Iqos: Σοβαρότατη αποκάλυψη για χειραγώγηση ερευνών από την Philip Morris

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Eγγραφα της ιαπωνικής θυγατρικής δείχνουν κρυφή χρηματοδότηση επιστημονικών ερευνών και ακαδημαϊκών για την προώθηση της εναλλακτικής στα τσιγάρα συσκευής θερμαινόμενου καπνού IQOS και στόχευση της στρατηγικής μάρκετινγκ και σε μη καπνιστές.
Την προσπάθεια της Philip Morris International, μιας από τις μεγαλύτερες καπνοβιομηχανίες του κόσμου, να προστατεύσει πάση θυσία τα κέρδη της στη νέα εποχή μείωσης των ποσοστών καπνίσματος, αναδεικνύουν μια σειρά από εσωτερικά έγγραφα που διέρρευσαν από τη θυγατρική της εταιρεία στην Ιαπωνία.

Επίκεντρο των προσπαθειών, το αμφιλεγόμενο προϊόν θέρμανσης καπνού IQOS, που προβάλλεται ως λιγότερο επιβλαβές σε σχέση με τα τσιγάρα για την υγεία -αλλά είναι και αυτό εθιστικό- και από το οποίο o κολοσσός πραγματοποιεί ήδη τουλάχιστον το 30% των παγκόσμιων εσόδων του.

Μια νέα ανάλυση εσωτερικού εγγράφου στρατηγικής μάρκετινγκ της Philip Morris Japan (PMJ) τον Απρίλιο 2019 από το δίκτυο ελέγχου της παγκόσμιας καπνοβιομηχανίας STOP αποκαλύπτει τον πολύπλευρο και σχολαστικό σχεδιασμό της PMJ προκειμένου να επηρεάσει τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής -σε περιφερειακό, εθνικό αλλά και ενδεχομένως σε διεθνές επίπεδο-, τους επαγγελματίες υγείας, τις επιχειρήσεις και τους καταναλωτές, με απώτερο στόχο την ευρεία αποδοχή του IQOS και την αύξηση των πωλήσεών του.

Επιδημία καπνού

Η ανάλυση («Today Japan, Tomorrow the World: Philip Morris Japan’s Leaked Marketing Blueprint for IQOS») υπογραμμίζει ότι η PMI μπορεί να αναπτύσσει παρόμοιες τακτικές και σε άλλες χώρες, δημιουργώντας ενδεχομένως ένα νέο είδος επιδημίας καπνού με το IQOS. Παρότι η PMI ισχυρίζεται ότι το IQOS είναι μόνο για ενήλικες καπνιστές, το έγγραφο μάρκετινγκ που διέρρευσε υποδεικνύει ότι η καπνοβιομηχανία αγωνιζόταν να προσεγγίσει ένα πολύ ευρύτερο κοινό για το εθιστικό προϊόν της.

Η διαπίστωση προστίθεται σε ένα ευρύτερο σύνολο στοιχείων που δείχνουν ότι η PMI εμπορεύεται το IQOS με τρόπους που απευθύνονται στο ευρύ κοινό, όχι μόνο στους καπνιστές. Προηγούμενες ερευνητικές αναφορές έχουν δείξει ότι απευθύνεται σε νέους, ακόμη και μαθητές.

Η PMJ φαίνεται σύμφωνα με το έγγραφο που ανέλυσε η STOP να ασκεί πιέσεις για να επιτραπεί η χρήση του IQOS σε μέρη όπου απαγορεύεται το κάπνισμα, για την έγκριση των αναπόδεικτων ισχυρισμών της βιομηχανίας περί ελαχιστοποίησης της βλάβης στην υγεία από τον θερμαινόμενο καπνό και για τη φορολόγηση του προϊόντος και των ηλεκτρονικών τσιγάρων με ευνοϊκό συντελεστή έτσι ώστε να διασφαλιστεί η προσιτότητά τους στους καταναλωτές.

Μεταξύ των στόχων επιρροής που επιλέγονται στο έγγραφο για εγκρίσεις υπάρχουν πολιτικοί, γιατροί, η Υπηρεσία Διαχείρισης Πυρκαγιών και Καταστροφών της Ιαπωνίας και ομάδες φιλοξενίας.

Η εξασφάλιση της συναίνεσής τους, επισημαίνει το έγγραφο, θα μπορούσε να δώσει την εντύπωση ευρείας αποδοχής του IQOS. Στόχος προβολής του IQOS ήταν και οι Ολυμπιακοί Αγώνες του Τόκιο (2020), μια γνωστή τακτική της βιομηχανίας που διαφημίζει τα εθιστικά, επιβλαβή προϊόντα καπνού σε αθλητικές εκδηλώσεις – συνδέοντάς τα με την υγεία, παραπλανώντας τους καταναλωτές και προσεγγίζοντας παιδιά και νέους.

Επιρροή

Η ανάλυση της STOP παραθέτει αναφορές των μέσων ενημέρωσης που υποδηλώνουν ότι η PMI μπορεί να προσπαθεί να καλλιεργήσει παρόμοια επιρροή για το IQOS σε άλλες χώρες, προσεγγίζοντας μεταξύ άλλων υπουργούς της κυβέρνησης και τοπικά συμβούλια στο Ηνωμένο Βασίλειο και το εθνικό δίκτυο λομπιστών στις ΗΠΑ, σχεδιάζοντας την πώληση του IQOS σε παμπ, μπαρ και κλαμπ στην Αυστραλία, στοχεύοντας στον κλάδο του τουρισμού και της φιλοξενίας στην Ελλάδα με τα «ελεύθερα καπνίσματος» (free smoke) νησιά και προσπαθώντας να προσλάβει οδοντιάτρους ως υποστηρικτές του IQOS στη Γερμανία.

Πληρωμές

Σαν να μην έφταναν αυτά, κάποια άλλα έγγραφα της Philip Morris Japan (24 μεταξύ 2012 και 2020) αποκάλυψαν ότι η εταιρεία χρηματοδότησε κρυφά μελέτη από Ιάπωνες ακαδημαϊκούς και είχε προσλάβει Ιάπωνα σύμβουλο βιοεπιστημών για να αναλάβει εκτεταμένες επιστημονικές εργασίες και να δημιουργήσει ευνοϊκό περιβάλλον για το IQOS. Ανάλυση αυτών των εγγράφων από ερευνητές της Ομάδας Ελέγχου Καπνού στο Πανεπιστήμιο του Μπαθ έδειξε ότι η PMI πλήρωνε περίπου 20.000 δολάρια τον μήνα την FTI-Innovations, μια συμβουλευτική εταιρεία βιοεπιστημών που διευθύνεται από καθηγητή του Πανεπιστημίου του Τόκιο, για εργασίες όπως η προώθηση της επιστήμης και των προϊόντων της PMI σε ακαδημαϊκές εκδηλώσεις. Σε εσωτερικό email, υπάλληλος της PMJ φέρεται να λέει ότι τους είχαν πει «να το κρατήσουν μυστικό».

«Οι καταναλωτές, οι επιστήμονες, οι δημοσιογράφοι και οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής θα πρέπει να είναι εξαιρετικά σκεπτικιστές με την PMI, την επιστήμη της και τα λεγόμενα προϊόντα “μειωμένου κινδύνου”», υπογράμμισε η δρ Sophie Braznell, μια εκ των συγγραφέων της ανάλυσης. «Η χειραγώγηση της επιστήμης για το κέρδος μάς βλάπτει όλους, ειδικά τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής και τους καταναλωτές που προσπαθούν να λάβουν αποφάσεις οι οποίες ενδεχομένως αλλάζουν τη ζωή τους» πρόσθεσε.

efsyn.gr

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Περί «Ιθάκης» και ηθικής….

Παρακολουθώντας την τρέχουσα επικαιρότητα κάποιος, θα προσέξει την εκτεταμένη προβολή του βιβλίου του πρώην πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα με τίτλο Ιθάκη, ανακαλώ λοιπόν αμέσως εκείνη...

Το «λαβράκι» Κάγια Κάλλας: Ήταν δυνατόν να μην γνώριζε τι συνέβαινε στη δική της υπηρεσία;

Η Λάουρα Κοβέσι «χτύπησε» και πάλι, αποκαλύπτοντας ένα νέο σκάνδαλο διαφθοράς, στην καρδιά της Ευρώπης Η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία (EPPO) διέταξε τη σύλληψη τριών βασικών...

Μήπως πρέπει όντως να αγιοκαταταχθεί ο Κυβερνήτης Ιωάννης Καποδίστριας από τον Οικουμενικό Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίο;

Γράφει ο Παναγιώτης Παύλος Πανεπιστήμιο του ΌσλοΚαθώς έχουμε ήδη εισέλθει στον Δεκέμβριο στα φετινά Χριστούγεννα του οποίου οι Έλληνες απανταχού της γης αναμένουν αδημόνως μαζί...

ΟΠΕΚΕΠΕ: Ψαχνουν τα τυχερά δελτία των Σαμαρτζίδου, Μαγειρία και Στρατάκη

Νέο «εμπόδιο» στην Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής για την υπόθεση του ΟΠΕΚΕΠΕ, με την απουσία της Δέσποινας Μαρκοπούλου, ορκωτής ελέγκτριας της εταιρείας SOL Η κ....

Ο Αντώνης Ψαρόπουλος, ο ανακριτής Μπακαίμης και η σύζυγος του υπουργού Γιώργου Φλωρίδη

Πραγματικά, αδιανόητο! Το αποκαλύπτει η Ελπίδα Κουτσογιάννη στο DNews… Πώς θα φαινόταν μια δίκη πολιτικού εφετείου στη Θεσσαλονίκη στην οποία ένας από τους διαδίκους θα ήταν...

Πειράματα «βελούδινης μετάβασης» από τη δημοκρατία στη δικτατορία;

Η πρόθεση της Κυβέρνησης να διεξαχθούν αρχικά οι Δημοτικές εκλογές και στο μέλλον οι Βουλευτικές μέσω και κινητού τηλεφώνου, ανοίγει το δρόμο σε νοθείεςΓιώργος...

Για τη διαμαρτυρία των αγροτών με μπλόκα στους δρόμους

Η διαμαρτυρία των αγροτών με μπλόκα στους δρόμους είναι ένα θεμιτό μέτρο διαμαρτυρίας, αλλά είναι και αθέμιτο, διότι η παρακώλυση της κυκλοφορίας, πνίγει την...

Η Τεχνητή Νοημοσύνη Σχολιάζει τα Μνημόνια, το Δημοψήφισμα του 2015, τις Κυβιστήσεις, το «Τέλος των Μνημονίων» και Άλλα Τρέχοντα Ζητήματα – Μέρος 3ο

Μέρος 3ο (Τελευταίο, με  μια τοποθέτηση της ΤΝ πάνω στο ζήτημα της «επανόδου» των Σαμαρά - Τσίπρα - Πόσο «χρήσιμοι» είναι πολιτικά) Βασίλης Δημ. Χασιώτης (συνέχεια από Μέρος...

Προκόπιος Παυλόπουλος: Το «μετέωρο βήμα» του Ανθρώπου και της Ανθρωπότητας μπροστά στο κρίσιμο ζήτημα της πρόσφορης χρήσης των σύγχρονων μέσων της Τεχνητής Νοημοσύνης

Αθήνα, 1.12.2025Στην ομιλία του, κατά την παρουσίαση της μελέτης του Καθηγητή και πρώην Υπουργού κ. Παναγιώτη Ρουμελιώτη με τίτλο «Τεχνητή Νοημοσύνη: Ο Αγώνας ΗΠΑ – ΚΙΝΑΣ για την Πρωτοκαθεδρία», ο πρώην...

ΟΠΕΚΕΠΕ: Η δηλωση-προειδοποιηση του “Φραπε”

Μια ηχηρή προειδοποίηση έκανε ο «Φραπές» γνωστός και ως Γιώργος Ξυλούρης στην Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής για το σκάνδαλο ΟΠΕΚΕΠΕ! Μάλιστα, προκάλεσε φόβο και τρόμο...

Οσμή νοθείας στην ψηφοφορία με τα κινητά!

Η κυβέρνηση προτείνει να ψηφίζουμε από το κινητό. Και το παρουσιάζουν ως «διευκόλυνση». Η αλήθεια όμως είναι πολύ πιο απλή.Όταν η ψήφος περνάει σε ένα server...

Κοινωνικές Παροχές Τέλος: Παγκόσμιες δαπάνες σχεδόν 680 δισεκατομμύρια δολάρια σε όπλα σε μόλις ένα χρόνο

Το Διεθνές Ινστιτούτο Έρευνας για την Ειρήνη της Στοκχόλμης (ЅІРRІ) ανέφερε απότομη αύξηση στα έσοδα των κατασκευαστών όπλων στην τελευταία του έκθεση με στοιχεία...

Η Τεχνητή Νοημοσύνη Σχολιάζει τα Μνημόνια, το Δημοψήφισμα του 2015, τις Κυβιστήσεις, το «Τέλος των Μνημονίων» και Άλλα Τρέχοντα Ζητήματα – Μέρος 2ο

(συνέχεια από Μέρος 1) Βασίλης Δημ. Χασιώτης Χ : Αντιλαμβάνεσαι υποθέτω, ότι η αναφορά σου στη Χρυσή Αυγή, παρά τις διευκρινήσεις σου για τη διαφορά αξιών και αρχών...

Η εξόντωση του Σπύρου Κυπριανού και ο «ευέλικτος» Γ. Βασιλείου

Ήθελε να βρει λύση που να ικανοποιεί και τα τουρκικά συμφέροντα! Της Φανουλας Αργυρου απο το simerini.sigmalive.com Η περίπτωση της εμφάνισης του Γιώργου Βασιλείου με την υποστήριξη...

Ο Κρυφός Άξονας ΗΠΑ-Ρωσίας – Ποιο είναι το σχέδιο για τη διάλυση της ΕΕ;

Η διάλυση της Ευρωπαϊκής Ένωσης αποτελεί έναν από τους στρατηγικούς στόχους του Ιδρύματος Κληρονομιάς (Heritage Foundation) εδώ και είκοσι χρόνιαΠιο πρόσφατα, το Ίδρυμα έχει...

Ανεπιθύμητη Επίσκεψη ;

Τελευταία μας επισκέφτηκε ο κος Ζελένσκι («Ζ») για να υπογράψει με την Κυβέρνησή μας, τη μεταφορά στη χώρα του του Αμερικανικού LNG μέσω Ελλάδας,...

Η Τεχνητή Νοημοσύνη Σχολιάζει τα Μνημόνια, το Δημοψήφισμα του 2015, τις Κυβιστήσεις, το «Τέλος των Μνημονίων» και Άλλα Τρέχοντα Ζητήματα

Μέρος 1ο Βασίλης Δημ. ΧασιώτηςΣε συνέχεια του προηγούμενου άρθρου μου, («GPT 5 (Τεχνητή Νοημοσύνη) - Μια Πρώτη Συνάντηση και οι Απαραίτητες Συστάσεις», εις olympia.gr), συνέχισα τη «συνομιλία» μου με...

Τι έπεται της παρουσίασης, του όχι μόνον ήδη παρουσιασμένου αλλά και πολυδιαβασμένου κιόλας βιβλίου του Αλέξη Τσίπρα

Και από αύριο θα εισέλθουμε στην εβδομάδα της οποίας η τέταρτη ημέρα αναμένεται, σχετικά μεν, εναγωνίως δε, για τους εδώ στην Ελλάδα λοιπούς του χώρου...

ΟΠΕΚΕΠΕ: Η στρατηγική του συμψηφισμου δείχνει τήν παρασκηνιακή ένωση δύο συστημάτων γιά τήν διανομή της «πίτας»

Τό Μαξίμου κλητεύει τόν κουμπάρο της οικογενείας Μητσοτάκη ξανά, μετά τίς αποκαλύψεις γιά συνεργασία του μέ στέλεχος της Χαριλάου Τρικούπη Η στρατηγική του συμψηφισμου δείχνει...

Αλέξης Τσίπρας: Με καινούργια συσκευασία αλλά παλιά γεύση

• Ας φανταστούμε μια μεγάλη βιτρίνα σε πολυσύχναστο δρόμο, τόσο μεγάλη που να χωράει όλη την ιστορία του marketing και της πολιτικής σε μια...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ