Ακρίβεια χωρίς τέλος: Δύσκολα τα βγάζει πέρα το 93% των καταναλωτών

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Το 93% των Ελλήνων καταναλωτών δηλώνει ότι δυσκολεύεται οικονομικά εξαιτίας των αυξημένων τιμών στο σούπερ μάρκετ και σχεδόν ένας στους δέκα δεν μπορεί να αγοράσει ούτε τα στοιχειώδη!

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα ετήσιας έρευνας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών που διεξήχθη στο Ερευνητικό Εργαστήριο Μάρκετινγκ του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών υπό την επιστημονική ευθύνη του διευθυντή του ερευνητικού εργαστηρίου καθηγητή Γεωργίου Μπάλτα, μεγάλες επιπτώσεις στην αγοραστική συμπεριφορά των καταναλωτών έχουν οι ανατιμήσεις των προϊόντων καθημερινής χρήσης.

Όπως αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, η ποσοτική έρευνα έγινε τηλεφωνικά τον Ιανουάριο 2025 σε δείγμα 1355 καταναλωτών με τυχαία δειγματοληψία και με χρήση δομημένου ηλεκτρονικού ερωτηματολογίου και ειδικού λογισμικού.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, οι καταναλωτές κυρίως στρέφονται σε φθηνότερες και λιγότερες αγορές, ενώ οι 4 στους 10 δηλώνουν ότι περιορίζονται στα απολύτως απαραίτητα προϊόντα.

Οι καταναλωτές δήλωσαν επίσης ποιος νομίζουν ότι ευθύνεται περισσότερο για υπερβολικές ανατιμήσεις στα καταναλωτικά προϊόντα ανάμεσα σε πολυεθνικές βιομηχανίες, ελληνικές βιομηχανίες, μεγάλες εμπορικές αλυσίδες και μικρά τοπικά καταστήματα. Οι περισσότεροι καταναλωτές επέλεξαν τις πολυεθνικές εταιρείες (68%) ενώ πολύ πιο κάτω και στη δεύτερη θέση βρέθηκαν οι μεγάλες αλυσίδες (25%). Πολύ μικρό ποσοστό (6%) επέλεξε τους εγχώριους κατασκευαστές και ελάχιστοι (1%) τα μικρά καταστήματα.

Από οικονομικής πλευράς, οι αποτιμήσεις του έτους 2024 και οι προσδοκίες των καταναλωτών για το έτος 2025 είναι κατά κύριο λόγο αρνητικές. Συγκεκριμένα για το 2024 ποσοστό 48% ανέφερε ότι η οικονομική του κατάσταση έγινε χειρότερη, 39% ανέφερε ότι παρέμεινε ίδια και 13% ανέφερε ότι έγινε καλύτερη. Για το 2025 ποσοστό 34% ανέφερε ότι θα είναι χειρότερη, 20% καλύτερη και 46% θα παραμείνει ίδια. Ποσοστό 24% προβλέπει ότι θα πραγματοποιήσει λιγότερες αγορές το 2025, 11% περισσότερες και 65% ίδιες.

Για το καλάθι του νοικοκυριού, το 35% πιστεύει ότι είναι ένα χρήσιμο μέτρο, το 43% ψωνίζει προϊόντα που βρίσκονται στο καλάθι του νοικοκυριού.

Στο πλαίσιο της έρευνας οι ερωτηθέντες δήλωσαν τι ποσοστό των προϊόντων που αγοράζουν εκπροσωπούν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Η μέση τιμή υπολογίστηκε σε 35,5% και είναι πρακτικά ίδιο ποσοστό με πέρυσι, παραμένοντας για δεύτερο έτος στην κορυφή των ποσοστών της ιδιωτικής ετικέτας στα 20 έτη που διεξάγεται η έρευνα.

Επίσης, το μερίδιο της ιδιωτικής ετικέτας στο καλάθι αγορών βρίσκεται πολύ άνω του 30% των κωδικών που μπαίνουν μέσα στο καλάθι του καταναλωτή, δηλαδή πάνω από τα 3 στα 10 προϊόντα που αγοράζονται είναι κωδικοί ιδιωτικής ετικέτας. Υψηλή είναι επίσης η ικανοποίηση από τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Η πλειονότητα των καταναλωτών (68%) δηλώνει πολύ ικανοποιημένη ή ικανοποιημένη από τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας και μόνο το 12% εκφράζει δυσαρέσκεια. Ουδέτερη στάση διατηρεί το 28% των ερωτηθέντων. Οι ερωτηθέντες συνέκριναν την ιδιωτική ετικέτα με τις μάρκες των κατασκευαστών σε βασικά χαρακτηριστικά. Στο θέμα της τιμής, η συντριπτική πλειοψηφία του δείγματος 78% θεωρεί ότι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας έχουν καλύτερη τιμή. Στο θέμα της ποιότητας, το 24% των ερωτηθέντων πιστεύει ότι είναι προϊόντα χειρότερης ποιότητας, το 62,4% ίδιας ποιότητας, ενώ το 13,6% τα θεωρεί ανώτερης ποιότητας από τις μάρκες των κατασκευαστών. Το 28,1% του δείγματος βρίσκει τις συσκευασίες των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας χειρότερες, το 8,5% καλύτερες και το 63,4% εφάμιλλες με εκείνες των άλλων μαρκών.

Σε ερώτηση σφαιρικής σύγκρισης, το 15% των ερωτηθέντων αξιολογούν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας ως καλύτερα ή πολύ καλύτερα, το 21% ως χειρότερα ή πολύ χειρότερα σε σχέση με τις μάρκες των προμηθευτών. Όμως η μεγάλη πλειονότητα των καταναλωτών σε ποσοστό 64% τα θεωρεί ίδια. Το γενικότερο συμπέρασμα είναι ότι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας έχουν ωριμάσει στην αγορά και θεωρούνται ισοδύναμες ή καλύτερες επιλογές από σχεδόν το 80% των καταναλωτών. Στο πλαίσιο της έρευνας, μετρήθηκε επίσης η πρόθεση αγοράς προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας σε 12 κατηγορίες προϊόντων. Για παράδειγμα, το 80,3% των καταναλωτών είναι πρόθυμο να αγοράσει χαρτικά ιδιωτικής ετικέτας, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό για κρασιά, μπύρες και οινοπνευματώδη είναι 13,5%.

Σχετικά με τον αριθμό των σούπερ μάρκετ που χρησιμοποιούν οι καταναλωτές, μόνο το 30% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι ψωνίζει σταθερά σε ένα σούπερ μάρκετ και το 70% μοιράζει τις αγορές σε περισσότερα. Το 90,6% των ερωτηθέντων χρησιμοποιεί μέχρι 3 διαφορετικά καταστήματα για τις αγορές του.

Η συχνότητα αγορών στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ έχει μέση τιμή 6,3 φορές τον μήνα. Οι περισσότεροι καταναλωτές δηλώνουν ότι ψωνίζουν 4 φορές μηνιαίως. Το 75% των ερωτηθέντων ψωνίζουν μέχρι 8 φορές μηνιαίως. Μετρήθηκε επίσης το ύψος της δαπάνης κάθε φορά που ψωνίζουν. Η μέση δαπάνη στο σούπερ μάρκετ εκτιμάται σε 64 ευρώ. Συγκεκριμένα, η μέση μηνιαία δαπάνη εκτιμάται στα 334 ευρώ. Το 75% των καταναλωτών δαπανά ως 400 ευρώ τον μήνα. Το 92,4% των ερωτηθέντων δηλώνουν ότι έχουν προαποφασίσει τι είδη θα αγοράσουν πριν πάνε στο φυσικό ή ηλεκτρονικό σούπερ μάρκετ.

Στο θέμα της μάρκας του κάθε προϊόντος προαποφασισμένο εμφανίζεται μόνο το 43,5% των ερωτηθέντων, δηλαδή το 56,5% των καταναλωτών επιλέγει μάρκα μέσα στο κατάστημα την ώρα που ψωνίζει. Αναφορικά με τον τρόπο που επιλέγουν προϊόντα στο σούπερ μάρκετ, οι ερωτηθέντες δήλωσαν τη σημασία που αποδίδουν όταν ψωνίζουν σε βασικά κριτήρια επιλογής προϊόντων. Εξετάζοντας τη σπουδαιότητα των κριτηρίων επιλογής προϊόντων, προκύπτει ότι σημαντικότερα κριτήρια επιλογής προϊόντων θεωρούνται η τιμή, η ποιότητα, οι προσφορές, και η ελληνική προέλευση.

Όσον αφορά τη σημασία που δίνουν οι καταναλωτές σε συγκεκριμένα κριτήρια επιλογής καταστημάτων σούπερ μάρκετ, η έρευνα έδειξε ότι οι τιμές, οι προσφορές, η ποιότητα και ποικιλία των εμπορευμάτων έχουν τη μεγαλύτερη σπουδαιότητα στην επιλογή καταστήματος από τον καταναλωτή.

  1. ΟΧΙ ΑΠΛΑ ΔΥΣΚΟΛΑ ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ ΔΥΣΚΟΛΑ ΣΤΑ ΜΕΣΑ ΤΟΥ ΜΗΝΑ ΜΕΝΕΙΣ ΑΝ ΔΕΝ ΠΡΟΚΥΨΕΙ ΚΑΤΙ ΕΚΤΑΚΤΟ !!!!! ΜΕ 100 ΕΩΣ 150 ΕΥΡΩ ΓΙΑ ΤΟΝ ΥΠΟΛΟΙΠΟ ΜΗΝΑ ΑΥΤΗ ΕΙΝΑΙ Η ΝΔΟΥΛΑ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Η απάτη με την επιστροφή ενοικίου σε αριθμούς!

Χάθηκαν στη μετάφραση του μέτρου του "ενός ενοικίου"  Χωράνε τα 559 εκατομμύρια στα 230 εκατομμύρια ευρώ του μέτρου? Δεν επρόκειτο ποτέ να επιστραφεί ένα #ενοίκιο...

Ισχυρό χτύπημα κατά της φοροδιαφυγής: Συνελήφθη πλανόδιος που πουλούσε γούρια χωρίς άδεια

Στην Ξάνθη, η «μάχη κατά της φοροδιαφυγής» φαίνεται πως έφτασε σε νέα ύψη ηρωισμού Την 29η Νοεμβρίου 2025, οι αστυνομικοί της Ομάδας Πρόληψης και Καταστολής...

Πώς θα λειτουργήσουν τα εμπορικά καταστήματα σήμερα Κυριακή με πρόσχημα την Black Friday

Ανοιχτά κάποια από τα σούπερ μάρκετ σήμερα Κυριακή για την Black Friday που συνεχίζεται  Τα LIDL θα λειτουργήσουν από τις 11:00 έως τις 20:00Τα...

Το Σκάνδαλο της Εθνικής Ασφαλιστικής, η CVC και οι ευθύνες του Χρήστου Μεγάλου της Πειραιώς

Από την «πώληση αντί πινακίου φακής» στην CVC το 2021 στην υπερτιμημένη επαναγορά από την Τράπεζα Πειραιώς το 2025 Η Αρχική Πώληση στην CVC (2021–2022) Μάρτιος...

Μαύρη Παρασκευή εξαιτίας του black out στο ψηφιακό σύστημα της Τράπεζας Πειραιώς

Black Friday με κρασάρισμα στις συναλλαγές! Σοβαρή αναστάτωση προκάλεσε την Παρασκευή το black out στο ψηφιακό σύστημα της Τράπεζας Πειραιώς. Χιλιάδες πελάτες βρέθηκαν αποκλεισμένοι από τo...

Στεγαστική κρίση: 300.000 ακίνητα παραμένουν κλειστά στην Αττική

Σε μια περίοδο που η στεγαστική κρίση στη χώρα έχει φτάσει σε οριακό σημείο, με χιλιάδες νοικοκυριά να δυσκολεύονται να βρουν αξιοπρεπή κατοικία ή...

Που πάει ο πλούτος που παράγεται; Σε ποιους κατευθύνεται; Γιατί η πλειοψηφία της κοινωνίας φτωχοποιείται;

Την περίοδο 2019-2023, το συνολικό διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών στην Ελλάδα αυξήθηκε κατά 8,3 δισ.ευρώ Από αυτό, όμως, μόλις 130 εκατ. ευρώ κατευθύνθηκαν στους μισθωτούς,κάτι...

Insurancemarket: Ανασφάλιστα, AI και το αύριο της ασφαλιστικής αγοράς

Από την παγίδα της φθηνότερης ασφάλειας οχήματος μέχρι τη σύγχυση γύρω από τις καλύψεις — τα λάθη κοστίζουν Το ‪Insurancemarket απλοποιεί την επιλογή, με εργαλεία...

Υπεγράφη Κοινωνική Συμφωνία Κυβέρνησης και όλων των Εθνικών Κοινωνικών Εταίρων για τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας

Σήμερα, για πρώτη φορά στη χώρα μας, υπεγράφη Κοινωνική Συμφωνία Κυβέρνησης και όλων των Εθνικών Κοινωνικών Εταίρων για τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας Μια στιγμή πραγματικά...

Το κατά κεφαλήν εισόδημα στην ΕΕ μειώθηκε μόνο σε Ελλάδα και Ιταλία

Η 20ετία 2004 – 2024 ήταν μια μεγάλη περίοδος προόδου σχεδόν για το σύνολο της Ευρωπαϊκής Ένωσης καθώς το πραγματικό κατά κεφαλήν εισόδημα των...

Πρόβλημα με το επίδομα των 250 ευρώ για μερίδα συνταξιούχων- Πότε θα διορθωθεί

Περίπου 285.000 πολίτες έμειναν με «άδεια χέρια» Αυτό, σύμφωνα με τον εκπρόσωπο του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Όμηρο Τσάπαλο, θα «διορθωθεί» την Πέμπτη 27...

Επίδομα παιδιού: Δυο πληρωμές έως το τέλος του 2025

Η αρχή θα γίνει την ερχόμενη Παρασκευή 28 Νοεμβρίου με τους δικαιούχους να λαμβάνουν την πέμπτη δόση του επιδόματος Μαζί με αυτή, θα πιστωθούν και...

Φτωχικές γιορτές φέτος – Δεν έχουν χρήματα για να ξοδέψουν οι καταναλωτές

Πόσο θα ξοδέψουν οι Έλληνες φέτος; Τα νέα στοιχεία σοκάρουν! Με το πορτοφόλι να εξακολουθεί να «στενάζει» από τον επίμονο πληθωρισμό και τις συνεχείς ανατιμήσεις,...

Πότε λήγει η προθεσμία για τα τέλη κυκλοφορίας – Τι αλλάζει από φέτος

Πλησιάζει η προθεσμία για την εξόφληση των τελών κυκλοφορίας 2026 Σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομικών, οι πληρωμές μπορούν να γίνουν έως και τις 31 Δεκεμβρίου,...

Ξεκίνησε η αντίστροφη μέτρηση για το επίδομα των 250 ευρώ

Το απόγευμα της ερχόμενης Παρασκευής 28/11 είναι προγραμματισμένο να πιστωθούν στους λογαριασμούς το επίδομα των 250 ευρώ Δικαιούχοι του επιδόματος είναι όσοι πληρούν τα εισοδηματικά...

Νέα απάτη στα ΑΤΜ – Δείτε με προσοχή τι πρέπει να αποφύγετε

Μια σκηνή που επαναλαμβάνεται συχνά σε ΑΤΜ: Ένα χαρτονόμισμα που εξέχει ελαφρώς από τη θυρίδα ανάληψης.Στην πραγματικότητα, όμως, πρόκειται για παγίδα σχεδιασμένη να στοχεύει να...

Απογοητευτική για την Ελλάδα η Φθινοπωρινή Έκθεση της Κομισιόν με εκτιμήσεις για τις ευρωπαϊκές οικονομίες

Αυτά που δεν θα διαβάσετε πουθενά αλλού!  Βγήκε μόλις η Φθινοπωρινή Έκθεση της Κομισιόν με εκτιμήσεις για τις ευρωπαϊκές οικονομίες. Σε σχέση με την προηγούμενη...

Υποχρεωτικό το σύστημα IRIS στα καταστήματα

Σε τροχιά πλήρους εφαρμογής μπαίνει από την 1η Δεκεμβρίου το νέο πλαίσιο άμεσων πληρωμών μέσω IRIS σε κάθε σημείο λιανικής σηματοδοτώντας μια από τις μεγαλύτερες...

Ο ενεργειακός γρίφος πέρα πίσω από την βιτρίνα: Τι συμφέρει, τι επιβάλλεται

Αν μέσα σε μία γενιά η κοινωνία της Νέας Υόρκης ξεπερνά το τραύμα των δίδυμων πύργων και εκλέγει μουσουλμάνο δήμαρχο, τότε σίγουρα υπάρχει ακτίνα...

Σαρώνει η ακρίβεια όσα χρόνια κυβερνά ο Μητσοτάκης

Το κόστος ζωής αυξήθηκε κατακόρυφα, χωρίς να έχουν αυξηθεί ανάλογα τα εισοδήματαΤη σκληρή πραγματικότητα που βιώνουν οι πολίτες επιχειρεί να αντικρούσει η κυβέρνηση, παρουσιάζοντας...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ