Αισχύλος: Προμηθεύς, Κράτος και Βία

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ο «Προμηθεύς Δεσμώτης» είναι το πρώτο δράμα μιας τριλογίας με τον τίτλο: Προμήθεια. Το δεύτερο δράμα ήταν ο «Προμηθεύς λυόμενος» και το τρίτο ο «Προμηθεύς Πυρφόρος». Με την τριλογία αυτή, ο Αισχύλος θέλησε μάλλον να εκφράσει ένα είδος κοσμοθεωρίας, της οποίας η διαλεκτική–νοητή γραμμή ξεκινούσε με τη βία και το Κράτος ως δύναμη των αντιθέσεων («Προμηθεύς Δεσμώτης») περνούσε στη συμφιλίωση («Προμηθεύς λυόμενος») για να αποκορυφωθεί στη δικαιοσύνη και την ειρηνική συμβίωση («Προμηθεύς Πυρφόρος»).

Το γεγονός βέβαια ότι δεν σώθηκαν τα δύο τελευταία δράματα, εκτός από ορισμένα αποσπάσματα του «Λυόμενου», δεν μας επιτρέπει παρά να σκεφτόμαστε με γνώμες και υποθέσεις. Στο πρώτο δράμα οι βασικοί ανταγωνιστές είναι δύο: Ο Δίας και ο Προμηθέας. Με βάση την εκδοχή του σχετικού μύθου, ο Δίας αποφάσισε να καταστρέψει το γένος των ανθρώπων και τότε ο Προμηθέας θέλησε να το σώσει δίνοντάς του τη φωτιά που στο μεταξύ είχε κλέψει από τον Ήφαιστο. Ο κοσμοκράτορας Δίας εξοργίστηκε γι’ αυτό  και έστειλε τα όργανά του, το Κράτος και τη Βία, να συλλάβουν τον Προμηθέα και

να τον μεταφέρουν στον Καύκασο. Σε όλο το δράμα, διάχυτη είναι η σκληρότητα και η ανελεημοσύνη του Δία, κάτι για το οποίο υπερηφανεύονται τα όργανά του, τοΚράτοςη δομημένη εξουσία στην εκτελεστική της αποστολή, και η Βία. Αυτά εδώ, μεθερμηνεύοντας τη βούληση του Δία, φέρνουν τον Τιτάνα στα ακατοίκητα βουνά του Καυκάσου, για να τον αλυσοδέσουν. Το έργο τούτο ανατίθεται στον Ήφαιστο, ο οποίος συμπάσχει με τον Προμηθέα και εκτελεί τούτο το απεχθές καθήκον χωρίς τη θέλησή του. Απεναντίας, το Κράτος, ως πιστός υπηρέτης του Δία, του εξουσιαστή  θεών και ανθρώπων, γίνεται ο δήμιος του Τιτάνα και δεν χάνει την ευκαιρία να τον χλευάσει.

  • 2

Τι συμβολίζουν, πιο συγκεκριμένα, το Κράτος και η Βία; Το πρώτο την εξουσία του Δία και το δεύτερο τον τρόπο άσκησης αυτής της εξουσίας. Ο ήρωας του δράματος, ο Προμηθέας, συμβολίζει την αντί- σταση σε τούτη την εξουσία. Αντιστέκεται από αγάπη για τους ανθρώπους και την ελευθερία (τους). Επιχειρεί να τους δώσει το παντέχνου πυρός σέλας, δηλαδή τη λάμψη της πάντεχνης φωτιάς, και έτσι αποδεικνύεται ως ο πρώτος που μεταδίδει τον ανθρώπινο πολιτισμό. Ποιος αποκαλύπτεται ως εχθρός αυτού του πολιτισμού; Το Κράτος. Ως φορέας εξουσίας, αυτό δεν είναι κατάκτηση του ανθρώπινου πολιτισμού, παρά το ευθέως αντίθετο ως προς την ουσία του τελευταίου. Τούτο μαρτυρούν και τα αθώα, αλλά μεστά νοήματος λόγια του Ήφαιστου: 1. «σκληρός είναι ο καθένας που παίρνει την εξουσία» (στ.35)· τουτέστιν, η εξουσία δεν συμβαδίζει με την ανθρώπινη ουσία, αλλά είναι απανθρωπιά· 2. αποτεινόμενος στο Κράτος του λέει πως πάντα ήταν άσπλαχνο και θρασύ (στ.42), δηλαδή ανήκει στη φύση του να είναι εξ-ουσία, εκτός ουσίας. Πώς νοείται αυτό; Όλα τα έμβια όντα είναι εν χρόνω και τόπω εξουσία καιυπό εξουσία. Υπό ένα, επομένως, ευρύτερο νόημα εξουσία σημαίνει εξ-ουσία: είτε τον καταστροφικό κατήφορο/κατάβαση της εκτός ουσίας οντολογικής παρουσίας και δράσης ‒ π.χ. ο εξουσιασμός του Δία και των οργάνων του‒είτε τον δημιουργικό ανήφορο/ανάβαση της εκκάλυψης, αποκάλυψης της ουσίας, όπως π.χ. συμβαίνει με την οντολογική παρουσία και δράση του Προμηθέα, ως φωτοδότη. Στο υπό συζήτηση έργο του Αισχύλου, Δίας και Προμηθέας εμφανίζονται ως οι καθοριστικά αντίρροπες δυνάμεις, που ενσαρκώνουν την εχθρότητα. Με δεδομένο ότι αμφότεροι τούτοι οι θεοί στον κοσμοϊστορικό αγώνα της Τιτανομαχίας ήταν οι πιο στενοί συνεργάτες, η εχθρότητα τούτη δεν είναι απλώς μια ηθικολογούσα εχθρότητα, αλλά το πυρ, η φωτιά –ως φως, αλλά και ως έκρηξη– ενός αδυσώπητου αγώνα ανάμεσα σε δυνάμεις της πολιτικής – εξουσιαστικής βίας και της ανυποχώρητης στοχαστικής δράσης.

  • 3

Ο στοχαστικός χαρακτήρας της δράσης, έτσι όπως τον ενσαρκώνει ο λόγος του αλυσοδεμένου, αλλά ακαταδάμαστου Προμηθέα, εκδηλώνεται ως η ζωτική ιδέα της μαχόμενης –πολιτικής–ύπαρξης που δεν εγκαταλείπει, δεν ενδίδει στη σκληρή μονοκρατορία του Δία, αλλά την αντιπαλεύει με σθένος, που υπερβαίνει τον ανθρώπινο πόνο, αποδεικνύοντας έτσι το σαθρό χαρακτήρα κάθε είδους μονοκρατορίας. Πώς νοείται πιο συγκεκριμένα τούτο το σθένος, το σθεναρό πάθος; Ως εμμονή σε ένα εγοσμίως ζην, που αμφισβητεί ευθέως το αξιακό σύστημα της νέας τάξης πραγμάτων, την ολιγοφρένεια του νέου πολιτικού συστήματος του Διός.  Πώς ξετυλίγεται ο πολιτικός θρίαμβος της εξουσίας του Διός; Στον πρόλογοτου έργου, εμφανίζεται το κατ’ εξοχήν εκτελεστικό όργανο τούτης της εξουσίας, τοΚράτος –μαζί με τη Βία ως βουβό πρόσωπο– να χλευάζει τον πάσχοντα θεό και να απαιτεί από τον Ήφαιστο να εκτελέσει χωρίς οίκτο ό,τι τον πρόσταξε ο πατέρας Δίας, δηλαδή να δέσει με τη βία, στο παγερό φαράγγι, τον Προμηθέα. Ο διάλογοςανάμεσα στο Κράτος και τον Ήφαιστο είναι αποκαλυπτικός δυο διαφορετικών κόσμων: ο κόσμος του ψυχρού εκτελεστή (Κράτος) και ο συμπάσχων κόσμος  του Ήφαιστου. Ο δεύτερος κόσμος θεωρεί πως «η συγγένεια  [θεός προς θεό] και η φιλία είναι κάτι το ιερό» (στ. 39)· γι’ αυτό δέχεται με απροθυμία τις διαταγές του Δία: υπηρετεί χωρίς τη θέλησή του τη νέα τάξη πραγμάτων, σε αντίθεση με το Κράτος που «πάντοτε ήταν άσπλαχνο και γεμάτο αυθάδεια» (στ. 42). Για το Κράτος δεν υπάρχει μέτρο ελέγχου της ωμότητας, της βαρβαρότητας. Το μόνο μέτρο είναι η άμετρη βούληση του Δία. Το Κράτος λοιπόν αναλαμβάνει το ρόλο του άβουλου υπηρέτη αυτής της βούλησης. Νιτσεϊκώς είναι η καταστροφική βούληση για δύναμη, σε αντίθεση με τη δημιουργική/προμηθεϊκή βούληση για δύναμη.

  • 4

Το Κράτος αποδεικνύεται εχθρός της πολιτείας των θεών και των ανθρώπων και υφίσταται, έτσι άκαρδα πλέον, ως ψυχρός εκτελεστής των ορέξεων του καταχρηστικής εξουσίας του Δία. Γι’ αυτό και επιχαίρει για τα δεινά του Προμηθέα:

«Και τώρα αυθαδίαζε εδώ και των θεών τα προνόμια

αρπάζοντας χάριζέ τα στους θνητούς. Σε τι είναι άξιοι

για να σε απαλύνουν από τους πόνους σου οι θνητοί;

Ψευδωνύμως σε λένε Προμηθέα οι θεοί·

Εσύ τώρα χρειάζεσαι έναν προμηθέα για να βρεις

τρόπο να βγεις έξω απ’ αυτά» (στ. 82-87).

Η ιδέα και η εικόνα επιβολής της βίας από το Κράτος συνιστά μια πρωτόφαντη σύλληψη του Αισχύλου, η οποία έκτοτε έμελλε να επαληθεύεται και ως ιστορική πραγματικότητα με τις διάφορες μορφές κράτους και κρατικής βίας που έχουμε γνωρίσει ως τώρα. Εάν κανείς κάνει αφαίρεση από την απατηλή  θεωρία περίκράτους δικαίου –απατηλή εν πολλοίς, γιατί πρόκειται για νομιμοποίηση της εν λόγω βίας– ανασυλλέγει πολλαπλές εμπειρίες «πεφωτισμένης» βίας και δουλικότητας. Όταν, για παράδειγμα, ρώτησαν τον Χίτλερ πώς θα μπορούσε να ελέγξει πολιτικά και να κυβερνήσει όλες εκείνες τις χώρες που κατακτούσε, απάντησε: θα βρεθούν αρκετοί προδότες της πατρίδας τους που θα θελήσουν να με υπηρετήσουν. Τέτοια σκοτεινά σκύβαλα της εξουσίας αλωνίζουν και εκτελούν σήμερα την Πολιτεία, με  αχαλίνωτη αγριότητα ανυπόληπτων και ανισόρροπων τυραννίσκων.

Hegel-Platon.blogspot.com

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Μύρκινος (Δοξόμπους) Σερρών: Το χωριό που έγινε γνωστό από την ταινία “Δοξόμπους”

Δοξόμπους είναι το όνομα ενός βυζαντινού χωριού. Η ταινία αφηγείται μια ιστορία που εκτυλίσσεται στη μεσαιωνική Μακεδονία τον 14ο αιώνα, όταν ξεσπάει ο πρώτος...

Μέζαπος Λακωνίας: Ένα γραφικό ψαροχώρι με γαλαζοπράσινα νερά, θαλάσσιες σπηλιές και θρύλους για κρυμμένους θησαυρούς

Ο Μεζαπος είναι ένα μικρό, ήσυχο ψαροχώρι με γαλαζοπράσινα νερά, θαλάσσιες σπηλιές και θρύλους για κρυμμένους πειρατικούς θησαυρούς.Ο Μεζαπος, ένα γραφικό χωριό στον ομώνυμο...

Έσβησε αθόρυβα στα 103 της χρόνια η Νάνσυ Χόρτον, η μικρότερη κόρη του Αμερικανού Πρόξενου στην Σμύρνη το 1922, Τζόρτζ Χόρτον

Έφυγε από την ζωή σε ηλικία 103 ετών η Νάνσυ Χόρτον, η μικρότερη κόρη του Αμερικανού Πρόξενου στην Σμύρνη το 1922, Τζόρτζ Χόρτον. Ο οποίος...

Βρόχινο νερό για πότισμα στα φυτά και στον κήπο

Ισχύει ότι το νερό της βροχής είναι το καλύτερο πότισμα για τα φυτά; Κάθε φορά που βρέχει, η φύση ανανεώνεται. Το ίδιο συμβαίνει και...

Στις 16 Μαίου 2026 στη Βιέννη ο επόμενος διαγωνισμός της Eurovision

Η EBU και ο ORF ανακοίνωσαν πως η πόλη που θα φιλοξενήσει τη Eurovision 2026 θα είναι η Βιέννη που επικράτησε του Ίνσμπρουκ.

Παραδοσιακή συνταγή για Φανουρόπιτα με 9 υλικά οπως την εφτιαχναν οι γιαγιαδες μας

Στις 27 Αυγούστου είναι του Αγίου Φανουρίου. Τα Υλικά που θα χρειαστούμε: 1 κούπα σπορέλαιο 3 κούπες αλεύρι (που φουσκώνει μόνο του) 1 κούπα ζάχαρη 1 κούπα φυσικό...

Το πανέμορφο, καταπράσινο χωριό, με το μπαλκόνι στο απέραντο γαλάζιο του Αιγαίου

Η πανέμορφη Ζαγορά είναι το μεγαλύτερο και σίγουρα ένα από τα ομορφότερα χωριά του Πηλίου καθώς απλώνεται σε καταπράσινη πλαγιά από την οποία προσφέρεται...

Οι έννοιες και τα είδωλα Η κατά Πλάτωνα σύμπτωση της αισθητικής και της ηθικής

«Αγαπητέ μου φίλε, αυτοί που αγάπησαν πολύ, αν καταλάβουν το ανώφελο του έρωτά τους, τον αποδιώχνουν έστω κι αν ζοριστούν, έτσι κι εμείς, που μας ανέθρεψε μια πόλη ευγενής...

Σάλος με το αποκαλυπτικό βίντεο του Γιώργου Μαζωνάκη μέσα από το Δρομοκαϊτειο

Ένα βίντεο από τον θάλαμο στον οποίο νοσηλεύτηκε στην Ψυχιατρική Κλινική Δρομοκαϊτειο ανέβασε ο Γιώργος Μαζωνάκης στον προσωπικό του λογαριασμό στο Instagram, λίγη ώρα...

Κόσμος, ένα όμορφο και ανθεκτικό λουλούδι

Ο κόσμος είναι ένα πανέμορφο ετήσιο λουλούδι που κατάγεται από την περιοχή του Μεξικού με υπέροχα άνθη σε αποχρώσεις που ξεκινούν από το λευκό...

Έφυγε από τη ζωή στα 80 χρόνια η Χανιώτισσα Αβετ Σφακιανάκη – Ηθοποιός και πρώτη casting director στην χώρα μας

Αντίο Αβετ.... Μόλις με πληροφόρησαν ότι έφυγε από την ζωή η αγαπημένη φιλη Αβετ Σφακιανάκη , ηθοποιος στα πρώτα της βήματα, που έγινε η...

Έφυγε από τη ζωή στα 59 του χρόνια ο Απόστολος Βεσυρόπουλος – Έπαθε καρδιακή προσβολή ενώ παρευρισκόταν στην παραλία της Ακτής Καλογριάς

Συγκλονισμένος πληροφορήθηκα τον αιφνίδιο θάνατο του Απόστολου Βεσυρόπουλου. Ενός άξιου συνεργάτη και αγαπητού πολιτικού που υπηρέτησε επί σειρά ετών την παράταξη, την ιδιαίτερη πατρίδα του και τη χώρα. Τα ολόψυχα συλλυπητήριά μου στην πολυαγαπημένη του σύζυγο και τα παιδιά τους.

Αρχύτας ο Ταραντίνος

Ο Αρχύτας ο Ταραντίνος (428 – 350 π.Χ.), όγδοος αρχηγός της σχολής των Πυθαγορείων, θεωρείται ως ένας  από τους σημαντικότερους συνεχιστές της  πυθαγόρειας παράδοσης....

Οι Καρυάτιδες στην Αρχαία Ελλάδα

Οι Καρυάτιδες είναι γνωστές κυρίως από τον ναό τουΕρεχθείου στην Ακρόποληόπου στερεώνουν την οροφή του νοτίου προστεγάσματος. Η ονομασία Καρυάτιδες είναι μεταγενέστερη και συνδέεται...

Γιατί ξεραίνονται τα φυτά και πώς τα σώζουμε;

Γιατί μαραζώνουν τα φυτά και ξεραίνονται τα φύλλα; Πώς μπορούν να ζωντανέψουν; Η εικόνα ενός ταλαιπωρημένου φυτού σίγουρα δεν είναι ευχάριστη, όμως όλοι την...

Ποντικονήσι: Το πέτρινο καράβι του Οδυσσέα

Ποντικονήσι. Μία μικρή βραχονησίδα της Κέρκυρας, που το περίεργο σχήμα του έδωσε για κάποιους ίσως και το όνομά του. Ο θρύλος που το συνοδεύει...

Κρυφές παραλίες της Αττικής: Οι τρεις «φυλασσόμενες» πριβέ παραλίες, που χωρούν μόνο λίγες παρέες

Θα το πιστεύατε αν σας έλεγαν ότι υπάρχει μια κρυφή, άγνωστη χερσόνησος στην Αττική, μόλις μία ώρα από την Ομόνοια, που περιβάλλεται από το...

Η πέτρινη φυσική αψίδα στους Παξούς

Όσοι έχουν επισκεφτεί τους Παξούς γνωρίζουν πολύ καλά ότι πρόκειται για ένα μικρό νησί, που προσφέρει ωστόσο μεγάλες συγκινήσεις στους επισκέπτες του. Τα νερά...

Πέντας, ένα εντυπωσιακό φυτό με λουλούδια αστεράκια

Ο πέντας είναι ένα χαμηλής ανάπτυξη φυτό που ξεχωρίζει για τα εντυπωσιακά πολυάριθμα λουλούδια του που μοιάζουν με σστεράκια.Με καταγωγή από τη νότια Αφρική...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ