Ο Κιθαρωδός Όνος

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Η εσωτερική διάσταση του μύθου του Μαρσύα, ο Απόλλων, το υπολανθάνον μυστήριο της αυλωδίας, ο κιθαριστής Μητρόβιος, ο Κόννος και ο «Μουσικός Όνος».

Πίσω από το μύθο του εισηγητή της φρυγικής μουσικής Μαρσύα, στον οποίο αναφέρεται η μουσική του αντιπαράθεση με τον Απόλλωνα, υποκρύπτονται στοιχεία της εσωτερικής διάστασης της ακουστικής αρχαίων Ελλήνων.

Μια αλληγορική ερμηνεία του μύθου αυτού παρουσιάζεται στα δυσνόητα κείμενα του Πλάτωνα, όπου στις «περί του όντος» και «περί του μη όντος» ιδέες του, αναφέρεται και ο λεγόμενος «Κιθαρωδός Όνος». Πίσω από τον «Κιθαρωδό Όνο», αναζητήθηκαν οι κοσμικές οκτάβες, το μεγάλο μονόχορδο του Πυθαγόρα, αλλά και ορισμένα κλειδιά της εκστασιακής και θρηνητικής μουσικής.

Η μαρτυρία του ιστορικού Διόδωρου του Σικελιώτη, σχετικά με τις ιεροτελεστίες της Κυβέλης που ήταν αποδεκτές και από τους Ατλάντιους (το βορειοδυτικό τμήμα της Aφρικής), εναρμονίζεται και με τους αρχαιότερους λιβυκούς μύθους όπου ο Διόνυσος παρουσιάζεται σαν συνθέτης των φρυγικών επών. Μάλιστα στην εκστρατεία του Διόνυσου έλαβαν μέρος και οι ευγενέστεροι από τους κατοίκους της Νύσσας, οι ονομαζόμενοι Σιληνοί. Η ταυτότητα των Σιληνών θα πρέπει να απηχεί τις αρχαιότερες φρυγικές παραδόσεις. Ο συγγραφέας του «Ομηρικού Ύμνου στην Αφροδίτη», ο Ξενοφώντας, ο Παυσανίας, και ο Πλάτωνας, έδωσαν στα κείμενά τους τα χαρακτηριστικά των Σιληνών στα οποία τονίζονται οι οπλές αλόγου και τα αυτά όνου.

Τα όντα αυτά που συνόδευαν τους βακχικούς χορούς μαζί με τις διονυσιακές Μαινάδες, παριστάνονται σε σκηνές μουσικής έκστασης, όπως στις τοιχογραφίες της Πομπηίας ή σε νωχελική στάση παίζοντας τον αυλό, όπως οι Σάτυροι του μουσείου του Λούβρου. Με τα στοιχεία αυτά ο γλύπτης Πραξιτέλης και ο ζωγράφος Πρωτογένης παρουσίασαν στα έργα τους τον ιδανικό Σάτυρο-Σιληνό, που κυριάρχησε στις σκηνές του θεάτρου.

Σύμφωνα με τον Αριστοτέλη ο Σιληνός-Μαρσύας, παριστάνεται με μεγάλα αυτιά όνου. Αυτό βέβαια δεν είναι τυχαίο αφού οι σχέσεις του όνου με την προφητική έμπνευση κυριαρχούσαν στην Ελλάδα, όπου θυσίαζαν το ζώο αυτό στον Υπερβόρειο Απόλλωνα. Ωστόσο, πίσω από αυτές τις παραδόσεις, παρουσιάζεται μια άλλη εκδοχή της περιπέτειας του Μαρσύα. Όταν, στο βουνό Τμώλο, ο Μαρσύας τόλμησε να συναγωνιστεί με τον Απόλλωνα, όλοι οι κριτές του αγώνα έδωσαν τη νίκη στο θεό τnς μουσικής εκτός από τον Μίδα που ψήφισε το Σιληνό-Μαρσύα. Έτσι ο Απόλλωνας τον τιμώρησε μετατρέποντας τα αυτιά του σε αυτιά όνου. Ο Μίδας που ήθελε να κρύβει τα αυτιά του χρnσιμοποιούσε το φρυγικό σκούφο. Ο δούλος του Μίδα, κόβοντας τα μαλλιά του βασιλιά γνώρισε το μυστικό του και το εμπιστεύτnκε σε μία τρύπα που άνοιξε στο έδαφος. Από τnν τρύπα αυτή, αργότερα, φύτρωσε ένα καλάμι που με τα σφυρίγματά του αποκάλυψε το μυστικό του Μίδα.

Στα αλλnγορικά κείμενα του Πλάτωνα, όπου παρουσιάζονται οι αρμονίες τnς κοσμικής οκτάβας, διακρίνουμε τη μουσική φιλοσοφία του Μαρσύα. Στο «Συμπόσιο», για παράδειγμα, ο Aλκιβιάδης δε νομίζει ότι βρίζει το δάσκαλό του Σωκράτη, όταν τον συγκρίνει με το Σιληνό Μαρσύα. Σύμφωνα με τον Πλάτωνα ο Μαρσύας ήταν ένας εμπνευσμένος μουσικός, ο οποίος γοήτευε με τnν αρμονία του αυλού του, τα αυτιά και τις ψυχές των ανθρώπων. Οι συνθέσεις του, που τις μετάδωσε και στο μαθητή του Όλυμπο, έφτασαν μέχρι τις μέρες μας. Xαρακτηριστικό στο έργο αυτό είναι ότι ο Σωκράτnς προκαλεί στους ακροατές του, τις ίδιες εντυπώσεις που προκαλεί και n μουσική του Μαρσύα, με τn διαφορά ότι αυτός δεν έχει ανάγκη μουσικού οργάνου, αφού τα ίδια τα λόγια του έχουν ακουστική αρμονία.

Στο διάλογο αυτό, ο Aλκιβιάδης, συγκρίνει το Σωκράτη με τους Σιληνούς που ήταν σκαλισμένοι στα κιβώτια των εργαστnρίων γλυπτικής τnς εποχής του Χρυσού Αιώνα. Η ακαλαίσθητη όψη των κιβωτίων ήταν σαν την ακαλαίσθητη όψη του προσώπου του Σωκράτη, αλλά όμως, όπως μέσα στα κιβώτια υπήρχαν όμορφα αγάλματα θεών, έτσι και ο «εσωτερικός Σωκράτης» έκρυβε μια υπέροχη αρμονία λόγων. Βέβαια είναι πολύ δύσκολο να προσδιορίσουμε τnν εσωτερική διάσταση τnς μουσικής του Πλάτωνα και τn σχέση της με το μύθο του Μαρσύα.

Στον «Κρατύλο», ο μεγάλος αυτός φιλόσοφος μας εξηγεί ότι η γλώσσα δεν μπορεί να εκφράσει ορισμένα φαινόμενα. Έτσι λοιπόν χρησιμοποιείται ο μύθος, ο οποίος εκφράζει τις απόλυτες αλήθειες του πραγματικού αοράτου κόσμου. Μια επίμονη μελέτη στο δυσνόητο κείμενο του «Κρατύλου», όπου η ονομασία των πραγμάτων δεν αποδίδει την ουσιαστική ερμηνεία των αντικειμένων τα οποία προσδιορίζει, μας οδηγεί σε μια ιδιαιτερότητα του αλφάβητου. Η πρόσθεση κάποιου γράμματος δεν μπορεί να εκφράσει ορισμένα φαινόμενα. Έτσι λοιπόν χρησιμοποιείται ο μύθος, ο οποίος εκφράζει τις απόλυτες αλήθειες του πραγματικού αόρατου κόσμου. Η πρόσθεση κάποιου γράμματος σε ένα ορισμένο όνομα, αποτελεί κλειδί για την απόλυτη γνώση και, ταυτόχρονα, φύλακα τnς γνώσης για τους μυημένους. Στην αλληγορία του μύθου του Μαρσύα, η αναφορά του Πλάτωνα στον «κιθαρωδό όνο» (στον «Γοργία») μας δίνει τις απόψεις του φιλόσοφου αυτού για το «ον» και το «μη ον».

Στο έργο του «Ευθύδημος» διακρίνουμε το «Μη Ον» και τον «Κιθαρωδό Όνο»: «Να αυτοί οι δύο, αν θέλεις να ξέρεις, γέροι πια επιδοθήκανε σε αυτή τn σοφία, που εγώ ακριβώς επιθυμώ, τηv εριστική, πριν ένα ή δυο χρόνια δεν ήταν σοφοί. Αλλά εγώ για ένα πράγμα ανησυχώ, μnπως γίνω πάλι αφορμή να προσβάλλουν τους δυο αυτούς ξένους, όπως τον Κόννο το γιο του κιθαριστή Μητρόβιου, που ακόμα και τώρα μου μαθαίνει κιθάρα. Όταν λοιπόν με βλέπουν τα παιδιά, οι συμμαθητές μου και εμένα κοροϊδεύουν και τον Κόννο τον λένε γεροντοδάσκαλο». (Πλάτωνας «Ευθύδnμος» 276c).

Τόσο ο «Κιθαρωδός Όνος» όσο και ο «Αυλωδός Όνος» περιπλέκουν τη μουσική αλληγορία του Πλάτωνα. Η παράσταση του «Αυλωδού Όνου», όπου ο τίτλος «η αληθινή ύλη των σοφών» ή «ο Όνος Τίμων» μας παραπέμπει στον κυκλικό χορό γύρω από τον «Μουσικό Όνο», ο οποίος στηρίζεται στο Κέρας της Αμάλθειας, ενέπνευσε τον μεσαιωνικό πλατωνιστή Ρόμπερτ Φλόυντ στα έργα του. Ο Φλόυντ ζωγράφισε το «Στρογγυλό Πύργο» στον οποίο αποθανάτισε το διαγωνισμό το Μαρσύα με τον Απόλλωνα, όπως έκανε επίσης το ίδιο και στο έργο του «Ο Ναός της Μουσικής». Αν και το κύριο μέλημα του Φλόυντ ήταν ο προσδιορισμός τnς κοσμικής μουσικής του Πλάτωνα, οι έρευνες του συγκλίνουν στο «μεγάλο μονόχορδο», στις κοσμικές οκτάβες, στην πυθαγορική μουσική και στο διαγωνισμό του Μαρσύα με τον Απόλλωνα.

Πίσω από τον παραπάνω μουσικό διαγωνισμό φαίνεται να υπολανθάνει απόρρητη γνώση, σχετική με τη θρηνωδία και την εκστασιακή μουσική των αρχαίων μυστηρίων. Στην κυριολεξία του μύθου, η κιθάρα δίνει τη δυνατότητα στον καθένα να παίζει κατά διάφορους τρόπους, ανάλογα με το κούρδισμα. Στον αυλό, για να αποδοθούν οι τρεις τεχνοτροπίες (δωρική, λυδική και φρυγική) πρέπει να χρnσιμοποιηθούν τρεις διαφορετικοί αυλοί. Παρόλα αυτά όμως, ο αυλός εισχώρησε και κυριάρχησε σε όλους τους χώρους των αρχαίων οπτικοακουστικών εκδηλώσεων (θέατρα, ωδεία, θίασοι), μέχρι την απαγόρευσή του στους μουσικούς διαγωνισμούς.

Στο τέλος του μύθου, ο Απόλλωνας αφιερώνει την κιθάρα του στο Διόνυσο και ακολουθεί την Kυβέλη στις περιπλανήσεις της προς του Υπερβόρειους, εκεί όπου του προσφέρονται εκατόμβες όνων.

nea-acropoli-athens

ΠρωτοσελιδαΕιδήσεις

Άγιος Μηνάς: Ο μεγαλομάρτυρας και θαυματουργός

Άγιος Μηνάς: Ανήκει στους πιο δημοφιλείς Αγίους της Εκκλησίας μας Γεννήθηκε το 245 μ.Χ. στο Νίκιο της Κάτω Αιγύπτου.Οι γονείς του Αγίου ήταν ειδωλολάτρες.Ο Μηνάς...

Μαρτυρίες γιά συμβάντα, στό έπος του ΄40 Από τό αρχειο του υποστράτηγου Δρακούλη Βασιλαράκου

Πρόλογος Δέν ειναι μόνο τά πρόσωπα πού έχουν τή δική τους ιστορία, αλλά καί τά κείμενα, τά έργα τέχνης καί γενικως όλα τά πράγματα. Μπορει νά περάσουν...

Ο ερχομός του πολέμου στα τηλεγραφήματα του ΑΠΕ και το ημερολόγιο του Γιώργου Σεφέρη

Γιώργος Σεφέρης Μέρες Γ΄(16. Απρίλη 1934-14. Δεκέμβρη 1940) εκδόσεις Ίκαρος Της Κατερίνας ΒλαχοδήμουΣεπτέμβρης 1938. Κυριακή Βράδυ, Κηφισιά(Γράμμα) «…Προχτές βράδυ ήρθα στην Κηφισιά, αργά στις 8.30. Κατά...

Θεόδωρος Κανδηλάπτης: Από τον Πόντο στην Αλεξανδρούπολη και στα βουνά της Βορείου Ηπείρου

Στο «Άσμα ηρωικό και πένθιμο για τον χαμένο ανθυπολοχαγό της Αλβανίας» Ο Οδυσσέας Ελύτης υμνεί τον ηρωισμό ενός νεαρού ανθυπολοχαγού που έπεσε ηρωικά μαχόμενος στα...

Τι συζήτησαν Μεταξάς και Γκράτσι πριν το ιστορικό «ΟΧΙ» που οδήγησε στον πόλεμο

Ο Εμμανουέλε Γκράτσι, πρέσβης της Ιταλίας στην χώρα μας, το 1940 Συμπρωταγωνιστής κι αυτός της ιστορικής εκείνης νύχτας της 28/10/1940 στο βιβλίο του, «Η αρχή...

Ύψωμα 731: Οι Θερμοπύλες πού δέν έπεσαν Ποτέ!

Στις αρχές Μαρτίου 1941, ο ίδιος ο Μπενίτο Μουσολίνι έφτασε στην Αλβανία για να παρακολουθήσει από κοντά τις επιχειρήσεις Κύριος στόχος, η διάσπαση του...

Πώς πήραμε τη Χειμάρρα: Οι καμπάνες των εκκλησιών άρχισαν να ηχούν χαρμόσυνα για πάνω από μία ώρα – Τα σπίτια σημαιοστολίζονταν το ένα μετά...

Η Χειμάρρα έπεσε! Τα έκτακτα παραρτήματα των εφημερίδων λίγο μετά το μεσημέρι γίνοταν ανάρπαστα στην Αθήνα και στον Πειραιά.Από τον Βασίλη Γαλούπη Εφημερίδα Δημοκρατία Οι...

Γυναίκες της Πίνδου: Οι ηρωίδες του έπους του ’40

Επιζήζασες του έπους του 40 μίλησαν στην ΕΡΤ και τη Δέσποινα Αμαραντίδου Βιντεο από παλιότερη εκδήλωση του 2020Εκτός από τους ήρωες στρατιώτες που έπεσαν στα...

Ο Άγνωστος Πόλεμος του ’40 – Το διπλωματικό και στρατιωτικό παρασκήνιο

Το διπλωματικό και στρατιωτικό παρασκήνιο της ιταλικής εισβολής στην Ελλάδα στις 28 Οκτωβρίου του 1940  Το παρουσίασε παλιότερα  η «Μηχανή του χρόνου». H εκπομπή ερευνά...

Ο πόλεμος του 1940 δεν ήταν μόνο μάχες με όπλα – Ήταν μάχη αξιών

Τιμούμε και αυτούς που πάλεψαν όχι μόνο στα πεδία των μαχών, αλλά και με το ήθος, την ανθρωπιά και την αλληλεγγύη τους Μέσα στο χιόνι...

Τα σπουδαία τραγούδια που γράφτηκαν για το έπος του ’40 και αναπτέρωσαν το ηθικό του στρατού και του λαού

Με τις φωνές τους έδιναν κουράγιο και δύναμη στους Έλληνες που αγωνίζονταν στον πόλεμο του ‘40 Ήταν οι φωνές και τα τραγούδια τους, που ταξίδευαν...

Έλληνες: Ο μόνος λαός που γιορτάζει την αρχή του πολέμου και όχι το τέλος του

Ο μόνος λαός που γιορτάζει την αρχή του πολέμου και όχι το τέλος του Τον πόλεμο θα τον χάναμε, και θα κέρδιζαν ο Άξονας, οι...

Με την “Μαντάμ Μπάτερφλάϋ”, άρχισε η Ιταλική επίθεση το 1940

Η τέχνη στην υπηρεσία μιάς ανομίας βλέψεων, που ενδύονται “φιλία” Ενώ οι προθέσεις είναι απατηλές και ο πολιτισμός χρησιμοποιείται ως στάχτη στα μάτια, για άλλες...

Η Ελληνική Μεραρχία Πεζικού που έκανε το Επος της Ηπείρου το χειμώνα του 1940

Στον πόλεμο του 1940-41 ο Ελληνικός Στρατός παρέταξε την μεγαλύτερη, αριθμητικά, δύναμη, στην ιστορία της Ελλάδας, από την προϊστορία έως σήμερα του Παντελή Καρύκα Συγγραφέα Στον...

Άγιος Ιάκωβος ο Απόστολος και Αδελφόθεος

Ο πρώτος επίσκοπος Ιεροσολύμων Η παράδοση αναφέρει ότι ήταν ένας από τους γιους του Ιωσήφ από άλλη γυναίκα, γι’ αυτό ονομαζόταν αδελφός του Κυρίου. Η...

Το Ιστορικό και Μεγάλο ΟΧΙ της 28ης Οκτωβρίου 1940

Συμπληρώνονται 85 χρόνια από το Ιστορικό και Μεγάλο ΟΧΙ της 28ηςΟκτωβρίου 1940. Με την ευκαιρία της Μεγάλης αυτής Εθνικής μας Εορτής, θα αναφερθώ στη βραδιά...

20 Οκτωβρίου 1827: Η Ναυμαχία του Ναυαρίνου

Η Ναυμαχία του Ναβαρίνου αποτέλεσε σημείο καμπής για την εξέλιξη της Ελληνικής Επανάστασης Οι Μεγάλες Δυνάμεις (Γαλλίας, Μ. Βρετανία, Ρωσία) είχαν αποστείλει ναυτική δύναμη στη...

Οταν ο Ντίκ Φόσμπερι άλλαξε το άλμα εις ύψος

Όταν ο Αμερικανός αθλητής του εις ύψος άλματος Ντίκ Φόσμπερι Κέρδισε το χρυσό μετάλλιο, αφήνοντας άφωνους τους όλους θεατές του σταδίου Λένιν, στην Μόσχα, περνώντας...

Ο ταλαντούχος ποδοσφαιριστής μας Ντίνος Κούης

Γράφει ο  Πάνος Ν. Αβραμόπουλος Στην περιωπή της αθλητικής μας ιστορίας ξεχωριστή θέση κατέχει αδιαμφισβήτητα, ο ταλαντούχος ποδοσφαιριστής μας του Άρεως Θεσσαλονίκης και της Εθνικής...

Ο Άγιος Λουκάς Ευαγγελιστής ο Θεόπνευστος

Ιατρός ψυχών και σωμάτων ​Η δόξα, η φήμη, τα υλικά αγαθά και το επάγγελμα που φέρνει πολλά χρήματα και κοινωνική αναγνώριση δεν γεμίζουν την ψυχή...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ