Εράσθητι Αυτής και δοξάσθητι – Ερως η ζωη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Με την λέξη ΄΄έρωτας΄΄οι άνθρωποι κατά το πλείστον αντιλαμβάνονται μία δυνατή συναισθηματική έλξη που έχει ως κέντρο την σεξουαλική πράξη-συνουσία.Ωστόσο αυτή δεν είναι παρά μία εμπαθής απόδοση της έννοιας ή οποία διαστρέφει και βιάζει το νόημα του όρου.Είναι αντιληπτή η δίψα της ανθρώπινης ψυχής για τον έρωτα αλλά δεν είναι καθόλου φρόνιμο μάλλον θα λέγαμε είναι επικίνδυνο να εκπίπτουμε των νοημάτων προς στήριξη των αδυναμίων ημών.

΄΄Ο έρωτας είναι ο καθρέφτης της ψυχής΄΄.Ελλ.παροιμία.
΄΄Ο έρωτας δεν είναι λέξη άτιμη, αλλά μια λέξη που την ατίμασαν΄΄.Λαφοντάιν.
΄΄H αγάπη δεν αφορά δύο ανθρώπους που κοιτούν ο ένας τον άλλο, αλλά δύο ανθρώπους που μαζί κοιτούν προς την ίδια κατεύθυνση΄΄. Antoine .
Η λέξη ΄΄έρωτας΄΄ δηλώνει θεία ενέργεια,απερίγραπτη,ανέκφραστη,πέραν και πάνω από κάθε αισθητή,συναισθηματική και διανοητική κατάσταση η οποία αφορά κυρίως μία πνευματική κατάσταση-στα έγκατα της καρδιάς.
Γίνεται τούτο αντιληπτό όταν το πύρινο άνωθεν πνεύμα εισέρχεται εντός του ανθρώπου-στην καρδιά του,τότε ο νους και η καρδιά και άπασα η υπόσταση του ΄΄ξεκολλά΄΄από τα γήινα.
Τα πάντα χάνουν την αξία τους,γίνοντε δευτερεύοντα μπροστά στην πρόσκληση της θείας ενέργειας.
Τα συναισθήματα-χοικές εκρήξεις του νου,τα διανοήματα-χοικές παραστάσεις του νου με τροφοδότη την μνήμη και τις αισθήσεις, δια της θείας έκλαμψης εμφανίζουν  την αληθή υποστασή τους(κάθε τι ψεύτικο γίνεται αναγνωρίσιμο) κάτι αδύνατον προς κατανόηση μέχρι τότε.Ωστόσο αν και πρόκειται για το ίδιο πνεύμα αναλόγως της κατάστασης του ανθρώπου βιώνεται ως φως ή ως πυρ.Στις ψυχές που έχουν ροπή προς την αλήθεια-ελεύθερα πνεύματα(νους και καρδιά) βιώνεται ως φως ενώ στις διασπασμένες ψυχές όπου ο νους ρέπει στα γήινα και η καρδιά αναζητά την ζωή-πνεύμα ελευθερίας, βιώνεται ως πυρ ένεκεν της συνεχούς μόλυνσης της καρδιάς από τα γήινα ερεθίσματα(ζωή προς το θεαθήναι τοις ανθρώποις).

Ψυχές δούλικες προς το πνεύμα του κόσμου-σαρκικοί άνθρωποι,των οποίων η καρδιά και ο νους  είναι προσκολλημένα στα γεώδη είναι αδύνατον να δεχθούν το άνωθεν πύρινο πνεύμα της ελευθερίας, του έρωτα, διότι θα κολασθούν-θα σκοτισθούν-θα παρανοήσουν ακαρραία και εως εκ τούτου υπάρχει πνευματικός νόμος που τις προστατεύει και τις περιμένει προς ανόρθωση,προς ανάσταση.
Η προσκόλληση στα πράγματα του κόσμου γεννά την οδύνη.

Κολ. 3,2             τὰ ἄνω φρονεῖτε, μὴ τὰ ἐπὶ τῆς γῆς.
Α Κορ. 8,3          εἰ δέ τις ἀγαπᾷ τὸν Θεόν, οὗτος ἔγνωσται ὑπ᾿ Aὐτοῦ.
Β Κορ. 3,17        ὁ δὲ Κύριος τὸ Πνεῦμά ἐστιν· οὗ δὲ τὸ Πνεῦμα Κυρίου, ἐκεῖ ἐλευθερία.
Ο έρωτας είναι επίσκεψη του Θεού μέσα στην καρδιά μας.
Ανίερος άνθρωπος, ανέραστος εστί.

 

Σε ψυχοσωματικό επίπεδο εφόσον τα πρόσωπα έχουν τις προυποθέσεις(έτερον φύλο,κοινή αλήθεια)το πνεύμα του έρωτα εστιάζεται αποκλειστικά στο ΄΄ερωτευόμενο΄΄ πρόσωπο και είναι αδύνατον να εξέλθει πέραν αυτού(ένωση εις σάρκαν μία).


΄΄Έρως ανίκατε μάχαν΄΄ (Ω, έρωτα, ανίκητε στη μάχη).Σοφοκλής.

΄΄Η πιο αποτελεσματική ερωτοτροπία είναι η αθωότητα,η απλότητα΄΄.Λαμαρτινός.
΄΄Ο έρωτας είναι δυνατός σαν τον θάνατο΄΄.Ευρυπίδης.


Ο Πλάτων, πάλι, θεωρούσε ότι ο έρωτας δεν είναι τίποτα περισσότερο από μια θεία τρέλα, από μια ακατανίκητη επιθυμία να συμπορευθούμε με τους θεούς, όντες σε παραλήρημα.
Στο Συμπόσιο του Πλάτωνα, μια γυναίκα, η Διοτίμα εξηγεί ότι ο έρωτας εκφράζει την ανάγκη και την επιθυμία μας να κατακτήσουμε την αιωνιότητα.


Αγ.Γρηγορίου του Θεολόγου(περί διαφοράς ψυχοσωματικού και πνευματικού βιώματος του έρωτα).
…«Οι κοσμικοί έρωτες, καθώς αφορούν τα πράγματα που περνούν, περνούν κι εκείνοι όπως τα εαρινά λουλούδια. Ούτε η φλόγα μένει, όταν τα ξύλα τελειώσουν, αλλά χάνεται μαζί με αυτά που την τρέφουν, ούτε ο πόθος υπάρχει, όταν το προσάναμμα σβήση.
Οι θείοι όμως και φρόνιμοι έρωτες, επειδή αναφέρονται σε κάτι σταθερό, γι αυτό ακριβώς είναι μονιμώτεροι και όσο περισσότερο παρουσιάζεται το κάλλος τους, τόσον περισσότερο συνδέουν τους εραστές με αυτό και μεταξύ τους….

«Εφαίνετο (σαν) να έχουμε οι δύο μας μία ψυχή που κατοικούσε σε δύο σώματα. Τότε πλέον γίναμε τα πάντα ο ένας για τον άλλο, ομόστεγοι, ομοτράπεζοι, συμφυείς, αποβλέποντες στο ίδιο και πάντοτε αυξάνοντας ο ένας τον πόθο του άλλου, ώστε να γίνη θερμότερος και μόνιμος».
 
 

 

Το αρχέγονο Κάλλος των Ελλήνων δεν είναι τίποτα άλλο από την απεικόνηση της ένωσης της θείας (πεπτωκότας) εικόνας ημών(της ψυχής) με τον Ερωτα-Θεό Λόγο.
Εκπληκτική η απόδοση από τον Ψαλμωδό στην θέα του Κάλλους του Χριστού.
Ψαλ. 44,4          περίζωσαι τὴν ῥομφαίαν Σου ἐπὶ τὸν μηρόν Σου, Δυνατέ, τῇ ὡραιότητί Σου καὶ τῷ Κάλλει σου.
 
«Ο Θεός έρως εστί και εραστόν» (Μάξιμος ο Ομολογητής)
«ο εμός έρως εσταύρωται» (αγ. Ιγνάτιος Θεοφόρος).

«ο Θεός αγάπη εστιν», Α’ Ιω. 4.

Ἐν τῷ οὐρανῷ τοὺς ὀφθαλμούς μου αἴρω, πρός σε Λόγε· οἴκτειρόν με…

Μ. Βασίλειος:«μακάριοι οι του αληθινού κάλλους φιλοθεάμονες, οιονεί γαρ προσδεθέντες αυτώ δια της αγάπης, και τον επουράνιον και μακαριστόν ερώντες έρωτα, επιλανθάνονται μεν οικείων και φίλων, επιλανθάνονται δε οίκου και περιουσίας απάσης, εκλαθόμενοι δε και της σωματικής εις το εσθίειν και πίνειν ανάγκης, μόνω τω θείω και καθαρώ προστετήκασιν έρωτι».[ ενθ. άνωτ. σελ. 39.]
Άρση της Χάριτος – Πορεία στην έρημο.

Ο Θεός Λόγος ,ο Υιός και Λόγος του Θεού,ο Χριστός είναι ο όντως Ερωτας,η όντως Αγάπη δια του οποίου τρέφεται και ζωοποιείται άπασα η Κτίσης.

Η δεκτικότητα ημών-στάση προς τον Θεό Λόγο καθορίζει και την βίωση του έρωτα,της αληθινής αγάπης,της ελευθερίας,της ζωής.

Το Χάος“αὐτοζῷον”(ο Ασσύληπτος,Αναρχος και Ατελεύτητος Θεός Πατήρ) δια του Ερωτα“αὐτοζῷον”(Θεού Λόγου) δημιουργεί τον Κόσμο δια της Τρίτης Υπόστασης του Τριπλού Εν,το κατά τους ορφικούς το“αὐτοζῷον” Αιθήρ-Αόρατο(σκοτεινό) Πνεύμα-το Αγιο Πνεύμα.

Εξαιρετική απόδοση από τα ορφικά όσον αφορά την Δημιουργία την οποία οι χοικοί άνθρωποι διαστρέφουν ένεκεν της δαιμονικής αντίληψης των.Αμέτρητες οι (παρ)ερμηνείες από τους εχθρούς της Αλήθειας.

 

Ο άγ. Διονύσιος χρησιμοποιεί χρησιμοποιεί τη φράση «λαμπρότητα του θείου Γνόφου». Αλλού ο άγ. Διονύσιος λέει: «Το Θείο σκότος είναι το απρόσιτο φως όπου λέγεται ότι κατοικεί ο Θεός». Δεν υπάρχει αντίφαση σ’ αυτή τη γλώσσα, γιατί για το Θεό: «ότι σκότος ου σκοτισθήσεται από σου, και νυξ ως ημέρα φωτισθήσεται• ως το σκότος αυτής ούτω και το φως αυτής» (Ψαλμ. 139,12). Καθώς το θέτει ο , «το σκοτάδι δεν είναι απουσία του φωτός, αλλά ο τρόμος που προέρχεται από το εκτυφλωτικό φως(βλέπε Χερουβίμ και Σεραφείμ στον Θρόνο του Φανερωμένου Θεού Λόγου)».

Η γλώσσα «του σκότους», όπως αναφέρεται σχετικά με το Θεό, έχει την προέλευσή της στη βιβλική περιγραφή του Μωυσή πάνω στο Όρος Σινά, όπου λέγεται ότι μπήκε στο «γνόφο», όπου ήταν ο Θεός (Έξοδ. 20,21).
Είναι σημαντικό ότι σ’ αυτό το κομμάτι δεν λέγεται ότι ο Θεός είναι σκοτάδι, αλλ’ ότι κατοικεί στο σκοτάδι• το σκοτάδι δεν υποδηλώνει την απουσία ή τη μη πραγματικότητα του Θεού, αλλά την ανικανότητα του ανθρώπινου νου μας να συλλάβει την εσώτερη φύση του Θεού. Το σκοτάδι είναι μέσα μας και όχι μέσα σ’ Αυτόν.

«Όταν η ψυχή κρίνεται άξια ν’ απολαύσει την κοινωνία με το Πνεύμα του φωτός του Θεού, και όταν ο Θεός λάμπει πάνω της με την ομορφιά της άφατης δόξας του, ετοιμάζοντάς την για θρόνο και κατοικία δική του, γίνεται όλη φως, όλη πρόσωπο, όλη μάτια• και δεν υπάρχει μέρος σ’ αυτή που να μην είναι γεμάτο από τα πνευματικά μάτια του φωτός. Δεν υπάρχει μέρος σ’ αυτή που νάναι στο σκοτάδι, αλλά έχει γίνει ολότελα και σε κάθε μεριά φως και πνεύμα.» (Ομιλίες του Αγ. Μακαρίου).

«Όταν το πνεύμα του Θεού κατέρχεται σ’ έναν άνθρωπο και τον επισκιάζει με την πληρότητα της έκχυσής του, τότε η ψυχή του ξεχειλίζει από μια χαρά απερίγραπτη, γιατί το Άγιο Πνεύμα χαροποιεί ό,τι αγγίζει.Η Βασιλεία των ουρανών είναι ειρήνη και χαρά εν Αγίω Πνεύματι…
» (Άγ. Σεραφείμ του Σάρωφ) .

Φώς ιλαρόν αγίας δόξης Αθανάτου Πατρός, ουρανίου αγίου μάκαρος, Ιησού Χριστέ, ελθόντες επι την ηλίου δύσιν, ιδόντες φώς εσπερινόν, υμνούμεν Πατέρα, Υιόν και Αγιον Πνεύμα, Θεόν.
Αξιόν Σε εν πάσι καιροίς υμνείσθε, φωναίς αισίαις, Υιέ θεού, ζωήν ο διδούς. Διό ο κόσμος Σε δοξάζει.

Ο αναβαλλόμενος  φώς ως ιμάτιον, προς Σέ ορθρίζω  και Σοί κραυγάζω, την ψυχήν μου φώτισον την εσκοτισμένην, Χριστέ, ως μόνος Εύσπλαχνος.

Οδυσσέας  Ντάκουλας.

ΠρωτοσελιδαΕιδήσεις

Άγιος Μηνάς: Ο μεγαλομάρτυρας και θαυματουργός

Άγιος Μηνάς: Ανήκει στους πιο δημοφιλείς Αγίους της Εκκλησίας μας Γεννήθηκε το 245 μ.Χ. στο Νίκιο της Κάτω Αιγύπτου.Οι γονείς του Αγίου ήταν ειδωλολάτρες.Ο Μηνάς...

Μαρτυρίες γιά συμβάντα, στό έπος του ΄40 Από τό αρχειο του υποστράτηγου Δρακούλη Βασιλαράκου

Πρόλογος Δέν ειναι μόνο τά πρόσωπα πού έχουν τή δική τους ιστορία, αλλά καί τά κείμενα, τά έργα τέχνης καί γενικως όλα τά πράγματα. Μπορει νά περάσουν...

Ο ερχομός του πολέμου στα τηλεγραφήματα του ΑΠΕ και το ημερολόγιο του Γιώργου Σεφέρη

Γιώργος Σεφέρης Μέρες Γ΄(16. Απρίλη 1934-14. Δεκέμβρη 1940) εκδόσεις Ίκαρος Της Κατερίνας ΒλαχοδήμουΣεπτέμβρης 1938. Κυριακή Βράδυ, Κηφισιά(Γράμμα) «…Προχτές βράδυ ήρθα στην Κηφισιά, αργά στις 8.30. Κατά...

Θεόδωρος Κανδηλάπτης: Από τον Πόντο στην Αλεξανδρούπολη και στα βουνά της Βορείου Ηπείρου

Στο «Άσμα ηρωικό και πένθιμο για τον χαμένο ανθυπολοχαγό της Αλβανίας» Ο Οδυσσέας Ελύτης υμνεί τον ηρωισμό ενός νεαρού ανθυπολοχαγού που έπεσε ηρωικά μαχόμενος στα...

Τι συζήτησαν Μεταξάς και Γκράτσι πριν το ιστορικό «ΟΧΙ» που οδήγησε στον πόλεμο

Ο Εμμανουέλε Γκράτσι, πρέσβης της Ιταλίας στην χώρα μας, το 1940 Συμπρωταγωνιστής κι αυτός της ιστορικής εκείνης νύχτας της 28/10/1940 στο βιβλίο του, «Η αρχή...

Ύψωμα 731: Οι Θερμοπύλες πού δέν έπεσαν Ποτέ!

Στις αρχές Μαρτίου 1941, ο ίδιος ο Μπενίτο Μουσολίνι έφτασε στην Αλβανία για να παρακολουθήσει από κοντά τις επιχειρήσεις Κύριος στόχος, η διάσπαση του...

Πώς πήραμε τη Χειμάρρα: Οι καμπάνες των εκκλησιών άρχισαν να ηχούν χαρμόσυνα για πάνω από μία ώρα – Τα σπίτια σημαιοστολίζονταν το ένα μετά...

Η Χειμάρρα έπεσε! Τα έκτακτα παραρτήματα των εφημερίδων λίγο μετά το μεσημέρι γίνοταν ανάρπαστα στην Αθήνα και στον Πειραιά.Από τον Βασίλη Γαλούπη Εφημερίδα Δημοκρατία Οι...

Γυναίκες της Πίνδου: Οι ηρωίδες του έπους του ’40

Επιζήζασες του έπους του 40 μίλησαν στην ΕΡΤ και τη Δέσποινα Αμαραντίδου Βιντεο από παλιότερη εκδήλωση του 2020Εκτός από τους ήρωες στρατιώτες που έπεσαν στα...

Ο Άγνωστος Πόλεμος του ’40 – Το διπλωματικό και στρατιωτικό παρασκήνιο

Το διπλωματικό και στρατιωτικό παρασκήνιο της ιταλικής εισβολής στην Ελλάδα στις 28 Οκτωβρίου του 1940  Το παρουσίασε παλιότερα  η «Μηχανή του χρόνου». H εκπομπή ερευνά...

Ο πόλεμος του 1940 δεν ήταν μόνο μάχες με όπλα – Ήταν μάχη αξιών

Τιμούμε και αυτούς που πάλεψαν όχι μόνο στα πεδία των μαχών, αλλά και με το ήθος, την ανθρωπιά και την αλληλεγγύη τους Μέσα στο χιόνι...

Τα σπουδαία τραγούδια που γράφτηκαν για το έπος του ’40 και αναπτέρωσαν το ηθικό του στρατού και του λαού

Με τις φωνές τους έδιναν κουράγιο και δύναμη στους Έλληνες που αγωνίζονταν στον πόλεμο του ‘40 Ήταν οι φωνές και τα τραγούδια τους, που ταξίδευαν...

Έλληνες: Ο μόνος λαός που γιορτάζει την αρχή του πολέμου και όχι το τέλος του

Ο μόνος λαός που γιορτάζει την αρχή του πολέμου και όχι το τέλος του Τον πόλεμο θα τον χάναμε, και θα κέρδιζαν ο Άξονας, οι...

Με την “Μαντάμ Μπάτερφλάϋ”, άρχισε η Ιταλική επίθεση το 1940

Η τέχνη στην υπηρεσία μιάς ανομίας βλέψεων, που ενδύονται “φιλία” Ενώ οι προθέσεις είναι απατηλές και ο πολιτισμός χρησιμοποιείται ως στάχτη στα μάτια, για άλλες...

Η Ελληνική Μεραρχία Πεζικού που έκανε το Επος της Ηπείρου το χειμώνα του 1940

Στον πόλεμο του 1940-41 ο Ελληνικός Στρατός παρέταξε την μεγαλύτερη, αριθμητικά, δύναμη, στην ιστορία της Ελλάδας, από την προϊστορία έως σήμερα του Παντελή Καρύκα Συγγραφέα Στον...

Άγιος Ιάκωβος ο Απόστολος και Αδελφόθεος

Ο πρώτος επίσκοπος Ιεροσολύμων Η παράδοση αναφέρει ότι ήταν ένας από τους γιους του Ιωσήφ από άλλη γυναίκα, γι’ αυτό ονομαζόταν αδελφός του Κυρίου. Η...

Το Ιστορικό και Μεγάλο ΟΧΙ της 28ης Οκτωβρίου 1940

Συμπληρώνονται 85 χρόνια από το Ιστορικό και Μεγάλο ΟΧΙ της 28ηςΟκτωβρίου 1940. Με την ευκαιρία της Μεγάλης αυτής Εθνικής μας Εορτής, θα αναφερθώ στη βραδιά...

20 Οκτωβρίου 1827: Η Ναυμαχία του Ναυαρίνου

Η Ναυμαχία του Ναβαρίνου αποτέλεσε σημείο καμπής για την εξέλιξη της Ελληνικής Επανάστασης Οι Μεγάλες Δυνάμεις (Γαλλίας, Μ. Βρετανία, Ρωσία) είχαν αποστείλει ναυτική δύναμη στη...

Οταν ο Ντίκ Φόσμπερι άλλαξε το άλμα εις ύψος

Όταν ο Αμερικανός αθλητής του εις ύψος άλματος Ντίκ Φόσμπερι Κέρδισε το χρυσό μετάλλιο, αφήνοντας άφωνους τους όλους θεατές του σταδίου Λένιν, στην Μόσχα, περνώντας...

Ο ταλαντούχος ποδοσφαιριστής μας Ντίνος Κούης

Γράφει ο  Πάνος Ν. Αβραμόπουλος Στην περιωπή της αθλητικής μας ιστορίας ξεχωριστή θέση κατέχει αδιαμφισβήτητα, ο ταλαντούχος ποδοσφαιριστής μας του Άρεως Θεσσαλονίκης και της Εθνικής...

Ο Άγιος Λουκάς Ευαγγελιστής ο Θεόπνευστος

Ιατρός ψυχών και σωμάτων ​Η δόξα, η φήμη, τα υλικά αγαθά και το επάγγελμα που φέρνει πολλά χρήματα και κοινωνική αναγνώριση δεν γεμίζουν την ψυχή...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ