Το αρχαίο Ελληνικό μυστηριακό Θέατρο ως όχημα της θρησκευτικής εσωτερικής παράδοσης

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

“Όπως το έδαφος, όσο και αν είναι γόνιμο, αδυνατεί να παράγει κάτι δίχως καλλιέργεια, έτσι και ο νους του ανθρώπου, δίχως την εκπαίδευση αδυνατεί να δώσει τους αναμενόμενους καρπούς”.

 

Πλούταρχος

Ο συμβατικός χώρος που αποκαλείται αρχαίο Ελληνικό θέατρο και η ορχήστρα του, δεν είναι τόπος προσποίησης μιας πραγματικότητας, μιας παραποιημένης αντιγραφής ζωής, αλλά ο τόπος όπου η ίδια η ζωή βρίσκει πρόσφορο έδαφος και ενσαρκώνει την «εσωτερική» αλήθεια της, θεατρική αδεία, πέρα από περιορισμούς χώρου και χρόνου. Το θέατρο μπορεί να είναι δημιουργία ανθρώπινη που πραγματεύεται πρόσωπα και τη συμβατική τους δράση στο χωρογίγνεσθαι, όμως το πνεύμα του είναι απόλυτα μεταφυσικό γιατί ξεφεύγει από τα ανθρώπινα στενά μέτρα, θεάται τους ανώτερους κόσμους και επιστρέφει πίσω στη ζωή για να δώσει με εμπιστευτικό τρόπο, τις ιδέες του Δικαίου, του Ωραίου και του Αληθινού. Αυτή είναι η φύση του θεάτρου, εκείνου που αποκαλούμε μυστηριακό, του θεάτρου εκείνου που αναδύεται από τα μυστήρια που ετελούντο στην ιερή πόλη της Ελευσίνας.

Ακολουθώντας τη φυσική διάρθρωση του Σύμπαντος, που είναι ταυτόχρονα ένα και τριπλό, το αρχαίο δράμα χωρίστηκε σε τραγωδία, σατυρικό δράμα και κωμωδία.

Στη τραγωδία, οι Θεοί και η μοίρα κατευθύνουν τους ανθρώπους και με τη σειρά τους πάλι αυτοί, καθυποτάσσονται στη Δίκη, κάτω απ’ το νόμο της οποίας κάθε δράση προκαλεί αντίδραση, σύμφωνα με τους αναπόφευκτους συμπαντικούς νόμους. Η ανεξέλεγκτη χρήση της ελευθερίας και η άλογη δράση οδηγούν στην αμαρτία της υπερβολής, στην ύβρη. Μόλις συμβεί η ύβρις, ακολουθεί η Νέμεσις. Έτσι, από τη πλοκή –που εμπλέκει όχι μόνο τους ήρωες αλλά και τους γύρω τους, ακόμα και ολόκληρη την πόλη- οδηγούμαστε στην κορύφωση, στην οριακή δηλαδή εκείνη κατάσταση όπου τα τραγικά γεγονότα έρχονται μοιραία, όμως μετά επέρχεται η λύση, η κάθαρση, η τελική λύτρωση.

Κατά τον Αριστοτέλη το τραγικό αποδίδεται σ’ αυτό το στοιχείο, που μέσα από το φόβο και το έλεος, εξαγνίζει τις ψυχές των παθόντων. Ο τραγικός φόβος, δεν είναι το αίσθημα που νιώθουμε μπροστά στη παρουσία ενός συνήθους κινδύνου αλλά η υποψία πως τα ανθρώπινα πάθη ενδέχεται να διαταράξουν την κοσμική τάξη και να διασαλέψουν την Αρμονία, με ότι αυτό συνεπάγεται.

Η κωμωδία απ’ την άλλη, ως αντίθετος πόλος της τραγικής κατάστασης, παρουσιάζει την εξωτερική όψη της ζωής, η οποία βρίσκεται πέρα απ’ τα βάσανα που προκαλεί η ενασχόληση με την αυτογνωσία και την πνευματική άσκηση. Οι ήρωές της, ζουν στη φύση, ζυμώνονται με το χώμα της γης κι αυτή τους ανταμείβει με λογής λογής καλούδια, όπως σκόρδα, ψωμί, κρασί και λάδι. Έτσι, ευγνώμονες γεμάτοι ευτυχία γλεντούν, μεθούν και χορεύουν ενώ οι Θεοί πάντα παρόντες, παρακολουθούν με συγκατάβαση και ανάλαφρη διάθεση.

Το μυστηριακό θέατρο μέσα απ’ τις μορφές του, προβάλλει την θέα όχι μόνο του χονδροειδούς φυσικού κόσμου αλλά και των πιο λεπτοφυών και ως εκ τούτου, έχει παιδαγωγικό χαρακτήρα. Ειδικά, η τραγωδία έχει σκοπό να παρασύρει τον θεατή μέσα στη δράση, ενσωματώνοντας τον στο έργο, σα να είναι ένας ακόμα ηθοποιός ή τουλάχιστον κάποιος που συμμετέχει ενεργά, παρακινούμενος απ’ τα ίδια τα γεγονότα. Το ιδανικό αυτού του είδους θεάτρου είναι να βγει ο θεατής διαφορετικός απ’ ότι μπήκε. Πρόκειται κατά κάποιο τρόπο για «αλχημικό» θέατρο, αφού κατ’ ουσίαν αυτό που επιχειρείται είναι μια μετάλλαξη, μετουσίωση των θεατών.

Η τραγωδία που το όνομά της προέρχεται από τις λέξεις τράγος και ωδή, το άσμα του τράγου, δηλαδή του Πανός, πηγάζει με άμεσο τρόπο από αφηγήσεις που σχετίζονται με τον Διόνυσο-Βάκχο. Το τραγικό έργο λοιπόν είναι βαθύτατα θρησκευτικό. Άλλωστε η τραγωδία δεν εμφανίζεται ξαφνικά αλλά ως εξέλιξη τελετουργικών δρώμενων, που ήδη υπήρχαν από παλιά, ίσως και προ τεσσάρων χιλιετών, σε όλο τον Ελλαδικό χώρο.

Έτσι λοιπόν, τόσο η τραγωδία όσο και η κωμωδία και το σατυρικό δράμα είχαν ως κοινό σκοπό, την «μάθηση μεθ’ ηδονής» και προσδοκούσαν να επιφέρουν την «κάθαρσιν» – λύτρωση, με διαφορετικά όμως μέσα. Η κωμωδία προκαλούσε την κάθαρση με τον γέλωτα ενώ η τραγωδία «δι’ ἐλέου και φόβου», ενός φόβου που δεν είναι το αίσθημα που νιώθουμε μπροστά στη παρουσία ενός συνήθους κινδύνου αλλά η υποψία πως τα ανθρώπινα πάθη ενδέχεται να διαταράξουν την κοσμική τάξη και να διασαλέψουν την Αρμονία, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.

8fb28aad98c401f9856a8f737980965d

Το αρχαίο λοιπόν θέατρο, με προεξάρχουσα την αρχαία ελληνική τραγωδία, αγγίζει τον πυρήνα της ύπαρξης μας και έχει όχι μόνο φόρμα τελετουργική, ύφος και δομή μυστηριακή αλλά τόσο αφετηρία όσο και σκοπό μυστηριακό και εσωτερικό.

Όλες οι τραγωδίες έχουν ένα κοινό πυρήνα. Στο επίπεδο του μύθου, οι ήρωες της τραγωδίας είναι συνήθως απόγονοι ατόμων που έχουν πέσει σε εκούσια μοιραία λάθη, πρόσωπα που φέρουν ένα «κρίμα» από το παρελθόν. Ωστόσο, η τραγικότητά τους δεν έγκειται στο «μίασμα» που φέρουν· η παλαιά ύβρις «τίκτει νεάζουσαν ύβριν» όπως λέει ο Αισχύλος στον «Αγαμέμνονα», κι έτσι, ο ήρωας ξεφεύγει από το μέτρο, φτάνει στην Ύβρι -την αμαρτία της υπερβολής- και τότε νομοτελειακά επέρχεται η Νέμεσις (η Δίκη), κάτω απ’ το νόμο της οποίας κάθε δράση προκαλεί αντίδραση, σύμφωνα με τους αναπόφευκτους συμπαντικούς νόμους.

Το τρίπτυχο υπέρβαση Μέτρου-Ύβρις-Νέμεσις, όπου η ύβρις αντιστοιχεί στην κορύφωση της τραγωδίας και η Νέμεσις στην καθαρτήρια λύση της, διατρέχει σχεδόν κάθε τραγωδία.

Πίσω από όλους μαζί τους τραγικούς ήρωες βρίσκεται ένα πρόσωπο: ο αρχετυπικός Άνθρωπος. Καθώς μεταβαίνουμε από το επίπεδο του Μύθου στο επίπεδο του Αρχετύπου, εισερχόμαστε βαθύτερα στην ουσία της τραγωδίας. Στο επίπεδο αυτό, η τραγικότητα συνίσταται στην σύνθλιψη του ανθρώπινου, όταν ο Άνθρωπος συγκρούεται με δυνάμεις μέσα ή έξω απ’ αυτόν, που τον υπερβαίνουν.

Από την τραγική αυτή σύγκρουση όμως, ο Άνθρωπος μπορεί να βγει ηθικά δικαιωμένος (όπως παραδείγματος χάριν η Αντιγόνη). Σε αυτήν την περίπτωση, η υπέρβαση του μέτρου δεν νοείται ως έγκλημα που επισύρει τιμωρία αλλά ως θετική υπέρβαση του ανθρώπινου και μετουσίωσή του σε κάτι άλλο, ανώτερο φυσικά. ελικά, ο τραγικός ήρως είναι η ίδια η Ψυχή και οι περιπλοκές της στον κόσμο της Ύλης.

Η τραγικότητά της, με όλες τις συνακόλουθες συνέπειες, έγκειται στην σύγκρουση των ορμέμφυτων, ενστίκτων και κατώτερων παθών με την ανώτερη συνείδηση. Ιδέ ο άνθρωπος, ιδέ η τραγωδία: η ανθρώπινη ψυχή καλυμμένη κάτω από πέπλα αγνοίας και ο άνθρωπος βουτηγμένος στην υλική περιπλοκή. Για να μπορέσει να υπερβεί και να απελευθερωθεί από τα δεσμά της υλικής ενέργειας, πρέπει να γνωρίσει Εαυτόν ή το θείο που κατοικεί και μέσα του.

Ένα θέατρο προσανατολισμένο σ’ αυτές τις ιδέες, νομίζω μπορεί να βοηθήσει αποφασιστικά. Η μεταφυσική και οι υψηλές εσωτερικές παραδόσεις με όχημα την θεατρική πράξη, όπως αυτή εκφράστηκε από τους προγόνους μας, διαρρηγνύει την καθημερινότητα, γίνεται ένα είδος εισόδου στην Ροή του Χρόνου, απ’ όπου ο άνθρωπος περνά για να κατακτήσει τις υψηλές κορυφές, εκεί που κατοικούν οι Θεοί και οι Ιδέες.

Πηγή: esotheatro.gr, mythagogia

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Πάπυρος του Δερβενίου: Το αρχαιότερο ευρωπαϊκό χειρόγραφο και η ορφική φιλοσοφία

Ο πάπυρος του Δερβενίου είναι το αρχαιότερο ευρωπαϊκό χειρόγραφο. Ανακαλύφθηκε το 1962 σε τάφο κοντά στη Θεσσαλονίκη. Περιέχει φιλοσοφική πραγματεία με ορφικά στοιχεία. ...

Ο ρόλος της μέλισσας στην επικονίαση των φυτών

H μέλισσα θεωρείται ένας από τους πολυτιμότερους οργανισμούς στο οικοσύστημα, καθώς αποτελεί τον σημαντικότερο επικονιαστή των φυτών στη φύση. Οι μέλισσες επισκέπτονται τα άνθη...

Γάλανθος, το βότανο που έδωσε ο Ερμής στον Οδυσσέα

Ο Γάλανθος, είναι βολβόδες φυτό αυτοφυές φυτό της Ελλάδος, το οποίο κατάγεται από την ανατολική Μεσόγειο. Ονομάζεται Γάλανθος διότι τα άνθη του είναι λευκά...

Με μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκε στην έδρα της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής το 1ο Επιμορφωτικό Σεμινάριο Διοικητικών Στελεχών και Αθλητικών Αξιωματούχων των Εθνικών Ομοσπονδιών

Ο ΕΛΛΗΝΟΚΑΝΑΔΙΚΟ ΚΟΓΚΡΕΣΟ ΑΡΩΓΟΣ ΣΤΗΝ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ ΤΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ-ΟΛΥΜΠΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΚΩΣΤΗ ΠΑΛΑΜΑ, ΤΙΜΑ ΚΑΙ ΠΡΟΒΑΛΕΙ ΤΗΝ ΑΝΑΔΕΙΞΗ ΤΩΝ ΟΛΥΜΠΙΑΚΩΝ ΙΔΕΩΔΩΝ ΚΑΙ...

Τα θαυμάσια αρχαία Ελληνικά θέατρα της Μεσσήνης και της Σικυώνας

Αρχαίο Ελληνικό θέατρο της Μεσσήνης στην Πελοπόννησο. Εικόνα: AMNAΤα αρχαία Ελληνικά θέατρα στη Μεσσήνη και τη Σικυώνα στην Πελοπόννησο ήταν κέντρα δράματος και πολιτισμού...

Ο Ακης Τσελέντης απαντά στους δημοσιογράφους: Ήμουν, είμαι και θα είμαι σεισμολόγος, όχι παγωτατζής

ΚΑΛΗΜΕΡΑ ΣΑΣΜε έκπληξη διάβασα την ΤΕΡΑΣΤΙΑ δημοσιότητα που έλαβαν δύο επιχειρήσεις μου στο Φισκάρδο (παγωτά κ ξενοδοχείο). Δεν μου τις χάρισαν τις δημιούργησα από...

Πώς οι Αρχαίοι Έλληνες και οι Ρωμαίοι έλεγχαν την εξάπλωση μιας ασθένειας

Οι αρχαίοι Έλληνες και οι Ρωμαίοι είχαν έναν εκπληκτικό αριθμό σωστόν πραγμάτων σχετικά με τον τρόπο εξάπλωσης των ασθενειών μέχρι και τη σημασία της...

Σάλος με Πέτρο Κουσουλο και Σταύρο Μπαλάσκα στην εκπομπή του Γιώργου Λιάγκα μιλώντας για τον Γιώργο Μαζωνάκη

Στην εκπομπή του Γιώργου Λιάγκα μίλησε σήμερα το πρωί ο Πέτρος Κουσουλος για την υπόθεση του Γιώργου Μαζωνάκη και όσα έγιναν χθες στην εκπομπή...

Βερβερίδα, ανθεκτικός θάμνος με κόκκινα φύλλα

Είναι καιρός να δοκιμάσουμε κάτι διαφορετικό και να προσθέσουμε κόκκινο χρώμα στον κήπο και το μπαλκόνι μας!Η βερβερίδα είναι ανθεκτικός φυλλοβόλος θάμνος με μικρά...

Μικρός Κεραμεικος: Η Μουσική Είναι Γυναίκα – 32 μοναδικές παραστάσεις στο μεγαλύτερο φεστιβάλ γυναικών δημιουργών που έγινε πότε

Ο Μικρός Κεραμεικός με μεγάλη χαρά ανακοινώνει τη διοργάνωση μιας ξεχωριστής σειράς συναυλιών με τίτλο “Η Μουσική Είναι Γυναίκα”, αφιερωμένη στις γυναίκες δημιουργούς και τραγουδίστριες της ελληνικής...

Λείβηθρα: Η πατρίδα του μυθικού Ορφέα

Στους πρόποδες του Ολύμπου, «στο νοτιότερο τμήμα, εκεί όπου το βουνό στρίβει από τη Θεσσαλία και κοιτά προς τη Μακεδονία», λέει ο Παυσανίας, τοποθετούνται...

Αποκρυπτογράφηση της Επιγραφής στη Σφίγγα της Δακίας

Ένα μυστήριο που διήρκεσε δεκαετίεςΓια δεκαετίες, ερευνητές προσπαθούσαν να κατανοήσουν μια αινιγματική επιγραφή που βρισκόταν σε μια αρχαία χάλκινη σφίγγα από τη ρωμαϊκή επαρχία...

Όταν η ανάπτυξη ξεπερνά τα όρια της φύσης: Το παράδειγμα της Τροίας

Ορισμένες φορές, οι σπόροι της κατάρρευσης σπέρνονται στο ίδιο το έδαφος της ευημερίας. Κάτω από τα λαμπερά τείχη της αρχαίας Τροίας, η γη ράγιζε...

Φύτευση και καλλιέργεια δεντρολίβανου

Το δεντρολίβανο είναι ένα από τα πιο χρήσιμα αρωματικά φυτά που φυτεύουμε στον κήπο και αποτελεί εξαιρετική επιλογή φυτού για δημιουργία βραχόκηπου.Είναι ευρύτερα γνωστό...

Ο Μέγας Αλέξανδρος και η ιστορική ομιλία στην Ώπιδα

Το 324 π.Χ., μετά από δέκα χρόνια θριάμβων, ο Μέγας Αλέξανδρος επέστρεψε στην Ώπιδα, κοντά στη σημερινή Βαγδάτη. Εκεί, η απόφασή του να αποστρατεύσει...

Μια αποκάλυψη σχετικά με την σύζυγο του Νότη Σφακιανάκη έκανε άθελά του ο ανιψιός του τραγουδιστή

Ο Κωνσταντίνος Σφακιανάκης, γιος του αδελφού του Νότη Σφακιανάκη, Γιώργου που έφυγε το 2004 από την ζωή από σοβαρή ασθένεια, μίλησε στην εκπομπή «Το...

Η παραλία στην αρχαία Ελλάδα: χώρος φόβου και δοκιμασίας

Γιατί αγαπάμε τις παραλίες σήμερα;Οι καλοκαιρινές διακοπές μάς φέρνουν συνήθως δίπλα στη θάλασσα. Η παραλία θεωρείται τόπος χαλάρωσης, όπου ηρεμούμε με τον ήχο των...

Αϊ-Χανούμ: Η χαμένη πόλη που φύλαγε ελληνική σοφία

Από τη “Βακτριανή οπτασία” στην πραγματικότητα Για πολλά χρόνια, η ύπαρξη ελληνικών πόλεων στη μακρινή Βακτρία θεωρούνταν απλώς «μαγική εικόνα». Αυτό άλλαξε τη δεκαετία του...

Οι τέσσερις μεγάλες ιδέες του Πλάτωνα για την ευτυχία

Ποιος ήταν ο Πλάτωνας;Ο Πλάτωνας γεννήθηκε στην Αθήνα πριν από περίπου 2.400 χρόνια, σε μια εύπορη και αριστοκρατική οικογένεια. Μαθητής και φίλος του Σωκράτη,...

Η θρησκευτική λατρεία του κροκόδειλου και ο θεός Σομπέκ στην Αίγυπτο

Πριν από 2.000–3.000 χρόνια, οι Αρχαίοι Αιγύπτιοι δεν έβλεπαν τον κροκόδειλο μόνο ως επικίνδυνο θηρίο του Νείλου. Τον θεωρούσαν ιερό ζώο, συνδεδεμένο με τον...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ