Τα φιλολογικά καφενεία της παλιάς Αθήνας

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Η λογοτεχνία δεν είναι μόνο το εργαστήριο του συγγραφέα, όπου εργάζεται απερίσπαστος από κάθε εξωτερική επίδραση, αλλά και η ζωντανή καθημερινότητα των συναναστροφών του με τους ανθρώπους του σιναφιού: μυθιστοριογράφους, ποιητές, εκδότες, δημοσιογράφους και κριτικούς – με όλον εκείνον τον πληθυσμό που οι παλαιότεροι ονόμαζαν «λογοτεχνικές συντροφιές».

 

Τα τελευταία χρόνια οι λογοτεχνικές συντροφιές έχουν χάσει την αλλοτινή τους συνοχή και σημασία. Μπορεί κάποιες να σχηματίζονται και να είναι δρώσες ακόμη, σε εκδοτικά γραφεία, σε βιβλιοπωλεία ή σε χώρους πολιτισμού, αλλά ο ρόλος τους ως τόπων συνάντησης με δυναμικές συγκρούσεις και δημιουργικές ανταλλαγές έχει σε κάθε περίπτωση εκλείψει. Πώς, όμως, λειτουργούσαν οι λογοτεχνικές συντροφιές στο παρελθόν και τι ακριβώς ήταν τα φιλολογικά τους καφενεία, αρχής γενομένης από τον 19ο αιώνα και φτάνοντας μέχρι και τη δεκαετία του 1960;

Το αθηναϊκό καφενείο υπάρχει ήδη από την εποχή του Όθωνα, αλλά η δική μας περιπλάνηση (ασφαλώς μόνον ενδεικτική) θα ξεκινήσει από το καφενείο Γιαννόπουλου, στο ομώνυμο μέγαρο της Πλατείας Συντάγματος, που λειτούργησε μέχρι το τέλος της δεκαετίας του 1890. Εκεί θα συναντήσουμε τις εμβληματικές μορφές του Παλαμά, του Ροΐδη και του Γεωργίου Δροσίνη. Στο ίδιο κτίριο θα λειτουργήσει αργότερα το καφενείο του Ζαχαράτου, που θα μεταφερθεί εν συνεχεία στην κοντινή οικία Βούρου.

Το καφενείο του Ζαχαράτου πρωταγωνίστησε στην πολιτική, αλλά και στην καλλιτεχνική ζωή της Αθήνας. Στρατιωτικοί, δημοσιογράφοι και πολιτικοί έπιναν τον καφέ τους δίπλα στα τραπέζια των συγγραφέων και δεν είναι ασφαλώς τυχαίο πως στου Ζαχαράτου έσπευσε να πιει τον καφέ του και ο Καβάφης κατά τη διάρκεια της πρώτης επίσκεψής του, το 1901, στην Αθήνα.

Λίγο πριν από το τέλος του 19ου αιώνα θα ανοίξει επί της Σταδίου το Ουζερί του Απότσου, που θα εγκατασταθεί κατόπιν στη Βουκουρεστίου, για να καταλήξει στην Πανεπιστημίου. Στον χώρο του Απότσου θα γεννηθεί, εν έτει 1945, το καλλιτεχνικό περιοδικό «Τετράδιο» με εκδότες τον Αλέξανδρο Ξύδη, τον Αλέξη Σολωμό, τον Ανδρέα Καμπά και τον Αντώνη Βουσβούνη. Στον Απότσο σύχνασαν από τους παλαιότερους ο Μιλτιάδης Μαλακάσης και ο Ζαχαρίας Παπαντωνίου και από τη γενιά του 1930 ο Σεφέρης, ο Ελύτης, ο Ανδρέας Καραντώνης και ο Γιώργος Κατσίμπαλης.

Το 1917 θα ανοίξει στη συμβολή των οδών Ακαδημίας και Ασκληπιού ο «Μαύρος γάτος», ένα ημιυπόγειο δίπλα στο σπίτι του Παλαμά. Ο «Μαύρος γάτος» ήταν το αγαπημένο καφενείο των αθηναίων μποέμ. Εκεί πήγαιναν, όμως, και εκδότες για να συμφωνήσουν και να σχεδιάσουν τα επόμενα βιβλία τους, παρουσιάζονταν μυθιστορήματα και ποιητικές συλλογές ενώ γίνονταν και έντονες πολιτικές συζητήσεις στις οποίες πρωτοστατούσε ένα καινοφανές πολιτικό είδος: οι σοσιαλιστές, Στις καλλιτεχνικές, πάλι, και τις φιλολογικές συζητήσεις συμμετείχαν ο Κλέων Παράσχος, ο Φώτος Γιοφύλλης, ο Δημοσθένης Βουτυράς, ο Τέλλος ‘Αγρας, ο Ρώμος Φιλύρας, ο Κώστας Βάρναλης, ο Λάμπρος Πορφύρας, ο Κώστας Παρορίτης και, φυσικά, ως προνομιακός γείτονας και συνδαιτυμόνας, ο Κωστής Παλαμάς.

Παραμονές του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου θα λειτουργήσει επί της Σταδίου το «Πατάρι» του Λουμίδη. Το «Πατάρι» αποτελούσε συμπλήρωμα του καφεκοπτείου των αδελφών Λουμίδη το οποίο βρισκόταν στο ισόγειο. Εδώ θα γεννηθεί ο ελληνικός μοντερνισμός με ποιητές όπως ο Γκάτσος, ο Ελύτης και ο Εμπειρίκος, αλλά και ο Μίλτος Σαχτούρης, ο Τάκης Σινόπουλος, η Ελένη Βακαλό και ο Μιχάλης Κατσαρός. Εδώ θα βρεθούν ακόμα ο Μάνος Χατζιδάκις και ο Μίκης Θεοδωράκης, καθώς και εικαστικοί όπως ο Γιάννης Μόραλης και ο Γιάννης Τσαρούχης. Στο «Πατάρι» ο χώρος ήταν αυστηρά οριοθετημένος. Στο βάθος της αίθουσας κάθονταν καλλιτέχνες και συγγραφείς ενώ στα μπροστινά τραπέζια μαζεύονταν δημοσιογράφοι, επιθεωρησιογράφοι και ηθοποιοί.

Μαζί, ωστόσο, με τα λογοτεχνικά καφενεία δοξάστηκαν στο παρελθόν και τα φιλολογικά σαλόνια. Ένα από τα πιο γνωστά ήταν το φιλολογικό σαλόνι του Μάρκου Αυγέρη και της Έλλης Αλεξίου, στην οδό Αλωπεκής, στο Κολωνάκι. Στη δεκαετία του 1960 κάθε Πέμπτη βράδυ συγκεντρωνόταν εκεί η αφρόκρεμα της αριστερής τέχνης και διανόησης: Κώστας Βάρναλης, Βασίλης Ρώτας, Βούλα Διαμιανάκου, Ζήσης Σκάρος, Γιάννης και Ρόζα Ιμβριώτη, Νίκος Παπάς και Ρίτα Μπούμη-Παπά, Διδώ Σωτηρίου, Λιλίκα Νάκου, Μέλπω Αξιώτη, Σοφία Μαυροειδή-Παπαδάκη, Δημήτρης Φωτιάδης.

Ένα άλλο φιλολογικό σαλόνι ήταν το σπίτι του ‘Αγγελου και της Λητώς Κατακουζηνού,πρώτα στην οδό Πινδάρου κι ύστερα στη λεωφόρο Αμαλίας (με θέα τη Βουλή και τον Εθνικό Κήπο), όπου λειτουργεί και σήμερα ως χώρος εκδηλώσεων. Στο σαλόνι των Κατακουζηνών θα οργανωθεί για πρώτη φορά έκθεση με έργα του Θεόφιλου ενώ θα πιουν τον καφέ ή το ποτό τους και εκλεκτά μέλη γενιάς του ’30: από Σεφέρη, Ελύτη, Εμπειρίκο, Νίκο Χατζηκυριάκο-Γκίκα, Ηλία Βενέζη και ‘Αγγελο Τερζάκη μέχρι Κ. Θ. Δημαρά, Σπύρο Βασιλείου, Θανάση Απάρτη και Ευάγγελο Παπανούτσο. Το σαλόνι των Κατακουζηνών θα επισκεφθούν και προσωπικότητες του διεθνούς στερεώματος: Αλμπέρ Καμί, Μαξ Σαγκάλ, Ουίλιαμ Φόκνερ.

Φιλολογικά σαλόνια άνοιξαν επίσης στα προγενέστερα χρόνια ο Παλαμάς, ο Σουρής, η Καλλιρόη Παρρέν και ο Κώστας Ουράνης και στα νεότερα η Ελένη Βλάχου, ο Γιώργος Θεοτοκάς, ο Ανδρέας Εμπειρίκος και ο Γιώργος Κατσίμπαλης.

Όσοι θέλουν να γνωρίσουν περισσότερα για τον κόσμο των φιλολογικών καφενείων και των λογοτεχνικών σαλονιών της παλιάς Αθήνας μπορούν να ανατρέξουν στις πηγές οι οποίες χρησιμοποιήθηκαν και για την ανά χείρας περιήγηση: στην έκδοση της Ομάδας ‘Αστυ «70 χρόνια αθηναϊκών καφενείων. Τα στέκια των λογοτεχνών» (2014), στα έργα των Γιάννη Παπακώστα «Φιλολογικά καφενεία και στέκια της Αθήνας» (Εστία, 1988) και Γιάννη Καιροφύλλα «Τοπωνύμια της Αθήνας, του Πειραιά και των περιχώρων» (εκδόσεις Φιλιππότη, 1995) και στο άρθρο του Δημήτρη Γκιώνη «Τα φιλολογικά σαλόνια – κάποτε» («Ελευθεροτυπία», 18 Ιουνίου 2011).

Β. Χατζηβασιλείου ΠρωτοσελιδαΕιδήσεις

Η αλήθεια για τον Άδη: Δίκαιος θεός, όχι δαίμονας

Γιατί θεωρούμε τον Άδη κακό;Στη σύγχρονη σκέψη, ο θεός του Κάτω Κόσμου συχνά ταυτίζεται με τον Σατανά, με αποτέλεσμα ο Άδης να παρουσιάζεται ως...

Σοβαρά εσωκομματικά προβλήματα δημιουργεί η έλευση του Ανδρέα Λοβερδου στην ΝΔ

Την φωτογραφία με το χιουμοριστικό σχόλιο την αλιεύσαμε στο διαδίκτυο.

Η ιστορία των αλόγων στην αρχαία Ελλάδα

Τα άλογα έπαιξαν σχεδόν μυθολογικό ρόλο στην ιστορία της Αρχαίας Ελλάδας και είχαν πάντα ιδιαίτερη σημασία. Οι αρχαίοι Έλληνες τα έβλεπαν ως τα ευγενέστερα...

Ανατροπή με την εκπομπή με τους δισεκατομμυριούχους που θα έκανε ο Σάκης Ρουβας στην ΕΡΤ

Πριν λίγες βδομαδες διαβάζαμε τα εξής για τον Σάκη Ρουβα:Σύμφωνα με το govastileto.gr ο Σάκης Ρουβάς ετοιμάζεται για ένα καινούριο τηλεοπτικό στοίχημα στην ΕΡΤ,...

Ορτανσία: Ένα εντυπωσιακό λουλούδι που θα μπορούσαμε να χαρακτηρίσουμε κλασικό, καθώς τη θυμόμαστε με νοσταλγία ανθισμένη στην αυλή των γονιών μας

Μέχρι και σήμερα, η ορτανσία αποτελεί έναν από τους πιο δημοφιλείς ανθοφόρους θάμνους που φυτεύεται την εποχή της άνοιξης στον κήπο, ενώ αποτελεί εξαιρετικό...

Σάλος με το σχόλιο του Πορτοσαλτε για την μεταγραφή του Μητσοτακη: Πόνεσε η έλευση Ανδρέα Λοβέρδου, πανταχόθεν

Τι γίνεται ρε παιδιά; (Μέρος 2ο)Οχι, μόνο δεν πέφτει, αλλά υποδέχεται κ μεταρρυθμιστή της Κεντροαριστεράς!Πόνεσε η έλευση Ανδρέα Λοβέρδου, πανταχόθεν..https://twitter.com/arisportosalte/status/1968150215636168874?s=61

Σήμερα η μεγάλη συναυλία στο Καλλιμάρμαρο για τον Γρηγόρη Μπιθικώτση

«ΑξΙΟΣ ΕΣΤΙ» ΣΥΝΑΥΛΙΑ - ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΝ ΓΡΗΓΟΡΗ ΜΠΙΘΙΚΩΤΣΗΜια συναυλία αφιερωμένη στον Γρηγόρη Μπιθικώτση, τον «σερ» της ελληνικής μουσικής, θα πραγματοποιηθεί στο Καλλιμάρμαρο Παναθηναϊκό Στάδιο...

Αγίες Σοφία, Πίστη, Ελπίδα και Αγάπη

Μάρτυρες της χριστιανικής εκκλησίας, η μνήμη των οποίων εορτάζεται στις 17 Σεπτεμβρίου από την Ορθόδοξη Εκκλησία και στις 15 Μαίου από την Καθολική.Η Σοφία...

Ζει το όνειρο της μέσα στη φυλακή η Μουρτζουκου: Δέχεται δεκάδες ερωτικά γράμματα από γυναίκες

Νέα στοιχεία έρχονται στο «φως» σχετικά με την προφυλακισμένη Ειρήνη Μουρτζούκου και την καθημερινότητά της μέσα στις φυλακές, με πληροφορίες να αναφέρουν ότι δέχεται...

Σκουλαρίκι, ένα φυτό με εντυπωσιακά πολύχρωμα λουλούδια

Η σκουλαρικιά, γνωστή και με την ονομασία φούξια, είναι ένα πανέμορφο καλλωπιστικό φυτό με εντυπωσιακά λουλούδια που μοιάζουν με κρεμαστά σκουλαρίκια.Για όσους αναζητούν ένα...

Η γυναίκα στο Βυζάντιο: Καθημερινότητα, καλλωπισμός και κοινωνικός ρόλος

Το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού Θεσσαλονίκης, έργο του αρχιτέκτονα Κυριάκου Κρόκου, αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους πολιτιστικούς χώρους της Ελλάδας. Από το 1994, όταν άνοιξε...

Σάλος με την ξαφνική ανακοίνωση για την βασίλισσα Καμίλα

Με μία ξαφνική ανακοίνωση το παλάτι του Μπάκιγχαμ ενημέρωσε ότι η βασίλισσα Καμίλα συνεχίστε την ανάγνωση.

Άρης: Ο θεός του πολέμου και η αιώνια σύγκρουση με την Αθηνά

Ποιος ήταν ο Άρης; Ο Άρης ήταν ένας από τους δώδεκα Ολύμπιους θεούς, γιος του Δία και της Ήρας. Αντιπροσώπευε την ακατέργαστη βία, το αίμα...

Ζάνες: Τα χάλκινα αγάλματα του θεού Δία στην είσοδο του σταδίου στην Αρχαία Ολυμπία

Οι Ζάνες ήταν στην αρχαιότητα χάλκινα αγάλματα του θεού Δία, τα οποία τοποθετούνταν στην είσοδο του σταδίου στην Αρχαία Ολυμπία, μπροστά από το άνδηρο...

Πελαργόνι, το μεγάλο ξαδερφάκι του γερανιού

Αν και οι περισσότεροι νομίζουμε ότι το πελαργόνι είναι ένα είδος γερανιού, αυτό δεν ισχύει! Το πελαργόνι ανήκει στην ίδια οικογένεια με το γεράνι,...

Ορι­σμέ­νες συμ­φο­ρές, μας λέ­ει ο Θουκυδίδης, “συμ­βαί­νουν καί θά συμ­βαί­νουν πάν­το­τε, ό­σο η αν­θρώ­πι­νη φύ­ση πα­ρα­μέ­νει ίδια

Ο Πε­λο­πον­νη­σια­κός πό­λε­μος, κα­τά τόν Θου­κυ­δί­δη, υ­πηρ­ξε ο με­γα­λύ­τε­ρος καί ση­μαν­τι­κό­τε­ρος α­πό τους προ­η­γού­με­νους, αφου τά Τρω­ι­κά τά δι­έ­κρι­νε η διά­ρκεια αλ­λά καί η...

Η Σίβυλλα και το Προφητικό Χάρισμα

Στην αρχαιότητα με τη λέξη Σίβυλλα χαρακτηριζόταν η γυναίκα με μαντική ικανότητα που προφήτευε αυθόρμητα χωρίς να ερωτηθεί, όταν περιερχόταν σε έκσταση, μελλοντικά συμβάντα...

Magna Graecia: Η Μεγάλη Ελλάδα που άνθισε στην Ιταλία

Η Magna Graecia ήταν το δίκτυο ελληνικών αποικιών στη Νότια Ιταλία και Σικελία. Ιδρύθηκε από τον 8ο αιώνα π.Χ. για εμπόριο, γεωργία και...

Kουφέα, ένας υπέροχος θάμνος με μικρά μωβ λουλούδια

Η κουφέα είναι ένας πανέμορφος θάμνος χαμηλής ανάπτυξης με καταγωγή από το Μεξικό που εντυπωσιάζει με το πυκνό γυαλιστερό φύλλωμα του και την πλούσια...

Μια μυστική περιήγηση στον Κάτω Κόσμο της ελληνικής μυθολογίας

Ο Κάτω Κόσμος ήταν ο τόπος των ψυχών μετά θάνατον. Περιλάμβανε ποτάμια, τον Κέρβερο, τα Ηλύσια Πεδία και τον Τάρταρο. Οι αμαρτωλοί, όπως ο Σίσυφος και...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ