Δημήτριος ο Φαληρεύς: Ο φιλόσοφος που διετέλεσε επιμελητής της πόλης των Αθηνών

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ο Δημήτριος ο Φαληρεύς ήταν αρχαίος Έλληνας πολιτικός, που διακρίθηκε ακόμη ως ρήτορας, συγγραφέας και φιλόσοφος της Περιπατητικής Σχολής. Η γέννηση του τοποθετείται περί το 345 π.Χ. στο Φάληρο, εξ ου και το προσωνύμιο του. Όσον αφορά στη ζωή και τη δράση του οι πληροφορίες που μας παραδίδονται προέρχονται κυρίως από τον Διογένη Λαέρτιο και το λεξικό «Σούδα». Ήταν γιος του Φανόστρατου, ενώ ο Διογένης Λαέρτιος παραδίδει κάποια είδηση, σύμφωνα με την οποία ο Δημήτριος «ην εκ της Κόνωνος οικίας».

Στο σημείο αυτό ο Αιλιανός αναφέρει ότι ο Δημήτριος υπήρξε δούλος στην οικία του Τιμόθεου, γιου του Κόνωνος. Ωστόσο, οι μελετητές αξιολογούν ως αναξιόπιστη αυτή την πληροφορία, ενώ δέχονται ότι η οικογένεια του είχε στενές σχέσεις με την οικογένεια του Κόνωνος. Όταν ο Δημήτριος ήταν νέος φημιζόταν για την ομορφιά του, για την οποία είχε χαρακτηριστεί ως «Χαριτοβλέφαρος».

Η παιδεία του ήταν ιδιαιτέρως επιμελημένη και υπήρξε μαθητής του Αριστοτέλη και του διαδόχου του στην Περιπατητική Σχολή, του Θεόφραστου από την Ερεσό.

Κοντά στους δυο φιλοσόφους απέκτησε βαθιά μόρφωση, ενώ συνέγραψε πλείστα συγγράμματα, τα οποία όμως δεν διασώζονται σήμερα. Όσον αφορά στο πολιτικό επίπεδο υπήρξε οπαδός της αντιμακεδονικής μερίδας, η οποία είχε ταχθεί κατά του Αντιπάτρου, ενώ όπως θα αποδειχτεί αργότερα θα αναπτύξει πολύπλευρη δραστηριότητα στα εσωτερικά ζητήματα της Αθήνας, όπου θα διακριθεί ως νομοθέτης και διαχειριστής.

Ακόμη, φημιζόταν για την ρητορική του δεινότητα, ενώ πηγές αναφέρουν ότι ήταν εκείνος που εισήγαγε το ασιατικό ύφος στην τέχνη της ρητορείας. Η ικανότητα του αυτή ήταν η αιτία απόκτησης μεγάλης επιρροής στην Αθήνα, με αποτέλεσμα να διοριστεί από τον βασιλιά Κάσσανδρο ως «επιστάτης» των Αθηναίων πολιτών. Έτσι, εκλέχθηκε επιμελητής της πόλης και η διακυβέρνηση του διήρκησε δέκα συναπτά έτη (317 π.Χ. – 307 π.Χ.), όπου υπηρέτησε επάξια την πόλη και τον λαό. Έδειξε έντονη δραστηριότητα στον οικονομικό και τον νομοθετικό τομέα, επιτυγχάνοντας με τις ρυθμίσεις του την αύξηση των εσόδων της Αθήνας, αλλά και την μεταμόρφωση της, μέσω των καλαίσθητων διακοσμήσεων του. Συγκεκριμένα, ανέβασε τις ετήσιες προσόδους της πόλης σε 1.200 τάλαντα, ενώ θέσπισε νόμους για την περιστολή της πολυτελούς και έκλυτης διαβίωσης.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσίασαν οι νόμοι του για τον περιορισμό της χλιδής, με πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα την απαγόρευση της κατασκευής μεγαλόπρεπων ταφικών μνημείων. Λιτές επιτύμβιες στήλες αντικατέστησαν τις πλούσια διακοσμημένες, μαρμάρινες ληκύθους και τα εντυπωσιακά ανάγλυφα με σκηνές αποχαιρετισμού, με αποτέλεσμα το τέλος της αττικής τέχνης των νεκρικών μνημείων. O νόμος αυτός και άλλοι ανάλογοι του Δημητρίου του Φαληρέως διατηρήθηκαν ενεργοί επί αιώνες, γεγονός που αποδεικνύει ότι είχαν την υποστήριξη της δημόσιας κοινής γνώμης, καθώς ο λαός είχε κουραστεί από την προκλητική επίδειξη πλούτου των ισχυρών της πόλης. Στο σημείο αυτό ιστορικές πηγές μας πληροφορούν ότι οι Αθηναίοι ως ένδειξη αναγνώρισης της προσφοράς του, έστησαν προς τιμήν του 360 ανδριάντες, έναν για κάθε μέρα του έτους, οι περισσότεροι από τους οποίους τον απεικόνιζαν έφιππο ή πάνω σε άρμα.

Screen+Shot+2014 05 11+at+11.04.47+PM

Ωστόσο, μετά την κατάληψη της Αθήνας από τον Δημήτριο Α’ τον Πολιορκητή (307 π.Χ.) και την απόβαση του στον Πειραιά, η πολιτική του σταδιοδρομία του Δημήτριου λήγει. Αν και ο ίδιος κατείχε την Μουνιχία, δηλαδή τον σημερινό λόφο της Καστέλας του Πειραιά και συγκεκριμένα την κορυφή και την ανατολική πλαγιά με τον προ αυτού όρμο, αλλά και σημαντική στρατιωτική δύναμη, τράπηκε σε φυγή στη Θήβα και από εκεί κατέφυγε στην Αίγυπτο, για να γλιτώσει την θανατική ποινή που του επέβαλαν οι Αθηναίοι. Αμέσως μετά την πτώση του οι Αθηναίοι έσπευσαν να καταστρέψουν τους ανδριάντες του, από τους οποίους άλλους έριξαν στη θάλασσα, άλλους πούλησαν και άλλους έκοψαν για να κατασκευάσουν αγγεία, τις λεγόμενες «αμίδες».

Ο φιλόσοφος στην Αίγυπτο συνάντησε την θερμή υποδοχή του βασιλιά Πτολεμαίου του Σωτήρα, ο οποίος του απέδωσε μεγάλες τιμές. Βλέποντας ο Δημήτριος τις κοινωνικοπολιτικές εξελίξεις που επέφερε η ραγδαία επέλαση των μακεδονικών φαλαγγών στις αχανείς εκτάσεις της Περσικής Αυτοκρατορίας, έπλασε ένα όνειρο που είχε σχέση με την ανάδειξη του ελληνικού πνεύματος σε παγκόσμια κλίμακα, καταφέρνοντας να πείσει με τις προτροπές του τον Πτολεμαίο να δημιουργήσει στην Αλεξάνδρεια σχολή και βιβλιοθήκη, όπου θα συγκεντρώνονταν όλα τα βιβλία του τότε γνωστού κόσμου. Τότε ακριβώς, ο βασιλιάς της Αιγύπτου του ανέθεσετην ίδρυση της Βιβλιοθήκης της Αλεξάνδρειας. Με αυτό τον τρόπο, ο Δημήτριος έθεσε τα θεμέλια της γραμματικής και της κριτικής φιλολογίας, ενώ με τις συμβουλές του συνείσφερε στην μετάφραση των ιερογλυφικών χρονικών της Αιγύπτου και άλλων απόκρυφων βιβλίων.

Ο Φαληρεύς, έχοντας θητεύσει επιτηρητής της Αθήνας, γνώριζε από κοντά τη λειτουργία και τη σύνθεση της Ακαδημίας του Πλάτωνα και του Λυκείου του Αριστοτέλη, ενώ πιθανολογείται ότι είχε διδαχθεί από τον ίδιο το φιλόσοφο τον τρόπο οργάνωσης μιας βιβλιοθήκης.Το όνειρο του Δημητρίου άρχισε να υλοποιείται περί το 300 π.Χ. με την ανέγερση του «Μουσείου», του πρώτου πανεπιστημίου στον κόσμο. Το «Μουσείο» ήταν σχολή που δημιουργήθηκε σύμφωνα με τα πρότυπα των δύο αθηναϊκών σχολών και ονομάστηκε έτσι επειδή ήταν αφιερωμένο στις Εννέα Μούσες, τις προστάτιδες των τεχνών και των επιστημών.Ο Δημήτριος με το δημιουργικό του πνεύμα αντιλήφθηκε ότι για να υπάρξει πρόοδος στον τομέα της γνώσης, δεν χρειάζεται μόνο η σύνθεση μιας σχολής με διαπρεπή μυαλά, αλλά και η καταγραφή και συγκέντρωση των ερευνών σε ένα μέρος.

Το ύφος του ήταν φιλοσοφικό, αναμιγμένο με «ρητορικήν ευτονίαν», αλλά ασυνήθιστα γλυκερό στους δέκα Αττικούς Ρήτορες. Επιπροσθέτως, ο Διογένης Λαέρτιος μας παραδίδει έναν κατάλογο των συγγραμμάτων του Δημήτριου, ο οποίος περιέχει 45 τίτλους, και στον οποίο περιλαμβάνονται έργα ρητορικά, πολιτικά, φιλοσοφικά, αλλά και γραμματικού και φιλολογικού περιεχομένου. Ειδικότερα, το έργο του με τίτλο «Περί της Δεκαετίας», περιείχε τον απολογισμό της δράση του όταν ήταν επιμελητής της πόλης των Αθηνών. Επιπλέον, ένα άλλο σύγγραμμα του είναι γνωστό με τον τίτλο «Σωκράτης». Όσον αφορά στην πολιτική νομοθεσία, ανήκουν τα έργα του «Περί της Αθήνησι Νομοθεσίας» και «Περί των Αθήνησι Πολιτειών». Ακόμη, είχε προβεί στην συγγραφή και άλλων έργων, με περιεχόμενο τεχνοκρατικό και φιλολογικό, μερικά εκ των οποίων είναι το «Περί Ρητορικής», το «Περί Ηλιάδος» και το «Περί Οδύσσειας». Ένα ακόμη σύγγραμμα του φέρει τον τίτλο «Αισωπίων», ενώ λέγεται ότι είχε συνθέσει και παιάνες για τον θεό Σάραπι, λόγω του ότι είχε ανακτήσει τη χαμένη του όραση έπειτα από δεήσεις στον θεό αυτό.

200px

Τέλος, όταν διαδέχτηκε τον θρόνο ο Πτολεμαίος ο Φιλάδελφος, ο Δημήτριος έχασε την βασιλική εύνοια, γιατί είχε συμβουλέψει τον Σωτήρα να προτιμήσει ως διάδοχο του τον Πτολεμαίο τον Κεραυνό. Αναφορικά με τον θάνατο του Φαληρέως, οι αρχαίες πηγές αναφέρουν δυο εκδοχές, είτε ότι πέθανε στη φυλακή, είτε εξόριστος στην Άνω Αίγυπτο, από δάγκωμα δηλητηριώδους φιδιού το 280 π.Χ. Αξίζει να σημειωθεί ότι με τον θάνατο του επήλθε το τέλος της φυσικής ρητορείας, ενώ ανοίχτηκε η εποχή ενός ρητορικού είδους που ήταν περισσότερο τεχνητό και επιδεικτικό.

Πηγή: master-lista

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Ο Μέγας Αλέξανδρος και η ιστορική ομιλία στην Ώπιδα

Το 324 π.Χ., μετά από δέκα χρόνια θριάμβων, ο Μέγας Αλέξανδρος επέστρεψε στην Ώπιδα, κοντά στη σημερινή Βαγδάτη. Εκεί, η απόφασή του να αποστρατεύσει...

Μια αποκάλυψη σχετικά με την σύζυγο του Νότη Σφακιανάκη έκανε άθελά του ο ανιψιός του τραγουδιστή

Ο Κωνσταντίνος Σφακιανάκης, γιος του αδελφού του Νότη Σφακιανάκη, Γιώργου που έφυγε το 2004 από την ζωή από σοβαρή ασθένεια, μίλησε στην εκπομπή «Το...

Η παραλία στην αρχαία Ελλάδα: χώρος φόβου και δοκιμασίας

Γιατί αγαπάμε τις παραλίες σήμερα;Οι καλοκαιρινές διακοπές μάς φέρνουν συνήθως δίπλα στη θάλασσα. Η παραλία θεωρείται τόπος χαλάρωσης, όπου ηρεμούμε με τον ήχο των...

Αϊ-Χανούμ: Η χαμένη πόλη που φύλαγε ελληνική σοφία

Από τη “Βακτριανή οπτασία” στην πραγματικότητα Για πολλά χρόνια, η ύπαρξη ελληνικών πόλεων στη μακρινή Βακτρία θεωρούνταν απλώς «μαγική εικόνα». Αυτό άλλαξε τη δεκαετία του...

Οι τέσσερις μεγάλες ιδέες του Πλάτωνα για την ευτυχία

Ποιος ήταν ο Πλάτωνας;Ο Πλάτωνας γεννήθηκε στην Αθήνα πριν από περίπου 2.400 χρόνια, σε μια εύπορη και αριστοκρατική οικογένεια. Μαθητής και φίλος του Σωκράτη,...

Η θρησκευτική λατρεία του κροκόδειλου και ο θεός Σομπέκ στην Αίγυπτο

Πριν από 2.000–3.000 χρόνια, οι Αρχαίοι Αιγύπτιοι δεν έβλεπαν τον κροκόδειλο μόνο ως επικίνδυνο θηρίο του Νείλου. Τον θεωρούσαν ιερό ζώο, συνδεδεμένο με τον...

Η αλήθεια για τον Άδη: Δίκαιος θεός, όχι δαίμονας

Γιατί θεωρούμε τον Άδη κακό;Στη σύγχρονη σκέψη, ο θεός του Κάτω Κόσμου συχνά ταυτίζεται με τον Σατανά, με αποτέλεσμα ο Άδης να παρουσιάζεται ως...

Σοβαρά εσωκομματικά προβλήματα δημιουργεί η έλευση του Ανδρέα Λοβερδου στην ΝΔ

Την φωτογραφία με το χιουμοριστικό σχόλιο την αλιεύσαμε στο διαδίκτυο.

Η ιστορία των αλόγων στην αρχαία Ελλάδα

Τα άλογα έπαιξαν σχεδόν μυθολογικό ρόλο στην ιστορία της Αρχαίας Ελλάδας και είχαν πάντα ιδιαίτερη σημασία. Οι αρχαίοι Έλληνες τα έβλεπαν ως τα ευγενέστερα...

Ανατροπή με την εκπομπή με τους δισεκατομμυριούχους που θα έκανε ο Σάκης Ρουβας στην ΕΡΤ

Πριν λίγες βδομαδες διαβάζαμε τα εξής για τον Σάκη Ρουβα:Σύμφωνα με το govastileto.gr ο Σάκης Ρουβάς ετοιμάζεται για ένα καινούριο τηλεοπτικό στοίχημα στην ΕΡΤ,...

Ορτανσία: Ένα εντυπωσιακό λουλούδι που θα μπορούσαμε να χαρακτηρίσουμε κλασικό, καθώς τη θυμόμαστε με νοσταλγία ανθισμένη στην αυλή των γονιών μας

Μέχρι και σήμερα, η ορτανσία αποτελεί έναν από τους πιο δημοφιλείς ανθοφόρους θάμνους που φυτεύεται την εποχή της άνοιξης στον κήπο, ενώ αποτελεί εξαιρετικό...

Σάλος με το σχόλιο του Πορτοσαλτε για την μεταγραφή του Μητσοτακη: Πόνεσε η έλευση Ανδρέα Λοβέρδου, πανταχόθεν

Τι γίνεται ρε παιδιά; (Μέρος 2ο)Οχι, μόνο δεν πέφτει, αλλά υποδέχεται κ μεταρρυθμιστή της Κεντροαριστεράς!Πόνεσε η έλευση Ανδρέα Λοβέρδου, πανταχόθεν..https://twitter.com/arisportosalte/status/1968150215636168874?s=61

Σήμερα η μεγάλη συναυλία στο Καλλιμάρμαρο για τον Γρηγόρη Μπιθικώτση

«ΑξΙΟΣ ΕΣΤΙ» ΣΥΝΑΥΛΙΑ - ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΝ ΓΡΗΓΟΡΗ ΜΠΙΘΙΚΩΤΣΗΜια συναυλία αφιερωμένη στον Γρηγόρη Μπιθικώτση, τον «σερ» της ελληνικής μουσικής, θα πραγματοποιηθεί στο Καλλιμάρμαρο Παναθηναϊκό Στάδιο...

Αγίες Σοφία, Πίστη, Ελπίδα και Αγάπη

Μάρτυρες της χριστιανικής εκκλησίας, η μνήμη των οποίων εορτάζεται στις 17 Σεπτεμβρίου από την Ορθόδοξη Εκκλησία και στις 15 Μαίου από την Καθολική.Η Σοφία...

Ζει το όνειρο της μέσα στη φυλακή η Μουρτζουκου: Δέχεται δεκάδες ερωτικά γράμματα από γυναίκες

Νέα στοιχεία έρχονται στο «φως» σχετικά με την προφυλακισμένη Ειρήνη Μουρτζούκου και την καθημερινότητά της μέσα στις φυλακές, με πληροφορίες να αναφέρουν ότι δέχεται...

Σκουλαρίκι, ένα φυτό με εντυπωσιακά πολύχρωμα λουλούδια

Η σκουλαρικιά, γνωστή και με την ονομασία φούξια, είναι ένα πανέμορφο καλλωπιστικό φυτό με εντυπωσιακά λουλούδια που μοιάζουν με κρεμαστά σκουλαρίκια.Για όσους αναζητούν ένα...

Η γυναίκα στο Βυζάντιο: Καθημερινότητα, καλλωπισμός και κοινωνικός ρόλος

Το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού Θεσσαλονίκης, έργο του αρχιτέκτονα Κυριάκου Κρόκου, αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους πολιτιστικούς χώρους της Ελλάδας. Από το 1994, όταν άνοιξε...

Σάλος με την ξαφνική ανακοίνωση για την βασίλισσα Καμίλα

Με μία ξαφνική ανακοίνωση το παλάτι του Μπάκιγχαμ ενημέρωσε ότι η βασίλισσα Καμίλα συνεχίστε την ανάγνωση.

Άρης: Ο θεός του πολέμου και η αιώνια σύγκρουση με την Αθηνά

Ποιος ήταν ο Άρης; Ο Άρης ήταν ένας από τους δώδεκα Ολύμπιους θεούς, γιος του Δία και της Ήρας. Αντιπροσώπευε την ακατέργαστη βία, το αίμα...

Ζάνες: Τα χάλκινα αγάλματα του θεού Δία στην είσοδο του σταδίου στην Αρχαία Ολυμπία

Οι Ζάνες ήταν στην αρχαιότητα χάλκινα αγάλματα του θεού Δία, τα οποία τοποθετούνταν στην είσοδο του σταδίου στην Αρχαία Ολυμπία, μπροστά από το άνδηρο...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ