Η εκπαίδευση τον 5ο αιώνα πΧ – Ο δάσκαλος στα κλασικά χρόνια

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

 Ορόσημο για τον παγκόσμιο πολιτισμό και ειδικότερα για την εκπαίδευση αποτελεί ο 5ος  π.Χ. αιώνας της κλασικής Ελλάδας. Στην αρχαία Αθήνα καθιερώνεται ένα εκπαιδευτικό σύστημα με βασικές συνιστώσες τις γραμματικές γνώσεις, τη μουσική αγωγή και τη γύμναση του σώματος, που αποτελεί τη βάση της εκπαίδευσης μέχρι σήμερα, ενώ η εισαγωγή του παιδιού στις ηθικές αξίες ξεκινούσε από το οικείο περιβάλλον. Ο σκοπός της αγωγής ήταν η ελεύθερη ανάπτυξη της ανθρώπινης προσωπικότητας, η αρμονική και τέλεια ανάπτυξη σώματος και πνεύματος. Σημαντικό ρόλο σ’ αυτή την προσπάθεια για την καλλιέργεια των παιδιών έχουν οι δάσκαλοι, που εξειδικεύουν τον τρόπο και το περιεχόμενο της διδασκαλίας, με
αποκορύφωμα την εκπαιδευτική αντίληψη των μεγάλων φιλοσόφων.

Όπως αναφέρει ο Πλάτωνας: «Στην Αθήνα, οι άνθρωποι με φροντίδα και επιμέλεια διδάσκουν και νουθετούν τα παιδιά. Πρώτα πρώτα η τροφός, η μητέρα, ο παιδαγωγός και ο ίδιος ο πατέρας φροντίζουν πως θα γίνει καλό παιδί, διδάσκοντάς του το δίκαιο και το άδικο, το ωραίο και το άσχημο. Ύστερα απ’ αυτά, όταν τα παιδιά φτάσουν στην κατάλληλη ηλικία, οι γονείς τα στέλνουν στα σπίτια των δασκάλων, όπου οι γραμματιστές φροντίζουν να μάθουν γραφή και ανάγνωση, οι κιθαριστές με το να διδάσκουν λύρα τα κάνουν πιο εκλεπτυσμένα και προσπαθούν να εξοικειώσουν την ψυχή τους με το ρυθμό και την αρμονία. Ακόμα τα παιδιά συχνάζουν στα γυμναστήρια και τις παλαίστρες, όπου οι παιδοτρίβες κάνουν τα σώματά τους πιο δυνατά για να μην αναγκάζονται να δειλιάζουν εξαιτίας της κακής σωματικής κατάστασης.» [1].

Οι Αθηναίοι φρόντιζαν ώστε η παιδευτική επίδραση προς τους νέους να ασκείται και στην κοινωνική ζωή, μέσα από τις θρησκευτικές τελετές και γιορτές, στις οποίες οι νέοι συμμετείχαν ενεργά χορεύοντας και ψάλλοντας. Εξάλλου, το θέατρο, οι αγώνες, τα μνημεία τέχνης, όλα συνδυάζονταν για να προσδώσουν και να εντυπώσουν στους νέους την αίσθηση της τάξης και της ωραιότητας.

 

Τα πρώτα στάδια
Το πρώτο στάδιο εκπαίδευσης ήταν της προσχολικής και σχολικής ηλικίας, όπως αυτή της Μύρτιδας. Την πρώτη την αναλάμβανε η μητέρα ή η τροφός και αποσκοπούσε στην καλλιέργεια των έμφυτων ικανοτήτων του παιδιού, στη μεταλαμπάδευση της πίστης στους θεσμούς και τις αξίες, και στην προετοιμασία του να δεχθεί τη σχολική εκπαίδευση, που άρχιζε συνήθως στα επτά χρόνια. Μέχρι αυτή την ηλικία η αγωγή των παιδιών ήταν κοινή, στη συνέχεια όμως τα δύο φύλα διαχωρίζονταν.
Εκπαίδευση κοριτσιών
Τα αγόρια διδάσκονταν ποικίλες γνώσεις από ειδικούς δασκάλους, ενώ τα κορίτσια συνέχιζαν τη εκπαίδευση μέσα στην οικογένεια, με σκοπό να μάθουν να οργανώνουν και να διαχειρίζονται τις υποθέσεις του σπιτιού, αφού συνήθως δεν ήταν εφικτό να πάρουν ανώτερη μόρφωση. Η αγωγή ήταν ηθική και πρακτική. Η νέα έπρεπε να μένει συνεχώς στο σπίτι, ασχολούμενη με. την υφαντική, την πλεκτική και τη ραπτική.

« Ελάχιστα να βλέπει, ελάχιστα να ακούει, ελάχιστα να λέει » και μ’ αυτό τον τρόπο  αποδείκνυε τη σωφροσύνη της, όπως αναφέρει ο Ξενοφώντας. [2]

Ωστόσο, τα κορίτσια των πολύ εύπορων οικογενειών λάμβαναν στοιχειώδεις γνώσεις γραφής, ανάγνωσης, μυθολογίας και μάθαιναν να κάνουν λογαριασμούς και να απαγγέλλουν ποιήματα.

Ποια τύχη άραγε είχε η Μύρτις;

 

didaskalia001

Επιτύμβια στήλη που απεικονίζει κορίτσι που διαβάζει
(Βρετανικό Μουσείο)

 

 

 

 

 

 

Οι δάσκαλοι

 

Η σχολική  αγωγή ήταν ιδιωτική και οι γονείς πλήρωναν τους δασκάλους, ενώ η διαμόρφωση της προσωπικότητας του παιδιού μέσα από το σχολείο επηρεαζόταν σε ένα μεγάλο μέρος από τη δυναμική της ομάδας. Αξιοσημείωτο είναι ότι μέχρι τα μέσα του 5ου π.Χ. αιώνα οι νέοι Αθηναίοι λάμβαναν μόνο τη στοιχειώδη εκπαίδευση.  «Οι Αθηναίοι Περικλής, Φειδίας, Σοφοκλής, που γεννήθηκαν το 490 π.Χ. και που διέπρεψαν στην πολιτική, τις τέχνες και τα γράμματα, δεν είχαν λάβει παρά μια μόρφωση όχι ανώτερη των σύγχρονων δημοτικών σχολείων».[3]

 

Παιδαγωγός

 

Ο Παιδαγωγός, έμπιστος δούλος, συνόδευε το παιδί στο Διδασκαλείο μέχρι τα δεκαπέντε του χρόνια, κουβαλούσε τα πράγματά του, το πρόσεχε στο δρόμο και στην ανάγκη  το τιμωρούσε, παραμένοντας στο σχολείο μέχρι το τέλος των μαθημάτων, η διάρκεια των οποίων ήταν εξάωρη.

 

Γραμματιστής

 

Από τον πρώτο του δάσκαλο, το γραμματιστή, ο μικρός Αθηναίος μάθαινε ανάγνωση, συλλαβισμό, γραφή, καλλιγραφία, ορθογραφία και αριθμητική. Οι μαθητές ήταν υποχρεωμένοι να κάθονται σε δίφρους (σκαμνιά), έχοντας στα γόνατά τους τα πινακίδια πάνω στα οποία έγραφαν. Οι γραμματιστές κάθονταν σε καθί­σματα, τους λεγόμενους θρόνους ή κλισμούς, και τους επέβλεπαν. Τα πινακίδια ήταν αλειμμένα με κερί και επάνω σε αυτό το υλικό χαράσσονταν τα γράμματα με τη βοήθεια της γραφίδας. Η γραφίδα ήταν ένα αντικείμενο μυτερό από τη μια πλευρά, ώστε να μπορεί εύκολα ο μαθητής να χα­ράσσει τα γράμματα και πλατύ από την άλλη για να ισιώνει το κερί και να μπορεί να ξαναγράψει.. Οι μαθητές οι οποίοι δεν διέθεταν πινακίδιο με κερί, συνέλεγαν όστρακα από τα κεραμικά εργαστήρια ή από τον δρόμο, τα οποία και πάλι μπορούσαν να τα χαράξουν ή να γράψουν πάνω σ’ αυτά με μελάνι.

 

didaskalia002

Ερυθρόμορφο αγγείο 5ου  αιώνα  π.Χ
που απεικονίζει μαθητές με τον γραμματιστή,
τον κιθαριστή και τον παιδαγωγό
(Αρχαιολογικό Μουσείο Βερολίνου)

 

 

 

 

Κιθαριστής

 

Απαραίτητο στοιχείο για την εκπαιδευτική ολοκλήρωση θεωρούσαν οι Αθηναίοι τη μουσική, η οποία σύμφωνα με τον Πλάτωνα και τον Αριστοτέλη εμπνέει στις ψυχές την αίσθηση της αρμονίας, της τάξης, της ωραιότητας και περιορίζει τα ανθρώπινα πάθη. Τη μύηση στην τέχνη της μουσικής αναλάμβανε ο Κιθαριστής, που εξασκούσε τον μικρό Αθηναίο στο τραγούδι, τη λύρα, την εκμάθηση και την απαγγελία των ποιημάτων του Ομήρου, του Θέογνη και του Σόλωνα.

 

Παιδοτρίβης

 

Τη σωματική εκγύμναση των μαθητών φρόντιζε ο Παιδοτρίβης. Οι γυμναστικές ασκήσεις στην Παλαίστρα καλλιεργούσαν το αθλητικό πνεύμα και την άμιλλα, δίνοντας ιδιαίτερη σημασία στην ισορροπία δύναμης και χάριτος. Προετοίμαζε μάλιστα τους μαθητές και για τη συμμετοχή τους σε αθλητικούς αγώνες, με σκοπό οι καλύτεροι να λάβουν μέρος στους Ολυμπιακούς.

 

Μέθοδος διδασκαλίας

 

Η μέθοδος διδασκαλίας την οποία χρησιμοποιού­σαν οι αρχαίοι γραμματιστές βασιζόταν στην τεχνική της απομνημόνευσης. Οι μαθητές ήταν υποχρεωμένοι να αποστηθίσουν την αλφάβητο, όχι μόνο με την κανονική σειρά (α, β, γ…) αλλά και με την αντίστρο­φη (ω, ψ, χ…). Στη συνέχεια προχωρούσαν στην εκμάθηση της ανάγνωσης και της γραφής των συλλαβών και κατέληγαν σε ολόκληρες λέξεις. Με την πάροδο του χρόνου σταδιακά ο μαθητής προέβαινε στην ανάγνωση και κατανόηση κειμένων.
Ο γραμματιστής ήταν αυστηρός και απαιτούσε από τους μικρούς Αθηναίους υπακοή και συμπεριφορά που χαρακτήριζε ενάρετο άνθρωπο αλλά και καλό πολίτη. Συχνά η συμμόρφωση των μικρών μαθητών γινόταν με μη αποδεκτές μεθόδους, όπως απεικονίζεται σε οινοχόη της εποχής.

 

didaskalia003Αττική οινοχόη που απεικονίζει τιμωρία μικρού μαθητή
(Μουσείο Βερολίνου)

 

 

 

 

 

 

Ο ρόλος του δασκάλου κατά τον Σωκράτη

 

Αυτή την εικόνα του δασκάλου έρχεται να αλλάξει ο Σωκράτης, όπως παρουσιάζεται από τον Πλάτωνα. Η αγωγή ως θεία επιταγή και χρέος προς την πολιτεία, ασκείται από το δάσκαλο αφιλοκερδώς σε όλη τη διάρκεια της ζωής του, όχι μόνο με τη διδασκαλία αλλά και με το παράδειγμα της προσωπικής του ζωής Ο δάσκαλος συγκρατεί την οργή του, δεν παραφέρεται, είναι έτοιμος να συγχωρήσει, το μίσος και η μνησικακία δεν έχουν θέση στην ψυχή του. Περιφέρεται στις οδούς για να πείσει τους πολίτες ότι δεν πρέπει να δώσουν  το προβάδισμα στο σώμα και τα πλούτη, αλλά να ασχοληθούν για την τελειοποίηση της ψυχής.

Μια νέα σχέση προβάλλει μεταξύ μαθητή και δάσκαλου. Η διδασκαλία παύει να είναι προσφορά και αποδοχή γνώσεων, καθίσταται από κοινού αναζήτηση για να ανακαλύψουν την αληθινή γνώση, η οποία βρίσκεται στην ανθρώπινη φύση.

 

didaskalia004
Ερυθρόμορφο αγγείο 5ου  αιώνα  π.Χ
που απεικονίζει μαθητές να διαβάζουν
και να παίζουν λύρα
(αρχαιολογικό Μουσείο Βερολίνου)

 

 

 

 

[1 ] Πλάτων, Πρωταγόρας 325c-326c (ελεύθερη μετάφραση)

[2] Ξενοφώντος Οικονομικός, κεφ.11

[3] H. Marrou,  “ Histoire de l’ Education dans  l’ Antiquité »

 

 

Βιβλιογραφία

Άπαντα Πλάτωνος, Εταιρεία Ελληνικών εκδόσεων

Η Αγωγή διαμέσου των αιώνων  τόμος Α΄, Γ.Ξέκαλου-Γ.Παπαγεωργίου

Διδακτική – Γενική Διδακτική ,τόμος Α΄ ,  Αθανάσιος Β. Βερτσέτης

Κοινωνική Ψυχολογία , τόμος Β΄,  Δ. Γεώργα

 

Πηγές

Ιστορικά θέματα ,  τεύχος 14

«Ο Χάρης του Θεαγένη» , Ιστορικό ανάγνωσμα , Νώντας Έλατος

΄Ιδρυμα Μείζονος Ελληνισμού

ΝΟΗΣΙΣ (πύλη της αρχαίας Ελληνικής Τεχνολογίας). Κέντρο διάδοσης επιστημών και μουσείο τεχνολογίας.http://ift.tt/1dKrQnq

http://www.myrtis.gr/

(από τη Φωτεινή Ζέρβα, δασκάλα) ΠρωτοσελιδαΕιδήσεις

Ποιους ευελπιστεί να επανεντάξει ο Τσιπρας στο υπό ίδρυση νέο, υπ αυτόν κόμμα ή συνασπισμό κομμάτων;

Είναι πλέον ευρέως γνωστό ότι ο Τσιπρας με την ανεξήγητη, τότε, και ξαφνική εγκατάλειψη του ΣΥΡΙΖΑ, άφησε πίσω του «συντρίμμια» Και όποιος δεν το πρόσεξε...

Όταν Η Τεχνητή Νοημοσύνη Λαμβάνει Συνέντευξη Από Έναν Άνθρωπο – Αντιστροφή Ρόλων – Μέρος 2

 (Με μια περαιτέρω ανάλυση της ερώτησης ποιο ήταν το θεμέλιο  νόημα που κράτησε όρθια την ελληνική οικογένεια την περίοδο των Μνημονίων)(συνέχεια από Μέρος 1) Βασίλης Δημ....

Τηλεκπαίδευση: ΟΧΙ στην κοροϊδία και στις επικοινωνιακές τακτικές του ΥΠΑΙΘ και της κυβέρνησης

«Τηλεκπαίδευση παρέχεται μόνο από τις σχολικές μονάδες και με την προϋπόθεση να έχουν οι εκπαιδευτικοί άνετη και ασφαλή πρόσβαση» επισημαίνει μεταξύ άλλων σε ανακοίνωσή του...

Μαρία Δεναξά: Το μάρκετινγκ του τρόμου

ΤΟ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ Aρθρο της Μαρίας Δεναξά  που δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Δημοκρατία 🔴 Καθώς εντείνονται οι συζητήσεις εντός του ΝΑΤΟ για το επικίνδυνο ενδεχόμενο προληπτικών...

Κυπριακό: Ο Προκόπης Παυλόπουλος ισοπεδώνει τον επίορκο πρέσβη Τομ Μπάρακ

Προκόπιος Παυλόπουλος:  «Η επίλυση του Κυπριακού Ζητήματος ως προϋπόθεση για την εμπέδωση της σταθερότητας στην Ανατολική Μεσόγειο»Αθήνα, 4.12.2025Ο πρώην Πρόεδρος της Δημοκρατίας και Ακαδημαϊκός κ. Προκόπιος Παυλόπουλος...

Κτηνοτρόφος αποχαιρετά με λυγμούς τα 450 πρόβατα της ντόπιας ιστορικής φυλής Ρουμλουκίου που εκτρέφει εδώ και δεκαετίες

Σε μια σκηνή που σπαράζει καρδιές, η οικογένεια του κτηνοτρόφου Κωνσταντίνου Θεολόγου από το Μικρό Μοναστήρι Θεσσαλονίκης αποχαιρετά με λυγμούς τα 450 πρόβατα της...

Μανώλης Κοττακης: «Κάποιοι» στήν Κυβέρνηση, περιγράφουν τόν κόσμο καί τίς ζωές των Ελλήνων μέσα από τά γραφεια τους διασπείροντας fake news

Πέρασα χθές τό πρωί στίς 9 από τά μπλόκα των αγροτων στήν Λάρισα. Ο δρόμος ηταν κλειστός καί η κυκλοφορία διεξαγόταν από παράπλευρες οδούς, τίς...

Σκάνδαλα και Απατες στην καρδιά της Ευρωπαϊκής Ενωσης

Η Ευρωπαία Εισαγγελεύς Κοβέσι συνέλαβε τήν αντιπρόεδρο της Κομμισσιόν Μογκερίνι γιά κοινοτική απάτη – η Ιταλίδα πολιτικός πρωταγωνίστησε στό παρασκήνιο στίς διαπραγματεύσεις γιά τήν...

Ποιος ξεχνά τι σημαίνει δεξιά;

Στην πιο ακατάλληλη στιγμή Δέκα χρόνια μετά τους “Μένουμε Ευρώπη” η ΝΔ βρίσκεται απομονωμένη όσο ποτέ, με σαφή εχθρότητα με όλα τα όμορα κόμματα και...

Όταν Η Τεχνητή Νοημοσύνη Λαμβάνει Συνέντευξη Από Έναν Άνθρωπο – Αντιστροφή Ρόλων – Μέρος 1

Είθισται εμείς οι άνθρωποι να είμαστε εκείνοι που θέτουν τα ερωτήματα στη Τεχνητή Νοημοσύνη (ΤΝ - ΑΙ) ή να ζητάμε από αυτήν πληροφορίες Όμως, τι...

Μαρία Καρυστιανου: Οι αγρότες στους δρόμους, φωνάζουν απεγνωσμένα για την επιβίωση και για τα αφανισθέντα ζώα τους

Όμως όλες αυτές οι διαμαρτυρίες στους δρόμους καταλήγουν κάθε φορά σε μία άκαρπη εκτόνωση: η κυβέρνηση προσφέρει ψίχουλα σε σχέση με όσα χρωστάει, η αντιπολίτευση «στηρίζει»...

Ξάφνιασε πάλι ο Αμερικανός υπουργος των εξωτερικών Ρούμπιο με την δήλωση του που λέει ότι ο μεγαλύτερος εχθρός της ανθρωπότητας είναι το ριζοσπαστικό Ισλάμ

Ξάφνιασε πάλι ο Αμερικανός υπουργος των εξωτερικών Ρούμπιο με την δήλωση του που λέει ότι ο μεγαλύτερος εχθρός της ανθρωπότητας είναι το ριζοσπαστικό Ισλάμ Δηλαδή...

Ο ”ισαπόστολος” Σημίτης και άλλα καλαμπούρια

Λένε ότι και στα καλαμπούρια υπάρχουν όρια Αυτό γενικώς ισχύει αλλά υπάρχουν και οι εξαιρέσεις. Υπάρχουν δηλαδή καλαμπουρτζήδες που δεν έχουν μέτρο και υπερβαίνουν τα...

ΟΠΕΚΕΠΕ και τυχερα λαχεια

Θα ήταν λοιπόν αστείο να δεχτεί ένας ότι τα μεγάλα κέρδη των τυχερών λαχνών τα κερδίζουν υψηλών «επιδόσεων»επιδοτούμενοι Πριν μέχρι κάποιες ολίγες δεκαετίες, ήταν...

Νέα αλητεία της κομισιόν κατά της Ελλάδας!

Σε παρεμβαση του ο Γιαννης Μανιατης αναφερει:  Άλλο ένα ατόπημα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής:Στην τελευταία έκδοση (Δεκεμβρίου 2024) του «Ανακαλύπτοντας την Ευρώπη», που διανέμεται κατά...

Η Τεχνητή Νοημοσύνη για τον Ρόλο της Βρετανίας και ΕΣΣΔ στα «Δεκεμβριανά» και το Ιστορικό Μήνυμα του Γεγονότος για το Σήμερα

Συνεχίζοντας την προσωπική μου αναζήτηση για τον τρόπο που η Τεχνητή Νοημοσύνη (ΤΝ - ΑΙ) «συγκροτεί νοήματα» περισσότερο και από το να παίζει τον...

Τεράστια καταστροφή από την πρόσφατη καταιγίδα σε παραλία στην περιοχή του Κρανιδίου

Σοβαροτατη καταγγελια για τεραστια καταστροφη απο την πρόσφατη καταιγίδα σε παραλία στην περιοχή του Κρανιδίου Συνεχίστε την αναγνωση.

Από την ημερίδα του ΠΑΣΟΚ στο ξενοδοχείο caravel2-12-25, για το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Αττικής και την αντιμετώπισή του

Με την συμμετοχή πλήθους στελεχών του ΠΑΣΟΚ, αυτοδιοικητικών, βουλευτών, μελών της Κεντρικής Επιτροπής, αλλά και ενεργών πολιτών, έλαβε χώρα στο ξενοδοχείο caravel την Τρίτη...

Όλεθρος για τους αγρότες ο προϋπολογισμός Μητσοτάκη!

Οι αγρότες που κινητοποιούνται στα μπλόκα έχουν υπόψη τους ότι με τον Προϋπολογισμό του 2026 προβλέπεται ετήσια ΜΕΙΩΣΗ των κονδυλίων του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης...

Περί «Ιθάκης» και ηθικής….

Παρακολουθώντας την τρέχουσα επικαιρότητα κάποιος, θα προσέξει την εκτεταμένη προβολή του βιβλίου του πρώην πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα με τίτλο Ιθάκη, ανακαλώ λοιπόν αμέσως εκείνη...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ