Πολεμικό ναυτικό: Ποια προγράμματα και ποιες αγορές θα γίνουν με βάση το νέο 12ετές εξοπλιστικό πρόγραμμα – Ποιος ο ρόλος της εγχώριας ναυπηγικής βιομηχανίας

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Παρότι διατηρείται η ασάφεια σε ό,τι αφορά το ακριβές ύψος του Μακροπρόθεσμου Προγραμματισμού Αμυντικών Εξοπλισμών (ΜΠΑΕ) 2025-2036, όλες οι ενδείξεις συμφωνούν ότι σε προγράμματα ενίσχυσης του Στόλου έχει αποδοθεί υψηλότερη, σε σχέση με άλλα, προτεραιότητα. Οπότε κρίνεται χρήσιμη η διερεύνηση της σημασίας αυτής της εξέλιξης για την επανεκκίνηση της εγχώριας ναυπηγικής βιομηχανίας, συνεκτιμώντας διαπιστώσεις από το απώτερο και πιο πρόσφατο παρελθόν της.

Από τον Περικλή Ζορζοβίλη, εφημερίδα «δημοκρατία»

Με βάση όσα έχουν ανακοινωθεί και πληροφορίες της «κυριακάτικης δημοκρατίας», στο ΜΠΑΕ έχουν ενταχθεί τα ακόλουθα προγράμματα ενδιαφέροντος Πολεμικού Ναυτικού, η σειρά αναφοράς των οποίων δεν ταυτίζεται κατ’ ανάγκη με την προτεραιότητα που τους έχει αποδοθεί:

Προμήθεια της τέταρτης φρεγάτας τύπου FDI-HN, εκτιμώμενου κόστους πέριξ των 900.000.000 ευρώ, χωρίς να περιλαμβάνεται ο φόρτος όπλων.
Προμήθεια δύο μεταχειρισμένων φρεγατών τύπου Carlo Bergamini από τα αποθέματα του Ναυτικού της Ιταλίας, εκτιμώμενου κόστους 580.000.000 ευρώ.
Εκσυγχρονισμός των φρεγατών τύπου MEKO-200HN – «Ύδρα», με προϋπολογισμό 300.000.000 ευρώ.
Εκσυγχρονισμός των ταχέων περιπολικών κατευθυνόμενων βλημάτων (ΤΠΚ) τύπου Super Vita – «Ρουσσέν», με προϋπολογισμό 350.000.000 ευρώ.
Εκσυγχρονισμός μέσης ζωής (ΕΜΖ) των τεσσάρων υποβρυχίων Τύπου 214 «Παπανικολής», με προϋπολογισμό 1 δισ. ευρώ, σημαντικά αυξημένο από την αρχική πρόβλεψη για κόστος 600.000.000 ευρώ.
Τα ανωτέρω προγράμματα υπολογίζεται ότι για την υλοποίησή τους θα απαιτήσουν δαπάνη ύψους περί τα 3,25 δισ. ευρώ. Στο ποσό αυτό θα πρέπει να προστεθούν τουλάχιστον 300.000.000 ευρώ που αφορούν το κόστος του φόρτου όπλων και αρχικής υποστήριξης των δύο φρεγατών τύπου Carlo Bergamini και το κόστος του φόρτου όπλων της τέταρτης φρεγάτας τύπου FDI-HN.

Υπενθυμίζεται ότι στον νόμο 4891/2022 που κύρωσε τη σύμβαση προμήθειας των τριών πρώτων φρεγατών FDI-HN το κόστος είχε προσδιοριστεί σε 200.000.000 ευρώ ανά φρεγάτα. Δηλαδή, συνολικά θα απαιτηθεί δαπάνη 3,8 έως 4 δισ. ευρώ, που αντιπροσωπεύει σημαντικό ποσοστό του ΜΠΑΕ 2025-2036 (50% και περίπου 30% αντίστοιχα), είτε στην εκδοχή του πρωθυπουργού (25 δισ. ευρώ) είτε στην πιο αισιόδοξη εκδοχή του υπουργού Εθνικής Αμυνας (28 δισ. ευρώ).

Θεωρητικά, σε όλα τα ανωτέρω προγράμματα είναι εφικτή η συμμετοχή της εγχώριας ναυπηγικής βιομηχανίας. Μάλιστα, για κάποια από αυτά είναι δυνατό να διατυπωθεί, με μεγάλο βαθμό βεβαιότητας, εκτίμηση για την ταυτότητα της εγχώριας συμμετοχής.

Για παράδειγμα, σε ό,τι αφορά τον ΕΜΖ των υποβρυχίων Τύπου 214 – «Παπανικολής», και σε βάθος χρόνου τη ναυπήγηση τεσσάρων και επιπλέον ενός ως δικαίωμα προαίρεσης νέων υποβρυχίων, είναι δεδομένο το σαφέστατο προβάδισμα των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, καθώς σε αυτά βρίσκονται οι μοναδικές εγκαταστάσεις παραγωγής και συντήρησης υποβρυχίων που διαθέτει η χώρα.

Οι εγκαταστάσεις κατασκευάστηκαν στις αρχές της δεκαετίας του 2000 μέσω προγραμμάτων αντισταθμιστικών ωφελημάτων (ΑΩ) ονομαστικής (βάσει τιμολογίων που υποβλήθηκαν) αξίας περί τα 70.000.000 ευρώ, που είχαν συνομολογηθεί στο πλαίσιο των αρχικών συμβάσεων προμήθειας των υποβρυχίων, των «Αρχιμήδης» και «Ποσειδών». Δηλαδή, με χρήματα των φορολογουμένων. Ομως, υπό την υψηλή εποπτεία του Ελληνικού Δημοσίου, πωλήθηκαν από την ειδική διαχείριση της πρώην Ελληνικά Ναυπηγεία Α.Ε. (ΕΝΑΕ), μαζί με τις υπόλοιπες εγκαταστάσεις του «ναυτικού» τμήματος της ΕΝΑΕ, έναντι τιμήματος 25.000.000 ευρώ, το οποίο, συνυπολογιζομένων των δημοσιευμένων εκτιμήσεων περί αξίας 120.000.000 ευρώ, κατά την εκτίμηση πολλών θεωρείται «ευτελές».

Η φρεγάτα τύπου FDI-HN

Σε ό,τι αφορά την τέταρτη φρεγάτα τύπου FDI-HN, πιθανή θα πρέπει να θεωρηθεί η συνέχιση της συμμετοχής των Ναυπηγείων Σαλαμίνας, που ήδη έχουν παραδώσει τομείς για την τρίτη ελληνική φρεγάτα του τύπου «Φορμίων»), τη δεύτερη γαλλική, και την παρούσα περίοδο κατασκευάζουν τομείς για την τρίτη γαλλική. Μετά την ονομαστική αναφορά του Γάλλου υπουργού Αμυνας κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στην Αθήνα, δεδομένη θα πρέπει να θεωρηθεί και η συμμετοχή των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά στο πρόγραμμα, πιθανά σε σχέση με τη γαλλική πρόταση για την ναυπήγηση τριών επιπλέον φρεγατών τύπου FDI-HN για το Πολεμικό Ναυτικό με σημαντικό ποσοστό ελληνικής εγχώριας συμμετοχής.

Σε ό,τι αφορά στον εκσυγχρονισμό των φρεγατών τύπου MEKO-200HN, όλες οι πληροφορίες επιβεβαιώνουν ότι λόγω έλλειψης πόρων τελικά θα υλοποιηθεί κακέκτυπο του αντίστοιχου προγράμματος των φρεγατών τύπου Standard – «Έλλη», υπό την ευθύνη του Πολεμικού Ναυτικού. Στο πλαίσιο του προγράμματος προωθείται η απευθείας ανάθεση εργασιών στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά με το επιχείρημα ότι οι τρεις από τις τέσσερις φρεγάτες του τύπου ναυπηγήθηκαν στις ίδιες εγκαταστάσεις.

Μόνο που επειδή έχουν περάσει 27 χρόνια από την ένταξη σε υπηρεσία της τέταρτης φρεγάτας του τύπου («Σαλαμίς» F-455) και η όποια γνώση και εμπειρία συνταξιοδοτήθηκαν (εντός ή εκτός εισαγωγικών) μαζί με αυτούς που την κατείχαν, το επιχείρημα έχει αποκλειστικά και μόνο ιστορική αξία. Εάν υιοθετηθεί παρόμοια επιχειρηματολογία για τον εκσυγχρονισμό μέσης ζωής των ΤΠΚ τύπου «Ρουσσέν» – Super Vita, τότε το προβάδισμα ανήκει στα Ναυπηγεία Ελευσίνας, όπου και τα πλοία του τύπου ναυπηγήθηκαν σε διάστημα περίπου μίας εικοσαετίας (2002-2022).

Επισκευαστικά

Επίσης, κατόπιν της ανακοίνωσης των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά ως εγχώριου βιομηχανικού εταίρου της Naval Group, τόσο στο πρόγραμμα των φρεγατών τύπου FDI-HN όσο και των νέων κορβετών, που έχει παραπεμφθεί στις καλένδες, μπορεί με βεβαιότητα να υποτεθεί ότι στην περίπτωση προμήθειας των κατασκευής Fincantieri μεταχειρισμένων φρεγατών τύπου Carlo Bergamini από τα αποθέματα του Ναυτικού της Ιταλίας, τυχόν εργασίες συντήρησης και επισκευής και σε βάθος χρόνου εκσυγχρονισμού θα αναληφθούν από τα Ναυπηγεία Ελευσίνας.

Υπενθυμίζεται ότι τα δύο μέρη είχαν προτείνει τον τύπο «Doha», σχεδίαση της Fincantieri (για το πρόγραμμα των νέων κορβετών). Λόγω αυτής της συνεργασίας, στην περίπτωση που τελικά υλοποιηθεί το πρόγραμμα της φρεγάτας τύπου Constellation, της οποίας η Bergamini αποτελεί μητρική σχεδίαση (έστω και αν αλλαγές που επέφερε το Ναυτικό των ΗΠΑ έχουν μειώσει το ποσοστό ομοιοτυπίας μεταξύ των δύο σχεδιάσεων σε μόλις 15%), είναι βέβαια η εμπλοκή των Ναυπηγείων Ελευσίνας.

Το μεγάλο στοίχημα για τα ελληνικά ναυπηγεία

Η κατάσταση, όπως διαμορφώνεται, παρουσιάζει αρκετές ομοιότητες με τα τέλη της δεκαετίας του 1990 και τον ανταγωνισμό μεταξύ των υπό τότε κρατική ιδιοκτησία ΕΝΑΕ και των ιδιωτικής ιδιοκτησίας Ναυπηγείων Ελευσίνας και την προσπάθεια των τότε κυβερνήσεων με παράλληλες αναθέσεις συμβάσεων, όχι κατά ανάγκη ίσου οικονομικού μεγέθους, να διατηρήσουν τα δύο ναυπηγεία εν λειτουργία.

Περίπου 30 χρόνια μετά, αναδύεται εκ νέου το θεμελιώδες ερώτημα πόσα ναυπηγεία που θα δραστηριοποιούνται σε ναυτικές ναυπηγήσεις μπορεί να συντηρήσει η χώρα. Σημειώνεται ότι σε Γαλλία, Ισπανία και Ιταλία κυριαρχούν οι κρατικές Naval Group, Navantia και Fincantieri αντίστοιχα, ενώ σε Ολλανδία και Γερμανία οι ιδιωτικές Damen και Thyssen Krupp Marine Systems.

Και σε συνέχεια επιπλέον ερωτήματα: Αν και σε ποιον βαθμό μπορεί η χώρα να χρηματοδοτήσει μακροπρόθεσμο πρόγραμμα ναυπηγήσεων και να δεσμευτεί στην υλοποίησή του ώστε να διαμορφωθεί προβλέψιμο περιβάλλον για ιδιωτικές επενδύσεις. Η πραγματοποίηση των επενδύσεων που απαιτεί η ουσιαστική ενεργοποίηση των εγχώριων ναυπηγείων εξαρτάται από το αν θα αναλάβουν τον ρόλο του κύριου αναδόχου;

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Οι ευχές του Πάνου Καμμενου για την γιορτή των Ενόπλων Δυνάμεων

Σε ανάρτηση του ο Πάνος Καμμένος αναφέρει: Χρόνια πολλά στους Αξιωματικούς Υπαξιωματικούς Ανθυπασπιστές Στρατεύσιμους Εθνοφύλακες και στην πολιτική στρατιωτική ηγεσία των Ενόπλων μας Δυνάμεων.Η Υπέρμαχος...

Φορτηγά με Ελληνικά άρματα ταξιδεύουν μέσω Ουγγαρίας με κατεύθυνση την Ουκρανία

Μια απίστευτη αποκάλυψη Έλληνας οδηγός φορτηγού, που ταξίδευε νταλίκα στη Βόρεια Ευρώπη, εντόπισε στις 31 Οκτωβρίου 2025 ένα ασυνήθιστο σκηνικό σε πάρκινγκ κοντά στα...

Νέες τουρκικές προκλήσεις στην Κύπρο

Σε μια νέα πρόκληση προχώρησαν οι Τούρκοι σήμερα το πρωί όταν τέσσερα F-16 πέταξαν και παραβίασαν την πράσινη γραμμή συμμετέχοντας έτσι στους παράνομους «εορτασμούς» στα...

Οι πιο δυνατοί στρατοί του κόσμου – Σε ποια θέση είναι η Ελλάδα

Η ετήσια παγκόσμια κατάταξη στρατιωτικής ισχύος δημοσιεύτηκε – Σταθερή η θέση της Ελλάδας στη λίστα των 30 ισχυρότερων εθνών Την ετήσια έκθεσή του για το...

Συνομιλίες με το Ισραήλ για την αγορά σύγχρονων πυραυλικών συστημάτων

Η χώρα μας θα δαπανήσει περίπου 28 δισ. ευρώ (33 δισ. δολάρια) έως το 2036 για τον εκσυγχρονισμό των Ενόπλων Δυνάμεων Η Ελλάδα βρίσκεται σε...

Πισώπλατη μαχαίρια της Ούρσουλας στην Ελλάδα!

Διόρισε στρατιωτικό ακόλουθο στην Τουρκία! Σε μια κίνηση που προκαλεί σοκ και αποτροπιασμό στην ελληνική κοινή γνώμη, η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ...

Μυστήριο με την διαγραφή ανάρτησης της Πολεμικής Αεροπορίας που ενόχλησε τους Τούρκους από τον επίσημο λογαριασμό της στο X

Σοβαρό επεισόδιο πριν από λίγες ώρες με διαγραφή ανάρτησης της Πολεμικής Αεροπορίας από τον επίσημο λογαριασμό της στο X Η επίμαχη ανάρτηση που διεγράφη έδειχνε...

Μιχάλης Κατρινης: Ερωτήματα για το σοβαρό ατύχημα στο πεδίο βολής «Αετός» στον Έβρο

Ο χώρος του πεδίου βολής έχει πιστοποιηθεί ως πεδίο δοκιμών; Αν ναι, από ποιον φορέα;Τηρήθηκαν τα αναγκαία μέτρα ασφαλείας για το προσωπικό και τα μέσα...

Νίκος Δένδιας: Για να υπάρχεις, πρέπει να μπορείς να αμυνθείς

Την 11η Νοεμβρίου 1918 τερματίστηκε ο Α’ Παγκόσμιος Πόλεμος Η πιο αιματηρή μέχρι τότε σύρραξη στην Ιστορία της Ευρώπης και του κόσμου.Η Ελλάδα είχε σημαντική...

Το κλάμα του Ερντογάν και το χρέος των ΗΠΑ στην Ελλάδα

Ο Ερντογάν προέβη σε «κλαψιάρικες» δηλώσεις ότι οι Αμερικανοί, παρόλο που έθεσε το θέμα στον Τραμπ τον Σεμπτέμβριο, δεν έχουν δώσει ακόμα έγκριση εγκατάστασης...

“Εlephant walk” με C-130 και C-27J στην 112 ΠΜ

Σε παρεμβαση του ο Νικος Δενδιας αναφερει: Στην 112 ΠΜ στην Ελευσίνα, όπου είχα την ευκαιρία να επιθεωρήσω μαζί με τον Αρχηγό ΓΕΑ Αντιπτέραρχο (Ι)...

Ο Νικος Δενδιας προαναγγέλλει την αγορα νεων μεταγωγικων αεροσκαφων

Ο υπουργός εθνικής άμυνας Νίκος Δένδιας βρέθηκε σε εκδήλωση για την εορτή της Πολεμικής Αεροπορίας στο Στρατιωτικό Αεροδρόμιο της Ελευσίνας Ο υπουργος προανήγγειλε στην ομιλία...

Πότε θα δοθούν τα αναδρομικά στους ένστολους

150.000 στελέχη περιμένουν αυξήσεις και τα αναδρομικά τριών μηνών Οι πρώτοι δικαιούχοι αναμένεται να δουν τις αυξήσεις πριν τα Χριστούγεννα να ενσωματώνονται στη μισθοδοσία τους,...

Υπουργείο Εθνικής Αμυνας: Η χρήση ενεργειακως αποδοτικων φωτιστικων καί «έξυπνων» συστημάτων ελέγχου αντικατοπτρίζει τήν δέσμευση του υπουργείου σέ αξίες βιωσιμότητος καί τεχνολογικου εκσυγχρονισμου

Η εικόνα του δημόσιου χώρου (οφείλει νά) ειναι αντανάκλαση της συλλογικης ταυτότητας καί των αξιων του έθνους Τό Υπουργειο Εθνικης Αμύνης κατέχει περίοπτη θέση στόν...

Νίκος Δένδιας για την φετινή παρέλαση της 28ης Οκτωβρίου: Ήταν η πρώτη δημόσια εμφάνιση της Νέας Εποχής των Ενόπλων Δυνάμεων

Η παρέλαση στη Θεσσαλονίκη δεν ήταν απλώς μια επίδειξη φρονήματος Ήταν η πρώτη δημόσια εμφάνιση της Νέας Εποχής των Ενόπλων Δυνάμεων.Για πρώτη φορά, παρέλασε τμήμα...

Το περήφανο μήνυμα του Επισμηναγού Σωτηρίου της ομάδας Ζεύς

Και τι μήνυμα: Ηχηρό και περήφανο! Ο Επισμηναγός Γεώργιος Σωτηρίου της Ομάδας ΖΕΥΣ της Πολεμικής Αεροπορίας, ήταν αυτός που έστειλε το φετινό μήνυμα της 28ης...

Η φετινή παρέλαση στη Θεσσαλονίκη ανέδειξε το πρώτο ορατό δείγμα της μετάβασης των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων στη Νέα Εποχή

Σήμερα, 28η Οκτωβρίου, αποτίουμε φόρο τιμής στους Έλληνες που αντέταξαν το «ΟΧΙ» έναντι της φασιστικής και ναζιστικής επιβουλής Η φετινή παρέλαση στη Θεσσαλονίκη ανέδειξε το...

Δείτε ζωντανά την παρέλαση για την 28η Οκτωβρίου

Η φετινή παρέλαση χαρακτηρίζεται από την τεχνολογική καινοτομία και τις πρεμιέρες σύγχρονων στρατιωτικών συστημάτωνΣήμερα το κοινό έχει την ευκαιρία να δει για πρώτη φορά...

Η τραγωδία της αποστολής στη Λιβύη, ανοιχτή πληγή για τις Ένοπλες Δυνάμεις

Η τραγωδία της αποστολής στη Λιβύη δεν είναι «υπόθεση που έκλεισε» Είναι ανοιχτή πληγή για τις Ένοπλες Δυνάμεις, που ακόμη περιμένουν απαντήσεις για πέντε...

Ορκίστηκαν στην Δεκέλεια οι νέοι Ικαροι της πολεμικής μας αεροπορίας

Πραγματοποιήθηκε στην Αεροπορική Βάση Δεκέλειας, στο Τατόι, η ορκωμοσία των νέων Ικάρων Παρουσία του Αρχηγού του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας, Αντιπτέραρχου (Ι) Δημοσθένη Γρηγοριάδη και ως...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ