεριστών καλλιτεχνών. Το 1928 πραγματοποιήθηκε δεύτερη έκθεση έργων του στο Άσυλο Τέχνης, και το 1930, με την επιμονή μιας ανεψιάς του, ο γλύπτης αποφάσισε να εγκατασταθεί στην Αθήνα.

Έζησε τα τελευταία χρόνια της ζωής του κοντά στους δικούς του, πάντα δημιουργικός και «μέσα στην πανελλήνια δόξα».

Το έργο του

Ο Γιαννούλης Χαλεπάς ήταν και παραμένει μια κορυφαία μορφή στην νεότερη ελληνική Τέχνη. Τα έργα του — εκ των οποίων περισώθηκαν περίπου 150 — είναι κλασικά στην σύλληψή τους. Ωστόσο, κατά τον Στάντη Ρ. Αποστολίδη, η γεωμετρικότητα αυτών των έργων προϊδεάζει νεοτερικές τάσεις.

Εκείνο πάντως που μπορεί να εκτιμήσει και ο πιο ανίδεος παρατηρητής των γλυπτών του Χαλεπά είναι η εκφραστικότητα των προσώπων και των σωμάτων — είτε πρόκειται για έναν Σάτυρο, είτε για την Μήδεια με τα παιδιά της, είτε πρόκειται για την νεαρή Κοιμωμένη. Από αυτή την άποψη ο Χαλεπάς στέκεται ισάξιος ενός Ροντέν. Το έργο του Σάτυρος που παίζει με τον Έρωτα (1877) είναι φτιαγμένο από μάρμαρο ύψους 1,35 μ. και βρίσκεται στην Εθνική Γλυπτοθήκη στην Αθήνα. Σ’ αυτό το νεανικό έργο του ο Χαλεπάς συνδυάζει την παράδοση της αρχαίας ελληνικής γλυπτικής με στοιχεία από το ρομαντισμό και το ρεαλισμό.

Από την άλλη πλευρά, αυτά που έλεγαν οι νεωτεριστές καλλιτέχνες και τεχνοκριτικοί του μεσοπολέμου — πως ήταν πρωτοπόρος σαν τον Πικάσο και τους κυβιστές και άλλα όμοια — μοιάζουν μάλλον υπερβολικά. Το γιατί ειπώθηκαν αυτές οι υπερβολές, θα πρέπει μάλλον να το αποδώσουμε στην προσπάθεια των νεωτεριστών να εδραιώσουν την δική τους στροφή προς την ψυχανάλυση, τον υπερρεαλισμό και όλες τις παρόμοιες καλλιτεχνικές τάσεις μέσα από το παράδειγμα του «αναρρώσαντος φρενοβλαβούς» Χαλεπά.

Πάντως η νεοελληνική γλυπτική βρήκε την κορυφαία έκφρασή της στο έργο του Γιαννούλη Χαλεπά, που εξελίχτηκε αργότερα σε έναν εντελώς προσωπικό δημιουργό μοναδικής ποιότητας.

wikipedia

ΓΙΑΝΝΟΥΛΗΣ ΧΑΛΕΠΑΣ: Ο ΕΛΛΗΝΑΣ ΡΟΝΤΕΝ Ο ΕΛΛΗΝΑΣ ΒΑΝ ΓΚΟΓΚ!!!!

ΠρωτοσελιδαΕιδήσεις

Δαναη Μπάρκα: Η γοητευτική παρουσιάστρια συγκινήθηκε από την κλασική ταινία της Disney και μοιράστηκε βαθιά μηνύματα ζωής με τους followers της!

Η αποκάλυψε στους followers της πως μία από τις αγαπημένες της ταινίες, το «Lion King» την έκανε ξανά να δακρύσει Η ίδια μοιράστηκε σκέψεις και...

Αποθέωση του Γιώργου Μαζωνάκη στο The Voice με τον Good Job Nicky να τραγουδά μαζί του πιασμένοι χεράκι-χεράκι

Μια εξαιρετική εμφάνιση του Γιώργου Μαζωνάκη με τον Good Job Nicky στο πλευρό του Να θυμίσουμε πως ο Good Job Nicky είναι γιος του Γιάννη...

Η Δημοσιογράφος και Συγγραφέας Κατερίνα Λυμπεροπούλου σε μια εξαιρετική συνέντευξη

Στην τηλεόραση του Αχελώου και στην εκπομπή Ανοιχτές Σελίδες με τον Αχιλλέα Παπαδιονυσίου προσκεκλημένη η γνωστή Δημοσιογράφος και Συγγραφέας κ Κατερίνα Λυμπεροπούλου Η κ Λυμπεροπούλου...

Δίρφυς: Το αγέρωχο βουνό της Εύβοιας και τα στολίδια στους πρόποδες του

Στην καρδιά της Εύβοιας υψώνεται επιβλητικά η Δίρφυς, το ψηλότερο βουνό του νησιού και ένα από τα πιο εντυπωσιακά ορεινά τοπία της Ελλάδας Με την...

Πίνδαρος: Ο Ποιητής των επινικίων ωδών

Κατά τον πέμπτο αιώνα π.Χ., ο Πίνδαρος ανέδειξε τον αθλητικό αγώνα σε ιερή τελετή. Δεν συνέθετε απλώς έναν εορτασμό της ταχύτητας ή της δύναμης Αντιθέτως,...

Ευριπιδης: Ένας ξένος μέσα στην ίδια του την πόλη

Ο Ευριπίδης γεννήθηκε το 480 π.Χ., τη χρονιά που η Αθήνα νίκησε τους Πέρσες στη Σαλαμίνα Μεγάλωσε σε μια πόλη βέβαιη για τη θεϊκή της...

Άλωσε τη σκηνή του The Voice ο Πασχαλης – Ο θαυμασμός του Γιώργου Μαζωνάκη και της Ελενας Παπαρίζου στο πρόσωπο του

Στην Εκπομπή The Voice βρέθηκε ο Πασχαλης Αρβανιτιδης που τραγούδησε με τον Χρήστο Μάστορα στο πλευρό του Το πιο χαρακτηριστικό όμως στην τηλεοπτική του αυτή...

Πώς η ιστορία επαλήθευσε την τρομερή προφητεία του Σωκράτη

Η προφητεία του Σωκράτη ξεκίνησε να υφαίνεται ως ένα λεπτό, αόρατο νήμα στη ζωή του φιλοσόφου, πολύ πριν φτάσει στο μοιραίο τέλος Το «δαιμόνιο», η...

Έρχονται οι έξυπνες κάμερες στους δρόμους που θα κόβουν πρόστιμα – Τα πρώτα σημεία που θα λειτουργήσουν

Μέχρι το τέλος του 2025 θα έχουν τοποθετηθεί και τεθεί σε πιλοτική λειτουργία οκτώ προηγμένα συστήματα καταγραφής παραβάσεων, σε σημεία που έχουν χαρακτηριστεί υψηλής...

Το Ψάρεμα στην Αρχαία Ελλάδα

Το ψάρεμα στην αρχαία Ελλάδα αναπτύχθηκε κυρίως στο Αιγαίο Πέλαγος Οι γραφικοί όρμοι και οι πλούσιες ακτές πρόσφεραν άφθονα ψάρια στους κατοίκους. Παράλληλα, τα γλυκά...

Όταν οι αρχαίοι σήκωναν το κεφάλι ψηλά, δεν έβλεπαν απλώς λαμπερές κουκκίδες: Έβλεπαν την ιστορία τους, τη θρησκεία τους και το ημερολόγιό τους

1. Ο Μύθος του «Καταστερισμού» Η κεντρική ιδέα που κυριαρχούσε ήταν ο «Καταστερισμός». Οι αρχαίοι πίστευαν ότι οι θεοί (κυρίως ο Δίας) είχαν τη δύναμη...

Πήραν τον ύμνο της ΝΔ και του άλλαξαν τα φώτα και έφτιαξαν το πιο viral τραγούδι για τον ΟΠΕΚΕΠΕ

Κυκλοφορεί στο διαδίκτυο, βασισμένο στον ύμνο της ΝΔ https://twitter.com/marka2free/status/1997412189032812784?s=61 

Κατέρρευσε ο κτηνοτρόφος που αποχαιρέτησε με λυγμούς 450 πρόβατά του που θανατώθηκαν – Έπαθε εγκεφαλικό

Ο κτηνοτρόφος που συγκίνησε όλη την χώρα με τα δάκρυά του αποχαιρετώντας το κοπάδι από πρόβατα του μίας σπάνια ντόπιας ράτσας, δεν άντεξε τη θλίψη...

Η καλλιέργεια της Μανταρινιάς

Τα μανταρίνια θεωρούνται καρποί με σημαντική διατροφική αξία, καθώς αποτελούν πλούσια πηγή βιταμίνης C, μετάλλων, αντιοξειδωτικών και φυτικών ινών Μπορούμε να φυτέψουμε μανταρινιά στον κήπο...

Χαμός με την αυτοβιογραφική ατάκα του Γιώργου Μαζωνάκη στον αέρα του The Voice με αφορμή το τραγούδι του Γιάννη Μηλιώκα “Για το καλό μου”

Το τραγούδι "Για το καλό μου" ερμήνευσαν δύο παίχτες της ομάδας του Γιώργου Μαζωνάκη στην εκπομπή The Voice Μετά την εκτέλεση του τραγουδιού ακολούθησε ένας...

Θρήνος για το δίχρονο αγγελούδι που το κατασπάραξε σκυλος ράτσας πίτμπουλ

Σοκαρισμένη είναι η τοπική κοινωνία στη Ζάκυνθο καθώς ένα παιδάκι μόλις δύο ετών έχασε την ζωή του από επίθεση σκύλου το μεσημέρι του Σαββάτου Το...

Παύλος Σιδηρόπουλος: Ο Δισέγγονος του Ζορμπά εφυγε από τη ζωή σαν σήμερα το 1990 στα 42 του μόλις χρόνια

Δισέγγονος του Ζορμπά,ανιψιός της Έλλης Αλεξίου και της Γαλάτειας Καζαντζάκη Πνεύμα ελεύθερο και άναρχο,ο Παύλος Σιδηροπουλος υπηρξε από τους σημαντικούς εκπρόσωπους της ελληνικής ροκ Σε...

Γιατί οι Έλληνες δεν κάνουν παιδιά – Στοιχεία που σοκάρουν

Η κατάσταση έχει ξεφύγει Όσο κι αν προσπαθεί η κυβέρνηση να παρουσιάσει ένα success story, η πραγματικότητα είναι αμείλικτη.Η Ελλάδα εξελίσσεται σε μια από τις...

Σάλος με την στήριξη του Γιώργου Κύρτσου στον Νίκο Ανδρουλακη

Σε ανάρτηση του ο Γιώργος Κύρτσος αναφέρει: Στους κερδισμένους από τις πρωτοβουλίες Τσίπρα είναι ο Ανδρουλάκης. Ο Τσίπρας εμφανίστηκε έτοιμος να ηγεμονεύσει στον χώρο της αντιπολίτευσης.Ζήτησε...

Το χρονικό του διωγμού του Elon Musk από την διεφθαρμένη Κομισιόν: Αρνήθηκε να λογοκρίνει, αρνήθηκε να ρουφιανέψει!

Γιατί φοβούνται τον Ελον Μασκ; Γιατί φοβούνται μια πλατφόρμα που δίνει στους ανθρώπους πραγματική φωνή; → Ιούνιος 2023: Η ΕΕ έλεγξε το 𝕏 με τα...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ