Οι αρχαϊκοί νόμοι (1100-750 π.Χ.)

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ceb4ceb9cebaceb1ceb9cebfcf83cf8dcebdceb7
Κατά την αρχαιότητα λόγω του γεγονότος ότι οι νόμοι ήταν άγραφοι, οι ευγενείς τους ερμήνευαν κατά το δοκούν προς όφελός τους και παρόλο που δεν είχαν δοθεί από τους θεούς, εν τούτοις επειδή τελούσαν “υπό την προστασία των θεών” ήταν απόλυτα σεβαστοί. Με την πάροδο των ετών οι πολίτες άρχισαν να διαμαρτύρονται κατά αυτής της συνήθειας των ευγενών και επειδή ήδη υπήρχαν γραπτοί κατάλογοι δημοσίων λειτουργών και συνθηκών, απαίτησαν με επιμονή την καταγραφή των νόμων.
Οι παλαιότεροι κώδικες για τους οποίους έχουμε κάποια γνώση είναι ανεπεξέργαστοι και μάλλον τραχείς. Συνδέονται με ονόματα νομοθετών, δηλαδή προσώπων που είχαν εκλεγεί για να ασκήσουν διαιτησία σε υποθέσεις συγκρουόμενων συμφερόντων και στους οποίους είχε ανατεθεί το έργο της ταξινόμησης και καταγραφής των νόμων. Συγκεκριμένα από τον κώδικα του μυθικού σχεδόν Ζάλευκου που κατάγονταν από τους Λοκρούς της νότιας Ιταλίας, έχουν διατηρηθεί κάποια στοιχεία μέχρι σήμερα.

  • Μεγάλη σημασία έχει το γεγονός ότι οι ποινές δεν καθορίζονταν από τους δικαστές αλλά από τους ίδιους τους νόμους.
  • Η διάταξη που καθορίζει τον τύπο του ενδύματος για τους άνδρες και τις γυναίκες φανερώνει τη χαρακτηριστική επιθυμία των Ελλήνων να εκπαιδεύουν και όχι απλώς να τιμωρούν.
  • Αναγνωρίζεται επίσης η δυνατότητα να συνάπτουν συμβόλαια. Αυτή η ιδέα είναι φυσικά αντίθετη με τη θεωρία του ισχυρότερου και είναι αποτέλεσμα κάποιου φωτισμένου ανθρωπισμού.
  • Ένας άλλος νόμος επέβαλλε την ποινή του απαγχονισμού σε όποιον πρότεινε τροποποίηση ενός νόμου που ήταν σε ισχύ, εφόσον η πρότασή του δεν γινόταν δεκτή. Σ’ αυτή την περίπτωση βλέπουμε τον φόβο των Ελλήνων για τις επαναστάσεις. Ωστόσο η δραστικότητα αυτού του νόμου έτεινε να παγιώσει το καθεστώς.
  • Η προνοητική διάταξη του Ζάλευκου “οφθαλμόν αντί οφθαλμού και οδόντα αντί οδόντος” ίσως ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Είναι μοναδική στην ελληνική νομοθεσία και παραπέμπει σε εξωγενείς επιρροές.

Επίσης ορισμένοι παραδοσιακοί νόμοι του Χαρώνδα, ενός αρχαίου νομοθέτη της Κατάνης, ίσως είναι αυθεντικοί και φανερώνουν μεγάλη ποικιλία νομικών περιπτώσεων. Αυτοί οι νόμοι αναφέρονταν στην ψευδομαρτυρία, στον εμπρησμό, στους κινδύνους της περιουσίας, στις αγοροπωλησίες, στο διαζύγιο, στα ορφανά, στους κληρονόμους, στη στρατιωτική θητεία και στις κακές συναναστροφές.
Οι αρχαϊκοί νόμοι έδιναν ιδιαίτερη σημασία στην ανθρωποκτονία και στον τρομακτικό κίνδυνο του μιάσματος που αυτή έκλεινε μέσα της, αλλά το κίνητρο σ’ αυτή τη περίπτωση δεν ήταν πρωταρχικά θρησκευτικό.
Εξ’ αρχής διακρίνουμε μια αόριστη επιθυμία για αυτοάμυνα, η οποία τελικά θα γίνει αποφασιστικότητα ώστε να επιβληθεί η θέληση της κοινότητας στα ιδιαίτερα συμφέροντα, είτε ατόμων, είτε οικογενειών, είτε φυλών με σκοπό να ρυθμίσουν τη δημόσια και ιδιωτική ζωή. Κάτω από αριστοκρατικά καθεστώτα λοιπόν, δημιουργήθηκε ο υπέρτατος νόμος της πόλης – κράτους, δηλαδή η ιδέα ότι ο νόμος πρέπει να είναι απόλυτα κυρίαρχος στους ανθρώπους. Δεν υπήρχε ωστόσο γραπτό σύνταγμα όπως θα λέγαμε σήμερα, διότι το πολίτευμα μπορούσε να αλλάζει εν μια νυκτί με την άνοδο ή την πτώση ενός κόμματος, ενώ το σώμα του αστικού νόμου παρέμενε το ίδιο.
Στο τέλος της αρχαϊκής περιόδου γίνονται οι πρώτες καταγραφές νόμων στις πόλεις – κράτη της Ελλάδας.
Στη Σπάρτη η νομοθεσία εδράζεται με τους κανόνες του Λυκούργου, ο οποίος σύμφωνα με τον Αριστοτέλη ( «Απολογία» Fr 533 και «Πολιτικά» 1270 b) έζησε και νομοθέτησε κατά την περίοδο τελέσεως της πρώτης Ολυμπιάδας (777 π.Χ.). Από κοινού με τους βασιλείς Ίφιτο των Ηλείων και Κλεισθένη των Πισατών, ο Λυκούργος καθιερώνει την Ολυμπιακή εκεχειρία, την κατάπαυση δηλαδή των εχθροπραξιών, κατά τη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων. Σύμφωνα με την παράδοση, ο Λυκούργος δεν ήταν ένας απλός άνθρωπος, αλλά μία Θεϊκή μορφή, ενώ κατ’ άλλους αποτελούσε διαβιβαστή των Θεϊκών εντολών.  Κατά τον Πίνδαρο (514-438), οι Νόμοι της Σπάρτης δόθηκαν στον Λυκούργο από τον Πύθιο Απόλλωνα. Το νομοθετικό έργο που εισήγαγε, οδήγησε την Σπάρτη στην Ευνομία. Κυρίαρχο γνώρισμα του νομοθετικού του έργου, είναι ότι δεν εισήγαγε στην πόλη πληθώρα νόμων, αλλά θεσμών, με το σκεπτικό ότι οι νόμοι είναι ευμετάβλητοι, ενώ οι θεσμοί συνιστώντας παραδόσεις, αποτελούν συνήθειες που θα καταστούν σύμφυτες προς τη ζωή των Λακώνων και θα εδραιωθούν αιώνια. Στα νομοθετήματά του εντάσσεται ο αναδασμός της γης καθώς και η κατάργηση των χρυσών και αργυρών νομισμάτων, έχοντας επίγνωση του γεγονότος ότι αυτά αποτελούν αντικείμενο διενέξεων, καθώς «ο πολύς πλούτος και η υπερβολική φτώχεια, αποτελούν το μέγιστο των νοσημάτων μίας Πολιτείας». Πραγματικά, η αντίληψη αυτή του Λυκούργου δικαιώθηκε από το γεγονός ότι μόλις ο Λύσανδρος απεκατέστησε την χρήση των πολυτίμων μετάλλων, το μεγαλείο της Σπάρτης σαρώθηκε, καθώς κυριάρχησε πλέον η απληστία και συνακόλουθα η διαφθορά. Η όλη φιλοσοφία του αποσκοπούσε να καταστήσει τη Σπάρτη πεδίο εφαρμογής μίας αντίληψης κατά φύσιν απλής, αλλά πρακτικής.
Στην Αθήνα ο Δράκων αναφέρεται ως ο πρώτος νομοθέτης παρόλο που πριν από αυτόν, έξι άρχοντες ονομαζόμενοι Θεσμοθέτες, θεσμοθετούσαν άγραφους νόμους από το 683 π.Χ. Οι Αθηναίοι το 624 π.Χ. του ανέθεσαν να γράψει τους νόμους και το 621 π.Χ. τους παρέδωσε σε μαρμάρινες πλάκες τις οποίες τοποθέτησε στην Αγορά όπου ο καθένας μπορούσε να τις διαβάζει. Οι νόμοι αυτοί που ονομάζονταν Θεσμοί ή Διατάξεις ήταν πολύ αυστηροί και από τότε η έκφραση “Δρακόντειοι νόμοι” είναι συνώνυμη με τους ιδιαίτερα αυστηρούς νόμους, όπως αντίστοιχα “Δρακόντεια μέτρα” ονομάζονται τα αυστηρά μέτρα. Δεν είναι τυχαίο ότι ο Πλούταρχος είπε ότι οι νόμοι του Δράκοντα γράφτηκαν με αίμα, όχι με μελάνι. Οι τιμωρίες ήταν ιδιαίτερα σκληρές, σε ασήμαντα αδικήματα, όπως η κλοπή ενός μήλου ή ακόμη και η τεμπελιά ετιμωρούντο με θάνατο. Ο Δράκων όμως έκανε διαχωρισμό μεταξύ του φόνου ‘’εκ προμελέτης’’ και ‘’εξ αμελείας’’. Άφησε στην δικαιοδοσία του Αρείου Πάγου την δίκη του εκ προμελέτης φόνου, και διόρισε πενήντα ένα δικαστές (εφέτες), οι οποίοι δίκαζαν τους φόνους εξ αμελείας. Όπως έχουμε αναφερθεί σε προηγούμενη ανάρτηση περίπου το 592 π.Χ. ο Σόλων ο Αθηναίος (635-559 π.Χ.) αντικατέστησε τους νόμους του Δράκοντα.
Βλέπουμε λοιπόν πως οι αρχαίοι Έλληνες οργάνωσαν νομοθετικά τα πρώτα ελληνικά κράτη που προεικονίζουν τη δική μας αντίληψη περί Κράτους, εμφανίζοντας κάποια σημαντικά κριτήρια. Η πολιτική εξουσία ασκείται σε μια καθορισμένη εδαφική επικράτεια, σε ένα συγκεκριμένο λαό και μέσω των νόμων.

*************************

Επισημαίνουμε τη σημασία που είχε για τους αρχαίους Έλληνες η αρετή της δικαιοσύνης, η οποία εθεωρείτο ιερή και αποτελούσε την βασική αρετή βάσει της οποίας οργανώνονται οι πολιτικοί θεσμοί της κοινωνίας……………όπως θα έπρεπε να ισχύει σήμερα.
Τονίζεται η έμπνευση των πρώτων Ελλήνων νομοθετών να καθιερώσουν και να επιτύχουν θεσμούς και συνήθειες στους πολίτες που διατηρήθηκαν αιώνες στα κράτη τους, ώστε η ύψιστη αρετή της δικαιοσύνης να είναι το καθοριστικό γνώρισμα της Ελληνικής Πολιτείας και των πολιτών της, σε αντίθεση με την αποτυχία των σύγχρονων Ελλήνων πολιτικών (οι οποίοι έχουν και την νομοθετική εξουσία) να δημιουργήσουν με νόμους θεσμούς που θα καθιστούσαν την Ελλάδα κράτος δικαίου αντάξιο της ιστορίας της. 
Πηγές:
1. Bostford & Robinson, Αρχαία Ελληνική Ιστορία Αθήνα 1979.
2. www..spartans.gr
3. www. el.wikipedia.org
 

Xείλων

  ΠρωτοσελιδαΕιδήσεις

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Γιατί γιορτάζουμε τα Χριστούγεννα στις 25 Δεκεμβρίου

Τα Χριστούγεννα, αποτελούν για όλους τους χριστιανούς, μέρα χαράς και γιορτής Ο Θεάνθρωπος Ιησούς γεννήθηκε σε ένα ταπεινό σπήλαιο στη μικρή πόλη Βηθλεέμ τής Ιουδαίας...

Θρήνος για τον ποδοσφαιριστή του Αστέρα Ισιάγκα Σιλά: Έφυγε από τη ζωή η συζύγος του Ντουσού Κεϊτά

Στην Τύνιδα μετά από σύντομη ασθένεια άφησε την τελευταία της πνοή η σύζυγος του ποδοσφαιριστή του Αστέρα Τρίπολης Ισίγια Σιλά Η Ντεσού Κεϊτά, είχε παντρευτεί...

Κίνηση ΜΑΤ από τον Γιώργο Μαζωνάκη: Θα καταθέσει μήνυση κατά του 21χρονου

Μήνυση κατά του 21χρονου Στέφανου Παπαδόπουλου αναμένεται να καταθέσει την Δευτέρα 22 Δεκεμβρίου ο Γιώργος Μαζωνάκης Ο νεαρός τραγουδιστής προχώρησε σε μήνυση την περασμένη Πέμπτη...

Αλεξανδρινό – «Δώρο στο Χριστό» (ένα συγκινητικό διήγημα)

Εδώ και πολλά χρόνια ο κόσμος γιόρταζε τα Χριστούγεννα με περισσότερη κατάνυξη Σ’ ένα μακρινό χωριό, λοιπόν, ο παπάς έκανε κάθε χρόνο μια φάτνη στη...

Νίκος Παππας: Φέρνετε περικοπή 400 εκατομμύρια απο το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης το 2026-2029

Από που και από ποιους θα κόψετε; Φέρνετε περικοπή 400 εκατομμύρια απο το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης το 2026-2029. Αποδεχθήκατε 25% μείωση της ΚΑΠ Αυτό είναι αγροτικό μνημόνιο.Αυτό...

Αμερικανικές επιθέσεις εναντίον του ΙSIS στην Συρία

Όλος ο κόσμος έχει ενημερωθεί από τα ΜΜΕ ιδιαίτερα από το BBC για τις Αμερικανικές επιθέσεις εναντίον του ΙSIS στην Συρία Μιας Συρίας του ….αυτού,...

Γιατί λέμε τα κάλαντα παραμονές των εορτών;

Τα κάλαντα είναι ευχετήρια και εγκωμιαστικά άσματα που ψάλλουν τα παιδιά (τελευταία και οι μεγάλοι) τις παραμονές μεγάλων εορτών, όπως είναι τα Χριστούγεννα (24...

Η Τουρκία προειδοποιεί την Ουκρανία και τη Ρωσία για κλιμάκωση στον Εύξεινο Πόντο

Η Τουρκία έχει ενημερώσει τόσο την Ουκρανία όσο και τη Ρωσία, ως μέρη της σύγκρουσης, για την ανάγκη να ενεργήσουν με προσοχή ώστε να...

Το όνομα Καρυστιανού ειανι συνυφασμένο με την απονομή, που λείπει, δικαιοσύνης στην χώρα μας

Πολλά αναφύονται λόγω της υπέρμετρης χρονικής διασπάθισης, της έναρξης μιας δικαστικής διαλεύκανσης του εγκλήματος - Του γνωστού και πασίγνωστου, που έλαβε χώρα στα Τέμπη Όλη...

Σπ. Κτενάς στα Diamonds of the Greek Economy: Στρέφουμε τους προβολείς στις υγιέστερα αναπτυσσόμενες επιχειρήσεις της χώρας

«Είμαστε ιδιαίτερα χαρούμενοι διότι σήμερα συναντιόμαστε με επιχειρήσεις που τιμούν το όνομα της Ελλάδας στο εξωτερικό», επισήμανε ο γενικός διευθυντής της Ναυτεμπορικής Τάσος Παππάς από...

Με τις προφυλακίσεις ή και με περιοριστικούς όρους τιμωρίες ενόχων, προς ίδιον όφελος, οικονομικών εγκλημάτων, ουδείς συνετίζεται

Δημοσιεύτηκε τιμωρία με προφυλάκιση ή και μή, στην Κρήτη, προσώπων, μέχρι σήμερα «φερομένων» που ενέχονταν στο Σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ Με τις προφυλακίσεις ή και με...

Η πεντάδα του Πανελλήνιου που δόξαζε την Ελλάδα στα Ευρωπαϊκά τουρνουά

Δεν είναι η πρώτη φορά που Ελληνική ομάδα Μπάσκετ μπολ συντρίβει την μεγάλη Βιλερμπάν εντός έδρας του, όπως χθες ο Ολυμπιακός Έχει ξανασυμβεί και μάλιστα...

Μαρία Δεναξά: Όταν η αστυνομία προστατεύει το 1% που εχθρεύεται τους λαούς

 Όταν η αστυνομία προστατεύει το 1% που εχθρεύεται τους λαούς=> 🇫🇷Συγκλονιστικές εικόνες απο την πόλη Μπριβ όπου ο Μακρόν έστειλε τη στρατοχωροφυλακή του για να...

Νίκος Καρανίκας για τον Ευρωβουλευτή Νίκο Παππα: Το χειρότερο που έκανε μέχρι στιγμής ήταν ότι παρέμενε στον ΣΥΡΙΖΑ και την αριστερά των πραξικοπημάτων και...

Σε ανάρτηση του ο Νίκος Καρανίκας αναφέρει για τον ευρωβουλευτή Νίκο Παππα: Παππάς (σε 1’)Δεν γνώριζα τον Γιαννόπουλο ως δημοσιογράφο. Προφανώς δεν πρόκειται για κάποιο...

Το Κυριακάτικο Documento του Κώστα Βαξεβάνη

Από την εποχή του Κωστή Χατζηδάκη που ιδιωτικοποίησε την Ολυμπιακή για να μην είναι μονοπώλιο και να υπάρχει ανταγωνισμός (κατέληξε τελικώς ιδιωτικό μονοπώλιο με ακριβά...

Τα Χριστούγεννα όσοι «έφυγαν» σου λείπουν πιο πολύ

Τα Χριστούγεννα, για πολλούς, είναι οι πιο ωραίες μέρες του χρόνου κι όχι άδικα Στολισμένα σπίτια, στολισμένες βιτρίνες, φωτάκια κοσμούν τους δρόμους ολάκερης της πόλης,...

Οι αμερικανικές δυνάμεις έπληξαν θέσεις τρομοκρατών του ISIS στη Συρία

Από την πλευρά της, η Κεντρική Διοίκηση των ΗΠΑ (CENTCOM) ανέφερε το βράδυ της Παρασκευής ότι εκτόξευσε περισσότερες από 100 βόμβες και πυραύλους ακριβείας...

Ποιοι θα ωφεληθούν από τον προϋπολογισμό του 2026 σύμφωνα με τις υποσχέσεις Μητσοτακη

Αύξηση συντάξεων, μείωση φόρων, νέα αναπροσαρμογή του κατώτατου μισθού και των επιδομάτων που σχετίζονται μ’ αυτόν, έρχονται το 2026 Μισθωτοί, συνταξιούχοι, οικογένειες με παιδιά,...

Χριστουγεννιάτικα γλυκά

Κάποιοι θα τα φτιάξουν και κάποιοι θα τ’ αγοράσουν, πάντως μελομακάρονα, κουραμπιέδες, βασιλόπιτα, αλλά και χριστόψωμο και δίπλες, δεν θα λείψουν από τα σπίτια...

Ύμνοι του Μανώλη Κοττάκη για την ταινία Καποδιστριας του Γιάννη Σμαραγδή

Παρακολούθησα τήν πρώτη προβολή της ταινίας «Καποδίστριας» του Γιάννη Σμαραγδη μαζί μέ τόν διευθυντή φωτογραφίας του φίλμ Δημήτρη Σταύρου από τά ορεινά του «Ελληνικου...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ