Η ελβετική κυβέρνηση εξετάζει το ενδεχόμενο ακύρωσης της αγοράς των αναγνωριστικών drones Hermes 900 από την ισραηλινή εταιρεία Elbit Systems, λόγω σοβαρών τεχνικών βλαβών που έχουν εντοπιστεί στο αεροσκάφος.
Σημειώθηκε ότι το νέο αεροσκάφος υπόσχεται περισσότερα από όσα πραγματικά προσφέρει.
Η ελβετική εφημερίδα NZZ ανέφερε ότι «τα τεχνικά προβλήματα με το αναγνωριστικό αεροπλάνο ήταν προφανώς τόσο σοβαρά που χρειάστηκε να συνοδευτεί από ελικόπτερο ή άλλο αεροσκάφος για να αποφευχθεί η σύγκρουση».
Το κύριο πρόβλημα σχετίζεται με ένα σύστημα γνωστό ως «εντοπισμός και αποφυγή», σύμφωνα με την Επιτροπή Οικονομικών της Ελβετικής Ομοσπονδιακής Συνέλευσης.
Το Hermes 900 ενέχει σημαντικούς κινδύνους όσον αφορά την τεχνική σκοπιμότητα, την αδειοδότηση και το κόστος, γεγονός που ώθησε το Ελβετικό Υπουργείο Άμυνας να εξετάσει το ενδεχόμενο ακύρωσης της συμφωνίας ύψους 380 εκατομμυρίων δολαρίων με την Elbit Systems.
Τα έξι αεροσκάφη Hermes 900 είχαν προγραμματιστεί να πληρούν τις απαιτήσεις που έθεσε η ισραηλινή εταιρεία έως το 2029.
Μία από τις βασικές απαιτήσεις που επιβάλλει η Ελβετία είναι το αεροσκάφος να είναι ικανό να προσγειώνεται αυτόνομα ακόμη και απουσία σημάτων GPS, μια απαίτηση που θεωρείται κρίσιμη σε περιβάλλοντα όπου τα σήματα παρουσιάζουν παρεμβολές ή σε καταστάσεις ηλεκτρονικού πολέμου.
Ο Ελβετός υπουργός Άμυνας Μάρτιν Φίστερ αναμένεται να λάβει απόφαση για το μέλλον του έργου —είτε θα συνεχιστεί, είτε θα μειωθεί, είτε θα ακυρωθεί εντελώς— μέχρι το τέλος του καλοκαιριού.
«Η ακύρωση έργων θεωρούνταν ανέκαθεν απαράδεκτη», δήλωσε ο υπουργός. «Αλλά τώρα φαίνεται ότι η υπομονή και η εμπιστοσύνη έχουν εξατμιστεί».
Ωστόσο, η ακύρωση της συμφωνίας θα μπορούσε να προκαλέσει σημαντική ζημία στην Ελβετία, καθώς τα 300 εκατομμύρια φράγκα που επενδύθηκαν στο έργο θα σπαταληθούν, και το Υπουργείο Άμυνας δεν έχει αποκλείσει το ενδεχόμενο να μηνυθεί από την Elbit.
Λόγω των προβλημάτων που εντοπίστηκαν, οι πτήσεις του Hermes 900 στην Ελβετία είναι πλέον περιορισμένες και μπορούν να πραγματοποιηθούν μόνο με συνοδεία ελικοπτέρου κατά την απογείωση και την προσγείωση, κάτι που δεν είναι πάντα εφικτό.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το αεροσκάφος όχι μόνο αντιμετωπίζει τεχνικούς περιορισμούς στην Ελβετία, αλλά έχει και ιστορικό ατυχημάτων σε άλλες χώρες.
Συντριβές Hermes 900 έχουν καταγραφεί στον Λίβανο και τη Χιλή, συμπεριλαμβανομένης ενός που εξαφανίστηκε πάνω από τη Μεσόγειο Θάλασσα λίγο μετά την παράδοσή της στην Χιλιανή Πολεμική Αεροπορία το 2013.
Στη Μέση Ανατολή, έχουν αναφερθεί περιπτώσεις drones Hermes 900 που παρουσίασαν βλάβες ή απώλειες σε επιχειρήσεις κατά τη διάρκεια ισραηλινών επιχειρήσεων.
Το ελβετικό έργο ξεκίνησε το 2014 με στόχο την παράδοση έξι πλήρως λειτουργικών αεροσκαφών Hermes 900 έως το 2019. Ωστόσο, μέχρι σήμερα, η Ελβετία έχει παραλάβει μόνο τέσσερα αεροσκάφη, κανένα από τα οποία δεν πληροί όλες τις απαιτήσεις που έχει θέσει το Υπουργείο Άμυνας.
Η αυτόνομη προσγείωση χωρίς GPS θεωρείται μία από τις πιο σημαντικές από αυτές τις προδιαγραφές, καθώς παίζει κρίσιμο ρόλο στη διασφάλιση της επιχειρησιακής συνέχειας σε εχθρικά περιβάλλοντα.
Παρά τις προτάσεις που έκανε ο ισραηλινός κατασκευαστής για βελτίωση της απόδοσης, οι ελβετικές αρχές παραδέχτηκαν ότι οι αρχικές προβλέψεις ήταν υπερβολικά αισιόδοξες.
Το Hermes 900 είναι ένα drone μεσαίας εμβέλειας σχεδιασμένο για αποστολές επιτήρησης, αναγνώρισης και περιπολίας. Μπορεί να πετάξει για περισσότερες από 36 ώρες και να λειτουργεί σε όλες τις καιρικές συνθήκες.
Πραγματοποίησε την πρώτη του πτήση το 2009 και βρίσκεται σε παραγωγή από το 2011.
Σύμφωνα με την Elbit Systems, το Hermes 900 έχει πωληθεί σε περισσότερες από 20 χώρες, συμπεριλαμβανομένων της Βραζιλίας, της Κολομβίας, του Μεξικού, των Φιλιππίνων και της Ελβετίας.
Ωστόσο, όσα συμβαίνουν αυτήν τη στιγμή στην Ελβετία έχουν εγείρει ερωτήματα σχετικά με τα πρότυπα που ακολουθούν οι ευρωπαϊκές χώρες κατά την αγορά μη επανδρωμένων αεροσκαφών και έχουν επισημάνει τις προκλήσεις της ενσωμάτωσης αυτών των συστημάτων στον πολιτικό εναέριο χώρο, ο οποίος υπόκειται σε αυστηρούς κανονιστικούς περιορισμούς.
Με την πλήρη λειτουργία του ελβετικού προγράμματος να αναβάλλεται μέχρι το 2029 και την αυξανόμενη δυσαρέσκεια στους πολιτικούς και στρατιωτικούς κύκλους, η συνεργασία μεταξύ Ελβετίας και Ισραήλ για το Hermes 900 έχει γίνει ολοένα και πιο αμφισβητήσιμη.

—
