Το Μινωικό ανάκτορο της Ζάκρου: Η ανακάλυψη του Νικόλαου Πλάτωνα

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Αρχαιολογικός χώρος Ζάκρου


Με αφορμή τη γέννηση του αείμνηστου αρχαιολόγου στις 8 Ιανουαρίου 1909 που έφερε στο φως το μινωικό ανάκτορο της Ζάκρου στο Λασίθι, επιχειρούμε μια αναδρομή στα σημαντικά ευρήματα της αρχαιολογικής του ανασκαφής καθώς και στο επιστημονικό του έργο.

Το ανάκτορο της Ζάκρου είναι το τέταρτο σε μέγεθος της Μινωικής Κρήτης. Βρισκόταν σε σημαντικό στρατηγικό σημείο, σε ασφαλισμένο κολπίσκο, και ήταν κέντρο εμπορικών ανταλλαγών με τις χώρες της Ανατολής, από την πλευρά της ανατολικής Μεσογείου, όπως φαίνεται από τα ευρήματα (χαυλιόδοντες ελέφαντα, φαγεντιανή, χαλκός κλπ). Αν και είναι το μικρότερο από τα τέσσερα μινωικά ανάκτορα της Κρήτης, αποτελεί το μοναδικό που βρέθηκε ασύλητο αποκαλύπτοντας ορισμένα από τα σημαντικότερα ευρήματα του μινωικού πολιτισμού.

Ήταν η αρχαιολογική σκαπάνη του Νικόλαου Πλάτων που αποκάλυψε αυτό το στρατηγικής σημασίας ανάκτορο. Οι πρώτες επισημάνσεις για πιθανά αρχαία κατάλοιπα στην περιοχή εντοπίζονται στο βιβλίο του Άγγλου ναυάρχου Th. Spratt “Travels in Crete” (1865) ο οποίος αναφέρει ότι είδε στην περιοχή ερείπια, ενώ οι Ιταλοί αρχαιολόγοι F. Halbherr και L. Mariani και ο Άγγλος Α. Evans έκαναν δοκιμαστικές έρευνες μικρής κλίμακας στην περιοχή (τέλη 19ου αιώνα).

AVvXsEj2iwl0Qwu33obDxCSbNS73DwJlp16jBhMAlPrUkvK9RpquXT0k5 cVP1ZvqKbyCNUVZkXncpRP5Ple4fFQDBzFLDhYLUUSsNp8FDTvYeHKqKHFr xHQjujwtgwuFbL1X3aKBQz6BsZSTHv6lSe9eLKfk wnuXY8CPVOzyC DvbvcGJL84VbzVjgqHp1g=s600

Ο Νικόλαος Πλάτων


Το 1901 γίνονται οι πρώτες συστηματικές ανασκαφές από την Αγγλική Αρχαιολογική Σχολή με επικεφαλής τον D. G. Hogarth, ο οποίος ανασκάπτει δύο αποθέτες και σπίτια που δέχτηκαν καταστροφές κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Ο Hogarth έφτασε κοντά στα όρια του ανακτόρου χωρίς όμως να το αποκαλύψει.

Εξήντα χρόνια αργότερα, μερικά χρυσά κοσμήματα που δόθηκαν ως “δώρο” από χωρικό στο γιατρό Γιαμαλάκη και εργασίες διαμόρφωσης στην περιοχή που έφεραν στο φως ογκόλιθους και ξίφος, στα 1961, ώθησαν τον αρχαιολόγο Νικόλαο Πλάτων να αρχίσει ανασκαφές με τη χρηματοδότηση των Aμερικανών L. και H. Pomerance. Η ανασκαφή του αποκάλυψε το ανάκτορο και την πόλη γύρω από αυτό.

Οπως εξιστορεί ο καθηγητής Προϊστορικής Αρχαιολογίας στο Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών Λευτέρης Πλάτων, γιος του Νικόλαου Πλάτωνα, «ο Νικόλαος Πλάτων ήταν έφορος αρχαιοτήτων της Κρήτης και υποπτευόταν ότι κάτι σημαντικό, κάποιο μινωικό ανάκτορο όπως της Κνωσού, της Φαιστού και των Μαλίων, πρέπει να υπάρχει και στην ανατολική Κρήτη».

Ο ίδιος κατά τη δεκαετία του ’50 «έσκαψε» πολλές θέσεις στην περιοχή της Σητείας, ανακαλύπτοντας σημαντικά κτήρια, αλλά όχι το ανακτορικό κέντρο που προσδοκούσε. «Όταν επισκέφθηκε την Ζάκρο το 1960, αμέσως αντιλήφθηκε την σπουδαιότητά της. Και ήδη στην δεύτερη ανασκαφική περίοδο αποδείχτηκε ότι εδώ βρισκόταν το ανακτορικό κέντρο της ανατολικής Κρήτης» σημειώνει ο γιος του.

AVvXsEi yCuLz8lJBxsM5Eu4yMtQ8cZXJYRbLnDwoTekixPQ7uE1wqtA sCjwKvaAhvEMk8UR7UknEFETNOzZUbgzXosDo1JW upi8SgBCJxgw7POFqRTtKUs q66nkxhbsZvWdpBPwmzwfuv

Ρυτό από χλωρίτη σε σχήμα κεφαλής ταύρου. Ανάκτορο Ζάκρου, 1450 π.X. [Credit: Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου]


Ο Νικόλαος Πλάτων, με διδακτορικές σπουδές στο Παρίσι, επιστρατευμένος στην ηπειρωτική Ελλάδα στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, επιστρέφει εσπευσμένα στα Χανιά μετά τη Μάχη της Κρήτης το 1941. Έχοντας αποφασίσει να διασώσει αρχαιολογικούς θησαυρούς από το πλιάτσικο των ναζί, κάνει με περισσή αυταπάρνηση ό,τι περνά από το χέρι του, προκειμένου να μην παραδοθούν τα αγάλματα και οι αρχαιότητες του Αρχαιολογικού Μουσείου Ηρακλείου στους κατακτητές.

Μπορεί να μην κατάφερε να αποτρέψει τις κλοπές αρχαιοτήτων στο υπόλοιπο νησί, ωστόσο η αναφορά που συνέταξε ως έφορος αρχαιοτήτων για τη δράση των ναζί στην Κρήτη και ο τρόπος με τον οποίο υπερασπίστηκε τις αρχαιότητες, καταδεικνύει την αφοσίωσή του και το επίμονο όσο και επίπονο έργο του το οποίο συνετέλεσε αρκετές δεκαετίες μετά, στον επαναπατρισμό κλεμμένων αρχαιοτήτων από την Κρήτη.

Το ανάκτορο της Ζάκρου

Σύμφωνα με τα όσα γνωρίζουμε σήμερα, το ανάκτορο αποτέλεσε κέντρο διοίκησης, θρησκείας και εμπορίου στο απώτατο ανατολικό άκρο της Κρήτης, σε μια θέση με μεγάλη οικονομική και στρατηγική σημασία. Στο “Φαράγγι των Νεκρών”, όπως λέγεται το Φαράγγι που φθάνει από την Πάνω Ζάκρο στην Κάτω, αποκαλύφθηκαν ταφές σε σπήλαια στις πλαγιές του.

Στον χώρο ανακαλύφθηκαν επίσης αγγεία καθώς και αργιλικές πλάκες με επιγραφές σε Γραμμική Α. καθώς και αρχαίος λαβύρινθος όμοιος με αυτούς της Κνωσού και της Φαιστού. Η αρχιτεκτονική δομή του ανακτόρου ακολουθεί εκείνη των άλλων μινωικών ανακτόρων του νησιού: γύρω από μία κεντρική αυλή αναπτύσσονται τα υπόλοιπα κτίρια (εργαστήρια, δωμάτια κατοικίας κ.ά.), υπάρχουν αίθουσες με πολύθυρα και δεξαμενές καθαρμών.

AVvXsEgX1Ro5KajJvGR8nesiJMcdOiqszDK zu6hgFXzIT8C7IvGrWFWEKPC1NpFCIJYJxmJKCDx0jUkW5WavCzuOS Bz1Zl5gooCYuKJ7arc9qwQMylLOAFOh

Ακέραιη, λίθινη κοσμηματοθήκη με πώμα που φέρει ανάγλυφη διακόσμηση ξαπλωμένου σκύλου. Ζάκρος, Σπηλαιώδης Τάφος στο Φαράγγι των Νεκρών, 2600-2300 π.Χ. [Credit: Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου]


AVvXsEjLLuntAXMtZYfs680ixUUEPg 9eHFAjLv41hPRzTMR6TtuKbpG8YpnzdjZKrtJBspEbYWs x7pbSmDGCytilYVCI85xZqekSCLdhYoz0EVWfW3RLc0q7nlXWZdFhotaJsisQc4r IWOBncym8KmbquwA5GQZhUoSDaLVR65Pkubn YuosN2C4KDXAJSQ=s600

Τελετουργικός αμφορέας από πολύχρωμο λίθο, με διπλό χείλος και ψηλές σιγμοειδείς λαβές. Ανάκτορο Ζάκρου, 1450 π.Χ. [Credit: Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου]


Το 1963 η ανασκαφική σκαπάνη έπεσε πάνω στο ασύλητο θησαυροφυλάκιο του ανακτόρου- ένα δωμάτιο μέσα στο οποίο οι Μινωίτες είχαν τοποθετήσει σε θήκες (σαν κασέλες) τα τελετουργικά σκεύη του ιερού, κατασκευασμένα από πολύτιμες πρώτες ύλες, εισαγόμενες από διάφορες περιοχές της Ανατολικής Μεσογείου. Βρέθηκε μια καταπληκτική συλλογή από «ρυτά», σπονδικά αγγεία δηλαδή, από αιγυπτιακό αλάβαστρο, φαγεντιανή, οψιανό από τη Νίσυρο ή σπαρτιατικό βασάλτη. Κοσμήματα επίσης, από ελεφαντόδοντο ή ορεία κρύσταλλο».

Η αίγλη του μινωικού ανακτόρου

Η συνολική έκταση του ανακτόρου της Ζάκρου και των παραρτημάτων του ξεπερνά τα 8.000 τ.μ. και υπολογίζεται ότι στο χώρο αυτό υπήρχαν περίπου 300 διαμερίσματα – μαζί με τους ορόφους- διαφόρων χρήσεων. Το ανάκτορο ακολουθεί το βασικό σχέδιο των άλλων μινωικών ανακτόρων, με κύρια είσοδο στην ανατολική πλευρά του, ενώ δεύτερη κεντρική πύλη βρισκόταν στη ΒΑ πλευρά, όπου κατέληγε πλακόστρωτος δρόμος, προερχόμενος από το λιμάνι.

Ένας κλιμακωτός διάδρομος κατηφορίζει προς τη ΒΑ πύλη και προχωρεί ως την κεντρική αυλή, διαστάσεων 30Χ12 μ. Η αυλή συνιστά τον πυρήνα του όλου οικοδομήματος και τον χώρο όπου λάμβαναν χώρα θρησκευτικές τελετές. Η κεντρική αυλή περιβαλλόταν από μεγαλοπρεπείς προσόψεις και στοές με κίονες-πεσσούς που στήριζαν βεράντες και στη ΒΔ γωνία της υπήρχε κτιστός βωμός.

AVvXsEiKxj6fT2NxOAQZjIHaIP4rZks2O68HDZ3F0q50Zo0hHNbv LlGfza0cEMeE79mmzx06Y5nOUiVHYuOljVnNdAd3fwIRVl1F5E3FZ6sZ04DeOaGvrclr49o0s8NUFX GEIKpaw H0g7WkC6GgSZRk0aeW

Μικρό, κομψό ρυτό από ορεία κρύσταλλο, με λαβή από κρυστάλλινα σφαιρίδια που συνδέονται με χάλκινο σύρμα. Επίχρυσα ελεφαντοστέινα δισκία κοσμούν τον δακτύλιο του λαιμού. Ανάκτορο Ζάκρου, 1450 π.Χ. [Credit: Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου]


Η δυτική πτέρυγα, ο κατ’ εξοχήν χώρος λατρείας στον οποίο υπήρχε είσοδος πλαισιωμένη από δύο μικρότερες, ήταν απέναντι από το βωμό. Υπήρχε προθάλαμος, αίθουσα και μία μεγάλη υπόστυλη αίθουσα “τελετουργιών” (12Χ10 μ.) με περίστυλο φωταγωγό και πολύθυρα, το ένα από τα οποία οδηγούσε σε “αίθουσα συμποσίων”, όπως ονομάσθηκε εξαιτίας της εύρεσης αμφορέων και οινοχοών. Το δυτικό τμήμα της πτέρυγας καταλαμβάνεται από το Ιερό που αποτελείται από 11 δωμάτια, μερικά από τα οποία είχαν θήκες ή κόγχες. Το κυρίως ιερό ήταν ένα μικρό δωμάτιο- που δεν ήταν προσιτό στο κοινό- με ψηλό πεζούλι για την απόθεση αντικειμένων. Δίπλα σε αυτό υπήρχε υπόγεια δεξαμενή καθαρμών, ενώ νότια υπάρχουν τρία βοηθητικά δωμάτια: ένα εργαστήριο λιθοξόου, μια αποθήκη και το θησαυροφυλάκιο -το μοναδικό του μινωικού κόσμου που βρέθηκε ασύλητο και έδωσε μια μεγάλη σειρά από αριστουργηματικά τελετουργικά σκεύη.

Πιο δυτικά ακόμη υπάρχει το αρχειοφυλάκειο, όπου πάνω σε πήλινα ράφια ήταν τοποθετημένα κιβωτίδια με τις πήλινες πινακίδες των αρχείων, με σημεία της Γραμμικής Α γραφής. Νότια, στους αποθέτες του Ιερού, σε λίθινα διαχωρίσματα φυλάσσονταν λατρευτικά αντικείμενα. Έξω από τη δυτική όψη, σε μεταγενέστερη οικοδομική φάση προστέθηκαν εργαστηριακοί χώροι.

Στην ανατολική πτέρυγα βρίσκονταν τα βασιλικά διαμερίσματα και το διοικητικό κέντρο: Το “διαμέρισμα της βασίλισσας” με πολύθυρα, το “διαμέρισμα του βασιλιά” – η μεγαλύτερη αίθουσα του ανακτόρου- ενώ από την κεντρική αυλή ένα πολύθυρο οδηγούσε στην “αίθουσα της δεξαμενής”, στο κέντρο της οποίας υπήρχε δεξαμενή διαμέτρου 7μ., όπου ένα θωράκιο στήριζε μια σειρά από τουλάχιστον πέντε κίονες. Άλλες δύο εγκαταστάσεις ενός φρέατος-κρήνης βρίσκονταν στην πτέρυγα αυτή.

AVvXsEhJ8 WeyQ0eFN

Λίθινο κύπελλο κοινωνίας από ασβεστόλιθο. Ανάκτορο Ζάκρου, 1450 π.Χ. [Credit: Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου]


AVvXsEhkSmTke6i451Ww0wuWbYmA04TBkXXCL1sus28bLG88Q1gP9Ku62kKEP PTFdYAxaG n2QzegHixtwuD YyAZF2owg8tsPqAKwpu

Λίθινο ρυτό από στεατίτη με ίχνη χρυσής επένδυσης που διακοσμείται με ανάγλυφη παράσταση ιερού κορυφής. Ο περίβολος του ιερού επιστέφεται με ιερά κέρατα. Ανάκτορο Ζάκρου, 1450 π.Χ. [Credit: Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου]


Στη νότια πτέρυγα υπάρχει μικρό συγκρότημα εργαστηρίων όπου παρασκευάζονταν αρώματα και μικροαντικείμενα από φαγεντιανή, ορεία κρύσταλλο κλπ. Στη βόρεια πτέρυγα υπάρχει μεγάλο κλιμακοστάσιο που οδηγεί στον πάνω όροφο, οι “αποθήκες των βασιλικών διαμερισμάτων”, λουτρική εγκατάσταση και ένα μεγάλο δωμάτιο, προσιτό από διάδρομο, που ερμηνεύεται ως μαγειρείο και το οποίο εξυπηρετούσε αίθουσα συμποσίων στον πάνω όροφο.

– Τα ευρήματα της Ζάκρου εκτίθενται στο Μουσείο Ηρακλείου το οποίο παραχώρησε το φωτογραφικό υλικό, ενώ μερικά υπάρχουν στο Μουσείο Σητείας και Αγίου Νικολάου.

Πηγή: ΥΠΠΟΑ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Η σχισμή στην εξώπορτα με την λέξη “Επιστολαί”…

Στην εξώπορτα του σπιτιού μας υπήρχε μια σχισμή, με καπάκι μπρούτζινο και μπορντούρα σιδερένια, με σχέδια Το καλυμμα της σχισμής έγραφε “Επιστολαί”. Από εκεί...

Το ιδανικό παιδικό “μενού” για τα Χριστούγεννα

Η προσμονή των γιορτών συνδέεται με τα γλυκά - Και στην Ελλάδα, όμως, μικροί και μεγάλοι είμαστε… περικυκλωμένοι από διάφορα εορταστικά εδέσματα Μάλλον τώρα καταλαβαίνετε...

Ποδόσφαιρο και μπάσκετ: Συγκριτική ανάλυση των κορυφαίων διαχρονικά ευρωπαϊκών εθνικών ομάδων 

Ποδόσφαιρο και μπάσκετ: Συγκριτική ανάλυση των κορυφαίων διαχρονικά ευρωπαϊκών εθνικών ομάδων            Το παρόν άρθρο συγκρίνει τις επιδόσεις των χωρών που έχουν κατακτήσει...

Κώστας Βαξεβάνης: Κρέμονται από τα φρύδια του «Φραπέ»

Τα τελευταία χρόνια δεν υπάρχει εικόνα που να έχει απαξιώσει τόσο τη θεσµική λειτουργία της Βουλής όσο το ειρωνικό και απειλητικό σήκωµα του φρυδιού...

Ματωμένα Χριστούγεννα: Η άγνωστη ταινία με την Έλλη Λαμπετη και το δυνατό καστ

Το 1951 η Ελλάδα προσπαθούσε να σταθεί στα πόδια της. Ουσιαστικά στη χώρα ειχαν σταματήσει να ακούγονται τα κανόνια του πολέμου κάτι λιγότερο από...

Οταν τα πρωινάδικα δεν ασχολιόντουσαν με την κάθε Τουνη και ειχαν καλεσμένους αληθινούς καλλιτέχνες: Μια εξαιρετική εμφάνιση του Χάρρυ Κλυνν στο Mega πριν πολλά...

Υπήρχε κάποια εποχή που τα πρωινάδικα ασχολιόντουσαν με πραγματικούς καλλιτέχνες και όχι με "αστερες" του instagram Μια απολαυστική εμφάνιση του Χάρρυ Κλυνν σε πρωινή εκπομπή...

Μελομακάρονα: Ένας αρχαιοελληνικός άρτος αφιερωμένος στους νεκρούς

Ένας αρχαιοελληνικός άρτος αφιερωμένος στους νεκρούς λούστηκε με μέλι, γέμισε μπαχαρικά και έγινε το σύμβολο των Ελληνικών Χριστουγέννων Τα χριστούγεννα είναι γιορτή που πάτησε σε...

Στα μπλόκα ο πρωθυπουργός αλλά όχι αυτά των αγροτών

Στα μπλόκα βρέθηκε ο Κυριάκος Μητσοτάκης αλλά όχι εκείνα των αγροτών Χθες το βράδυ ο Κυριάκος Μητσοτάκης βρέθηκε σε μπλόκο της τροχαίας για αλκοτέστ.Σταμάταγε η...

Αποθεώθηκε ο Κωστής Μαραβέγιας στο The Voice στη θέση της Ελενας Παπαρίζου

Την θέση της Ελενας Παπαρίζου στο The voice πήρε ο Κωστής Μαραβέγιας καθώς η Ελενα αντιμετωπίζει σοβαρό πρόβλημα υγείας και νοσηλεύεται 

Γεωμυθολογία και μαντική στο Iερό των Δελφών

Η έναρξη της μεγάλης ανασκαφής στους Δελφούς αντιδόνησε τον παλμό μιας αρχαίας κοινωνίας με καταλυτικό ρόλο στην ιστορία του πολιτισμού Συνδυάζοντας τη συγκλονιστική ομορφιά του...

Η πιο συγκινητική στιγμή με τον Γιώργο Μαζωνάκη στο The voice

Απο τις καλύτερες στιγμές του φετινού voice

Η φωτογραφία με τη μυστηριώδης Ferrari που ανέβασε ο Γιώργος Κύρτσος

Σε ανάρτηση του που συνοδεύεται με τη φωτογραφία μιας Ferrari ο Γιώργος Κύρτσος αναφέρει: Φεράρι,μόνη,περιμένει «γαλάζιο» «τυχερό» του ΟΠΕΚΕΠΕ.. https://twitter.com/giorgoskyrtsos/status/1999860857002426876?s=61

Εμπεδοκλής: Η Φιλότης και το Νείκος, Τα Τέσσερα Στοιχεία

Ο Εμπεδοκλής γεννήθηκε στον Ακράγαντα, μια από τις ωραιότερες πόλεις της Μεγάλης Ελλάδας, το 490 π.Χ. Θα πρέπει να ήρθε σε επαφή τόσο με τους...

Φυτό “υπομονή”, ο κάκτος των Χριστουγέννων

Στον ελληνικό χώρο, ο κάκτος των Χριστουγέννων (Schlumbergera sp.) είναι γνωστός και ως “υπομονή”, ένα από τα φυτά που συναντάμε παραδοσιακά στις αυλές των...

Νεκρός στα 60 του χρόνια ο θρύλος του Χόλυγουντ, ο αγαπημένος πρωταγωνιστής του Ταραντίνο, Peter Greene

Ο Peter Greene, γνωστός για το 'Pulp Fiction' και το 'The Mask' βρέθηκε νεκρός στα 60 του μέσα στο διαμέρισμα της Νέας Υόρκης Η Αστυνομία...

Μαρία Καρυστιανου: Ενώ όλοι μας είμαστε υπόλογοι απέναντι στον νόμο, οι Έλληνες πολιτικοί δεν είναι, διότι τους προστατεύει το άρθρο 86 του Συντάγματος

Επειδή για άλλη μία φορά τα Μέσα Ενημέρωσης στην Ελλάδα, με ελάχιστες εξαιρέσεις, ΑΠΟΣΙΩΠΟΥΝ το τεράστιο θεσμικό θέμα που έθεσα στην Ευρώπη, οφείλω να...

O Επίκουρος κι η εξέλιξη της ανθρώπινης κοινωνίας

Ο Επίκουρος, στην Επιστολή προς τον Ηρόδοτο, αναφέρει τις τρεις κύριες αιτίες όπου βασίστηκε η ανθρωπότητα για να προοδεύσει δημιουργώντας τον ανθρώπινο πολιτισμό Οι κοινωνίες δεν προέκυψαν...

Φως στο Τούνελ: Ποιες νέες μαρτυρίες ήρθαν στο φως για το διπλό φονικό στην Φοινικούντα

Αυτόπτης μάρτυρας της απόπειρας  στη Φοινικούντα περιέγραψε στην εκπομπή «Φως στο Τούνελ» το βράδυ της Παρασκευής με ανατριχιαστικές λεπτομέρειες τα όσα βίωσε εκείνη τη...

Ιππαρχία: Η Κυνική φιλόσοφος που αψήφησε την Αθήνα

Στην ένδοξη Αθήνα του 4ου αιώνα π.Χ., οι περισσότερες γυναίκες έμεναν στο σπίτι, αφιερωμένες στον σύζυγο, τα παιδιά και τις οικιακές υποχρεώσεις Μέσα σε αυτό...

Ιφιγένεια: Η πιο αινιγματική μορφή της Ελληνικής μυθολογίας

Η Ιφιγένεια, η πιο αινιγματική μορφή της Ελληνικής μυθολογίας, αποτελεί σύμβολο της θυσίας και της οικογενειακής αφοσίωσης Πράγματι, η ιστορία της, άρρηκτα συνδεδεμένη με τον...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ