Ευριπίδης: πώς φιλοσοφείται το τραγικό μας Είναι;

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ο Ευριπίδης ανήκει στους τελευταίους από τους μεγάλους τραγικούς ποιητές της αρχαίας Ελλάδας. Μαθητής ο ίδιος του Αναξαγόρα και αποδέκτης σοφιστικών επιδράσεων, είναι ανοικτός στους γόνιμους προβληματισμούς των φιλοσόφων και των σοφιστών  της εποχής του, χωρίς να περιφέρεται εδώ και εκεί ως ανέκφραστος/άκριτος οπαδός του ενός ή του άλλου σοφιστή.

Με αυτό το νόημα δεν έπαιξε ποτέ το ρόλο του ποιητή του ελληνικού διαφωτισμού, όπως τον θέλει ο Nestle (: Από τον Μύθο στο Λόγο)ˑ απεναντίας έρχεται σε επαφή με τις καινούριες ιδέες και τις προσλαμβάνει κριτικά: άλλες αφήνει κατά μέρος ως αταίριαστες στο ίδιον Είναι του και άλλες μετουσιώνει σε ποιητικό στοχασμόˑ π.χ. στην Εκάβη (στ.590 κ. εξ.) προβάλλει την ιδέα μιας καλής και έμφρονης εκπαίδευσης, στο γενικότερο πλαίσιο της διδασκαλίας της αρετής. Ως γνωστόν, το πρόβλημα της διδασκαλίας της αρετής απασχόλησε τον Σωκράτη-Πλάτωνα στη διαλεκτική του αντιπαράθεση με τους σοφιστές. Στην Άλκηστη μαθαίνουμε για την ιδέα και την εμπειρία τουθανάτου, καθώς επίσης και για τη σύλληψη της ευφορίας της ζωής μέσα από μια τέτοια εμπειρία. Με μια έννοια, σε όλο του το έργο γίνεται εμφανές ένα ισχυρότραγικό πνεύμα, στη βάση του οποίου συντίθεται μια μοναδική εικονογραφίαπαθώνηρωικών ενσαρκώσεων, τολμηρών ή καλύτερα παράτολμων πράξεων, συνετών αυτοσυγκρατήσεων, συνειδητών εντάσεων και μετρημένων συνειρμώνσε τύπους ερμηνειών, αναπάντεχων συνυπάρξεων φλογερού πάθους και κοφτερών ορθολογισμώνˑ γενικώς ισχυρών ασυμβατοτήτων ανάμεσα στα διάφορα ή διαφορετικά φαινόμενα της δραματουργικής πλοκής, που για να τα κατανοεί κανείς αξιόπιστα χρειάζεται να τα ομαδοποιεί με βάση κοινά χαρακτηριστικά και να προχωρεί με προσεκτικό βηματισμό στα ενδότερα του λαβυρινθώδους Τραγικού.

  • 2

   Καθότι ποιητής με υψηλή φιλοσοφική παιδεία, ο Ευριπίδης βαδίζει στα χνάρια μιας ακαταμάχητης νεωτερικότητας με αναστατώσεις, αντιθέσεις, παραφωνίες, διαφωνίες, ασυμφωνίες, αναζητήσεις. Τουτέστιν δεν ακολουθεί τυφλά μια γραμμικήανανέωση μορφών, μύθων, νοημάτων, υφολογικών συναρμογών, ερήμην των παραδοσιακών και καθιερωμένων τοιούτωνˑ δεν χαράσσει μια απρονόητη πορεία προς ένα ευφάνταστο καινούριο, που βρίσκεται σε σύγκρουση με το παλαιόˑ δεν σέρνεται πίσω από κάποιο φαντασιακό κοσμοείδωλο, κατασκευασμένο από τον ίδιο ή ειλημμένο από άλλους. Απεναντίας παρεμβαίνει στην παράδοση, στο παραδοσιακό στοιχείο, και μάχεται να της/του δώσει νέα πνοή: δεν την/το νεκρανασταίνει, αλλά την/το ξανασκέπτεται, τη/το μεταστοχάζεται ποιητικά, για να πλέξει εν τέλει το εγκώμιο της σύνεσης, της σοφίας, όπως μαρτυρείται στηΜήδεια, αλλά και σε άλλα έργα του. Εκκινεί από το παρελθόν και αναζητεί το νόημα της ανθρώπινης ύπαρξης μέσα στην ευειδία [=ομορφιά] ενός τιτάνιουπνευματικού αγώνα με τον τρόπο της ανύψωσης του Τραγικού στην κορυφή του ποιητικού θεωρείν, κατά το πρότυπο του δασκάλου του Αναξαγόρα: το ύψιστο νόημα της ανθρώπινης ύπαρξης βρίσκεται στο θεωρείν του νου. Πρώτα συλλαμβάνει ο νους, έλεγε κατά παρόμοιο τρόπο ο μεγάλος Σολωμός, και μετά αισθάνεται η καρδιά.

  • 3

Έτσι συνάπτει δραματουργικά τις μετουσιωμένες ιδέες με την τραγικότητα των προσώπων και των πραγμάτων, καλλιεργεί μια βαθιά αίσθηση της πολύπλοκης πραγματικότητας και συνακόλουθα έναν άκρως καλοζυγισμένο χειρισμό του ποιητικού λόγου. Κατ’ αυτή τη γραμμή αντιμετωπίζει την πραγματικότητα όχι όπωςθα όφειλε να είναι (Σοφοκλής), αλλά όπως είναι, όπως εμφανίζεται στην άμεση ζωή: με τα πάθη, τις αδυναμίες, τις αντιφάσεις, τα απρόσμενα, τις οδύνες, τις λύπες, τις χαρές, τα αδιέξοδα, τους αδόκητους συντριμμούς και τους μυρίους θανάτους. Τούτο υποδηλώνει πως ο ποιητής δεν κλείνει τα μάτια μπροστά σε έναν κόσμο, πουμαστίζεται  –τόσο κατά την εμπειρική του όσο και κατά την πνευματική του συνθήκη– από άλυτες αντινομίες. Γι’ αυτό και προσανατολίζει το νέο θέατρο με τρόπο, που να μην ορρωδεί μπροστά σε καμιά συντηρητική ακαμψία, αλλά να εισχωρεί στην τραγική αλληλο-σύγκρουση των φαινομένων και να μας παρουσιάζει μια Φαινομενολογία του τραγικού ανθρώπου, η οποία συνδυάζει ρεαλισμό καιιδεαλισμό: την ίδια στιγμή που εμφανίζεται εν κινήσει, εν εξελίξει η τραγωδία ενός φθαρμένου σύμπαντος και διεφθαρμένου κόσμου, ακριβώς αυτή τη στιγμή, οποιητικός λογισμός ρίχνει προς όλες τις πτυχές του ρεαλιστικού δράματος των ανθρώπων, το ακατάλυτο  φως των μετουσιωμένων ιδεών.

  • 4

Πρόκειται για μια μετουσίωση, η οποία περιέχει και ουκ ολίγο σκεπτικισμό. Ο σκεπτικισμός αυτός του ποιητή πρέπει να αναγιγνώσκεται ως μια ενεργητική αντί-Δραση απέναντι σε έναν παθητικό, α-νοήμονα, ελώδη ορθολογισμό: απέναντι σε ένα αδιέξοδοβαλτωμένο παρόν. Με σύγχρονους νιτσεϊκούς όρους: ο θετικός μηδενισμός ενάντια στον αρνητικό μηδενισμό. Υπό μια τέτοια οπτική, το έργο του Ευριπίδη αναδεικνύεται ως ένα  πολυδύναμο κέντρο υπονόμευσης των αντιπνευματικών φραγμάτων της εποχής του, ανάμεσα στα οποία κατέχει περίβλεπτη θέση και το φράγμα της μαζικής κουλτούρας, ένα άκρως εχθρικόστρατόπεδο κάθε πρωτότυπουαντισυμβατικού ποιητικού ιδεαλισμού. Αυτό το κέντρο ήταν ουσιωδώς συνδεδεμένο με την τραγικότητα της ιστορικής συγκυρίας, που λέγεται Πελοποννησιακός πόλεμος και με μια αντίστοιχα απρόβλεπτη ως προς την οντολογική της σύσταση επικαιρότητα. Στη συνάφεια τούτη φαντάζει παράξενο, εκ πρώτης όψεως, το γεγονός ότι ένα τόσο πρωτοποριακό έργοπαραγνωρίστηκε σχεδόν όσο ζούσε ο ποιητής και αναγνωρίστηκε περίλαμπρα μετά το θάνατό του. Γιατί; Επειδή αντιπαρατέθηκε με τα απόνερα της μαζικής κουλτούρας. Για τη μαζική κουλτούρα της εποχής του, αναπαραγόμενη μεταξύ άλλων και από κωμικούς ποιητές, με πρώτο τον Αριστοφάνη, ο Ευριπίδης θεωρούνταν ανατρεπτικός αγνωστικιστής, περίπου κατά το πνεύμα του αγνωστικισμού του Πρωταγόρα, ένας μοναχικός διανοητής, δυσνόητος, αντι-μαζικός και αποτραβηγμένος από τα κοινά. Ιδωμένο βαθύτερα το ως άνω γεγονός της παραγνώρισης εξηγείται από το ότι το συνολικό δραματουργικό επίτευγμα του ποιητή έβλεπε πολύ πιο μπροστά από την εποχή του και ξεπερνούσε το πνευματικό επίπεδο της αθηναϊκής μάζας, στην οποία απευθυνόταν. Κι όμως! Ο Ευριπίδης, ακολουθώντας τον δικό του μοναδικό και γι’ αυτό μοναχικό, για τους αδαείς, δρόμο έθετε ως πρώτιστο μέλημά του «τη μελέτη του ίδιου του ανθρώπου» (J.de Romilly). Μια τέτοια μελέτη καθίσταται προσιτή ως μιααποκαλυπτική Ποιητική, που κεραυνοβολεί σε συγκομιδή και προβολή νέων ιδεών και μορφών, αλλά ταυτόχρονα εργάζεται με περίσκεψη, με περισσή φρόνηση στη ψυχολογική προσέγγιση του ανθρώπινου Είναι.

http://hegel-platon.blogspot.gr/

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Ποντικονήσι: Το πέτρινο καράβι του Οδυσσέα

Ποντικονήσι. Μία μικρή βραχονησίδα της Κέρκυρας, που το περίεργο σχήμα του έδωσε για κάποιους ίσως και το όνομά του. Ο θρύλος που το συνοδεύει...

Κρυφές παραλίες της Αττικής: Οι τρεις «φυλασσόμενες» πριβέ παραλίες, που χωρούν μόνο λίγες παρέες

Θα το πιστεύατε αν σας έλεγαν ότι υπάρχει μια κρυφή, άγνωστη χερσόνησος στην Αττική, μόλις μία ώρα από την Ομόνοια, που περιβάλλεται από το...

Η πέτρινη φυσική αψίδα στους Παξούς

Όσοι έχουν επισκεφτεί τους Παξούς γνωρίζουν πολύ καλά ότι πρόκειται για ένα μικρό νησί, που προσφέρει ωστόσο μεγάλες συγκινήσεις στους επισκέπτες του. Τα νερά...

Πέντας, ένα εντυπωσιακό φυτό με λουλούδια αστεράκια

Ο πέντας είναι ένα χαμηλής ανάπτυξη φυτό που ξεχωρίζει για τα εντυπωσιακά πολυάριθμα λουλούδια του που μοιάζουν με σστεράκια.Με καταγωγή από τη νότια Αφρική...

Ένα εξαιρετικό βιβλίο από την Γωγώ Ατζολετάκη με τον συμβολικό τίτλο “Η τρίτη άνοιξη” για τους άνθρωπους της τρίτης ηλικίας οι οποίοι δεν...

Σταρ Ελλάς στα νιάτα της, διακρίθηκε ως ηθοποιός, θιασάρχης, ραδιοφωνική παραγωγός, δοκιμάστηκε επίσης στη συγγραφή έχοντας κυκλοφορήσει μέχρι τώρα επτά βιβλία μαζί με το...

Το «διαμάντι» του Αιγαίου: Δάση με σφενδάμια και εξωτικές παραλίες λίγες ώρες από την Αθήνα – Έχετε πάει;

Αγκαλιασμένη» από τα γαλάζια νερά του Αιγαίου, με πλούσια βλάστηση, εντυπωσιακή μορφολογία και πολλά, καλά κρυμμένα μυστικά, η Σκύρος σε προκαλεί να την ανακαλύψεις.. Η...

Ηλιοθεραπεία με μέτρο, η ασπίδα στο μελάνωμα

Πάντοτε πιστεύαμε ότι η υπερβολική έκθεση στον ήλιο προκαλεί καρκίνο του δέρματος και ότι όσο περισσότερο μένει κανείς εκτός σκιάς -και αντηλιακού- τόσο περισσότερο...

Απολλώνιος ο Περγαίος

Ο θαυμασμός ο εμπνεύσας τον G. Wallis δια τον Αρχιμήδη λέγων ότι «υπήρξεν ανήρ εκπληκτικής αγχινοίας, ο οποίος έθεσε πρώτος τα θεμέλια σχεδόν όλων εκείνων των επινοήσεων,...

φρέζιες: Τα παραδοσιακά και αγαπημένα λουλούδια που συναντάμε στις αυλές των γιαγιάδων με υπέροχα χρώματα και μοναδικό άρωμα

Θα τις ακούσουμε επίσης ως φρέζες ή φρέζα. Όπως κι αν την πούμε, η φρέζια (Freesia sp.) διαθέτει λεπτό ανθοφόρο βλαστό, ο οποίος φτάνει...

34χρονο παλικαράκι τον βρήκαν κρεμασμένο χθες

Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με πληροφορίες από τοπικά μέσα, συγκλονιστικές στιγμές εκτυλίχθηκαν στο σπίτι του άνδρα χθες, Τρίτη, όταν τον εντόπισαν χωρίς τις αισθήσεις του...

Η ατομική φιλοσοφία του Λεύκιππου και Δημόκριτου

Οι βασικές θέσεις της ατομικής θεωρίας περί ατόμων και κενούΟι ιδρυτές της ατομικής φιλοσοφίας θεωρούνται οι Λεύκιππος και Δημόκριτος. Κατά αυτή είναι αδύνατον η...

Αισχύλος: Προμηθεύς, Κράτος και Βία

Ο Αριστίων υπήρξε αρχαίος Έλληνας γλύπτης από την Πάρο. Διέπρεψε τον 6ο αιώνα π.Χ. Έργα που του αποδίδονται χρονολογούνται μεταξύ 540 και 525 π.Χ. Αν...

Ο μύθος του Ερυσίχθονα

Ο μυθικός Ερυσίχθονας ο Θεσσαλός,  ήταν γιος του Τρίοπα και εγγονός του Θεού Ποσειδώνα. O Ερυσίχθονας ήταν εγωιστής, ασεβής, βλάσφημος, και υπερόπτης. Δεν είναι...

Η επιβίωση και η σημασία της σκέψης του Αριστοτέλη

Μετά τον θάνατο του Αριστοτέλη, το 323 π.Χ. το Λύκειο που ίδρυσε ο Αριστοτέλης οργανώθηκε από τον στενό του συνεργάτη Θεόφραστο σε φιλοσοφική σχολή...

Πόθος, ένα κρεμαστό φυτό εσωτερικού χώρου

Ο πόθος είναι ένα από τα πιο ανθεκτικά φυτά εσωτερικού χώρου με πανέμορφα φύλλα σε σχήμα καρδιάς που διαθέτουν χαρακτηριστικές κίτρινες κηλίδες.Με καταγωγή από...

Διακοπές: Πώς πρέπει να αντιμετωπίσουμε απρόοπτες «συναντήσεις» και οδυνηρά τσιμπήματα από έντομα, ερπετά και πλάσματα της θάλασσας

Από τη Ρίτα ΜελάΜπορεί εσείς να πακετάρετε βαλίτσες ή να κάνετε ήδη τις διακοπές σας, ωστόσο πρέπει να είστε υποψιασμένοι και προνοητικοί, καθώς στην εξοχή,...

Καλοκαιρινές διακοπές με ποδήλατο

Οι καλοκαιρινές διακοπές πλησιάζουν και ήδη, σκέφτεστε τον προορισμό, τις μετακινήσεις και τα μέρη που θέλετε να επισκεφθείτε. Με την ανάγκη όλων μας για...

Πνίγηκε στα 74 του χρόνια ο πρωταθλητής του στίβου, Γιώργος Αποστολόπουλος

Σε θαλάσσια περιοχή της πλαζ στην Πάτρα, το πρωί της Τρίτης νεκρός εντοπίστηκε ένας 74χρονος.Σύμφωνα με όσα μεταδίδει το tempo24.news, πρόκειται για τον Γιώργο...

Διακοπές στην Αθήνα του 1934: Μια βόλτα στα μέρη που οι κάτοικοι της πρωτεύουσας αναζητούσαν λίγο δροσιά και περισσότερη ψυχαγωγία

Λένε ότι ο θάνατος ενός ζωγράφου είναι… ευλογία για τους κληρονόμους του. Η αξία των έργων του αυξάνεται όπως και το ενδιαφέρον του κοινού. Ο...

Μπάσκετ: Οι 10 καλύτεροι σκόρερ στην ιστορία της Ελλάδας

Θα υπάρξει ποτέ σκόρερ τόσο δυνατός όσο ο Νίκος Γκάλης;

ΔΗΜΟΦΙΛΗ